Panoro - DNBs top pick! P/E 1.8x i 2024!

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
20.05.2024 kl 21:16
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Kalleklovn547
PEN 03.09.2023 kl 22:17 350241

DNB er ute med ny oljerapport og har Panoro som top pick og ser en P/E på 1.8x for 2024:
Our top pick among small caps remains Panoro Energy, where we believe ~50% YOY production growth in 2024e should mean significant dividend capacity (~40% cash flow to equity yield) in the coming years.

Om ikke folk forstår at dette er billig!
baltuz
15.04.2024 kl 21:48 2060

det er ingen som har fast utbytte. For å betale utbytte må du enten tjene penger eller ha en meget sterk balanse. (noe aker bp nok har) Det stilles en rekke krav til balansen og tilstrekkelig egenkpital osv for at utbytte i det hele tatt tillates utbetalt ihht lovgivningen
baltuz
15.04.2024 kl 21:44 2006

ok ja jeg vet dette, poenget mitt var at oljeprise er avgjørende for inntjening i alle olljeselskaper og dermed utbyttekapaitet over tid.

Enig at Hamilton har guidet bra og presist og det er jeg veldig fornøyd med. Det jeg har reflektert litt over er at han guider utbytte i NOK mot oljepris i usd. Tipper svak krone har reddet han litt her når vi vet at 2023 produksjonen ble litt lavere enn forventet. Vi kan uansett ikke forvente at det han guider er automatikk det kan komme andre forhold styret må ta hensyn til når utbytte bestemmes.
Redigert 15.04.2024 kl 21:45 Du må logge inn for å svare
40something
15.04.2024 kl 21:28 2037

Slik formen for utbetaling av utbytte vært i det siste så blir det som tilbakebetaling av egenkapital, hvilket gjør at det ikke skal skattes av utbetalingene. På sikt så vil jo det sette ned aksjekursen for hvert utbytte og kursmål vil komme lengre bort i horisont. Hvorvidt den muligheten blir akseptert av skatteetaten (Stordalens rettsfall) vet vi ikke, men rent teknisk så vil jo utbytteskatten bli skjøvet ut i tid. Fordel for oss som vil reinvestere.
Nå er brent over 90 igjen, men slik jeg sagt tidligere så skjønner jeg ikke at PEN skal fluktuere så voldsomt til en tilfeldig nominell prissetting av oljen i steden for at vi får definere inntektene når liftingene skjer.
Trond.heim
15.04.2024 kl 20:49 2067

Første utbytteår var signalet fra Hamilton: utbytte 20 mill usd dersom snitt oljepris 80 usd. Han signalisere samtidig at utbyttet ville kunne bli betydelig høyere dersom oljeprisen ble 90 eller 100 usd. Det ble utbetalt utbytte selv om snittprisen ikke nådde 80 usd.

For dette året er signalet 4-500 millioner kroner i utbytte/tilbakekjøp dersom snittpris er 85 usd. Vi har høyere oljepris nå.

Hamilton har ikke på tilsvarende måte som i fjor signalisert at utbytte ble høyere dersom høyere oljepris, men har signalisert at dersom oljepris og produksjonsøkning følger plan så kan vi forvente høyere utbytter fremover.

( fritt etter hukommelsen, har ikke hatt tid å legge ved link til referansene )
SinnaNecer'n
15.04.2024 kl 20:05 2116

Kjenner til at Aker BP til tider har tatt opp lån for å betale utbytte.....tror ikke pen kommer dit
baltuz
15.04.2024 kl 19:24 2134

Pen sine utbytteutbetalinger er vel ikke noe mere direkte koblet til oljeprisen enn det andre oljeselskaper er? . høy oljepris vs lav oljepris = bedre resultat og bedre utbyttekapsitet for alle oljeselskaper vil jeg mene
99999
15.04.2024 kl 19:07 2155

Ser at ETA for Norve til Port Gentil er 19/9-24 klokka 7:00 på Marine Traffic. Da burde de rekke å gjennomføre letebrønnen på Bourdon prospektet.
Redigert 15.04.2024 kl 19:07 Du må logge inn for å svare
40something
15.04.2024 kl 17:18 2264

Størrelsen på pen-handlene er særlig passe for å kunne utfordre medspillerne,bkir det for stort så kan ikke den ene eller de aktøren/E kontrollere kjøp og salg.
Vi har sikkert egne mindre aksjonærer som spiller med og forsterker dynamikken. Derfor ser vi ofte større utslag i Pen enn andre. Men også dette med at kurs går opp eller ned den første halvannen timen for deretter bygge volum i et begrenset prisspenn skaper atferd. Derfor handles det etter det an slumper ut en større mengde aksjer så tidlig som mulig for å kunne kjøpe de rimeligere seinere. Tendensen opp eller ned er at det vedvarer handledagen ut. Hva som skjer i morgen er opp til oljeprisen
Tm3P
15.04.2024 kl 16:55 2203

PEN er nok ekstra sensitiv på grunn av at utbyttebetelingene er direkte koblet opp mot oljeprisen.
Fluefiskeren
15.04.2024 kl 16:48 2223

Jeg tror mye av handelen styres av algoritmer knyttet til Brent. Det kommer nesten momentant.

Utslagene har en tendens til å være størst for PEN av en eller annen grunn. Beste oljeselskap på Enegiindeksen på fredag og dårligste i dag, men både AKRBP og EQNR var ned over tre prosent de også.
JUICEitUP
15.04.2024 kl 16:47 2214

Det mest idiotiske her må vel være noen idiot aksjonærer i PEN som kappes om å selge mest mulig på best.
40something
15.04.2024 kl 16:41 2213

Like idiotisk som at aksjekursen til pen og sikkert flere ikke har noe annet som standpunkt for prissetting. HV vi får ved oljeliftingene er jo det som skal prise aksjen. Men som jeg sagt tidligere så har ikke markedet tålmodighet å vente så lenge. Det skal spilles og skremmes hver dag på børs.

Men det viser også hvor vanskelig det er å holde på med borshandel. Hadde jo gjettet på at konflikten trigget høyere oljepris. Råvarer og fraktrater er en håpløs bransje å forutsi.
Redigert 15.04.2024 kl 16:44 Du må logge inn for å svare
Ro
15.04.2024 kl 16:34 2225

Trolig like idiotisk som nedgangen før fredag forrige uke..
Hvorfor selge nå?
Fluefiskeren
15.04.2024 kl 16:31 2236

Se der ja. Hele fredagens flotte oppgang og litt mer spist opp i en jafs. 3,54% ned. Til sammenligning er Brent ned 3,3 % siden børslukk fredag.

Skal ikke være lett. Hvem trodde det da dronene og missilene hadde tatt av fra Iran og var underveis? Israel ga ikke noe raskt svar på angrepet. Antakelig etter oppfordring fra mange mektige land. Det var da også minimale ødeleggelser og ikke et eneste menneske drept. Alt skutt ned som de skulle være leirduer.

Men at Israel helt vil avstå tror jeg nok ikke. Før eller senere skal de straffe dette. Hvis ikke hadde de ikke vært Israel.
Redigert 15.04.2024 kl 16:35 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
15.04.2024 kl 11:24 2465

Stor aktivitet rundt Mabomo og Norve. Ikke oppdatert på nesten 14 timer. Blant annet ligger Pacific Valhalla der. Det er et ankerhåndteringsfartøy.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:10.643/centery:-4.181/zoom:15
Fluefiskeren
15.04.2024 kl 10:32 2549

Litt ved det gamle igjen.

I tetfeltet ved kraftig oljeoppgang og på halen ved kraftige nedganger.

Såvidt jeg kan se er vi det oljeselskapet som faller mest så langt i dag.
Trond.heim
15.04.2024 kl 08:56 2645

Kanskje andre tenker som meg:

I dagens situasjon er kanskje et selskap som utvinner olje i Afrika, er bra sted å være?
Fluefiskeren
15.04.2024 kl 08:45 2667

Da gikk det vel slik jeg forventet. Ingen særlig endring i oljeprisen. Imidlertid er det en kraftig nedgang siden børslukk på fredag (ca 2 dollar). Vi må nok regne med at PEN åpner ned er jeg redd.
Fluefiskeren
14.04.2024 kl 22:21 2834

Jeg håper jo den skal opp, men oppgangen på fredag skyldes nok at angrepet ikke var uventet.

Fra Reuters i dag:

«Oil seen opening up after Iran's attack on Israel»

«LONDON, April 14 (Reuters) - Oil prices, which hit a six-month high on Friday, are expected to rise on Monday after Iran's attack on Israel over the weekend, analysts said, but further gains may depend on how Israel chooses to respond.
Iran launched explosive drones and missiles at Israel late on Saturday in retaliation for a suspected Israeli attack on its consulate in Syria on April 1, a first direct attack on Israeli territory that has stoked fears of a wider regional conflict.»

Concern that Iran would respond to the strike on its embassy compound in Damascus supported oil last week and helped send global benchmark Brent crude on Friday to $92.18 a barrel, the highest since October.
Brent settled that day up 71 cents at $90.45, while U.S. West Texas Intermediate crude futures rose 64 cents to $85.66. Trading is closed on Sunday.
"It is only reasonable to expect stronger prices when trading resumes," said Tamas Varga of oil broker PVM. "Having said that, there has been no impact on production so far and Iran has said that 'the matter can be deemed concluded'.«

https://www.reuters.com/business/energy/oil-seen-opening-up-after-irans-attack-israel-further-gains-may-depend-response-2024-04-14/






Kalleklovn547
14.04.2024 kl 22:09 2851

Problemet med PEN nå er at folk snakker om kursen som "høy" når den er over 30, men faktum er at selskapet har vært underpriset i lang tid, av ulike årsaker vi har diskutert her inne. Jeg mener seriøst denne burde vært permanent godt over 40 sånn stabilt, og så at utbyttene kommer fra det nivået. Med 90 USD brent så er P/E nå under 3x. Husk vi får utbyttter og tilbakekjøp, MEN det nedbetales også gjeld og investeres (selv om jeg ikke er like positiv til disse).

Jeg tror helt klart olja skal opp, selv om det ikke ser ut til at Israel svarer i første omgang. Nekter å tro at det droneangrep fra Iran lå i oljeprisen allerede...
Fluefiskeren
14.04.2024 kl 22:04 2862

Jeg tror vi skal vente å se hvordan dette påvirker oljeprisen i morgen. Slett ikke sikkert med oppgang. Og da neppe heller for PEN. For meg fremstår det at kursen kan bli for høy som et luksusproblem. Da blir det nok desto høyere utbytter i stedet.
Kalleklovn547
14.04.2024 kl 21:44 2906

Hvor langt skal PEN opp på 30-tallet i morgen da? Bare så synd at ikke selskapet var på alerten og kjøpte tilbake aksjer..
Redigert 14.04.2024 kl 21:47 Du må logge inn for å svare
40something
14.04.2024 kl 21:26 2933

det sies ofte at olja ikke må for høyt, ellers vil ikke aksjemarkedet ha godt av det, men hvilken annen sektor kan diktere forutsetningene forresten av markedet på den måten?
Hvis etterspørselen er større enn tilgangen så vil markedsprisen bli slik den blir.
Jeg blir irritert at avisartikler betrakter olja som en vare som ikke har en egenverdi og handelsberettigelse, men skal være kunet verktøy som er til for andre sektorer i markedet. Hvis olja går i 120 så må jo alt annet forholde seg til det. Og ja, det betyr at de andre sektorene vil måtte reversere. Nå er jo fossilt fy fy og da er det legitimt å betrakte olje som et unødvendig onde. Sorry, det er bare å svelge en kamel eller to og investere i olja en par år til.
Fluefiskeren
14.04.2024 kl 20:12 3049

Utrolig vanskelig å si hvordan oljeprisen starter i morgen. Vil den stige på bakgrunn av redsel for en stor regional krig, eller får vi nedgang basert på lettelse?

Kanskje det mest sannsynlige at den vil bli omtrent på stedet hvil.
Redigert 14.04.2024 kl 20:14 Du må logge inn for å svare
gunnarius
14.04.2024 kl 18:25 3170

På X:

Netanyahu called off retaliatory strike on #Iran after call with Biden – New York Times
#oott

Absolutt den beste løsningen om dette er fakta info.
Tm3P
14.04.2024 kl 16:37 3278

Den største tingen som taler for tenker jeg er Netanyahu og hans ønske om å klamre seg til makten ved å eskalere konflikten. Er vel heller ikke noen hemmelighet at han også i lang tid har hatt et ønske om å ta ut atomanleggene til Iran. Er redd for at han fort ser på dette som en gyllen mulighet til å slå to fluer i en smekk.



ks1977
14.04.2024 kl 15:43 3336

Før angrepet så truet vel Israel med å ta igjen med minst like stor makt/skade, så risikoen er jo der ja, men de har egentlig fått en utstrakt hånd for å deeskalere situasjonen, så da er spørsmålet om de klarer (som du påpeker).

Ting som taler mot eskalering: Verdensopinonen er ikke begeistret for krigføringen (og utsultingen) på Gaza, krigføring på to fronter blir vel for mye for Israel, vil USA stå like sterkt bak Israel dersom Trump vinner valget i høst?
Ting som taler for eskalering: Øye for øye, fokus vekk fra Gaza (...), USA (m.fl) har fordømt angrepet (og USA har gjentatt at de står ved Israel sin side)
Tm3P
14.04.2024 kl 15:20 3376

Får håpe du har rett.
Blir overrasket om Israel klarer å beherske seg. De har gjennom alle tider hatt en avskrekkende strategi om at hvis noen skyter mot de så skyter de alltid hardere tilbake.
Fluefiskeren
14.04.2024 kl 13:37 3483

Dette var visst lett match Israel. De er jo eksperter på anta-missil teknologi. Ser også ut til at de fikk god hjelp av Storbritannia og USA.

Men hva som skjer videre vet ingen. Normalt ville nok Israel slå tilbake, men situasjonen med Hamas har skapt økende motstand mot Israel i mange land. Dette kan være en anledning til å rette litt på renommeet sitt.

Iran har et våpen til. De kan stenge Hormuzstredet. Her går ca 20 % av all oljetransport. Det vil ha enorm effekt på oljeprisen.
ks1977
14.04.2024 kl 13:19 3479

Regner med at vi kun får en "moderat" reaksjon på oljeprisen, og at den bare legger seg på 90-tallet fremover (evt tipper ned på høyt 80-tall igjen).

Jeg har ikke tro på at vi har tresifret oljepris ved utgangen av april, om vi i det hele tatt ser det ila april, GITT AT konflikten ikke eskalerer ytterligere (les: jeg tror Israel enten vil gjengjelde på en like symbolsk måte som dronene og missilene til Iran, eller ikke gjengjelde i det hele tatt). Risikopremie blir det, men den er vel allerede bakt inn (helt eller delvis).

Skulle Israel gjengjelde med et storangrep (noe jeg ikke tror er trolig) så er jeg enig med deg, da er det nesten ingen grenser for hvor høyt olja kan gå.
Kalleklovn547
14.04.2024 kl 10:38 3592

Trondheim:

Her er jeg helt enig! Olja har jeg vært bull lenge. Alltid kjøp oljeaksjer når "ekspertene" sier olja skal ned. Nå har jeg riktignok sittet i Panoro lenge, men jeg har kjøpt mer på dippene. Men er påfallende hvor mange av disse som bare for få måneder siden sa at det er tilbudsoverskudd, lite etterspørsel, osv. Oljeanalytikeren har null peiling på hvor oljeprisen skal det er sikkert og visst!

1. Som du sier olja skal opp og oljeselskapene kommer til å tjene masse penger fremover.
2. Det kommer til å skje en stor sektorrotasjon inn i olje. De aller fleste er massivt undervektet olje, det er bare å se hvor lavt tungvektere som BP, Shell, osv prises
3. Utbytter og tilbakekjøp vil flomme til PENs aksjonærer
4. Forhåpentligvis vil vi se en multippel som går 2-3x i kjølevannet av dette


Redigert 14.04.2024 kl 10:53 Du må logge inn for å svare
Trond.heim
14.04.2024 kl 07:32 3783

Nå skjer to ting samtidig:

1. Krig og uro presser oljeprisen oppover

Samtidig som vi observerer

2. Sektorrotasjon på børsen mot råvarer.

Olje og metaller stiger betydelig og inntektene øker for selskapene.

OSE har stått relativt stille i forhold til amerikanske aksjer drevet av teknologitunge selskaper.

Nå har OSE startet en reise som bla.a PEN aksjonærene får ta del i.
Tm3P
14.04.2024 kl 00:11 3872

Planen var uansett å løfte en del i april og. 1/3 av årets løftinger skulle komme i mars+april.
Kalleklovn547
14.04.2024 kl 00:02 3890

Olja skal kraftig opp.. Vi har ikke fått noen melding om lifting fra Panoro... Noen som har tanker om disse allerede har skjedd eller ville de ikke da vært meldt?

Alt surret med ESP'ene kan jo nå være "hell i uhell" mtp at oljen ikke er tapt bare utsatt, og at oljeprisen nå er betydelig høyere?
Redigert 14.04.2024 kl 00:03 Du må logge inn for å svare
Tm3P
13.04.2024 kl 23:40 3880

Er nesten ikke grenser for hvor høyt olja kan gå nå.
Kalleklovn547
13.04.2024 kl 23:34 3827

Olja skal over 100... Men Panoro står vel like stille okke som...
Fluefiskeren
13.04.2024 kl 23:02 3850

Huff, så er det i gang!

Iran angriper Israel. Hva blir oljeprisen på mandag?

https://www.nrk.no/
Redigert 13.04.2024 kl 23:05 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
12.04.2024 kl 22:12 4161

For nøyaktig to år siden var oljeprisen 106 dollar pr. fat. Det er jo tvert om høyere enn i dag.

Brent forøvrig ned 1,8 dollar siden børslukk. Kanskje bra det er helg?
Redigert 12.04.2024 kl 22:15 Du må logge inn for å svare