Panoro - DNBs top pick! P/E 1.8x i 2024!
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
20.05.2024 kl 21:16
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
DNB er ute med ny oljerapport og har Panoro som top pick og ser en P/E på 1.8x for 2024:
Our top pick among small caps remains Panoro Energy, where we believe ~50% YOY production growth in 2024e should mean significant dividend capacity (~40% cash flow to equity yield) in the coming years.
Om ikke folk forstår at dette er billig!
Our top pick among small caps remains Panoro Energy, where we believe ~50% YOY production growth in 2024e should mean significant dividend capacity (~40% cash flow to equity yield) in the coming years.
Om ikke folk forstår at dette er billig!
omans
23.02.2024 kl 15:37
4962
Mye er mulig i markedet, og mang en aksjonær i børsnoterte selskaper har solgt nær en bunn fordi det ser håpløst ut og man vil redde stumpene. Usikker på hva som skulle tilsi at selskapet skal være verdt 1mrd mindre nå, enn i november i fjor. En nedgang ii prosent på 25% med stabil oljepris og økt utbytte.
40something
23.02.2024 kl 15:41
4965
Er det Nvidia og tech som drenerer markedet for likvider siden til tross for høy oljepris ingen av oljeselskapene trekker til seg investorer?
Alle skal ha Nvidia. Det farlige med markedet er hvis det er mye gearing så får vi dramatiske utslag når det snur.
Alle skal ha Nvidia. Det farlige med markedet er hvis det er mye gearing så får vi dramatiske utslag når det snur.
40something
23.02.2024 kl 15:45
4999
Det dreier seg ikke om selskapet, men om investorene økonomiske smertegrense. Det er som i poker, er du usikker med lite penger så kaster en kortene fast de er bedre enn den som sitter med mye penger. Kun psykologi.
Jeg tenker også som FF. Hadde det ikke vært for olje spøkelset så hadde jeg kjøpt nå. Men når vi ikke svarer på brent opp men ned så kan et fall i oljeprisen gjøre vondt verre.
Jeg tenker også som FF. Hadde det ikke vært for olje spøkelset så hadde jeg kjøpt nå. Men når vi ikke svarer på brent opp men ned så kan et fall i oljeprisen gjøre vondt verre.
SinnaNecer'n
23.02.2024 kl 15:49
5005
Oljeprisen er nok noe shakey....den liker ikke rykter om våpenhvile og fredsforhandlinger......desverre
Redigert 23.02.2024 kl 15:49
Du må logge inn for å svare
omans
23.02.2024 kl 16:24
5017
Forstår ikke hva du diskuterer, det blandes om hverandre. Så nå leter man etter ting som kan sende kursen videre nedover etter 25% ned , når den var ved ATH så leter man etter forhold som kan sende den oppover. Dere er selv tatt av psykologien. Kursfallet har ikke så mye med oljepris å gjøre nå, og snart er vel en oljepris på 70 allikevel innbakt.
Redigert 23.02.2024 kl 16:27
Trond.heim
23.02.2024 kl 16:38
4983
Når kvartalsvise utbytter nærmer seg en krone i løpet av dette året, så har jeg vanskelig å tro at det er mulig å få tak i aksjer til kr. 24.
Fluefiskeren
23.02.2024 kl 16:46
4978
Jeg har hatt litt moro med å sammenligne nominell kurs på PEN og BWE.
Ikke sp moro nå. BWE = 26,7 kr. PEN=24,04 kr
Er virkelig dette med riggen i EG så utrolig negativt da?
Virker som markedet bare ser på det negative nå. Finner man et kjempefunn på Akeng Deep skal vel kursen stupe? Da blir det jo økte kostnader og intet utbytte.
Vi har gjort et oljefunn i høst i Hibiscus South, og i går ble det nå anslått til å være 50 - 100 % større enn det som først ble meldt. Det var tydeligvis dårlig nytt.
Ikke sp moro nå. BWE = 26,7 kr. PEN=24,04 kr
Er virkelig dette med riggen i EG så utrolig negativt da?
Virker som markedet bare ser på det negative nå. Finner man et kjempefunn på Akeng Deep skal vel kursen stupe? Da blir det jo økte kostnader og intet utbytte.
Vi har gjort et oljefunn i høst i Hibiscus South, og i går ble det nå anslått til å være 50 - 100 % større enn det som først ble meldt. Det var tydeligvis dårlig nytt.
Redigert 23.02.2024 kl 17:06
40something
23.02.2024 kl 16:47
4980
Hvis vi skal ned 1 nok hver dag da er utbytte lite hvert. Da hadde det beste å selge seg ut i fjor for å komme tilbake når fossilt, om det noensinne blir investeringsbart igjen.
Når ESG kom på banen så så man at fossilt var helt ute, det var det ikke mens nå ser det helt dødt ut, mens samtidig ESG virker helt deadend hva gjelder avkastning i rimelig tid. I mens så får tech slik Google etablere serveranlegg med rimelig strøm uansett om det skal driftes med vannkraft eller gass. Helt på jordet hva gjelder fornuftig prising for norske stat. Så tech får både i sekk og pose. Lav skatt siden de er global, null grunnrenteskatt til tross for at de høster rimelig energi fra våre naturresurser,lav skatt siden de opererer fra land med gunstig beskatning. Er det rart at tech seiler i gräddfilen på børsene. Jeg skjønner ikke hvorfor de skal for fordeles så ekstremt.
Når ESG kom på banen så så man at fossilt var helt ute, det var det ikke mens nå ser det helt dødt ut, mens samtidig ESG virker helt deadend hva gjelder avkastning i rimelig tid. I mens så får tech slik Google etablere serveranlegg med rimelig strøm uansett om det skal driftes med vannkraft eller gass. Helt på jordet hva gjelder fornuftig prising for norske stat. Så tech får både i sekk og pose. Lav skatt siden de er global, null grunnrenteskatt til tross for at de høster rimelig energi fra våre naturresurser,lav skatt siden de opererer fra land med gunstig beskatning. Er det rart at tech seiler i gräddfilen på børsene. Jeg skjønner ikke hvorfor de skal for fordeles så ekstremt.
omans
23.02.2024 kl 17:04
4959
Fluefiskeren skrev Men kursen vil jo falle i takt med utbyttene.
Hvorfor?
Utbyttet er ofte del av overskuddet som deles ut til askjonærene. Så tjener de nytt overskudd for det neste kvartalet igjen.
Du ser igjen etter hva som kan sende kursen ned, etter at det har falt til et nivå under smertegrensen.
I motsatt fall når det gikk over euforigrensen gratulerte du alle damer og herre her med ath(nyere tid) og lykkelige oppganger.
Utbyttet er ofte del av overskuddet som deles ut til askjonærene. Så tjener de nytt overskudd for det neste kvartalet igjen.
Du ser igjen etter hva som kan sende kursen ned, etter at det har falt til et nivå under smertegrensen.
I motsatt fall når det gikk over euforigrensen gratulerte du alle damer og herre her med ath(nyere tid) og lykkelige oppganger.
Redigert 23.02.2024 kl 17:07
Fluefiskeren
23.02.2024 kl 17:10
4965
Er det ikke lov å være glad hvis kursen går i ATH? Det begynner forresten å bli en god stund siden. Før Gazania.
Jo, er litt lei av dette snakket om utbytte. Det er gitt masse utbytte i en rekke olheselskaper siste år og samtlige har reagert med å falle i kurs. Synes utbytte er svært oppskrytt. Synes du kursen har utviklet seg sterkt som et resultat av utbytte?
Jo, er litt lei av dette snakket om utbytte. Det er gitt masse utbytte i en rekke olheselskaper siste år og samtlige har reagert med å falle i kurs. Synes utbytte er svært oppskrytt. Synes du kursen har utviklet seg sterkt som et resultat av utbytte?
Redigert 23.02.2024 kl 17:13
omans
23.02.2024 kl 17:25
4961
En kan ikke se på så kort sikt, det er perioder med svak utvikling og det er perioder med god utvikling, over tid jevner det seg ut. PEN har hatt oppgang fra 5-6kroner etter pandemien og opp til over 30, nå korrigerer det. i reality check. Mye av oppgangen har jo vært som følge av at de skulle igang med kvartalsvise utbytter, og nå får det korreksjon sammen med sentimentet. Men for long term, burde man se igjennom stormen.
Noen ganger hjelper det ikke være glad, om man ikke tjener penger, og blir med kursen ned igjen for å bli redd når det ser mørkere ut kursmessig.
Noen ganger hjelper det ikke være glad, om man ikke tjener penger, og blir med kursen ned igjen for å bli redd når det ser mørkere ut kursmessig.
Redigert 23.02.2024 kl 17:29
Fluefiskeren
23.02.2024 kl 17:37
4934
Har vi fått så mye oppgang på at de skulle sette i gang med utbytter da? I går ble det meldt at det skulle økes, men kursen faller som en stein.
ATH i moderne tid kom som en følge av forventninger om funn i Gazania og var på 35-tallet. Det hadde nok ikke skjedd i dag. Oljeselskaper blir satt i et annet lys nå virker det som for meg.
Men selskapet har jo ikke innfridd på lenge nå. Uten at de har skyld i det. Sånn sett synes jeg kursen har holdt seg bra helt fram til siste uke. Unntaket er Hibiscus South som fikk mye oppmerksomhet på presentasjonen.
ATH i moderne tid kom som en følge av forventninger om funn i Gazania og var på 35-tallet. Det hadde nok ikke skjedd i dag. Oljeselskaper blir satt i et annet lys nå virker det som for meg.
Men selskapet har jo ikke innfridd på lenge nå. Uten at de har skyld i det. Sånn sett synes jeg kursen har holdt seg bra helt fram til siste uke. Unntaket er Hibiscus South som fikk mye oppmerksomhet på presentasjonen.
Trond.heim
23.02.2024 kl 17:44
4983
Fluefiskeren skrev Men kursen vil jo falle i takt med utbyttene.
Jeg er litt fasinert over Fluefiskerens manglende interesse for utbytte.
Det er et faktum et kursen dagen etter utbytte oftest faller tilsvarende utbytte, men kursen pleier å hente seg fort inn.
Når et selskap kommer i utbytteposisjon tolker de fleste dette som tegn på at selskapet har en god drift som gir mulighet til utbytte.
Det hadde derfor vært mye verre om kursen på aksjene falt pga at selskapet drev med underskudd.
Jeg har en liten eller middels aksjebeholdning som jeg har tenkt å realisere for å spe på inntekten når denne faller pga. redusert jobbtilknytning eller overgang til pensjon. Når aksjene i porteføljen etterhver bidrar med utbytte kan jeg tillate meg flere årlige ferieturer og kjøp av ny bil , uten annen sparing og uten at disponibel lønnsinntekt påvirkes.
Aksjebeholdningen slipper jeg å realisere, og når vinden snur regner jeg igjen med det blir ny grunn til en enkel feiring av kursstigningen.
Min motivasjon for å plassere penger i aksjer er å oppnå verdistigning , kursøkning + utbytte , som er høyere enn å plassere penger i banken.
Det virker veldig traust og kjedelig.
Det er et faktum et kursen dagen etter utbytte oftest faller tilsvarende utbytte, men kursen pleier å hente seg fort inn.
Når et selskap kommer i utbytteposisjon tolker de fleste dette som tegn på at selskapet har en god drift som gir mulighet til utbytte.
Det hadde derfor vært mye verre om kursen på aksjene falt pga at selskapet drev med underskudd.
Jeg har en liten eller middels aksjebeholdning som jeg har tenkt å realisere for å spe på inntekten når denne faller pga. redusert jobbtilknytning eller overgang til pensjon. Når aksjene i porteføljen etterhver bidrar med utbytte kan jeg tillate meg flere årlige ferieturer og kjøp av ny bil , uten annen sparing og uten at disponibel lønnsinntekt påvirkes.
Aksjebeholdningen slipper jeg å realisere, og når vinden snur regner jeg igjen med det blir ny grunn til en enkel feiring av kursstigningen.
Min motivasjon for å plassere penger i aksjer er å oppnå verdistigning , kursøkning + utbytte , som er høyere enn å plassere penger i banken.
Det virker veldig traust og kjedelig.
omans
23.02.2024 kl 17:46
5007
Det er bl.a nevnt i startinnlegg på tråden, fra DNB rapporten. De små utslagene kan tilskrives enkeltmeldinger, men når utbyttene øker er det som følge av alt det andre, at inntektene øker og selskapet går bedre. Handler nok om "coming years", kan som sagt ikke se på så kort sikt mener jeg, siden det er irrasjonelle forhold relatert til sentimentet. Akrbp er også ned selv om utbyttene øker. Virker som du ikke leser det jeg skrev, se et par kvartaler fremover, så kan en uttale seg mer om hvordan utbyttene spiller inn. Om det hadde gått svakt og de ikke hadde hatt råd til utbytter ville kursen vært mye lavere nå.
d12m
23.02.2024 kl 20:57
4810
Harald Espedal er en investor med peiling og suksess. Han fokuserer på utbytter og snakker i tillegg spesifikt om oljeselskap og utbytter i denne. Verdt å høre
https://open.spotify.com/episode/7lUej12a2ThImx05M5HsIZ?si=xi13Oa-dTIyf7RR50ZtT7Q
https://open.spotify.com/episode/7lUej12a2ThImx05M5HsIZ?si=xi13Oa-dTIyf7RR50ZtT7Q
Kalleklovn547
23.02.2024 kl 23:01
4691
Utbytte er selvsagt viktig! John Fredriksen har skjønt dette. Han tar ut så mye penger han kan pga han vet at kursene hopper og spretter.. Nå må vi få ut penger fra managements hender! De skal investere 75m USD (!) i 2024, uten at det har innvirkning på analytikernes estimater i 2025.. Så en kan jammen lure på hvor disse pengene har gått... Panoro har brent alle bruer til gamle investorer og sliter dessverre med å tiltrekke seg nye. Men de tjener masse penger og disse må vi som aksjonærer nå få. Det er slutt på tålmodigheten!
oto1
23.02.2024 kl 23:32
4702
Har det ikke innvirkning på estimatene for 2025?
Hva tror du BWE f. eks driver med på Dussafu?
Tror du at Panoro ville doblet sin produksjon uten gasslift på Tortur, 7 brønner i Ruche, oppstart av MaMoBo?
Letebrønn i EG er noe oljeselskap har som en hovedgeskjeft. Altså letebrønner for å erstatte olje som blir produsert.
Hva som skjer i Tunisia vet jeg ikke da jeg ikke følger Panoro særlig tett (bare en mindre del av min portefølje).
Men hvis du tror at vekst, økte overskudd og utbytter kommer dettende fra oven av seg selv tar du feil.
Kjøp deg noen bank aksjer så slipper du alt dette tullet med investeringer.
Hva tror du BWE f. eks driver med på Dussafu?
Tror du at Panoro ville doblet sin produksjon uten gasslift på Tortur, 7 brønner i Ruche, oppstart av MaMoBo?
Letebrønn i EG er noe oljeselskap har som en hovedgeskjeft. Altså letebrønner for å erstatte olje som blir produsert.
Hva som skjer i Tunisia vet jeg ikke da jeg ikke følger Panoro særlig tett (bare en mindre del av min portefølje).
Men hvis du tror at vekst, økte overskudd og utbytter kommer dettende fra oven av seg selv tar du feil.
Kjøp deg noen bank aksjer så slipper du alt dette tullet med investeringer.
40something
24.02.2024 kl 00:09
4674
Estimatene kan gå både høyere og lavere. Analytikere vet ikke hvordan aksjemarkedet funker, få gjør det. De ser kun på selskapet og gjør et matematiskt estimat av produksjon. Vi ser joa at 10 analytikere ikke preger kursen til panoro i det hele tatt. Vel mulig at de får riktig til slutt, men det er ikke et tegn på presisjon, men flaks.
oto1
24.02.2024 kl 00:58
4639
Tror du det er analytikere som bestemmer aksjekurser?
De er som meglere innen eiendom, de gir en verdivurdering.
Sannheten er at når Panoro står i 40 så kommer etterspørselen til å være mye høyere enn i dag.
Akkurat som et utvidet toalett i Oslo som noen betaler 4 mill for.
Ikke spør meg om hvorfor interessen øker med høyere priser.
Jeg har aldri skjønt det.
Like lite som om noen ville klagd på at nå koster 3 roms leiligheten i sentrum 500.000
De som ønsker å tjene penger kjøper billig.
De som ikke ønsker det kjøper dyrest mulig.
Sånn har det alltid vært så lenge jeg kan huske.
De er som meglere innen eiendom, de gir en verdivurdering.
Sannheten er at når Panoro står i 40 så kommer etterspørselen til å være mye høyere enn i dag.
Akkurat som et utvidet toalett i Oslo som noen betaler 4 mill for.
Ikke spør meg om hvorfor interessen øker med høyere priser.
Jeg har aldri skjønt det.
Like lite som om noen ville klagd på at nå koster 3 roms leiligheten i sentrum 500.000
De som ønsker å tjene penger kjøper billig.
De som ikke ønsker det kjøper dyrest mulig.
Sånn har det alltid vært så lenge jeg kan huske.
Trond.heim
24.02.2024 kl 08:05
4513
Kalleklovn 547 skriver:” Panoro har brent alle bruer til gamle investorer og sliter dessverre med å tiltrekke seg nye.”
En merkelig uttalelse. Jeg har lagt ut siste topp20 på topp-20 tråden.
Svært mange kjente navn, det er også svært mange kjente nick på Pen tråden. “ Gamle” aksjonærer sitter med ulik beholdning til ulike tider. Topp 20 har falt i prosent, det tyder på at selskapet har fått flere nye investorer. Topp 20 har vektet seg litt ned. Vi har tidligerer hatt diskusjon om det er spesielt viktig med høyt prosenttall på topp 20. Ser ikke ut som om det er spesielt attraktivt i andre selskap.
En merkelig uttalelse. Jeg har lagt ut siste topp20 på topp-20 tråden.
Svært mange kjente navn, det er også svært mange kjente nick på Pen tråden. “ Gamle” aksjonærer sitter med ulik beholdning til ulike tider. Topp 20 har falt i prosent, det tyder på at selskapet har fått flere nye investorer. Topp 20 har vektet seg litt ned. Vi har tidligerer hatt diskusjon om det er spesielt viktig med høyt prosenttall på topp 20. Ser ikke ut som om det er spesielt attraktivt i andre selskap.
Fluefiskeren
24.02.2024 kl 09:53
4525
Orker ikke å høre på han over en time. Fasiten har vi. Utbytter har ikke gitt PEN noe løft. I hvert fall ikke enn så lenge. Det gjelder også andre oljeselskaper.
d12m
24.02.2024 kl 11:00
4473
« De skal investere 75m USD (!) i 2024, uten at det har innvirkning på analytikernes estimater i 2025.. Så en kan jammen lure på hvor disse pengene har gått»
Uten innvirkning?? Har du ramlet og slått deg? Det er jo de investeringene som gir produksjonsveksten som analytikerne legger til grunn? Hva i all verden er det du har innbilt deg?
Uten innvirkning?? Har du ramlet og slått deg? Det er jo de investeringene som gir produksjonsveksten som analytikerne legger til grunn? Hva i all verden er det du har innbilt deg?
d12m
24.02.2024 kl 11:13
4454
Hvis du hørte på han ville du høre han si at utnytter alene i energiselskapene er nok for han. Han trenger ikke nøedvendigvis så veldig med kursstigning utenom når selskapene betaler tosifret prosent med utbytter. Dit kan Panoro også komme om ikke så altfor lenge gitt at oljeprisen ikke ramler sammen
Men for all del, ikke hør på en suksessfull investor som har tjent millioner på millioner. Sikkert ingenting å lære av å lytte til sånne :)
-Edit-
Ser at jeg fremstår krass i siste avsnitt. Ikke meningen.
Men for all del, ikke hør på en suksessfull investor som har tjent millioner på millioner. Sikkert ingenting å lære av å lytte til sånne :)
-Edit-
Ser at jeg fremstår krass i siste avsnitt. Ikke meningen.
Redigert 24.02.2024 kl 11:41
Fluefiskeren
24.02.2024 kl 11:19
4460
Lykken til investorer som har tjent mye penger har en tendens til å snu når flaksen opphører. Personlig investerer jeg med tanke på kursstigning. Det er slik pengene yngler. Og for at det skal skje må man lete etter og finne olje eller foreta gunstige oppkjøp. Som kjent vil både produksjon og reserver ellers falle for hver dag og det har innvirkning på selskapets verdi. Jeg håper å tjene mye mer på kursstigning enn det jeg eventuelt får i utbytte som da vil bli mindre og mindre ettersom verdiene forsvinner. At enkelte som Kallekloven og Pale Rider virkelig mener at ledelsen oppgave er å slutte å utvikle selskapet og kun betale utbytte eller eventuelt tilbakekjøp slik at verdiene i selskapet synker forstår jeg ikke noe av. Hamilton er innsatt som CEO av styret for å utvikle selskapet. Utbytte kommer av seg selv ved høyere inntjening og overskudd. Harald Espedal kan gjøre hva han vil for meg. Jeg følger min egen strategi.
Redigert 24.02.2024 kl 11:31
Trond.heim
24.02.2024 kl 11:54
4441
Du skriver:
“ Som kjent vil både produksjon og reserver ellers falle for hver dag og det har innvirkning på selskapets verdi“
Dette er bare delvis korrekt. Erfaringsmessig pleier ressursene /reservene å være mye høyere enn det som først oppgis. Det er nok å henvise til nabofeltet Etame, elker ulike felt i nordjøen som har priodusert 1
Minst 15 år lenger enn opprinnelig forutsatt.
Det er heldigvis ikke som å drikke av en litersflaske.
Forøvrig stiller jeg meg 100% bak dine betraktninger om prioritering av exploration og drift.
Slik jeg forstår Paler… og Kalle…synes det beste være å selge selskapet og dele fortjenesten med aksjonærene
“ Som kjent vil både produksjon og reserver ellers falle for hver dag og det har innvirkning på selskapets verdi“
Dette er bare delvis korrekt. Erfaringsmessig pleier ressursene /reservene å være mye høyere enn det som først oppgis. Det er nok å henvise til nabofeltet Etame, elker ulike felt i nordjøen som har priodusert 1
Minst 15 år lenger enn opprinnelig forutsatt.
Det er heldigvis ikke som å drikke av en litersflaske.
Forøvrig stiller jeg meg 100% bak dine betraktninger om prioritering av exploration og drift.
Slik jeg forstår Paler… og Kalle…synes det beste være å selge selskapet og dele fortjenesten med aksjonærene
Redigert 24.02.2024 kl 11:56
Fluefiskeren
24.02.2024 kl 12:19
4430
Men likevel reduseres jo reservene? Uansett om de er satt for lavt eller ikke. Bare at de forsvinner fra et høyere nivå enn man trodde.
Men det er riktig som du skriver. Store funn har en tendens til å bli enda større enn de trodde. Gjelder ikke minst Statfjord og Ekofisk.
Men det er riktig som du skriver. Store funn har en tendens til å bli enda større enn de trodde. Gjelder ikke minst Statfjord og Ekofisk.
Redigert 24.02.2024 kl 12:41
oto1
24.02.2024 kl 12:46
4432
Selvsagt reduseres reserver etter hvert som de blir produsert.
Det er da også derfor oljeselskap driver med leting og utvikling for å erstatte produserte reserver.
Gjennomsnittlig er det vel rundt 5-6% decline årlig, og det betyr at med en produksjon på litt over 100 mill fat/d i verden, så må det komme til ca 6 mill fat per dag i ny produksjon årlig, bare for å holde verdens produksjon konstant. Så det er mange år enda før det kan roes ned på letebygging /utbygging og la naturlig decline redusere produksjon i tråd med etterspørsel.
Bwe produserer snart 40 k fat/d i Gabon. Det utgjør 14,6 mill fat/år. Så da må Bwe finne ca 15 mill fat årlig for på sikt å kunne opprettholde produksjonen. Hibiscus Sør ble anslått til 7-8 mill, så i praksis 2 sånne funn årlig. (Nå er det mye som tyder på at akkurat Hibiscus Sør oppjusteres, så kanskje det funnet dekker produserte reserver i 2023).
Men man må ikke innbille seg at det er lønnsomt å la være å investere og heller bruke pengene på utbytter og tilbakekjøp.
Ja, det vil bidra til en økt cash flow på kort sikt, men retningen mot 0 i verdi er satt.
Og det er ikke mange investorer som ser frem mot en kurs på 0.
Personlig liker jeg utbytter svært godt. Jeg har gått fra utbytter på noen hundre k årlig til nær 1,5 mill i fjor. Og i år ligger jeg litt foran det også.
Det gir meg en glimrende mulighet til å reinvestere utbytter i andre sektorer, og igjen øke årlige utbytter. Selvsagt kunne selskapene beholdt pengene og dermed økt verdi / aksjekurser. Men akkurat hva jeg skal investere i liker jeg best å bestemme selv, og bwe og archer er vel de eneste selskapene i min portefølje nå som ikke betaler utbytte. Bwe kommer om 2 år, om ikke før, og Archer ryker ut av portisen når jeg er fornøyd med gevinsten.
Det er da også derfor oljeselskap driver med leting og utvikling for å erstatte produserte reserver.
Gjennomsnittlig er det vel rundt 5-6% decline årlig, og det betyr at med en produksjon på litt over 100 mill fat/d i verden, så må det komme til ca 6 mill fat per dag i ny produksjon årlig, bare for å holde verdens produksjon konstant. Så det er mange år enda før det kan roes ned på letebygging /utbygging og la naturlig decline redusere produksjon i tråd med etterspørsel.
Bwe produserer snart 40 k fat/d i Gabon. Det utgjør 14,6 mill fat/år. Så da må Bwe finne ca 15 mill fat årlig for på sikt å kunne opprettholde produksjonen. Hibiscus Sør ble anslått til 7-8 mill, så i praksis 2 sånne funn årlig. (Nå er det mye som tyder på at akkurat Hibiscus Sør oppjusteres, så kanskje det funnet dekker produserte reserver i 2023).
Men man må ikke innbille seg at det er lønnsomt å la være å investere og heller bruke pengene på utbytter og tilbakekjøp.
Ja, det vil bidra til en økt cash flow på kort sikt, men retningen mot 0 i verdi er satt.
Og det er ikke mange investorer som ser frem mot en kurs på 0.
Personlig liker jeg utbytter svært godt. Jeg har gått fra utbytter på noen hundre k årlig til nær 1,5 mill i fjor. Og i år ligger jeg litt foran det også.
Det gir meg en glimrende mulighet til å reinvestere utbytter i andre sektorer, og igjen øke årlige utbytter. Selvsagt kunne selskapene beholdt pengene og dermed økt verdi / aksjekurser. Men akkurat hva jeg skal investere i liker jeg best å bestemme selv, og bwe og archer er vel de eneste selskapene i min portefølje nå som ikke betaler utbytte. Bwe kommer om 2 år, om ikke før, og Archer ryker ut av portisen når jeg er fornøyd med gevinsten.
hatitchi
24.02.2024 kl 15:09
4399
Den fasiten har du ikke. Du har ikke opplevd virkeligheten hvor Panoro ikke har delt ut utbytte det siste året.
Fluefiskeren
24.02.2024 kl 16:37
4327
Dette var en ny vinkling
« Safety concerns at the heart of dispute over offshore drilling contract cancellation
The Norwegian owner of a drilling rig has threatened legal action against Equatorial Guinea for terminating its offshore contract, and refuted all allegations of safety issues.»
https://www.healthandsafetyinternational.com/article/1862091/safety-concerns-heart-dispute-offshore-drilling-contract-cancellation
« Safety concerns at the heart of dispute over offshore drilling contract cancellation
The Norwegian owner of a drilling rig has threatened legal action against Equatorial Guinea for terminating its offshore contract, and refuted all allegations of safety issues.»
https://www.healthandsafetyinternational.com/article/1862091/safety-concerns-heart-dispute-offshore-drilling-contract-cancellation
Kalleklovn547
25.02.2024 kl 00:27
4045
Nå må du lese hva jeg skriver... Jeg skriver at analytikerne ligger med lavere netto resultat for 2025 enn 2024, og det er jo litt rart når Pen skal bruke 75m USD av aksjonærenes penger i 2024 på investeringer! Jeg sier jo at 2025 resultatet bør være høyere etter denne enorme pengebruken. Men analytikerene regner feil hele tiden og det er masse rot i modellene deres.. Jeg sjekka SB1 og de ligger med 80 og 75 i oljepris for 2024 og 2025, men skjønner ikke at det skal forklare hele diffen på at de tror Pen vil tjene mindre i 2025.
Ellers er det interessant å lese at mange her synes å mene at alle ledelsens investeringer er gode, simpelthen fordi ledelsen har besluttet det. De gjorde et elendig oppkjøp i Tunisia og har blåst bort en del penger på tørre brønner...
Ellers er det interessant å lese at mange her synes å mene at alle ledelsens investeringer er gode, simpelthen fordi ledelsen har besluttet det. De gjorde et elendig oppkjøp i Tunisia og har blåst bort en del penger på tørre brønner...
Kalleklovn547
25.02.2024 kl 00:28
4057
Er jo ingen særlige endringer på topp 20.. de store har sittet der lengre fordi de ikke kommer seg ut.. Kistefos solgte og var luta lei elendig avkastning! Ellers så tviler jeg sterk på at store investorer skriver inne på HO..
d12m
25.02.2024 kl 13:32
3723
Kombinasjonen lavere oljeprisestimat for 2025 vs 2024 + lavere produksjon 2025 vs 2024 (pga decline som jeg har pekt på i flere innlegg siste året) er det som utgjør forskjellen i inntekt 2024 vs 2025
Pareto har forsåvidt 80 dollar brent for begge år, men 1000 fat lavere dagproduksjon for utgang 2025 vs utgang 2024
Pareto har forsåvidt 80 dollar brent for begge år, men 1000 fat lavere dagproduksjon for utgang 2025 vs utgang 2024
Redigert 25.02.2024 kl 13:34
bmw5
25.02.2024 kl 13:43
3711
Fluefiskeren! For meg, slik jeg leser det, er det EG som mener at Innovator ikke er en sikker borerigg og av den grunn har beordret operatøren Trident energy å terminere kontrakten med Island Innovator. Vell, vi får antagelig vite mer om dette senere, for slutt er det ikke. Det blir antagelig voldgift og da blir spørsmålet? Hvem skal betale.
Kort fortalt:
Ekvatorial-Guinea har trukket kontrakten om å bruke boreriggen Island Innovator til en operasjon utenfor kysten på grunn av sikkerhetshensyn
Ekvatorial-Guineas departement for gruver og hydrokarboner avklarte sikkerhetsproblemer, inkludert med utblåsningssikringen og visse ventiler som ikke reagerer
Den Norge-baserte riggeieren kan ta rettslige skritt dersom kontrakten bekreftes som kansellert.
I detalj:
Planer om å bruke en halvt nedsenkbar borerigg for å bore etter olje utenfor kysten av Ekvatorial-Guinea er avsluttet etter sikkerhetsanklager knyttet til selve plattformen.
Island Innovator, en sjette generasjon, halvt nedsenkbar rigg designet for tøffe miljøer over hele verden, hadde blitt stasjonert utenfor kysten av den afrikanske staten for å utføre en ni måneders borekontrakt.
Kontrakten ble imidlertid terminert på grunn av påstander om sikkerhetsproblemer fra Ekvatorial-Guineas departement for gruver og hydrokarboner, og som førte til trusler om rettslige skritt fra riggeieren.
Departementet publiserte en uttalelse på LinkedIn som sa at "alvorlige problemer" med Island Innovators blowout preventer (BOP) hadde tvunget selskapene som var engasjert i boringen til å se etter en alternativ rigg.
Den uttalte også at utstyret ikke hadde "reagert på kontrollkommandoer for å åpne eller lukke ventiler etter behov", noe som kan føre til en alvorlig ulykke under boring og "ukontrollert utslipp av råolje eller naturgass til overflaten".
Som et resultat sa Trident Energy og partnerne Panoro Energy og Kosmos Energy opp kontrakten.
Kort fortalt:
Ekvatorial-Guinea har trukket kontrakten om å bruke boreriggen Island Innovator til en operasjon utenfor kysten på grunn av sikkerhetshensyn
Ekvatorial-Guineas departement for gruver og hydrokarboner avklarte sikkerhetsproblemer, inkludert med utblåsningssikringen og visse ventiler som ikke reagerer
Den Norge-baserte riggeieren kan ta rettslige skritt dersom kontrakten bekreftes som kansellert.
I detalj:
Planer om å bruke en halvt nedsenkbar borerigg for å bore etter olje utenfor kysten av Ekvatorial-Guinea er avsluttet etter sikkerhetsanklager knyttet til selve plattformen.
Island Innovator, en sjette generasjon, halvt nedsenkbar rigg designet for tøffe miljøer over hele verden, hadde blitt stasjonert utenfor kysten av den afrikanske staten for å utføre en ni måneders borekontrakt.
Kontrakten ble imidlertid terminert på grunn av påstander om sikkerhetsproblemer fra Ekvatorial-Guineas departement for gruver og hydrokarboner, og som førte til trusler om rettslige skritt fra riggeieren.
Departementet publiserte en uttalelse på LinkedIn som sa at "alvorlige problemer" med Island Innovators blowout preventer (BOP) hadde tvunget selskapene som var engasjert i boringen til å se etter en alternativ rigg.
Den uttalte også at utstyret ikke hadde "reagert på kontrollkommandoer for å åpne eller lukke ventiler etter behov", noe som kan føre til en alvorlig ulykke under boring og "ukontrollert utslipp av råolje eller naturgass til overflaten".
Som et resultat sa Trident Energy og partnerne Panoro Energy og Kosmos Energy opp kontrakten.
Fluefiskeren
25.02.2024 kl 13:52
3743
Jeg tror også at produksjonen er lavere ved årslutt 2025 enn ved årslutt 2024. Men gjennomsnittlig produksjon for 2025 vil være høyere enn for 2024. Vi er allerede på etterskudd både i Gabon og EG. Vi har nok neppe full produksjon på Hibiscus/Ruche før i mai. Og i EG er det helt uvisst. Det kan fort nærme seg jul før de tre infill- brønnene er i produksjon. Snittproduksjonen i 2024 blir derfor ikke så høy. Sannsynligvis går vi inn i 2025 med full produksjon. Da vil vi produsere betydelig mer i 2025 enn 2024 og ikke mindre som du skriver. Tross decline. Hva oljeprisen vil være vil jeg ikke ha noen mening om.
Fluefiskeren
25.02.2024 kl 14:02
3729
Det var derfor jeg skrev at det var en ny vinkling. Det var naturlig å tro at rettslige skritt vil bli mot Trident (eller JV). Men i følge artikkelen jeg linket til er det at, som du sier, kan se ut at den rettes mot departementet i EG. Det kan virke som Trident her har vært smarte ved å møte ministeren slik at det var de som stanset borekampanjen, og dermed de som får søksmålet mot seg. Det et verdt å merke seg at Island Drilling ikke var invitert til å være med på møtet, hvilket i seg selv er overraskende.
Vi vil høre mer om dette. Kanskje allerede i morgen under Kosmos Energy sin kvartalspresentasjon.
Vi vil høre mer om dette. Kanskje allerede i morgen under Kosmos Energy sin kvartalspresentasjon.
Redigert 25.02.2024 kl 14:41
Ro
26.02.2024 kl 09:24
3184
Måtte dette være bunnen, at de som frykter får nå solgt seg ut og at herfra går pilene rett opp!
Selv etter Q4 ligger vel analytikernes kursmål på ca 40.
Dette viser at selskapets inntjening og grunnleggende økonomi er bra.
Så om olja holder seg så skulle dette bli bra!
Selv etter Q4 ligger vel analytikernes kursmål på ca 40.
Dette viser at selskapets inntjening og grunnleggende økonomi er bra.
Så om olja holder seg så skulle dette bli bra!
Redigert 26.02.2024 kl 09:25
bmw5
26.02.2024 kl 10:31
3070
Panoro er nå priset som et konkursbo og av den grunn er det tradere og brent spot som bestemmer aksjekursen. Trist men dog sant.