Panoro - DNBs top pick! P/E 1.8x i 2024!

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
20.05.2024 kl 21:16
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Kalleklovn547
PEN 03.09.2023 kl 22:17 343367

DNB er ute med ny oljerapport og har Panoro som top pick og ser en P/E på 1.8x for 2024:
Our top pick among small caps remains Panoro Energy, where we believe ~50% YOY production growth in 2024e should mean significant dividend capacity (~40% cash flow to equity yield) in the coming years.

Om ikke folk forstår at dette er billig!
hatitchi
06.04.2024 kl 01:14 4652

Du er tydelgvis feilinformert. First Fondene (Generator) har plukket Panoro-aksjer siden slutten av februar og sitter i dag på 1,3 millioner aksjer i Panoro, tilsvarende ca. 4 % av fondet og plukket senest i påskeuken. Til sammenligning har fondet ca. 5 % i Equinor og 6 % i Vår Energi.
Trond.heim
06.04.2024 kl 09:48 4513

Er tiden inne til å vende blikket mot kurs 40?

Kursutviklingen har gått tregere enn forhåpninger, siste året. Høyeste kurs 7.11.22 var ca. kr 36.
Fallende oljepris, produksjonsproblemer i Gabon (EPS) og riggproblemer i EG er noe av forklaringen. Litt negativt fokus på energisektoren generelt har kanskje også bidratt til å dempe kursen. Det er heldigvis ikke slik at alle oljeselskap har hatt massiv kursøkning, utenom Pen.

Hva ser jeg positivt på framover?

Oljeprisen er umulig å spå, men en pris på 90+ virker realistisk utover våren.

Utbyttepolitikken synes forutsigbar: Vi skal dele 4-500 millioner kroner de neste 4 kvartal. De signaliserer vekting mor H2, men ettersom utgiftene i EG blir utsatt er det teoretisk mulig at utbyttene blir jevnere fordelt i kvartalene. Ser ut som vi kan nærme oss kr.1 pr. Kvartal i H2.

Et skikkelig løft i kursen kan skje dersom selskapet melder om betydelig funn og eller betydelig økt produksjon.

Spenningen i våre 3 produserende lang knytter seg til dette:

Gabon: Bourdon ( high impact well)

EG: Start drilling blokk S :Pen 12%( Akeng deep)
Teoretisk 180 millioner fat.( high impack well)

TPS assets (certina)har tidligere produsert 6000 fat, i Q2 starter arbeidet med mål om å komme tilbake til historiske nivå

Hvor legger jeg håp/forventningene for de neste 9-12 mnd?

Kursøkning kr. 10

Utbytte kr. 1 pr. Kvartal

Redigert 06.04.2024 kl 09:52 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
06.04.2024 kl 10:32 4467

Den toppen på 36 kroner var drevet av forventninger til Gazania. Stemningen var høy og delvis drevet av Eco Atlantic som gikk helt bananas. Vi fikk jo en nedtur ved tørr brønn selvsagt. Eco falt med over 70 % tror jeg.

Vi lærte nok litt av den. Der var COS 50-60 %. Da er det viktig å huske at på Akeng-Deep er den bare 25 %. På Bourdon har vi ikke fått opplyst COS, men regner med at den er mye høyere. Den kommer også først. Jeg tror kursen skal betydelig opp bare på melding og at alt på Hibiscus/Ruche er i boks.
Ro
06.04.2024 kl 10:32 4481

Takk for mange fornuftige innlegg.
Jeg er enig i at dette er ett absolutt mulig scenario..
Tror også koblingen til BWE, og ESP, itillegg til konjenturnedgang har slått kursen ekstra ned.
Nå løser trolig alt dette seg..
Neste utbytte gjør også godt ;)
Spennende fortsettelse..

The Observer
06.04.2024 kl 11:49 4406

Vet ikke om dette har stått på forumet tidligere, men Finansavisens innsideside i dag melder at direktør Richard Morton har kjøpt Panoro aksjer for 150,3k og at hen eier 2% i selskapet.
Fluefiskeren
06.04.2024 kl 11:59 4381

Det er vel denne børsmeldingen fra 26. mai?

https://www.panoroenergy.com//wp-content/themes/hello-elementor/cision/releasesingledetail.html?releaseIdentifier=034431767DFDA1FE

Selv om det ikke var et stort kjøp ser flere av oss det som positivt. Det betyr nok at det ikke står så ille til på Hibiscus. Morton er nok den i Panoro som har størst oversikt over ståa der.
Redigert 06.04.2024 kl 12:00 Du må logge inn for å svare
The Observer
06.04.2024 kl 13:45 4315

Sikkert den samme meldingen, men den er fra 26. mars. Syntes 26. mai var litt mistenkelig.
Fluefiskeren
06.04.2024 kl 14:04 4303

Jeg er alltid litt forut for min tid. 😏
The Observer
06.04.2024 kl 15:19 4257

orker ikke sjekke opp, men det står 2% andel etter kjøpet i FA. Kanskje 2% av omsetningen den dagen.
Fluefiskeren
06.04.2024 kl 15:34 4252

Definitivt ikke. Ser at Jajaja la ut siste liste i dag. 2 % hadde vært omtrent midt i topp 20. Han er ikke på lista.
Jajaja
06.04.2024 kl 15:42 4251

Morton har i underkant av 360.00 aksjer, tilsvarende ca 3 promille av selskapet. (Pluss ca 150.000 opsjoner.)
Redigert 06.04.2024 kl 15:45 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
07.04.2024 kl 14:31 3907

Snart ny uke etter en bra foregående. På fredag var faktisk Panoro det oljeselskapet som steg mest. Gikk bra på slutten av dagen og vi kan jo håpe på en bra start i morgen.

Ser fra utenlandske aviser at mange venter et angrep fra Iran på Israel i løpet av uka. Da er helvete løs og oljeprisen vil fyke til værs. Personlig tror jeg ikke det skjer. Det ville være drepen for Iran. Tryggere for dem å operere under Hizzbolha i Libanon og Houthi i Jemen.

Tenk om det isteden kunne bli fred på jord!

Fra CNN

«US preparing for significant Iran attack on US or Israeli assets in the region as soon as next week»

https://amp.cnn.com/cnn/2024/04/05/politics/us-israel-iran-retaliation-strike

Redigert 07.04.2024 kl 14:36 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
08.04.2024 kl 08:29 3598

Brent gikk hele tre dollar pr. fat fra fredag kveld. Ned på 88-tallet. Grunnen skal være at Israel trekker styrket tilbake og at det muligens blir snakk om våpenhvile nå.

Brent opp litt igjen til 89,75 nå.
Trond.heim
08.04.2024 kl 15:34 3392

Venter på børsmelding om riggkontrakt.
Fluefiskeren
08.04.2024 kl 15:53 3348

Det gjør nok noen og enhver av oss.

Begynner også så smått og vente på resultat av produksjonsbrønnen på Ruche. Vi vet at boringen hadde startet opp 8. mars. Altså for en måned siden. Den skulle bores som et sidesteg til brønnen som de tydeligvis måtte gi opp å få fikset casing på. Siden det er sidesteg bør den gå litt raskere å bore enn de foregående brønnene. Når melding kommer avhenger også om de melder før eller etter komplettering av brønnen.

Når denne brønnen meldes så regner jeg med at vi også får en status på Hibiscus.
40something
08.04.2024 kl 16:14 3370

Brent tar en av sine bratte dukkerter. Men jeg ser ikke pen følge så slaviskt. Er det en ny trend at panoro har verdier som ikke totalt er så avhengig av brent, og at aksjeeiere har skjønt det?
Fluefiskeren
08.04.2024 kl 16:47 3322

Vi kan jo håpe det. Ellers en temmelig kjedelig dag i dag. Største nyheten er vel at Hadia Tajik ble bitt av en måke.
Kalleklovn547
08.04.2024 kl 22:58 3052

Vi er nå 5 USD over Panoro sitt uttalte 85 USD brent target.. det er mye ekstra penger i kassa.. Nå håper jeg virkelig selskapet våkner og setter i gang tilbakekjøp! Vil ikke se en krone mer gå til utvikling og tørre brønner.. John & Co vil hale ut tiden for å ha trygg jobb til pensjonsalder, men vi aksjonærer vil ha avkastning NÅ !
Trond.heim
09.04.2024 kl 06:43 2965

Dersom Pen kjøper tilbake 5% av tilgjengelige aksjer, 5,85 millioner aksjer , vil dette gitt dagens kurs kr.28.- :koste kr. 163,8 millioner kroner.
Et tilbakekjøp vil presse kjøpersiden, og dermed kursen, dersom ikke selskapet får kjøpt alle aksjene utenfor børs, f.eks fra Sundt as.

Bortsett fra press på kursen, er det grunn til å tro at kursen stiger mer enn 5% ved 5% tilbakekjøp? 5% opp, 1,40 dermed er kursen 29,40.

Dermed har selskaper brukt 163,8 av vedtatt utbytte/tilbakekjøp på 500 mill.( 500 i stedet for 400 ettersom kursen er 5 usd over utbyttetarget)

Resten kommer som utbytte: det blir kr. 2,87 pr. Aksje, pr. År eller 72 øre pr. Kvartal.


Kalleklovn: Er det dette scenanio du forsøker å “ selge oss”?
bmw5
09.04.2024 kl 15:37 2666

Trond. Heim! Bra skrevet. Jeg foretrekker utbytte i stede for tilbakekjøp av aksjer. Pen har etter min mening få aksjer. Ved signering av EG riggkontrakt vil aksjen stige og det samme med fremleggelsen av Q1 rapporten, samt utbytte på +- 1 kr. Stiger oljeprisen til 95 usd så stiger også Pen kursen. Hvor mye kursen kommer til å stige er det ingen som vet. Pen tjener nå ganske mange penger med den oljekursen som nå er. Q1 kommer til å blir meget bra okke som.
Fluefiskeren
09.04.2024 kl 16:26 2588

«Morgan Stanley Hikes Its Summer Oil Price Forecast to $94

By Charles Kennedy - Apr 09, 2024, 9:00 AM CDT
Increased geopolitical risk in oil-producing regions is seen as a key driver of higher oil prices.
Tighter markets due to OPEC+ cuts and Russia's export limitations are putting upward pressure on prices.
In an increasingly bullish oil market, Morgan Stanley sees Brent Crude hitting $94 per barrel in the third quarter of 2024.»

https://oilprice.com/Energy/Energy-General/Morgan-Stanley-Hikes-Its-Summer-Oil-Price-Forecast-to-94.html
Fluefiskeren
09.04.2024 kl 16:42 2577

Ekspertene enige for en gangs skyld

«Brent Could Climb to $95 as Bullish Sentiment Builds»

https://oilprice.com/Energy/Energy-General/Brent-Could-Climb-to-95-as-Bullish-Sentiment-Builds.html

cinet
09.04.2024 kl 17:12 2544

Stenger hormuz, og IDF går inn i sør, da ser vi 100 før eid
40something
09.04.2024 kl 19:20 2428

Panoro burde øke i kurs av egen kappe. Men jeg vet jo at brent er en lang issue.
Allikevel som jeg skrev i går så ser jeg ikke at svingningene i oljepris får noe større utslag. Forhåpentligvis så har vi investorer som ser mer på produksjon nå.
Slettet bruker
09.04.2024 kl 20:35 2342

I løpet av 1,5 år har kursen vært nede på ca. 25 kroner tre ganger. Jeg verdsetter en aktiv utbyttepolitikk, men liker ikke store svingninger i aksjekurs hvor PE er under 10. PE i Pen er ca. 6,5 nå, mens PB er 1,6. Røverkjøp!.
Burde egentlig kjøpt mer, men har ikke bestandig penger tilgjengelig. Det har derimot selskapet, og med dagens utbyttebeskatning er det faktisk en fordel med tilbakekjøp når kursen er "ekstraordinær lav." Når er det vist skattefri "tilbakeføring av aksjekapital", men på et eller annet tidspunkt blir det utbytte.

Utfordringen med enkelte selskaper, dårlige eiere, er hvordan de styrker eget eierskap ved tilbakekjøp eller de kjøpe tilbake aksjer for dyrt. Hadde selskapet satt en øvre uoffesiel kurs på tilbakekjøpene på f. eks 26 ville det kommet oss eiere tilgode. Utbyttene senere øker når det er færre aksjer. Ser en på Equinor kjøper de tilbake uansett hva kursen er. Det burde vært gitt som utbytte eller de burde spart pengene til kursen kom langt nok ned. Nå kjøper de for dyrt!
Staten er eier, ingen ivaretar staten bedre enn staten selv.

Synes egentlig ikke 28 kr er dyrt for aksjen, men når den har gått 8% på en måned og jeg ikke vet om noen triggere i nær fremtid ville jeg ikke likt tilakekjøp. Ledelse og styre vet derimot og triggere, så følger en med på innsidekjøp kan det gi en grei pekepinn på videre himmelretning. Forhåpentligvis nord!
Trond.heim
09.04.2024 kl 21:11 2294

Du skriver:

“Synes egentlig ikke 28 kr er dyrt for aksjen, men når den har gått 8% på en måned og jeg ikke vet om noen triggere i nær fremtid ville jeg ikke likt tilakekjøp. Ledelse og styre vet derimot og triggere, så følger en med på innsidekjøp kan det gi en grei pekepinn på videre himmelretning. Forhåpentligvis nord!”

For meg finnes triggere i nær fremtid:

1. Resulteter fra pågående brønn Gabon

2. Opplysninger om ESP status og produksjon pr. Døgn

3. Riggkontrakt og oppstart Akenga i E.G.

( 4. Oljeprisen spiller på lag med Pen: økt utbytte?)
Slettet bruker
09.04.2024 kl 21:21 2326

Innsiden sin informasjon vil alltid telle, og ser derfor på innsidekjøp. Pen har vært jojo, i større grad enn jeg egentlig liker. Tror også positive nyheter vil dra opp aksjen, men har Pen historie med det?
Uttak av aksjer fra markedet kunne stabilisert aksjeprisen.

Ang. Oljepris: i teorien burde olje- og gasselskapene fått seg en solid opptur når oljeprisen gikk opp. Gassprisen har riktignok gått ned, men dollaren har steget markant siste 4 mnd. Tror i likhet med deg at oljeprisen går videre opp og Pen blir en favoritt igjen. Aksjeprisen har en tendens til å gå litt når posisjoner tas, så videre etter anbefalinger fra meglerhus.

For meg er Pen en nobrainer, og aksjekjøp det samme. Triggerne er sterk. Fyller på i morgen.
Kalleklovn547
09.04.2024 kl 21:24 2326

Trondheim: Du nevner mye av det positive her. Men du glemmer det viktigste: Tilbakekjøp nå er kraftig innvannende! Dette mener jeg pga jeg mener Panoro er på P/NAV godt under 0.5x. Dette avhenger naturligvis av hvor man mener NAV er.

Uansett, enkelt eksempel om et selskap:
Antall aksjer: 100
Pris per aksje: 0.50
Markedsverdi: 100*0,5 = 50
NAV: 100
NAV/per aksje: 100/100= 1
Cash: 20
Cash/aksje: 20/100 = 0.2
Her er altså P/NAV: 50/100 = 0.5x noe ala det jeg mener den er i PEN, om den ikke er enda lavere.

La oss si man bruker all cash her på å kjøpe tilbake aksjer:
Da kan man bruke 20 og kjøpe aksjer på 0.5 dvs man kjøper tilbake 40 aksjer. Da er aksjene som er igjen etter tilbakekjøp 60. Cashen er borte, så ny NAV har gått fra 100 til 80.

MEN: NAV/aksje har økt med hele 33% --> 80/60 = 1.33. Den øker altså fra 1 til 1.33 og forhåpentligvis øker aksjekursen på bakgrunn av dette. Hvis ikke faller jo P/NAV ytterligere.

Dette er et teoretisk eksempel, men det illustrerer den sterk innvannende effekten av å kjøpe tilbake aksjer når en aksje handles til kraftig rabatt. Å kjøpe tilbake aksjer om aksjen er på P/NAV godt over 1x er jo jeg i mot, da er utbytte bedre.
Redigert 09.04.2024 kl 21:34 Du må logge inn for å svare
Kalleklovn547
09.04.2024 kl 21:26 2402

Er usikker på på om jeg ønsker olja høyere. Vi får ikke betalt i økt aksjekurs, men jeg skal love deg Pen faller det dobbelte om olja faller 2-3% en dag.

Ellers kritiserer FF meg for å bare fokusere på utbytter og tilbakekjøp. Han sier selskapet må investere og vokse selskapet. Det mener jeg er helt feil! Se artikkel om 2020 Bulkers: "«Fokuset er utbytter fremfor vekst», sa styreleder og storeier Magnus Halvorsen. Syv år senere har rederiet delt ut 1,9 milliarder til aksjonærene."
Disse hadde et fokus og det var å returnere kapital og gi utbytter. Magnus Halvorsen er en holden mann og tenker som en aksjonær. Han er ikke desperat etter å beholde en jobb, slik John & Co er, og tenker derfor kun på aksjonærene. Det samme bør Panoro gjøre. Folk vil ikke være med på flere Afrikaeventyr, som drøyer ut i det evinnelige.. Se på Petronor, de prises til enorme rabatter.. Folk gidder ikke slike selskaper..
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/04/09/8116675/2020-bulkers-har-delt-ut-1-9-milliarder-til-aksjonaerene
Redigert 09.04.2024 kl 21:35 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
09.04.2024 kl 21:40 2394

Men du har hørt om decline på olje og gassoroduksjon?

For hver eneste dag som går blir selskapets reserver og produksjon lavere. Før eller senere må man lete etter ny olje for å erstatte tapet eller eventuelt øke.

Ved å ikke gjøre annet enn å utbetale utbytte synker selskapets verdi på to fronter. Utbytte gjør selskapet tilsvarende mindre verdt og produksjonen og dermed inntekter går ned.

Er det så vanskelig å forstå?

Shipping og oljeproduksjon er veldig forskjellig. Hvis man bare er ute etter utbytte er små oljeselskaper et merkelig valg. Det finnes mange andre muligheter.

John er en dyktig og fornuftig mann selv om du stadig idiotforklarer han. Hans oppgave er primært å utvikle selskapet. At man også utbetaler litt utbytte er greit, og selskapet har lagt seg på en kombinasjon.

Og John er CEO og ikke styreleder. Det er styret som bestemmer utbyttepolitikken.

Her har du en liste over en del aktuelle norske aksjer for deg :

https://www.nordnet.no/no/marked/aksjer/utbytteaksjer

Redigert 09.04.2024 kl 21:42 Du må logge inn for å svare
Kalleklovn547
09.04.2024 kl 22:15 2367

Er decline på olje og gassoroduksjon noe annet enn skip som blir eldre (ref min 2020 Bulkers eksempel), maskiner som slites ut, varelagere som tømmes, osv?

Man MÅ kun lete etter ny olje dersom man vil at selskapet skal leve videre. Men hvordan vet du at Panoro er mer verdt om det leter etter olje, eller om det stanser alle investeringer i ny kapasitet, og heller kun melker nåværende felt og gir alt tilbake til aksjonærene? Svaret er at det vet du ikke noe om! Vi vet jo at vi da har tilbakebetalt kapitalen innen få år (enda kjappere enn nå) og selskapet vil produsere i 15 år til kanskje? John ønsker selvsagt ikke dette, pga han vil ha trygg jobb frem til pensjonsalder og gjerne skryte av vekst så han kan få mer betalt...

Redigert 09.04.2024 kl 22:37 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
09.04.2024 kl 22:43 2316

Hvis varelagrene i en bedrift tømmes har de selvsagt et problem hvis de ikke har tatt høyde for å produsere nytt.
Kalleklovn547
09.04.2024 kl 23:02 2332

Man MÅ kun lete etter ny olje dersom man vil at selskapet skal leve videre. Men hvordan vet du at Panoro er mer verdt om det leter etter olje, eller om det stanser alle investeringer i ny kapasitet, og heller kun melker nåværende felt og gir alt tilbake til aksjonærene? Svaret er at det vet du ikke noe om! Vi vet jo at vi da har tilbakebetalt kapitalen innen få år (enda kjappere enn nå) og selskapet vil produsere i 15 år til kanskje? John ønsker selvsagt ikke dette, pga han vil ha trygg jobb frem til pensjonsalder og gjerne skryte av vekst så han kan få mer betalt...
d12m
09.04.2024 kl 23:25 2298

Selvfølgelig vil man at selskapet skal leve videre. Verden vil trenge olje og gass i tiår etter tiår fremover
40something
09.04.2024 kl 23:57 2272

Alt handler om aksjekurs speiler selskapets verdier. Det vet ingen. Aksjer er et sjansespill og alt kan gå begge veier. Jeg tenker at panoro bør fortsette den veien de har sikte på. Hva markedet mener får vi se.
Trond.heim
10.04.2024 kl 06:35 2203

Du skriver:

John ønsker selvsagt ikke dette, pga han vil ha trygg jobb frem til pensjonsalder og gjerne skryte av vekst så han kan få mer betalt...

Dette er uttalelser fra en klovn og må vurderes deretter.

Alle vil ha en trygg jobb, panoro er ikke eneste jobbmulighet for noen. Dersom en klovn er ansatt på sirkus og tror at dette sirkuset er eneste jobbmulighet i verden, da forstår jeg han hadde blitt desperar.

Panoro har eiere : OSS

Dersom vi hadde ønsket avvikling av exploration-delen i selskapet måtte vi vedta dette på G.F. Slik vilje finnes ikke blant mange eiere.
Det er lov å mene det, det er lov å hevde det.

Panoro skal være et production og exploration selskap (E&P) inntil noe annet er bestemt. Dette bestemmes av oss, ikke av Hamilton.
Redigert 10.04.2024 kl 06:37 Du må logge inn for å svare
40something
10.04.2024 kl 10:48 1992

Meget lavt volum og da er det kun brent som er standpunkt