Panoro - DNBs top pick! P/E 1.8x i 2024!

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
20.05.2024 kl 21:16
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Kalleklovn547
PEN 03.09.2023 kl 22:17 356719

DNB er ute med ny oljerapport og har Panoro som top pick og ser en P/E på 1.8x for 2024:
Our top pick among small caps remains Panoro Energy, where we believe ~50% YOY production growth in 2024e should mean significant dividend capacity (~40% cash flow to equity yield) in the coming years.

Om ikke folk forstår at dette er billig!
Slettet bruker
27.11.2023 kl 11:49 4457

Sannsynlighetsberegninger i Pen er høyrisiko.
omans
27.11.2023 kl 12:07 4425

Men å handle i aksjen er risikofritt?
Empirisk vurdering er undervurdert ift bl.a aksje der det ofte inngår følelses påvirkninger.
For egen del ønsker jeg forsåvidt kurs over 30 og "håper" mer på dette, men kan ikke hensynta egne følelser.
Foreigner
27.11.2023 kl 12:10 4413

No:)))

It is a mathematical symbol representing Dividend to be paid in 2024. Hence D24:)
d12m
27.11.2023 kl 13:30 4255

OPEC-landenes oktoberproduksjon vs 2024-kvotene deres
https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2023/11/26112023456.jpg
omans
27.11.2023 kl 14:01 4263

Derfor, om kurs kan ta seg opp igjen over 28.75 og ikke reagere ned derfa ifm en eventuell forestående test, vil det terminere nedsidescenariet.
OHS scenariet på oljeprisen er fortsatt intakt så lenge den holder seg over 79.
Halleluja dersom oljepris kan gå over 82.6 og PEN kursen over 28.75 på bedre volum.
Men, ofte vil det være nok av snubletråder før et evt halleluja intreffer. Men, så lenge muligheten er der kan det jo ikke utelukkes kan skje.
Trenger litt bedre momentum ift at nedside scanariet ved nevnte nivå kan unngås. Det kan jo evt komme med feks opec løsningen + overraskelser ifm q3 rapp.
Redigert 27.11.2023 kl 14:03 Du må logge inn for å svare
hatitchi
27.11.2023 kl 14:12 4240

Hvor ser du at BW Energy guider produksjon på 30 000 bopd for end 2024?
Tror du blander med Excpected med End her altså. Tar du midtpunktet på forventet produksjon neste år, 11 millioner fat, og deler på 365 dager ender du på 30k bopd.
Om du har problemer tidlig i 2024 må nødvendigvis resten av året produsere over snittet for året som helhet.

Problemet med guidingen til BWE er jo at den ikke er konsistent med produksjonsprofilen. De sier det ikke tapt, men utsatt produksjon. Likvevel er det eneste du ser på grafen at de har justert ned 2024, men ikke opp 2025 og senere, som jo hadde vært naturlig.
Redigert 27.11.2023 kl 14:17 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
27.11.2023 kl 14:32 4227

Finner ikke formuleringen, men antakelig har du rett. Uansett utrolig skuffende og regne 30 000 bopd i snitt for 2024 når vi var på 35 000 bopd tidligere i år. Det virket som Hamilton ikke var enig i det og håper det kommer tydeligere frem på q3 selv om han nok ikke har voldsomt lyst til å snakke operatøren i mot.

Ja. Det er ikke tapt produksjon. Olja blir jo ikke borte, men en høy startproduksjon ville vært å foretrekke.
Redigert 27.11.2023 kl 14:34 Du må logge inn for å svare
piff
27.11.2023 kl 14:57 4204

Enskulle jo tro alle selskaper i denne sjangeren ville øke produksjonen raskest mulig. Men her må det være en taktisk strategi i en eller annen form som råder i det korte bilde.
Er overbevist om at her kommer det en rask rekyl i første omgang mot kr 27- 28.
Har på pekt det tidligere. Aksjonær sammensetningen i selskapet er lite gunstig.

Fluefiskeren
27.11.2023 kl 15:11 4175

Har en mistanke om at du tenker på BWE her og ikke PEN.
piff
27.11.2023 kl 15:22 4177

Yrep er BWE .
Ble desverre på feil tråd.
Redigert 27.11.2023 kl 15:23 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
27.11.2023 kl 16:36 4105

OPEC og IEA i klinsj igjen:

« OPEC head accuses IEA of vilifying fossil fuel industry»

Spesielt uenige om klimapolitikk før klimamøtet i Dubai som begynner 30. november.

https://www.reuters.com/markets/commodities/opec-head-accuses-iea-vilifying-fossil-fuel-industry-2023-11-27/
Fluefiskeren
27.11.2023 kl 19:08 3966

«OPEC+ looking at deeper oil cuts ahead of Thursday meeting
By Alex Lawler and Ahmad Ghaddar
November 27, 20235:45 PM GMT+1Updated an hour ago.

https://www.reuters.com/markets/commodities/opec-start-meeting-1300-gmt-thursday-talks-continue-2023-11-27/

Trond.heim
27.11.2023 kl 20:34 3883

Hva kan vi forvenre oss de neste dagene?

Dagen før Q fremleggelse kan kursen stige, på forventning.
Det er uklart på hvilken forventning.
Min vurdering: kursoppgang i morgen.

Onsdag: Q fremleggelse

Fremleggelsesdagen pleier kursen å falle i mange selskap. Årsaken er angivelig at kursstigning kun kommer etter fremleggelser med tall som er bedre enn forventet.
Et godt resultat betyr mindre enn et resultat bedre enn forventet.
Det er meget sjeldent at positive selskapsopplysninger blir fremlagt på Q-dagen.

Kan Pen komme med uventede positive opplysninger?

A.“ Ingen “ forventer noe positivt fra Tunis. Det hadde vært morsomt om Hamilton kom med en liten rosin som gledet markedet.

B:Positive opplysninger fra Gabon som løftet optimismen etter BWE pessimisme, hadde vært gledelig.
C: i Ekvatorial Guinea pleier ting å gå som guidet. Det er bra, men ikke nok til å glede markedet.
D: Rosinen i pølsen kan bli opplysninger om selskapets utbyttestrategi.

Slik jeg har forstått synes det å være to forhold som må avklares.

Vil utbyttesummen , kvartalsvis, være relatert til oppnådd oljepris ved lifting? ( i år ble summen 20 mill usd årlig ,dersom oljepris over 80 usd)

Vil utbyttesummen settes til en bestemt prosent av selskapets årlige overskudd?

Kursen på USD er høy, dette er positivt for utbyttet vedtatt i usd, ettersom dette blir utbetalt i nkr.
Paradoksalt nok vil dagens lave PEN kurs bidra til at utbytte prosent, relatert til årlig avkastning, til å bli høy.

Det hadde vært morsomt om PEN kom høyt opp på listen på OSE, blant aksjene med høy utbytte strategi.

Omkring disse forhold ligger min onsdagsspenning.

Redigert 27.11.2023 kl 20:36 Du må logge inn for å svare
Idar1
27.11.2023 kl 21:30 3798

Darn!,I need to cancel the ticket to Switzerland
Fluefiskeren
28.11.2023 kl 11:22 3470

Ikke bra. Brent opp og PEN ned 1,4 %. Vi lider nok fortsatt under BWE sin guiding for Dussafu. En flott reservoar med bedre produksjonsegenskaper har aldri blitt verdsatt i markedet, men alt som er negativt blir tatt tak i. Som Trond.heim sier det så får vi håpe Hamilton setter skapet på plass i morgen.

Ellers litt «off topic» Tillater meg det siden aktiviteten på tråden er såpass lav.

Petronor la fram tall i dag. Det er vel fortsatt en del av oss som er aksjonærer der etter salget av Aje. De er oppe i 6000 bopd i Kongo Brazzaville. De har OPEX på 9 dollar pr. fat på en gross produksjon på nesten 35 000 bopd. Det var der Dussafu var tidligere i år med langt høyere OPEX. Det kan kanskje også være verdt å nevne at de antakelig vil annonsere utbytte/tilbakekjøp til våren. Det kan være verdt å ta med seg. Har ingen planer om å selge meg ut av selskapet pr.dd.
40something
28.11.2023 kl 13:16 3300

Brent var for det meste over 81 tors og fred forrige uke mens PEN var på samme nivå som i dag. Litt kjedelig å følge børskursen nå etter 2 negative nedsalg.
Vi har opplevd dette før og kommet oss hver gang uten å se når det kommer. Siden vi hatt de eventene så blir det magesterkt å forsestille seg ytterligere nedsalg bare for det er vanligst ved resultatfremleggelse, men siden BWE har latt katta ut av sekken så er grunnen for ytterligere salg mye mindre nå. Ev etter exdividend, men er ikke sikker på det heller. det kommer som regel noe nedsalg før nyttår av skattetekniske grunner.
Fint hvis vi får en uttalelse om utbytter for 2024, men kanskje må avvente til Januar.
40something
28.11.2023 kl 14:26 3163

Hva skjedde nå?
Det er lov å selge i mindre porsjoner. Vi ser i det siste at investorer ikke klarer å selge i den takt markedet kan fordøye i etterspørsel.
omans
28.11.2023 kl 14:42 3133

Antakelig starten på ferden ned mot nevnte 26.40-26.60, dessverre. Så er en teknisk sak....
Fluefiskeren
28.11.2023 kl 15:08 3055

Det er nok redsel for reaksjonen når det meldes problemene med ESP-ene. Ikke alle leser BWE sin presentasjon. BWE sliter tydeligvis med dette ennå.

EDIT

Tittet på Brent nå og det var jo et stup i oljeprisen som nå har tatt seg inn igjen.
Redigert 28.11.2023 kl 15:13 Du må logge inn for å svare
40something
28.11.2023 kl 15:08 3084

Dette er jo ikke teknisk, men usikkerhet om opec blir enig om kutt eller ikke. Teknisk vet ingenting om hvordan medlemslandene vil beslutte hva gjelder olje.
Bare noen sier at man har hørt rykter om at et av landene sitter å fiser lager reaksjoner i oljefisen.
Kjedelig og sagt før. PEN sitter skikkelig i fanget på brent, og det vet våre investorer, så når ryktet går så er disse kjappest på salgsknappen. Ikke bestandig like kjapp på kjøpsknappen. Nå er jo brent nesten tilbake og fisen er tettet for øyeblikket, men det stoler ikke handlerne i PEN på.
batterivann
28.11.2023 kl 15:09 3082

Tror markedet forventer beskjed om insolvent selskap og at vi går mot styrt avvikling :-)
Trond.heim
28.11.2023 kl 15:19 3032

Det er vel grunn til å forvente beste Q ever + gode utbyttesignaler. Kursen bør ta et hopp i morgen, tror jeg må ha en flaske bobler klar.
sologsommer22
28.11.2023 kl 15:22 3091

Kan ikke se for meg noen bedre løsning enn kjøp av egne aksjer når fondene klarer å gruse aksjen gang etter gang uten mål og mening
omans
28.11.2023 kl 15:28 3084

Er kjekt med kart når en skal navigere i terrenget. Dvs at en kan ane bedre hva som ligger foran en.
Oljepris flukterer hit og dit i små bevegelser, og har ikke stort å si for et selskap som PEN sin inntjening, når det kommer til så små bevegelser som innenfor +/- 80 doll.

Et selskap som f.eks PEN skal normalt ikke miste oppunder 100mill i mcap når oljeprisen svinger litt, så diverse faktorer spiller inn på svingingene, og ift empirisk vurdering var nedfallet nå forventet...
Redigert 28.11.2023 kl 15:29 Du må logge inn for å svare
40something
28.11.2023 kl 15:47 3013

"Oljeprisen for inntjening" nej, men for aksjekursen betyr brent i mine øyne alt for mye. Brent svinger hele tiden , mens resultatene(liftinger) ikke meldes markedet så ofte som brent svinger. Hvis lifting på 1 milj fat med masse inntjening løfter kursen 2 nok, så vil oljeprisens svingninger få resultatet bortglemt siden markedet sulter etter rykter og argument for å kjøpe og selge hver dag. da er ikke en lifting nyheter mer enn i 2 uker. PEN sin aksjekurs orker ikke å være statisk med 4 kvartalsrapporter liftinger og eventuelle funn. Akkurat nå har vi litt for mange negative triggere i markedet.
Bedre hadde vært hvis bankkontoen til PEN lå like synlig som oljefondet hver dag så kunne alle se at bare for at brent svinger så skjer det ingenting i saldoen i kassa til PEN. Men for hver gang som oljen flagrer mellom 80-83USD og saldoen over tid øker i PEN , så hadde markedet skjønt at oljeprisen kun er viktig når pEN selger sin andel av oljen.
Nå har vi bre fiktive påvirkninger av inntjeningen fra dag til dag. Det er vel slik fond ønsker å ha det.
40something
28.11.2023 kl 16:16 2937

Alle oljeaksjer gikk sør når rykte kom ut i markedet, mens det nesten kun er Equinor som har hentet det inn igjen.
Så å koble teknisk nivå til et rykte blir søkt, hvis man ikke legger samme grunn for samtlige oljeselskapers tekniske analyser.
Jeg vil også påstå at fra fallet fra 32 kr har hatt et meget stort volum så det finnes mange nivåer i aksjekursene som er mer relevant enn lave 26 hvis du ikke mener at aksjen panoro er helt frikoblet fra selskapet. Hvis aksjer er kun et instrument som baserer seg på hvor mange som har kjøpt og solgt til hvilken pris. Da trenger vi ikke noen rapportering fra Panoro lengre. Da kan vi vedde på hvor mye markedet er villig å betale for en lusekofte fra 1912. Det er jo spennende å se hvor absurde gjenstander investorer er villig til å vedde på markedspris any object til enhver tid. Litt som kryptovaluta.
Vi kanskje er der vi er nå for tiden. Selvsagt så kan ikke Panoro forsvare en pris på 1 kr hvis alle plukker pengene fra markedet i Panoro unntatt meg ;)

Edit: Det verste scenariot er jo hvis disse menneskene som sprer rykter via nyhetsbyråer også tar posisjoner i forkant av newsflash. Da er det kriminelt, uansett om det er markedet som reagerer feil. Alle vet at man ikke trenger bevis for å si at opec muligens ikke blir enig nå heller og utsetter ytterligere, men man kunne jo forvente at det skal ligge en beslutning før man sier noe. I tilfeller på børs der det er uklarheter i et enkeltselskap så stoppes handel i aksjen inntil det kommer fakta på bordet.
Hvis dette skulle gjelde for alt på børs så hadde det knapt vært mulig å handle mange minutter per dag, men det er alt for lett å manipulere markedsverdier med rykter.
Redigert 28.11.2023 kl 16:26 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
28.11.2023 kl 16:24 2917

Rart hvor upopulært oljeaksjer har blitt. Tok et raskt blikk og så godt som alle var høyere for 12 måneder siden enn hva de er nå. Gjelder også for de tre store. Noe skyldes utbytter, men likevel. Hivedindeksen har steget nesten 10 % i samme tidsrom. Brent er litt lavere enn hva den var da. Omtrent 4 %, men likevel… Mange andre selskapet går bra. Ikke minst grunnet svak krone, men det ser ikke ut til å hjelpe oljeselskapene.

Eneste trøsten er at det blir mindre formueskatt. Muligens vil vi se ett ytterligere fall i desember da en del vil realisere tap og dermed få skattefradrag. Tror jeg da……
omans
28.11.2023 kl 16:34 2902

Det blei ikke tillag rykte, men jeg skrev det forleden dag. Etter nedsalget fra 28.75 er det litt mer fokus på nedsiden, og så lenge kurs er under her vil det være svakt sentiment. Da er det mer sannsylig med re-test av støtter, og det er i nevnte nivå. Synes du blander barter og snørr nå...

Ser oljeperisen forøverig er 81 nå, og har holdt seg greit over 80, så ift oljeprisen burde ikke oljeselskaper være svake basert alene på det.
Redigert 28.11.2023 kl 16:36 Du må logge inn for å svare
40something
28.11.2023 kl 16:42 2893

Ja, du sier det. "populært" ! Kanskje ordet markedsverdi bør devalueres som en målestokk a'la mediebegrepet som influenser bruker "hvor mange følgere" man har.
Det ligger en sannhet i det for hvis man skulle måle hvor mye penger som er investert i oljeaksjer så er det umiddelbare koblinger.
men det er jo ikke derfor du eller jeg investerer i Panoro. Men det er konsekvensen av at aksjemarkedet ikke er synkront med selskapers underliggende verdi.
Hvis man selger et selskap som panoro til et annet selskap så vil det vise noe tilsvarende gjennom hvor mye det selskapet som kjøper er villig til å betale.
Men hvis hele selsapsverdien skulle tømmes og leveres eierne i kontanter, så skulle det presumtivt kunne bli en reell markedsverdi, siden da er penger penger og ikke hva aksjen handles for på børs, som markedsverdi. Slik som i det siste så prises Panoro til hva " investorene tror hvor mange følgere Panoro kommer til å ha i det korte bilde"
Pnor har målt etter antall følgere en veldig lav aksjeverdi, og hvis man tar de parameterne til etterretning så skal man egentlig kjøpe kun likvide aksjer, men når man når en peak i antall følgere så spiller det mindre rolle hva selskapet leverer fundamentalt når gevinster skal fordeles på for mange følgere.
Det er vel det som de fleste på XI prøver å slå. Først inn og først ut.
40something
28.11.2023 kl 17:07 2851

Jeg mente at oljeprisen falt grunnet rykte.
Selvsagt så skal man investere for å få sine penger til å vokse og ikke på grunn å være fanclub til et selskap. Men slik jeg skriver så vil begrepet markedsverdi bli omdefinere til det å være populær. Oljeaksjer er upopulær i å ikke være miljøvennlig, men allikevel finansiere my av den slags. Så oljeaksjer har mistet mange investorer. I motsetning til det så tjener de mer penger enn mange andre sektorer, men hva hjelper det siden akajeprisen defineres av hvor mange som er inne i aksjen/sektorn.
Teknisk nivå hensyntar kun det siste, hvor mye likviditet som strømmer. Ikke hvor mye eiendeler og likvider selskapet har. Men jeg setter spørsmål kring teknisk verdi slik den beregner hvor breakpoint ligger nær tap er for store eller gunstig inngang defineres.
Alt på børs er en risiko så hva teknisk nivå länder blir også meget usikkert.
Fluefiskeren
28.11.2023 kl 17:13 2833

Nå er jeg ikke helt sikker på hva du mener, men hvis du med «følgere» mener aktiviteten på forumet er det feil. Jeg mener Zenith er det oljeselskapet med desidert flest innlegg. Og Equinor kanskje det med færrest. Hvis det finnes en sammenheng mellom aktivitet og kursutvikling er den i såfall omvendt proporsjonal. Jeg trenger vel ikke å minne om ZENA-aksjen sin utvikling.

Jeg tror småaksjonærer ofte tiltrekkes av selskaper med lav markedsverdi fordi de ser for seg en meget høy potensiell vekst for dem. Kanskje spesielt inn olje fordi et funn på 80 mmbbl kan være en companymaker for de små, mens det for majors er, om ikke ubetydelig, så i hvert fall heller ikke så mye å rope hurra for. Det de glemmer er at de ikke får tak i store prospektive prosjekter i kraft av sin størrelse. For å bruke et uttrykk fra kjernefysikken er de under den minste kritiske masse. Panoro er et sted i mellom, men har vist at de kan være ned som partner både i leting med betydelig prospektivitet og i ikke-ubetydelige produserende felt.
Redigert 28.11.2023 kl 17:14 Du må logge inn for å svare
40something
28.11.2023 kl 17:14 2860

Beklager! Jeg tror at alle tenker som meg. Følgere - investorer.
Og I tillegg så snakker jeg om aksjemarkedet og psykologi. Og det kan oppleves frustrerende når ikke aksjens verdi tilsvarer selskapets fremganger.
Det finnes vel et gyllne snitt der likviditeten i aksjen og selskapets prestasjoner sammenfaller og er et bra investeringobjekt. Jeg mener at panoro er det, muligens at likviditeten kunne være større så at ikke akajesvingninger beveger seg for mye hvis noen angrer på sin investering.
Men slik børsklima er nå så forlanges det enda høyere likviditet av oljesektoreaksjer enn det vi ser nå.
Fordelen og ulempen med Pen er at den bevegerbseg mye i kurs og da er det en fordel med volum på 20 milj nok + per dag som kan absorbere mer av de svingningene.
Jeg hadde helst sluppet å reagere over aksjekursen så mye som nå. Muligens utbytte kompenserer noe av de svingningene. Jeg håper og får se i morgen.
Redigert 28.11.2023 kl 17:23 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
28.11.2023 kl 17:15 2872

OK. Da misforstod jeg. Beklager
omans
28.11.2023 kl 17:19 2864

TA is what it is, ikke en eksakt vitenskap. Og det kan ta feil, men noen ganger har en hold i mer pålitelighet enn andre, og uansett var dette kun kortsiktige betraktninger. Det er allikevel et faktum som jeg har skrevet at 28.75 er nivået å se etter for å forstå om det er bedre tider på vei kursmessig. Kan ikke si den viser styrke før dette nivå er forsert. De fleste som eier aksjer er jo opptatt av prisen på den, om den stiger eller faller og hva den gir i return. Nå har oljeprisen klatret fint siste par timer, og hva med en test av nevnte nivå ved 82.60 forestående? Det blir en evt bøyg, og brudd opp her kan indikere videre 5-10 doll opp. Dvs at det evt kommer noe fundamentalt påfyll her som initierer dette.
Redigert 28.11.2023 kl 17:24 Du må logge inn for å svare
40something
28.11.2023 kl 17:32 2832

Hvis nå markedet tar et bet på oljeprisen opp så har panoro ufrivillig mistet noe i kurs som var over 28 og må nå bruke ev en oppgang i brent for å komme seg tilbake fra fallet. Det er slike tilfeller som gjør at jeg mener man må bruke alt for mye av positive triggere for å kun holde aksjekursen i vater. Vi kommer oss ikke videre är trenden er flere ut enn inn. I januar er dette glemt, håper jeg.
Kalleklovn547
29.11.2023 kl 00:03 2406

Har man eiet PEN i et år har man hatt omtrent null avkastning mens alt annet av shipping, oil service, osv har gått. Store og små aksjonærer har mistet tålmodigheten.. John & Co må få fortgang i prosessene og levere avkastning nå! Den lengre historikken er heller ikke sterk!

Jeg tror end-game her blir at finansielle eller industrielle investorer kjøper selskapet av børs til 30-40% premie om ikke kursen kommer seg over 40 snart. Gearer de opp så kan investorer fort gjøre 2-3x EK på dette. John har dessverre ikke evnet å få markedet til å prise PEN riktig og da blir det tatt av børs.
Trond.heim
29.11.2023 kl 06:55 2361

John er i tilfelle i godt selskap.

SJEKKET UTVIKLINGEN I EQN : avkastning 1 år: -0,21%

Epler og pærer skal som kjent ikke sammenlignes på tross av at begge deler er frukt.

40something
29.11.2023 kl 07:07 2368

Dette ble langt fra 90 øre😔
Foreigner
29.11.2023 kl 07:07 2395

*sigh*