Panoro - DNBs top pick! P/E 1.8x i 2024!

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
20.05.2024 kl 21:16
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Kalleklovn547
PEN 03.09.2023 kl 22:17 343377

DNB er ute med ny oljerapport og har Panoro som top pick og ser en P/E på 1.8x for 2024:
Our top pick among small caps remains Panoro Energy, where we believe ~50% YOY production growth in 2024e should mean significant dividend capacity (~40% cash flow to equity yield) in the coming years.

Om ikke folk forstår at dette er billig!
Fluefiskeren
04.04.2024 kl 12:46 3702

Ja, det er gjort funn her som muligens kan kobles opp mot et eventuelt større funn. Litt morsomt at Panoro kan bli gassprodusent igjen. Sist var Manati. Den husker nok de av oss som var aksjonærer allerede da.
Fluefiskeren
04.04.2024 kl 13:36 3681

Noen som abonnerer på Africa Innteligence?

«Complaints pile up over Trond Mohn's Island Drilling rig failures

Several of the Norwegian firm's junior oil clients in Africa have taken the company to task over the repeated failures of its sole drilling unit, the Island Innovator. Kosmos, Trident and Tullow have all found fault with the rig. »

https://www.africaintelligence.com/central-africa/2024/04/02/complaints-pile-up-over-trond-mohn-s-island-drilling-rig-failures,110199253-art


Interessant at også Tullow nevnes
Redigert 04.04.2024 kl 13:37 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
04.04.2024 kl 16:57 3534

Litt tidlig ute WorldOil:

« Panoro Energy to develop oil and gas discoveries offshore Equatorial Guinea»

https://www.worldoil.com/news/2024/4/4/panoro-energy-to-develop-oil-and-gas-discoveries-offshore-equatorial-guinea/

Fluefiskeren
04.04.2024 kl 18:38 3418

Nå har vi sannelig mye exploration i årene fremover:


EEA på Dussafu. Eierandel 17,5 %. Bourdon kommer antakelig i sommer.

Blokk S i Ekvatorial Guinea 12. Eierandel 12 %. Kommer forhåpentligvis i løpet av året.

Blokk EG-01 i Ekvatorial Guinea. Eierandel 56 %

EG-23 i Ekvatorial Guinea. Eier i startfasen 80 %

Sfax i Tunisia. Eierandel 87,5 %

Blokkene G12-13 og H12-13 i Gabon. Eierandel 25 %

Sør-Afrika. Potensielt onshore (eierandel 100%) og 2B offshore (eierandel 12,5 %). Jeg tror ingen av dem blir aktuelt. I hvert fall ikke 2B selv om den ikke er tilbakelevert.

Felles for dem er at det er på relativt grunt vann og for EG sin del at de er nærme infrastruktur.

Det er ikke nevnt noen pris for de tre blokkene i Ekvatorial Guinea. Jeg tar det som gratis inngang, men mulig jeg er for optimistisk der.


Det ligger i hvert fall ikke an til å bli kjedelig å være aksjonær i PEN. Risikoen øker selvsagt ved at det er høye eierandeler i tre av disse assets, men det kan jo bli aktuelt å farme ut noe av det. Det ligger vel også an til at hvis man primært er ute etter utbytteselskaper så finnes det bedre alternativer. Utbytte fortsetter nok, men nok ikke i den grad som mange ønsker.

Redigert 04.04.2024 kl 18:40 Du må logge inn for å svare
Trond.heim
04.04.2024 kl 19:14 3402

Tusen takk for flott oversikt.

Lurte litt på to forhold:

Sør Afrika og heliumprod?

Dealen med inntekter dersom drivverdig gassproduksjon Aje? ( selv om det ikke hører hjemme under exploration oversikten )

Redigert 04.04.2024 kl 19:27 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
04.04.2024 kl 19:38 3365

Jeg nevnte online Sør-Afrika. Det er naturgass og helium. Jeg er bare skeptisk fordi vi hører så lite om det. Den opprinnelige tiden for å konkludere er jo ute.

Vi skal ha opp til 16,67 USD når gassproduksjonen starter opp ja. Det vil vel bli fordelt over en ganske lang tid, og det er jo et stykke fram. Opprinnelig var denne avtalen bedre for Panoro, men Petronor klarte å forhandle seg fram til en bedre pris på dealen samt lavere beløp for fremtidig gassproduksjon.
Trond.heim
04.04.2024 kl 20:16 3338

Du skriver:

«Utbytte fortsetter nok, men nok ikke i den grad som mange ønsker.»

Hamilton har signalisert hvor han har tenkt å legge listen vedr. utbytte/ tilbakekjøp :4-500 millioner.

Dette tilsvarer ca. kr. 1 pr. Kvartal. pr. Aksje. Dette i kombinasjon med muligheter for exploration funn bør være attraktivt for svært mange.

Redigert 04.04.2024 kl 20:17 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
04.04.2024 kl 20:26 3321

Joda, men det er basert på oljepris 85 dollar pr. fat. Vi er over det nå, men vi vet jo ikke hvor lenge det varer. Det kan jo gå begge veier.
Fluefiskeren
04.04.2024 kl 20:32 3303

Hadde ikke før skrevet det så gikk Brent opp på 90-tallet.

EDIT: Så over 91 kr også. Hva skjer?
Redigert 04.04.2024 kl 20:45 Du må logge inn for å svare
40something
04.04.2024 kl 20:50 3283

Ja det ser ut til at brent er det som får aksjekursen opp, kanskje grunnet algoritmer, mens borsmeldingen i dag mottogs med gjesp.
minsin
04.04.2024 kl 20:53 3278

Er nok trusselen fra Iran mot Israel...
De skulle visstnok sette inn ett angrep mot Israel, innenfor 48 timer.
Fluefiskeren
04.04.2024 kl 21:35 3204

Hvem melder det? Høres ekstremt usannsynlig ut.
Fluefiskeren
04.04.2024 kl 22:43 3212

Brent opp 2,2 % siden børslukk. Burde bli en god start på morgendagen.
cinet
04.04.2024 kl 22:55 3301

"Israel is operating against Iran both in attack and in defense," Prime Minister Benjamin Netanyahu said on Thursday night ahead of a cabinet meeting in Jerusalem.
"For years, Iran has been operating against us directly and indirectly through its proxies," Netanyahu told fellow ministers. "We will know to protect ourselves and operate based on the simple principle which states that we will harm those who harm or planned to harm us."
Fluefiskeren
04.04.2024 kl 23:06 3265

De har jo gjort noen raid mot landet tidligere, men da begrunnet de det med at Iran visstnok utviklet atombomber. Men at Iran går til direkte angrep på Israel er utenkelig. De opererer gjennom Houthi -ene og Hizbollah.
Fluefiskeren
05.04.2024 kl 09:52 3081

I rødt på en dag hvor oljeprisen er 1,5 dollar høyere en den var ved børslutt i går. Virker som noen bare fokuserer på det som skjer etter at børsen åpner.
Kalleklovn547
05.04.2024 kl 10:09 3051

Jeg er ikke enig i at gårsdagens annonsering var bra, og det ser ut til at markedet er enig. Dette avviker fra strategien om at endelig skal aksjonærene få tilbake, etter mange år med regelrett elendig performance fra Panoro, John & Co! Dette er prosesser som vil gå over flere år, som markedet vil attribuere 0 verdi til, som til gjengjeld vil kreve CAPEX, osv.. Panoro har allerede gått inn i andre land, Tunisia og Sør Afrika f.eks, hvor det skjer null og niks..

Så sier mange, «men de må utvikle selskapet». Nei, de MÅ faktisk ikke det. De skal maksimere verdiene til aksjonærene. Se på Kristin Skogen Lund. Klart hun ville fortsette (bare tull av hun gikk frivillig), men hun måtte gå fordi det var en transaksjon som var til det beste for aksjonærene. Om å maksimere avkastningen innebærer 0 investeringer og å kun høste fruktene av eksisterende felt, gi alt i utbytter ala Fredriksen, så er det riktig. Det er ingen menneskerett for John å lede et oljeselskap, eller for Panoro å eksistere i det hele tatt. Det er haugevis med oljeselskaper der ute.. Jeg skjønner riktignok at John & Co vil inn i nye felt, pga de vil beholde jobbene sine og helst øke lønningene. De er i oljebransjen og det er nok ikke der det ansettes flest om dagen.. Så de har helst andre incentiver enn aksjonærene her.. Vi trenger en ledelse som får en akseptabel prising av Panoro asap. Jo lengre kursen blir på disse nivåene, så skapes det bare flere og flere misfornøyde aksjonærer. John har skapt et enorm salgsoverheng.. Kistefos, First Fondene, osv er ute. Og de kommer ikke tilbake. De er ferdige med Panoro.

Over de siste to år har Panoro underperformet oljeprisen og Osefx enormt, selv om oljeprisen er opp nesten 80% i denne perioden.. Det er rett og slett sjokkerende hvor dårlig de har levert. Slå opp en graf selv, med olje, Panoro og OSEFX i NOK.

Nå vil sikkert FF ta de i forsvar og se at dette KUN skyldes faktorer utenfor deres kontroll. Det er jeg ikke enig i. De opererer i Afrika, hvor disse tingene skjer støtt og stadig og de har selv valgt denne strategien. Jeg tror dessverre at markedet aldri vil gi dette en skikkelig multippel pga det er for mange som heller vil ønske å eie et oljeselskap i Norge, Shell, BP, etc. enn noe som satser i Afrika, hvis de ønkser å spille oljeprisen.

Oljeprisen har hatt en fantastisk run og vi har fått 0 betaling i Panoro. Men jeg er sikker på at den dagen olja faller, så er aksjen ned det dobbelte.

De har forøvrig fortsatt en CFO som knapt har kjøpt en eneste aksje i Panoro...
Redigert 05.04.2024 kl 10:12 Du må logge inn for å svare
40something
05.04.2024 kl 10:16 3032

Robert Næss i Nordea sier i FA at utlendinger har solgt seg ut av norske aksjer i 6 kvartaler på stråken. I 1e kvartal 2024 så er størrelsen 14 miljarder. Det er mye penger. Jeg skjønner ikke helt hvordan kursmål skal oppnås hvis markedet tappes på så mye penger.
Jajaja
05.04.2024 kl 10:23 3012

40something: Robert Næss i Nordea sier i FA at utlendinger har solgt seg ut av norske aksjer i 6 kvartaler...


Det hadde overrasket om det også gjelder for olje/gass-sektoren.

Edit, etter å ha lest artikkelen:
Massivt salgt av norske aksjer, for 90 milliarder på 7 kvartaler. Robert Næss framhever videre at det er solgt mest DNB, Hydro, Yara, Nordic Semiconductor, Equinor, Aker BP og samtidig kjøpt Vår Energi og Norwegian. Han sier det er fristende å peke på lakseskatten som en av årsakene. Han sier også at stigende aksjekurser likevel gjør at verdien av utlendingers norske aksjeinvesteringer har hold seg stabil rundt 1600 milliarder siden Q4/21.

Redigert 05.04.2024 kl 14:45 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
05.04.2024 kl 10:32 3062

Jeg visste du ville komme med din vrede. Derfor skrev jeg i går at noen ikke ville ta dette godt i mot. Kan som sagt forstå at noen synes det blir for mange baller i luften. Spesielt de som er her først og fremst for utbytte. Jeg ser på PEN som et selskap i utvikling, men de betaler jo likevel utbytte.

Og meg bekjent svikter ikke nye ESP-er fra anerkjente Baker Huges fordi de er flere tusen meter under havbunnen i Afrika. Eller at BOP svikter mer der på en norsk rigg. Det er større politisk risiko i mange afrikanske land. Ikke operasjonell.
Paypal
05.04.2024 kl 10:34 3115

Mandag ble det kjent at at Saudi Aramco suspenderer fire av Shelf Drillings oppjekkbare rigger fra borearbeider i Midtøsten.

Nå suspenderes også en rigg fra Tor Olav Trøims riggselskap Borr Drilling.

I en børsmelding opplyser selskapet at det er riggen «Arabia 1» som blir suspendert. Selskapet har ytterligere to rigger utleid til Saudi Aramco, av en total flåte på 22 . Suspensjonen vil vare i inntil 12 måneder, og ventes å tre kraft i løpet av andre kvartal. Selskapet sikter mot å finne en annen jobb for riggen mens suspensjonen pågår, opplyses det videre.

Burde vel være mulighet til å kontrahere rigg til EG slik situasjonen er nå ?
Fluefiskeren
05.04.2024 kl 10:35 3185

Vi kan vel si at vi har hatt tidenes dårligste regjering i denne perioden.
Fluefiskeren
05.04.2024 kl 10:43 3186

Det blir for dypt for en oppjekkbar rigg. Ceiba er på det dypeste 800 m. Nå vet jeg jo ikke nøyaktig hva som er posisjonen til brønnene, men der jeg tror at der den startet opp er det for dypt i all fall.
Redigert 05.04.2024 kl 11:01 Du må logge inn for å svare
40something
05.04.2024 kl 11:00 3141

Ja, politiske grunner ble også nevnt. Jeg tenker at alt er symbiose krona trekker ned og summen av alle negative ting bekrefter hverandre. Vi får vel avvente at USA er ferdig med sin høsting i aksjemarkedet.
Trond.heim
05.04.2024 kl 11:15 3127

Trodde faktisk kursen havnet på 28 tallet da oljeprisen passerte 90 USD i går. Tror ikke det skyldes melding om at selskapet har trygget sine fremtidige muligheter i E.G
Fluefiskeren
05.04.2024 kl 11:38 3129

Det trodde jeg også. Oljeprisen er nå temmelig nøyaktig to prosent høyere enn hva den var ved børslutt i går. Likevel sliter PEN med å være i grønn. Tidligere pleide PEN å stige mer enn oljeprisen på sånne dager.

Ikke noen bonanza i andre oljeselskaper heller, men vi er blant de svakere i dag. Det er bare å konstantere at den særnorske verdivurderingen av oljeselskaper fortsetter.
JUICEitUP
05.04.2024 kl 11:50 3122

Jøss - har du kommet på bedre tanker FF. Trodde du var temmelig langt ute på venstresiden.

Bra du har sett landets realiteter - det er ganske bedrøvelig.
Fluefiskeren
05.04.2024 kl 11:54 3113

Det er mye jeg ikke liker ved denne regjeringen, men det verste er naturødeleggelser og dyrevelferd.

Synes også de har en merkelig holdning til formueskatt på arbeidende kapital. Og SP plasserer jeg ikke på venstresiden. Knapt nok Ap.
Fluefiskeren
05.04.2024 kl 14:50 2955

Bare litt nyskjerrig. Hvilket selskap snakkes det om her:

Har ikke brukt min ene gratisartikkel denne uken, men like fullt får jeg beskjed om at pålogging mislykket.

Synes det har blitt så mye rart i det siste. Har slitt med å logge meg inn. På PC-en er det helt umulig enda det kommer opp en diger grønn hake og beskjed om at det var suksess……..
SinnaNecer'n
05.04.2024 kl 15:14 2913

Du viser ikke noen link men tenker kanskje på denne...
https://www.finansavisen.no/energi/2024/04/05/8115236/analytiker-dette-er-kanskje-verdens-beste-oljeselskap

Teodor anbefaler verdens beste oljeselskap IPC med virksomhet i Frankrike Canada og Malaysia...
Fluefiskeren
05.04.2024 kl 15:18 2905

Takker. Glemte den ja. Han har snakket positivt om IPC tidligere også, men har ikke satt meg inn i den uansett. Kanskje ta en titt?
Fluefiskeren
05.04.2024 kl 15:29 2909

Konkluderer raskt der. Utstrakt virksomhet onshore i flott natur er ikke noe for meg.
JUICEitUP
05.04.2024 kl 15:29 2919

He he he, du får satse på at du får en telefon fra Microsoft etter hvert med beskjed om at det er noe galt med PC :-)
msmekk
05.04.2024 kl 15:29 2933

Har en del IPC som er et godt og veldrevet selskap men mener oppsiden er mye større i Panoro. Jeg betrakter Panoro som den eneste doblings kandidat blant oljeselskapene med unntak av kanskje Petronor. IPC, Vår og Equinor har gode utbytter og mindre risiko men oppsiden er minimal
Fluefiskeren
05.04.2024 kl 16:34 2835

Da endte vi på 28- tallet etter oppgang hver dag i denne amputerte børsuka.

Gikk opp 5,35 %. Drevet av oljeprisen som nok gikk mer.

Nå er Brent på et nivå som kanskje er «fornuftig».



Rettelse: Gikk opp 5,54 %
Redigert 05.04.2024 kl 16:43 Du må logge inn for å svare
40something
05.04.2024 kl 19:02 2693

Mens mange andre mener at når olja er dyr er det dårlig for resten av aksjene på børsen. Jeg blir litt irritert når man mener t oljeprisen skal være lav for at alt annet skal fungere bra. Vel,alle som da velger å sitte i oljeaksjer skal lide for at resten av markedet ønsker lav pris på energi? Det er fortsatt lov å velge tilbake fossilt. hvis man av etiske grunner sitter i andre sektorer så får man skylde seg selv. Sannsynlig så sitter mange på sidelinja i steden for å gå inn i olja. Hit inntil går det treigt og siden olja kan være volatil så ser vi ganske laber og forsiktig inntreden i bl a PEN. Dagens volum syns jeg skal være et minimum.
Kalleklovn547
05.04.2024 kl 20:46 2614

Det er selvsagt bra at Panoro er opp men det at man jubler over svak oppgang denne uka når olja er over 90 og vi er på kursnivåer for flere år tilbake, på tross av selskapet er i mye bedre stand, er intet mindre enn en tragedie. Men PEN-aksjonærer er vel blitt vant til underperformance og fornøyd med det.... Hadde institusjonelle hatt denne på radaren hadde vi vært over 40 for lengst... nå prises aksjen til P/E 2x for 2024 dersom analytikere oppdaterer sine estimater med nåværende oljepris.

John & Co sine dager er snart talte med mindre denne kursen er opp 50% innen sommeren. Da tror jeg selskapet tas av børs, og antagelig er det det beste pga markedet vil ikke prise dette opp så lenge John sitter ved roret.
Redigert 05.04.2024 kl 21:46 Du må logge inn for å svare
msmekk
05.04.2024 kl 21:49 2596

Bekreftelsen vi venter på kommer ved Q1 og vil dermed også bringe denne aksjen i opp til det nivået den hører hjemme. Aldri så lite tålmodighet nå så får vi betalt. Ikke noe stress
Redigert 05.04.2024 kl 21:50 Du må logge inn for å svare