AGAS: Rater, analyser og ytringer.
ABG Sundal Collier oppgraderer Avance Gas og BW LPG til kjøp fra hold, og oppjusterer kursmålene, skriver TDN Direkt.
Kursmålet til Avance Gas høynes fra 114 til 146 kroner pr. aksje, mens kursmålet til BW LPG jekkes opp fra 140 til 158 kroner.
4 des: oppdatert NAV på henholdsvis 216 og 221.
Kursmålet til Avance Gas høynes fra 114 til 146 kroner pr. aksje, mens kursmålet til BW LPG jekkes opp fra 140 til 158 kroner.
4 des: oppdatert NAV på henholdsvis 216 og 221.
Redigert 06.12.2023 kl 17:00
Du må logge inn for å svare
asbjørnsen
07.02.2024 kl 19:48
7656
Ja det gjekk fort ned og fort opp igjen.
Meldinga frå sjefen var jo igrunn ganske så positive.
Meldinga frå sjefen var jo igrunn ganske så positive.
asbjørnsen
08.02.2024 kl 18:29
7350
Ja det er jo ein av fleire indikatorar så det er godt det kjem seg opp frå den solide bunnen...
Agas for rundt 120kr/aksje er nok ein fin inngang mtp meldingar som har komt, samt status på nybygg.
Agas for rundt 120kr/aksje er nok ein fin inngang mtp meldingar som har komt, samt status på nybygg.
Mr Jinx
08.02.2024 kl 20:21
7228
Fin inngang på både Agas og BW nå. Ratene skal opp, solide utbytter og veldig viktig er lite nybygg 1-2 år fremover!
Blue Cow Group
09.02.2024 kl 18:36
6958
Phew! Det skjer noen utslag i.l.a. dagene som gjør at jeg tenker jeg ligger veldig bakpå informasjonsmessig, snakka om forrigårs her eller på bw-tråden om at begge skøyt opp kl 14:30, idag gikk begge ned med bw spesielt ca 14:50, men jeg aner ingenting om hva nyhetene går på eller hvor jeg kan finne dem. Tar gjerne imot tips her hvis noen har.
Min amatørtolkning av utslaga som minner om stop-loss utløsninger i FRO særskilt er at markedet er veldig klar for at LPG rederiene skal gå opp igjen, men samtidig veldig på tå hev om dårlige nyheter. Greit at shipping er volatilt men det er vel litt ekstra intradag nå i forhold til "vanlig"?
Min amatørtolkning av utslaga som minner om stop-loss utløsninger i FRO særskilt er at markedet er veldig klar for at LPG rederiene skal gå opp igjen, men samtidig veldig på tå hev om dårlige nyheter. Greit at shipping er volatilt men det er vel litt ekstra intradag nå i forhold til "vanlig"?
KommersK
12.02.2024 kl 21:40
6538
Gått inn i denne nå. Virker som et bra tidspunkt. Kommer man bare i nærheten av kursmålene, så er jo dette gull. Alt jeg leser synes positivt i forhold til dagens kurs. Kjøpte på 127-tallet. Har fulgt med den en stund, men bunnen treffer man jo aldri. Sitter i BWlpg fra før, så segmentet er ikke nytt for meg. Hyggelige utbytter ventes også. Er vel bare å sitte en stund her.
asbjørnsen
12.02.2024 kl 23:03
6555
Global LPG imports grew by 3% in 2023 to 128.3 MMt and forecast to keep the same growth rate out to 2025 when imports are forecast to reach 136.3 MMt. Northeast Asia will remain the largest importing region with Europe, India and Southeast Asia following in that order.
LPG imports for Northeast Asia are forecast to increase to 57.3 MMt by 2025 from 52.4 MMt in 2023, and the region’s share of global imports will remain around 40%. Conversely, Europe’s share of global imports are forecast to decrease from 25% in 2022 to 23% by 2025 despite a rise in the import forecast from 30.6 MMt in 2023 to 31.8 MMt by 2025.
Southeast Asia is forecast to see 11% growth in imports in 2024 to 15.5 MMt driven by declining domestic production and rising demand. If the forecast holds true, Southeast Asia’s share of global imports will increase from 11% to 12%.
LPG imports for Northeast Asia are forecast to increase to 57.3 MMt by 2025 from 52.4 MMt in 2023, and the region’s share of global imports will remain around 40%. Conversely, Europe’s share of global imports are forecast to decrease from 25% in 2022 to 23% by 2025 despite a rise in the import forecast from 30.6 MMt in 2023 to 31.8 MMt by 2025.
Southeast Asia is forecast to see 11% growth in imports in 2024 to 15.5 MMt driven by declining domestic production and rising demand. If the forecast holds true, Southeast Asia’s share of global imports will increase from 11% to 12%.
asbjørnsen
12.02.2024 kl 23:04
6569
North America saw the highest Mild Weather/Low Petchem Demand Impacting Imports growth in LPG exports in 2023 with US and Canadian exports rising by 18% and 14%, respectively. Nigeria’s exports fell by 16% from 1.1 MMt to 880,000 t as the country continues to struggle with sabotage, production outages and rising LPG demand.
However, exports are forecast to increase from Nigeria in 2024 and 2025 as offshore production rises to avoid oil theft and infrastructure sabotage.
However, exports are forecast to increase from Nigeria in 2024 and 2025 as offshore production rises to avoid oil theft and infrastructure sabotage.
Winter is Here
14.02.2024 kl 07:36
6170
Bra utbytte på 0.65 USD for Q4
Booking er på 70% i Q1 2024-. TCE ca. 70,000 USD per dag.
Ikke verst, de har solgt flere skip også og har bestilt flere skip.
De skriver også at ratene falt dramatisk. Amerikansk LPG-produksjon forventes å vokse, men kan eksportveksten blir
begrenset av amerikansk eksportørterminalkapasitet, hvor det ikke er planlagt betydelige kapasitetsøkninger før
2025. De forventer flat utvikling i USAs forbruk.
Rødehavet-situasjonen gjør det vanskelig å traposrtere ut av gulfen.
Booking er på 70% i Q1 2024-. TCE ca. 70,000 USD per dag.
Ikke verst, de har solgt flere skip også og har bestilt flere skip.
De skriver også at ratene falt dramatisk. Amerikansk LPG-produksjon forventes å vokse, men kan eksportveksten blir
begrenset av amerikansk eksportørterminalkapasitet, hvor det ikke er planlagt betydelige kapasitetsøkninger før
2025. De forventer flat utvikling i USAs forbruk.
Rødehavet-situasjonen gjør det vanskelig å traposrtere ut av gulfen.
Redigert 14.02.2024 kl 07:47
Du må logge inn for å svare
Frontman
14.02.2024 kl 08:06
6167
Blir pene utbytter både i Q1 og Q2. Greit å ta med seg. Så krysser vi fingrene for rateoppgang
Blue Cow Group
14.02.2024 kl 18:20
6029
Det går fryktelig sakte, men heldigvis ikke bakover!
Fant denne på FA i dag med en utrolig ingress som de dessverre ikke nevner mer i artikkelen:
"Avance Gas tjente rått med penger i et brennhet VLGC-marked i fjerde kvartal i fjor. Alt tyder på at første kvartal 2024 blir enda bedre til tross for at markedet mer eller mindre har klappet sammen."
Skulle gjerne likt å sett hvorfor de mener "alt tyder på at q1-24 blir bedre enn q4-23", men de skriver ikke ett ord om det. Annet av info fra bak betalingsmuren:
"— Våre aksjonærer kan glede seg over at vi betaler ut 165 millioner dollar i utbytte for fjoråret. Fjerde kvartal ble veldig sterkt og vi leverer en snittrate på 76.200 dollar dagen, som er litt i overkant av guidingen, som lå på mellom 70.000 og 75.000 dollar dagen."
"— Vi sluttet mange skip på lange reiser før ratefallet og 70 prosent av første kvartal er dermed booket for rundt 70.000 dollar dagen. Regnskapsreglene fører til etterslep i inntektsføringen og dette belastet regnskapet med 16,3 millioner dollar i tredje og fjerde kvartal i 2023. Dette reverseres i første kvartal i år slik at vi får en stor positiv regnskapseffekt på toppen av de sterke slutningene, sier Kalleklev."
"Ifølge Avance Gas-sjefen er det fire hovedårsaken til det voldsomme ratefallet inn i 2024.
— For det første medførte kuldesjokket i USA betydelige økte LPG-priser og høyere pris betyr lavere arbitrasje til Asia. For det andre har prisene i Asia svekket seg grunnet lavere marginer på propanraffineriene, som følge av massiv økning i kapasiteten på kort tid. Disse to faktorene spiser arbitrasjen i begge ender. Videre har trafikkorken i Panama bedret seg, noe som betyr kortere reiser og som fjerde faktor har vi også de naturlige sesongvariasjonene."
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/02/14/8097312/avance-gas-borsopptur-pa-kanontall?internal_source=sistenytt
Fant denne på FA i dag med en utrolig ingress som de dessverre ikke nevner mer i artikkelen:
"Avance Gas tjente rått med penger i et brennhet VLGC-marked i fjerde kvartal i fjor. Alt tyder på at første kvartal 2024 blir enda bedre til tross for at markedet mer eller mindre har klappet sammen."
Skulle gjerne likt å sett hvorfor de mener "alt tyder på at q1-24 blir bedre enn q4-23", men de skriver ikke ett ord om det. Annet av info fra bak betalingsmuren:
"— Våre aksjonærer kan glede seg over at vi betaler ut 165 millioner dollar i utbytte for fjoråret. Fjerde kvartal ble veldig sterkt og vi leverer en snittrate på 76.200 dollar dagen, som er litt i overkant av guidingen, som lå på mellom 70.000 og 75.000 dollar dagen."
"— Vi sluttet mange skip på lange reiser før ratefallet og 70 prosent av første kvartal er dermed booket for rundt 70.000 dollar dagen. Regnskapsreglene fører til etterslep i inntektsføringen og dette belastet regnskapet med 16,3 millioner dollar i tredje og fjerde kvartal i 2023. Dette reverseres i første kvartal i år slik at vi får en stor positiv regnskapseffekt på toppen av de sterke slutningene, sier Kalleklev."
"Ifølge Avance Gas-sjefen er det fire hovedårsaken til det voldsomme ratefallet inn i 2024.
— For det første medførte kuldesjokket i USA betydelige økte LPG-priser og høyere pris betyr lavere arbitrasje til Asia. For det andre har prisene i Asia svekket seg grunnet lavere marginer på propanraffineriene, som følge av massiv økning i kapasiteten på kort tid. Disse to faktorene spiser arbitrasjen i begge ender. Videre har trafikkorken i Panama bedret seg, noe som betyr kortere reiser og som fjerde faktor har vi også de naturlige sesongvariasjonene."
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/02/14/8097312/avance-gas-borsopptur-pa-kanontall?internal_source=sistenytt
DividendYield
14.02.2024 kl 20:38
5941
Det står vel for så vidt, slik jeg tolker artikkelen. De har låst inn kontrakter på høye nivåer i Q1. Dessuten er det regnskapsregler som fører til etterslep og gir positiv effekt på toppen av ratene som det står.
Ser bra ut for oss utbyttehungrige, også i 2024!
Ser bra ut for oss utbyttehungrige, også i 2024!
Superoptimist
15.02.2024 kl 09:20
5770
Hva i all verden er det som skjer?
Dette????
8:59
Oslo (Infront TDN Direkt): Fearnley Securities nedgraderer Avance Gas til en holdanbefaling med et kursmål på 140 kroner pr aksje, ned fra 175 kroner, ifølge en oppdatering fra meglerhuset torsdag.
"Fjerde kvartal var solid, og det vil også første kvartal være, men konsensusestimatene er for høye. Utbytter vil renne inn på kort sikt (..) likevel, på lengre sikt, er vi fortsatt forsiktige til fraktrateoppsiden i år (sammenlignet med det som er priset inn i fremtidskurver)", skriver meglerhuset.
Pareto Securities nedjusterer sitt kursmål på Avance Gas til 160 kroner pr aksje, fra 173 kroner, og gjentar en kjøpsanbefaling. DNB Markets oppjusterer sitt kursmål til 168 kroner pr aksje, fra 163 kroner, og gjentar en kjøpsanbefaling.
Dette????
8:59
Oslo (Infront TDN Direkt): Fearnley Securities nedgraderer Avance Gas til en holdanbefaling med et kursmål på 140 kroner pr aksje, ned fra 175 kroner, ifølge en oppdatering fra meglerhuset torsdag.
"Fjerde kvartal var solid, og det vil også første kvartal være, men konsensusestimatene er for høye. Utbytter vil renne inn på kort sikt (..) likevel, på lengre sikt, er vi fortsatt forsiktige til fraktrateoppsiden i år (sammenlignet med det som er priset inn i fremtidskurver)", skriver meglerhuset.
Pareto Securities nedjusterer sitt kursmål på Avance Gas til 160 kroner pr aksje, fra 173 kroner, og gjentar en kjøpsanbefaling. DNB Markets oppjusterer sitt kursmål til 168 kroner pr aksje, fra 163 kroner, og gjentar en kjøpsanbefaling.
Redigert 15.02.2024 kl 09:24
Du må logge inn for å svare
asbjørnsen
15.02.2024 kl 12:42
5652
Ned, Ned og opp....
Ja, nei det er ikkje lett å forstå seg på... Ein ting er ihvertfall sikkert. Dersom ein sitter heilt roleg i båten framover så vil det trille inn utbytte framover.
LPG forbruk/etterspurnad er stigane i asia. Petrokjemisk industri blir bygd ut i Kina. USA aukar produksjon og dermed skal eksport auke sidan forbruket ikkje følgjer etter...
Ja, nei det er ikkje lett å forstå seg på... Ein ting er ihvertfall sikkert. Dersom ein sitter heilt roleg i båten framover så vil det trille inn utbytte framover.
LPG forbruk/etterspurnad er stigane i asia. Petrokjemisk industri blir bygd ut i Kina. USA aukar produksjon og dermed skal eksport auke sidan forbruket ikkje følgjer etter...
DividendYield
15.02.2024 kl 13:12
5677
Hele oppgangen fra gårsdagen er borte. Nesten litt morsomt. Folk hører tydeligvis mer på analytikerne enn å høre på rederiet, og/eller regne selv.
Superoptimist
15.02.2024 kl 17:27
5618
Dette kan da ikke bare ha meg "jugeanalytekerne" å gjøre? Dette må da være mer alvorlig?
Blue Cow Group
15.02.2024 kl 17:48
5574
Det virker helt ekstremt, gir meg blod på tann i mine påstander fra forrige uke om at markedet i lpg frakt er ekstremt skvettent. Virker som alle vil det skal opp, men ved det minste tegn til ulyd fra motoren kaster alle mann seg på sjøen. Evt over i andre shippingsegment, det skal vel mye til å toppe fjoråret både rate -og "svane"messig da vi hadde nærmest full stopp i panama på best mulig tidspunkt (for oss)
hogan
15.02.2024 kl 18:15
5515
de var bear I fjor vinter ogsa, vi vet hvordan det gikk, da var det stor ordrebok, nu er det liten ordrebok og de forklarer vel ikke hvorfor, det kan ikke vere kulda i usa, fordi natural gas prisen er lavere nu enn i 2020, covid, sa egentlig rart propanprisen er hoy når gassprisen er all time low
Uansett nu skal jeg bare sitte a ta utbytter, lite nedside her med to meget bra utbytter og gar ratene til 60000 og stabiliserer seg der sa skal vi til 150 kr pluss utbytter, det holder for meg
Uansett nu skal jeg bare sitte a ta utbytter, lite nedside her med to meget bra utbytter og gar ratene til 60000 og stabiliserer seg der sa skal vi til 150 kr pluss utbytter, det holder for meg
Redigert 15.02.2024 kl 18:27
Du må logge inn for å svare
sverre_stang
15.02.2024 kl 20:56
5459
Freight Route Liquid Petroleum Gas (Baltic) Futures (JLPG24) 50.952 +2.394 (+4.93%)
ErikNordnet
16.02.2024 kl 16:05
5255
Kepler Cheuvreux øker riktkursen för Avance Gas med 100% til 208 norska kroner (105), rekommenderer kjøp
sverre_stang
16.02.2024 kl 22:45
5141
Freight Route Liquid Petroleum Gas (Baltic) Futures (JLPG24) 52.517 +1.565 (+3.07%)
ErikNordnet
20.02.2024 kl 16:32
4571
Hei,
Noe grunn til dagens ekstreme fall (unntatt x-dato).
Ratene er oppover og nov/des kontrakt handles til meget bra rater
https://www.barchart.com/futures/quotes/JLPU20/futures-prices#google_vignette
Noe grunn til dagens ekstreme fall (unntatt x-dato).
Ratene er oppover og nov/des kontrakt handles til meget bra rater
https://www.barchart.com/futures/quotes/JLPU20/futures-prices#google_vignette
sverre_stang
20.02.2024 kl 20:40
4372
sverre_stang skrev $ 44 642
Freight Route Liquid Petroleum Gas (Baltic) Futures (JLPG24) 57.891 +5.374 (+10.23%)
Superoptimist
21.02.2024 kl 18:18
4044
$ 51 585
Dorian følger våre 2. Opp på 5%!!
Dorian følger våre 2. Opp på 5%!!
Redigert 21.02.2024 kl 18:20
Du må logge inn for å svare
Lafreri
21.02.2024 kl 18:25
4053
Takk superoptimist. Var veldig heldig og fikk kjøpt 3000 på 130,8 i dag. Veldig bra tradingaksje. Bare å kjøpe når ratene bedrer seg, og selge når de snur.
sverre_stang
21.02.2024 kl 21:37
3850
Superoptimist skrev $ 51 585 Dorian følger våre 2. Opp på 5%!!
Freight Route Liquid Petroleum Gas (Baltic) Futures (JLPG24) 59.701 +1.810 (+3.13%)