AGAS: Rater, analyser og ytringer.

sverre_stang
AGAS 04.09.2023 kl 11:28 174582

ABG Sundal Collier oppgraderer Avance Gas og BW LPG til kjøp fra hold, og oppjusterer kursmålene, skriver TDN Direkt.

Kursmålet til Avance Gas høynes fra 114 til 146 kroner pr. aksje, mens kursmålet til BW LPG jekkes opp fra 140 til 158 kroner.

4 des: oppdatert NAV på henholdsvis 216 og 221.

Redigert 06.12.2023 kl 17:00 Du må logge inn for å svare
stockwalker
16.08.2024 kl 10:02 4832

Noe mer .. Shareville/ The Gunners

John Fredriksens Avance Gas funderer på sin identitet etter å ha solgt sin VLGC-flåte til BW LPG i en avtale på 1 milliard dollar, som tok form mens resten av Oslo shipping-miljø var på sommerferie.

Andreas Sohmen-Paos BW avslørte i dag et kontant- og aksjeinnslag for 12 Avance VLGC-er. Det kommer mer enn tre år etter at Avance først ble aksjonær i sin Oslo-noterte rival, men bare uker etter at de første diskusjonene fant sted.

Avance-sjef Oystein Kalleklev fortalte TradeWinds at avtalen med BW LPG hadde blitt satt sammen de siste fire ukene.

Kalleklev kjente sin motpart hos kjøperen godt bidro til å fremskynde handelen. BW LPG-sjef Kristian Sørensen brukte et år i toppjobben i Avance før han byttet leir i 2022.

Sorensen fortalte TradeWinds at partene begynte dialogen under Marine Money i New York i juni. "Det var uforpliktende diskusjoner," sa han.

– Det har vært en relativt rask prosess. Det er fordi vi har fokusert på at det skal være en balansert avtale med våre aksjer og bringe aksjonærene i Avance Gas med på reisen.

"Vi befester vår rolle som den ledende VLGC-aktøren innen shipping. Vi gjør denne transaksjonen fordi vi mener det er riktig både kommersielt og å skape en større enhet i kapitalmarkedene. Det er en stor dag, det er en stor milepæl.»

Kalleklev sa at Avance hadde blitt "underskala" og at BW LPG trengte å fornye flåten. "Alle er glade," la han til.

Avance Gas sitter igjen med fire mellomstore gassskip med ammoniakkkapasitet og den nest største beholdningen i BW LPG, pluss "vesentlig" kontantbeholdning Kalleklev har lovet å gi videre som utbytte.

Han sa at Avance har solgt sine eldre VLGC-er for å fornye flåten. Disse avtalene inkluderer salg av to nybygg i år.

Skipene ble solgt for 120 millioner dollar hver, som rangerer som en historisk høy pris for denne typen fartøy.

Kalleklev sa at selskapet hadde oppnådd en "fantastisk pris" på sine 12 gjenværende skip fra BW LPG.

Han ville ikke bli trukket på noen klare planer for Avance. Han sa imidlertid at selskapet vil fortsette å handle med VLGC-ene resten av dette året når BW-avtalen skal avsluttes.

Han sa at de fire gjenværende MGC-ene, for levering i 2025 og 2026, ble inngått på 61,5 millioner dollar hver.

Dette sammenlignes med priser på lave $70 millioner for lignende nybygg for 2027-overleveringer.

Kalleklev sa at Avance kan velge å fikse disse på lang sikt eller selge dem med fortjeneste, og foreslo at Avance også kunne omdannes til et nytt kjøretøy for ammoniakk- og MGC-handelen.

Han sa at selskapet tror at ammoniakkhandelen i utgangspunktet vil være mer egnet for MGC-fartøyer.

"Uansett hva som er best for våre aksjonærer," sa Kalleklev. «Vi er pragmatiske. Hvis vi selger, vil vi gjøre det. Hvis vi chartrer, vil vi gjøre det, eller vi kan konsolidere.»

BW LPG, som allerede er den største aktøren i rommet og nå børsnotert i New York og Oslo, vil øke sin VLGC-flåte fra 41 til 53 med snuppen.

Sorensen sa: «Vi baserte hele diskusjonen på at vi skulle ha en balansert avtale basert på NAV [netto formuesverdi] til NAV verdsettelse av selskapene.

"Vi ville ikke ha gjort dette hvis vi ikke kunne brukt aksjen som valuta og hvis vi ikke kunne foreta en transaksjon som er strategisk viktig og har en skala som gjør den interessant i dagens marked."

Sorensen sa at det også var viktig å få levert 12 skip på vannet nå i løpet av fjerde kvartal i stedet for å vente på nybygg med levering i 2027 og 2028.

"Og selvfølgelig, basert på vårt markedssyn, vil dette være en god avtale for våre aksjonærer fordi vi skaper en mye større enhet, fra et kapitalmarkedsperspektiv og et kommersielt markedssynspunkt," sa han.

Avance var tidligere en frittalende talsmann for konsolidering under tidligere ledelse, men har nå endt opp med å bli tatt ut av BW LPG. Dets styreleder Pao har en lang historie med skipsovertakelser.

I 2015 tilbød Avance å fusjonere med Aurora LPG via en aksjebytte, men overtakelsestilbudet klarte ikke å sikre nok støtte fra Aurora-aksjonærene.

Året etter klarte BW LPG å kjøpe Aurora og dets ni VLGC-er via en blanding av kontanter og aksjer.

Avance og BW LPG har begge gjort forsøk på å fusjonere med Dorian LPG, den tredje største VLGC-eieren.

Disse forsøkene klarte ikke å bære frukt delvis fordi Dorian-formann John Hadjipateras ikke mente prisene var riktige.

I 2019 gjennomførte BW Group en vellykket overtakelse på 120 millioner dollar av Epic Gas, som eide 39 LPG-skip mellom 3500 cbm og 11 000 cbm. Det har også fullført avtaler i råolje- og produkttankmarkedet med DHT Holdings og Hafnia.

Opphavsrett; TradeWinds
asbjørnsen
16.08.2024 kl 09:47 4834

Nei.

$1050mill er jo delt i tre delar, kontant, aksjer og nedbetaling av gjeld.

Så avance har sin kontantbeholdning, ingen gjeld, aksjer i BW LPG og 4skip.
Headline
16.08.2024 kl 09:11 4811

Stiger på uvanlig høy omsetning. Og med FRO i portoføljen kan det bli et lite plaster på såret i dag.
Grunnpilar
16.08.2024 kl 06:40 4953

De får ca 6,28 mrd nok,- cash
De har 1,66 mrd. nok,- i Lån etter de har betalt ned med de cash som var tilgjengelig før salget ( 515-360 )
I Q1 antok de en verdi på flåten til 13,2 mrd.nok.- , men BW LPG kjøpte de for 11,2 mrd. nok,- , så 2 mrd. nok,- tapt der.
Agas aksjonærer får 19,29 mill aksjer i BW LPG som har en verdi på ca 3,2 mrd. nok,-

Agas er i dag (15.08.24 ) verdt 12 mrd.nok,- ref markedet/kurs
Agas egentlige verdi etter salget blir: 6,28+3,2-1,66 = 7,82 mrd. nok,-

Så konklusjonen er at Agas er fortsatt overpriset med ca 4180 millioner eller 4,2 mrd.nok,- så kursen bør ligge på 7820 mill / 77,4 aksjer = 101 NOK,-

Det er min forklaring på hvorfor kursen raser ned. beklager tidligere tall, rettet nå må være feil i artikkelen ifra E24.De skriver at BW LPG kjøper båtene for 1,05mrd dollar ( 11,2mrd nok,-). Men de får 6,28 mrd. nok,- i cash og de får 3,2 mrd. nok,- i aksjer. legger man sammen dette,så blir det 9,5 mrd. nok.- totalt og ikke 11,2mrd. Samt de må jo løse ut lånet på 1,66mrd. nok
Redigert 16.08.2024 kl 08:02 Du må logge inn for å svare
sverre_stang
15.08.2024 kl 23:48 4917

Enig.
Har ikke John har bestilt mange nye tankskip?
Redigert 15.08.2024 kl 23:50 Du må logge inn for å svare
Headline
15.08.2024 kl 23:07 4814

JF gjør ikke annet enn å investere! JF har solgt, ikke for å drysse overskuddet til aksjonærene, men for å investere, selvfølgelig. Hva skal han med sedler i lomma, bortsett fre å gi til tiggere utenfor Theatercafeen?
102oktan
15.08.2024 kl 22:34 4816

JF investerer ikke. Han har solgt. Driften avvikles med andre ord.
Headline
15.08.2024 kl 22:15 4866

Markedsverdien falt mye i dag, mens pengebingen i agas gikk mye motsatt vei. Om verdiene ligger i kroner og øre eller skip betyr vel ikke så mye på kort sikt. Her tenker jeg det skal innvesteres fra Fredriksen & Co. Blir nok et kraftig rekyl i morgen.
asbjørnsen
15.08.2024 kl 20:17 4858

Eller er dei $315mill antatt sal av resterende skip + utbytte?

Ser fram til 28 august.

Om dei i beste fall har dette: $1050mill + $315mill + 4skip, så er det laaaangt opp dit frå dagens kurs...
Cruelly
15.08.2024 kl 19:54 2537

Selvsagt betyr det en hel del, veldig positivt med dette hoppet i ratene; som nå nest største eier i BWLPG vil Avance Gas tjene mye på så høye rater som overhode mulig fremover!
Lafreri
15.08.2024 kl 19:22 2577

Superoptimist. Jeg er ingen ekspert, men nedgangen skyldes nok at basert på vederlaget på salget av båtene så mener markedet at Avance var overpriset på hva kursen var på.
sverre_stang
15.08.2024 kl 19:16 2573

$ 27 018.

Men det betyr vel ikke så mye lenger.
asbjørnsen
15.08.2024 kl 18:34 2649

La oss ta dei tala dei presenterte no då før vi får fasit den 28 aug.

"Sells its VLGC fleet for $1050mill to BW LPG Ltd with expected gain on sale of approximately $315mill"....

Dei 1050 er brutt ned til: 585mill cash + 132mill gjeld + 333mill aksjer.

Så var det den summen på $315mill som tilsvarer ca 48kr. Er dette kontantbeholdning + utbytte for Q2?

I så tilfelle har vi då: 155kr + 48kr = 203kr.... hmmm
Superoptimist
15.08.2024 kl 17:23 2693

Maser litt nå men hvorfor??

Etter en børspause i forbindelse med kunngjøringen, skjøt Avance Gas-aksjen opp mer enn 10 prosent, mens BW LPG var opp 3 prosent. Deretter gjorde begge rederiene helomvending. Avance endte ned 10,7 prosent til 154,40 kroner, og BW LPG falt 2,8 prosent til 167,50 kroner.
Superoptimist
15.08.2024 kl 16:37 2759

Det ser ikke ut til at BWLPG aksjonærene i NYSE setter særlig stor pris på saken. Avance mottar nye 19.282 aksjer til en pris pr. aksje på $ 17.25. Lurer på hvordan dette påvirker oss nåværende aksjonærer. Noen som skjønner hvorfor Avanceaksjene faller så voldsomt?
Kan heller ikke bli oppfattet som vellykket da BWLPG aksjen på NYSE nå er ned 5%!!
Redigert 15.08.2024 kl 17:14 Du må logge inn for å svare
stockwalker
15.08.2024 kl 16:19 2782

DN idag..ble vel tatt på senga og det er passende med modererende betraktning for at gode kunder skal kunne organiseres seg i forhold til Avance sake idag..

..Analytiker Kristoffer Barth Skeie i Arctic synes dagens aksjekurs i Avance Gas er noe høy i forhold til underliggende verdier, men tror det kan være en refleksjon av forventninger om høye utbyttebetalinger i andre kvartal.
– Vi synes kunngjøringen er imponerende fra et syklisk perspektiv siden skipsverdiene er på all-time-high, skriver han i et notat, men legger til at Avance Gas fortsatt bærer med seg risiko knyttet til store gassfraktskip gjennom aksjene de får utstedt i BW LPG.
For BW LPGs del synes han oppkjøpet er en attraktiv måte å fornye flåten på all den tid snittalderen på Avance-skipene er 6,8 år, mens BW LPG-flåten snitter på 10,8 år.
– Vi synes transaksjonen er positiv ettersom BW LPG nå blir den mest relevante aktøren i dette segmentet, både gjennom flåten og markedsverdi, skriver han.

Allrounder
15.08.2024 kl 16:18 2774

Jeg kjøpte en del aksjer til rundt kr 155, er samtidig litt nervøs. Tiden får vise om det var et godt kjøp.
asbjørnsen
15.08.2024 kl 15:45 2882

Hahahaha....

Her er det fullstendig panikk og misforståelse + stoploss

Det er jo fasinerande. Eg har handla ein del på veg nedover her altså.
Superoptimist
15.08.2024 kl 15:18 2987

Hva i all verden!! Går denne verden rett til helv..............
Hvorfor skjer dette?
Redigert 15.08.2024 kl 15:22 Du må logge inn for å svare
Omo
15.08.2024 kl 14:50 3102

Her kan vi forvente gode utbetalinger fremover.
Winter is Here
15.08.2024 kl 14:49 3110

De har fått cash nå, de har noe cash fra før av + askjer til BWLPG. Sepnnende å se hvordan de har tenkt å betale ut det hele eller om de har tenkt å ta det gradvis Det er også spennende å se om de enker å selge BWLPG aksjer etterhvert.
Redigert 15.08.2024 kl 14:52 Du må logge inn for å svare
Lafreri
15.08.2024 kl 14:34 3159

Sjelden man ser at både kjøper og selger blir straffet ved ett stort salg.
asbjørnsen
15.08.2024 kl 14:26 3190

Det var litt av ein reaksjon.

Arctic ute med NAV125+kontant. Eg ser ikkje heilt korleis dei har rekna det ut...
asbjørnsen
15.08.2024 kl 13:19 3116

https://www.dn.no/bors/bw-lpg/avance-gas/avance-gas-selger-alle-sine-store-gasskip-til-konkurrenten/2-1-1693113

Det er snakk om totalt 12 gassfraktskip, og transaksjonen er på totalt 1,05 milliarder dollar, tilsvarende 11 milliarder kroner. Noe skal gjøres i kontanter, samtidig som Avance Gas blir nest største aksjonær i BW LPG.

– Her må vi sende tsunami-varsel på utbyttestørrelsen til aksjonærene, sier en strålende fornøyd Avance Gas-sjef Øystein Kalleklev.

Han viser til at selskapet i år har tjent 450 millioner dollar på salg av skip, og at det ligger an til å tjene 100 millioner dollar på driften.

– Vi ba aksjonærene sjekke pulsen i vår – da vi delte ut 165 millioner dollar i utbytte – nå må de sjekke pulsen igjen her. Alle eiere i Avance Gas kommer til å få en VPS-konto i kursiv, fortsetter Kalleklev.


– BW LPG får mye mer ut av de skipene som nå selges, og vi får være med på den gevinsten som aksjonærer. Så får vi se om vi skal dele ut BW LPG-aksjene direkte til våre aksjonærer, om Avance Gas skal fortsette å holde på dem eller om de skal selges.
asbjørnsen
15.08.2024 kl 13:16 3101

Eg forstår det slik at det er kontant + aksjer i BW LPG.

Så då sitter agas igjen med: 4skip + (kontakt + aksjer i BW for 12skip)
asbjørnsen
15.08.2024 kl 13:04 2981

Skal tru kva denne burde ligge på no... 28 august.

DNB har hold med kursmål på 185kr, men det var jo før meldinga som kom i dag.

Kan det komme 40kr i direkte utbetaling + 4skip + 13% i BW LPG. Er 4skip + 13% i BW meir enn 145kr ? :)
asbjørnsen
15.08.2024 kl 12:57 2974

BW LPG said the deal would be partly funded by around $585 million in cash and issuing of 19.282 million new shares to Avance Gas, which would then give it a roughly 13% stake in BW LPG, it said in a statement.
Winter is Here
15.08.2024 kl 12:45 3002

"– Overskuddene som genereres tilhører aksjonærene, uttaler Avance Gas-sjef Øystein Kalleklev om salget av 12 skip"

"Avance Gas fremhever at det venter en gevinst på 315 millioner dollar på salget.

Rederiet, som blir nest største aksjonær i BW LPG, skriver at det vil fortsette å betale ut utbytter i lys av skipssalgene.

– Overskuddene som genereres tilhører aksjonærene, uttaler toppsjef Øystein Kalleklev.

Han omtaler betingelsene i transaksjonen som «attraktive».

– Vi har funnet det mer fordelaktig for våre aksjonærer å dra nytte av de relativt høye annenhåndsprisene, forklarer Kalleklev.


https://e24.no/boers-og-finans/i/rPM5A8/fredriksen-rederi-selger-skip-for-over-11-mrd-kroner
Redigert 15.08.2024 kl 12:45 Du må logge inn for å svare
Bullmarked
15.08.2024 kl 12:35 3041

Hva skal Avance drive med når de fleste skipene selges? Ser de blir sittende med 4 skip, og oppgjøret kommer stort sett i aksjer så må vel deles ut til aksjonærer om de ikke skal bli et helt annet type selskap?
Winter is Here
15.08.2024 kl 12:25 3081

"with expected gain on sale of approximately $315 million" altså det er det som er til overs ?

De selger 12 skip, har de noen skip igjen bortsett fra de som skal leveres i 2026 ?

Hva skal de drive med frem til 2026 og blir det noe ekstra utbytte eventuelt hvor mye ?
Redigert 15.08.2024 kl 12:31 Du må logge inn for å svare
Headline
15.08.2024 kl 12:14 3109

Handelsstans. Salg av flåte, med gevinst. Er spent.....
Superoptimist
14.08.2024 kl 19:17 3287

Se det! $ 23 705
Superoptimist
14.08.2024 kl 16:28 3370

Litt spent på Poten idag. BWLPG opp 5% både på OSE og NYSE børsene.
Rui
14.08.2024 kl 11:39 3333

Er det noen som kan forklare hvorfor kursen holder seg så høyt. 27 november i 2023 var ratene 135 000, og kursen på sitt høyeste ca.177,-NOK. I dag er kursen nesten like høy med rater på 22 000. Sist gang ratene var på 22 000 eller lavere var i første halvdel av februar i år, da med kurs på rundt 120,-NOK. Er det forventninger til en sterk høst og vintersesong, økte skipsverdier, høyt kommende utbytte i Q3, lite nybygg eller andre grunner?