Philly Shipyard Delivery of the Empire State (NSMV)

JahMason
PHLY 08.09.2023 kl 19:46 8956

https://www.phillyshipyard.com/philly-shipyard-achieves-milestone-delivers-the-first-national-security-multi-mission-vessel-nsmv-empire-state/

“These investments are on full display as we look to build the next generation of domestic mariner training ships more cost effectively – and on schedule – using commercial innovation and best practices. We must also give credit to the dedicated and skilled workers at Philly Shipyard, whose tireless efforts in the face of unprecedented challenges helped make this milestone possible.”

Construction of NSMV V (California Maritime Academy) will commence later this year with all vessels to be delivered by 2026.
trani
08.09.2023 kl 22:05 6333

Da blir det over 40 kr til mandag da?
JahMason
09.09.2023 kl 07:30 6247

Vet ikke hva kursen skal til på mandag, men at NSMV 1 endelig er levert har nok vært noe mange har ventet på og er i seg selv en stor trigger (mye tap knyttet til NSMV 1, endelig ute av yarden/regnskapet). Er også utbetaling knyttet til milestone v/levering, så levering genererer noe penger for Philly også.

Mulig leveringen er en trigger for for transaksjon/salg av selskapet også. Nå er tyngden borte og en potensiell kjøper vil kjøpe en Shipyard som kjører full fart inn i de siste 3-4skipene i NSMV-serien, pluss rekord prisen for Matson skipene og med mye sterkere forutsetninger for pluss marginer de neste fire årene.

Mandag er alt for kort perspektiv - tror de fleste forventer minst det tredobbelte på litt sikt.
Redigert 09.09.2023 kl 07:31 Du må logge inn for å svare
JahMason
09.09.2023 kl 09:27 6185

Kurs er veldig vanskelig å forutsi.

Ved bedre marginer, utbytte i horisonten (12mnd), mer publisitet, flere kjøpere og potensielle oppkjøpsrykter så er det nesten rart å skrive 100kr++. Men mcap er lav og antall aksjer er så få, at det går fort opp.

Igjen kan tapene reduseres, men likviditeten fortsatt lav og ikke store nok kjøpere til å flytte kursen ordentlig oppover. Hvis det ikke ligger salg av selskapet i kortene på medium sikt, kan selv 50 tallet bli vanskelig å bryte før kvartalene igjen viser solide marginer.

Tror uansett vi er ferdig med bunn og skal oppover. Så får det ta den tiden det tar og bli det resultatet det blir.
Garcia
09.09.2023 kl 09:47 6163

Jeg venter på at bunnlinjen snur opp i grønt, dette er bare ett skritt på veien.
Uansett godt å få levert det første skipet...
Winter
09.09.2023 kl 16:13 6072

Over 40 kr på mandag har jeg ingen tro på, det er en minepæl å levere det første skipet selv om det er endel forsinket i forhold til det mange hadde håpet på så det er veldig positivt å få skipet ut av yarden, men det er ikke utenkelig at det blir litt sell on news på mandag, alle har jo vist at NSMV1 skulle leveres om ikke lenge så tror nok noen som er på vei ut benytter neste uke til å selge ut det man allerede har bestemt seg for å kvitte seg med.
JahMason
10.09.2023 kl 08:57 5944

Hvis man skulle prøve å tolke noe fra listene er det kun to stk fra topp50 som har solgt under 40kr. Disse to har ca 30-40k kombinert.

Uansett er det veldig bra at de som vil selge kommer seg ut, så blir oppturen enda kraftigere og raskere når kjøpere (og marginer) kommer ordentlig på plass. Det blir nok litt tyngre å bryte 60kr igjen uten news.

Levering gjennomført av «lederskipet» (NSMV 1) er en enorm milestone og vet at mange som følger Philly Shipyard har ventet på dette. Så får vi se når marginer og ytterligere backlog treffer markedet. Jeg har ingen tvil om det kommer.

Savner et industri fond / infrastruktur fond som plukker 100k aksjer her… evt en institusjon som også tar en større posisjon. Nå som det er aktivitet i markedet (shipbuilding og Aker transaksjoner) åpner det jo for at aktører kan posisjonere seg for et oppkjøp etter hvert. Mcap er så lav at målt i USD vil selv et skambud gi svært god gevinst

Winter
10.09.2023 kl 16:53 5834

Ja det er bra at topp 50 har holdt igjen på salgsknappen. Tror nok du har rett når du sier at 60kr blir vanskelig å bryte uten nyheter, selv om det er lite aksjer i Philly så snakker man tross alt om litt i overkant av dobling av kursen fra dagens nivå.

Er mest spent på Q3 tallene og potensielt PIDP stipend, utenom det er det fremdrift og levering av NSMV 2 i tillegg til det pågående designstudiet, så egentlig til å være Philly så er det tross alt endel ting som rører på seg, i den forstand at det pleier å være langt mellom nyheter. Nå som første skip har seilt er det bare å holde smalebåndsproduksjoenen igang, med forhåpentlig mindre forsinkelser.
JahMason
11.09.2023 kl 08:29 5660

Angående PIDP er det ikke så lett å finne noe, men tipper det vil ligge under BUILD Grants i løpet av høsten, hvis ikke det blir dekket av noe media.

Nå skal det vel komme nytt bildedryss fra august i dag eller i morgen, men er ganske sikker på at NSMV 2, NSMV 3 og NSMV 4 ligger betydelig bedre på skjema enn Empire State.

Fremover så vil vi nok se flere kontrakter i tråd med VCM modellen - fra press release ( Company news, Philly)
Today’s delivery of the Empire State marks the delivery of the first government ship built using the VCM contract model. This innovative approach enables shipyards to apply commercial best practices for design and construction to government vessels. There is growing interest in the VCM contract model and its potential applicability to government shipbuilding programs to reduce costs, accelerate delivery times, and build more vessels.
JahMason
11.09.2023 kl 08:54 5625

Angående prising så må man huske på hvor moderne og effektiv shipyarden er. Det er investert over 650 milloner USD.

"It possesses a state-of-the-art shipbuilding facility and has earned a reputation as a preferred provider of oceangoing merchant vessels with a track record of delivering quality ships, having delivered around 50% of all large ocean-going Jones Act commercial ships since 2000."
trani
11.09.2023 kl 10:56 5552

Dette var en svært skuffende mottakelse. Ingen vil kjøpe, ingen bryr seg og ingen ser noen verdier på kort sikt.
Mulig fordi selskapet allerede har signalisert om at byggingen av fem skip blir et tapsprosjekt?
Ingen kaster gode penger for dårlige?
JahMason
11.09.2023 kl 21:08 5415

Ja, det var ingen jubel over volumet i dag.

Levering av NSMV 1, er en utrolig stor milestone for Philly og NSMV prosjektet i sin helhet. Tror ikke det norske markedet egentlig forstår hvor stort dette prosjektet er for «lille» Philly.

Blir spennende å se hvordan verdiene og potensiale i Philly Shipyard blir utviklet i tiden fremover.

Har lest at submarine programmet binder opp ekstremt mange arbeidstimer og arbeidskraft, så HII og GE, outsourcer arbeid til Austal og andre, som igjen binder opp kapasitet. Philly Shipyard er et gullegg og kan vise seg å bli strategisk viktig mtp kapasitet (effektivitet) og ikke minst arbeidskraft. Med sin state-of-the-art shipbuilding facility, er de vel eneste kandidat til å bli kjøpt opp. Hvert fall nå som Austal er på menyen til Hanwha.
Redigert 11.09.2023 kl 21:10 Du må logge inn for å svare
JahMason
12.09.2023 kl 10:46 5250

De fire store Navy Yards ligger på et snitt på ca 1.5-1-7 skip per år levert. Målet til Gov. og Navy er at de skal ligge på 2(-2+).

I 2024 (om tre måneder) er året Philly shipyard leverer både NSMV 2 (ca februar?) og NSMV 3 (sept/okt). Samtidig vil NSMV 4 pushe på levering ved årsskifte 2024/25. Videre fortsetter Philly å levere 2 skip i 2025 (kanskje tre, NSMV 4, SRIV og NSMV 5). Dette er jeg sikker på blir lagt merke til og vil være god reklame for Philly Shipyard for videre kontraksutdelinger fra Gov.

På bilder er inntrykket mitt fremgangen for NSMV 3 er svært god. Skipet kan fort være ferdigstilt å klar for levering før sept/okt., og heller mot aug/sept. Alle modulene til skipet er satt sammen, med unntak av baugen. Så en male jobb nå i sept , så er man ganske langt.
NSMV 2 ser også ut som det kun er innmaten med elektrisk / rør / og div. som gjenstår før Sea trail, så NSMV 2 kunne vel stått klar til levering i januar også kanskje nå som de har malen og Philly vet hva finishen krever.
Redigert 12.09.2023 kl 11:22 Du må logge inn for å svare
kentove
12.09.2023 kl 19:04 5137

Nå er jo en god del av tapene allerede tatt, så neste år vil nsmv gå i pluss vil jeg tro, ser forskjell på de to siste kvartalene.. I tillegg til andre inntekter, så vil tro neste q-tall er siste med Sahara-vandring på kursen
JahMason
13.09.2023 kl 21:21 4988

Høres veldig riktig ut.

Empire State (NSMV 1) har nå forlatt Philly Shipyard og satt New York som destinasjon.

Da er det bare å vente på signal fra Patriot State (NSMV 2) og videre Keel Lay for NSMV 4. Før launch av NSMV 3! Herlig !
JahMason
14.09.2023 kl 14:59 4828

Morsomt hvis Philly var i notatene til Hanwah her.. Så langt virker det kun som Austal er target, men Philly Shipyard kan utvides både i yard kapasitet og backlog åpner for mer gov. prosjekter.

https://maritime-executive.com/article/hanwha-ocean-sells-shares-to-fund-maritime-defense-growth-in-u-s-eu
Buyin85
16.09.2023 kl 14:57 4586

Er det noen potensielle kontrakter før studie på hospital skip er ferdig om ca 5 mnd?
JahMason
16.09.2023 kl 21:02 4481

The United States is expected to start building its next-generation DDG(X) warship in 2028 to replace older vessels, according to a US Congressional Research Service report.

In March, the Navy opened a DDG(X) land-based test site at the Naval Surface Warfare Center in Philadelphia, where the service will “mature and test” the Integrated Power System, the spokesperson said.
-NSWC (dette test anlegget) ligger 4min (bil) eller 19min gange fra Philly Shipyard sine lokaler (!!)

Philly Shipyard er visst med på studien iflg.

https://www.highergov.com/contract/?searchID=1IvZ0TJSUmqtTwp4M_5uj#subcontract

Kommersielt vet man aldri hva eller når ordre kommer. Men er vel i så fall MR Tankere som er mest sannsynlig ?
Redigert 16.09.2023 kl 21:44 Du må logge inn for å svare
JahMason
16.09.2023 kl 22:08 4442

Subsea rock installation vessels
I denne artikkelen står det «scheduled to enter service by the end of 2024». Trodde SRIV hadde levering 1H 2025?

At the moment, Philly shipyard is the only U.S. yard building SRIVs, which are used for the transport and strategic placement of rocks on the seafloor as a foundation for offshore wind turbine monopiles. Great Lakes Dredge & Dock’s Acadia is currently under construction and scheduled to enter service by the end of 2024, when it will be used to install monopile scour protection on the Vineyard Wind project. GLDD has also formed a consortium with Van Oord to perform subsea rock installation on the Empire 1 & 2 projects. Originally estimated to cost around $197 million, Acadia is being built for around $246.7 million. GLDD has an option to acquire a second SRIV from Philly Shipyard at a later date.

https://www.oedigital.com/amp/news/507507-offshore-wind-us-shipbuilders-answering-the-call
Buyin85
16.09.2023 kl 22:37 4428

NSMV3 hadde rett i underkant av 10mnd fra steel cutting til keel laying. NSMV4 hadde steel cutting 18 januar og burde med samme tempo starte keel laying 10 oktober. Da gjenstår bare spørsmålet om det er mulig få til siden keel laying NSMV3 startet før launch NSMV2. Antar det som var bygget av NSMV3 kunne flyttes slik at utgangspunktet var likt som ved forrige produksjon (keel laying NSMV2 skjedde etter launch av NSMV1)
Buyin85
16.09.2023 kl 22:54 4417

Maritime executive hadde et lengre intervju med Steinar pp trykk 310823 og har blir det nevnt H1-25. mener at opprinnelig skulle levering vært sent i 24, men påvirket av NSMV forsinkelser..
Buyin85
17.09.2023 kl 07:55 4336

GLD&D benytter levering 2025 i siste investorpresentasjon. Levering sent 24 ville således være svært positivt.
JahMason
18.09.2023 kl 08:32 4449

Takk for innspill, blir spennende frem over i hht. tidsplan og budsjett. Mitt inntrykk er at NSMV 2 og NSMV 3 har god fremgang. Vi er fortsatt i Q3 og sammenligner man med de andre skipene, kan det være at NSMV 3 har launch før nyåret. Det er nok litt av en kabel som skal arrangeres. Sea trail (NSMV 2), launch (NSMV 3), Keel lay (NSMV4), Steel cut (NSMV 5) - Alt dette i Q4??
trani
18.09.2023 kl 12:07 4372

Dere tror vel ikke at selskapet gaper opp for mye, for å ikke nevne varslingen om at prosjekter blir tap og en helt fraværende marked. Ingen har trua på skipene gir noe som helst verdi?
Garcia
18.09.2023 kl 12:18 4352

Nei , spesielt Steinar har såpass fartstid i bransjen at jeg satser på at det blir bra fremover.
Nå fikk de jo først skipene til Hawaii kansellert så covid og inflasjonen.
Nå får vi håpe det normaliserer seg fremover...
JahMason
18.09.2023 kl 12:19 4349

Tror selskapet (Philly Shipyard) snur trenden i marginer og det blir en sterkere samlebånds-effekt av NSMV serien. Videre tror jeg Matson kontrakten byr på svært gode marginer og syns det ligger enten sykehusskip og en lengre NAVY kontrakts i horisonten. Er ikke fremmed for et bud på hele selsksapet, skulle det komme en kontrakt til på backlogen.
trani
18.09.2023 kl 12:28 4334

Har dem noe restkapasitet til å motta en større backlog når dem er så mye på overtid? Øker ikke dette risken for terminering dersom skip 2,3 osv skulle få slike forsinkelser som skip 1? Tiden fremover er heller ikke usikkerheten rundt verdensøkonomien vært større..
Redigert 18.09.2023 kl 12:30 Du må logge inn for å svare
JahMason
18.09.2023 kl 12:53 4303

Det er vel kun NSMV 1 og delvis NSMV 2 som er forsinket (overtid).

Mitt inntrykk er at det ikke er forsinkelser på NSMV 4 eller 5 + SRIV og Matson så langt. Virker å være litt avvik fra opprinnelig levering av NSMV 2 fra q4 2023 til q1 2024. NSMV 3 tror jeg er satt levering i sept/okt 2024 vs forecast i 2022 som var sent 1H 2024. NSMV 3 er sveiset sammen og males nå, så tror de ligger svært godt an der.

En ny kontrakt for backlog vil jo være for skip som skal bygges fra 2026/2027 og leveres sent 2027/2028. Så nye kontrakter er selvfølgelig noe enhver shipyard ønsker. Philly Shipyard er med i studier og diskuterer nok flere prosjekter, men ting tar tid i den bransjen før noe er signert.
Winter
18.09.2023 kl 17:51 4222

Anngående usikkerheten i verdensøkonomien så er vel Phly ikke sa galt plassert, med kontrakter flere år frem i tid?

Skulle vel tro at materialer og deler blir billigere og ikke dyrere dersom det blir en nedtur, samt at flere ville miste jobbene sine, dvs lettere å holde på arbeidstakere?
JahMason
18.09.2023 kl 18:21 4184

Du er “spot on” der Winter.
trani
19.09.2023 kl 15:25 3963

Syns dere ikke det er merkelig at ingen hus dekker aksjen?
JahMason
19.09.2023 kl 19:10 3878

Det er ingen penger å hente (tjene) for meglerhus eller finansinstitusjoner ved å dekke Philly Shipyard. Philly Shipyard skal ikke hente penger (ingen emisjoner) osv. Men ønsker så klart at det skal komme en analyse fra et meglerhus, gjerne en US bank som kjenner markedet og bransjen bedre enn lille Norge.

Mulig man kan betale sin egen megler/bank for en analyse?
Arctic hadde en for noen år siden - den så ca sånn ut:

PHLY: UPSIDE!

A leading US shipbuilder that is presently pursuing a mix of commercial and government work

In April 2020 PHLY was awarded a new government contract worth up to $1.5bn (vs m.cap of $~110m)

Current backlog of $630m ($1.5bn inc. options)

EBITDA margin of 7.8% since 2006 and 11.0% in 2012-17 avg.

US Navy shipbuilding program: 304x new vessels to be ordered by the US government over the coming 30 yrs!

We calculate a fair equity value of NOK 227/sh, pointing to an upside of 3x!

-Hvis man bruker diskontert antatt livstidsverdi på selskapet finner de en NAV for lav – base – høy estimat på hhv NOK 189, NOK 269 og NOK 362 per aksje.

Nå er vel den fra 2020 (?) - men tar gjerne en oppdatert versjon med ny backlog, ny cashbeholdning (lavere), justert for inflasjon og med litt lavere marginer. Med dagens prising vil man nok finne oppside, tror jeg
JahMason
20.09.2023 kl 17:37 3718

Litt volum i dag (til å være Philly).

Blir gøy hvis nyansatte PR & Event stillingen har noe nettverk eller andre kontakter inn i finanshus eller investormiljø.

Nå må Philly følge opp med bedre marginer, så kommer nye kontrakter av seg selv. Både Navy, GOV og kommersielt markedet de neste ti årene ser sterkt ut!
JahMason
22.09.2023 kl 08:00 3524

https://www.maritime-executive.com/magazine/glory-days

“ So the NSMV program is in good hands, and the future of Jones Act shipping never looked brighter. The “Glory Days” are back. Kudos to MARAD, Tote and Philly Shipyard! “
bravi
23.09.2023 kl 20:48 3355

Merkelig om ikke Steinar Nerbøvik tar noen grep for å reforhandle avtalen for NSMV skipene. Meldingen om at hele serien blir et tapsprosjekt kom FØR første skipet var levert. Steinar er en dreven mann i verftsbransjen med lang fartstid fra bla. Vard Langsten, et av de aller beste og mest veldrevne verftene i Norge.
JahMason
24.09.2023 kl 09:11 3220

Nå er det heldigvis en del klausuler som har dekket stål for NSMV og stål + inventar (utstyr) for SRIV. Leste at SRIV kostet kjøper $50mio ekstra.
Det er gjort mange grep fra Steinar og Philly Shipyard, som enda ikke er ferdig behandlet. Det står bl.a i Q2 rapporten.

-De følger opp alle muligheter for å få dekket ekstra kostnader og tap vedr. Covid og vaksinemandat.
**ukjent omfang**

-De har satt krav om tilbakebetaling fra underleverandører og leverandører. Dette kan komme som avskrivning på innkjøp for NSMV 3,4,5?
**Økt marginer.**

-De har søkt om $41 mio via PIDP, offentlig støtte for rekruttering, lønninger, faste jobber og oppgradering av fasiliteter. Denne søknaden har full støtte fra union (fagforeningen).
**$41mio er for øvrig mer enn dagens mcap**

-Philly Shipyard venter $16mio i krav på inntektsskatt fra 2019 & 2020. Dette er ventet innen 6-9mnd iflg Q2 rapport, note 6.
**$16mio er for øvrig 13kr per aksje**

Alt dette som er listet opp over er ikke avklart eller ferdig behandlet.

Et annet grep var vel prisen for Matson skipene som var rekord høy pris per skip :)
Redigert 24.09.2023 kl 09:15 Du må logge inn for å svare
bravi
24.09.2023 kl 21:48 3098

Du nevner flere innbetalinger som Philly kan motta, hvilke av disse mener du er inkludert i meldingen 14 Juli 2023 som sier at byggingen av NSMV serien ventes å bli et tapsprosjekt?
JahMason
24.09.2023 kl 22:31 3063

Forecast / prognosen (guiding) fra Q2 vedr. NSMV serien kan selvfølgelig endres.
Skattepenger ($16mio /13kr per aksje) er noe som bokføres utenom, og går ikke under NSMV serien. Dette er vel også det sikreste «inntjeningen» for bunnlinjen.

$41 mio via PIDP, offentlig støtte for rekruttering, lønninger, faste jobber og oppgradering av fasiliteter. Denne søknaden har full støtte fra union (fagforeningen).
**$41mio er for øvrig mer enn dagens mcap**
Denne er heller ikke direkte knyttet til NSMV prosjektet, men antar noe av det potensielt vil kunne påvirke NSMV 4 & 5.

Disse to er ikke inkludert i NSMV prognosen og vil påvirke forecast:
-alle muligheter for å få dekket ekstra kostnader og tap vedr. Covid og vaksinemandat.
**ukjent omfang**

-De har satt krav om tilbakebetaling fra underleverandører og leverandører. Dette kan komme som avskrivning på innkjøp for NSMV 3,4,5?
**Økt marginer.**

Dette står for øvrig i Q2 rapporten også.
Redigert 24.09.2023 kl 22:32 Du må logge inn for å svare
Buyin85
25.09.2023 kl 21:17 2915

Kan se ut som det verste salgspresset / kronetradingen rundt 28-30 er unnagjort. Uten tvil vært en økning i positiv publisitet i amerikanske medier etter overlevering 08.09. Fokuset har vært på kommersiell modell for bygging og at forsinkelser er marginale ift resterende navy prosjekter. Et fond eller kemp som vil tilbake på topp10 listen hadde vært nice. Ser ikke mange triggere før q3-tall, men i seg selv veldig spennende tall. Bør være på eller svært nær overskudd 🙏
Winter
25.09.2023 kl 22:55 2848

Nå vet man ikke hvor mye ekstra det kostet å ha NSMV1 inne så lenge i dokken før levering, det er jo ikke mange uker i Q3 den ikke er endel av tallene. Jeg er spent som mange andre, men kanskje ikke like optimistisk. Håper på god bedring fra Q2 uten at jeg vet hva man kan forvente.

Man kan kanskje få svar på PIDP søknaden før Q3, det er i alle fall noe.