AGAS: Rater, analyser og ytringer.
ABG Sundal Collier oppgraderer Avance Gas og BW LPG til kjøp fra hold, og oppjusterer kursmålene, skriver TDN Direkt.
Kursmålet til Avance Gas høynes fra 114 til 146 kroner pr. aksje, mens kursmålet til BW LPG jekkes opp fra 140 til 158 kroner.
4 des: oppdatert NAV på henholdsvis 216 og 221.
Kursmålet til Avance Gas høynes fra 114 til 146 kroner pr. aksje, mens kursmålet til BW LPG jekkes opp fra 140 til 158 kroner.
4 des: oppdatert NAV på henholdsvis 216 og 221.
Redigert 06.12.2023 kl 17:00
Du må logge inn for å svare
KommersK
12.02.2024 kl 21:40
6865
Gått inn i denne nå. Virker som et bra tidspunkt. Kommer man bare i nærheten av kursmålene, så er jo dette gull. Alt jeg leser synes positivt i forhold til dagens kurs. Kjøpte på 127-tallet. Har fulgt med den en stund, men bunnen treffer man jo aldri. Sitter i BWlpg fra før, så segmentet er ikke nytt for meg. Hyggelige utbytter ventes også. Er vel bare å sitte en stund her.
asbjørnsen
12.02.2024 kl 23:03
6885
Global LPG imports grew by 3% in 2023 to 128.3 MMt and forecast to keep the same growth rate out to 2025 when imports are forecast to reach 136.3 MMt. Northeast Asia will remain the largest importing region with Europe, India and Southeast Asia following in that order.
LPG imports for Northeast Asia are forecast to increase to 57.3 MMt by 2025 from 52.4 MMt in 2023, and the region’s share of global imports will remain around 40%. Conversely, Europe’s share of global imports are forecast to decrease from 25% in 2022 to 23% by 2025 despite a rise in the import forecast from 30.6 MMt in 2023 to 31.8 MMt by 2025.
Southeast Asia is forecast to see 11% growth in imports in 2024 to 15.5 MMt driven by declining domestic production and rising demand. If the forecast holds true, Southeast Asia’s share of global imports will increase from 11% to 12%.
LPG imports for Northeast Asia are forecast to increase to 57.3 MMt by 2025 from 52.4 MMt in 2023, and the region’s share of global imports will remain around 40%. Conversely, Europe’s share of global imports are forecast to decrease from 25% in 2022 to 23% by 2025 despite a rise in the import forecast from 30.6 MMt in 2023 to 31.8 MMt by 2025.
Southeast Asia is forecast to see 11% growth in imports in 2024 to 15.5 MMt driven by declining domestic production and rising demand. If the forecast holds true, Southeast Asia’s share of global imports will increase from 11% to 12%.
asbjørnsen
12.02.2024 kl 23:04
6899
North America saw the highest Mild Weather/Low Petchem Demand Impacting Imports growth in LPG exports in 2023 with US and Canadian exports rising by 18% and 14%, respectively. Nigeria’s exports fell by 16% from 1.1 MMt to 880,000 t as the country continues to struggle with sabotage, production outages and rising LPG demand.
However, exports are forecast to increase from Nigeria in 2024 and 2025 as offshore production rises to avoid oil theft and infrastructure sabotage.
However, exports are forecast to increase from Nigeria in 2024 and 2025 as offshore production rises to avoid oil theft and infrastructure sabotage.
Winter is Here
14.02.2024 kl 07:36
6499
Bra utbytte på 0.65 USD for Q4
Booking er på 70% i Q1 2024-. TCE ca. 70,000 USD per dag.
Ikke verst, de har solgt flere skip også og har bestilt flere skip.
De skriver også at ratene falt dramatisk. Amerikansk LPG-produksjon forventes å vokse, men kan eksportveksten blir
begrenset av amerikansk eksportørterminalkapasitet, hvor det ikke er planlagt betydelige kapasitetsøkninger før
2025. De forventer flat utvikling i USAs forbruk.
Rødehavet-situasjonen gjør det vanskelig å traposrtere ut av gulfen.
Booking er på 70% i Q1 2024-. TCE ca. 70,000 USD per dag.
Ikke verst, de har solgt flere skip også og har bestilt flere skip.
De skriver også at ratene falt dramatisk. Amerikansk LPG-produksjon forventes å vokse, men kan eksportveksten blir
begrenset av amerikansk eksportørterminalkapasitet, hvor det ikke er planlagt betydelige kapasitetsøkninger før
2025. De forventer flat utvikling i USAs forbruk.
Rødehavet-situasjonen gjør det vanskelig å traposrtere ut av gulfen.
Redigert 14.02.2024 kl 07:47
Du må logge inn for å svare
Frontman
14.02.2024 kl 08:06
6495
Blir pene utbytter både i Q1 og Q2. Greit å ta med seg. Så krysser vi fingrene for rateoppgang
Blue Cow Group
14.02.2024 kl 18:20
6356
Det går fryktelig sakte, men heldigvis ikke bakover!
Fant denne på FA i dag med en utrolig ingress som de dessverre ikke nevner mer i artikkelen:
"Avance Gas tjente rått med penger i et brennhet VLGC-marked i fjerde kvartal i fjor. Alt tyder på at første kvartal 2024 blir enda bedre til tross for at markedet mer eller mindre har klappet sammen."
Skulle gjerne likt å sett hvorfor de mener "alt tyder på at q1-24 blir bedre enn q4-23", men de skriver ikke ett ord om det. Annet av info fra bak betalingsmuren:
"— Våre aksjonærer kan glede seg over at vi betaler ut 165 millioner dollar i utbytte for fjoråret. Fjerde kvartal ble veldig sterkt og vi leverer en snittrate på 76.200 dollar dagen, som er litt i overkant av guidingen, som lå på mellom 70.000 og 75.000 dollar dagen."
"— Vi sluttet mange skip på lange reiser før ratefallet og 70 prosent av første kvartal er dermed booket for rundt 70.000 dollar dagen. Regnskapsreglene fører til etterslep i inntektsføringen og dette belastet regnskapet med 16,3 millioner dollar i tredje og fjerde kvartal i 2023. Dette reverseres i første kvartal i år slik at vi får en stor positiv regnskapseffekt på toppen av de sterke slutningene, sier Kalleklev."
"Ifølge Avance Gas-sjefen er det fire hovedårsaken til det voldsomme ratefallet inn i 2024.
— For det første medførte kuldesjokket i USA betydelige økte LPG-priser og høyere pris betyr lavere arbitrasje til Asia. For det andre har prisene i Asia svekket seg grunnet lavere marginer på propanraffineriene, som følge av massiv økning i kapasiteten på kort tid. Disse to faktorene spiser arbitrasjen i begge ender. Videre har trafikkorken i Panama bedret seg, noe som betyr kortere reiser og som fjerde faktor har vi også de naturlige sesongvariasjonene."
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/02/14/8097312/avance-gas-borsopptur-pa-kanontall?internal_source=sistenytt
Fant denne på FA i dag med en utrolig ingress som de dessverre ikke nevner mer i artikkelen:
"Avance Gas tjente rått med penger i et brennhet VLGC-marked i fjerde kvartal i fjor. Alt tyder på at første kvartal 2024 blir enda bedre til tross for at markedet mer eller mindre har klappet sammen."
Skulle gjerne likt å sett hvorfor de mener "alt tyder på at q1-24 blir bedre enn q4-23", men de skriver ikke ett ord om det. Annet av info fra bak betalingsmuren:
"— Våre aksjonærer kan glede seg over at vi betaler ut 165 millioner dollar i utbytte for fjoråret. Fjerde kvartal ble veldig sterkt og vi leverer en snittrate på 76.200 dollar dagen, som er litt i overkant av guidingen, som lå på mellom 70.000 og 75.000 dollar dagen."
"— Vi sluttet mange skip på lange reiser før ratefallet og 70 prosent av første kvartal er dermed booket for rundt 70.000 dollar dagen. Regnskapsreglene fører til etterslep i inntektsføringen og dette belastet regnskapet med 16,3 millioner dollar i tredje og fjerde kvartal i 2023. Dette reverseres i første kvartal i år slik at vi får en stor positiv regnskapseffekt på toppen av de sterke slutningene, sier Kalleklev."
"Ifølge Avance Gas-sjefen er det fire hovedårsaken til det voldsomme ratefallet inn i 2024.
— For det første medførte kuldesjokket i USA betydelige økte LPG-priser og høyere pris betyr lavere arbitrasje til Asia. For det andre har prisene i Asia svekket seg grunnet lavere marginer på propanraffineriene, som følge av massiv økning i kapasiteten på kort tid. Disse to faktorene spiser arbitrasjen i begge ender. Videre har trafikkorken i Panama bedret seg, noe som betyr kortere reiser og som fjerde faktor har vi også de naturlige sesongvariasjonene."
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/02/14/8097312/avance-gas-borsopptur-pa-kanontall?internal_source=sistenytt
DividendYield
14.02.2024 kl 20:38
6271
Det står vel for så vidt, slik jeg tolker artikkelen. De har låst inn kontrakter på høye nivåer i Q1. Dessuten er det regnskapsregler som fører til etterslep og gir positiv effekt på toppen av ratene som det står.
Ser bra ut for oss utbyttehungrige, også i 2024!
Ser bra ut for oss utbyttehungrige, også i 2024!
Superoptimist
15.02.2024 kl 09:20
6100
Hva i all verden er det som skjer?
Dette????
8:59
Oslo (Infront TDN Direkt): Fearnley Securities nedgraderer Avance Gas til en holdanbefaling med et kursmål på 140 kroner pr aksje, ned fra 175 kroner, ifølge en oppdatering fra meglerhuset torsdag.
"Fjerde kvartal var solid, og det vil også første kvartal være, men konsensusestimatene er for høye. Utbytter vil renne inn på kort sikt (..) likevel, på lengre sikt, er vi fortsatt forsiktige til fraktrateoppsiden i år (sammenlignet med det som er priset inn i fremtidskurver)", skriver meglerhuset.
Pareto Securities nedjusterer sitt kursmål på Avance Gas til 160 kroner pr aksje, fra 173 kroner, og gjentar en kjøpsanbefaling. DNB Markets oppjusterer sitt kursmål til 168 kroner pr aksje, fra 163 kroner, og gjentar en kjøpsanbefaling.
Dette????
8:59
Oslo (Infront TDN Direkt): Fearnley Securities nedgraderer Avance Gas til en holdanbefaling med et kursmål på 140 kroner pr aksje, ned fra 175 kroner, ifølge en oppdatering fra meglerhuset torsdag.
"Fjerde kvartal var solid, og det vil også første kvartal være, men konsensusestimatene er for høye. Utbytter vil renne inn på kort sikt (..) likevel, på lengre sikt, er vi fortsatt forsiktige til fraktrateoppsiden i år (sammenlignet med det som er priset inn i fremtidskurver)", skriver meglerhuset.
Pareto Securities nedjusterer sitt kursmål på Avance Gas til 160 kroner pr aksje, fra 173 kroner, og gjentar en kjøpsanbefaling. DNB Markets oppjusterer sitt kursmål til 168 kroner pr aksje, fra 163 kroner, og gjentar en kjøpsanbefaling.
Redigert 15.02.2024 kl 09:24
Du må logge inn for å svare
asbjørnsen
15.02.2024 kl 12:42
5982
Ned, Ned og opp....
Ja, nei det er ikkje lett å forstå seg på... Ein ting er ihvertfall sikkert. Dersom ein sitter heilt roleg i båten framover så vil det trille inn utbytte framover.
LPG forbruk/etterspurnad er stigane i asia. Petrokjemisk industri blir bygd ut i Kina. USA aukar produksjon og dermed skal eksport auke sidan forbruket ikkje følgjer etter...
Ja, nei det er ikkje lett å forstå seg på... Ein ting er ihvertfall sikkert. Dersom ein sitter heilt roleg i båten framover så vil det trille inn utbytte framover.
LPG forbruk/etterspurnad er stigane i asia. Petrokjemisk industri blir bygd ut i Kina. USA aukar produksjon og dermed skal eksport auke sidan forbruket ikkje følgjer etter...
DividendYield
15.02.2024 kl 13:12
6007
Hele oppgangen fra gårsdagen er borte. Nesten litt morsomt. Folk hører tydeligvis mer på analytikerne enn å høre på rederiet, og/eller regne selv.
Superoptimist
15.02.2024 kl 17:27
5948
Dette kan da ikke bare ha meg "jugeanalytekerne" å gjøre? Dette må da være mer alvorlig?
Blue Cow Group
15.02.2024 kl 17:48
5904
Det virker helt ekstremt, gir meg blod på tann i mine påstander fra forrige uke om at markedet i lpg frakt er ekstremt skvettent. Virker som alle vil det skal opp, men ved det minste tegn til ulyd fra motoren kaster alle mann seg på sjøen. Evt over i andre shippingsegment, det skal vel mye til å toppe fjoråret både rate -og "svane"messig da vi hadde nærmest full stopp i panama på best mulig tidspunkt (for oss)
hogan
15.02.2024 kl 18:15
5843
de var bear I fjor vinter ogsa, vi vet hvordan det gikk, da var det stor ordrebok, nu er det liten ordrebok og de forklarer vel ikke hvorfor, det kan ikke vere kulda i usa, fordi natural gas prisen er lavere nu enn i 2020, covid, sa egentlig rart propanprisen er hoy når gassprisen er all time low
Uansett nu skal jeg bare sitte a ta utbytter, lite nedside her med to meget bra utbytter og gar ratene til 60000 og stabiliserer seg der sa skal vi til 150 kr pluss utbytter, det holder for meg
Uansett nu skal jeg bare sitte a ta utbytter, lite nedside her med to meget bra utbytter og gar ratene til 60000 og stabiliserer seg der sa skal vi til 150 kr pluss utbytter, det holder for meg
Redigert 15.02.2024 kl 18:27
Du må logge inn for å svare
sverre_stang
15.02.2024 kl 20:56
5788
Freight Route Liquid Petroleum Gas (Baltic) Futures (JLPG24) 50.952 +2.394 (+4.93%)
ErikNordnet
16.02.2024 kl 16:05
5590
Kepler Cheuvreux øker riktkursen för Avance Gas med 100% til 208 norska kroner (105), rekommenderer kjøp
sverre_stang
16.02.2024 kl 22:45
5483
Freight Route Liquid Petroleum Gas (Baltic) Futures (JLPG24) 52.517 +1.565 (+3.07%)
ErikNordnet
20.02.2024 kl 16:32
4944
Hei,
Noe grunn til dagens ekstreme fall (unntatt x-dato).
Ratene er oppover og nov/des kontrakt handles til meget bra rater
https://www.barchart.com/futures/quotes/JLPU20/futures-prices#google_vignette
Noe grunn til dagens ekstreme fall (unntatt x-dato).
Ratene er oppover og nov/des kontrakt handles til meget bra rater
https://www.barchart.com/futures/quotes/JLPU20/futures-prices#google_vignette
sverre_stang
20.02.2024 kl 20:40
4748
sverre_stang skrev $ 44 642
Freight Route Liquid Petroleum Gas (Baltic) Futures (JLPG24) 57.891 +5.374 (+10.23%)
Superoptimist
21.02.2024 kl 18:18
4419
$ 51 585
Dorian følger våre 2. Opp på 5%!!
Dorian følger våre 2. Opp på 5%!!
Redigert 21.02.2024 kl 18:20
Du må logge inn for å svare
Lafreri
21.02.2024 kl 18:25
4429
Takk superoptimist. Var veldig heldig og fikk kjøpt 3000 på 130,8 i dag. Veldig bra tradingaksje. Bare å kjøpe når ratene bedrer seg, og selge når de snur.
sverre_stang
21.02.2024 kl 21:37
4223
Superoptimist skrev $ 51 585 Dorian følger våre 2. Opp på 5%!!
Freight Route Liquid Petroleum Gas (Baltic) Futures (JLPG24) 59.701 +1.810 (+3.13%)
asbjørnsen
22.02.2024 kl 19:45
6886
Tja.
Future ser mot 75-80k ila Q2.
Men det er veldig solid altså! Så får vi sjå om det kjem ekstra utbytte etter gjennomført sal av eldre skip.
Spennande!
Future ser mot 75-80k ila Q2.
Men det er veldig solid altså! Så får vi sjå om det kjem ekstra utbytte etter gjennomført sal av eldre skip.
Spennande!
102oktan
22.02.2024 kl 20:46
6803
Superoptimist
23.02.2024 kl 17:56
6634
Det ser ikke ut til at rateoppgangene påvirker kursene hos noen av de tre. Hva annet holder kursoppgangene tilbake?
Redigert 23.02.2024 kl 17:57
Du må logge inn for å svare
Lafreri
23.02.2024 kl 18:05
6649
Så falt ikke aksjen så mye ved sterk nedgang. Derfor går de heller ikke så mye ved sterk oppgang.
102oktan
23.02.2024 kl 18:05
6754
Kan det være så at vi er på toppen? 160-170 for 3 mnd siden var vel ekstraordinært med helt sjuke rater. Nå ligger vi på $60k om dagen og klarer kanskje 70k om man tror på futures.
Lafreri
23.02.2024 kl 18:06
6847
Så falt ikke aksjen så mye ved sterk nedgang. Derfor går de heller ikke så mye ved sterk oppgang.
asbjørnsen
23.02.2024 kl 18:49
6952
Det kan nok stemme... vanskeleg å sei
Kven har komt ut med siste analyse no då?
Kven har komt ut med siste analyse no då?
DividendYield
27.02.2024 kl 12:11
6560
Hva tenker du på? Svingninger i det daglige ratebildet, eller generelt?
Superoptimist
27.02.2024 kl 16:26
6554
Det er vel ikke tilfeldig at denne er ned mer enn 6% idag? Og, ned mer enn 34% siste 3 mnd????
DividendYield
27.02.2024 kl 16:36
6525
Det er klart at Shipping, og spesielt LPG, ikke er en plass for aspeløv. Denne dukka opp før jeg skulle skrive innlegget. Muligens det har noe å si for den som tror på sånn?
Jeg er mer spent på poten i dag.
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/02/27/8103131/sterke-salgssignaler-i-avance-gas-aksjen?internal_source=sistenytt
"sterke salgssignaler og aksjen kan falle videre. Men det er også muligheter for en ny rekyl opp."
Det kan gå opp og det kan gå ned, ganske treffende for hva jeg personlig forbinder med teknisk analyse.
Jeg er mer spent på poten i dag.
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/02/27/8103131/sterke-salgssignaler-i-avance-gas-aksjen?internal_source=sistenytt
"sterke salgssignaler og aksjen kan falle videre. Men det er også muligheter for en ny rekyl opp."
Det kan gå opp og det kan gå ned, ganske treffende for hva jeg personlig forbinder med teknisk analyse.
Bankers1
27.02.2024 kl 17:59
6485
sverre_stang skrev $ 59 919
Bli med på ShipStocks å diskutere denne og andre shipping aksjer. Har kjøpt 40k aksjer i BWLPG og en god del i AGAs i håp om en fin q4 rapport for BWLPG og stigende rater - https://discord.gg/bCAUruFe
ErikNordnet
28.02.2024 kl 14:51
6213
Avance Gas har inngått en ettårig variabel charter-avtale for "Avance Polaris", ifølge en melding onsdag.
Kontrakten starter i direkte fortsettelse av eksisterende kontrakt, som løper til utgangen av februar 2024.
-Under denne kontrakten som har en variabel rate knyttet til spotmarkedet oppnår vi økonomisk fordel av at skipet har betydelig lavere gjennomsnittlige fraktkostnader enn en tradisjonell VLGC. Dette skyldes at fartøyet har om lag 10 prosent høyere lasteinntak, 10-15 prosent lavere drivstofforbruk og er utstyrt for å brenne LPG som er betydelig billigere i de fleste tilfeller, og er også bedre når det gjelder karbonutslipp, som noe også blir økonomisk belønnet hvis man ankommer EU-havner, kommenterer konsernsjef Øystein Kalleklev.
Kontrakten starter i direkte fortsettelse av eksisterende kontrakt, som løper til utgangen av februar 2024.
-Under denne kontrakten som har en variabel rate knyttet til spotmarkedet oppnår vi økonomisk fordel av at skipet har betydelig lavere gjennomsnittlige fraktkostnader enn en tradisjonell VLGC. Dette skyldes at fartøyet har om lag 10 prosent høyere lasteinntak, 10-15 prosent lavere drivstofforbruk og er utstyrt for å brenne LPG som er betydelig billigere i de fleste tilfeller, og er også bedre når det gjelder karbonutslipp, som noe også blir økonomisk belønnet hvis man ankommer EU-havner, kommenterer konsernsjef Øystein Kalleklev.