Opportunistisk oppkjøp like om hjørnet?

Frozen
AZT 11.09.2023 kl 12:32 1420

Med to dårlige kvartal på rad, tilsynelatende svært liten interesse for aksjen og dermed algoritmer som får leke seg fritt de siste månedene, så har det vært svært få lyspunkt, ref positive børsmeldinger, gjennom 2023.

Selv om man er langsiktig i aksjen, noe forøvrig også de 50 største aksjonærene er ifølge annen tråd, så tyder det meste i dag på at man bør fortsette med å være nettopp det.

Det kommer frem mye positivt gjennom all informasjon som JosefK er så hyggelig og dele med oss løpende, og selskapet tror også selv at farten er tilbake en gang på nyåret. Mange nye kunder har de også fått i år.

Så er det et spørsmål om hva som meldes først ved neste børsmelding. Det logiske vil være ny informasjon tilknyttet DMF og lanseringen av SAN HQ GMP, men jeg lurer også på om vi ikke plutselig får se melding om et opportunistisk oppkjøp. Hele bransjen har møtt motgang gjennom året så langt, både store og mindre aktører, og spesielt mindre aktører, uten god kapitalbase, vil merke denne motvinden. Styreleder var også nøye på å påpeke at de fortsatt ser etter muligheter innen oppkjøp, og denne perioden må da være den aller beste for slik (-e) transaksjon (-er) etter min mening. Helheten i oppkjøpet må naturligvis også stemme i forhold til alle parametre de tidligere har vært opptatt av.

Vi får se etter hvert hva som meldes først...
Dr_Eval
11.09.2023 kl 14:28 1335

Det skjer bevegelser i hvertfall.

13:33:44 29.50 9,863
JosefK
11.09.2023 kl 14:28 1332


Det ble sagt en del om oppkjøp av Marie nå siste Q. Hvis jeg skjønte henne rett, vil hun kjøpe generiske produkter og egenutvikle unike produkter.

Jeg mener også hun sa at hun har en person dedikert til å sondere markedet.

Vi får se på hva som skjer, men jeg mener nå bransjeenerne burde sikre seg AZT i denne dumpen.

SAN HQ GMP kommer i oktober https://arcticzymes.com/ilovesalt/

Fünke
11.09.2023 kl 15:55 1235

Jeg kan ikke skjønne annet enn at nåværende prising er basert på at markedet tror selskapet kun delvis lykkes. Jeg mener markedet tar feil.

Dette skrev AZT i forbindelse med en linkedin post for et år siden:
"ArcticZymes Technologies already offers Salt Active Nuclease (SAN) products that can be used for the manufacturing of oncolytic virus platforms. Our SAN HQ enzyme for the purification of non-enveloped viruses and M-SAN HQ enzyme for purification of enveloped viruses like herpes virus are compatible for the production process of human medicines. ArcticZymes Technologies´ SAN enzymes have been implemented into numerous manufacturing processes of viral vectors currently undergoing clinical trials."

*Måtte editere litt for å unngå misforståelser.
Redigert 11.09.2023 kl 15:57 Du må logge inn for å svare
JosefK
11.09.2023 kl 18:18 1114

Mitt syn er stort sett uforandret til tross for motvind. Økonomien er bunnsolid, de tjener fortsatt penger, de har levert 2 av 4 nylanseringer i år, AZtaq og oppskalert proteinase. SAN HQ GMP går jeg sterkt ut fra det ligger et lager med preorders på (det er nå sånn jeg ser det for meg) Og så har vi forundringspakken T7 RNA polymerase som er første skritt ut i RNA markedet. Et skritt de har forhåndsannonsert slik de gjorde med SAN. Det ga en flott start. Jeg tror det kan bli enda bedre i RNA segmentet. Et segment de kommer til å pepre med innovasjoner på litt lengre sikt.

Og ikke minst: organisasjonen er skalert for vekst. Det var den ikke i 2020.

Er det bjellesauene som mangler? Spetalen, du vet du har en case med skyhøye marginer her. Og det er en ypperlig hedge mot uforutsigbare pandemier. Innarbeidet merkenavn med 30 års ansinitet.

Og så er det to ting med ensymer som er sammenlignbart med melk:

1. de går ut på dato. Så uansett om man haler ut innkjøpene så må de erstattes før den tid.

2. alle må ha det (om de vil sysle med molekylærbiologi.)




Redigert 11.09.2023 kl 18:20 Du må logge inn for å svare
Frozen
12.09.2023 kl 08:31 895

Føler jeg må beklage til alle ansatte i AZT for min innledende kommentar. Det blir helt feil å påstå at kvartalene er "dårlige" så lenge selskapet faktisk tjener penger i et mer krevende marked, og hensyntatt all den gode jobben som er gjort med bl.a. å produsere DMF. Det kan ikke være tvil om at det er svært høy kompetanse blant de ansatte og at det pågår svært mye positiv utvikling i bedriften, og jeg er også helt sikker på at dette vil gjenspeile seg i fremtidige rapporter.

Sammenligningen mellom selskapets enzymer og melk er forøvrig ikke så dum.
rufus01
12.09.2023 kl 09:00 848

Enig i det, det er lite å kritisere selskapet for, de har levert etter guiding på alt annet enn det rent økonomiske. Og det igjen skyldes nok i stor grad markedsforholdene. Skal man kritisere noe, så må det være den raske økningen av arbeidsstokken. Som ikke helt står i stil med omsetningen. Men hvem vet, de kanskje har gode grunner for dette, som etterhvert vil vise seg.
Fünke
12.09.2023 kl 09:59 781

Det jeg ønsker meg litt mer innsikt i er markedsandeler. Basert på selskapets og Maries uttalelser ligger markedsverdien for endonucleaser ala Benzonase, Deranase og SAN på ca 4-6 mrd årlig. Det finnes nok drøssevis med andre nucleaser, men så vidt jeg vet er det ikke mange som har en DMF og vi vet at den gode gamle traveren Benzonase har størst markedsandel. Jeg vet ikke tallene for Deranase, men at de selger rundt NOK 200 mill+ er ikke umulig basert på tall fra tidligere. Så har vi regnet oss ut til at SAN står for +-2% markedsandel. Det som hadde vært interessant er hvor stor markedsandel SAN har av, la oss si salg av nucleaser til nye prosjekter siste 2-3 år? Det er sikkert ikke enkelt å komme til to streker under svaret, men et "ball park" tall ville gi oss en vag formening om potensialet nå disse prosjektene og produktene begynner å få behov for volum.
Ben1234
12.09.2023 kl 10:11 755

Det er jo lite å kritisere de ansatte for, men det å prise inn vekst i aksjekursen har gått litt mer ut på dato enn det var tidligere når penger var gratis. Fint de tjener penger, men aksjekursen er fair med dagens inntjening. Jeg har kjøpt i to måneder og har vel et snitt på rett under 40. Jeg har nok tenkt å fortsette å kjøpe noe, men med mindre det skjer noe spesielt kan denne like gjerne kjøpes på 25 som 35 eller 45. Jeg hadde håpet de kanskje kan overraske litt på Q3 ettersom det ser ut til å være litt oppblomstring i covid, men det er en stund til q3.