Panoro - DNBs top pick! P/E 1.8x i 2024!

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
20.05.2024 kl 21:16
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Kalleklovn547
PEN 03.09.2023 kl 22:17 370491

DNB er ute med ny oljerapport og har Panoro som top pick og ser en P/E på 1.8x for 2024:
Our top pick among small caps remains Panoro Energy, where we believe ~50% YOY production growth in 2024e should mean significant dividend capacity (~40% cash flow to equity yield) in the coming years.

Om ikke folk forstår at dette er billig!
omans
08.11.2023 kl 11:17 2411

32 på mandag, 29 på onsdag, slik går no dagan i denne aksjen.
Redigert 08.11.2023 kl 11:18 Du må logge inn for å svare
Ruter8
08.11.2023 kl 11:19 2418

Har handlet i dag og i går. Ikke akkurat i pluss på de handlene. Selskapsspesifikt er den som du skriver billig. Panoro tjener solid også på lavere oljepris. Økt produksjon, sterk dollar, svak krone er også lovende for utbytte. Så var det olje da. Hvor går den. Teknisk har den støtte rundt 77.5, men som Haugen skriver så skal en ikke se bort fra en rekyl. Skulle, gud forby, det blir mer bråk i midt-østen så vil bilde plutselig se helt annerledes ut. Veldig annerledes.
Rek2
08.11.2023 kl 11:37 2404

Husker du dine uttalelse om at PEN alltid vil gå til 16kr.....
Fluefiskeren
08.11.2023 kl 11:43 2391

Ja, men akkurat det hverken tror jeg ikke. Da må det komme en ny pandemi. Det kan jo i for seg slett ikke utelukkes. Jeg ser heller ikke bort fra en ny verdenskrig. Har aldri opplevd så farlig bakteppe som heg kan huske. Jeg har vel også snakket en del om 28-tallet. Vi er der igjen nå. Når det gjelder den vennskapelige kampen med BWE over høyest nominell kurs hadde vi knust dem. Nå er det ikke mye mellom de lengre.

Har SologSommer rett i at nest største aksjonær kaster ut aksjene sine nå?
Redigert 08.11.2023 kl 11:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.11.2023 kl 11:58 2373

Ja det er , "jeg selger til en hver pris, bare si et tall"
Fluefiskeren
08.11.2023 kl 12:47 2369

Ser at Vaalco på nabolisensen til Dussafu har lagt fram Q3 i dag. De har produserende assets i Egypt og Canada i tillegg til Gabon. Produserer 24 000 bopd. Utbetaler utbytte på 0,0625 dollar for kvartalet. Kanskje noe rundt der vi havner også?
Slettet bruker
08.11.2023 kl 14:53 2274

Nå stiger brent men's pen synker.
Hva skal til for at pen skal tige nå. Triggerne skytes jo i senk og man handler etter helt andre premisser
Jeg vet ikke hvor mange ganger pen har vært og luktet på 28 nå.
Redigert 08.11.2023 kl 14:54 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
08.11.2023 kl 15:00 2322

Det som skal til er at mine medaksjonærer slutter å selge aksjene sine.
Slettet bruker
08.11.2023 kl 15:06 2325

Har ikke hold tellingen på hvor mange aksjer som har blitt trädet men mandag og tirsdag var det ca 25 milj nok per dag. Vi kommer nog över 15 i dag og. 3 dager er kutyme. Etter det så regner man med at de som har solgt skal inn igjen.
Jeg kommer ikke til å hjelpe med å kjøpe opp kursen.
Redigert 08.11.2023 kl 15:16 Du må logge inn for å svare
sologsommer22
08.11.2023 kl 15:20 2343

Om det du tror er rett så må de i så fall få tak i tilsvarende mengde aksjer under 30.7 pr. aksje. Det skjer ikke.
Slettet bruker
08.11.2023 kl 15:28 7232

Ordreboka forandrer seg hele tida så hva fasiten blir er en gjettelek.
Men historisk så kommer pen bestandig tilbake, bare at jeg synes at det er så unødvendig med disse bomturene som ikke skaper den tilliten til at aksjekursen helst skal manifestere panoro og ikke oljeprisen i ny og ne.
Trond.heim
08.11.2023 kl 16:45 7244

Ca 70 øre til Vaalco aksjonærene. Hamilton har signalisert 80-85 øre til oss
Ro
08.11.2023 kl 17:10 7209

Nesten 33 kr for ett par dager siden, i forbindelse med funn..
Må være noen som har gevinstsikret i den forbindelse?
Så tok frykten taket på mange i forbindelse med oljepris stupet..
Oprasjonelt og med tanke på Lifting er det vel skjelden vært bedre?
2024 blir ett gullår og..
Så om det er noe vi andre ikke vet ,så må dette bli veldig bra
sologsommer22
08.11.2023 kl 17:20 7166

14. aug. i år så stod PEN kursen i 31,52. I perioden etter har den Norske kronen svekket seg med over 11%. Hva burde kursen stå i nå for å utligne kronesvekkelsen ?

Bare den økningen i kroneverdi burde sende kursen til himmels.
Fluefiskeren
08.11.2023 kl 17:27 7231

Jo, oljeprisen presset den ned, men det er urovekkende at den ikke returnerte litt da oljeprisen gikk opp igjen da det nærmet seg børslutt. Det gjorde andre oljeaksjer og de fleste endte i grønt. Pussig at PEN ble igjen på perrongen. Litt mot normalt uten at jeg har noe forslag til forklaring.
Redigert 08.11.2023 kl 17:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.11.2023 kl 22:19 7070

Hva er dette for konspirasjonsteorier?
https://www.irishtimes.com/business/2023/11/08/oil-and-gas-companies-warned-to-wind-down-production-or-face-crashing-valuations/

Ndia Martin Wiggen mener også at oljeprisen vil kraftig ned. Alle disse oljeanalytikerne bytter jo mening kjappere enn meteorologene. Vet de ingenting egentlig. De sitter jo med så mye faktagrunnlag. Er det sanksjonerte land som lekker olje i markedet? Prognosen om hvor mye olje markedet trenger har jo ikke endret seg så mye. Strategiske lager i Usa er jo på bunn.

Teodor Sveen også negativ: https://www.dn.no/olje/oljeanalytiker-om-sprikende-vekstanslag-jeg-har-aldri-sett-lignende/2-1-1551422?abtest=a

Så har vi denne: Nå skal man sitte long
– De som lå short olje har feilet, sier hedgefondforvalter Tor Svelland. Han mener Saudi-Arabia ikke er fornøyd før oljeprisen er tresifret. Nå posisjonerer han seg for et nytt rally.
Redigert 09.11.2023 kl 06:24 Du må logge inn for å svare
Ruter8
08.11.2023 kl 23:15 7010

Teodor S-N i DN: – For halvannen måned siden trakk jeg frem Aker BP, Panoro og IPC, og jeg lever fortsatt greit med de anbefalingene.
minsin
08.11.2023 kl 23:57 6957

Tror det er fornuftig å ta ting med en klype salt... tviler den skal særlig under 78.
ser det like og kanskje mer sannsynlig at oljeprisen skal opp fra disse nivåene.
Flere underliggende ting tyder på nettopp det .
-Israel/ Palestina konflikten- forunderlig at det ikke kommer en reaksjon fra Iran.
-US vurderer sanksjoner mot irans olje eksport
- US må etter hvert fylle SPR , som nå er halvtom ( er vel 6 mill fat i des/jan, i første omgang) SPR har minket med 180 Mill fat siden Mars 2022
Biden & co hadde vel ønske om å fylle lagrene på 70 USD, Nå er grensen satt til 79 USD.
Ro
09.11.2023 kl 09:23 6754

Nei dette er nesten surrealistisk å se på.
Mandag var den opp i nesten 33 kr på funn.
Nå kappes det om å selge 😵‍💫
Skulle nesten tro at det er nedstengning og Corona 2 på gang
Slettet bruker
09.11.2023 kl 09:32 6732

Alle oljeaksjer er ned i dag, men PEN er mest ned gjennom uken. Olja midlertidig stoppet opp eller ska vi lengre ned? Det er vel det markedet spekulerer i. For dette er spekulasjon. Ingen vet hvis det blir som prognosemakere sier-lavere etterspørsel enn forventet. Det er i dagens tider mulig å snakke ned verdier
Trond.heim
09.11.2023 kl 09:45 6697

Uansett om aksjekursen skulle falle videre ned: Dette er en meget god inngang for kjøp og en tilsvarende dårlig kurs for salg. Dette viser noe jeg aldri helt har klart å ta lærdom av: En bør alltid ha midler tilgjengelig for gode kjøp ved kursfall.
Redigert 09.11.2023 kl 09:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.11.2023 kl 10:05 6655

Allikevel så er salgslysten enn kjøpslysten større her nede.
sologsommer22
09.11.2023 kl 10:07 6662

Om Brent holder seg på 80 USD eller over så kan dette bli en meget lukurativ inngang. Selskapet har vel da et overskudd på 7kr. pr aksje i Q3 og Q4 samlet. Så ligger det vel an til 15 kr pr. aksje i 2024.

Føler med de som må selge nå. Jeg lærte på tidlig 2000 tall at låne på akjser det gjør man aldri
JUICEitUP
09.11.2023 kl 11:06 6580

Når neste største aksjonær skal ut koste hva det koste vil er kursen dømt til å raseres. Det lempes ut svære poster på best og da går det fryktelig fort sørover. Dette blir ikke bedre før denne aktøren er tom. Sikkert en god del stop loss som har blitt utløst de siste dagene i tillegg. Hvor langt ned skal vi nå da? 25-26 kroner kanskje?

Ro
09.11.2023 kl 11:15 6584

Om nest største aksjonær selger..
Så kan d være mange grunner.. trolig ikke PEN i seg selv.
Da skulle denne etter alle solemerker ha ventet ett års tid
Fluefiskeren
09.11.2023 kl 12:21 6482

Ser at DNO foreslår 0,25 kr i utbytte for kvartalet. Det tilsvarer 0,69 kr for PEN.

De gjorde noe risikofullt i dag. Nemlig å legge ut kvartalstall og blir belønnet med 7 % fall. Håper vi for en gangs skyld slipper nedgang når vi legger fram tallene våre. Enda en stund igjen dit.
Slettet bruker
09.11.2023 kl 12:37 6472

Vi har fått vårt fall på forskudd. Hvis det er slik at nest største eier skal ut så finnes det andre måter å gjøre det på enn å selge seg ut på børs. Jeg tror dette er trading fra alle mulige,men som noen sier så forverres kursraset når en del sitter på aksjer med lånte penger og mulig tvangssalg. Men det er jo en glimrende mulighet å utnytte. Det kan også være flere som låner ut aksjer til shorting. Jeg liker jo ikke det og vet heller ikke om utlånsaksjer blir registrert på den som handler de eller på den egentlig eieren.
Hvis det nå er citibank som selger så kan det være at de låner ut sine aksjer for tilbakekjøp. Investor listene forteller muligens det tydeligste bilde.
Redigert 09.11.2023 kl 12:38 Du må logge inn for å svare
omans
09.11.2023 kl 14:09 6412

Kursen er der den liker best å være, ned på bunnen i mørke hav.

Nede på bunnen i det mørke hav
Sitter en liten djevel og gråter
Og vi synes alle synd på han
Til han begynner å le
Da først ser vi alvoret i det
Er det mørke skyer på himmelen
Som kommer seilende med vinden
Og solen skulle stått opp og varmet min kropp
Men den har allerede gått ned
Gått ned i havet et sted
Og hvordan føles det å være levende
Jo takk du så lenge jeg flyter
Og hvordan føles det å være svevende
Jo takk du så lenge jeg holder
Og Hvordan føles det å være levende
Jo takk du så lenge jeg
Holder hodet over vannet
Vi hører det blafrer i flaggermusvinger
De er lette å fange men vi
Kan ikke sitte stille lenger
Det er til månen vi må forholde oss
Den er som sne når det glitrer i vannet
Og mye skjer mellom fire vegger
Vi tenker det er visst derfor vi er
Og solen skulle stått opp og varmet min kropp
Men den har allerede gått ned
Gått ned i havet et sted
Og hvordan føles det å være levende
Jo takk du så lenge jeg flyter
Og hvordan føles det å være svevende
Og Hvordan føles det å være levende
Hodet over vannet
Fluefiskeren
10.11.2023 kl 09:01 6115

Venter en ny dårlig dag dessverre.
Slettet bruker
10.11.2023 kl 09:08 6120

Hvis de andre oljeselskapene steg i går unntatt pen og BWE så skal vel de ned i dag(annenhver dags mønster) og da blir vel pen ned.
Men men's mange mente at olja skulle korrigere ned tidligere i uken og det nå har stoppet opp så skal analytikerkåren svinge til å mene noe annet. Jeg tror pen skal opp i dag. Det er logisk at den som har blitt straffet hardest skal få litt hvile nå. Så skjer med alle aksjer som krakker. Jeg må jo si at det med pen er det mest overraskende av alle nedganger hittills
batterivann
10.11.2023 kl 09:39 6097

Håper det den starter dårlig og avslutter bra 😉
Fluefiskeren
10.11.2023 kl 09:59 6071

Så du er på kjøpern skjønner jeg.
Fluefiskeren
10.11.2023 kl 10:06 6068

Skulle gjerne visst hva som forgår på Dussafu nå. Har de fått ny casing for 1. Ruchebrønn? Har de startet på brønn 2 på Ruche? Borer de en ny brønn på Hibiscus South?.

Trodde det skulle komme oppdatering fra PEN. Uansett kommer q3 for BWE på førstkommende torsdag. De har mye å redegjøre for nå med forsettelsen av borekampanjen og Adolo.
Fluefiskeren
10.11.2023 kl 10:12 6143

Ellers er tydelig at det er risikosport å legge frem kvartalstall. Tidligere i uka var det DNO som fikk merke det. I dag er det QEC.
sologsommer22
10.11.2023 kl 10:34 6127

Som økonom og ikke oljespesialist lurer jeg på om riggen ikke skal tilbake til Ruche feltet for å ferdistille DRM-3H (sette ned foringsrør) etter det vellykkede funnet i DHBSM-1 ?
sologsommer22
10.11.2023 kl 10:46 6105

Med tanke på inntekstssiden i Q3 så er del det meste kjent fra før.. For Q4 vet vi også mye:

Oslo (Infront TDN Direkt): Panoro Energy har fullført selskapets planlagte oljeløfting i september på om lag 650.000 fat i Ekvatorial-Guinea til en realisert pris på om lag 92,25 dollar pr fat.

Det fremgår av en melding onsdag.

Dette skjer etter totale løftinger på 524.296 fat i Gabon og Tunisia tidligere i tredje kvartal, noe som bringer det totale volumet i tredje kvartal til om lag 1.174.296 fat, til en gjennomsnittlig realisert pris på rundt 88 dollar fatet.

Totale løftinger av råolje hittil i år er på 2.010.046 fat, til en gjennomsnittlig realisert pris på 82,79 dollar fatet.

Selskapet forventer å løfte omtrent 965.000 fat i løpet av fjerde kvartal i Gabon og Tunisia, som inkluderer 380.000 fat i Gabon, som tidligere ble antatt skulle skje den siste uken i september, men som nå er planlagt til begynnelsen av oktober.
sologsommer22
10.11.2023 kl 11:04 6119

Jeg ser at top 50 aksjonærer i PEN økte sin portefølje med ca. 350.000 aksjer på tirsdag. Igjen er det vel småaksjonærene som taper...
Slettet bruker
10.11.2023 kl 11:11 6129

Ja om det er dårlige tall går aksje ned, om det er bra tall så gevinst sikrer man. Det blir dårlig okke som.
Får håpe at det meste er tatt ut og bare oppgang gjenstar
sologsommer22
10.11.2023 kl 11:17 6183

Hoppet ut av DNO i sommer etter gjentagende "tro og håp" om eksport fra Irak. SOMO har mer enn nok olje til å dekke sin OPEC andel med oljen i sør. I disse dager er de nok ikke interessert i å subsidiere vestlige oljeselskaper ved å gjenoppta eksport via Tyrkia
Fluefiskeren
10.11.2023 kl 12:01 6152

Da er det 11 dager siden Island Innovator ankom Luba og der ligger den enda.

Jeg har også holdt et øye på Hercules da den har betydning for BWE sitt Kudu-felt. Den ankom Walvis Bay i Namibia to dager senere og dro videre i går. Så vi får håpe at Island Innovator ikke blir liggende særlig lenger nå. Den har et stort program foran seg.
Redigert 10.11.2023 kl 12:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.11.2023 kl 17:52 5959

Hjelper fint lite at olja er opp når de fleste kun er innstilt på at aksjene skal falle nedover
Slettet bruker
10.11.2023 kl 19:19 5902

Det ser ut til at grønne selskaper krakker når man forlanger bokettersyn. Freyr ønsker mere subsidier men sitter med en ledelse som kvitterer ut skyhøye lønninger og bonuser før selskapet i det hele tatt er bygget opp eller produserer noe i det hele tatt.
Jeg tror ikke på private selskaper som lurer stater på miljarder men's de ikke har noe prestasjonskrav for å levere før ledelsen robber selskapet for penger. Tillit til det grønne skiftet får seg enda en trøkk.
I mellomtiden så selger seg investorer ut av panoro. Og hvorfor?
Det samme kan man spørre hvorfor sveaas byttet fra panoro til Archer.? Og mens han satt i Panoro så lånte han ut sine aksjer hvilket jeg ser som lite støttende konsept.foe å investere i en bedrift.
Når mange av de grønne satsingene mister støtte da inflasjonen gjør lån dyrere og hvis investorene skal få noe uttelling i det hele tatt, hvor skal de investere?
Man snakker ned olje som fortsatt har flest selskap som tjener penger. Ja, noen av de tjener ikke så mye som forventet, men aksjekursen på disse selskapene er heller ikke så hinsides.
Er det så enkelt som at merparten av investorene satser på obligasjoner og renter i steden for aksjemarkedet?
Uansett så er det mulig at en aksje som panoro som tjener masse penger allikevel kan miste verdier på børs når mange faktorer sammenfaller. Brent spås ned, panoro er volatil, og investorene er en gjeng som har mye erfaring om at den er ursatt for trading. Like vanlig som at den stikke oppover så ser de som träder at den faller Mye når det først begynne. De som er dristig tjener sikkert mye penger på å gå inn og ut av aksjen. Muligens at jeg må slippe litt av det fundamentale og bli kynisk å trade mer.
En annen ting med spørsmål til menigheten. - Er det noen som har statistikk på hvor mange av selskapene som faktisk når sine kursmål.? Tenker på hvor stor treffprosent analytikerne oppnår.
hatitchi
10.11.2023 kl 20:41 5830

På børs settes prisen på Panoro. Verdien er noe helt annet.

"Price is what you pay, value is what you get."
-Warren Buffett

Kursmålene har klare forutsetninger, f.eks. oljepris på 90 USD i 2023-2025 og deretter 70-80 USD på lang sikt. WACC på 14 % (P/E 7 ish) osv.
Treffer du bedre enn det markedet har som forutsetninger, så kan du shorte eller kjøpe de du mener er over/undervurdert.
Om markedets forventinger er korrekte, så vil avkastningen din tilsvare (markedets) WACC om du kjøper aksjen i dag. Analytikere er bare en mer sofistikert form for selgere.

At noen shorter aksjen vil ikke gjøre at utbyttene du får i fremtiden blir noe mindre (kanskje, hvis det var mye short før EG-dealen. Men det kan bli motvirket av shortere samtidig som selskapet kjøper tilbake aksjer).
Slettet bruker
10.11.2023 kl 21:36 5771

Det vi vet er hva aksjen eller mcap er verdt sett ut fra tallene fra panoro. Om alle selskaper hadde blitt vurdert ut fra det så hadde vi ikke hatt et aksjemarked eller børs.
Hvis ikke et selskap hadde trengt pengeinnsprøyting så trenger vi ikke børs. når det er sagt så medfører da risikoen eller muligheten til å tjene eller tape mer på børs.
I tillegg så vil også forskjellene mellom retailer og fond bli større på børs når fond har adgang til algoritmer og lavere kurtasje per handel. Det betyr at børs blir mer et lotteri hvis du prøver å konkurrere med de store. Som retailer ska man ikke være bundet av tidsaspekter da man av og til må utsette tidsplanen om når man tror eller har tenkt seg å ta gevinst.
Noe som kan utjevne spillet på børs er hvis panoro velger å korte ned på mulighetene til spekulanter gjennom å kjøpe egne aksjer og øke utbyttet.
Jeg kan skjønne de som etterlyser mer aksjonærvennlig ledelse. Hamilton sin oppgave er å utvikle selskapet. Det er også en risiko gjennom at tidlinjen for fossile selskaper er usikker. Vi vet ikke om utvinningsdimensjonen passer levetiden for oljens konkurrensedyktighet.
Store selskap som har en etablert utbyttepolitikk trekker til seg store fond som også stiller større krav til langsiktighet om det samme fra ledelsen. I Panoro ser det ikke ut til at vi har det presset. Om flere store fond skaper mer stabilitet rundt aksjekursen vet vi ikke. Det er ikke sikkert om alle større eiere vil låne ut aksjer til shorthvirksomhet.
Men hva enn et selskap på børs vil bety, så er parametrene av påvirkninger være så uendelig. Derfor så blir også investorer i aksjemarkedet så følsom for alt annet enn grunnen til investeringen som man gikk inn for. Eksistensen av så mange produkter slik som indeksfond på børs gjør alt usikkert og kan annulere betydningen for vurderingen av enkeltselskap.
Om vi ser for oss at Panoro vender tilbake til 31,80 så vil det koste oss nye triggere far selskapet og at andre selskap og sektorer ikke tjener penger og flytter over til olje. I tillegg så vil vi være avhengig av at kronen vinner tilbake verdi mot euro og dollar og tilfører mer penger på oslo børs.
Muligens at der brent er nå er best for alle hvis den er stabil i steden for at det er høy og volatil.
Q3 vil sikkert ikke bli noen overraskelse og derfor tror jeg ikke at det blir noe nedsalg/gevinstsikring- det har de fleste gjort allerede. Muloigens om ledelsen kommer med en policy om tilbakekjøp så kan det heve aksjekursen.
jeg må si at jeg sjelden ser en aksje som ikke reiser seg etter 3 dagers nedsalg. Heller ikke at en aksje som PEN med sikre verdier blir spilt ned så fryktelig. Spørsmålet om dette var trading og at de samme som solgte vil kjøpe seg inn igjen , eller om vi må håpe på nye som ønsker seg inn i PEN.
Spennende er om oljedippen kun var en papirhendelse. Det virker som om at markedet ikke greijer å vite hva som er faktisk tilgang og etterspørsel. Opec + vet vi heller ikke om de vil trekke mer produksjon.
batterivann
11.11.2023 kl 00:20 5686

Jeg ble tom for cash 10:14 all in.....again. fikk 16k på 28:34.
Nå gjenstår bare å se om det var god/dårlig timing
Trond.heim
11.11.2023 kl 09:23 5494

Jeg forventer kr. 0,95øre i utbytte etter Q3: 95 øre er bra

Hjemmesiden : Panoro:
113,689,37 antall aksjer

HO, børs : 116 944 048 aksjer i selskapet.

Regner med at hjemmesiden ikke er oppdatert.

Dagens dollarkurs øker vårt utbytte :Usd. Kr.11,11

Rest av besluttet utbytte på 20 mill usd er ca. 10 mill usd: kr. 111 100 000
Dette skal deles på antall aksjonærer.

Da er dagens gladmelding:

Kr. 0,95 pr. Aksje
Fluefiskeren
11.11.2023 kl 11:51 5374

Da har Island Innovator forlatt Luba og på vei mot Ceiba/Okume. Først to work-overs. Ca 25 km så det vil ta litt tid før ankomst.
Fluefiskeren
11.11.2023 kl 18:26 5211

Siden jeg begynte på dette får jeg oppdatere. På MT står nå Bata på fastlandet som neste destinasjon for riggen. ETA der er kl. 12 i morgen. Fra Bata er det ca 6-7 mil ut til feltene.
Fluefiskeren
12.11.2023 kl 09:16 4887

Det ser absolutt ikke ut som at riggen skal til Bata slik som oppgitt av MarineTraffic. Har kurs rett mot Ceiba/Okume og er nok framme i løpet av dagen.