Panoro - DNBs top pick! P/E 1.8x i 2024!

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
20.05.2024 kl 21:16
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Kalleklovn547
PEN 03.09.2023 kl 22:17 359296

DNB er ute med ny oljerapport og har Panoro som top pick og ser en P/E på 1.8x for 2024:
Our top pick among small caps remains Panoro Energy, where we believe ~50% YOY production growth in 2024e should mean significant dividend capacity (~40% cash flow to equity yield) in the coming years.

Om ikke folk forstår at dette er billig!
Fluefiskeren
09.09.2023 kl 10:33 5854

Enig. EG-01 er kanskje enda mer spennende og Panoro er operatør med en eierandel på 56 %. Det blir kanskje første gang de blir operatør på en blokk hvor det skjer noe. Fra før er vi jo operatør på Sfax i Tunisia, men ingenting skjer der. Men vi kan jo håpe det skje mer i fremtiden. Der har vi jo også enda mye høyere eierandel.

Blir det boring på EG-01 synes jeg det er betryggende å ha Kosmos Energy med på laget.
Redigert 09.09.2023 kl 10:34 Du må logge inn for å svare
d12m
09.09.2023 kl 12:30 5769

At Panoro er operatør på EG-01 ser jeg -ikke- som en fordel. Stor forskjell på å være partner og operatør og på den fronten frykter jeg at Panoro vil falle igjennom
Fluefiskeren
09.09.2023 kl 13:05 5745

De er vel operatør i kraft at de har størst eierandel. Synes vi generelt har små eierandeler. På godt og vondt. Greit å prøve noe nytt, og som sagt har de Kosmos med på laget. De har erfaring med dette.

Men hva har Panoro betalt for denne lisensen? Har vi fått opplyst det?

Og har den vært lagt ut som en auksjonsrunde? Tviler på det, og det betyr at vi har et godt forhold til myndighetene. Det er viktig.
Redigert 09.09.2023 kl 13:19 Du må logge inn for å svare
d12m
09.09.2023 kl 13:47 5709

Sant det med Kosmos, og det blir isåfall snakk om en tie-in så det forenkler nok tingene noe, skjønt tie-ins skal gjennom sine runder med avklaring hos morfasiliteten. Uansett et stykke frem dit.

Pleier vel ikke nødvendigvis betale noe for tildeling, men forplikte seg til et program (seismikk, borring, utvikling..)

« The partners have been awarded block EG-01 for an initial period of three years during which they will conduct subsurface studies based on existing seismic data to further define and evaluate the prospectivity of the block. Following this, the partners will have the option to enter into a further two-year period, during which they will undertake to drill one exploration well.»
Redigert 09.09.2023 kl 13:50 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
09.09.2023 kl 14:06 5688

Vi tar det når det kommer. Da er det jo i såfall et luksusproblem. De driver med havbunnsundersøkelser/seismikktolkning nå. Regner med at de kan legge litt veksler på Torstein Sannes i styret. Han er jo nærmest en legende etter funnet av Johan Sverdrup. Eller så kjøper man seg selvsagt kompetanse der det trengs. Som du er inne på er det jo også snakk om ILX-brønner hvis de finner noe. Tie-back til Ceipa gjør det enklere. Det er dessuten grunt vann. Det er også en stor fordel. Hadde det vært ultradypt vann hadde de nok ikke gått inn her.

Først kommer Akeng -Deep på blokk S og med 12 % eierandel. Vi vet jo at det er større sjanse for ikke å finne noe, men det er spennende. Det er også helt nødvendig å få nye reserver. Enten ved leting eller kjøp. Reservene minker selvsagt for hver dag som går.
Kalleklovn547
10.09.2023 kl 01:14 5519

Dette er tull og tøys. Panoro er markant underpriset! Du skriver selv at aksjen ikke er feilpriset, hvorfor i all verden eier du da aksjen?? Ganske komisk utsagn.. Produksjonen i 2025 vet vi enda ikke sikkert, men det er jo ikke slik at P/E går til himmels da, men er vel 2x eller noe... De tjener inn hele selskapsverdien på få år, og feltene vil vare sikkert 10 år lengre.. Det er klart det er masse oppside her.

Jeg synes John er flink, men han har ikke lykkes med å få markedet til å prise aksjen korrekt. Det tror jeg han vil innrømme selv dersom du spør han.
Redigert 10.09.2023 kl 22:33 Du må logge inn for å svare
baltuz
10.09.2023 kl 09:06 5430

kan godt være jeg mener den er billig men den er ikke feil. jeg kjører diselbil og dieselprisen svinger mellom 18 og 24 kroner ukentlig. jeg har ikke peiling på når den er feil, men har en formening om når den er billig eller dyr selv om det føles dyrt hele tiden.

kursen har doblet seg og jeg har doblet pengene i Pen på ca 2 år, og er ganske fornøyd med det. Har stort sett sittet rolig i aksjen, men tradet den litt omkring krigsutbruddet. Jeg har langt fra så god innsikt oljeproduksjon som mange her på forumet har, men følger med selskapet etter beste evne. kursen har doblet seg på stort sett samme kjente info hele veien. Selvfølgelig er det masse oppside , men jeg påpeker bare at det ikke er uten risiko . Om du mener risiko er tull og tøv så lykke til videre i aksjemarkedet! Du skal også være bra optimist om du tror aksjekursen bare vil stige videre på nedadgående produksjon om det skulle vise seg å være utsiktene fram mot 2030. Jeg er svært interessert i hvordan forumet ser på mulige produksjonsvolumer pr år forbi 2026 og mot 2030 og videre. Føler det ligger en stor grad av usikkerhet her.
bmw5
10.09.2023 kl 12:54 5305

Finans ekspertene har beregnet en estimert verdi på Panoro på +- 40 kr aksjen. Investorene har forskjellige grunner ved kjøp\salg av aksjen. Noen trader daglig andre en gang i uken noen shorter aksje, atter andre kjøper på dipp og selger sjeldent. Det er mange varianter ved kjøp salg. Felles for alle er å tjene penger. Før eller senere vil investorene se det store potensiale for en stor gevinst i selskapet og kjøpe. Pen aksjen trades på +- 30 kr. 9 finans institusjoner har kjøpsanbefalinger, ingen har selg eller hold så hva forteller det om aksjen. Vell, før eller siden vil aksjen stige til 36-37 kr. Treff på Akeng deep vil sende aksjen over 40 kr. Kjøp nå burde være god butikk etter min mening.
baltuz
10.09.2023 kl 16:09 5212

helt enig i dette bortsett fra at jeg tar analaytikernes kursmål med en stor klype salt . De fleste av dem tar like mye feil som rett.

Jeg har veldig tro på selskapet men synes det er viktig å ha forståelse av hva som kan gå galt like mye som å bare lete blindt etter det som er bra og underkjenne risikoen. Derfor er det bra å drøfte begge deler i slik forumer. Hva kursen er dag for dag er ikke det mest interesente for en langsiktig investor. Pen har gitt god avkastning siste 2-3 år og har troa på den gjør det videre også.

Redigert 10.09.2023 kl 16:10 Du må logge inn for å svare
The Observer
10.09.2023 kl 20:29 5073

Kan det bli litt oppgang i morgen?

Oslo, 24 August 2023 - The board of directors of Panoro Energy ASA ("Panoro" or
the "Company") today declares a cash dividend of NOK 0.342 per share
(representing a cash payment to shareholders of NOK 40 million).

Dividend amount: NOK 0.342 per share

Declared currency: NOK

Last day of trading including right: 11 September 2023

Ex-dividend date: 12 September 2023

Record date: 13 September 2023

Payment date: On or about 20 September 2023
Fluefiskeren
10.09.2023 kl 20:53 5045

Utbyttet er ikke større enn gjennomsnittlig fluktusjonen fra dag til dag så jeg tviler på at dette er noe som lokker kjøpere i særlig grad, men det kan jo bli en bra dag uansett hvis Brent stiger. Synes konsensus nå blant «ekspertene» er litt høyere oljepris, men de forandrer jo på dette hele tiden.
The Observer
10.09.2023 kl 21:39 4986

Nei utbytte er beskjedent nå, bare 1,15% av dagens kurs på 29,66, men det er tross alt et kvartalsutbytte. Det er vel en tone i meglerkretser at Panoro vil gjøre det resultatmessig ennå bedre fremover og da kan muligens utbyttene økes. Tenkt utbytte på over 4% pr år, pluss mulig kursstigning, kan virke positivt inn på kjøperinteressen.
bmw5
11.09.2023 kl 10:04 4786

Det er antagelig shortere (under 0.5%) som holder på med sitt daglige trad, for de får ikke utbytte. shorteren(e) har også en avtale med et eller flere meglerhus om betaling for det koster å trade aksjer. Island Innovator skal snart begynne på den lange reisen ned til EG.
batterivann
11.09.2023 kl 12:17 4618

Dette er jo hyggelig men skal taes med en stor klype salt. Mye som blir sagt for å få "arbeidsro"
2 år på å ta livet av politiske motstandere og/eller rigge valget er jo ganske raust med tid.
Fluefiskeren
11.09.2023 kl 14:15 4513

« Arctic Securities: Massiv rabatt i oljeaksjer
Oljeprisen har nådd 90 dollar fatet, men aksjene handles som om den skulle vært 25 dollar lavere, mener Arctic Securities.»

Så enig, så enig

Videre:
«Miniputtene vil skinne
For de mindre produsentene er en Brent-pris på 65 til 70 dollar fatet diskontert i NAV, noe Arctic mener representerer en svært attraktiv inngang, spesielt ettersom det forventes høyere oljepris inn mot neste år.
Meglerhuset fremhever International Petroleum Corporation (IPC), BlueNord, OKEA, Panoro og Africa Oil som toppvalg.
Alle fem er selskaper med produksjon og kontantstrøm, som de enten allerede deler ut pengene til aksjonærene, eller vil gjøre det neste år.»

Ellers er det de tre store de anbefaler mest.

https://www.finansavisen.no/energi/2023/09/11/8035291/arctic-securities-massiv-rabatt-i-oljeaksjer

Redigert 11.09.2023 kl 14:16 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
11.09.2023 kl 16:51 4392

30-tallet såvidt. Godt å være over igjen.
Trond.heim
12.09.2023 kl 07:19 4135

Vi må forvente 34 øre tilbakegang fra start ettersom aksjen i dag omsettes uten utbytte.

Vi venter på melding fra brønn 4, dersom den meldes med flow 6000 fat OG melding om stor lifting tror jeg aksjen umiddelbart passerer 32.

Med oljepris over 90 bør videre stigning mot kursmålene , starte.
40something
12.09.2023 kl 09:17 4050

Ikke sikkert da vi allerede har fått et ikke fundamentalt varig tap med kuppet i Gabon. Vi er altså underpriset i forhold til at det sannsynlig ikke får konsekvenser. Vi var på 30,36, så jeg tror vi holder oss over 30. Det er nå enda flere som ser PEN på radaren, så triggerne vil kompensere for dette. Når det er sagt så er jo reisen med ca 1 kr per dag ned veldig vanlig for å komme tilbake mot børslukk. Hadde jeg solgt hver dag mot børslukk og kjøpt ved lunsjtider dagen etter så hadde jeg tjent mye, men det er jo de færreste som tror at det skal gjenta seg så ofte som det har gjort i PEN. Særdeles plaget med algo-handel.
bmw5
12.09.2023 kl 09:54 3979

Brent spot har nå etablert seg på over 90 usd fat og vil snart stige 0g etablere seg på 92-92 usd. Oljetraderne kjører Brent spott, de skal også tjene penger og det gjøres ved trad opp og ned.
Med hensyn til Pen er det lite kjøp\salg av aksjen og av den grunn kan traderne\shorterne kjøre Pen aksje som de vil, opp og ned. Ved kl 12-13 tiden stiger brent spot og det samme med Pen. Kjøp på nedgang og vær glad for et billig kjøp, for med 9 kjøpsanbefalinger samt produksjon på 13-14k tønner vil Pen stige til nye høyder om traderne vil det eller ikke. Husk traderne kan gi oss småaksjonærer billige aksjer.
JUICEitUP
12.09.2023 kl 10:32 3932

Hva er det som skjer med PEN kursen. Vet at aksjen går ex utbytte i dag, men på min Nordnet konto står det at aksjen akkurat nå står i 29,38, en nedgang på 1,28% eller 38 øre. Det stemmer jo ikke for vi sluttet over 30 blank i går. Det er dermed ikke mulig at nedgangen er 38 øre.

Selv om vi går ex utbytte er det jo ikke slik at kursen automatisk justeres ned med samme sum som betales i utbytte. Aksjekursen går gjerne ned med det samme på børs, men da gjenspeiles det samtidig i antall prosenter ned. Noen som har en forklaring her eller er det bare systemet til Nordnet det er noe galt med.
Fluefiskeren
12.09.2023 kl 11:40 3857

Akkurat det samme på Yahoo f.eks. Her er det opptil 15 minutters forsinkelse, men prinsippet blir det samme.

Kurs: 29,60
Nedgang: 0,16 kr

Kurs for slutten av gårsdagen burde da ha verdt 29,76 kr. Som du sier var den 30,1 i ved børslukk i går som var gårsdagen sluttkurs. Forskjellen er 0,34 kr. Altså utbyttet. Det virker altså som hele historikken blir nedjustert tilsvarende utbytte.

Gårsdagens sluttkurs står nå som 29,76 kr. I går kveld stod den som 30,1 kr hvis jeg husker riktig.

https://finance.yahoo.com/quote/PEN.OL/history?p=PEN.OL
Redigert 12.09.2023 kl 11:43 Du må logge inn for å svare
JUICEitUP
12.09.2023 kl 11:57 3835

Har det blitt innført nye regler rundt utbytte og kurs? Har aldri sett slike utfall tidligere.
40something
12.09.2023 kl 12:17 3801

Riktig. Sbanken står sluttkurs 29,76, så da ha rmarkedsverdien allerede betalt for at selskapet er tappet for tilsvarende beløp. Syns det er merkelig og fiktivt siden at markedsverdien ikke tar hensyn om selskapet belastes kostnader for boringer eller liftinger underveis i regnskapsåret. Så penger enger ut av kontoen gjennom utbytte faktureres aksjekursen direkte, mens penger inn på konto ikke medfører kursforandring hvis ikke markedet selv bevilger dette.
baltuz
12.09.2023 kl 12:34 3781

på min nordnet står close i går på 30,10.
Jeg har også stusset litt på hvordan dette er , men det er selvfølgelig ikke noe penger som forsvinner. Tror de bare justerer ned hvordan det vises før børsåpning på ex dag slik at en er oppmerksom på dette før handelen starter . så åpner børsen og den kursen det handles for vises som åpningskurs. hvordan prosentene virker er jeg ikke sikker på men kursen er det den er i markedet. Sikkert noen her som kan forklare dette bedre for oss.

Redigert 12.09.2023 kl 12:37 Du må logge inn for å svare
40something
12.09.2023 kl 12:40 3790

Bare ikke utbyttet på 0,342 (trekkes) 2 ganger i markedet i forventning. Liker ikke praksisen da sluttkurs er faktiske handler og inget annet.
baltuz
12.09.2023 kl 12:44 3780

åpningskurs er også faktiske handler. i dag åpnet den på 30,2 for deretter alle nedover
Redigert 12.09.2023 kl 12:45 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
12.09.2023 kl 14:45 3722

Den var faktisk oppe i 30,5 like etter oppstart.
baltuz
12.09.2023 kl 15:03 3721

ja jeg fulgte også litt ekstra med i dag morges. så lovende ut :-) men var bare noen få aksjer før den handla seg nedover
Trond.heim
12.09.2023 kl 15:19 3695

Ser ut som vi er maksimalt heldige med oljeprisen med liftingen som ventes om kort tid.

Om kursen skuffer så får vi glede oss over inntektene
Fluefiskeren
12.09.2023 kl 15:39 3671

Enig. Brent opp 1,30 USD nå pr. fat. Årets høyeste. PEN og andre oljeaksjer har ikke fått betalt for dette fra markedet, men bunnlinja burde si sitt.

JUICEitUP
12.09.2023 kl 15:56 3643

De store har skjønt dette og lastet opp på disse tilbudsprisene. De vet at dette er penger på gata og at det blir en heftig tur i denne aksjen etter hvert, senest ved presentasjon av Q3 resultatet. Tror det blir startskuddet på en heftig reprising av aksjen. Det vil komme store oppslag over alt med enorm inntjening og denne reisen vil mange være med på. Da er 20-tallet og lavt 30 tall fort historie.

Bare å smøre seg med tålmodighet her så kommer den.
Fluefiskeren
12.09.2023 kl 16:14 3606

Blir antakelig før det. De har tradisjon for å komme med Corporate Update noen uker før kvartalsprentasjonene. Der kommer gjerne en oversikt over produksjonen,liftings og oppnådde priser.

Redigert 12.09.2023 kl 16:14 Du må logge inn for å svare
JUICEitUP
12.09.2023 kl 16:26 3578

Ja, men det er noe eget med kvartalspresentasjoner. Vi i menigheten blir opplyst om tingenes tilstand, men media gidder ikke å plukke det opp før det foreligger i Q rapporten. Det er da "mannen i gata" får det med seg og da kommer reaksjonen. Som vi vet er markedet urasjonelt, men det er jo også det som gjør det mulig å tjene penger før alle andre kaster seg på.
batterivann
12.09.2023 kl 16:50 3533

I dag røyk PNOR aksjene ut av porteføljen og ble erstattet med 2721 PEN aksjer på 29.38,-
Da gjenstår bare å se om det var smart i det lange løpet.

Med oljepris på 92 og riktig timing på løfting utelukker jeg ikke en liten overraskelse på Q3 utbytte. Ledelsen har valgt å avstå fra å kjøpe egne eksjer i forsøk på kurspleie. Oppjustering av utbytte er muligens en kurspleie som faller mer i smak hos ledelsen/styret.
Håper......tror ikke
Fluefiskeren
13.09.2023 kl 08:01 3250

Da var brønn 4 i gang med høy flow på 6500 bopd. Derimot er det skuffende at de ikke har fått gjort noe med brønn 2. Verre er det at brønn 1 ikke produserer i det hele tatt uten at noen grunn angis.

«Panoro Energy - Dussafu Drilling Update

Oslo, 13 September 2023 - Panoro Energy ASA ("Panoro" or the "Company") is
pleased to announce that the DHIBM-6H production well at the Hibiscus Ruche
Phase I development offshore Gabon has successfully been drilled, completed and
handed over to production operations without incident. The well encountered good
quality oil saturated reservoir sands in the regionally prolific Gamba reservoir
and has been put onstream at a rate of approximately 6,500 bopd, in line with
expectations.

The well was drilled with the Borr Norve jack-up drilling rig in 116 metres
water depth and is the fourth in a six-well production drilling campaign at the
Hibiscus and Ruche fields which is expected to bring total oil production on the
Dussafu Marin Permit up to approximately 40,000 bopd on a gross basis when all
wells are completed and onstream.

The Borr Norve rig has now commenced drilling the DRM-3H production well on the
Ruche field.

Current gross production from the Dussafu Marin Permit is approximately 26,500
bopd, which Panoro estimates is up to 8,000 bopd to 10,000 bopd below current
potential owing to issues with electrical supply to the ESP's (electrical
submersible pumps) with the DHIBM-4H well currently flowing naturally at
approximately 2,800 bopd and DHIBM-3H well temporarily not producing. Work to
expedite return to production for these wells is ongoing.

Panoro holds a 17.5 percent working interest in the Dussafu Marin Permit.

John Hamilton, CEO of Panoro, commented:

"We have achieved excellent results at each of the four new production wells
drilled at the Hibiscus field and with focus now shifting to development of the
nearby Ruche field where two production wells are planned, we remain on track to
achieve production of 13,000 bopd net to Panoro when all six new Hibiscus Ruche
Phase I wells are onstream. The subsurface has consistently met or in some cases
exceeded our expectations which is encouraging for potential upside to reserve
estimates at the Hibiscus field."

https://newsweb.oslobors.no/message/599298

EDIT. Fra BWE sin melding:

« As previously communicated, DHIBM-3H and -4H have experienced issues with the
ESPs (electrical submersible pumps)»

ESPen der også altså…..
Redigert 13.09.2023 kl 08:06 Du må logge inn for å svare
Kalleklovn547
13.09.2023 kl 08:45 3148

Merkelig innlegg fra deg FF. De skriver jo at dette skyldes ESP om du leser konteksten. Dagens melding er positiv spør du meg. Ny brønn produserer mer enn ventet og gir en indikasjon på hva vi kan vente fra de andre brønnene. Å fikse ESP bør være en smal sak og olja forsvinner ikke. I mellomtiden stiger oljeprisen så det er hell i uhell spør du meg.
batterivann
13.09.2023 kl 08:53 3131

potential owing to issues with electrical supply to the ESP’s (electrical submersible pumps) with the DHIBM-4H well currently flowing naturally at approximately 2,800 bopd and DHIBM-3H well temporarily not producing. Work to expedite return to production for these wells is ongoing.
Fluefiskeren
13.09.2023 kl 08:53 3153

Hva er merkelig? Jeg vet jo at det er ESP-ene som har sviktet. Synes du virkelig at 50 % av dem har sviktet er OK? Og BWE lyver når de sier at problemene med brønn 1 har vært kommunisert tidligere.

Og de to neste er Ruche-brønner. Vi kan ikke uten videre overføre resultatene fra Hibiscus til Ruche. Foreløpig har brønnene levert bedre enn ventet, men at ESPene feiler er slett ikke bra. Det blir store forsinkelser og økte kostnader hvis det da ikke er en reklamasjonssak.
Redigert 13.09.2023 kl 08:57 Du må logge inn for å svare
40something
13.09.2023 kl 09:08 3113

Hvor mye opp må brent for at vi får andre enn maskiner som handler i Pen?
Ingenting av positive hendelser som skaper blest i aksjen. Kun salg når det kommer negative.
Butikken er jo som en Michelinrestaurant men ingen kunder