Panoro - DNBs top pick! P/E 1.8x i 2024!

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
20.05.2024 kl 21:16
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Kalleklovn547
PEN 03.09.2023 kl 22:17 349298

DNB er ute med ny oljerapport og har Panoro som top pick og ser en P/E på 1.8x for 2024:
Our top pick among small caps remains Panoro Energy, where we believe ~50% YOY production growth in 2024e should mean significant dividend capacity (~40% cash flow to equity yield) in the coming years.

Om ikke folk forstår at dette er billig!
40something
16.11.2023 kl 20:30 5482

Jeg er også uvitende, men jeg ser jo den enorme dynamikken som av og til treffer oljeaksjer og markedet. Og når brent er så instabil til tross for at vi har så mange måleinstrument og analytiker, så vet ingen av de hva eller hvilken retning oljen tar. Jeg tenker at dette markedet ikke kan skille seg ut så mye hvis ikke vi har markedsaktører som dytter prissettingen i den retningen som er mest profitable for dem.
Jeg er så drastisk så at jeg mener at de sitter både på olje posisjoner og selskaper som kan koordineres for å oppnå ønsket utvikling. Så mye penger sitter flere fond på i dag at det er mulig å slik jeg sier manipulere markedet kunstig, at ikke fysisk etterspørsel og tilgang definerer prisen.
Man kan jo også si at hvis man sitter i egen posisjon i en aksje som drar inn penger så vil man etter hvert kunne høste, men det er så mye støy på veien og så mange skal trekke gevinst i det papiret man satser i at gevinsten blir ikke like stor da flere av de som går inn med kort horisont også er med på å trekke kursen ned når fond kjører aksjekursen. Siden de tjener masse penger slik i dag med å kunne handle frekvent mellom bid og ask som ofte er rundt 10 øre men ikke minst så kan disse fondene flytte ordrebilde og rappe til seg aksjer eller omvendt, selge når andre som legger inn ordre tror at ordrebilde er autentisk, mens de egentlig kan bevege kjøp og salg 30 til 40 øre. Derfor lønner det seg sjelden å spille markedet i realtid.
40something
16.11.2023 kl 20:37 5527

Når pen og BWE har droppet så mye, skal da brent etter disse nedgangen plusse på med nye nedgangsprosenter i morgen? Ikke lett å vite. Drt finnes ingen fasit på hva det betyr for inntjeningen til pen og flere da liftinger skjer 5-8 ganger i året. Hitinntil så har pen veldig god pris på sine liftinger, men kursen kjøres jo mot brent og slik idag med en kunstig skuffelse av produksjonsnedgang som overstiger den faktiske nedgangen i produksjon så er det vanskelig å vite hvem som bestemmer seg for om nok er nok.
40something
16.11.2023 kl 22:22 5363

Dette må jo bety mindre av billig olje på markedet eller?
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/intensiverer-jakta-urokkelige/80528988
hatitchi
16.11.2023 kl 23:10 5271

Om sanskjonene blir håndtert strengere kan det slå begge veier.
Om russland får prisen sin cappet på 60 dollar vil ikke de tjene noe å holde igjen produksjonen om oljeprisen er på 80 dollar, men samtidig vil jo de være mindre villig til å produsere den fra et økonomisk ståsted.

Om de trenger å selge 10 millioner fat om dagen og løftekosten er 20 USD, så må de selge 5 millioner flere fat for å få samme profit om realisert pris går fra 80 til 60. Dette så man tidligere i 2023, før russland fant måter å omgå price cap.

https://www.euronews.com/2023/05/31/russian-oil-exports-are-at-a-post-invasion-high-but-which-countries-are-buying-it
Ruter8
17.11.2023 kl 09:41 4955

Denne må leses: https://www.finansavisen.no/energi/2023/11/17/8060060/spekulerer-i-aksjedrap

Høgt spill for å drepe BWE kursen før overtakelse??

Og som det ikke er nok:

ABG påpeker at BW Energys selvpåførte slakt også ville ramme Panoro, noe det gjorde til overmål. Normalt har Dussafu-feltet 3 ganger så stor påvirkning på BW Energy-kursen som det har for Panoro. Likevel endte BW Energy ned 9,2 prosent, mens Panoro endte ned nesten like mye, 8,3 prosent.

Kortene er kasta, her kan det bli moro.
Redigert 17.11.2023 kl 09:42 Du må logge inn for å svare
Foreigner
17.11.2023 kl 09:56 4932

Worth noting again that PEN did not reduce guidance for 2024.... if this article is right that is really really dirty game they are playing..
Fluefiskeren
17.11.2023 kl 09:57 4935

Synes ikke dette er særlig moro nei. At taktiske eiere i BWO skal ødelegge for Panoro er uakseptabelt. Her får vi håpe vi får alle kortene på bordet ja.

Jo, den bør leses. Glad jeg hadde igjen denne ene gratisartikkelen for denne uka.
Ruter8
17.11.2023 kl 10:16 4891

Saken i FA.no tolker jeg som godt svært godt nytt for Pen. Ikke bare er utfordringene på feltet maksimalt svartmalt, men fallet til panoro beskrives som svært overdrevet.
d12m
17.11.2023 kl 10:32 4927

That's because they didn't provide any guiding for 2024 -> they didn't lower it, but they didn't confirm current either. What they did inform, however, is that the guiding will come in a few months

"2024 group production guidance will be provided as usual in January"
Redigert 17.11.2023 kl 10:33 Du må logge inn for å svare
hulabalula
17.11.2023 kl 10:53 4893

Konspirationsteori. Arnett ejer 100MNOK i BWE. Ledelsen er eksalteret over Kudu og Golfinho. Enough said.
Ruter8
17.11.2023 kl 11:05 5009

Hva som er spekulasjoner og hva som er fakta vil nok vise seg etter hvert. Men når Teodor S-N skriver følgende er det verdt å lytte:

«Vi tror noen aksjonærer/styremedlemmer har presset gjennom en ordlyd som vil kutte forventningene til et minimum», skriver han.
I markedet spekuleres det i at det er storeier Andreas Sohmen-Pao som står bak svartmalingen av situasjonen.

Grunnen til at jeg nevner dette på pen-tråden er at BWE oppdateringen smittet så til de grader over på Pen. En solid overreaksjon etter mitt hode. Pen henter seg inn igjen er min klare vurdering.
Redigert 17.11.2023 kl 11:07 Du må logge inn for å svare
sologsommer22
17.11.2023 kl 11:27 5012


Sammendrag av Finansavisen-sak om BW Energys sjokkrapport

BW Energy kuttet 10. november 2023 produksjonsguidingen for 2024 fra 40.000 til 30.000 fat pr. dag. Dette var langt under analytikernes forventninger på 38.000-40.000 fat.
Aksjen falt umiddelbart 10 prosent på børsen.
Oljeanalytiker Teodor Sveen-Nilsen i SpareBank 1 Markets mener at ordlyden i pressemeldingen var spesielt negativ, og at det er storeiere i styret som vil hamre ned forventningene.
I markedet spekuleres det i at det er storeier Andreas Sohmen-Pao som står bak svartmalingen av situasjonen.
BW Energy ble skilt ut fra BW Offshore og notert på Oslo Børs i februar 2020. BW Group er største aksjonær i begge de to selskapene.
BW Offshore deler ut aksjer i BW Energy til sine aksjonærer som utbytte.
I dag eier BW Group 39,5 prosent i BW Energy, men utbyttepolitikken fra BW Offshore kan bringe selskapet over 40 prosent i BW Energy, noe som gir tilbudsplikt.
BW Group søkte i sommer om unntak, men Oslo Børs avslo.
BW Group kan ikke øke til over 40 prosent uten å by høyeste kurs til de øvrige aksjonærene.
Nylig la en aksjonærgruppe, med BW Group i spissen, inn et bud på havvindselskapet BW Ideol med formål om å ta selskapet av børs.
Det er trøbbel med pumpene i oljebrønner som gjør at BW Energy ser seg nødt til å nedjustere neste års produksjon.
Selskapets ledelse bemerket under kvartalspresentasjonen torsdag at det er snakk om utsatt, men ikke tapt oljeproduksjon, og at det har lagt seg på en konservativ linje for heller å overraske på oppsiden.
BW Energy har nedjustert produksjonsguidingen på Dussafu flere ganger tidligere på grunn av driftsproblemer og investorene har flere ganger latt seg skuffe.
Oljeanalytiker Daniel Stenslet i Arctic Securities mener at kuttet for neste år er nok overdrevet og reflekterer sannsynligvis et nivå selskapet er veldig trygge på å slå.
Teodor Sveen-Nilsen påpeker at BW Energy har skuffet gjentatte ganger, og at det er en lang vei for selskapet å bygge tillit hos investorene.
Også ABG fremhever den svake guidingen fra BW Energy knyttet til Dussafu-feltet, men understreker at de rapporterte tallene var over forventning.
ABG påpeker at BW Energys selvpåførte slakt også ville ramme Panoro, noe det gjorde til overmål.
BW Energy har allerede meldt om at BW Offshore-aksjonærer i styre og ledelse har økt sitt aksjeinnehav knyttet til utbytteaksjer tre ganger det seneste året.
hulabalula
17.11.2023 kl 11:31 5003

Jeg forstår godt spekulationerne. De er meget logiske, specielt med tanke på Andreas Sohmens holdning til at selskaber på Oslo-børsen er for undervurerede, og at han har rejst penge via salg af andre aktier. MEN det vil jo kræve at Arnett er med på det. Og hvorfor skulle han sælge sig selv for billigt når han sidder med 100MNOK i aktien? Og hvorfor er han så eksalteret over specielt Kudu men også Golfinho på conference callet? Hvis jeg var CEO og planen var at vi skulle have aktien ned, så havde jeg aldrig talt om Kudu og Golfinho på den måde.
Ruter8
17.11.2023 kl 13:06 4882

Hamilton i FA:
MOTSATT SYN: – Basert på det vi nå vet er vi ekstremt bullish på utsiktene for Dussafu. Det gjelder ikke bare for 2024, men for mange år etter også, sier Panoro-sjef John Hamilton.
zool
17.11.2023 kl 13:09 4872

For en gang skyld har man likvide midler samtidig med at kursen tar seg en dipp. Takk til bl.a. utbytte fra VAR. Fylte på 15K PEN rundt 26,5 så krysser fingrene og ser fram til flere gode utbytter framover.
sologsommer22
17.11.2023 kl 13:51 4806

Sammendrag generert av Bard AI:
Panoro-sjefen John Hamilton er skuffet over at BW Energys sjokkguiding slo så hardt på Panoro-kursen. Han mener at BW Energys guiding er for pessimistisk, og at Panoro har et mer optimistisk syn på Dussafu-feltet.

Hamilton mener at de elektriske problemene som BW Energy har rapportert om er løsbare, og at de ikke vil påvirke feltets langsiktige potensial. Han peker også på at Panoro har gjort et nytt funn på feltet, noe som indikerer at det er mer olje å finne.

Hamilton mener at markedets reaksjon på BW Energys guiding er forståelig, men at den er kortsiktig. Han tror at markedet vil forstå at problemene er løsbare, og at Dussafu-feltet har et stort potensial.

Samlet sett kan man si at Panoro-sjefen er optimistisk på sikt for Dussafu-feltet, selv om han er skuffet over BW Energys sjokkguiding.

Her er noen nøkkelpunkter fra artikkelen:

BW Energy kuttet 2024-guidingen for Dussafu-feltet fra 38-40.000 fat per dag til 27-33.000 fat per dag.
Panoro Energy er medeier i Dussafu-feltet, men ikke like eksponert som BW Energy.
Panoro-sjefen mener at BW Energys guiding er for pessimistisk, og at problemene som har oppstått er løsbare.
Panoro-sjefen tror at Dussafu-feltet har et stort potensial.
Redigert 17.11.2023 kl 13:52 Du må logge inn for å svare
d12m
17.11.2023 kl 14:33 4743

Hamilton bekrefter det jeg skrev

« Panoro valgte ikke å gi 2024-guiding. Det betyr imidlertid ikke at sjefen er like pessimistisk.

– Vi valgte ikke å gi guiding i vår pressemelding, men vi vil gjøre det tidlig i januar.

På grunn av usikkerheten mente vi det ikke var riktig å gi guiding nå. Vi vil forsøke å være på linje med operatøren innen januar, sier Hamilton.»
40something
17.11.2023 kl 15:46 4635

Så da er teknisk nivå ødelagt grunnet politikk.
Ja vel ikke første gang og markedet er så ultrasensotivt at de ikke ser på verdiene i selskapet men kun på hva alle andre gjør.
Olja opp nå mens pen lagger. Vi er vel ikke helt friskmeldt fra siste støyet.
Fluefiskeren
17.11.2023 kl 16:01 4626

Brent er bare litt opp fra børslukk i går. Og PEN er da opp 1,82 %. Så akkurat i dag kan jeg ikke skjønne vi lagger.

Når det gjelder forventet produksjon er jeg helt på linje med Hamilton. Det er så mye usikkerhet og ting som skjer hele tiden så det er like godt å la være å komme med noe profeti nå.

Vi alt går seg til er vi godt over disse 40 000 bopd som det har vært snakket mye om. Spørsmålet blir hva de gjør. Jeg tipper at de struper produksjonen litt og heller slipper opp igjen gradvis i takt med decline.

Bourdon blir veldig spennende. På siste kart over prospektene synes Gamba større enn tidligere. Det er jo Dentale som har dominert her tidligere. Jeg sa det vel nylig, men kan gjenta det. Ved et funn her tror jeg det vil være godt over de stipulerte 29 mmbbl. På Hibiscus fant de mye mer enn det som var estimert.
gunnarius
17.11.2023 kl 16:18 4598

Bourdon blir vel siste boring for Norve før riggen går av kontrakt med varighet til juni.

Mye arbeid og boringer som skal gjøres før den tid ifm. boreprogrammet/ESP slik det nå fremstår.

All den tid Norve står som ledig fom. juni 2024, må for all del BWE sikre seg riggen, slik at Bourdon blir boret i denne runde. For det kan jo tenkes at det er nettopp denne letebrønnen som ofres - om det kniper med tid vs. prod. brønnene og ESP rep.

Men absolutt enig, Bourdon blir kjempespennende.
Fluefiskeren
17.11.2023 kl 16:26 4616

Er det fra denne artikkelen i FA?

"Panoro-sjefen slår tilbake mot BW Energy: – Vi er ekstremt bullish
Panoro ble rammet knallhardt av BW Energys sjokkguiding. – Jeg er skuffet, sier sjefen. Han vil ikke kritisere partneren, men sier: – Jeg har et mer optimistisk syn."

https://www.finansavisen.no/energi/2023/11/17/8060387/panoro-sjefen-slar-tilbake-mot-bw-energy-vi-er-ekstremt-bullish

Brukte opp den ene gratisartikkelen i uka som vi som ikke abonnerer har tidligere i dag så får ikke sjekket.

Godt han viser en annen side enn hva BWE gjør. Man kan prøve for mye med å snakke opp selskap, men litt optimisme er det lov å vise.

Redigert 17.11.2023 kl 16:30 Du må logge inn for å svare
6 Mack
17.11.2023 kl 16:31 4593

Har jackup rigg Norve ut juni på Duffau
Sjekk fleet status
Redigert 17.11.2023 kl 16:33 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
17.11.2023 kl 16:36 4628

"9:40
Oslo (Infront TDN Direkt): DNB Markets nedjusterer sitt kursmål på BW Energy til 34 kroner fra 36 kroner, og gjentar kjøpsanbefaling på aksjen, ifølge en oppdatering torsdag kveld.

"Etter de vedvarende tekniske problemene ved Dussafu har vi redusert våre ebitda-estimater for 2023–2024 med om lag 20–10 prosent. Likevel forventer vi fortsatt en betydelig årlig økning i nettoproduksjonen fra 17.000 fat oljeekvivalenter pr dag i 2023 til om lag 32.000 fat oljeekvivalenter pr dag i 2024", skriver meglerhuset.

SEB nedjusterer sitt kursmål på BW Energy til 33 kroner pr aksje, fra 34 kroner, og gjentar en kjøpsanbefaling, mens ABG Sundal Collier nedjusterer til 27 kroner pr aksje, fra 29 kroner, og gjentar en kjøpsanbefaling.

Videre nedjusterer ABG sitt kursmål på Panoro Energy til 36 kroner pr aksje, fra 40 kroner, og gjentar en kjøpsanbefaling.

"Sterke resultater for tredje kvartal, men overskygget av skuffende produksjonsguiding for Dussafu", skriver meglerhuset. Tross reduserte estimater venter meglerhuset at produksjonsveksten i de kommende kvartalene vil resultere i en betydelig økning i kontantgenerering for Panoro."
PaleRider
17.11.2023 kl 16:43 4621

I stedet for å bable i vei, så kan PEN ledelsen starte tilbakekjøp.

Det er ikke vanskeligere enn at de først oppdaterer markedet, så kan de sette i gang.

Det synes imidlertid EKSTREMT vanskelig for ledelsen å gjøre det som er aller mest fornuftig nå: Kjøpe tilbake aksjer.

Etter å ha totalkrakket i går og falt mye og langt i mange dager, så stiger PEN stusselige 1%.
Det mens oljeprisen er opp 3% og børsen 1%.
Noen sitter nok og shorter skitten ut av kursen.
Ledelsen i PEN lar dem holde på helt uforstyrret.

Pen faller gjerne det dobbelte av oljepris. Og stiger mindre enn halvparten. Slik etableres stadig mer absurde kursnivåer.
Med P/E for 2024 på rundt 1,5 kan en forvente at selskapet tjener inn selskapsverdien på 1,5 år.
Det tilsvarer en avkastning på 75% i året.
At ikke ledelsen da starter tilbakekjøp til konkursbrannsalgspris tilsier bare at ledelsen er finansielt håpløs.
Redigert 17.11.2023 kl 16:47 Du må logge inn for å svare
40something
17.11.2023 kl 17:31 4542

Vi lagger i forhold til 7-8 % nedgang i går som forsåvidt ikke var fortjent. Og så mye var ikke brent ned Så vi kan ikke se brent siden at nedgangen igår var uberettiget.
Redigert 17.11.2023 kl 17:33 Du må logge inn for å svare
PaleRider
17.11.2023 kl 17:43 4532

Det er langt mer informativt å snakke om nivået på forventet P/E fremover. PEN har vel 1,5 for 2024. Exxon f.eks., 10. Equinor vel 6-7.,minst.
Exxon verdsettes da 6 ganger så høyt og Equinor 4 ganger så høyt.
De selger alle olje.

P/E 1,5
Det er lav prising det.
Konkurs og brannsalgprising.
Mer ned enn opp er forklaringen på at det blir sånn. Det gir mindre mening å snakke om opp og ned fra dag til dag.
Fluefiskeren
17.11.2023 kl 17:54 4605

Det var vel ikke fortjent at den gikk såpass ned, men nye problemer med ESP-er var ikke bra da. Hadde jo håpet det var en saga blott. Og av de 7-8 % er jeg sikker på at stupet i oljepris utgjorde 2-3 prosentpoeng av det. Aksjen pleier å være i tet i nedgang i slike tilfeller. Og når BWE i tillegg kommer med så dårlig guiding for neste år er det nesten rart den ikke gikk enda mer ned.

Ser frem til å få fram PEN sitt syn på dette ved Q3. Håper på en like god Q/A seksjon som vanlig. Som nevnt kommer han ikke til å gi noe guiding for 2024 og det er helt greit. Men han blir nok lurt utpå med spørsmål ang. Dussafu.
40something
17.11.2023 kl 18:18 4544

Jo, men man kan jo ikke la vær å sammenligne brent ned i går og Pen ned i går. Vi tapte jo mye mer enn brent, så då skal vi ikke lagge i dag siden gårsdagen var en over reaksjon nå er forresten brent over 80. Så da var gårsdagen et blinkskudd i alle aspekter
Fluefiskeren
17.11.2023 kl 18:36 4521

Skal og skal fru Blom. Vi steg da 1 % i dag mens BWE fortsatte fallet fra igår med nye 1 %.

Ja, Brent stiger veldig bra nå. Opp omtrent en dollar siden børslukk. Vi får håpe det ikke er glemt mandag morgen.

God helg!

minsin
18.11.2023 kl 11:49 4153

Ja, mye sannsynlig at nå kommer regninga etter Israel/Palestina konflikten, der resultatet er betydelig økte energi priser.
At oljen er ett våpen - får vi nok en demonstrasjon på nå.

https://www.finansavisen.no/energi/2023/11/18/8060662/opec-er-sinte-vurderer-oljekutt

Markedet kan fort havne i en ny skvis, spesielt om US kjører eksport sanksjoner mot Iran.
Oppsiden på oljeprisen ligger langt over 100 USD, nedsiden er minimal




Redigert 18.11.2023 kl 15:04 Du må logge inn for å svare
40something
18.11.2023 kl 12:56 4084

Etter noen år av opec+ sin "krigføring mot hedgefond så skuer jeg usikkerhet i hvordan de skal gjenta styringen av oljeprisen. Vi ser gang etter gang at de initialt klarer å løfte prisen, men når den effekten er tatt ut så finner hedgefond måter å trade olja ned. Uten å kunne markedet så ser det for meg ut at hedgefond kan utveksle billig olja fra Asia og Russlands blackmarket handel. Så at volumene og tilgangen kan treffe det "hvite" markedet. Det betyr at vi egentlig har høyere tilgang på billig olje enn hva officieller tall viser. Riktig nok produserer mange medlemmer ikke den samme kvaliteten, men hvem bryr seg så lenge den genererer energi.
Jeg tror at ipec+ kommer med ytterligere kutt for å markere politisk at de ikke støtter USA og Israel.
Maktspillet er vanskelig å kontrollere. Til det er verdensmarkedet for stort. Bare se hvor vanskelig sanksjonene mot Russland har å treffe så at det skader Russland mer enn det koster vestverdenen.
Jeg støtter overgang til ESG, men siden det koster mer enn en satsing skaper profitt så håper jeg at min investering i PEN noen gang skal kaste av seg skikkelig. Siste år har vært begredelig med tanke på at sektoren i stort har tjent masse penger, men aksjemarkedet går tapt likviditet siden mange er forbudt og har flyttet sine investeringer til andre sektorer
Men jeg tror at myndigheter ser at overgangen t ESG koster mer enn man har trodd, og når den norske stat begynner å nøle med å kaste bort penger på tro håp og kjærlighet, så tror jeg også andre regjeringer ser at lanefinansierte satsinger på premature prosjekter vil bli vanskelig å vinne velgere på. Jeg tror at man burde la oljeselskapene sine overskudd gjøres skattefrie når de investere i ny teknologi. For den koster sikkert like mye penger som pharmasiforkingen gjør. Og ingen vet hvis det blir success. Det a tro at ESG kan bli kommersiell i en så tidlig fase er utopisk. Og når de statlige i Kina støtter sine produksjoner av innovasjon så vil kanskje ikke Norge kunne konkurrere med produksjon. Det er ikke lønnsomt for noen å plassere en pølsebrød hver hundrede meter. Slik markedet opererer i dag så har hver success en veldig kort tid med forsprang før konkurrentene selger de samme produktene.
Fluefiskeren
18.11.2023 kl 13:33 4061

Kommer ikke over at BWE reduserer forventet produksjon på Dussafu i slutten av 2024 til litt over 30 000 bod fra 40 000 bopd. Fikk ikke det med meg helt i starten. Det er jo helt bak mål. På Paretokonferansen i september sa de at produksjonen var på 29 000 bopd og guidet ca 40 000 bopd på slutten av 2024. Da var det ESP- problemene på to brønner der allerede. At fiksing av disse ESP-ene samt tre nye brønner ikke ikke skulle gi 40 000 bopd høres helt usannsynlig ut.. Dette håper jeg tas tak i ved PEN sin Q3-presentasjon. Her bør ikke Hamilton føle noe press til å guide det samme som BWE. Her må hensynet til egne aksjonærer komme først. De fikk også dratt kursen på PEN godt ned med den profetien. Godt Teodor fra Sparebank 1 Markets tok tak i dette.

Synes BWE gjør seg til latter på dette.

https://www.finansavisen.no/energi/2023/11/17/8060060/spekulerer-i-aksjedrap

https://www.finansavisen.no/energi/2023/11/17/8060387/panoro-sjefen-slar-tilbake-mot-bw-energy-vi-er-ekstremt-bullish
Redigert 18.11.2023 kl 14:06 Du må logge inn for å svare
40something
18.11.2023 kl 13:44 4054

Ja, pog hvis spekulasjonene stemmer så blir det enda styggere. Men når det gjelder styreledere og andre medlemmer og andre som har sterke insitamenter av bonuser og hvordan aksjer presterer så er veldig mange gjerrige på grensen av det tillatte. Tilbudsplikten over 40 % eierskap i BWE sier noe om hvorfor man snakker ned aksjekursen.
Fluefiskeren
20.11.2023 kl 12:23 3315

Bra åpning på uka. Brent opp 1,19 % ( ca 2 dollar siden børslukk på fredag). Jeg tror det er PEN som leder an i oppgangen for oljeselskapene i dag, men fortsatt et godt stykke opp til der vi var før BWE kom med Q3.
Fluefiskeren
20.11.2023 kl 12:54 3236

« Brent crude futures rose to around $81 per barrel on Monday, extending gains from the previous session as investors look ahead to an OPEC+ meeting over the weekend, where the group is expected to deepen supply cuts to support oil prices. On Friday, crude prices jumped about 4% after OPEC+ told Reuters it is considering whether to make additional supply cuts when it meets on Nov. 26. Analysts also expect Saudi Arabia and Russia to roll over additional voluntary cuts into early next year. Still, oil prices remained down about 20% from September highs amid signs of robust supplies and as the war-risk premium generated by the Israel-Hamas conflict faded away. Latest data pointed to surging crude oil inventories in the US, while Russia recently lifted a ban on gasoline exports.»

https://tradingeconomics.com/commodity/brent-crude-oil
hatitchi
20.11.2023 kl 15:18 3021

Sp1M mener Panoro på kurs 30,6 har en P/NAV på 0,66x (P/Core-NAV på 0,69), oppdatert kursmål er 34 NOK/aksjer.
Om Panoro da deler ut 1 kr i utbytte, så skal i teorien kursen bare falle med 66 øre.

De bruker også WACC på 12 % for å diskontere kontantstrømmen til PEN, så hvis PEN leverer som forventet, vil kursmålet øke med 4 kr, all else equal.
Om du antar P/NAV holder seg uendret, så øker kursen med 2,64 kr.
40something
20.11.2023 kl 15:44 2954

Det er jo merkelig når panoro har figurert med kursmål på 45 at man høvler det så mye når kredibiliteten rundt BWE sin Q3 er så som så. Tidsrammen om når esp er oppe å går igjen + at produksjonminskning for PEN er tilsvarende mindre enn for BWE ser for meg ut til at Panoro er feilpriset idag.
Analytikere kan bytte ståsted radikalt fra dag til annen.
Det kunne investorer også. Hadde gjerne sett at kursen gikk kraftig så vi fikk fomo for en gangsskyld og ikke disse kontrollerte oppgangene som kun opererer med brent som indikator
hatitchi
20.11.2023 kl 16:11 2973

Sparebank1 har redusert Panoro fra 37 til 34 på siste ukes nyheter. Pareto har gått fra 47 til 42.

Sparebank1 har redusert BWE fra 38 til 32. Pareto har slaktet den fra 50 til 37.

Ikke noe problem med det her. WACC på 12/15 % og utsatt produksjon som BWE kødder rundt med, samt rabatt til NAV fører til solide kutt.

EDIT:

PEN: DNB MARKETS HØYNER KURSMÅL TIL 45 FRA 41, GJENTAR KJØP
"Til tross for utstyrsrelatert motvind for en produksjonsopptrapping i Gabon, forventer at vi Panoros diversifiserte portefølje vil generere betydelig fri kontantstrøm og støtte meningsfull utbyttevekst fremover", skriver meglerhuset.
Redigert 20.11.2023 kl 16:28 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
20.11.2023 kl 16:33 2963

«Veldig løsbart
BW Energy tok ned 2024-produksjonen fra konsensus på 38–40.000 fat pr. dag til bare 27–33.000 fat.
– Det er viktig å merke seg at boringen av fire brønner så langt har gått ekstremt bra. Vi har svært gode oljereservoarer. Det er bedre enn forventet oljestrøm fra brønnene. Vi var nær ved å nå målet for seks brønner. Resultatene har vært bedre enn ventet, og vi er svært fornøyde med oljefeltet, sier Hamilton.
Han innrømmer likevel problemer.
– Vi har erfart problemer med det elektriske systemet. Det fremgår tydelig i pressemeldingen. Det har skapt usikkerhet om omfanget av problemet, og hvor lang tid det tar å fikse. Men elektriske problemer er veldig løsbare, og burde ikke ta lang tid.
Fikk vite dagen før
– BW Energy har valgt å gi produksjonsguiding sammen med sine tredjekvartalsresutlater, hvorpå de viser noe av usikkerheten med tanke på tidslinjene. Vi tror disse problemene er løsbare i løpet av kort tid.
– Visste du om BW Energys guiding på forhånd?

Ja, vi deler informasjonen på forhånd, så vi visste det dagen før annonsering.
– Er du uenig med BW Energy?
– Jeg vil heller si at jeg har et mer optimistisk syn.

– Ekstremt bullish
Panoro valgte ikke å gi 2024-guiding. Det betyr imidlertid ikke at sjefen er like pessimistisk.
– Vi valgte ikke å gi guiding i vår pressemelding, men vi vil gjøre det tidlig i januar.
På grunn av usikkerheten mente vi det ikke var riktig å gi guiding nå. Vi vil forsøke å være på linje med operatøren innen januar, sier Hamilton.
– Men basert på det vi nå vet er vi ekstremt bullish på utsiktene for Dussafu. Det gjelder ikke bare for 2024, men for mange år etter også.
– Vi har gjort et nytt funn, så vi finner stadig mer olje. Vi skjønner markedsreaksjonen. Det er som fartsdumper, og skaper usikkerhet. Men når man zoomer ut, og ser oljefeltet fra avstand, vil vi finne mer olje samtidig som dette feltet vil produsere i ytterligere 15. Du må ha det perspektivet. Dette er elektriske, og ikke fundamentale problemer, sier han.

https://www.finansavisen.no/energi/2023/11/17/8060387/panoro-sjefen-slar-tilbake-mot-bw-energy-vi-er-ekstremt-bullish
Redigert 20.11.2023 kl 16:34 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
20.11.2023 kl 16:45 2935

«Når vi guider lavt, er det også galt
BW Energy har lagt listen lavt for å unngå nye skuffelser. – Investorene har henvendt seg flere ganger og spurt om vi kan overgå forventningene for én gangs skyld, sier finansdirektør Knut Sæthre.«

https://www.finansavisen.no/energi/2023/11/20/8060860/svarer-pa-kritikken-nar-vi-guider-lavt-er-det-ogsa-galt