AGAS: Rater, analyser og ytringer.
ABG Sundal Collier oppgraderer Avance Gas og BW LPG til kjøp fra hold, og oppjusterer kursmålene, skriver TDN Direkt.
Kursmålet til Avance Gas høynes fra 114 til 146 kroner pr. aksje, mens kursmålet til BW LPG jekkes opp fra 140 til 158 kroner.
4 des: oppdatert NAV på henholdsvis 216 og 221.
Kursmålet til Avance Gas høynes fra 114 til 146 kroner pr. aksje, mens kursmålet til BW LPG jekkes opp fra 140 til 158 kroner.
4 des: oppdatert NAV på henholdsvis 216 og 221.
Redigert 06.12.2023 kl 17:00
Du må logge inn for å svare
Superoptimist
04.04.2024 kl 19:58
7291
Hei Sverre. Lurer på hva som skjer i dette segmentet. Dorian ned å nesten 5%. i tillegg til at våre svinger verre enn verst. Jeg lurer på jeg Sverre om disse svingningene skyldes realiteter eller om vi er utsatt for "kapitalkonger" som bevisst påvirker som OSE som om det er en legalisert spillebule. For kapitalsterke gamblere!!
Blue Cow Group
04.04.2024 kl 21:06
7225
Siden det svinger på NYSE for Dorian og er det vel ikke bare kapitalist-påvirkning av OSE?
Én ting jeg har lurt på i det siste er hvorfor AGAS nå står høyere i kurs enn BW LPG, BW har investert i infrastruktur i India mens AGAS har solgt skip.
edit: I høst stod BW LPG ca 15kr over AGAS hele veien.
Så selskap blir belønna for å cashe ut nå, og ikke videre investere? Burde det ikke vært motsatt, at skipssalg gir større engangsutbetalinger via utbytter, mens kursen etterpå går ned fordi bedriften/cash kua har blitt mindre når det er færre skip til å tjene penger?
Én ting jeg har lurt på i det siste er hvorfor AGAS nå står høyere i kurs enn BW LPG, BW har investert i infrastruktur i India mens AGAS har solgt skip.
edit: I høst stod BW LPG ca 15kr over AGAS hele veien.
Så selskap blir belønna for å cashe ut nå, og ikke videre investere? Burde det ikke vært motsatt, at skipssalg gir større engangsutbetalinger via utbytter, mens kursen etterpå går ned fordi bedriften/cash kua har blitt mindre når det er færre skip til å tjene penger?
Redigert 04.04.2024 kl 21:06
Du må logge inn for å svare
ErikNordnet
04.04.2024 kl 21:18
7203
Tror dette er en bra tidpunkt for å ta posisjon inför framtiden.
Skal BW lpg på börs i USA er sammenlignet kurs ca 192 - 196 nok mot Dorian basert på forrige kvartal + mye större oppside på utbyttet. Utbytteaksjer er av intresse i USA
Tror notering av BW lpg også er positivt for AGAS da intresset kan öke for segment.
Skal BW lpg på börs i USA er sammenlignet kurs ca 192 - 196 nok mot Dorian basert på forrige kvartal + mye större oppside på utbyttet. Utbytteaksjer er av intresse i USA
Tror notering av BW lpg også er positivt for AGAS da intresset kan öke for segment.
Redigert 04.04.2024 kl 21:34
Du må logge inn for å svare
Blue Cow Group
05.04.2024 kl 02:30
7185
Er det første setning eller siste avsnitt du svarer på nå?
Jeg syns siste avsnitt er forvirrende, derfor jeg spør.
Jeg syns siste avsnitt er forvirrende, derfor jeg spør.
DividendYield
05.04.2024 kl 12:55
7154
Det siste. Heller gunstige skipssalg og ekstra utbytte enn investering i infrastruktur og ting som ligger borte fra kjernevirksomheten.
Blue Cow Group
05.04.2024 kl 17:20
7187
Men når skipa er solgt og penga utbetalt som utbytte vil det vel være naturlig å tenke at verdien på selskapet synker? iom at virksomheten har blitt mindre?
Eller er det så enkelt som at BW synker mer pga investeringene sine, og det derfor tegnes et skeivt bilde når man bare sammenligner kursen mellom disse 2 selskap?
Føles ut som det er flere faktorer å tenke over i LPG enn stortank f.eks der det bare er å sette sin lit til en minimal ordrebok, LPG har vel nærmere 20% ordrebok de neste 3 åra, da er dette kanskje et smart tidspunkt å selge skip på før det kommer flere skip på markedet?
Eller er det så enkelt som at BW synker mer pga investeringene sine, og det derfor tegnes et skeivt bilde når man bare sammenligner kursen mellom disse 2 selskap?
Føles ut som det er flere faktorer å tenke over i LPG enn stortank f.eks der det bare er å sette sin lit til en minimal ordrebok, LPG har vel nærmere 20% ordrebok de neste 3 åra, da er dette kanskje et smart tidspunkt å selge skip på før det kommer flere skip på markedet?
DividendYield
05.04.2024 kl 18:56
7097
AGAS bestiller til $ 80m og selger dem igjen til 120m. Overskuddet deler Fredriksen med resten av aksjonærene. De har fortsatt mange skip igjen. Kalleklev og Fredriksen har gjort dette før og vet hva de holder på med, det tror jeg ingen betviler.
Ordreboken I LPG er betydelig. Ikke nødvendigvis for stor og få i 2024, men den må hensyntas. Det er noe av det som gjør shipping spennende å investere i..
Ordreboken I LPG er betydelig. Ikke nødvendigvis for stor og få i 2024, men den må hensyntas. Det er noe av det som gjør shipping spennende å investere i..
Blue Cow Group
05.04.2024 kl 22:00
7083
Takker for svar!
For å spørre på en litt annen måte, kan man tolke det at markedet belønner skipssalg og "straffer" investeringer som at markedet tenker at LPG er på eller nært en topp nå, og at det i fremtiden vil bli mer utforbakke (flere skip, bedring i panama som frigjør enda flere skip igjen f.eks)?
I tankmarkedet belønnes jo FRO når de kjøper skipa til Euronav, der sitter man jo bare og håper på at det skal drøye med overbestilling av nye skip som alltid gjentar seg når markedet bedres. Er kanskje LPG kommet litt lenger og at de nå allerede bekymrer seg for "overbestilling" av nye skip og derfor belønner de som tar gevinst på skipa nå "på topp"?
For å spørre på en litt annen måte, kan man tolke det at markedet belønner skipssalg og "straffer" investeringer som at markedet tenker at LPG er på eller nært en topp nå, og at det i fremtiden vil bli mer utforbakke (flere skip, bedring i panama som frigjør enda flere skip igjen f.eks)?
I tankmarkedet belønnes jo FRO når de kjøper skipa til Euronav, der sitter man jo bare og håper på at det skal drøye med overbestilling av nye skip som alltid gjentar seg når markedet bedres. Er kanskje LPG kommet litt lenger og at de nå allerede bekymrer seg for "overbestilling" av nye skip og derfor belønner de som tar gevinst på skipa nå "på topp"?
Noen formening om hva utbytte kan havne på denne gangen?
DividendYield
08.04.2024 kl 19:08
6684
Du er innom flere moment som alle påvirker LPG markedet, det er vanskelig å si hvordan dette utvikler seg på kort- og mellomlang sikt. Mest spennende er ordreboka som er høy, men kanskje håndterbar?
Det jeg liker med AGAS er det rene spillet. De fokuserer på utbytte og ren LPG frakt. Jeg er mer skeptisk til BW og disse terminale/infrastruktur. Kalleklev i AGAS har også vært klar på at dette er noe de holder seg unna.
Det jeg liker med AGAS er det rene spillet. De fokuserer på utbytte og ren LPG frakt. Jeg er mer skeptisk til BW og disse terminale/infrastruktur. Kalleklev i AGAS har også vært klar på at dette er noe de holder seg unna.
Superoptimist
09.04.2024 kl 19:55
6409
Ned nå litt igjen. $ 41 619. Og Dorian følger ned mer enn 2,5%!
DividendYield
09.04.2024 kl 20:17
6473
Tviler på det er derfor dorain faller. All shipping faller i dag😩
DividendYield
11.04.2024 kl 20:02
5944
Hvordan ser futures ut?
Rekordhøy Lpg produksjon i usa meldes det om
Rekordhøy Lpg produksjon i usa meldes det om
DividendYield
15.04.2024 kl 16:44
5545
Hva tror dere, blir vi forbigått av BW?
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/04/15/8119028/tar-tid-a-fa-opp-handelsvolumene
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/04/15/8119028/tar-tid-a-fa-opp-handelsvolumene
Superoptimist
16.04.2024 kl 17:45
5235
Dorian nå på vei ut av minus til pluss. Hva kan vi forvente av Poten snart?
DividendYield
16.04.2024 kl 19:08
5197
Superoptimist
16.04.2024 kl 19:27
5216
Superoptimist skrev Dorian nå på vei ut av minus til pluss. Hva kan vi forvente av Poten snart?
Huffda. Poten $ 40 344!!
Superoptimist
17.04.2024 kl 19:21
5009
Ennå verre!!!! $38 966. Hvorfor går alle 3 til værs idag??
Litt ettertanke. Viser dette noe jeg har hevdet i lang tid nå at kursene ikke er basert på realiteter men er styrt av kapitalsterke gamblere??? Altså spillebuler, juks og fanteri!!!
Litt ettertanke. Viser dette noe jeg har hevdet i lang tid nå at kursene ikke er basert på realiteter men er styrt av kapitalsterke gamblere??? Altså spillebuler, juks og fanteri!!!
Redigert 17.04.2024 kl 19:50
Du må logge inn for å svare
sverre_stang
17.04.2024 kl 19:53
4960
Det er makten som rår. Men de vil jo gjerne tjene penger de også. Da blir det slik. Noen dager opp, andre ned. Og husene har nok god greie på hva de holder på med.
Blue Cow Group
17.04.2024 kl 20:47
4911
Poten viser kun 1 rute, AG-Japan, våre selskap er vel stort sett USA - China?
Se futures på blpg1 ME-Japan ca 64'000, mens futures blpg3 US Gulf til Japan er på 122'000.
https://www.cmegroup.com/markets/energy/freight/freight-route-lpg-baltic-futures.html#venue=globex
https://www.cmegroup.com/markets/energy/freight/freight-route-liquefied-petoleum-gas-blpg3-baltic.html#venue=globex
Kom melding rett etter stengetid om at propanlagre i USa stiger fra 51,7 til 55,7 mill fat, da synker vel prisen i USA og arbitrasjen USA-China blir større og Kina importerer mer = høyere forventede rater.
Å bare se på Poten blir veldig misvisende, realitetene i spillet er veldig mye større enn den. Men det er klart det gir en pekepinn, går poten fra 165'000 til 15'000 merkes det på kursen ja :X
Se futures på blpg1 ME-Japan ca 64'000, mens futures blpg3 US Gulf til Japan er på 122'000.
https://www.cmegroup.com/markets/energy/freight/freight-route-lpg-baltic-futures.html#venue=globex
https://www.cmegroup.com/markets/energy/freight/freight-route-liquefied-petoleum-gas-blpg3-baltic.html#venue=globex
Kom melding rett etter stengetid om at propanlagre i USa stiger fra 51,7 til 55,7 mill fat, da synker vel prisen i USA og arbitrasjen USA-China blir større og Kina importerer mer = høyere forventede rater.
Å bare se på Poten blir veldig misvisende, realitetene i spillet er veldig mye større enn den. Men det er klart det gir en pekepinn, går poten fra 165'000 til 15'000 merkes det på kursen ja :X
Blue Cow Group
17.04.2024 kl 20:58
4898
Ang at AGAS gikk forbi BW LPG i kurs/verdi, Arctic har nå snudd og går fra Agas som høyeste kursmål tilbake til BW Lpg som det høyeste.
Se ikke bort fra at de nye kursmåla hjalp oss idag, solid oppgradering på begge!
"meglerhuset ser ettårig fremtidig netto eiendelsverdier (NAV) for BW LPG og Avance Gas på henholdsvis 199 og 177 kroner, som også er meglerhusets nye kursmål. Tidligere var kursmålene henholdsvis 134 og 137."
https://www.nordnet.no/market/news/9596a6ec-a119-4f96-a07d-3ab03db4e549?isNnxNews=true
Se ikke bort fra at de nye kursmåla hjalp oss idag, solid oppgradering på begge!
"meglerhuset ser ettårig fremtidig netto eiendelsverdier (NAV) for BW LPG og Avance Gas på henholdsvis 199 og 177 kroner, som også er meglerhusets nye kursmål. Tidligere var kursmålene henholdsvis 134 og 137."
https://www.nordnet.no/market/news/9596a6ec-a119-4f96-a07d-3ab03db4e549?isNnxNews=true
DividendYield
17.04.2024 kl 21:22
4878
Skulle vi oppnå de kursmål der så vil det være til å leve med😊
ErikNordnet
17.04.2024 kl 22:06
4847
Nå skjer her ting...
Oslo (Infront TDN Direkt): Propan/propylenlagrene i USA var på 55,7 millioner fat i forrige uke, mot 51,7 millioner fat uken før.
Det viser tall fra amerikanske energimyndigheter (EIA).
Videre var propan/propylen-nettoproduksjonen på 2,735 millioner fat pr dag, mot 2,673 millioner fat uken før.
Eksporten var på 1,575 millioner fat propan/propylen pr dag, mot 1,491 millioner fat pr dag uken før.
Oslo (Infront TDN Direkt): Propan/propylenlagrene i USA var på 55,7 millioner fat i forrige uke, mot 51,7 millioner fat uken før.
Det viser tall fra amerikanske energimyndigheter (EIA).
Videre var propan/propylen-nettoproduksjonen på 2,735 millioner fat pr dag, mot 2,673 millioner fat uken før.
Eksporten var på 1,575 millioner fat propan/propylen pr dag, mot 1,491 millioner fat pr dag uken før.
Redigert 17.04.2024 kl 22:07
Du må logge inn for å svare
AudiBMWMercy
18.04.2024 kl 19:36
4651
Rate på linken du ga er i $/metric ton. Det er samme som hva Avance gir i deres nettside https://www.avancegas.com/freight-rates.
Det må ganges med 44,000 ton og deles med hvor mange dager t/r for en skip til å reise til sin destinasjon. Da får du rate i $/day.
Det må ganges med 44,000 ton og deles med hvor mange dager t/r for en skip til å reise til sin destinasjon. Da får du rate i $/day.
Blue Cow Group
18.04.2024 kl 23:27
4548
Aha, takk for oppklarelsen!
Kan det være $ / metric KILO ton?
122'000 x 44,000 ton / 90 days blir 59millioner, ganger du med 44 kTon derimot får du 59'000.
edit: Det er selvfølgelig ratene som er oppgitt i dollars, ikke tusen dollars, så 122 komma 000 er ratene på blpg3, ikke 122tusen.
Nevermind the moron, carry on! ;)
Kan det være $ / metric KILO ton?
122'000 x 44,000 ton / 90 days blir 59millioner, ganger du med 44 kTon derimot får du 59'000.
edit: Det er selvfølgelig ratene som er oppgitt i dollars, ikke tusen dollars, så 122 komma 000 er ratene på blpg3, ikke 122tusen.
Nevermind the moron, carry on! ;)
Redigert 19.04.2024 kl 17:46
Du må logge inn for å svare