AGAS: Rater, analyser og ytringer.
ABG Sundal Collier oppgraderer Avance Gas og BW LPG til kjøp fra hold, og oppjusterer kursmålene, skriver TDN Direkt.
Kursmålet til Avance Gas høynes fra 114 til 146 kroner pr. aksje, mens kursmålet til BW LPG jekkes opp fra 140 til 158 kroner.
4 des: oppdatert NAV på henholdsvis 216 og 221.
Kursmålet til Avance Gas høynes fra 114 til 146 kroner pr. aksje, mens kursmålet til BW LPG jekkes opp fra 140 til 158 kroner.
4 des: oppdatert NAV på henholdsvis 216 og 221.
Redigert 06.12.2023 kl 17:00
Du må logge inn for å svare
stockwalker
04.09.2024 kl 08:11
5807
Hvem selger aksjer i så store mengder om dagen?.. noen med pålogg Tekinvestor inside burde se og rapportere det her..
Nettopp, og da kan vi ikke anta noe annet enn at han har foretatt dette grepet fordi det vil være mer lønnsomt og smart enn noe annet, for ham selv og for oss. Ingenting skjer i dette selskapet uten at det er ham som står bak strategien og beslutningene.
sverre_stang
03.09.2024 kl 20:08
5944
Fredriksen er vel i samme båt som oss, bare at han eier 78% av båten, mens du og meg bare eier en lanterne?
Redigert 03.09.2024 kl 20:09
Du må logge inn for å svare
Det store eller riktige spørsmålet er egentlig: Hva tror egentlig enkelte er så galt med dette salget? Forstår de ikke at Avance Gas vil fortsette å tjene penger fra det samme segmentet gjennom eierskapet i BW LPG? Og ellers dra inn noe helt utrolig på renter på hva som utgjør pengedelen av oppgjøret? Og at det er oss aksjonærene som det hele ender hos til slutt? Jeg tror hva det er frykt for hva de ikke forstår og for det ukjente som driver kursen i øyeblikket. På den annen side: Om markedet mener at å selge skipene var kjempedumt, hvorfor mener ikke markedet at å kjøpe skipene var kjempesmart? BW LPG stuper jo også. Det er noe alvorlig misforstått eller selvmotsigende i markedet og galt fatt når begge parter i en handel straffes noe helt enorm enda hva som oppnås i dem er helt motsatt av hverandre.
Hvem selger aksjer i så store mengder om dagen?
Hvem selger aksjer i så store mengder om dagen?
Superoptimist
03.09.2024 kl 17:33
6033
Kunnskapsmessig virker det på meg som om Fredriksen har satt oss i en katastrofe. Er det riktig eller??????
stockwalker
03.09.2024 kl 10:01
6074
sverre_stang skrev Da tenker jeg kursen korrigerer ned med ca 15kr?
Er vi ikke på kun stålverdien nå, ca 128+-?
Er det iberegnet verdien av skip som selges, eller er det verdien av gjenværende redusert selskap med uybyggings-porteføljen 2025-2026 o.a. ..?
Er det iberegnet verdien av skip som selges, eller er det verdien av gjenværende redusert selskap med uybyggings-porteføljen 2025-2026 o.a. ..?
sverre_stang
02.09.2024 kl 16:49
6378
Da tenker jeg kursen korrigerer ned med ca 15kr?
Redigert 02.09.2024 kl 16:49
Du må logge inn for å svare
Superoptimist
02.09.2024 kl 08:29
6512
Fra den 18/9 går aksjene eksklusiv utbytte på $ 1.35. Lurer på hva som skjer med prisen på aksjene!
Det skjer jo hver gang forut for utbytte-utbetalinger at kursen presses ned først med vilje, det er ikke noe nytt, og det har vært tatt opp i sinne og i frustrasjon utallige ganger i alle år i Avance Gas trådene både på det gamle og det nye forumet her hvor man forbanner Oslo Børs tilstandene hvor meglerhusene herjer o.s.v., så det irriterende fenomenet skulle det være unødvendig å analysere nærmere.
Denne gangen er det nok også en del som selger fordi de ikke helt har skjønt tegningen med salget av de mange skipene til BW LPG og at det faktisk er et mektig smart og lønnsomt sjakktrekk; Avance Gas vil ikke gå glipp av en eneste inntektskrone fra fraktratene innen LPG-frakt-sektoren og heller ikke vi aksjonærene da det vil bli noen vanvittige utbytte-utbetalinger fra BW LPG til selskapets nest største aksjonær Avance Gas. I tillegg får selskapet strøket alt gjeld og en kjempesum i kontanter fra skipssalget som skal utbetales til alle oss aksjonærene både i etterkant av Q3- og Q4 rapporteringen. I mellomtiden tjener Avance Gas også direkte på fraktratene ut hele dette året. Og etter alt dette er fortsatt Avance Gas et rederi med skip og med flere skip i bestilling samt et holdingselskap gjennom sine aksjer i BW LPG, aksjer som det er sagt kan beholdes eller deles direkte ut til aksjonærene eller selges og pengene gis til aksjonærene eller benyttes som kapital ved inngåelse av samarbeid med - eller oppkjøp av - noe lukrativt.
Jeg forstår ikke dem som selger nå, men det er klart at mange har en kjempegevinst her fra da aksjen kostet 17 kr eller lavere og at det kanskje for dem synes naturlig eller fristende å selge nå. Men uansett, ingen kan da tro at Store-Ulv som "nær på eneeier" av Avance Gas har bestemt dette om det ikke ligger en voldsom lønnsomhet i det og et intelligent strategisk grep? Det er kun èn grunn til de forandringene vi ser i selskapet nå, og det er griskhet for å oppnå mer penger til oss alle aksjonærene enn hva som vi ellers ville fått. Og jeg henger meg gjerne på Store-Ulv sin strategi og griskhet når vi sitter på samme side av bordet; det som gagner ham gagner meg og alle andre aksjonærer i Avance Gas og han gjør ingenting som ikke gagner ham, og det gjernest voldsomt også.
Om ikke alt står like klart frem for alle, så husk at Store-Ulv hadde ikke vært der han er i dag økonomisk om han bare hadde tenkt som deg og meg og ikke hatt en større forståelse for forretning og strategi.
"John Fredriksen (født 1944) er en norskfødt olje- og shippingmagnat med kypriotisk statsborgerskap. Han kom fra vanlige kår, men bygget opp en formue fra grunnen. Tidsskriftet Kapital vurderte at John Fredriksen i 2023 var god for 205 milliarder kroner. I desember 2023 anslo Finansavisen Fredriksens formue til 230 milliarder kroner. En økende del av formuen var da plassert i obligasjoner, eiendomsaksjer og fast eiendom, i tillegg til at shippingaksjene anført av Frontline og Avance Gas Holdings hadde steget kraftig. Han antas å være verdens største tankreder, Kypros' rikeste person, og den rikeste nålevende person født i Norge. Etter suksessen som forretningsmann har John Fredriksen flyttet fra Norge og frasagt seg sitt norske statsborgerskap.".
Sitat, Wikipedia.
Denne gangen er det nok også en del som selger fordi de ikke helt har skjønt tegningen med salget av de mange skipene til BW LPG og at det faktisk er et mektig smart og lønnsomt sjakktrekk; Avance Gas vil ikke gå glipp av en eneste inntektskrone fra fraktratene innen LPG-frakt-sektoren og heller ikke vi aksjonærene da det vil bli noen vanvittige utbytte-utbetalinger fra BW LPG til selskapets nest største aksjonær Avance Gas. I tillegg får selskapet strøket alt gjeld og en kjempesum i kontanter fra skipssalget som skal utbetales til alle oss aksjonærene både i etterkant av Q3- og Q4 rapporteringen. I mellomtiden tjener Avance Gas også direkte på fraktratene ut hele dette året. Og etter alt dette er fortsatt Avance Gas et rederi med skip og med flere skip i bestilling samt et holdingselskap gjennom sine aksjer i BW LPG, aksjer som det er sagt kan beholdes eller deles direkte ut til aksjonærene eller selges og pengene gis til aksjonærene eller benyttes som kapital ved inngåelse av samarbeid med - eller oppkjøp av - noe lukrativt.
Jeg forstår ikke dem som selger nå, men det er klart at mange har en kjempegevinst her fra da aksjen kostet 17 kr eller lavere og at det kanskje for dem synes naturlig eller fristende å selge nå. Men uansett, ingen kan da tro at Store-Ulv som "nær på eneeier" av Avance Gas har bestemt dette om det ikke ligger en voldsom lønnsomhet i det og et intelligent strategisk grep? Det er kun èn grunn til de forandringene vi ser i selskapet nå, og det er griskhet for å oppnå mer penger til oss alle aksjonærene enn hva som vi ellers ville fått. Og jeg henger meg gjerne på Store-Ulv sin strategi og griskhet når vi sitter på samme side av bordet; det som gagner ham gagner meg og alle andre aksjonærer i Avance Gas og han gjør ingenting som ikke gagner ham, og det gjernest voldsomt også.
Om ikke alt står like klart frem for alle, så husk at Store-Ulv hadde ikke vært der han er i dag økonomisk om han bare hadde tenkt som deg og meg og ikke hatt en større forståelse for forretning og strategi.
"John Fredriksen (født 1944) er en norskfødt olje- og shippingmagnat med kypriotisk statsborgerskap. Han kom fra vanlige kår, men bygget opp en formue fra grunnen. Tidsskriftet Kapital vurderte at John Fredriksen i 2023 var god for 205 milliarder kroner. I desember 2023 anslo Finansavisen Fredriksens formue til 230 milliarder kroner. En økende del av formuen var da plassert i obligasjoner, eiendomsaksjer og fast eiendom, i tillegg til at shippingaksjene anført av Frontline og Avance Gas Holdings hadde steget kraftig. Han antas å være verdens største tankreder, Kypros' rikeste person, og den rikeste nålevende person født i Norge. Etter suksessen som forretningsmann har John Fredriksen flyttet fra Norge og frasagt seg sitt norske statsborgerskap.".
Sitat, Wikipedia.
Superoptimist
01.09.2024 kl 16:47
6716
Hvis det skal bli så vakkert å sitte med Avance aksjene fremover hvorfor har aksjen da falt så voldsomt?
asbjørnsen skrev Så det vil komme kontant- og aksjetransaksjon per skip framover?
Ja, alt skjer skip for skip inntil alle skipene således er overført. Her snakker vi nok overføring når skipene enkeltvis fortløpende ankommer havn vil jeg tro.
Jeg tror det blir fantastisk vakkert å sitte som aksjonær i Avance Gas fremover. Det er voldsomt mye penger som skal til aksjonærene både av overskudd av egen fraktvirksomhet i forhold til fraktrate og i neste omgang utbytte-utbetalinger fra BW LPG til Avance Gas og så til Avance Gas sine aksjonærer for tilsvarende fremover og så alle pengene for salg av alle skipene. Det bare strømmer på nå hvert eneste kvartal. Jeg har aldri hørt om en slik pengefest for aksjonærer noen gang.
Jeg tror det blir fantastisk vakkert å sitte som aksjonær i Avance Gas fremover. Det er voldsomt mye penger som skal til aksjonærene både av overskudd av egen fraktvirksomhet i forhold til fraktrate og i neste omgang utbytte-utbetalinger fra BW LPG til Avance Gas og så til Avance Gas sine aksjonærer for tilsvarende fremover og så alle pengene for salg av alle skipene. Det bare strømmer på nå hvert eneste kvartal. Jeg har aldri hørt om en slik pengefest for aksjonærer noen gang.
asbjørnsen
31.08.2024 kl 21:13
6602
Så det vil komme kontant- og aksjetransaksjon per skip framover?
"40 dagers lås på BWlpg aksjane, når desse dagane begynte å tikke veit eg ikkje per no"
Svar: Det er fortløpende fra overtagelse og oppgjør for hvert enkelt skip, mener jeg det ble sagt.
Svar: Det er fortløpende fra overtagelse og oppgjør for hvert enkelt skip, mener jeg det ble sagt.
asbjørnsen
31.08.2024 kl 11:34
6583
Då har du to tiår meir erfaring enn meg ;)
Ja, nei. Det er nokon krefter i sving som igjen får stop-loss og frykt til å spele inn. Det hjelper vell heller ikkje at det er ein del som har hatt ei lang fin reise sidan agas var under ein tjuekroning... Får berre følgje med her tenker eg. Dei kom dessverre ikkje med ei klar melding om kva dei skal gjere vidare no, håpar dette kjem ved Q3 eller helst før.
40 dagers lås på BWlpg aksjane, når desse dagane begynte å tikke veit eg ikkje per no
Ja, nei. Det er nokon krefter i sving som igjen får stop-loss og frykt til å spele inn. Det hjelper vell heller ikkje at det er ein del som har hatt ei lang fin reise sidan agas var under ein tjuekroning... Får berre følgje med her tenker eg. Dei kom dessverre ikkje med ei klar melding om kva dei skal gjere vidare no, håpar dette kjem ved Q3 eller helst før.
40 dagers lås på BWlpg aksjane, når desse dagane begynte å tikke veit eg ikkje per no
Redigert 31.08.2024 kl 21:14
Du må logge inn for å svare
Superoptimist
31.08.2024 kl 09:13
6628
Hei Asbjørnsen. Jeg følger deg helt etter mer enn 40 år på børsen. Det er da ingen logikk mer på denne "spillebula", kun kapitalmanipulering og analysekjeltringer!
asbjørnsen
30.08.2024 kl 20:59
6789
Ja det er heilt bort i staur og vegge!
Tilsvarande kan ein vell sei om dnb som hadde 185. Var tilrettelegger for salget, etter meldinga så var den anbefalinga tatt bort, og no er dei ute med 138...
Prisa kun etter NAV. Eg forstår ikkje heilt logikken i det når dei har 20mill aksjer i BWlpg + 4skip som kan bli solgt eller drifta...
Tilsvarande kan ein vell sei om dnb som hadde 185. Var tilrettelegger for salget, etter meldinga så var den anbefalinga tatt bort, og no er dei ute med 138...
Prisa kun etter NAV. Eg forstår ikkje heilt logikken i det når dei har 20mill aksjer i BWlpg + 4skip som kan bli solgt eller drifta...
Superoptimist
30.08.2024 kl 11:32
7016
Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte!!!!!
9. AVANCE GAS: Kepler Cheuvreux kutter kursmålet fra 219 til 128 kroner, og går fra kjøp til hold.
9. AVANCE GAS: Kepler Cheuvreux kutter kursmålet fra 219 til 128 kroner, og går fra kjøp til hold.
sverre_stang
28.08.2024 kl 17:41
3542
Mener jeg så samme side igår, òg da var samtlige piler grønne.
Superoptimist
28.08.2024 kl 17:16
3516
sverre_stang skrev Hvor ser du dette, Superoptimist?
Fikk du noe ut av det Sverre? Det ser jo lite hyggelig ut både på børsen her og også NYSE. Det gjelder jo også Dorian idag. Har du noen formening om hvor dette bærer hen, og hva kan vi forvente av Poten idag?
sverre_stang
28.08.2024 kl 15:59
3619
Superoptimist skrev Ser nå analytikerne: SELG, SELG, SELG.....
Hvor ser du dette, Superoptimist?
tirawen
28.08.2024 kl 11:48
3800
Tipper det blir den samme positive oppturen på ettermiddagen , som de 2 siste dager
Foreløpig fra 124,60 til 127
Foreløpig fra 124,60 til 127
Statman
28.08.2024 kl 10:23
3787
Korrekt. Om man ønsker å være eksponert mot lpg-segmentet, da er det BWlLPG man skal eie. Det er tvivlsomt om AGAS faller til et nivå hvor det er mulig å tjene noe særlig mer enn det man kan oppnå i BWLPG.
Sitter man i Avance Gas er man jo investert i BW LPG like godt som man skulle kjøpt aksjer i selskapet selv, så det der er det null poeng i. Avance Gas blir nest største aksjonær i BW LPG og vil få alle fordeler fra LPG-frakte-sektoren i form av utbytter som vil gå videre til aksjonærene i Avance Gas.
Frontman
28.08.2024 kl 10:00
3771
Da er det nok mest gunstig å selge på 127 nå og investere i annet med potensial. BWLPG f.eks.
madbird
28.08.2024 kl 09:09
3862
Det ser ut som selskapet ønsker å selge alle skipene sine, til og med de fremtidige bestillingene de har lagt inn. Så jeg tror det handler om en beregning av (utbytte + salg av gjenværende skip + salg av fremtidige skipsbestillinger) delt på antall aksjer. Fredriksen kan ikke gjøre noe mer enn dette.
Frontman
28.08.2024 kl 09:02
3698
Kursen har rast fra 170 til 130 basert på nyheten om salget av alle skip. Om man bør selge på 128 eller ikke vet ikke jeg. Men har man trua på at Fredriksen vil tjene penger for oss selger man ikke. Jeg velger å sitte, ta alle utbyttene og se hva som skjer.
madbird
28.08.2024 kl 08:25
3693
Jeg har lest rapporten, og nå er jeg forvirret. Er den god eller dårlig? Jeg er ingen ekspert på dette feltet. Jeg gikk inn i selskapet basert på et tips for 2 år siden, og nå ser det ut som selskapet er i ferd med å stenge. Jeg er usikker på om jeg burde selge alt i dag eller kjøpe mer.
Superoptimist
28.08.2024 kl 08:02
3707
Børsnedtur etter skipssalg
15. august ble det kjent at BW LPG og Andreas Sohmen-Pao kjøper 12 skip fra Avance Gas hvor John Fredriksen er desidert største eier med 76,7 prosent av aksjene. Kjøpesummen var på 1.050 millioner dollar. Transaksjonen finansieres gjennom utstedelse av 19,3 millioner nye BW LPG-aksjer til Avance Gas, et kontantvederlag på 585,4 millioner dollar og overføring av gjenværende gjeld på 132 millioner dollar knyttet til to salgs- og tilbakeleasingsfartøy.
Salget ble møtt med ovasjoner i markedet, men aksjen har likevel fått kraftig juling på børsen de seneste ukene. Siden den 15. august er den ned med rundt 28 prosent.
Superoptimist
28.08.2024 kl 08:01
3704
Sommerknekk
Ratene fikk seg en knekk i sommeren da eksporten fra USA ble rammet av ødeleggelser etter orkanen Beryl. Volumene i Midtøsten var også noe ned på grunn av sesongmessig høyere forbruk av LPG lokalt. I tillegg tok kapasiteten for VLGC-er gjennom Panamakanalen tatt seg opp. I august har imidlertid markedet strammet seg til igjen og ratene er nå oppe i 48.000 dollar dagen etter at de var nede i rundt 25.000 dollar dagen for en drøy måned siden.
Ratene fikk seg en knekk i sommeren da eksporten fra USA ble rammet av ødeleggelser etter orkanen Beryl. Volumene i Midtøsten var også noe ned på grunn av sesongmessig høyere forbruk av LPG lokalt. I tillegg tok kapasiteten for VLGC-er gjennom Panamakanalen tatt seg opp. I august har imidlertid markedet strammet seg til igjen og ratene er nå oppe i 48.000 dollar dagen etter at de var nede i rundt 25.000 dollar dagen for en drøy måned siden.
Superoptimist
28.08.2024 kl 07:40
3653
Fredriksen-rederiet Avance Gas åpner onsdag regnskapsbøkene for andre kvartal 2024.
Resultat før skatt landet på 60,6 millioner dollar, opp fra 35,8 millioner dollar i andre kvartal i fjor.
Inntektene var på 68 millioner dollar, ned fra 85 millioner dollar i fjorårsperioden.
Gjennomsnittlig TCE-rate var samtidig 50.100 dollar per dag. I første kvartal i år var summen på 60.900 dollar dagen. Rederiet vil betale utbytte på 1,35 dollar per aksje, opplyses det.
I august kunngjorde selskapet salget av sin Very Large Gas Carrier (VLGC) flåte til BW LPG Ltd for 1.050 milliarder dollar. Salget skal etter planen skje mellom 15. september og 31. desember.
Resultat før skatt landet på 60,6 millioner dollar, opp fra 35,8 millioner dollar i andre kvartal i fjor.
Inntektene var på 68 millioner dollar, ned fra 85 millioner dollar i fjorårsperioden.
Gjennomsnittlig TCE-rate var samtidig 50.100 dollar per dag. I første kvartal i år var summen på 60.900 dollar dagen. Rederiet vil betale utbytte på 1,35 dollar per aksje, opplyses det.
I august kunngjorde selskapet salget av sin Very Large Gas Carrier (VLGC) flåte til BW LPG Ltd for 1.050 milliarder dollar. Salget skal etter planen skje mellom 15. september og 31. desember.
tirawen
27.08.2024 kl 19:34
3867