Akobo minerals fremdrift.

mekaniker1
AKOBO 04.09.2023 kl 00:28 7132

First gold produced from the Gingibil quartz vein system by way of bulk
sampling
· Construction of the main processing plant began

Fra tidligere i år pm
Redigert 04.09.2023 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
mekaniker1
04.09.2023 kl 20:14 7033

Fulgt side opp å side ned flere år nå. Ser bra ut snart i mål.
mekaniker1
09.09.2023 kl 20:50 6876

Akobo nærmere oppstart med påfølgende hyggelige tall i følge pressemeldinger.
Siste kvartal
KEY COMPANY HIGHLIGHTS

· A 'de-risked' project
· Significant cash flow to be generated
· Excitement around latest exploration activity following promising initial
findings
· Ambition of developing world class deposits of 1.5 to 2 M oz
· Segele is the first new gold mine in Ethiopia since Legadembi in 1994
· Company has a first mover advantage, with expansion opportunities identified
Klimaks
15.09.2023 kl 19:48 6671

Er en forholdsvis ny aksjespekulant og som nicknavnet viser til litt grønn i profilen. Når det gjelder AKOBO prøver de å framstå som et ESG-selskap,men et mineralselskap kan vel aldri påberope seg å være det mtp utslipp etc? Ser de prøver å gjøre mye bra for lokalbefolkning osv,men er dette bare spill for galleriet? Motbevis meg gjerne 😊
Tokerod
17.09.2023 kl 19:04 6544

"The Akobo Minerals mining licence includes a number of ESG obligations". Nei dette er ikke noe spill. Akobo satser til tider mer på ESG enn gull virker det som. Dette vinner de også gjentatte ESG priser for.
badkrukan
05.02.2024 kl 14:28 5988

WTF?! Kan selskapet komme på banen?
Grantchester
02.05.2024 kl 18:03 5557

Jeg stoler ikke på disse nyhetsmeldingene. 16 april 2024, snakket jeg med styreformannen som forsikret meg at produksjonen skulle være i gang innen en måned. Nå får vi høre dette. Ja, ja, jeg har skrevet det lenge nå; inkompetent CEO og inkompetent styreleder/styre.
Redigert 02.05.2024 kl 20:47 Du må logge inn for å svare
Purdey
02.05.2024 kl 19:05 5512

Akkurat som om han ikke viste om denne forsinkelsen for 14 dager siden. Dog det kan være han ikke kan si noe annet da det ville vært børssensetivt... men uansett, de burde ha kunne krevd et ekstra minianlegg og produsert gull igjennom disse to for å begynne å generere gull og vise for akskjenærene at det er gull i bakken.

Purdey
31.05.2024 kl 12:37 5225

Er jo et kjempetegn at de ikke kommer med årsrapporten i dag!
Tokerod
03.06.2024 kl 15:45 5097

Useriøst da
Purdey
03.06.2024 kl 17:46 5060

Ja og nå når vi så lavt at vi er satt på Penelty Bench for å ikke levere rapporten. De siste 15 mnd har vært en skuffelse hvorav de siste 7 har vært helt natta.

I desember skrøt de av å ha nådd ned til gull. De kjøpte minianlegget for å nå lovnaden om å ha anlegg klart ila feb 23. Så i mangel på å få igang hovedanlegget så fatter jeg ikke hvorfor de ikke har produsert i minianlegget. De var jo v åre i desember. Og burde kunne ha produsert på minianlegget i påvente av hovedanlegget.

Har de siktet for høyt m hovedanlegget? Er dette for omfattende for hva Akobo er? Burde man ha satset på mer mobile værk.
Grantchester
03.06.2024 kl 22:04 4994

Man burde ha satset på en ledelse med den rette erfaringen og de rett kvalifikasjonene. Det er ikke vanskeligere enn det.
Purdey
04.06.2024 kl 16:02 4910

Ja, men nå er det en gang den ledelsen vi har. Jeg tviler også på at man får trommet sammen nok aksjonærer til å kreve utskiftning, slik man fikk til i KOA.

Purdey
07.06.2024 kl 16:49 4719

Av meldingen i går, kan det tyde på at de har hyret inn mer minekraft.
Purdey
14.06.2024 kl 14:50 4496

Akobo, Børsens nye Astrocast. For deg som ikke trenger rapporter!!!

Purdey
28.06.2024 kl 10:24 4130

Da er anlegget ferdig og vi er snart igang.

Noen som har tilgang til denne?

https://www.finansavisen.no/industri/2024/06/28/8147534/akobo-minerals-har-gravlagt-aksjonaerenes-penger

Billyjojimbob
23.07.2024 kl 15:38 3579

Fint med pos strokes for en rp lut👍🌞
Purdey
23.07.2024 kl 20:06 3493

Endelig, etter typ 16mndr forsinkelse er vi igang. Jeg kunne akseptert forsinkelsen om de hadde gjort hva de kunne for å bruke minianlegget som de i hui og hast anskaffet til februar 23 for å stå innefor gitt milepæl. Denne ble aldri brukt frem til desember 23. Hvor de også komuniserte at de var svært nære gullet. Hvorfor minianlegget har stått brakk og ikke produsert noe inntekter siden jul har jeg etter flere henvendelser ikke fått svar på. Dette irriterer meg stort for den måtte da kunne klart, med historisk høye gullpriser, å produsert noe av de pengene som de måtte hente i markedet.

Nok om det, det er historie. Nå nærmer vi oss produksjon m ferdig anlegg. Og om ikke lenge kjører vi på 4000 unser i mnd. Med 2450$\unce og 11kr/$ blir det faktisk kr av slikt!
Faktisk 107mnok i mnd!
Totalt for segele blir det m 69.000 uncer 1,8mlrdnok

Til dere som kan regne hvordan ser en kursanalyse ut for dette ut?

Grantchester
30.07.2024 kl 20:37 3285

Du utelater et par viktige momenter; i) den vanvittige aksjeutvanningen og ii) manglende oppdaterte AISC (All-In Sustaining Cost) estimater. Ledelsen har virkelig sviktet på alle frontene.
Billyjojimbob
30.07.2024 kl 21:55 3227

134% gain siste 3 mnd med krones emi og div utfordringer er godkjent👍 Snart unser i lyset🌞
thypoon
09.08.2024 kl 15:55 2943

Sier som Tony Beets, «Gold price’s up there, what are you waiting for»…
thypoon
13.08.2024 kl 15:49 2557

Gullprisen stiger videre! Akobo aksjen konsoliderer rundt 2+., nærmer det seg take off?
Billyjojimbob
08.10.2024 kl 13:07 1940

1,4 kg😁👍
Purdey
08.10.2024 kl 18:56 1809

Dette har vi ventet på. Endelig. Og en yeld på 8gr/tonn på test ore er jo ganske pent. Må se vi er i drivet nå. Kommer oppdateringer og nyheter nå nesten ukentlig.
Føre var
10.10.2024 kl 09:12 1589

Hvor mange vil produseres i uken?:)

08.10.2024 12:30:09
Akobo Minerals announces first gold bar produced from the Segele mine
Redigert 10.10.2024 kl 09:13 Du må logge inn for å svare
badkrukan
10.10.2024 kl 09:53 1556

Who knows?
Første gullet er laget av masse som er tatt for att komme til gruven. det er "low grade". Og egentlig bare for at testkjøre produksjonslinjen. Anlegget er fortsatt i innkjøringsfasen.
Så den gullbarren betyr nesten ikke noe økonomisk, Men alt for videre produksjon.
Redigert 10.10.2024 kl 09:54 Du må logge inn for å svare
GullogGråstei
20.11.2024 kl 23:45 545

Det var en veldig sterk melding og ganske underlig at det ikke kom noen reaksjon opp i markedet.

Selskapet har så langt i november produsert over dobbelt så mye gull (~6,5kg) som de produserte siden anleggets oppstart i sommer og ut oktober (~3 kg) totalt. Og november måned er fortsatt ikke slutt. Det tyder på at det nå begynner å bli fart på sakene og at opptrappingen er ganske godt i gang.

I henhold til selskapets egen lønnsomhetsmatrise fremstår det dermed som selskapet nå er veldig nær cash positive, noe som er en svært viktig milepæl. Gull omsettes til 29 000 kr pr unse i skrivende stund. Det er pent.

I tillegg skriver de at innvielsen av anlegget har skjedd med tilstedeværelse av landets statsminister. Om noen skulle være bekymret for politisk risiko eller forankring, er det egnet til å feie all slik tvil av banen.

Jeg har vært helt ubeskrivelig skuffet over alle forsinkelsene de siste par årene, og tapene det har påført oss som har vært med siden begynnelsen. Har derfor holdt meg unna forumet og samtalen om denne aksjen, siden min optimisme på aksjens vegne ikke akkurat belønnet de som lyttet og min kredibilitet derfor uansett sikkert er skjør.

Men nå har jeg fått tilbake troen. Den fremdriften de har hatt i 2024 har vært ganske godt i tråd med guiding og det er mer optimisme rundt selskapet nå. De kommuniserer jevnlig utad og svarer godt på investorforespørsler igjen. Tåken har lettet. Meldingen i dag var veldig oppløftende.
Redigert 20.11.2024 kl 23:59 Du må logge inn for å svare
Purdey
21.11.2024 kl 03:39 500

Helt enig. Og kult at du er på banen igjen. Vi har da produsert 9,5kg=335uncer×2650$= nesten 10mnok. Dette mest sansynlig ut av veldog dårlig lavgrad ore. Det jeg lurer på er om anlegget nå da er 100% innkjørt og kan produsere for fullt? Dette blir nok en av de mest spennende q rapportene. Siden markedet ikke har reagert på noen av meldingene den siste tiden frykter jeg at aksjen ikke hopper mye før junirapporten. Da reelle gode inntekter ikke vil rapporteres før da, da det vil skje nå i q125. Altså At markedet må ha inntenktene så svart på hvit for å reagere.

Det lå en video på linkedin med vieo fra seangsen m bla talen til statsministern. Jeg skjønte jo ikke noe av det han sa, men kult å se film fra anlegget. Du skal bygge bra batterifabrikk for å få jaget Jonas ut på åpningsfest. Så at statsministeren beæret seansen overasket meg og sier jo en god del om hva dette betyr. Det har nok hørt om oljefondet og jeg tror den norske modellen av et naturresurs firma har vært en stor døråpner og vil være det i kommende utvidelses prosjekter.
Kantarell
21.11.2024 kl 08:44 418

Kan ikke mye om dette selskapet. Kunne tenke meg å investere i gull? Andre forslag? Takk
GullogGråstei
21.11.2024 kl 10:48 372

Kort forklart. Akobo Minerals er et relativt lite lete og utvinningsselskap som har all sin virksomhet fokusert mot grønnstein (greenstone)-beltet i i det arabisk-nubiske skjold i Etiopia. Selskapet har drevet aktiv letevirksomhet i over 15 år i et bestemt lisensområde som heter Akobo og er i ferd med å utvide til et nytt helt uutforsket lisensområde.

Letingen har git mye lovende resultater, med hovedfunnet av en relativt liten gullforekomst i global sammenheng, men med svært høy grade. Den ligger på et sted som heter Segele. Dette er den foreløpige rosinen i pølsen. I denne åren er det etter dagens priser gull for minst et par milliarder kroner etter dagens priser. Årens utstrekning er ikke ferdig kartlagt, men fortsetter etter alt å dømme lenger ned enn det som er estimert av ganske sikre tredjepartsanalyser.

Du får nesten ta en titt å selskapspresentasjonene for å få oversikt over de andre delområdene innenfor lisensområdet der det har vært gjort øvrige funn og der det ligger ytterligere utforskning i planene.

Det er liten tvil om at det er gull i området. Det bor allerede rundt 30 000 lokale innbyggere innenfor lisensområdet som livnærer seg på å drive mer primitiv leting og utvinning etter gull i ikke-industriell skala. Utfordringen er å finne konsentrasjoner av ressurser som tilsier industriell utvinning. Akobo har lisensrettighet på all slik industriell leting og utvinning.

Selskapets hovedintensjon har hele tiden primært vært å drive leting. Likevel valgte man å forsøke å bygge og drifte en gruve og et prosess-anlegg i Segele for egen regning. Inntekstpotensialet var veldig forlokkende. Dette var ambisiøst. Kanskje var det overambisiøst, ettersom fremdriften på dette operative prosjektet dessverre endte opp med å bli svakere enn de første planene hadde ambisjon om.

Det har vært forsinkelser som både må tilskrives selskapets mangel på kompetanse og de utfordringer rundt logistikk, forsyninger og kompetanse som nødvendigvis gjelder når man forsøker å drive industribygging i en perifer del av et utviklingsland. Egentlig skulle prosessanlegget og gruven ha stått klart for et par år siden i henhold til de første planene. Forsinkelsene har ført til at selskapet har trengt nye kapital i flere runder, noe som dessverre har utvannet og redusert verdiene til aksjonærer som har vært med lenge, uten å delta i emisjonene og de konvertible lånene.

Men nå står altså prosessanlegget ferdig og selskapet har sluttet å rapportere om forsinkelser grunnet oversvømmelser og supply-chain problemer. Meldingen i går antyder at opptrappingsplanen for produksjon ser ut til bli fulgt. Det innebærer at selskapet kanskje om kort tid (om ikke allerede) kan annonsere at de ikke lenger lever på aksjonærenes regning, men at de dekker både løpende driftsutgifter, renter og avdrag.

Hvis du bare har lyst på tryggheten som gull gir, kan man kanskje kjøpe gull-ETF'er. Hvis man vil satse på noe veldig solid innenfor gullsektoren og tror at gull skal videre opp, kan det kanskje være mer fornuftig å investere i en global aktør som Newmont som er tilstede i mange verdenshjørner. De som satte penger i Newmont når jeg satset på Akobo har hatt en fabelaktig avkastning, så det er kanskje ikke så dumt.

Men hvis man liker både gull som trygg havn og også liker risiko, kan dette kanskje være riktig timing å gå inn i akkurat Akobo. Selskapsrisikoen er en helt annen (høyere) enn i Newmont, men oppsidepotensialet på kort sikt er også ganske bra, hvis vi nå har kommet over i en fase der selskapet klarer å levere litt mer på forventningene.

Det som gir meg optimisme nå, er at det faktisk har gått omtrent slik selskapet har guidet i 2024. Det har hjulpet å få Helge Rushfelt inn den operative styringen. Det virker som de har kontroll på det de driver med. The proof ot the pudding is in the eating. I går kunne de vise til 6,5 kilo gull produsert på ca 20 dager, noe som burde ha en omsetningsverdi på rundt 6 millioner kroner. Mer enn dobbelt så mye som de har produsert totalt siden i sommer. Det er en del pudding. Da er det noe som endelig har begynt å virke.

Og her er det mye potensiale, både på kort og lang sikt. Åren i Segele og i de umiddelbare nærområdene er ikke fullt ut kartlagt. Det er funnet lovende ressurser i et område som heter Gingibil som ikke ligger lenger unna at åre kan fraktes til anlegget i Segele på bil. Det er flere andre lovende deler av lisensområdet som gjenstår å letebore i, der leteaktiviteten har stått litt i stampe i mangelen på penger de siste årene. Her blir det aktivitet fremover.

På noen års sikt kan også det helt nye lisensområdet lenger nord bli veldig spennende. Selskapet er i ferd med å sikre seg lisensrettigheter i et større området som ligger veldig gunstig til geologisk sett og der det ikke har vært noen kjent letevirksomhet tidligere. Det er high-impact.

Det kan også komme spennende triggere knyttet til at det kommer større aktører inn på eiersiden og allianser med større partnere som vil inn i dette området der Akobo har bygget gode relasjoner over lang tid. Selskapet har vært veldig grundige i pleien av relasjoner til lokalmiljøet, drevet miljømålinger av utslipp til Akoboelven fra den primitive gruvedriften, hjulpet til med å skaffe hjelp fra utviklingsmidler til å tildekke gullgravehull laget av lokalbefolkningen som utgjør en trussel for barn og husdyr osv. Det har vært forsøkt en skandinavisk tilnærming til næringsutvikling, som på noen områder har vært veldig vellykket og som faktisk har ført til at statsministeren var til stede på den offisielle åpningen av anlegget i går.

I min beregning av aksje caset bør det iallfall være verdier for det dobbelte av dagens kurs, selv uten andre triggere enn at de får ut gullet i Segele i omtrent det tempoet som de legger opp til, for deretter å pakke sammen og sette pengene i banken. Planen er jo ikke å legge ned virksomheten, men det sier noe om hva jeg tror på selv uten de helt store triggerne.
Redigert 21.11.2024 kl 10:49 Du må logge inn for å svare
GullogGråstei
21.11.2024 kl 15:39 293

Denne videoen fra anlegget ved innvielse gir også et inntrykk av et anlegg som nå er helt klart for drift. Oppløftende!
https://akobominerals.com/operations/gallery/