Panoro - DNBs top pick! P/E 1.8x i 2024!
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
20.05.2024 kl 21:16
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
DNB er ute med ny oljerapport og har Panoro som top pick og ser en P/E på 1.8x for 2024:
Our top pick among small caps remains Panoro Energy, where we believe ~50% YOY production growth in 2024e should mean significant dividend capacity (~40% cash flow to equity yield) in the coming years.
Om ikke folk forstår at dette er billig!
Our top pick among small caps remains Panoro Energy, where we believe ~50% YOY production growth in 2024e should mean significant dividend capacity (~40% cash flow to equity yield) in the coming years.
Om ikke folk forstår at dette er billig!
Fluefiskeren
08.11.2023 kl 11:08
2388
Kunne vært fristende å fylt opp mer nå. Aldri har vel aksjen sett bedre ut rent selskapsspesifikt. Det eneste som hindrer meg er usikkerheten i hvor olja skal. Det er klin umulig å forutsi. Faren for resesjon er ikke over. Det virker som veksten i Kina ikke tar seg opp igjen, og det er faktorer også andre veien. Nei, jeg tør nok ikke. Det ville også blitt det klart høyeste jeg noengang har kjøpt på.
Jeg må også sette det opp mot banksparing. Har 5,15 % rente nå på deler av innskuddet.
Jeg må også sette det opp mot banksparing. Har 5,15 % rente nå på deler av innskuddet.
Redigert 08.11.2023 kl 11:13
Du må logge inn for å svare
Foreigner
08.11.2023 kl 10:20
2456
Among others. This could be headed to showdown between Iran and the West.
US having all time low oil reserves is also another weapon for parties who want to create chaos.
US having all time low oil reserves is also another weapon for parties who want to create chaos.
Redigert 08.11.2023 kl 10:28
Fluefiskeren
08.11.2023 kl 10:15
2466
You mean something like this?
https://oilprice.com/Energy/Energy-General/Hamas-Israel-War-Threatens-Major-Regional-Energy-Projects.html
https://oilprice.com/Energy/Energy-General/Hamas-Israel-War-Threatens-Major-Regional-Energy-Projects.html
sologsommer22
08.11.2023 kl 10:11
2480
Det ser ut som PEN nest største aksjonær kan være på vei ut av aksjen
Redigert 08.11.2023 kl 10:13
Foreigner
08.11.2023 kl 10:07
2474
Fluefiskeren skrev Vi får trøste oss med at det billigere å fylle opp tanken på bilen. 🤪
It is like people think this conflict in Gaza will be solved overnight. My heart goes out to civilians suffering in Gaza and already killed in Israel. But this conflict is a golden opportunity for parties wanting to hurt the west. By expanding this conflict and in the end closing the Hormuz straight and shooting the oil price to heavens the West will be hurting bad as already the things are not good. I do not see some parties letting this opportunity slip unfortunately.
Hvis man regner inntekter minus kostnader i USD og overfører det til NOK altså kursen i Panoro så bør kursen i nok gå oppover når krona blir svakere. Det skjer ikke som vi ser. Muligens vi får mer i utbytte når svakere NOK, men ser heller enn sterkere NOK.
Til og med svenskekrona er mer vert enn NOK nå.
Disse transaksjonene den Norske bank har med sine oljeinntekter og skatter som skal loses inn i pensjonsfondet virker på meg som den største grunnen til svak krone og er inflasjonsdrivende. At det skal være enn grunn å heve rentene for folk flest gjør stat og banker rikere mens næringslivet og særlig handel blør. Import stopper opp. Vi burde koble slik Danmark koble opp NOK til eurokursen, men da har ikke riksbanken noen oppgaver lengre. Synker EUs økonomi så går vel alle valutaer i Europa ned så styringsevnen for Norges Bank spiller liten rolle
Til og med svenskekrona er mer vert enn NOK nå.
Disse transaksjonene den Norske bank har med sine oljeinntekter og skatter som skal loses inn i pensjonsfondet virker på meg som den største grunnen til svak krone og er inflasjonsdrivende. At det skal være enn grunn å heve rentene for folk flest gjør stat og banker rikere mens næringslivet og særlig handel blør. Import stopper opp. Vi burde koble slik Danmark koble opp NOK til eurokursen, men da har ikke riksbanken noen oppgaver lengre. Synker EUs økonomi så går vel alle valutaer i Europa ned så styringsevnen for Norges Bank spiller liten rolle
Redigert 08.11.2023 kl 10:04
Fluefiskeren
08.11.2023 kl 09:49
2502
Vi får trøste oss med at det billigere å fylle opp tanken på bilen. 🤪
d12m
08.11.2023 kl 09:46
2508
Foreigner skrev How can we be down here again?? Few weeks to Q3??
https://www.bnnbloomberg.ca/china-s-oil-demand-outlook-is-worsening-as-winter-approaches-1.1995425
The oil demand outlook in China, the world’s biggest importer, isn’t offering much inspiration to bulls as the end of the year approaches.
Refining margins are falling, crude and fuel stockpiles are building and a hoped-for sharp jump in air travel still hasn’t eventuated. That’s mirroring the situation in the wider economy, where business and consumer confidence remain low despite government efforts to juice growth.
“Domestic demand has lost steam following the Golden Week holiday in October, and we don’t see any major supporting factors through winter,” said Mia Geng, an analyst at FGE.
The oil demand outlook in China, the world’s biggest importer, isn’t offering much inspiration to bulls as the end of the year approaches.
Refining margins are falling, crude and fuel stockpiles are building and a hoped-for sharp jump in air travel still hasn’t eventuated. That’s mirroring the situation in the wider economy, where business and consumer confidence remain low despite government efforts to juice growth.
“Domestic demand has lost steam following the Golden Week holiday in October, and we don’t see any major supporting factors through winter,” said Mia Geng, an analyst at FGE.
Fluefiskeren
07.11.2023 kl 23:00
2756
Selvfølgelig er det feil. Det er jo det jeg har hevdet til det kjedsommelige. Markedet tar ikke til seg det selskapsspesifikke i den grad det burde.
Minner litt om andungene som på rekke og rad dilter etter andemor uten egen vilje.
Minner litt om andungene som på rekke og rad dilter etter andemor uten egen vilje.
Fra Desember til november i år så er olja på ganske lik gjennomsnitt og noe som markedet kan like. Atter sier jeg , skal pen sin aksjekurs bestandig prises som at brent er på lav 80 og kanskje kommer til å være i 3-5 års tid? Det blir feil at aksjekursen skal sementeres i årevis utfra brent.
Fluefiskeren
07.11.2023 kl 22:34
2793
Brent var for ett år siden på 95 dollar pr. fat. Det er 17 % høyere enn nå. Brent er nå på laveste siden 24. juli iflg. Reuters.
https://www.reuters.com/markets/commodities/oil-prices-ease-market-awaits-china-data-gauge-demand-2023-11-07/
https://www.reuters.com/markets/commodities/oil-prices-ease-market-awaits-china-data-gauge-demand-2023-11-07/
Redigert 07.11.2023 kl 22:40
Men hva om olja blir værende på 80? Det er jo en aktningsverdig pris. Skal pen på 29 tallet til tross for at vi nå tjener mer penger enn noen sinne?
80 usd har vært en akseptabel pris både for markedet og for oljeselskapene. Hvorfor skal pen tilbake til hvor vi var for 1 år siden bare grunnet at olja er på samme sted? Jeg skjønner ikke hvorfor vi skal prises til brent hele tiden. Produksjonsøkninger må jo bety noe, eller?
80 usd har vært en akseptabel pris både for markedet og for oljeselskapene. Hvorfor skal pen tilbake til hvor vi var for 1 år siden bare grunnet at olja er på samme sted? Jeg skjønner ikke hvorfor vi skal prises til brent hele tiden. Produksjonsøkninger må jo bety noe, eller?
Fluefiskeren
07.11.2023 kl 22:18
2741
Det kan bli en ny stygg dag i morgen da Brent har falt mye etter børslutt. Er nå på 81,6 dollar og nærmer seg 70-tallet. Dette har virkelig gått fort. Var på 90-tallet så sent som forrige fredag.
Fluefiskeren
07.11.2023 kl 22:09
2762
Det jeg la inn før idag er vel nesten et eksempel på det. Hvis journalisten har rett i at Kosmos Energy hevder at work-over programmet pluss infill-brønnene vil gi en økning på 10 000 bopd av produksjonen på blokk G i EG. Eller 40 %. For meg er dette veldig gode nyheter som markedet nok ikke kjenner til. Hvis vi produserer 13 000 bopd i dag så betyr det en økning på 11 %. Det synes jeg er betydelig og mye mer enn hva forrige infill-program bidro til. Jeg er litt forundret over manglende respons på dette i tråden. For meg en veldig god nyhet hvis det viser seg å være tilfelle. Mulig jeg er litt annerledes, men jeg legger vekt på de faktiske tall. Algoritmer, psykologi o.l. betyr nok mye for kursutviklingen, men det blir så diffust og vanskelig å vurdere at jeg melder pass og overlater det til andre. Det er innmari frustrerende at markedet reagerer ulogisk, men slik er det bare dessverre.
Redigert 07.11.2023 kl 22:09
Finnes det noen handelsvare uten om olje som har en slik volaitiltet?
Trond.heim
07.11.2023 kl 21:40
2788
Jeg er enig. Det er bra med kontruktive innlegg fra folk med mindre optimisme enn meg. Vi som følger med på HO påvirker ikke kursen, unntatt i tilfeller noen legger ut noe før markedet har fått det med seg.
For meg er det ubegripelig i dagens marked at analytikere ikke kan forutsi oljen bedre. Dette er jo krise. Alle analytikerne burde miste jobben.
E..... Eller så er det markedsaktører som kjører helt vilt. Da burde egentlig alle andre bare selge seg ut å satse på andre områder. Det holder ikke at markedet er så asymmetrisk, så hvorfor skal man investere i noe som er så toppstyrt og uforutsigbart som noe som olje. Er det noen som kan finne en commodity som olje og være så vanskelig å prissette for så mange eksperter?
E..... Eller så er det markedsaktører som kjører helt vilt. Da burde egentlig alle andre bare selge seg ut å satse på andre områder. Det holder ikke at markedet er så asymmetrisk, så hvorfor skal man investere i noe som er så toppstyrt og uforutsigbart som noe som olje. Er det noen som kan finne en commodity som olje og være så vanskelig å prissette for så mange eksperter?
Redigert 07.11.2023 kl 20:34
Aksjekursen er ingenting vi kan påvirke. Vi kan kun posisjonere oss og følge strømmen, men uansett hva palerider insisterer på så er tilbakekjøp vert å vurdere. Jeg kan også savne at ledelsen kun snakker om selskapets operasjoner. Selvsagt er det viktig for verdisettingen av selskapet, men ledelsen har også mandat til å utgjøre forskjell i aksjemarkedet og der etterlyser jeg en policy.
Fluefiskeren
07.11.2023 kl 19:01
3000
Nei. Kursen blir selvsagt ikke påvirket av at vi kommenterer dem.
Men blir den påvirket av dine stadige påstander om elendig og udugelig ledelse? Tror ikke det selv om det lett kan tas til inntekt for aldri å kjøpe seg inn i selskapet. Synes du skiter litt i egent reir. Og hvorfor heller ikke fortelle det til ledelsen framfor oss? Gang etter gang.
Men blir den påvirket av dine stadige påstander om elendig og udugelig ledelse? Tror ikke det selv om det lett kan tas til inntekt for aldri å kjøpe seg inn i selskapet. Synes du skiter litt i egent reir. Og hvorfor heller ikke fortelle det til ledelsen framfor oss? Gang etter gang.
Utrolig at markedet kan estimere så feil om hva som er den riktige prisen på olje. Vi har flere tusen analytikere på olje som ikke vet noe som helst. Hvis det ikke som vanlig er at manipulasjon av akkurat tilbud og etterspørsel flytter prisen så dramatisk.
Detb er skremmende hvilken verden vi lever i. Det finnes fond som har mer penger enn stater og kan påvirke markedet.
For å oppnå sine hensikter så må de eie så mange terminer som de kan slumpe ut i markedet vel vitende om at andre med mindre finansielle muskler er nødt til å selge seg ut, og der kan de største kjøpe rimelig olje igjen. Skummelt!
Detb er skremmende hvilken verden vi lever i. Det finnes fond som har mer penger enn stater og kan påvirke markedet.
For å oppnå sine hensikter så må de eie så mange terminer som de kan slumpe ut i markedet vel vitende om at andre med mindre finansielle muskler er nødt til å selge seg ut, og der kan de største kjøpe rimelig olje igjen. Skummelt!
Trond.heim
07.11.2023 kl 17:45
3086
PaleRider:
I følge HO, børs har PEN en P/E= 3,85
Du argumenterer hele tiden som om P/E er ca 1,5
I følge HO, børs har PEN en P/E= 3,85
Du argumenterer hele tiden som om P/E er ca 1,5
Tm3P
07.11.2023 kl 17:24
3070
Generelt en fan av tilbakekjøp selv, men for Panoro sin del ville jeg heller prioritert å betale tilbake lån mtp renten de har.
Det synes ikke som om det har sunket inn hos enkelte at det gir fint lite mening å sitte å sammenligne %-utvikling fra en dag til en annen.
Det sentrale er hvordan reserver, forventede neddiskonterte kontantstrømmer og mulig oppside verdsettes.
Svaret er at PEN verdsettes ELENDIG på alle faktorer.
Ledelsen kan enkelt gjøre noe med det. INVESTERE noe av cash flow i tilbakekjøp helt til kursen er anstendig. Minst P/E = 5 som tilsvarer en kurs på 2,5 ganger dagens verdi = 75 kr.
Ellers kan vi sitte her å vente på neste krise eller krakk: INENTING tyder på at PEN noen gang vil få en fair pris. Og etter hvert så skal olja fases ut - i følge mange. Og i mellomtida går vel mange ut av tida pga. alder.
PENs ledelse er finansielt sett en fiasko.
Operasjonelt sett ok+
Det sentrale er hvordan reserver, forventede neddiskonterte kontantstrømmer og mulig oppside verdsettes.
Svaret er at PEN verdsettes ELENDIG på alle faktorer.
Ledelsen kan enkelt gjøre noe med det. INVESTERE noe av cash flow i tilbakekjøp helt til kursen er anstendig. Minst P/E = 5 som tilsvarer en kurs på 2,5 ganger dagens verdi = 75 kr.
Ellers kan vi sitte her å vente på neste krise eller krakk: INENTING tyder på at PEN noen gang vil få en fair pris. Og etter hvert så skal olja fases ut - i følge mange. Og i mellomtida går vel mange ut av tida pga. alder.
PENs ledelse er finansielt sett en fiasko.
Operasjonelt sett ok+
Redigert 07.11.2023 kl 17:24
Folk har prøvd. Folk får ikke svar.
Du og andre kan prøve å stille spørsmålet "live".
Du og andre kan prøve å stille spørsmålet "live".
Fluefiskeren
07.11.2023 kl 17:02
3054
Du kritiserer hva andre skriver, men synes dine innlegg blir hakk i plata. Du har fått fram ditt synspunkt nå om tilbakekjøp og at ledelsen er fullstendig udugelige.
Er det mulig at du kan stille de spørsmålene ved neste presentasjon? Det kan være greit å vite hvis den strategien er på ledelsens agendum, og hvis ikke ,hva er argumentet mot dette.
Det skrives mye rart her. Enkelte tror det gir noen mening i å sitte å se på % opp og ned hver dag. Glem det. Tull og bortkasta tid.
Se heller på hvordan verdiene og forventede fremtidige kontantstrømmer verdsettes. P/E er et ok mål Det tilsier at PEN verdsettes ELENDIG i markedet. P/E rundt 1,8.
PEN har nå en framtids P/E på 1,8 ca.
Til sammenligning har Exxon en P/E på 10, Shell 8 og Equinor godt over 6. Alle tre driver tilbakekjøp av aksjer.
PEN derimot, klarer ikke å kjøpe tilbake en eneste aksje selv om prisen er 1/5 av Exxons, 1/4 av Shells og sikkert mindre enn 1/3 av Equinor sin. Sykt.
Med en P/E under 2, så innebærer det røft sagt at selskapet forventes å tjene inn selskapsverdien på to år. Eller 50% avkastning i året.
Ingen skal fortelle meg at PEN har andre investeringer med slik risk/reward.
Ledelsen i PEN fremstår som finansielt sett fortapte. Klovner i kamp. Klarer ikke å investere noen kr i tilbakekjøp når aksjen omsettes til konkurs- og brannsalg.
Så kommer sikkert noen klovner og mener at tilbakekjøp vil redusere likviditeten. Glem det. Det har ikke noe å si. Kanskje PEN heller skulle vente til P/E 0,5. Hvem selger sine aksjer da? Ingen. Og likvideten blir null. Få heller opp kursen på et anstendig nivå og gjør innvannende investeringer på veien gjennom tilbakekjøp, så kommer det aksjer til salgs fra folk som vil ha en LITT mer fair pris enn å selge til 20% av verdien.
Ledelsen i PEN fremstår helt helt nedsnødd. Imens får "noen" sitte og herje med kursen.
Se heller på hvordan verdiene og forventede fremtidige kontantstrømmer verdsettes. P/E er et ok mål Det tilsier at PEN verdsettes ELENDIG i markedet. P/E rundt 1,8.
PEN har nå en framtids P/E på 1,8 ca.
Til sammenligning har Exxon en P/E på 10, Shell 8 og Equinor godt over 6. Alle tre driver tilbakekjøp av aksjer.
PEN derimot, klarer ikke å kjøpe tilbake en eneste aksje selv om prisen er 1/5 av Exxons, 1/4 av Shells og sikkert mindre enn 1/3 av Equinor sin. Sykt.
Med en P/E under 2, så innebærer det røft sagt at selskapet forventes å tjene inn selskapsverdien på to år. Eller 50% avkastning i året.
Ingen skal fortelle meg at PEN har andre investeringer med slik risk/reward.
Ledelsen i PEN fremstår som finansielt sett fortapte. Klovner i kamp. Klarer ikke å investere noen kr i tilbakekjøp når aksjen omsettes til konkurs- og brannsalg.
Så kommer sikkert noen klovner og mener at tilbakekjøp vil redusere likviditeten. Glem det. Det har ikke noe å si. Kanskje PEN heller skulle vente til P/E 0,5. Hvem selger sine aksjer da? Ingen. Og likvideten blir null. Få heller opp kursen på et anstendig nivå og gjør innvannende investeringer på veien gjennom tilbakekjøp, så kommer det aksjer til salgs fra folk som vil ha en LITT mer fair pris enn å selge til 20% av verdien.
Ledelsen i PEN fremstår helt helt nedsnødd. Imens får "noen" sitte og herje med kursen.
Redigert 07.11.2023 kl 16:55
en med en ganske diger historikk overfor aksjemarkedet i det siste året så tjener man kun penger av å selge seg ut på oppganger og kjøpe på neganger. Vi har jo ikke fortjeneste i nivå med hva selskapet leverer
Siden kursdynamikken er så pass stor så er det ikke lønnsomt å sitte long. Er det noen større aktør eller fond som sitter long i dagens marked? Jeg opplever at alle trder ,og da er det maskiner man trenger for å henge med. Eller å være så kynisk at man kun selger etter oppgang og ikke avventer vider oppgang. Vi har nå så mange runder der Pen er ned i 3-4 dager med mange prosenter, og opp mye treigere. For meg er da ikke børs og B-aksjer meningen med å investere.
Og trenger Panoro mer penger gjennom emisjoner for å vokse? da er det bedre å gå ut av børs og heller gi direkte avkastning til eierne, men uten denne fluktuerende børskursen som kun nyttegjør de store aktørene som ikke betaler kurtasjer i forhold til enkelthandler.
Vi får se når utbyttene og forhåpningsvis tilbakekjøp starter om vi kommer nærmere kursmålene.
Siden kursdynamikken er så pass stor så er det ikke lønnsomt å sitte long. Er det noen større aktør eller fond som sitter long i dagens marked? Jeg opplever at alle trder ,og da er det maskiner man trenger for å henge med. Eller å være så kynisk at man kun selger etter oppgang og ikke avventer vider oppgang. Vi har nå så mange runder der Pen er ned i 3-4 dager med mange prosenter, og opp mye treigere. For meg er da ikke børs og B-aksjer meningen med å investere.
Og trenger Panoro mer penger gjennom emisjoner for å vokse? da er det bedre å gå ut av børs og heller gi direkte avkastning til eierne, men uten denne fluktuerende børskursen som kun nyttegjør de store aktørene som ikke betaler kurtasjer i forhold til enkelthandler.
Vi får se når utbyttene og forhåpningsvis tilbakekjøp starter om vi kommer nærmere kursmålene.
Fluefiskeren
07.11.2023 kl 16:46
3085
Og Kinamann får skylda nå også.
«Oil prices at 2-1/2 month lows as China data offsets supply cuts»
«Oil prices at 2-1/2 month lows as China data offsets supply cuts»
Fluefiskeren
07.11.2023 kl 16:29
1859
Men samtidig er det litt typisk også. Jeg har flere ganger hevdet at PEN har en tendens til å føre an både ved fall og økning i kurs på dager hvor Brent gjør store hopp opp eller ned.
En slik dag har vi i dag. Alt innen olje faller stygt, men det er vel bare OKEA som med 7,0 % ned faller mer enn PEN. Men de tre store merker det de også. Alle tre ned mellom 4,5 og 5 %.
En slik dag har vi i dag. Alt innen olje faller stygt, men det er vel bare OKEA som med 7,0 % ned faller mer enn PEN. Men de tre store merker det de også. Alle tre ned mellom 4,5 og 5 %.
Redigert 07.11.2023 kl 16:31
Bare som info på hvordan spillet er i PEN og på børs.
Jeg la inn kjøp på 3000 aksjer på 30,1
Auksjonen ble på ca 3 milj nok.
Hvir mange aksjer fikk jeg siden det endte på 30,1?
1 eeeen aksje fikk jeg.
Hvordan skal man kunne operere på børs når maskinene luker ut andre kjøpere enn sine egne konti?
Dette er ikke første gangen man få kun 1 aksje, og hva er vitsen, kun for å irritere?
Jeg la inn kjøp på 3000 aksjer på 30,1
Auksjonen ble på ca 3 milj nok.
Hvir mange aksjer fikk jeg siden det endte på 30,1?
1 eeeen aksje fikk jeg.
Hvordan skal man kunne operere på børs når maskinene luker ut andre kjøpere enn sine egne konti?
Dette er ikke første gangen man få kun 1 aksje, og hva er vitsen, kun for å irritere?
JUICEitUP
07.11.2023 kl 16:17
1882
Her er det full panikk. Tvangssalg øksa svinges heftig nå. Her er det mange som brenner fingrene ved at bankene lemper ut belånte portiser på best for å bli kvitt beholdningen. Store poster som går. Er det tid for fullt blodbad i gatene igjen?
sologsommer22
07.11.2023 kl 16:05
1913
Enig, i tillegg har vel kronen svekket seg med noen prosenter siden august. ... faktisk 10,3% siste 3 mnd!!
Det hadde vært supert å fått fjernet noen mill aksjer ved tilbakekjøp på disse latterlige kursnivåene.
Det hadde vært supert å fått fjernet noen mill aksjer ved tilbakekjøp på disse latterlige kursnivåene.
Redigert 07.11.2023 kl 16:09
Sist brent var på 82,8 var pen på 31,5. 21 aug.
Nå er har vi lifting bak oss + nye funn.
Aksjen lever et eget liv. Den er så og si kapret av større aktører som gjør og behandler den som de vil uavhengig av selskapsresultetene. Nå er i tillegg prognosene for inflasjonen annerledes enn august. Kina importerer mer, eksporterer mindre.
LA oss være enig i at solfylt vær hele året uten regnværsdager er en utopi. Må vi hele tiden grave i unnskyldninger om produksjonsforstyrrelser og forsinkelser, når det hele tiden er pengesterke aktører som finter ut mange på børsen. Bare at noen få velger å gevinst sikre hele tiden så burde vi ikke få flere dager med nedgang som hele tiden setter oss lengre tilbake til tross for at pen får mer penger i kassa.
Ja, jeg vil også at tilbakekjøp starter opp. Makta om verdiene i selskapet skal ikke legges i hendene på andre finansielle aktører. Kjøp opp disse aksjene som tilsynelatende brukes for å låne ut eller selge kursen ned.
Kan man få tilbake A-aksjer som har mer bestendig verdi utenfor børs.
Nå er har vi lifting bak oss + nye funn.
Aksjen lever et eget liv. Den er så og si kapret av større aktører som gjør og behandler den som de vil uavhengig av selskapsresultetene. Nå er i tillegg prognosene for inflasjonen annerledes enn august. Kina importerer mer, eksporterer mindre.
LA oss være enig i at solfylt vær hele året uten regnværsdager er en utopi. Må vi hele tiden grave i unnskyldninger om produksjonsforstyrrelser og forsinkelser, når det hele tiden er pengesterke aktører som finter ut mange på børsen. Bare at noen få velger å gevinst sikre hele tiden så burde vi ikke få flere dager med nedgang som hele tiden setter oss lengre tilbake til tross for at pen får mer penger i kassa.
Ja, jeg vil også at tilbakekjøp starter opp. Makta om verdiene i selskapet skal ikke legges i hendene på andre finansielle aktører. Kjøp opp disse aksjene som tilsynelatende brukes for å låne ut eller selge kursen ned.
Kan man få tilbake A-aksjer som har mer bestendig verdi utenfor børs.
Tm3P
07.11.2023 kl 14:40
2006
Ser det ikke har kommet noen melding om salget av olje som de sa skulle skje i starten av oktober, men de kommer kanskje ikke med børsmelding etter hver enkel lifting?
Fluefiskeren
07.11.2023 kl 12:53
2126
Regner med en Trading Statement and Operations Update når som helst nå.
Fluefiskeren
07.11.2023 kl 12:02
2204
Riggen ligger fortsatt utenfor Luba. Det er vel på åttende dagen. Er nok ikke så lenge til den setter kursen mot feltene for å starte Work-over.
Ro
07.11.2023 kl 12:00
2204
Latterlig kursutvikling idag gitt lifting og produksjon.
Ifølge Sb1 analysen så blir 2024 Panoros beste år
Økende produksjon og utbytte
Ifølge Sb1 analysen så blir 2024 Panoros beste år
Økende produksjon og utbytte
Redigert 07.11.2023 kl 12:02
Ruter8
07.11.2023 kl 11:43
2253
Med forbehold om at journalisten refererer riktig så sier han på godt norsk: Operatøren forventer at vedlikeholds- og infill-borekampanjen vil øke produksjonen med rundt 10 000 fat olje per dag, eller omtrent 40%. Bare å glede seg.
Fluefiskeren
07.11.2023 kl 11:32
2272
Jeg går videre med det operasjonelle.
Dette vil jeg hevde er oppsiktsvekkende. Det gjelder det nært forestående boreprogrammet på vårt asset Ceiba og Okume i EG.
«Play opening exploration probe on radar as rig arrives in West Africa
Semisub will target 180 million barrel prospect in Equatorial Guinea after completing development drilling
A semi-submersible rig has arrived in Equatorial Guinea to begin a vital drilling campaign that aims to drive a 40% increase in oil production at Trident Energy’s Ceiba and Oveng-Okume fields.
After completing this infill drilling and workover operations, the semisub Island Innovator will spud a critical exploration probe on a 180 million barrel prospect that could open up a new geological play housing 1 billion barrels of potential resources.
Privately-owned Trident’s legacy producing oilfields lie in Block G off the mainland enclave of Rio Muni and currently produce about 24,500 barrels per day of oil from subsea wells tied back to two mini tension-leg platforms at Okume Oveng and a floating production, storage and offloading vessel at Ceiba.
Andy Inglis, chief executive at Kosmos Energy, a major partner in the assets, said yesterday that the Island Innovator will workover two wells at Ceiba before drilling a trio of infill wells, the first of which is due online by the end of March, with all three wells expected on stream by the second quarter of 2024.
The operator expects the work-over and infill drilling campaign to boost production by around 10,000 bpd of oil, or about 40%.»
Øke produksjonen med 40 %. Kan det virkelig være riktig? Det betyr 1425 bopd for vår del. Da når vi 15 000 bopd neste år.
https://www.upstreamonline.com/field-development/play-opening-exploration-probe-on-radar-as-rig-arrives-in-west-africa/2-1-1550111
EDIT. Ser at man må abonnere nå for å lese hele artikkelen. Det var ikke det da jeg la den ut.
Dette vil jeg hevde er oppsiktsvekkende. Det gjelder det nært forestående boreprogrammet på vårt asset Ceiba og Okume i EG.
«Play opening exploration probe on radar as rig arrives in West Africa
Semisub will target 180 million barrel prospect in Equatorial Guinea after completing development drilling
A semi-submersible rig has arrived in Equatorial Guinea to begin a vital drilling campaign that aims to drive a 40% increase in oil production at Trident Energy’s Ceiba and Oveng-Okume fields.
After completing this infill drilling and workover operations, the semisub Island Innovator will spud a critical exploration probe on a 180 million barrel prospect that could open up a new geological play housing 1 billion barrels of potential resources.
Privately-owned Trident’s legacy producing oilfields lie in Block G off the mainland enclave of Rio Muni and currently produce about 24,500 barrels per day of oil from subsea wells tied back to two mini tension-leg platforms at Okume Oveng and a floating production, storage and offloading vessel at Ceiba.
Andy Inglis, chief executive at Kosmos Energy, a major partner in the assets, said yesterday that the Island Innovator will workover two wells at Ceiba before drilling a trio of infill wells, the first of which is due online by the end of March, with all three wells expected on stream by the second quarter of 2024.
The operator expects the work-over and infill drilling campaign to boost production by around 10,000 bpd of oil, or about 40%.»
Øke produksjonen med 40 %. Kan det virkelig være riktig? Det betyr 1425 bopd for vår del. Da når vi 15 000 bopd neste år.
https://www.upstreamonline.com/field-development/play-opening-exploration-probe-on-radar-as-rig-arrives-in-west-africa/2-1-1550111
EDIT. Ser at man må abonnere nå for å lese hele artikkelen. Det var ikke det da jeg la den ut.
Redigert 07.11.2023 kl 13:12
Fluefiskeren
07.11.2023 kl 10:33
2354
Jeg puster i hvert fall med magen etter at de fikset ESP-ene på de to Hibiscusbrønnene. Regner med at de vet årsaken og at de kan forhindre at det også skjer på de andre. Vi står faktisk ovenfor et luksusproblem når det gjelder produksjon og kapasitet på Adolo. 17.oktober lå vi allerede med en produksjon opp mot 35 000 bopd i følge Hamilton. Hvis vi regner 5000 bopd for hver av de to brønnene på Ruche pluss den på Ruche South så er vi faktisk på god vei til 50 000 bopd. Nå vil det riktignok være litt decline, men likevel….
Det er opplyst 40 000 bopd som kapasitet, men at den kan økes noe. Dette er de nødt for å ha en mening om og jeg håper på at det blir et tema under BWE sin kvartalspresentasjon den 16. denne måneden.
Det er flere muligheter. Utbygging på Adolo, redusere flow på noen av brønnene samt å la være å bore brønn to på Ruche. Vi får se. Som sagt et luksusproblem.
Det er opplyst 40 000 bopd som kapasitet, men at den kan økes noe. Dette er de nødt for å ha en mening om og jeg håper på at det blir et tema under BWE sin kvartalspresentasjon den 16. denne måneden.
Det er flere muligheter. Utbygging på Adolo, redusere flow på noen av brønnene samt å la være å bore brønn to på Ruche. Vi får se. Som sagt et luksusproblem.
sologsommer22
07.11.2023 kl 10:23
2376
Jeg satt selv i HUNT før de fattet den grusomme beslutningen å selge alle VLCC'ene like før oppgangen i tank startet. Der satt også SUNDT som en av de største eierne sammen med Fredly. Her sitter vel SUNDT fam. som største eier. Handlingsmønsteret er ikke ulikt. De bruker nok de samme husene til å styre aksjen
Ruter8
07.11.2023 kl 10:15
2397
En del nervøsitet og frustrasjon blant noen av bidragsyterne til denne ellers utmerkede tråd. Pust med magen. Snart kommer nytt fra selskapet og i slutten av måneden er det kvartalsrapport. Neste år...hu og hei - det blir en fest!
Den er blitt kalt aksjen fra helvete på XI.
Selskapet er noe annet, men aksjen har mye rart for seg, eller de som styrer handlene mest.
PEN er ned mer enn 5% fra toppen i går. Det syns jeg er magesterkt. Du viste selv at funnet var vert 66-67 øre i følge pareto.
Jeg ser aksjen og selskapet som 2 ulike mekanismer. Som du selv sier så prises aksjen etter brent. Som om Brent skulle være selskapet til aksjen Pen. Følger brent som en bikkje.
Selskapet er noe annet, men aksjen har mye rart for seg, eller de som styrer handlene mest.
PEN er ned mer enn 5% fra toppen i går. Det syns jeg er magesterkt. Du viste selv at funnet var vert 66-67 øre i følge pareto.
Jeg ser aksjen og selskapet som 2 ulike mekanismer. Som du selv sier så prises aksjen etter brent. Som om Brent skulle være selskapet til aksjen Pen. Følger brent som en bikkje.
Fluefiskeren
07.11.2023 kl 09:53
2466
Nå synes jeg du skriver mye rart. Har PEN en historikk som ikke skaper tillit blant investorene sine?
Kan du utdype det? Føler ikke at det gjelder meg selv i hvert fall.
Både AKRBP, VAR, OKEA, BWE og DNO faller 2-3 prosent. Ta en titt på oljeprisen så skjønner du hvorfor. Så kan man si at det er litt rart at oljeprisen fra dag til dag styrer så mye, men sånn er det jo bare.
Brent har falt 3,1 % siden børslukk i går.
Kan du utdype det? Føler ikke at det gjelder meg selv i hvert fall.
Både AKRBP, VAR, OKEA, BWE og DNO faller 2-3 prosent. Ta en titt på oljeprisen så skjønner du hvorfor. Så kan man si at det er litt rart at oljeprisen fra dag til dag styrer så mye, men sånn er det jo bare.
Brent har falt 3,1 % siden børslukk i går.
Redigert 07.11.2023 kl 09:56
Retailers som oss på forumet drøfter tanker om hva som er best for verdiene. Men det er sjelden man leser om hva de store eierne/fondene mener om noe som helst. Sterkeste påvirkningen burde jo de kunne utøve.
Også ved presentasjoner når punktet q&a med Hamilton kommer så kan jeg ikke observere noen som stiller spørsmål fra de større eierne. Hvis det er slik at de har egne kanaler til ledelsen så er ikke det helt ok, da all info ikke kommer på bordet.
Eller.......er det slik at fond ikke er så opptatt av å kunne påvirke sin investering? Tror ikke det heller.
Også ved presentasjoner når punktet q&a med Hamilton kommer så kan jeg ikke observere noen som stiller spørsmål fra de større eierne. Hvis det er slik at de har egne kanaler til ledelsen så er ikke det helt ok, da all info ikke kommer på bordet.
Eller.......er det slik at fond ikke er så opptatt av å kunne påvirke sin investering? Tror ikke det heller.
Paypal
07.11.2023 kl 09:32
2529
Uforutsigbare tilbakekjøp fra selskapet ville øke risikoen for disse stadige tradingene hvor forsøket er åpenbart.
Skal vi helt ned til 31,2 igjen?
Det er vanskelig å skjønne at tradere kan kontrollere momentum reversibelt.
Det er jo vanlig å ta gevinst ved presentasjoner og lignende hvis det er positivt. Pen har vel en historikk som ikke skaper tillit blandt sine investorer. Aksjemarkedet er jo også usikrere helt siden pandemien.
Alle er selv ansvarlige for sine innvesteringer , men syns at man skremmer nye kjøpere fra aksjen og gjør det ikke enklere å krysse tekniske nivåer når kjøp på høye kurser blir belønnet med mer enn enn krone i nedgang.
Det er vanskelig å skjønne at tradere kan kontrollere momentum reversibelt.
Det er jo vanlig å ta gevinst ved presentasjoner og lignende hvis det er positivt. Pen har vel en historikk som ikke skaper tillit blandt sine investorer. Aksjemarkedet er jo også usikrere helt siden pandemien.
Alle er selv ansvarlige for sine innvesteringer , men syns at man skremmer nye kjøpere fra aksjen og gjør det ikke enklere å krysse tekniske nivåer når kjøp på høye kurser blir belønnet med mer enn enn krone i nedgang.
Kalleklovn547
06.11.2023 kl 22:26
2768
Snart tikker det penger inn på konto.. Hva tror folk utbyttet blir for Q3?