AGAS: Rater, analyser og ytringer.

sverre_stang
AGAS 04.09.2023 kl 11:28 193170

ABG Sundal Collier oppgraderer Avance Gas og BW LPG til kjøp fra hold, og oppjusterer kursmålene, skriver TDN Direkt.

Kursmålet til Avance Gas høynes fra 114 til 146 kroner pr. aksje, mens kursmålet til BW LPG jekkes opp fra 140 til 158 kroner.

4 des: oppdatert NAV på henholdsvis 216 og 221.

Redigert 06.12.2023 kl 17:00 Du må logge inn for å svare
Statman
20.08.2024 kl 18:07 6386

De siste dagers kursutvikling i både Dorian og BWLPG tyder på at det er liten tro på lpg-segmentet fremover. Ratene er forsiktig opp de siste dagene, men likevel faller kursen i begge selskaper. Kursen i AGAS er nå mindre følsom overfor endringer i ratene, men tilpasser seg nedover slik at aksjekursen reflekterer den reelle verdien av selskapet. Det blir interessant å se hva som skjer når BWLPG legger frem tall. Det er ikke utenkelig at lpg-aksjene faller 30-50% utover høsten.
Superoptimist
20.08.2024 kl 16:38 6483

Forundret over hvordan noen kunne finne på denne katastrofen, for begge selskaper. Lurer på hva som har ligget bak! Fredriksen er da ikke kjent for å begå slike dumheter!!
KommersK
19.08.2024 kl 18:53 6998

Ja, de hater nok sikkert å sitte short nå... Må bare le.
sverre_stang
19.08.2024 kl 18:36 6871

$ 32 131
sverre_stang
19.08.2024 kl 17:33 3872

Kanskje noen som kjøpte for 40, for et par år siden?
Superoptimist
19.08.2024 kl 16:57 3723

Jeg lurer på hvem det er som selger unna sine aksjer i selskapet til kr. 131.-????
kbnp
19.08.2024 kl 16:24 3784

Kronekursen styrker seg og STOREULV ligger som gjedda i sivet 😁
Lilleulv477
19.08.2024 kl 15:33 3889

The Company also generate positive cashflow during the second quarter as we
guided that 83 per cent of the second quarter was booked at an average Time
Charter Equivalent (TCE) rate of approximately $48,000 per day, significantly
higher than our cash break-even in the low $20,000 per day.

Headline
19.08.2024 kl 11:06 4183

Noen formenining om hva so skjedde der nede rundt 132?
Lilleulv477
19.08.2024 kl 10:15 4271

market cap er nå på 10.17 mrd nok
Redigert 19.08.2024 kl 10:28 Du må logge inn for å svare
Mammon
19.08.2024 kl 09:57 4395

hehe skjønner at artic pirates vil ha billige aksjer LOL

hvorfor stikker de ikke hull i luftballongen NTI som er priset til 2mrd med mikroomsetning???
asbjørnsen
19.08.2024 kl 09:54 4341

Men altså, kvifor selge folk unna sånn no?

Dei har solgt 12VLGC til $1050mill. - kontantar, aksjer + nedbetaling av gjeld
Dei har 4 MGC
Dei har kontantbeholdning
Dei får inntekter for 12VLGC fram til overtagelse

og alt dette er no prisa til 8,5milliardar.... Det er jo heilt gale!
Lilleulv477
19.08.2024 kl 09:53 4309

utbytte q2 blir vel koselig å betale for shorterne.
fortjeneste drift + 120 mill$
Mammon
19.08.2024 kl 09:52 4308

artic da pirates vil ha billige aksjer før vinteren?

Klabbeføre
19.08.2024 kl 09:38 4333

Short som smadrer kursen før de begynner å kjøpe tilbake?
Headline
19.08.2024 kl 09:29 4322

Er handelen stoppet igjen?
Lilleulv477
17.08.2024 kl 15:56 4830

en del av betalingen er aksjer i BW lpg som stiger når det er høysesong.

Stiger de like mye som ifjor så overstiger denne dealen market cap
Redigert 18.08.2024 kl 14:44 Du må logge inn for å svare
Mr Jinx
17.08.2024 kl 14:29 4887

Kommende store utbytte.
Hvilken type utbytte er det? Ekstraord? Tilbakebetaling??
DividendYield
17.08.2024 kl 13:53 4903

Det tviler jeg på. Høsten og h2 pleier å være høysesong for Lpg og ratene.
Statman
17.08.2024 kl 12:48 4852

Kanskje det gir mening å selge skipene dersom man tror at ratene vil forbli lave i overskuelig fremtid. BWLPG må jo tro at ratene skal noe opp igjen. Antar at det er noen synergier ved at BWLPG tar over skipene.
Redigert 17.08.2024 kl 12:49 Du må logge inn for å svare
Lilleulv477
17.08.2024 kl 10:50 4905

10 mrd for skipene og 11.6 mrd i market cap
sverre_stang
16.08.2024 kl 20:55 5153

sverre_stang skrev $ 28 892
Grønne tall videre..
DividendYield
16.08.2024 kl 18:52 5089

Litt rart de skulle gjennomføre denne handelen når ratene er på omtrent årets laveste, men det er kanskje en tanke bak?
sverre_stang
16.08.2024 kl 18:41 5049

$ 28 892

Superoptimist
16.08.2024 kl 18:00 5006

Kan aldri tenke meg at Fredriksen har gjort en bevisst dum transaksjon! Kan det være at det har blitt gjort noe "under bordet"?? Spent på hva som kommer ut av dette for oss andre aksjeeiere i selskapet.
Lilleulv477
16.08.2024 kl 16:43 4859

Over til avance. Hvordan reprises denne om BW lpg aksjene stiger 50% på høsten slik som ifjor
Statman
16.08.2024 kl 15:48 4786

Da er alle aksjer solgt
Lilleulv477
16.08.2024 kl 12:20 4987

Da kan vi glede oss til de 10 mrd nok de får i q4.
I mellomtiden så får vi ekstra utbytte i q2 om et par dager.
Superoptimist
16.08.2024 kl 11:12 5072

Siste nytt idag:
Klokken 07:09 i dag skrev Kalleklev om dealen på Twitter og la til at fraktraten (Houston-Kina) plutselig nå har klatret rundt 45 prosent på én dag, fra 29.200 dollar dagen til 42.300 dollar dagen.

stockwalker
16.08.2024 kl 10:02 5178

Noe mer .. Shareville/ The Gunners

John Fredriksens Avance Gas funderer på sin identitet etter å ha solgt sin VLGC-flåte til BW LPG i en avtale på 1 milliard dollar, som tok form mens resten av Oslo shipping-miljø var på sommerferie.

Andreas Sohmen-Paos BW avslørte i dag et kontant- og aksjeinnslag for 12 Avance VLGC-er. Det kommer mer enn tre år etter at Avance først ble aksjonær i sin Oslo-noterte rival, men bare uker etter at de første diskusjonene fant sted.

Avance-sjef Oystein Kalleklev fortalte TradeWinds at avtalen med BW LPG hadde blitt satt sammen de siste fire ukene.

Kalleklev kjente sin motpart hos kjøperen godt bidro til å fremskynde handelen. BW LPG-sjef Kristian Sørensen brukte et år i toppjobben i Avance før han byttet leir i 2022.

Sorensen fortalte TradeWinds at partene begynte dialogen under Marine Money i New York i juni. "Det var uforpliktende diskusjoner," sa han.

– Det har vært en relativt rask prosess. Det er fordi vi har fokusert på at det skal være en balansert avtale med våre aksjer og bringe aksjonærene i Avance Gas med på reisen.

"Vi befester vår rolle som den ledende VLGC-aktøren innen shipping. Vi gjør denne transaksjonen fordi vi mener det er riktig både kommersielt og å skape en større enhet i kapitalmarkedene. Det er en stor dag, det er en stor milepæl.»

Kalleklev sa at Avance hadde blitt "underskala" og at BW LPG trengte å fornye flåten. "Alle er glade," la han til.

Avance Gas sitter igjen med fire mellomstore gassskip med ammoniakkkapasitet og den nest største beholdningen i BW LPG, pluss "vesentlig" kontantbeholdning Kalleklev har lovet å gi videre som utbytte.

Han sa at Avance har solgt sine eldre VLGC-er for å fornye flåten. Disse avtalene inkluderer salg av to nybygg i år.

Skipene ble solgt for 120 millioner dollar hver, som rangerer som en historisk høy pris for denne typen fartøy.

Kalleklev sa at selskapet hadde oppnådd en "fantastisk pris" på sine 12 gjenværende skip fra BW LPG.

Han ville ikke bli trukket på noen klare planer for Avance. Han sa imidlertid at selskapet vil fortsette å handle med VLGC-ene resten av dette året når BW-avtalen skal avsluttes.

Han sa at de fire gjenværende MGC-ene, for levering i 2025 og 2026, ble inngått på 61,5 millioner dollar hver.

Dette sammenlignes med priser på lave $70 millioner for lignende nybygg for 2027-overleveringer.

Kalleklev sa at Avance kan velge å fikse disse på lang sikt eller selge dem med fortjeneste, og foreslo at Avance også kunne omdannes til et nytt kjøretøy for ammoniakk- og MGC-handelen.

Han sa at selskapet tror at ammoniakkhandelen i utgangspunktet vil være mer egnet for MGC-fartøyer.

"Uansett hva som er best for våre aksjonærer," sa Kalleklev. «Vi er pragmatiske. Hvis vi selger, vil vi gjøre det. Hvis vi chartrer, vil vi gjøre det, eller vi kan konsolidere.»

BW LPG, som allerede er den største aktøren i rommet og nå børsnotert i New York og Oslo, vil øke sin VLGC-flåte fra 41 til 53 med snuppen.

Sorensen sa: «Vi baserte hele diskusjonen på at vi skulle ha en balansert avtale basert på NAV [netto formuesverdi] til NAV verdsettelse av selskapene.

"Vi ville ikke ha gjort dette hvis vi ikke kunne brukt aksjen som valuta og hvis vi ikke kunne foreta en transaksjon som er strategisk viktig og har en skala som gjør den interessant i dagens marked."

Sorensen sa at det også var viktig å få levert 12 skip på vannet nå i løpet av fjerde kvartal i stedet for å vente på nybygg med levering i 2027 og 2028.

"Og selvfølgelig, basert på vårt markedssyn, vil dette være en god avtale for våre aksjonærer fordi vi skaper en mye større enhet, fra et kapitalmarkedsperspektiv og et kommersielt markedssynspunkt," sa han.

Avance var tidligere en frittalende talsmann for konsolidering under tidligere ledelse, men har nå endt opp med å bli tatt ut av BW LPG. Dets styreleder Pao har en lang historie med skipsovertakelser.

I 2015 tilbød Avance å fusjonere med Aurora LPG via en aksjebytte, men overtakelsestilbudet klarte ikke å sikre nok støtte fra Aurora-aksjonærene.

Året etter klarte BW LPG å kjøpe Aurora og dets ni VLGC-er via en blanding av kontanter og aksjer.

Avance og BW LPG har begge gjort forsøk på å fusjonere med Dorian LPG, den tredje største VLGC-eieren.

Disse forsøkene klarte ikke å bære frukt delvis fordi Dorian-formann John Hadjipateras ikke mente prisene var riktige.

I 2019 gjennomførte BW Group en vellykket overtakelse på 120 millioner dollar av Epic Gas, som eide 39 LPG-skip mellom 3500 cbm og 11 000 cbm. Det har også fullført avtaler i råolje- og produkttankmarkedet med DHT Holdings og Hafnia.

Opphavsrett; TradeWinds
asbjørnsen
16.08.2024 kl 09:47 5179

Nei.

$1050mill er jo delt i tre delar, kontant, aksjer og nedbetaling av gjeld.

Så avance har sin kontantbeholdning, ingen gjeld, aksjer i BW LPG og 4skip.
Headline
16.08.2024 kl 09:11 5158

Stiger på uvanlig høy omsetning. Og med FRO i portoføljen kan det bli et lite plaster på såret i dag.
Grunnpilar
16.08.2024 kl 06:40 5300

De får ca 6,28 mrd nok,- cash
De har 1,66 mrd. nok,- i Lån etter de har betalt ned med de cash som var tilgjengelig før salget ( 515-360 )
I Q1 antok de en verdi på flåten til 13,2 mrd.nok.- , men BW LPG kjøpte de for 11,2 mrd. nok,- , så 2 mrd. nok,- tapt der.
Agas aksjonærer får 19,29 mill aksjer i BW LPG som har en verdi på ca 3,2 mrd. nok,-

Agas er i dag (15.08.24 ) verdt 12 mrd.nok,- ref markedet/kurs
Agas egentlige verdi etter salget blir: 6,28+3,2-1,66 = 7,82 mrd. nok,-

Så konklusjonen er at Agas er fortsatt overpriset med ca 4180 millioner eller 4,2 mrd.nok,- så kursen bør ligge på 7820 mill / 77,4 aksjer = 101 NOK,-

Det er min forklaring på hvorfor kursen raser ned. beklager tidligere tall, rettet nå må være feil i artikkelen ifra E24.De skriver at BW LPG kjøper båtene for 1,05mrd dollar ( 11,2mrd nok,-). Men de får 6,28 mrd. nok,- i cash og de får 3,2 mrd. nok,- i aksjer. legger man sammen dette,så blir det 9,5 mrd. nok.- totalt og ikke 11,2mrd. Samt de må jo løse ut lånet på 1,66mrd. nok
Redigert 16.08.2024 kl 08:02 Du må logge inn for å svare
sverre_stang
15.08.2024 kl 23:48 5263

Enig.
Har ikke John har bestilt mange nye tankskip?
Redigert 15.08.2024 kl 23:50 Du må logge inn for å svare
Headline
15.08.2024 kl 23:07 5161

JF gjør ikke annet enn å investere! JF har solgt, ikke for å drysse overskuddet til aksjonærene, men for å investere, selvfølgelig. Hva skal han med sedler i lomma, bortsett fre å gi til tiggere utenfor Theatercafeen?
102oktan
15.08.2024 kl 22:34 5163

JF investerer ikke. Han har solgt. Driften avvikles med andre ord.