Panoro - DNBs top pick! P/E 1.8x i 2024!

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
20.05.2024 kl 21:16
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Kalleklovn547
PEN 03.09.2023 kl 22:17 349987

DNB er ute med ny oljerapport og har Panoro som top pick og ser en P/E på 1.8x for 2024:
Our top pick among small caps remains Panoro Energy, where we believe ~50% YOY production growth in 2024e should mean significant dividend capacity (~40% cash flow to equity yield) in the coming years.

Om ikke folk forstår at dette er billig!
JUICEitUP
24.01.2024 kl 10:55 2591

Du må gjerne hevde at ESP problemene er midlertidige. Det får vi endelig håpe. Spørsmålet blir jo likevel omfanget av midlertidig. Problemet i seg selv, når man kjøper helt nytt utstyr, er jo hårreisende. Slike pumper er installert på svært mange felt og det burde være plankekjøring å få disse til å fungere knirkefritt etter en innkjøringsperiode. Det var spekulasjoner om dette ville bli løst før jul. Nå er vi godt inne i januar og snart februar. Og selskapene er like stille som en mus om progresjon og fremdrift.

Dette har "midlertidig" drøyd alt for lenge allerede. 2024 skulle være det året hvor oljesøylene sto høyt til værs for PEN med ditto inntjening. Og så tanker nesten hele selskapet på grunn av elendig BWE operatør og en søplete pumpeleverandør. Så trist som faen at man kan rive av seg håret (det lille man har igjen).
Fluefiskeren
24.01.2024 kl 09:30 2670

Tilbakekjøp av aksjer krever at det er vedtatt på GF. Det ble vel gjort i fjor?
Trond.heim
24.01.2024 kl 06:41 2849

Jeg tror ikke kursstagnasjon har så mye med Pen å gjøre. Olje/energisektoren har for tiden redusert fokus hos investorer. De fleste oljeselskap har samme eller dårligere kursutvikling enn Pen. Usikkerhet omkring fremtidig oljepris er en viktig faktor. En annen faktor kan være at når et børslokomotiv som eqn ikke drar børsen oppover så rammes andre oljeselskap. Eqn hadde massiv kursstigning da gassprisen eksploderte, når gassprisen falt skjedde det samme med eqn.
Det Pen spesifikke nå synes å være relatert til problemer med de elektriske pumpesystemene, en midlertidig problemstilling. Bortsett fra dette ser alt ut å gå på skinner. Dersom Pen produserer 15 000 fat mot slutten av året kan ingen beskylde ledelsen for dårlig utført jobb.
Pale og Kalle kommentarer om manglende tilbakekjøp er gjentatt så mange ganger , ledelsen har uttalt at utbyttestrategien inkluderer mulighet for tilbakekjøp: ikke enten eller , men sannsynlig både og.
Kalleklovn547
23.01.2024 kl 23:07 2990

Jeg har over 60 000 aksjer i Panoro, så det er ikke noe jeg ønsker mer enn at denne omsider stiger. Mitt poeng er simpelthen at man har ikke uendelig med tid som børsnotert selskap. Dersom man ikke klarer å levere på kursstigning så går investorers tålmodighet slutt og det vil bli et stort salgs overhang.. Dette tror jeg preger aksjen.. Den selges ned på oppgang hele tiden.. Dette er ikke bare algoer, men store investorer som First Fondene og Kistefos har solgt.. Nå må rett og slett John få fingeren ut og levere avkastning hvis ikke blir dette en negativ spiral! De er ikke private, der har man som regel bedre tid og kan gjøre det som antagelig er det beste for selskapet.. På børs er dessverre tålmodigheten til de fleste lang kortere..

Mitt inntrykk er at de ønsker å kjøpe tilbake aksjer etter boreprogrammene.. Da ser jeg et av to utfall:
1. Programmene mislykkes -> Aksjen faller -> man kjøper ikke tilbake aksjer fordi man i stedet må prioritere ny "vekst", dvs nye brønner..
2. Kampanjen lykkes, aksjen er opp 20-30% og Panoro skal da kjøpe tilbake aksjer...

Om John har noe innsikt i eget selskap bør han vite at det er nå han får aksjene billig.. dette handler ikke om å sette balansen over styr, men om å begynne å levere avkastning og stoppe det enorme salgsoverhenget som er i ferd med å bygge seg opp... Mange misliker jo rett og slett aksjen etter år med underperformance!
40something
23.01.2024 kl 13:00 3263

I dag så følger oljeselskapene med brent første halvannen timen, mens når brent fortsetter ned så gjør oljeselskapene det omvendte.
vet ikke hva det sikter til annet enn at fond agerer i samme retning i hele segmentet.
Fluefiskeren
23.01.2024 kl 11:01 3377

Det er jo bra at PEN er ned bare ubetydelig mer enn Brent i tidsrommet du nevner:

Brent ned 1,89 %
BNOR ned 2,82 %
PEN ned 3,04 %
AKRBP: ned 10,14 %
EQNR ned 10,71 %
VAR ned 11,03 %
DNO ned 11,53 %
OKEA ned 24,3 %

Tallene viser at du har helt rett i at oljeselskapene generelt har gjort det mye dårligere enn Brent. Mulig det har vært utbetalt utbytte, men likevel.

Som jeg skrev i går har vi heldigvis gjort det betydelig bedre enn de fleste. Det er verdt å merke seg nedgangen til de tre store. De har gjort det temmelig likt med en nedgang på 10-11 %.




Redigert 23.01.2024 kl 11:02 Du må logge inn for å svare
40something
23.01.2024 kl 10:46 3389

Fryktelig irriterende handlemønster i E&P.
Så og si alle grafer i oljeselskapene viser en betraktelig dårligere utvikling enn brent siste måned.
Og det er manglende likviditet, tillit til at det er noe hold i oppgangene som oftest er kun 1 dag opp og neste ned. Nå igår ble det handlet for 11 milj nok, idag blir sikkert nedgangen via et lavere volum men man ser da at for at vi skal opp trengs det større volum enn ned. De fleste nøler når brent går opp da det er for vanskelig å slå disse maskinene som er programmert etter brent. Brent er det jo ingen som vet hvor skal, og det tar alt fokus fra inntjening.
Nå spås q4 for mange på børs å bli mye dårligere enn q4 i fjor. Det kan også forklare at mange har solgt seg ut av eqnr og akerbp der argumentet er lavere pris.
For panoro så er begrunnelsen også lavere produksjon.....enn ventet. Net profit kan jo bli høyere enn i fjor men dårligere enn ventet. Da spiller det ingen rolle om aksjekursen lå høyere enn nå.
Jeg hadde ikke trodd at en korreksjon skulle vare så lenge som hitinntil.
Foreigner
23.01.2024 kl 08:44 3550

Q4 trading update is getting closer. Any estimates of production volumes and Boed per day?:) I personally would like to hear about Helium and South Africa:)

Redigert 23.01.2024 kl 09:08 Du må logge inn for å svare
d12m
22.01.2024 kl 22:54 3767

JUICEitUP skrev Ekko ekko ekko
Hehe. Jeg så PaleRider sitt nick og tenkte at "nå kommer det nok den vanlige ranten om ubrukelig ledelse som ikke evner, fatter, ønsker å kjøpe tilbake egne aksjer osv..". Ble fullt brett på bingobrettet gitt
Fluefiskeren
22.01.2024 kl 21:14 3896

Hvilke andre oljeaksjer har gått? Regner med at du sikter til oljeselskaper. Det er vel bare stort sett BNOR som har gjort det. Husk også at oljeprisen var 10 % høyere for to år siden.

Sitter på lånt tid……Mitt inntrykk er at Hamilton nyter stor respekt.

Hver eneste gang du skriver noe om PEN er det dønn negativt. Du kan umulig ha aksjer, men ønsker kanskje en inngang og derfor snakker ned selskap og ledelse. Det greier du selvsagt ikke.

Hva har skjedd med deg siden du startet denne tråden i september?
Redigert 22.01.2024 kl 21:47 Du må logge inn for å svare
Kalleklovn547
22.01.2024 kl 21:03 3925

Panoro har stått stille i to år..! Mens andre aksjer har gått.. John & Co lever på lånt tid... Store og små aksjonærer er møkklei og vil ha avkastning.. virker som det er et overhang av selgere som bare vil ut og er lei aksjen... Nå må John få fart på sakene!
40something
22.01.2024 kl 17:57 4094

For meg er kursen det som er mest interessant. Hvis panoro sin virksomhet kun genererer masse inntekter for selskapet og ikke manifetsrer seg i aksjekursen så blir det meningsløst,uansett P/E. Tilsyvende og sist så investerer alle i aksjemarkedet for å tjene penger. Hvis vi kun er en fanclub som blir tilfredstilt av at det går bra, da kan man se på en premierleague-kamp og bli lykkelig når laget vinner.
Jeg blir like skuffet av at aksjen går sør mens det meste unntatt Dussafu har gått bra.
Over tid så ser jeg for meg at det ender fantastisk, mens det i veldig lang tid så er det veldig mye støy gjennom markedspåvirkninger som for det meste er kortsiktig psykologisk.
Disse kursmålene skjønner jeg ikke helt hvordan man skal oppnå, da jeg er spørrende hvorfor noen skal tørre å gå inn i Panoro når vi passerer 40 nok.
40something
22.01.2024 kl 17:48 4119

Ok,du får den. Jeg blir litt frustrert at vi og flere andre oljeselskap har tapt til brent i en måneds tid.
Håper jeg har feil om at vi orket oppgang kun 1 dag og at det fortsetter videre i morgen.
Fluefiskeren
22.01.2024 kl 16:48 4200

Trodde vi var enige om at vi måtte se på Brent sin utvikling fra børslukk siste børsdag. Da snakker vi om Brent opp ca 0,3 USD pr. fat. Så PEN steg mye mer.
PaleRider
22.01.2024 kl 16:36 4224

Masse prat om PEN-kursen minutt for minutt. Det meste er totalt uinteressant. Enkelte er fornøyd med å gjøre det litt mindre dårlig enn andre, en dag innimellom. Enkelte glemmer helt at f.eks. Equionr har P/E på 10-tallet for 2025. PEN har langt lang lavere. For 2024 på 3-4 tallet. Så enkelte er fornøyde med 1/3 pris. Dem om det.

Ledelsen i PEN fremstår som finansielle fjols. De evner ikke å starte tilbakekjøp av egne aksjer. De synes å mene at det er bedre med 4-5 % rente i baken enn 33% årlig avkastning ved tilbakekjøp. Og de lar noen sitte og mishandle aksjen ved å styre kursen. Totalt elendig.

Vi får håpe at noen kommer og kjøper opp hele PEN. Det hadde vært fortjent for en totalt handlingslammet ledelse. Deres jobb er å:
1) Skape verdier
2) Synliggjøre verdier
3) Gi aksjonærene del i verdiene

Ledelsen svikter totalt på punkt 2 og 3. De er heller ikke særlig bra på punkt 1. Ved tilbakekjøp av latterlig lavt prisede aksjer, så kunne de oppfylt 1,2 og 3. Men nei, det verken vil eller klarer de. De har hatt år og dag på seg og gjør. Ingenting.
Redigert 22.01.2024 kl 16:39 Du må logge inn for å svare
40something
22.01.2024 kl 16:30 4241

Olja gikk nesten like mye i dag som pen, ergo så ha ikke dagens børsmelding fått noe større utslag annet enn muligens uten så hadde vi ikke hatt oppgang i noen større grad. När olja var på disse nivåene i slutten av desember så var pen en del over 27. Derfor lagger vi betraktelig så langt. Mye motstand oppover hva gjelder volum. Noen aksjekryss i løpet av dagen. Trodde det vat LR kun Kistefos so drev med den slags. Jeg syns jo at all handel skal gå over børs.
bmw5
22.01.2024 kl 13:33 4392

Pen er beheftet med noen aktive tradere (shortere under 0,5 %) uten disse ville antagelig Pen aksjen passert 28 kr. Det vi trenger er en full oppdatering fra Tunisia, dussafu samt Syd Afrika 218TCP.
Dagens omsetning i Pen 34 på 29.5 mill, hven var det som kjøpte\ solgte noen store poster?
40something
22.01.2024 kl 12:53 4466

Pen har jo veldig mange kjøpsanbefalinger.
I tillegg så har bwe snakket ned kursen, selv har de klart seg godt med til dels skittent spill, mens panoro har mistet en hel del investorer som har gått til andre investeringer.
Ro
22.01.2024 kl 12:46 4484

Stemmer. Må ta en sammenligning med de nevnte og markedet som helhet
Fluefiskeren
22.01.2024 kl 12:19 4536

Vi gjør det bedre enn de tre store EQNR, AKRBP og VAR i dag, siste uke, siste måned og siste tre måneder. Ta gjerne med BNOR, DNO og OKEA også. Sistnevnte har vært en katastrofe.

Jeg jubler langt i fra, men jeg synes det er naturlig å sammenligne med andre selskaper innen samme segment.
Redigert 22.01.2024 kl 12:19 Du må logge inn for å svare
40something
22.01.2024 kl 11:22 4606

Så lenge vi ikke har flere investorer så er det mulig å å trade ta gevinst fra 26.84 ned til 26,3.
Forbauser meg ikke hvis vi ender under 26 i dag også.
Det er nesten kun intradag/daytradere som tar et lite besøk med ujevne mellomrom.
Jeg vet ikke for hvilken gang vi ikke klarer å få mer enn 1 dags oppgang før tilliten er borte.
Fluefiskeren
22.01.2024 kl 11:00 4636

Fin start på uka enda Brent er ned ca 1 dollar siden børslukk på fredag. Skyldes nok dagens melding. Ikke alle leser PEN-trådene på HO.
bmw5
22.01.2024 kl 10:59 4582

Fluefiskeren! 25K produksjon er antagelig for mye, men 15k tror jeg er for lite med 3 brønner i EG samt boringer i Tunisia samt Dussafu med alle brønnene i produksjon.
Fluefiskeren
22.01.2024 kl 10:40 4628

25 k er ikke realistisk for vår produksjon. De har guidet >13 000 bopd etter Hibiscus/Ruche er klar. Da har de ikke tatt med infillbrønnene på EG. Det blir også antakelig en 7. brønn på Hibiscus/Ruche så kanskje kan vi håpe på over 15 000 bopd.
Fluefiskeren
22.01.2024 kl 10:33 4576

Det tror jeg vi kan glemme. De er i tre land og vil nok neppe utvide med tre til. De har også en policy om å ha veldig store eierandeler. De står foran mye arbeid og CAPEX i Brasil og Namibia. First oil på Maromba og first gas på Kudu er begge guidet til 2026 så de har mye som skal på plass.
bmw5
22.01.2024 kl 10:30 4600

Foreigner kom med et bra innlegg fra Hamilton angående EG som kan produsere 25k innen sommeren er over. Vi har også Tunisia hvor det skal bores noen brønner også, så før året er omme kan Pen produksjonen bli på mer enn 25k oljetønner dag. Vi har også dussafu hvor BWE med de inkompetente operatørene skal bore noen nye brønner også. Vell dette året kan bli det helt store for Pen.
Fluefiskeren
22.01.2024 kl 10:29 4548

Litt forsinket. Hadde et lite opphold i Las Palmas og det må ha vært noen små problemer da den gikk til Luba etter work-over.

Vi har riggen frem til Q4 så det burde ikke være noe problem hvis alt heretter går uten problemer.
JUICEitUP
22.01.2024 kl 10:23 4562

Det kommer nok ikke noe bud fra BW. Hele denne BW sfæren med BWG, BWO og BWE er opptatt med å, på sikt, sluke hele BWE. De ser nok derfor ikke så mye på PEN. At det er andre aktører i spacet som sikler på PEN på disse nivåene er jeg imidlertid temmelig sikker på. Dagens verdsettelse er ganske enkelt for attraktivt til at ikke det skulle være tilfelle.

Nå må de få løst ESP floken. Får vi en bekreftelse på det og kursen fremdeles vaker her nede er jeg beredt å triple portisen. Kan ikke huske å ha sett mer "penger på gata" enn Panoro på disse nivåene.
msmekk
22.01.2024 kl 09:28 4684

Det er spot on og innhøstingen i Panoro kan starte! Største faren som jeg ser det er at BW legger inn skambud på Panoro når kursen er så lav som nå.
d12m
22.01.2024 kl 08:07 4831

Første infill estimert ferdig slutten av q1 og alle tre ferdig til sommeren. Hvordan er det i forhold til tidligere tidslinjer?
Foreigner
22.01.2024 kl 07:42 4882

Panoro Energy – Equatorial Guinea infill drilling campaign commences
Oslo, 22 January 2024 – Panoro Energy ASA (“Panoro” or the “Company”) provides the following update on operations offshore Equatorial Guinea.

At Block G the planned three-well infill drilling campaign has commenced utilising the Island Innovator semi-submersible drilling rig. The first new infill well is expected onstream around the end of Q1, with all three wells expected onstream by mid-year. Panoro holds a 14.25 percent interest in Block G. Partners in Block G are Trident Energy (operator), Kosmos Energy and GEPetrol.

Following completion of the Block G infill drilling campaign, the Island Innovator rig will relocate to Block S where it will drill the Kosmos Energy operated Akeng Deep infrastructure-led exploration (“ILX”) well. The Akeng Deep ILX well is intended to test a play in the Albian, targeting an estimated gross mean resource of ~180 million barrels of oil in close proximity to existing infrastructure at Block G. Panoro holds a 12 per cent interest in Block S. Other partners in Block S are GEPetrol and Trident Energy who are delivering the drilling program on behalf of the joint venture partners.

John Hamilton, CEO of Panoro, commented:

“We are pleased to have commenced the planned infill drilling campaign at Block G which we expect to materially increase gross production at the Ceiba field and Okume Complex from the 2023 average level of 25,000 bopd once all three new wells are onstream. With the high-impact Akeng Deep infrastructure led exploration well at Block S due to follow the infill drilling campaign, and work underway evaluating prospectivity at the Panoro operated Block EG-01, we have an exciting organic growth opportunity set available to us in Equatorial Guinea.”
Trond.heim
20.01.2024 kl 09:57 5273

Denne bør leses påny.
For mye av fokuset har vært på Gabon.
Kanskje er det i EG vi får mest grunn til å glede oss senere i år?
40something
20.01.2024 kl 09:29 5296

Analytikere tar utgangspunkt i selskapene og trekker sammenligning mellom inntjening og finner en mcap som burde manifesteres i en aksjekurs. Problemet er jo at aksjens verdi skal manifesteres av andre som kjøper aksjen. I det siste så har verdien av nok medført flukt av utenlandske investorer på børsene i Oslo og Stockholm. Ikke utenkelig er også at mange tok sine overskudd fra fossilt til ESG der mye av overskudden gikk tapt. Men pengene blir jo ikke borte og mye er satt i fond som skal forvaltes gjennom samlede aksjekjøp. Det kan bli ensidig og lander muligens ikke på mindre selskaper. I tillegg så sitter så mange med maskinhandel der kurtasje ikke er noen hindring i å sitte kortsiktig a la daytrading. Maskiner er nok så like konkurrensemessig og i tillegg er det bestandig ririko å sitte over natta på børs. Børser i tillegg reagerer veldig fort av hverandre så rykter fororsaker kjøp og salg før markedet vet hva som er fakta.
Jeg kommer ofte med metaforer og jeg ser det litt som med turisme. Når man har sett seg mett så jakter man på noe nytt og ukjent. Da spiller det ikke noen rolle om f eks Eqnr signaliserer at det er trygt og stabilt gjennom sin størrelse og mange aksjonærer. Etter invasjonen av Russland da Eqnr tjente masse penger ,såg vi muligens rammen av hvor mye hvert selve aksjen til selskapet kunne stige til. Når det først plukkes penger ut av et sån stort selskap så blir snøballen vanskelig å stoppe. Så disse tekniske nivåene blir sannsynlig viktigere som argument for når man skal ta investeringen enn analytikere som fokuserer mer på selve selskapet.
Fluefiskeren
19.01.2024 kl 18:32 5472

I dag var det dårlige greier. Brent var betydelig høyere enn hva den var ved børslutt i går og enda gikk den i rødt.

Også en del andre slet med å følge Brent. Inklusive de tre store.

Tror kanskje det er så stor usikkerhet rundt fremtidig oljepris at mange nå skyr oljeaksjer. Mange «eksperter» spår den ned og de største svovelpredikantene snakker om langt ned. Sågar ned på 20- tallet. Tror mange søker tryggere havner.

EDIT Pareto øker kursmålet fra 40 til 42. Vi kan i hvert fall ikke klage på analytikerne.
Redigert 19.01.2024 kl 18:49 Du må logge inn for å svare
Ro
19.01.2024 kl 18:29 5445

Stemmer. Lik Pen er bla Aker Bp ,vår, Equinor, Okea er betydelig ned fra ca slutten av oktober.
Når konjekturen snur smiler vi igjen. God helg :)
Redigert 19.01.2024 kl 18:32 Du må logge inn for å svare
40something
19.01.2024 kl 16:31 5532

Nei, panoro er ikke aksjen jeg kjenner igjen. Selskapet går bra men aksjemarkedet er elendig. 25tallet er noe vi hadde når vi fikk kjempeskuffende meldinger, men nå er jo 25-26 normalen. Det er noe som skurrer, og det er ikke pen men markedet
40something
19.01.2024 kl 15:32 5595

Det virker ikke som markedet er så interessert i nye prospekter eller produksjonsøkning.
Brent er jo opp fra i går men det virker som om at man bruker det til å selge seg ut.
Eqnr går jo helt ræva og ser ut til å trekke hele sektorn ned.
Sett utfra alle kjøpsanbefalingene så nonchaleras det av markedet. Volum i handel er nede på et absolutt
minimum. Det som styr nå er inflasjon tilbud etterspørsel,og ikke minst likvider inn i vår sektor. Alle avventer hvem som skal ta initiativ. At selskapet går bra betyr ikke at det er rift om å kjøpe aksjen. Syns at aksjer er for mye frikoblet til selskapet. Mcap betyr lite i forhold til hvor mye kassabeholdningen er. Har sett drt i flere andre selskaper. Aksjemarkedet handler i floke og tilsvarende motsatt, og det skjønner jeg. Det skal være en hip aksje med drama og momentum. Sen om det være blir et blaff spiller ingen rolle
God helg!
Fluefiskeren
19.01.2024 kl 15:11 5631

Se der ja. Vi er i gang med infill-brønnene og godt er det. Tre brønner som kjent. Så får vi se om Trident melder noen resultater underveis.

« Equatorial Guinea update – Infill drilling campaign begins!

We are pleased to announce the initiation of our first deep offshore drilling program in Equatorial Guinea, in Block G with the drilling of 3 deep water infill wells that are expected to come onstream by mid-year 2024.

Following the completion of these 3 wells, the rig will move to Block S where Trident Energy will drill the Akeng Deep infrastructure-led exploration well on behalf of Kosmos Energy the nameplate operator of Block S together with Trident Energy, Panoro Energy and Gepetrol.

We are pleased to start this stage of the program and unlock the vast potential of the Rio Muni oil basin. The planning, development and delivery of the technical operations to get to this point reflects the expertise and efforts of everyone involved, offshore and onshore and the support of our partners.

A milestone moment for Trident Energy! 🙌 »
Redigert 19.01.2024 kl 15:15 Du må logge inn for å svare