Panoro - DNBs top pick! P/E 1.8x i 2024!
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
20.05.2024 kl 21:16
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
DNB er ute med ny oljerapport og har Panoro som top pick og ser en P/E på 1.8x for 2024:
Our top pick among small caps remains Panoro Energy, where we believe ~50% YOY production growth in 2024e should mean significant dividend capacity (~40% cash flow to equity yield) in the coming years.
Om ikke folk forstår at dette er billig!
Our top pick among small caps remains Panoro Energy, where we believe ~50% YOY production growth in 2024e should mean significant dividend capacity (~40% cash flow to equity yield) in the coming years.
Om ikke folk forstår at dette er billig!
Foreigner
29.10.2023 kl 07:28
6157
I sometimes feel PEN shareholders have waited so long that they cannot believe and are almost afraid that their investment will be a success. Like too good to be true. Like something must go wrong. Why would they be so lucky to reap the rewards? Psychology. When it walks like a duck and talks like a duck it is a duck. PEN will be a success and the hard part will be not to sell too soon.
Trond.heim
29.10.2023 kl 12:21
5980
Ved Q3 fremleggelsen skal neste års utbyttepolitikk offentliggjøres.
Blir det slik som sist: Gitt oljepris minst 80 usd så blir utbyttet x millioner , kvartalsvis utbytter
Eller:
Utbyttet blir en bestemt prosent av selskapets overskudd.
Blir det slik som sist: Gitt oljepris minst 80 usd så blir utbyttet x millioner , kvartalsvis utbytter
Eller:
Utbyttet blir en bestemt prosent av selskapets overskudd.
Redigert 29.10.2023 kl 15:09
Du må logge inn for å svare
peterpetrol
29.10.2023 kl 15:18
5857
Liker faktisk dette enda bedre om man er pessimist med 55/60usd oljepris(40usd i "kostpris"), 310 dager oppetid, og f.eks 50% av overskudd som utbytte. Ligger vel da på litt over 3kr i utbytte pr aksje i året
Fluefiskeren
29.10.2023 kl 21:33
5611
Ser det diskuteres produksjon og utbytte. Et lite innspill på dette.
Vi vet at produksjonen på Dussafu nå er 35 000 bopd gross (meldt av BWE på torsdag). Det vil si 6125 bop net til PEN. Ved Q2 ble det opplyst en produksjon på 3420 bopd fra EG og 2010 bopd fra Tunisia i Q2. Hvis vi fortsatt ligger der har vi 11 545 bopd totalt. PEN sier rundt 12 000 bopd.
Så OK så sier vi 12 000 bopd. Så kommer to Ruche-brønner som vi ikke vet hva vil gi. Vi kan jo tippe på 10 000 bopd gross og 1750 bopd net for PEN. Da har vi 13 750 bopd. Så kommer 2024 med tre infillbrønner fra EG. Umulig å si hva de gir. La oss si at 2000 bopd pr. brønn er realistisk tror jeg. Det er 855 bopd til PEN. Da har vi 14 604 bopd totalt. Når det gjelder EG var Q2 dårligere enn vanlig. Om det skyldes at decline øker er vanskelig å si. Den var gross 451 bopd høyere i Q1. Tror derfor vi kan legge på litt i anslaget mitt her. Vi har hørt veldig lite om alle disse 15 brønnene på Okume som skulle utstyres med ESPer istedenfor gaslift. De kan jo alene øke flow som oppveier videre decline.
15 000 bopd kan kanskje være litt i overkant ved slutten av 2024, men vi har jokeren Tunisia. Det snakkes jo om i hvert fall en produksjonsbrønn derfra og vi har som kjent økt vår eierandel der betydelig. Vi har også en joker nr. 2. Det er pågående letebrønn på Hibiscus Ruche. Blir det et signifikant funn her kommer vi opp over 15 000 bopd tror jeg selv om det vil være decline på Tortue.
Men det blir litt sånn dersom, hvis, såfremt i fall. Det ligger i sakens natur.
Og så dette med utbytte. Har gjort en liten sammenligning med noen andre oljeselskaper for Q3. Tallene er direkteavkastning. (Prosent av kurs).
Vår Energy: 3,3
Aker Bp: 1,95
OKea: 2,75
Equinor: 3,3
BlueNord: 0
QEC: 0
Petronor: 0
Skal vi legge oss på nivået til de tre store samt Okea snakker vi vel om i ca 2,75 % for Q3. Det vil si et utbytte på 0,825 kr.
Dette er selvsagt ganske grovt, men jeg tror at 1 krone er i overkant. Vi har høy CAPEX for øyeblikket.
Dette er selvsagt en forenkling da det er flere ting som er forskjellig fra selskap til selskap. Når det gjelder OPEX har OKEA 20,3 dollar pr. fat. Aker BP har 6,0 (Johan Sverdrup). Vår Energi har 14,0. Equinor vet jeg ikke.
Vi vet at produksjonen på Dussafu nå er 35 000 bopd gross (meldt av BWE på torsdag). Det vil si 6125 bop net til PEN. Ved Q2 ble det opplyst en produksjon på 3420 bopd fra EG og 2010 bopd fra Tunisia i Q2. Hvis vi fortsatt ligger der har vi 11 545 bopd totalt. PEN sier rundt 12 000 bopd.
Så OK så sier vi 12 000 bopd. Så kommer to Ruche-brønner som vi ikke vet hva vil gi. Vi kan jo tippe på 10 000 bopd gross og 1750 bopd net for PEN. Da har vi 13 750 bopd. Så kommer 2024 med tre infillbrønner fra EG. Umulig å si hva de gir. La oss si at 2000 bopd pr. brønn er realistisk tror jeg. Det er 855 bopd til PEN. Da har vi 14 604 bopd totalt. Når det gjelder EG var Q2 dårligere enn vanlig. Om det skyldes at decline øker er vanskelig å si. Den var gross 451 bopd høyere i Q1. Tror derfor vi kan legge på litt i anslaget mitt her. Vi har hørt veldig lite om alle disse 15 brønnene på Okume som skulle utstyres med ESPer istedenfor gaslift. De kan jo alene øke flow som oppveier videre decline.
15 000 bopd kan kanskje være litt i overkant ved slutten av 2024, men vi har jokeren Tunisia. Det snakkes jo om i hvert fall en produksjonsbrønn derfra og vi har som kjent økt vår eierandel der betydelig. Vi har også en joker nr. 2. Det er pågående letebrønn på Hibiscus Ruche. Blir det et signifikant funn her kommer vi opp over 15 000 bopd tror jeg selv om det vil være decline på Tortue.
Men det blir litt sånn dersom, hvis, såfremt i fall. Det ligger i sakens natur.
Og så dette med utbytte. Har gjort en liten sammenligning med noen andre oljeselskaper for Q3. Tallene er direkteavkastning. (Prosent av kurs).
Vår Energy: 3,3
Aker Bp: 1,95
OKea: 2,75
Equinor: 3,3
BlueNord: 0
QEC: 0
Petronor: 0
Skal vi legge oss på nivået til de tre store samt Okea snakker vi vel om i ca 2,75 % for Q3. Det vil si et utbytte på 0,825 kr.
Dette er selvsagt ganske grovt, men jeg tror at 1 krone er i overkant. Vi har høy CAPEX for øyeblikket.
Dette er selvsagt en forenkling da det er flere ting som er forskjellig fra selskap til selskap. Når det gjelder OPEX har OKEA 20,3 dollar pr. fat. Aker BP har 6,0 (Johan Sverdrup). Vår Energi har 14,0. Equinor vet jeg ikke.
Redigert 29.10.2023 kl 21:36
hatitchi
29.10.2023 kl 21:45
5580
Equinor har under 6 USD i OPEX. Aker BP har voldsomme investeringer, så utbytte burde nok i hvert fall matche det.
OKEA er vel det selskapet som ligner mest på Panoro med tanke på løftekost og levetid på assets. Om oljeprisen holder seg og Duffasu ender på 40k bør de nok distribuere 1 kr i kvartalet.
OKEA er vel det selskapet som ligner mest på Panoro med tanke på løftekost og levetid på assets. Om oljeprisen holder seg og Duffasu ender på 40k bør de nok distribuere 1 kr i kvartalet.
Fluefiskeren
29.10.2023 kl 22:07
5543
Jeg tenkte på utbytte for Q3 i år. Da er vi jo ikke på 40 000 på Dussafu. En krone pr. kvartal neste år for Q3 og Q4 kan meget godt hende. Forutsetter selvsagt fortsatt høy oljepris. Og det kan jo hende det vil være en kombinasjon av tilbakekjøp og utbytte.
hatitchi
29.10.2023 kl 23:06
5478
Fra Q4-22 pres:
In line with its announcement made in November 2022 Panoro intends to pay out a USD 20 million core dividend in 2023 on a quarterly basis in cash weighted towards H2 and subject to average oil price realisation remaining above USD 80 per barrel after the effects of any hedging in place and no material change in
operations.
Selskapet meldte i forrige oppdatering om lifting at de har solgt totalt 2 millioner fat til en realisert pris på 82,79 USD/fat hittil i år, og forventer å løfte tre millioner i løpet av 2023, uendret fra guiding. Salget av 380k fat i starten av oktober har nok blitt gjort til en pris over 80 USD, så med mindre oljeprisen tryner fullstendig før siste lifting så skal de betale 20 MUSD i utbytte for 2023. Så lenge de leverer på guding, så forventer jeg at utbyttet også blir opprettholdt.
De betalte allerede i mars første utbytte for 2023, så jeg vil anta at potten på 20 MUSD gjelder utbyttene som betales i 2023. Selskapet har uttalt at utbyttene også vil være vektet mot andre halvår, så min forventing er at de resterende 10,4 MUSD kommer til å utbetales i desember. Med dagens dollarkurs blir det hårfint over krona per aksje.
In line with its announcement made in November 2022 Panoro intends to pay out a USD 20 million core dividend in 2023 on a quarterly basis in cash weighted towards H2 and subject to average oil price realisation remaining above USD 80 per barrel after the effects of any hedging in place and no material change in
operations.
Selskapet meldte i forrige oppdatering om lifting at de har solgt totalt 2 millioner fat til en realisert pris på 82,79 USD/fat hittil i år, og forventer å løfte tre millioner i løpet av 2023, uendret fra guiding. Salget av 380k fat i starten av oktober har nok blitt gjort til en pris over 80 USD, så med mindre oljeprisen tryner fullstendig før siste lifting så skal de betale 20 MUSD i utbytte for 2023. Så lenge de leverer på guding, så forventer jeg at utbyttet også blir opprettholdt.
De betalte allerede i mars første utbytte for 2023, så jeg vil anta at potten på 20 MUSD gjelder utbyttene som betales i 2023. Selskapet har uttalt at utbyttene også vil være vektet mot andre halvår, så min forventing er at de resterende 10,4 MUSD kommer til å utbetales i desember. Med dagens dollarkurs blir det hårfint over krona per aksje.
bmw5
30.10.2023 kl 09:36
5257
Innovator er nå ved destinasjonen LUBA og om noen dager er riggen på EG feltet for å begynne med sitt arbeid for mer olje til Pen.
Med hensyn til Utbytte for Q3 blir det litt spennende og se hvor mye det blir.
Med hensyn til Utbytte for Q3 blir det litt spennende og se hvor mye det blir.
40something
30.10.2023 kl 10:20
5186
"Snøkaos" i dag. Alle oljeselskaper ser ut til å ha fått på vinterhjul ser det ut til. Nei, vent litt, det ser ut til at PEN sliter litt. Æsj, dårlig av ledelsen å ikke skifte i tide.
Muligens det blir slafs ut over dagen så PEN kan få litt feste på sine blankslitte dekk.
Muligens det blir slafs ut over dagen så PEN kan få litt feste på sine blankslitte dekk.
Fluefiskeren
30.10.2023 kl 10:37
5149
Jommen er den det gitt. Ikke langt inn til havna nå. Da gikk det akkurat etter ETA.
Rart at øya Bioko ligger i Ekvatorial - Guinea da den ligger rett ut for Kameroon. Jeg har faktisk lært mye om geografien i Vestafrika ved å følge Petronor og Panoro. Tror jeg kan ramse opp alle land fra Marokko til Sør-Afrika nå.
Det blir dessverre vanskeligere å følge riggen når den drar ut til feltene. Dårlig dekning der. Det gjelder i hvert fall FPSOen Sendje Ceiba. Kun innom nå og da.
Rart at øya Bioko ligger i Ekvatorial - Guinea da den ligger rett ut for Kameroon. Jeg har faktisk lært mye om geografien i Vestafrika ved å følge Petronor og Panoro. Tror jeg kan ramse opp alle land fra Marokko til Sør-Afrika nå.
Det blir dessverre vanskeligere å følge riggen når den drar ut til feltene. Dårlig dekning der. Det gjelder i hvert fall FPSOen Sendje Ceiba. Kun innom nå og da.
Redigert 30.10.2023 kl 10:37
Jajaja
30.10.2023 kl 10:43
5129
https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:10.773/centery:-4.233/zoom:12
Ser ut til at det nå er lifting ved BW Adolo?
Ser ut til at det nå er lifting ved BW Adolo?
Fluefiskeren
30.10.2023 kl 10:48
5109
Stemmer det. Det er MONTESPERANZA. Dette er en lifting for BWE.
https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ports/23726?name=BW-ADOLO&country=Singapore
https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ports/23726?name=BW-ADOLO&country=Singapore
bmw5
30.10.2023 kl 10:50
5101
I 2024 vil Panoro antagelig få det største overskuddet i Panoros historie og av den grunn bli en av de beste aksjene på Oslo børs dersom oljeprisen holder seg over 80 usd. Aksjekursen vil antagelig stige til nye høyder og det samme med utbytte. Så selg ikke av den arbeidende kapital for den er det som skal gi deg penger på Ask konto\ Bank.
Fluefiskeren
30.10.2023 kl 12:11
5028
Farlig å skrive det siden det har skjedd hver gang at vi faller tilbake igjen, men jeg gjør det likevel:
Kursen opp på 30-tallet nå. Synes den siste oppdateringen fra Dussafu var god selv om de måtte stanse på første brønn på Ruche, men boret går altså på Ruche South. Ved treff her kan vi altså få 7 produksjonsbrønner i stedet for 6. De skriver jo at letebrønnen kan omgjøres til produksjonsbrønn ved tilstrekkelig treff allerede i denne borekampanjen.
Kursen opp på 30-tallet nå. Synes den siste oppdateringen fra Dussafu var god selv om de måtte stanse på første brønn på Ruche, men boret går altså på Ruche South. Ved treff her kan vi altså få 7 produksjonsbrønner i stedet for 6. De skriver jo at letebrønnen kan omgjøres til produksjonsbrønn ved tilstrekkelig treff allerede i denne borekampanjen.
JUICEitUP
30.10.2023 kl 15:32
4873
Takk for mange gode og nyanserte innspill på mitt svært forenklede regnestykke. Klarer imidlertid ikke å se at noen har radbrukket validiteten basert på nyansene, men heller bidratt til å forsterke regnestykke.
Det som var mitt poeng med å komme med en så forenklet "analyse" var å sette søkelys på det sinnsyke tallet. Ca. 20 kroner pr. aksje +/- i FCF er jo helt hinsides. Det er nesten slik at jeg ikke tror det selv. Derfor jeg gjerne ville ha flere til å vurdere om det virkelig kan være hold i dette tallet. Og det ser det jo ut til at det er.
Nå er det mye penger som skal brukes på Capex, nedbetaling av gjeld osv. så alt dette blir jo ikke penger på bok som de kan bruke på hva de vil. Uansett signaliserer det en enorm inntjening som er en del høyere enn hva jeg tidligere hadde sett for meg. Så må selvfølgelig forutsetningene om dollarkurs, oljepris osv. innfri og det er det jo ingen som vet om de gjør, men nesten uansett hva som skjer vil det måtte bli kjempefest når tallene materialiserer seg til neste år.
Det som var mitt poeng med å komme med en så forenklet "analyse" var å sette søkelys på det sinnsyke tallet. Ca. 20 kroner pr. aksje +/- i FCF er jo helt hinsides. Det er nesten slik at jeg ikke tror det selv. Derfor jeg gjerne ville ha flere til å vurdere om det virkelig kan være hold i dette tallet. Og det ser det jo ut til at det er.
Nå er det mye penger som skal brukes på Capex, nedbetaling av gjeld osv. så alt dette blir jo ikke penger på bok som de kan bruke på hva de vil. Uansett signaliserer det en enorm inntjening som er en del høyere enn hva jeg tidligere hadde sett for meg. Så må selvfølgelig forutsetningene om dollarkurs, oljepris osv. innfri og det er det jo ingen som vet om de gjør, men nesten uansett hva som skjer vil det måtte bli kjempefest når tallene materialiserer seg til neste år.
hatitchi
30.10.2023 kl 17:03
4752
Når PEN guider 13k/bopd er det da med utgangspunkt i 345 dager eller 365 dager?
Jeg vil anta at 13k er total produksjon i løpet av året delt på 365, og multiplisert med PEN sin working interest for hvert enkelt produserende felt.
For Tortue nevnte PEN at gross production var 10582 bopd/, med uptime på 89 % (325 dager). Det nevnes også at total produksjon (gross) for 2022 var 3,9 millioner fat.
3 900 000/365 = 10 685, som tilsier at bopd * 365 * WI er hvordan man finner antall fat produsert.
Jeg vil anta at 13k er total produksjon i løpet av året delt på 365, og multiplisert med PEN sin working interest for hvert enkelt produserende felt.
For Tortue nevnte PEN at gross production var 10582 bopd/, med uptime på 89 % (325 dager). Det nevnes også at total produksjon (gross) for 2022 var 3,9 millioner fat.
3 900 000/365 = 10 685, som tilsier at bopd * 365 * WI er hvordan man finner antall fat produsert.
Trond.heim
31.10.2023 kl 09:06
4431
Mange vurderer å selge aksjer for å nedbetale boliglån. Sikkerhetsmessig er dette åpenbart fornuftig. Risiko og usikkerhet/uforutsigbarhet i aksjemarkedet er betydelig.
Et eksperiment: Gårsdagens kjøp 100 000 aksjer kurs 30,20 SUM 3 020 000
Teoretisk utbytte de neste 12 mnd: kr. 1.- pr kvartal SUM 400 000, i tillegg mulig (sannsynlig ?) kursstigning til 40 ???
Huslån 3 020 000 nedbetales: Rentebesparelse ved, 5.3% : 160 060
De fleste er skeptiske til lånefinansiering av aksjekjøp, samtidig har svært mange huslån i tillegg til aksjeportefølje, dette er på en måte lånefinansiert aksjekjøp.
Et eksperiment: Gårsdagens kjøp 100 000 aksjer kurs 30,20 SUM 3 020 000
Teoretisk utbytte de neste 12 mnd: kr. 1.- pr kvartal SUM 400 000, i tillegg mulig (sannsynlig ?) kursstigning til 40 ???
Huslån 3 020 000 nedbetales: Rentebesparelse ved, 5.3% : 160 060
De fleste er skeptiske til lånefinansiering av aksjekjøp, samtidig har svært mange huslån i tillegg til aksjeportefølje, dette er på en måte lånefinansiert aksjekjøp.
40something
31.10.2023 kl 09:15
4460
Oooooooooooooog så har vi jo det klamme med skatten på realisering da, som utløses noen gang.
Jeg selv angrer på at jeg ikke kjøpte mine PEN via aksjesparkonto. Nå er det litt seint å realisere for å kjøpe i ASK. Det finnes sikkert triks for hvordan man overdrar fra en konto til en annen uten større kostnader, men det kan jeg ingenting om.
Jeg selv angrer på at jeg ikke kjøpte mine PEN via aksjesparkonto. Nå er det litt seint å realisere for å kjøpe i ASK. Det finnes sikkert triks for hvordan man overdrar fra en konto til en annen uten større kostnader, men det kan jeg ingenting om.
Fluefiskeren
31.10.2023 kl 09:59
4440
Merkelig at både Finansavisen og E24 skriver at olja er opp i dag uten å nevne at den stupte ved midnatt grunnet rullering av månedskontrakt. I forhold til pris ved børslukk er vi ned omtrent 0,7 dollar, men det ser ut til at markedet forstår det. Det meste innen olje går moderat ned.
batterivann
31.10.2023 kl 10:12
4411
Har personlig høye lånekostnader etter bygging av nytt hus. Valgte selv å la aksjeportfølgen stå urørt og låne til pipa. Så langt har dette visst seg å være fornuftig men ser at hverdagen er noe strammere økonomisk enn ønskelig. Ønsker meg av samme årsak utbytte.
Nevnte for lenge siden at jeg trodde vi kunne få handle PEN på salg frem til fremleggelsen av Q3. Dette ble nevnt før de flyttet løftingen fra Dussafo fra september til oktober og dermed dyttet den over på Q4. Litt usikker på hvordan dette vil slå ann i marikedet når Q3 fremlegges.
I mens har jeg gått lei av å vente. Trader nå 10-15% av portefølgen. Ser du ordrer på 666 så er det meg. Resten ligger skjult.
Nevnte for lenge siden at jeg trodde vi kunne få handle PEN på salg frem til fremleggelsen av Q3. Dette ble nevnt før de flyttet løftingen fra Dussafo fra september til oktober og dermed dyttet den over på Q4. Litt usikker på hvordan dette vil slå ann i marikedet når Q3 fremlegges.
I mens har jeg gått lei av å vente. Trader nå 10-15% av portefølgen. Ser du ordrer på 666 så er det meg. Resten ligger skjult.
Fluefiskeren
31.10.2023 kl 10:15
4453
Det virker som prosjektet med naturgass og helium i Sør-Afrika har kokt bort i kålen.
Fra hjemmesiden:
«TCP 218
In August 2022 Panoro was awarded a 100% interest in Technical Co-operation Permit (“TCP”) 218 located onshore northern Free State province, South Africa. TCP 218 covers a surface area of approximately 6,608 Km2 in the highly prospective Northern Karoo Basin which has a proven working natural gas and Helium system with nearby analogues including the producing Virginia gas field (operated by Renergen) and the Smaldeel gas field.
The TCP award is for a period of 12 months during which time Panoro has exclusive rights to undertake desktop studies of existing data sources and field work in order to evaluate the prospectivity of the permit area, after which the Company will have the option to apply for an Exploration Right covering the permit area. This represents a ground-floor entry at minimal cost.»
https://www.panoroenergy.com/south-africa/
12 måneder har forlengst passert. Veldig stille om dette. Det betyr lite etter min mening og jeg var rimelig forbauset da de meldte dette. Men de burde vel gi litt info om status siden det ligger som asset på hjemmesiden fortsatt.
Fra hjemmesiden:
«TCP 218
In August 2022 Panoro was awarded a 100% interest in Technical Co-operation Permit (“TCP”) 218 located onshore northern Free State province, South Africa. TCP 218 covers a surface area of approximately 6,608 Km2 in the highly prospective Northern Karoo Basin which has a proven working natural gas and Helium system with nearby analogues including the producing Virginia gas field (operated by Renergen) and the Smaldeel gas field.
The TCP award is for a period of 12 months during which time Panoro has exclusive rights to undertake desktop studies of existing data sources and field work in order to evaluate the prospectivity of the permit area, after which the Company will have the option to apply for an Exploration Right covering the permit area. This represents a ground-floor entry at minimal cost.»
https://www.panoroenergy.com/south-africa/
12 måneder har forlengst passert. Veldig stille om dette. Det betyr lite etter min mening og jeg var rimelig forbauset da de meldte dette. Men de burde vel gi litt info om status siden det ligger som asset på hjemmesiden fortsatt.
Spitzer
31.10.2023 kl 11:15
4364
Fra H1-2023-rapporten: "Application for an Exploration Right covering part of TCP 218 located onshore in Free State, South Africa, is
currently in progress." (side 4)
Fra side 13:
The South African – South Africa segment holds the following assets:
- The Block 2B licence representing the Group’s 12.5% working interest
- 100% interest in the Karoo Technical Cooperation Permit 218, South Africa
https://www.panoroenergy.com/wp-content/uploads/2023/08/PEN-H1-2023-Report.pdf
currently in progress." (side 4)
Fra side 13:
The South African – South Africa segment holds the following assets:
- The Block 2B licence representing the Group’s 12.5% working interest
- 100% interest in the Karoo Technical Cooperation Permit 218, South Africa
https://www.panoroenergy.com/wp-content/uploads/2023/08/PEN-H1-2023-Report.pdf
Redigert 31.10.2023 kl 11:16
hatitchi
31.10.2023 kl 11:23
4350
Merkelig tolkning. Du sammenligner desember-kontrakten med januar-kontrakten.
Det korrekte er å sammenligne det januar-kontrakten closet på i går, mot det den ligger på nå. Da er oljen opp 0,5 %.
Det korrekte er å sammenligne det januar-kontrakten closet på i går, mot det den ligger på nå. Da er oljen opp 0,5 %.
Fluefiskeren
31.10.2023 kl 11:35
4324
Fluefiskeren
31.10.2023 kl 15:18
4152
Takk for den. Da har de forlenget tydeligvis.
Pussig asset. Her snakker vi ikke om fossil naturgass, men biogen. Og helium som jo er et grunnstoff og ikke har noe med fossilt brennstoff å gjøre. Men de ønsker nok et grønt alibi som de aller fleste andre oljeselskaper.
Pussig asset. Her snakker vi ikke om fossil naturgass, men biogen. Og helium som jo er et grunnstoff og ikke har noe med fossilt brennstoff å gjøre. Men de ønsker nok et grønt alibi som de aller fleste andre oljeselskaper.
Redigert 31.10.2023 kl 15:31
Fluefiskeren
31.10.2023 kl 15:23
4165
Tar opp denne igjen. Beklager at jeg ikke fikk til sammenligningen med Brent, men det var noe krøll med Nordnet. Nå virker det og du kan se sammenligningen fir forskjellige tidsperioder her:
https://www.nordnet.no/market/stocks/16105762-panoro-energy
Du vil se at korrelasjonen stort sett er god, men september var veldig spesiell. Det var en sjeldent dårlig måned for PEN relatert til oljepris. I oktober har det vært tvert om.
Du vil se at korrelasjonen stort sett er god, men september var veldig spesiell. Det var en sjeldent dårlig måned for PEN relatert til oljepris. I oktober har det vært tvert om.
Redigert 31.10.2023 kl 15:29
batterivann
31.10.2023 kl 16:01
4106
Synes PEN har holdt seg ganske bra de siste dagene selv om oljeprisen ikke akkurat har vært med oss. Lurer på om det er selskapsrelatert og at vi nærmer oss Q3, eller om det er FOMO i forbindelse med krigen på Gaza, som fort kan eskalere til noe mye værre og få oljeprisen til å gå i taket.
40something
31.10.2023 kl 17:34
3989
Tror at fondene har fylt opp nok på lave nivåer og kjører maskinene opp.
40something
31.10.2023 kl 19:17
3904
Ok, I do my best!!!
Redigert 31.10.2023 kl 19:18
40something
31.10.2023 kl 20:30
4031
Nope. Resesjon har vært tema i hele pandemien. Tror ikke det er tema. Det er kun trading som vanlig
Redigert 31.10.2023 kl 21:21
Kalleklovn547
31.10.2023 kl 21:49
3930
Panoro øker nå tror jeg fordi investorer ser det er fete utbytter på vei.. Shippingsegmentene er på peak og folk vil høste utbytter i selskaper som vil ha høye og stabile utbytter i mange kvartal fremover... Faktum er at selv på en oljepris på 60 USD så vil pengene fosse inn i Panoro.. Jeg øker og tror Panoro står over 40 før året er omme
Fluefiskeren
01.11.2023 kl 13:46
3611
Pen oppgang i oljeprisen siden børsåpning. Er nå også litt høyere enn ved børslukk i går.
Altså ingen grunn til å være rød. Ser ut til å bare være OKEA og QEC som har skjønt det.
Altså ingen grunn til å være rød. Ser ut til å bare være OKEA og QEC som har skjønt det.
40something
01.11.2023 kl 19:19
3435
https://www.finansavisen.no/energi/2023/10/31/8052593/skummel-utvikling-i-oljeprisen
Denne tekniske analysen får meg å lure pa: hva er drt som styrer oljeprisen? Er det tilgang etterspørsel eller er det distribusjonsleddet(det samme som innen matvaresektoren i Norge) siden de eier oljen når den er kjøpt i auksjonsmarkedet og kan styre når etterspørselen skal definere prisen.
Jeg kan heller ikke finne noen forklaringer på at oljeanalytikerne ikke klarer å forklare premissene for deres utsagn om at olja skal opp emot 100 Usd.
De tryner rett og slett å se når og hvorfor bevegelsene inntrer.
Denne tekniske analysen får meg å lure pa: hva er drt som styrer oljeprisen? Er det tilgang etterspørsel eller er det distribusjonsleddet(det samme som innen matvaresektoren i Norge) siden de eier oljen når den er kjøpt i auksjonsmarkedet og kan styre når etterspørselen skal definere prisen.
Jeg kan heller ikke finne noen forklaringer på at oljeanalytikerne ikke klarer å forklare premissene for deres utsagn om at olja skal opp emot 100 Usd.
De tryner rett og slett å se når og hvorfor bevegelsene inntrer.
batterivann
02.11.2023 kl 09:14
3192
Det er definitivt et skifte i hvordan kursen beveger seg......selgerne er restrektive og noen øker på. Vanligvis ville bevegelsene vi har sett i oljeprisen de siste dagene dyttet oss godt under 30.....
Kan ikke annet enn å like hva jeg ser.
Kusen skulle vært høyere men det begynner vi å bli vant med.
November 29, 2023 Trading and Financial Update – Q3
Kan ikke annet enn å like hva jeg ser.
Kusen skulle vært høyere men det begynner vi å bli vant med.
November 29, 2023 Trading and Financial Update – Q3
Foreigner
02.11.2023 kl 09:27
3152
This upcoming Trading and Financial Update should fundamentally change how PEN is perceived by market. The main focus will be on dividends for 2024. If the dividend policy is too cautious and not give clear picture of what will be paid out than the wondering in the desert will continue. ..
bmw5
02.11.2023 kl 09:44
6980
Foreigner har rett i det han skriver. En god utbytte politikk vil antagelig sende aksjen opp, ellers blir aksjen værende +- 30 kr inntil vi får en større positiv nyhet eller Akeng deep er som forventet. Er akeng deep som forventet vil aksjen stige ganske mye.
Trond.heim
02.11.2023 kl 10:07
6964
Hva er forventningene Akend deep dersom funn?
Hvilke volum kan PEN håpe på ?
Hvilke volum kan PEN håpe på ?
bmw5
02.11.2023 kl 10:30
6942
Trond.heim! Rundt Akeng dee er det flere potensielle oljefelt. Et av disse heter Asam og har antagelig blitt boret før med en oljekolonne på ca 39m meg god oljekvalitet. Fluefiskeren fant denne Asam hos Kosmos. Stort for Panoro kan det bli dersom dette blir en realitet.
Fluefiskeren
02.11.2023 kl 10:53
6917
Prospektive ressurser er satt til 180 mmboe. Vi har imidlertid kun 12 % eierandel. Eller altså 21,6 mmboe. Dette må sees mot våre nåværende reserver på 35,61 mmbbl (ved utgangen av 2022).
Det som er fint er at det er en ILX-brønn, og kan altså derfor komme raskt i produksjon ved et eventuelt kommersielt funn.
Det som er fint er at det er en ILX-brønn, og kan altså derfor komme raskt i produksjon ved et eventuelt kommersielt funn.
Redigert 02.11.2023 kl 10:55
40something
02.11.2023 kl 11:44
6840
Det er godt gjort å kjøpe store poster i bolke for å siden holde seg unna og vente til salgsordrene samler seg opp og atter kjøpe. Vi er så og si null i oppgang intradag foreløpig med forholdsvis stort volum.
Redigert 02.11.2023 kl 11:46
Fluefiskeren
02.11.2023 kl 12:02
6838
Dvergenes dag i dag. De har hatt så mye motgang at det er de vel unt.
IOX opp 47,31 %
ZENA opp 6,63 %
IOX opp 47,31 %
ZENA opp 6,63 %
Fluefiskeren
02.11.2023 kl 12:39
6798
Litt mimring må vel være lov. For ett år siden nå stod forventningene til Gazania-1 i taket. Stemningen var euforisk på internasjonale diskusjonsgrupper og det var også høy aktivitet her hos oss. Riggen ble fulgt med lys og lykte.
Toppen interdag ble nådd 7. november med sluttkurs 34,9 kroner. Vi var oppe i hele 36,2 intradag den dagen og dagen etterpå. Dette var de høyeste kursene siden 2014 og er ikke slått ennå. Hadde håpet det ville skje før jul, men det skal nok holde hardt. Dog ikke umulig. Med et treff på Hibiscus South godt over forventningene samt vellykket redning på første brønn på Ruche med påfølgende flow på nivå med Hibiscusbrønnene samt litt hjelp av oljeprisen så kan vi være der. Andre brønn på Ruche kommer nok etter jul.
Resultatet av Gazania-1 vet vi. Brønnen var ikke kommersiell tross høy COS. Kursen falt godt tilbake, men fordelen med et lavt eierskap (12,5 ) viste seg. Vår nedgang var svært beskjeden sammenlignet med Africa Energy sin og for ikke å snakke om operatøren Eco Atlantic sin. Mener at sistnevnte ble omtrent halvert.
Toppen interdag ble nådd 7. november med sluttkurs 34,9 kroner. Vi var oppe i hele 36,2 intradag den dagen og dagen etterpå. Dette var de høyeste kursene siden 2014 og er ikke slått ennå. Hadde håpet det ville skje før jul, men det skal nok holde hardt. Dog ikke umulig. Med et treff på Hibiscus South godt over forventningene samt vellykket redning på første brønn på Ruche med påfølgende flow på nivå med Hibiscusbrønnene samt litt hjelp av oljeprisen så kan vi være der. Andre brønn på Ruche kommer nok etter jul.
Resultatet av Gazania-1 vet vi. Brønnen var ikke kommersiell tross høy COS. Kursen falt godt tilbake, men fordelen med et lavt eierskap (12,5 ) viste seg. Vår nedgang var svært beskjeden sammenlignet med Africa Energy sin og for ikke å snakke om operatøren Eco Atlantic sin. Mener at sistnevnte ble omtrent halvert.
Redigert 02.11.2023 kl 12:40
bmw5
02.11.2023 kl 13:00
6774
Fluefiskeren, 2B var et klønete opplegg fra Eco og mye gikk galt. Den første brønnen viser med nåværende oljepris drivverdig og antagelig av den grunn har Pen beholdt sin andel. Hva PEN og ECO gjør videre med 2B vil tiden vise.
Fluefiskeren
02.11.2023 kl 14:53
6675
Du har utilsomt rett i av at vi har hatt en bra siste uke. Vi har steget med 7 % mens Brent har gått ned med 3,8 %.
Vi har lagget olja litt, men det er tatt inn igjen.
Vi har lagget olja litt, men det er tatt inn igjen.
Fluefiskeren
02.11.2023 kl 15:03
6653
« Vi er mer bekymret for gassprisen
Carnegie-analytiker Oddvar Bjørgan foretrekker selskaper med hovedsakelig oljeeksponering, som Aker BP og Panoro Energy. Equinor ble nylig nedgradert til «hold».»
https://www.finansavisen.no/energi/2023/11/02/8053563/carnegie-analytiker-oddvar-bjorgan-vi-er-mer-bekymret-for-gassprisen
Carnegie-analytiker Oddvar Bjørgan foretrekker selskaper med hovedsakelig oljeeksponering, som Aker BP og Panoro Energy. Equinor ble nylig nedgradert til «hold».»
https://www.finansavisen.no/energi/2023/11/02/8053563/carnegie-analytiker-oddvar-bjorgan-vi-er-mer-bekymret-for-gassprisen