AGAS: Rater, analyser og ytringer.
ABG Sundal Collier oppgraderer Avance Gas og BW LPG til kjøp fra hold, og oppjusterer kursmålene, skriver TDN Direkt.
Kursmålet til Avance Gas høynes fra 114 til 146 kroner pr. aksje, mens kursmålet til BW LPG jekkes opp fra 140 til 158 kroner.
4 des: oppdatert NAV på henholdsvis 216 og 221.
Kursmålet til Avance Gas høynes fra 114 til 146 kroner pr. aksje, mens kursmålet til BW LPG jekkes opp fra 140 til 158 kroner.
4 des: oppdatert NAV på henholdsvis 216 og 221.
Redigert 06.12.2023 kl 17:00
Du må logge inn for å svare
asbjørnsen
15.08.2024 kl 20:17
5377
Eller er dei $315mill antatt sal av resterende skip + utbytte?
Ser fram til 28 august.
Om dei i beste fall har dette: $1050mill + $315mill + 4skip, så er det laaaangt opp dit frå dagens kurs...
Ser fram til 28 august.
Om dei i beste fall har dette: $1050mill + $315mill + 4skip, så er det laaaangt opp dit frå dagens kurs...
Headline
15.08.2024 kl 22:15
5384
Markedsverdien falt mye i dag, mens pengebingen i agas gikk mye motsatt vei. Om verdiene ligger i kroner og øre eller skip betyr vel ikke så mye på kort sikt. Her tenker jeg det skal innvesteres fra Fredriksen & Co. Blir nok et kraftig rekyl i morgen.
102oktan
15.08.2024 kl 22:34
5332
JF investerer ikke. Han har solgt. Driften avvikles med andre ord.
Headline
15.08.2024 kl 23:07
5331
JF gjør ikke annet enn å investere! JF har solgt, ikke for å drysse overskuddet til aksjonærene, men for å investere, selvfølgelig. Hva skal han med sedler i lomma, bortsett fre å gi til tiggere utenfor Theatercafeen?
sverre_stang
15.08.2024 kl 23:48
5433
Enig.
Har ikke John har bestilt mange nye tankskip?
Har ikke John har bestilt mange nye tankskip?
Redigert 15.08.2024 kl 23:50
Du må logge inn for å svare
Grunnpilar
16.08.2024 kl 06:40
5470
De får ca 6,28 mrd nok,- cash
De har 1,66 mrd. nok,- i Lån etter de har betalt ned med de cash som var tilgjengelig før salget ( 515-360 )
I Q1 antok de en verdi på flåten til 13,2 mrd.nok.- , men BW LPG kjøpte de for 11,2 mrd. nok,- , så 2 mrd. nok,- tapt der.
Agas aksjonærer får 19,29 mill aksjer i BW LPG som har en verdi på ca 3,2 mrd. nok,-
Agas er i dag (15.08.24 ) verdt 12 mrd.nok,- ref markedet/kurs
Agas egentlige verdi etter salget blir: 6,28+3,2-1,66 = 7,82 mrd. nok,-
Så konklusjonen er at Agas er fortsatt overpriset med ca 4180 millioner eller 4,2 mrd.nok,- så kursen bør ligge på 7820 mill / 77,4 aksjer = 101 NOK,-
Det er min forklaring på hvorfor kursen raser ned. beklager tidligere tall, rettet nå må være feil i artikkelen ifra E24.De skriver at BW LPG kjøper båtene for 1,05mrd dollar ( 11,2mrd nok,-). Men de får 6,28 mrd. nok,- i cash og de får 3,2 mrd. nok,- i aksjer. legger man sammen dette,så blir det 9,5 mrd. nok.- totalt og ikke 11,2mrd. Samt de må jo løse ut lånet på 1,66mrd. nok
De har 1,66 mrd. nok,- i Lån etter de har betalt ned med de cash som var tilgjengelig før salget ( 515-360 )
I Q1 antok de en verdi på flåten til 13,2 mrd.nok.- , men BW LPG kjøpte de for 11,2 mrd. nok,- , så 2 mrd. nok,- tapt der.
Agas aksjonærer får 19,29 mill aksjer i BW LPG som har en verdi på ca 3,2 mrd. nok,-
Agas er i dag (15.08.24 ) verdt 12 mrd.nok,- ref markedet/kurs
Agas egentlige verdi etter salget blir: 6,28+3,2-1,66 = 7,82 mrd. nok,-
Så konklusjonen er at Agas er fortsatt overpriset med ca 4180 millioner eller 4,2 mrd.nok,- så kursen bør ligge på 7820 mill / 77,4 aksjer = 101 NOK,-
Det er min forklaring på hvorfor kursen raser ned. beklager tidligere tall, rettet nå må være feil i artikkelen ifra E24.De skriver at BW LPG kjøper båtene for 1,05mrd dollar ( 11,2mrd nok,-). Men de får 6,28 mrd. nok,- i cash og de får 3,2 mrd. nok,- i aksjer. legger man sammen dette,så blir det 9,5 mrd. nok.- totalt og ikke 11,2mrd. Samt de må jo løse ut lånet på 1,66mrd. nok
Redigert 16.08.2024 kl 08:02
Du må logge inn for å svare
Headline
16.08.2024 kl 09:11
5328
Stiger på uvanlig høy omsetning. Og med FRO i portoføljen kan det bli et lite plaster på såret i dag.
asbjørnsen
16.08.2024 kl 09:47
5350
Nei.
$1050mill er jo delt i tre delar, kontant, aksjer og nedbetaling av gjeld.
Så avance har sin kontantbeholdning, ingen gjeld, aksjer i BW LPG og 4skip.
$1050mill er jo delt i tre delar, kontant, aksjer og nedbetaling av gjeld.
Så avance har sin kontantbeholdning, ingen gjeld, aksjer i BW LPG og 4skip.
stockwalker
16.08.2024 kl 10:02
5348
Noe mer .. Shareville/ The Gunners
John Fredriksens Avance Gas funderer på sin identitet etter å ha solgt sin VLGC-flåte til BW LPG i en avtale på 1 milliard dollar, som tok form mens resten av Oslo shipping-miljø var på sommerferie.
Andreas Sohmen-Paos BW avslørte i dag et kontant- og aksjeinnslag for 12 Avance VLGC-er. Det kommer mer enn tre år etter at Avance først ble aksjonær i sin Oslo-noterte rival, men bare uker etter at de første diskusjonene fant sted.
Avance-sjef Oystein Kalleklev fortalte TradeWinds at avtalen med BW LPG hadde blitt satt sammen de siste fire ukene.
Kalleklev kjente sin motpart hos kjøperen godt bidro til å fremskynde handelen. BW LPG-sjef Kristian Sørensen brukte et år i toppjobben i Avance før han byttet leir i 2022.
Sorensen fortalte TradeWinds at partene begynte dialogen under Marine Money i New York i juni. "Det var uforpliktende diskusjoner," sa han.
– Det har vært en relativt rask prosess. Det er fordi vi har fokusert på at det skal være en balansert avtale med våre aksjer og bringe aksjonærene i Avance Gas med på reisen.
"Vi befester vår rolle som den ledende VLGC-aktøren innen shipping. Vi gjør denne transaksjonen fordi vi mener det er riktig både kommersielt og å skape en større enhet i kapitalmarkedene. Det er en stor dag, det er en stor milepæl.»
Kalleklev sa at Avance hadde blitt "underskala" og at BW LPG trengte å fornye flåten. "Alle er glade," la han til.
Avance Gas sitter igjen med fire mellomstore gassskip med ammoniakkkapasitet og den nest største beholdningen i BW LPG, pluss "vesentlig" kontantbeholdning Kalleklev har lovet å gi videre som utbytte.
Han sa at Avance har solgt sine eldre VLGC-er for å fornye flåten. Disse avtalene inkluderer salg av to nybygg i år.
Skipene ble solgt for 120 millioner dollar hver, som rangerer som en historisk høy pris for denne typen fartøy.
Kalleklev sa at selskapet hadde oppnådd en "fantastisk pris" på sine 12 gjenværende skip fra BW LPG.
Han ville ikke bli trukket på noen klare planer for Avance. Han sa imidlertid at selskapet vil fortsette å handle med VLGC-ene resten av dette året når BW-avtalen skal avsluttes.
Han sa at de fire gjenværende MGC-ene, for levering i 2025 og 2026, ble inngått på 61,5 millioner dollar hver.
Dette sammenlignes med priser på lave $70 millioner for lignende nybygg for 2027-overleveringer.
Kalleklev sa at Avance kan velge å fikse disse på lang sikt eller selge dem med fortjeneste, og foreslo at Avance også kunne omdannes til et nytt kjøretøy for ammoniakk- og MGC-handelen.
Han sa at selskapet tror at ammoniakkhandelen i utgangspunktet vil være mer egnet for MGC-fartøyer.
"Uansett hva som er best for våre aksjonærer," sa Kalleklev. «Vi er pragmatiske. Hvis vi selger, vil vi gjøre det. Hvis vi chartrer, vil vi gjøre det, eller vi kan konsolidere.»
BW LPG, som allerede er den største aktøren i rommet og nå børsnotert i New York og Oslo, vil øke sin VLGC-flåte fra 41 til 53 med snuppen.
Sorensen sa: «Vi baserte hele diskusjonen på at vi skulle ha en balansert avtale basert på NAV [netto formuesverdi] til NAV verdsettelse av selskapene.
"Vi ville ikke ha gjort dette hvis vi ikke kunne brukt aksjen som valuta og hvis vi ikke kunne foreta en transaksjon som er strategisk viktig og har en skala som gjør den interessant i dagens marked."
Sorensen sa at det også var viktig å få levert 12 skip på vannet nå i løpet av fjerde kvartal i stedet for å vente på nybygg med levering i 2027 og 2028.
"Og selvfølgelig, basert på vårt markedssyn, vil dette være en god avtale for våre aksjonærer fordi vi skaper en mye større enhet, fra et kapitalmarkedsperspektiv og et kommersielt markedssynspunkt," sa han.
Avance var tidligere en frittalende talsmann for konsolidering under tidligere ledelse, men har nå endt opp med å bli tatt ut av BW LPG. Dets styreleder Pao har en lang historie med skipsovertakelser.
I 2015 tilbød Avance å fusjonere med Aurora LPG via en aksjebytte, men overtakelsestilbudet klarte ikke å sikre nok støtte fra Aurora-aksjonærene.
Året etter klarte BW LPG å kjøpe Aurora og dets ni VLGC-er via en blanding av kontanter og aksjer.
Avance og BW LPG har begge gjort forsøk på å fusjonere med Dorian LPG, den tredje største VLGC-eieren.
Disse forsøkene klarte ikke å bære frukt delvis fordi Dorian-formann John Hadjipateras ikke mente prisene var riktige.
I 2019 gjennomførte BW Group en vellykket overtakelse på 120 millioner dollar av Epic Gas, som eide 39 LPG-skip mellom 3500 cbm og 11 000 cbm. Det har også fullført avtaler i råolje- og produkttankmarkedet med DHT Holdings og Hafnia.
Opphavsrett; TradeWinds
John Fredriksens Avance Gas funderer på sin identitet etter å ha solgt sin VLGC-flåte til BW LPG i en avtale på 1 milliard dollar, som tok form mens resten av Oslo shipping-miljø var på sommerferie.
Andreas Sohmen-Paos BW avslørte i dag et kontant- og aksjeinnslag for 12 Avance VLGC-er. Det kommer mer enn tre år etter at Avance først ble aksjonær i sin Oslo-noterte rival, men bare uker etter at de første diskusjonene fant sted.
Avance-sjef Oystein Kalleklev fortalte TradeWinds at avtalen med BW LPG hadde blitt satt sammen de siste fire ukene.
Kalleklev kjente sin motpart hos kjøperen godt bidro til å fremskynde handelen. BW LPG-sjef Kristian Sørensen brukte et år i toppjobben i Avance før han byttet leir i 2022.
Sorensen fortalte TradeWinds at partene begynte dialogen under Marine Money i New York i juni. "Det var uforpliktende diskusjoner," sa han.
– Det har vært en relativt rask prosess. Det er fordi vi har fokusert på at det skal være en balansert avtale med våre aksjer og bringe aksjonærene i Avance Gas med på reisen.
"Vi befester vår rolle som den ledende VLGC-aktøren innen shipping. Vi gjør denne transaksjonen fordi vi mener det er riktig både kommersielt og å skape en større enhet i kapitalmarkedene. Det er en stor dag, det er en stor milepæl.»
Kalleklev sa at Avance hadde blitt "underskala" og at BW LPG trengte å fornye flåten. "Alle er glade," la han til.
Avance Gas sitter igjen med fire mellomstore gassskip med ammoniakkkapasitet og den nest største beholdningen i BW LPG, pluss "vesentlig" kontantbeholdning Kalleklev har lovet å gi videre som utbytte.
Han sa at Avance har solgt sine eldre VLGC-er for å fornye flåten. Disse avtalene inkluderer salg av to nybygg i år.
Skipene ble solgt for 120 millioner dollar hver, som rangerer som en historisk høy pris for denne typen fartøy.
Kalleklev sa at selskapet hadde oppnådd en "fantastisk pris" på sine 12 gjenværende skip fra BW LPG.
Han ville ikke bli trukket på noen klare planer for Avance. Han sa imidlertid at selskapet vil fortsette å handle med VLGC-ene resten av dette året når BW-avtalen skal avsluttes.
Han sa at de fire gjenværende MGC-ene, for levering i 2025 og 2026, ble inngått på 61,5 millioner dollar hver.
Dette sammenlignes med priser på lave $70 millioner for lignende nybygg for 2027-overleveringer.
Kalleklev sa at Avance kan velge å fikse disse på lang sikt eller selge dem med fortjeneste, og foreslo at Avance også kunne omdannes til et nytt kjøretøy for ammoniakk- og MGC-handelen.
Han sa at selskapet tror at ammoniakkhandelen i utgangspunktet vil være mer egnet for MGC-fartøyer.
"Uansett hva som er best for våre aksjonærer," sa Kalleklev. «Vi er pragmatiske. Hvis vi selger, vil vi gjøre det. Hvis vi chartrer, vil vi gjøre det, eller vi kan konsolidere.»
BW LPG, som allerede er den største aktøren i rommet og nå børsnotert i New York og Oslo, vil øke sin VLGC-flåte fra 41 til 53 med snuppen.
Sorensen sa: «Vi baserte hele diskusjonen på at vi skulle ha en balansert avtale basert på NAV [netto formuesverdi] til NAV verdsettelse av selskapene.
"Vi ville ikke ha gjort dette hvis vi ikke kunne brukt aksjen som valuta og hvis vi ikke kunne foreta en transaksjon som er strategisk viktig og har en skala som gjør den interessant i dagens marked."
Sorensen sa at det også var viktig å få levert 12 skip på vannet nå i løpet av fjerde kvartal i stedet for å vente på nybygg med levering i 2027 og 2028.
"Og selvfølgelig, basert på vårt markedssyn, vil dette være en god avtale for våre aksjonærer fordi vi skaper en mye større enhet, fra et kapitalmarkedsperspektiv og et kommersielt markedssynspunkt," sa han.
Avance var tidligere en frittalende talsmann for konsolidering under tidligere ledelse, men har nå endt opp med å bli tatt ut av BW LPG. Dets styreleder Pao har en lang historie med skipsovertakelser.
I 2015 tilbød Avance å fusjonere med Aurora LPG via en aksjebytte, men overtakelsestilbudet klarte ikke å sikre nok støtte fra Aurora-aksjonærene.
Året etter klarte BW LPG å kjøpe Aurora og dets ni VLGC-er via en blanding av kontanter og aksjer.
Avance og BW LPG har begge gjort forsøk på å fusjonere med Dorian LPG, den tredje største VLGC-eieren.
Disse forsøkene klarte ikke å bære frukt delvis fordi Dorian-formann John Hadjipateras ikke mente prisene var riktige.
I 2019 gjennomførte BW Group en vellykket overtakelse på 120 millioner dollar av Epic Gas, som eide 39 LPG-skip mellom 3500 cbm og 11 000 cbm. Det har også fullført avtaler i råolje- og produkttankmarkedet med DHT Holdings og Hafnia.
Opphavsrett; TradeWinds
Superoptimist
16.08.2024 kl 11:12
5244
Siste nytt idag:
Klokken 07:09 i dag skrev Kalleklev om dealen på Twitter og la til at fraktraten (Houston-Kina) plutselig nå har klatret rundt 45 prosent på én dag, fra 29.200 dollar dagen til 42.300 dollar dagen.
Klokken 07:09 i dag skrev Kalleklev om dealen på Twitter og la til at fraktraten (Houston-Kina) plutselig nå har klatret rundt 45 prosent på én dag, fra 29.200 dollar dagen til 42.300 dollar dagen.
Lilleulv477
16.08.2024 kl 12:20
5159
Da kan vi glede oss til de 10 mrd nok de får i q4.
I mellomtiden så får vi ekstra utbytte i q2 om et par dager.
I mellomtiden så får vi ekstra utbytte i q2 om et par dager.
Lilleulv477
16.08.2024 kl 16:43
5032
Over til avance. Hvordan reprises denne om BW lpg aksjene stiger 50% på høsten slik som ifjor
Superoptimist
16.08.2024 kl 18:00
5178
Kan aldri tenke meg at Fredriksen har gjort en bevisst dum transaksjon! Kan det være at det har blitt gjort noe "under bordet"?? Spent på hva som kommer ut av dette for oss andre aksjeeiere i selskapet.
DividendYield
16.08.2024 kl 18:52
5262
Litt rart de skulle gjennomføre denne handelen når ratene er på omtrent årets laveste, men det er kanskje en tanke bak?
Statman
17.08.2024 kl 12:48
5028
Kanskje det gir mening å selge skipene dersom man tror at ratene vil forbli lave i overskuelig fremtid. BWLPG må jo tro at ratene skal noe opp igjen. Antar at det er noen synergier ved at BWLPG tar over skipene.
Redigert 17.08.2024 kl 12:49
Du må logge inn for å svare
DividendYield
17.08.2024 kl 13:53
5078
Det tviler jeg på. Høsten og h2 pleier å være høysesong for Lpg og ratene.
Mr Jinx
17.08.2024 kl 14:29
5062
Kommende store utbytte.
Hvilken type utbytte er det? Ekstraord? Tilbakebetaling??
Hvilken type utbytte er det? Ekstraord? Tilbakebetaling??
Lilleulv477
17.08.2024 kl 15:56
5005
DividendYield skrev Det tviler jeg på. Høsten og h2 pleier å være høysesong for Lpg og ratene.
en del av betalingen er aksjer i BW lpg som stiger når det er høysesong.
Stiger de like mye som ifjor så overstiger denne dealen market cap
Stiger de like mye som ifjor så overstiger denne dealen market cap
Redigert 18.08.2024 kl 14:44
Du må logge inn for å svare
Lilleulv477
19.08.2024 kl 09:53
4483
utbytte q2 blir vel koselig å betale for shorterne.
fortjeneste drift + 120 mill$
fortjeneste drift + 120 mill$
asbjørnsen
19.08.2024 kl 09:54
4515
Men altså, kvifor selge folk unna sånn no?
Dei har solgt 12VLGC til $1050mill. - kontantar, aksjer + nedbetaling av gjeld
Dei har 4 MGC
Dei har kontantbeholdning
Dei får inntekter for 12VLGC fram til overtagelse
og alt dette er no prisa til 8,5milliardar.... Det er jo heilt gale!
Dei har solgt 12VLGC til $1050mill. - kontantar, aksjer + nedbetaling av gjeld
Dei har 4 MGC
Dei har kontantbeholdning
Dei får inntekter for 12VLGC fram til overtagelse
og alt dette er no prisa til 8,5milliardar.... Det er jo heilt gale!
Mammon
19.08.2024 kl 09:57
4566
hehe skjønner at artic pirates vil ha billige aksjer LOL
hvorfor stikker de ikke hull i luftballongen NTI som er priset til 2mrd med mikroomsetning???
hvorfor stikker de ikke hull i luftballongen NTI som er priset til 2mrd med mikroomsetning???
Lilleulv477
19.08.2024 kl 10:15
4442
market cap er nå på 10.17 mrd nok
Redigert 19.08.2024 kl 10:28
Du må logge inn for å svare
Lilleulv477
19.08.2024 kl 15:33
4060
The Company also generate positive cashflow during the second quarter as we
guided that 83 per cent of the second quarter was booked at an average Time
Charter Equivalent (TCE) rate of approximately $48,000 per day, significantly
higher than our cash break-even in the low $20,000 per day.
guided that 83 per cent of the second quarter was booked at an average Time
Charter Equivalent (TCE) rate of approximately $48,000 per day, significantly
higher than our cash break-even in the low $20,000 per day.
Superoptimist
19.08.2024 kl 16:57
3894
Jeg lurer på hvem det er som selger unna sine aksjer i selskapet til kr. 131.-????