Panoro - DNBs top pick! P/E 1.8x i 2024!

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
20.05.2024 kl 21:16
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Kalleklovn547
PEN 03.09.2023 kl 22:17 363648

DNB er ute med ny oljerapport og har Panoro som top pick og ser en P/E på 1.8x for 2024:
Our top pick among small caps remains Panoro Energy, where we believe ~50% YOY production growth in 2024e should mean significant dividend capacity (~40% cash flow to equity yield) in the coming years.

Om ikke folk forstår at dette er billig!
omans
27.11.2023 kl 11:46 3012

Er sannsynlig at 26.40-26.60 skal testes, basert på siste tids kurs utvikling i november.
Idar1
27.11.2023 kl 11:37 3049

Hi
What do you mean by this: Dividend in 2024= D24. Do you mean that they will pay out 24 nok?
Fluefiskeren
27.11.2023 kl 11:35 3036

Jeg skjønner ikke hva du mener, men registrer at du stadig er ute etter å ta meg på ett eller annet. Begynner å bli litt lei det.
omans
27.11.2023 kl 11:16 3011

Ingen grunn til optimisme mao. Forstå derfor at 28.75 er viktig nivå. At en av kommentarene i innelgget ikke var så "viktig" eller godt kjent, var ikke det vesentlige, men det du velger å fokusere på og spinne videre på. Kursen har ikke tatt igjen noe vesentlig før forbi 28.75, alt under det er bare små rekyler.
Fluefiskeren
27.11.2023 kl 11:01 2846

Og hva som skurrer vet vi jo hva er. BWE setter ned guidingen sin fra 40 000 bopd til 30 000 bopd for end 2024 på Dussafu. Man kunne også få inntrykk av at fiksingen av ESP-ene kunne ta lang tid. Og at problemet nå også påvirket samtlige brønner var heller ikke bra. Det var som å få en knyttneve i ansiktet. Heldigvis har vi tatt inn igjen mesteparten av fallet.
omans
27.11.2023 kl 10:47 2869

Så lenge oljepris ikke klarer 82.6, vil det være sterk motstand ved ca 28.75 for kurs.
Da må det evt noe meget overraskende bra til ifm rapporten/utbytte som gjør en ser 29tall.
Bruddet ned den 16.nov var ikke så bra, og indikerer noe som skurrer.
Fluefiskeren
27.11.2023 kl 10:38 2904

To dager igjen til Q3. Det er som vanlig det som har skjedd etter Trading Statement and Operations Update den 16. november som er det mest interessante. Det er ikke lenge siden. Kortere tid enn vanlig.

Når det gjelder det operasjonelle på Dussafu er det spennende å høre om det er tatt noen avgjørelse vdr. fremtidig boreprogram og om ny casing har ankommet Ruche. Også en eventuell kommentar på BWE sin katastrofalt dårlige guiding for 2024. Vi får imidlertid ingen konkret guiding for produksjonen for 2024. Den kommer først i januar.

Borekampanjen på EG er det nok lite nytt å si om. De holder vel på med work-over av to brønner. Og i Tunisia er det nok også lite spennende nytt.

Jeg venter meg ikke så mye. Kursen både for PEN og andre aksjer har en tendens til å synke litt etter kvartalspresentasjoner. Vi får håpe ikke det skjer denne gang.
omans
27.11.2023 kl 09:43 2998

"Aksjen er som et tinglyst dokument på eierskap i en bedrift. I tillegg har mange av oss fulgt bedriften vår i mange år. Vi har lest oss opp på lisensene de eier og de landene de opererer. Tunis, Gabon og Ekvatorial Guinea var ukjente land før selskaper startet business i disse landene."

Det er her i denne overgangen du nevner det vesentlige skillet, nemlig at aksjen ikke er selskapet. Selskapet styres som regel i fast retning og en kan lese seg opp fundamentalt, mens aksjen svirrer og flukterer etter som forskjellige impulser kan variere på kort sikt. Oljepris, geopolitiske forhold, verdensøkonomien, frykt/grådighet, forventninger, shorting, etc
Husker en metafor der en sier at aksjen er hunden og selskapet er eieren,. Hunden kan slippes løs og virrer hit igjen dit, men vil in the end of the day komme tilbake til eieren. Så aksjen kan således også bli "kjæledyret' til noen aksje eiere da det er et fenomen at noen "forelsker" seg i en aksje. Om aksje stiger voldsomt, man selger fortsatt ikke pga den gir eieren en form for stimulans og ser ikke at dette også kan ende i "tårer"

Husker i den forbindelse at noen skrev de hadde 1000% inne i Nel når kursen var langt inn på 30tallet, og de ikke ville selge, og det er et greit eksempel.
Redigert 27.11.2023 kl 09:45 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
27.11.2023 kl 09:32 3020

Selvsagt, men som du skriver må du trekke fra D24 uansett. Kursen kan stige på både selskapsspesifikke ting og oljepris. Fremtidens oljepris er veldig viktig for kursen. Derfor kan de ikke love ett tallfestet utbytte. Da må de ta inn betingelser for oljeprisen slik de har gjort i år.
Redigert 27.11.2023 kl 09:33 Du må logge inn for å svare
Foreigner
27.11.2023 kl 07:15 3145

I see. So your formula for share price at end of 2024 is:

Share price end of 2023= X23
Share price end of 2024= X24
Dividend in 2024= D24

X24= X23 - D24

I have been using this formula

Profit 2024= P24
X24= X23+P24 - D24

We just see mathematics differently 🤷‍♂️

:)
Fluefiskeren
26.11.2023 kl 21:24 3402

Det er det operative som bestemmer hvor mye utbytte som kan gis. Ikke omvendt. 4 kr er mye. Da er kursen teoretisk på 24 kr etter det. Utbytte gis i etterkant av bra produksjon og pris.
Redigert 26.11.2023 kl 21:27 Du må logge inn for å svare
The Observer
26.11.2023 kl 20:00 3519

Takk til optimistene. Ligger på forsiktig kjøp.
Foreigner
26.11.2023 kl 19:23 3549

So this will be make or break week for PEN. I expect NOK 0.85 dividend for Q3. For next year must PEN announce a dividend that shows they expect the ESP problems to be a passing phase. As definite minimum I expect 1 NOK per quarter but that is probably not enough for the market to show that PEN has faith on production growth. We shall see.
Fluefiskeren
24.11.2023 kl 16:41 4045

Jeg sa for noen år siden at PEN alltid vender tilbake til 16-tallet. Så kom det noe gode år og jeg gikk over til å si at den alltid vender tilbake til 28-tallet. Det skjedde i dag. Denne gang nedenfra. Altså 12 kroner høyere enn 16-tallet. Det vil si at neste gang jeg maser om dette gjelder det 40-tallet :-).

La oss bare håpe at disse ESP-ene er fikset innen nyttår uten at nye feil har oppstått. Da kan det bli veldig bra å sitte i PEN. Og som kjent har de startet opp i EG.

Redigert 24.11.2023 kl 16:42 Du må logge inn for å svare
Trond.heim
24.11.2023 kl 13:30 4227

Oman beskriver at aksjen sammenlignes med samme forhold som en har til kjæledyr.
Jeg utelukker ikke at denne sammenligning kan være relevant for noen av oss. I alle fall vies aksjen mye oppmerksomhet,
Jeg har et annet forhold til aksjen enn et verdipapir eller bankinnskudd.
Aksjen er som et tinglyst dokument på eierskap i en bedrift. I tillegg har mange av oss fulgt bedriften vår i mange år. Vi har lest oss opp på lisensene de eier og de landene de opererer. Tunis, Gabon og Ekvatorial Guinea var ukjente land før selskaper startet business i disse landene.
I en av bedriftene jeg er styremedlem, får jeg daglig oppdatert verdi av ordretilgang. Det følges med interesse.
Jeg tror det er litt slik for mange som følger aksjesvingninger daglig. Det er en slags målestokk på hvordan bedriften verdsettes i markedet, en verdsetting som kan sprike mye i forhold til selskapets omsetning og overskudd.
Så er det vel slik at økende kurs gir mer glede enn fallende kurs. Jeg har ikke hund, men jeg tror eieren setter pris på når den loggrer med halen
Noen kan ha et kjærlighetsforhold til en aksje og kjærlighet gjør en blind.
“ kill your darlings” kan være nødvendig i aksjemarkedet.
Aksjen kan gi glede og tilfredshet til eierne.
Slik er det med kjæledyr også.

Ettersom det er fredag håper jeg det er innenfor med en litt useriøs betraktning
Redigert 24.11.2023 kl 14:23 Du må logge inn for å svare
40something
24.11.2023 kl 11:57 4298

Har ikke sett den. Men jeg føyer den til alle andre begrunnelser om hvorfor det svinger så mye.
Jeg selv mener at det er et påskudd for tradere som helst ønsker store utslag. Disse investorene er gjerne ikke ute etter utbytter eller lange perioder med venting på at resultatene i selskapene skal materialisere seg.
Disse aktørene utfordrer andre med samme formål.
Men visst, det er enklere å dytte kursen mye hvis man har scenarier eller bekreftede utsagn som utgangspunkt. Alle disse trykker på knappen i tilfelle det skulle være sant.

For øvrig så er det grunn til å bekymre seg om opec alliansen fragmentertes. Mye av oljeproduksjon kommer fra land der demokrati er fraværende tillit til at avtaler holdes er svak. Det bidrar muligens til at det reageres så fort på bekreftede nyheter.
omans
24.11.2023 kl 11:47 4318

Oljepris vil stige 5-10 doller dersom det bryter over ca 82.60, hvis du ikke fikk det med deg i forrige innlegg.
Er naturlig at utbyttene kan øke når oljepris stiger til nytt nivå, så det har nok en indirekte årsak mhp oljeprisen.
Redigert 24.11.2023 kl 11:58 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
24.11.2023 kl 11:14 4381

Something.

Dette har du vel stadig vært innom:

«Oil’s Wide Price Swings Have Ignored True Fundamentals

By Alex Kimani - Nov 23, 2023, 6:00 PM CST

Oil markets have been extremely volatile over the last couple of weeks.

Large swings in macro sentiment have driven price movements.

StanChart says the key question for 2024 will be how much the targets for other OPEC.

The oil markets have been extremely volatile over the past couple of weeks, with wide price swings in either direction on no significant news and despite supportive fundamentals–right up until the OPEC+ meeting delay, where fear of cartel disorder trumped all, sending oil spiraling downwards. But what was happening right up to that point was interesting. Front-month Brent settled at USD 80.37/bbl on 20 November after trading across a range of over $6/bbl from $76.60-82.90/bbl intra-week. Prices fell by $6/bbl intra-week and then rebounded by $6/bbl without any particularly significant flow of news.

Up until Wednesday this week, when OPEC+ postponed its planned November 26 meeting until November 30 over output quota disagreements, the markets were being propelled primarily by large swings in macro-based sentiment, as well as changes in speculative positioning to the downside.«

https://oilprice.com/Energy/Energy-General/Oils-Wide-Price-Swings-Have-Ignored-True-Fundamentals.html
Fluefiskeren
24.11.2023 kl 11:06 4373

Utbyttene har vært små så langt. Klarer man å gjette oljeprisens svingninger kan man ved å trade oppnå store gevinster i PEN. Men det var det å forutsi oljeprisene da. PEN fyker fort 5 kroner opp og ned. Det har den gjort lenge. Utbytte har hittil vært under en krone samlet sett på tre utbetalinger. Det er olja som ruler.
omans
24.11.2023 kl 10:58 4374

Jeg skrev opp fra under 20 til over 30, ( trading range 25-26 til over 30) ikke til ath og 35 i moderne tid. Uten utbyttene ville d vært lite bonus for seriøse.

Ed under: jeg trenger ikke "opplæring" av selvfølgeligheter og kjent info.
Ser du svarer til meg uten grunn, men forstår d handler om "kjæledyret"
Redigert 24.11.2023 kl 11:39 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
24.11.2023 kl 10:05 4386

Det var forventninger til en boring i Sør-Afrika i fjor høst som dro kursen opp på 35-tallet som er ATH i «moderne tid». Ikke forventninger til utbytte. Det er så mange selskaper nå som utbetaler utbytte eller foretar tilbakekjøp at det er en horde å velge i. Og noen av dem er store selskaper som har kommet lengre som oljeselskap enn hva PEN har gjort. Vi er fortsatt små og trenger nye funn eller eventuell kjøp av produksjon. Det siste sier John ikke er like aktuelt lenge. Det har blitt dyrt, men som han også sier utelukker han det ikke hvis den rette anledningen dukker opp. Jeg oppfatter det slik at strategien rett og slett er å kjøpe seg inn i ikke-produserende felt hvor eventuelle funn kan ha en rask utbygging grunnet nærvær til infrastruktur? Det høres fornuftig ut i mine ører. Vi har kjøpt oss inn i to blokker i EG på den bakgrunn. Hvis utbytte hadde vært det viktigste hadde jeg i større grad sittet i andre oljeselskaper enn PEN, BWE, PNOR og BNOR skjønt den siste kan kunne komme til å utbetale store utbytter neste år. Regner også med litt utbytte fra PNOR neste år. Det er vel fortsatt en del her som sitter i det selskapet etter at vi fikk betaling i aksjer for Aje. Har vært en sørgelig investering, men potensialet er der.
omans
24.11.2023 kl 06:13 4511

Det gir mening å se på kursene nedpå her som irrasjonelle og at en ikke kan skrive om noe styrkeforhold på kursen som noen her, så lenge kursen var på 32 for kort tid siden ja. Kursen vil vise styrke om det bryter opp i området 32-35.
Ser også frem til hva utbytte blir både nå og kvartalene fremover. Det er nok bl.a utbytte policyen som har brakt kursen opp fra under 20 til over 30 innimellom.

Ser frem til at/om det kan komme mer momentum / styrke, etter at ørkenvandringa her mellom ca 25-26 og 32-33 tar slutt, som har vart i ett års konsolidering nå. Så det vil bli et nytt evt steg å ta mot husene sine kursmål i 40-50 sjiktet.

Om d er OHS på olja nå, og evt bryte opp av 82.6 kan den jo fort gå 5-10doll opp. Da ville det blitt en fin mix med hyggelig q3 presentasjon og et opec møte med Bull oljepris outcome.
Redigert 24.11.2023 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
40something
23.11.2023 kl 22:38 4556

Både spot, front og next står alle over 81 Usd i sbanken
Fluefiskeren
23.11.2023 kl 22:35 4534

Hos meg (futures) ser det ut som den stanset kl. 22 med et voldsomt fall. Stoler ikke helt på det fallet.

https://tradingeconomics.com/commodity/brent-crude-oil
40something
23.11.2023 kl 22:18 4534

Merkelig nok så ser det ut til at oljeauksjonen sluttet kl 19:25.. Er det thanks giving day som bestemmer at det ikke skal handles som til vanlig tid eller?
40something
23.11.2023 kl 18:07 4703

Jeg syns og at man helst skal skrive om sin egen frustrasjon enn om å bruke andres innlegg som irritasjonsmoment. Ja, man kan si at det er en overdrift eller feil, men ikke at man skal be noen om å ikke skrive. Hvis slik skal man gå langt over grensa.
Redigert 23.11.2023 kl 18:11 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
23.11.2023 kl 17:09 4751

Har nettopp kjøpt jeg. Samme dag som BWE hadde Q3 (16. november). De kom med elendig guiding og dro PEN med seg ned (de er partnere på en lisens i Gabon). Da kjøpte jeg på 26,2 kr og jeg skrev det her. Bare å lete tilbake til da hvis du ikke stoler på det. Har mange ganger kjøpt og solgt litt opp gjennom siste år.

Og synes vi skal gi oss der. Kursen er nok ikke likegyldig for noen av oss, men enig i at man kan mase for mye med den. Heldigvis skriver jeg mye om selskapet ang. produksjon og leting. Veldig spennende periode for Panoro.

40something
23.11.2023 kl 16:59 4765

Litt gnagsår over at det er så lett å trykke kursen ned ved børslukk. Vi har utallige dager der brent stiger etter børslukk. Men det er kanskje de samme fondene som navigerer etter brent som er de som selger ned ved børslukk i håp om å trekke med seg noen retailers.
Jeg må si meg enig med at panoro har tiltrukket seg i overkant stor andel med fond som parasiterer de langsiktige med å trykke på alle heisknappene uten tanke på selskapets beste.
Trond.heim
23.11.2023 kl 16:46 4814

Jeg liker kursmål.

Pareto sec. Nedjusterer fra 47 til 42

Clarkson sec. Kursmål 46

Dnb oppjusterer fra 41 til 45

I tillegg liker jeg beskrivelse av utbyttekapasitet. Er derfor mest spent på utbytteguiding som offentliggjøres neste onsdag.

Jeg er hverken i kjøps eller salgsmodus, men setter pris på kursoppgang.

Regner med jeg kan sprette champagne i neste uke.

Dagens kursnivå passer til gravøl, men jeg drikker ikke øl.
omans
23.11.2023 kl 16:44 4814

Hvorfor er det rart? Her har en lastet opp mye i det siste og det har en nevnt der, og en følger med på viktige nivåer. Samt kommentere til andre som har tanker rundt dette. Hvor mye laster du i PEN i det siste ifm tilbakefallet ? Har du handlet noe i PEN siste halve året, men du trenger ikke svare på noe så "privat" om det er ubehagelig.
Redigert 23.11.2023 kl 16:46 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
23.11.2023 kl 16:40 4825

Litt rart du er så opptatt av kursen i DNO. Du skriver jo masse om den på DNO-trådene.

40something
23.11.2023 kl 16:37 4825

Ja, hvis ikke de andre medlemslandene (Afrika) tar en for laget da kan det bli trangt i døra ut. Spørsmålet er vel om disse landene ser konsekvensen om å ikke følge opec+. Da vil ikke deres produksjonsøkning bringe mer inntekter da prisen sannsynlig vil gå ned tilsvarende. I den andre enden så brenner nedtellingen for oljebehovene. Ingen vet hva og når erstatningsenergien er på plass.
Det som er ulempen med oljeprisen er at den stikker nedover før man egentlig vet hva balansen mellom etterspørsel og tilbud vil bli. Og særlig for panoro som sin aksjekurs(vet ikke hvorfor) er så knyttet til brent at markedet gir blaffen i produksjonsøkninger. Det blir spennende okke som. Jeg hadde ønsket at vi fikk en større grad av referens til panoro sin regnskapsbalanse enn brent pris.
Ulempen med aksjemarkedet r at det er for mange faktorer som spiller inn for aksjekursen.
Når det selges for mye så blir mcap deretter. Drt erlitt som när den norske bank selger kroner. Markedet klarer ikke å fordøye så store beløp.

FF l: Jeg liker at du runder av borsdagene med kommentarer. Ikke så merkelig siden jeg selv skriver så mye om psykologi og ikke så mye om panoro tekniske realiteter om virksomheten. Men det gjør ikke Hamilton heller. Muligens han siterer sine egne eksperter, men han uttaler seg mest om markedsføringsspørsmål.

Uansett så skal takhøyden tillate så pass
omans
23.11.2023 kl 16:32 4843

Ja, kursen er irrelevant for meg så lenge den er her nede, jeg tenker å bidra litt antakelig når den kommer til 32-35. Så lenge en ikke driver trading med aksjen så blir det å se an langsiktig, og på kort sikt er den under 32-35. Trader ikke i det intervallet. Det er feil å skrive at kursmål på oljeaksjer aldri blir oppfylt, Både EQNR og AKERBp har vært på mye lavere kurser, og kun noen fåtall hadde kursmål litt opp på 300 tallet for eqnr når kurs var lav 200 tallet. Du skriver sikkert mye her så da blir det både kreti og pleti, så også fundamentalt. Men kursen svinger, og 32 ene uka mens 27 andre, da får en litt av hvert i fleisen om en prøver hele tiden se det positive i en bevegelse. Kan hende du har funnet noe om noe jeg skrev vedr klimafolk, det kan jeg ikke huske, men når du først bringer det opp, så kan det nok tenkes at dette er ekstremister som tar i bruk ulovlige metoder etc, se bare på disse "nei til oljeleting" folka, som bryter loven med forferdelige inngrep i arrangmenter og kulturskatter. Bur de inne. Du virket litt hårsår på en kommentar, greit, det var bare en kommentar.
Redigert 23.11.2023 kl 16:35 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
23.11.2023 kl 16:15 4871

Redd vi kan vente et press på oljeprisen fram mot OPEC- møte til uken (torsdag er det vel). Ikke oppe på USA-børsene i dag. Nå er det å spise kalkuner som gjelder.
Paypal
23.11.2023 kl 14:31 4946

Jeg setter stor pris på "kommentarene" fra FF. De er utfyllende, på hugget og ganske nøyaktige. For oss som ikke følger aksjen hele tiden er det som regel nok å lese innleggene til FF for å bli oppdatert
batterivann
23.11.2023 kl 13:36 5012

De dagene kona forteller meg hvem som er sjef pleier jeg å holde meg vekke fra tastaturet.