Aker Horizons - Blir dagens aksjonærer totalt utvannet av Aker?

Frodon
AKH 11.09.2023 kl 21:12 213866

Røkke sin nye store satsing er Industry Capital Partners, ledet av den gamle oljesjefen Yngve Slyngstad. Røkke og Slyngstad er 100% avhengig av å gi disse nye gigantiske aksjonærene god Røkke-avkastning, hvis de skal klare å beholde noen av verdens største investorer i fondet. Hvis Slyngstad skal klare god avkastning på Røkke sin grønt satsing, er det for høy risiko pr dags dato å gå inn i AKH når flaggskipet Mainstream holder på å synke pga de dårlige PPA avtalene i Chile. Mainstream holder på med restruktureringen nå, hvor de må hente inn mer penger. Det vil mest sannsynligvis si at egenkapitalen i Mainstream er tapt og investeringen må nedskrives til kr 0. Er det her muligheten til Slyngstad kommer? De kan kjøre en enorm emisjon i AKH, betale ned all obligasjons gjeld som ikke er til Aker og nullstille dagens aksjonærer mot at eksisterende aksjonærer får tegningsrett i det nye selskapet? Obligasjonslånene til AKH går kanskje også i brudd med lånebetingelsene, hvis Mainstream blir nullstilt?

Røkke og Co holder på med opprydding i AKH. Her håper jeg de går over pipeline til Mainstream, slik at de ALDRI gjør samme feil igjen som i Chile. Den ene feilen har senket hele Aker Horizons til nå. Samtidig trenger AKH enormt mye penger til alle sine prosjekter, for å kunne gå med overskudd i fremtiden. Nå som de holder på med oppryddingen, ser de kanskje om det er noen prosjekt i AKH de vil gå videre med i fremtiden og hvilke prosjekt de vil skrote. Da kan Slyngstad børste støvet av powerpoint presentasjonene fra IPO til AKH og kanskje ha mer kjøtt på beinet om hvor mye cash de trenger før de går med overskudd. En del av denne oppryddingen går sannsynligvis også ut på at dagens aksjonærer vil se at aksje verdien deres er tapt. Men de kan få lov til å betale for å bli med på AKH 2.0 via tegningsretter. Aker skjønner nok uansett at verdien i AKH er tapt pga de massive investeringskostnadene, som de ikke ønsker å ta selv pga høy eierandel.

Det hjelper vell ikke AKH aksjonærene om Slyngstad hadde gått direkte inn i Mainstream, for da hadde vell AKH eierandelen ca blitt nullet ut uansett. Og hva er det igjen i AKH uten Mainstream?

Alternativt kan Aker fusjonere AKH inn i Aker, i bytte av Aker aksjer, slik jeg har skrevet om i lang tid. Men mulig de ikke synes AKH er billig nok priset, siden det ikke er noen innsidekjøp i aksjen. Eller finner Røkke en annen fusjoneringspartner til AKH? Eks noen i Japan med for mye cash?

Hvis det er noen andre som har noen bedre forslag til hvordan AKH skal få finansiert sine prosjekt, som koster ca kr 200-250 milliarder, vil jeg svært gjerne høre om disse finansieringsplanene. Spesielt med tanke på at mcap i AKH er ca kr 3 milliarder og rente/obligasjonsmarkedet er svindyrt for selskap ca uten inntekter.

Et lite tankekors til dagens langsiktige aksjonærer i AKH: Hvis Aker legger ut fusjonsplan mellom AKH og Aker nå, kan de gjøre det på en kurs ca 30% over dagens kurs og få det igjennom. Det vil si at da blir dere tvangsutløst på ca kr 5,7 pr AKH aksje, hvis dere ikke selger frivillig ;) På andre siden, vil det utløse et massivt fradrag for dere på skatten, slik at dere får ekstra ferie penger i 2024 ;)
Redigert 03.07.2024 kl 23:04 Du må logge inn for å svare
Nickhead
12.12.2023 kl 17:42 6696

Helt fantastisk traderaksje
Kanskje den beste på Ose tullebørs
Gammelpeng
12.12.2023 kl 17:28 6701

He he, dividendgjeld. Nei jeg er flere ti år for gammel til å være cocky, hva nå det må være, er det en fransk julekake ??
Redigert 12.12.2023 kl 17:29 Du må logge inn for å svare
DividendYield
12.12.2023 kl 16:42 6770

Er det deg selv du omtaler? Litt farlig å være cocky når det gjelder denne aksjen. Den kan falle stygt når som helst, med og uten nyheter.
Slettet bruker
12.12.2023 kl 14:53 6969

Dere må lære å komme dere ut helst før julekkulene blir solgt ;)
Skalleknarp
12.12.2023 kl 14:47 6872

Noen som dro ut proppen igjen nå...
Gammelpeng
12.12.2023 kl 11:30 6982

Klassisk nybegynner feil, som de fleste har opplevd. Kjøp dyrt og solgt på feil tidspunkt, dette lærer man av. Og for all del IKKE hør på de som roper HØYEST her inne på forumet.
Meatskull
12.12.2023 kl 11:11 7007

Hmmm. Ser ut som det ikke var veldig godt eller riktig side. Tapt mye på og selge på 4,17 nå….
Slettet bruker
12.12.2023 kl 09:28 7109

Fin reise fra 4.4. Lykke til videre dere andre.
Edgar A
11.12.2023 kl 18:36 7419

Langt mellom innleggene Frodon?
Har det skjedd noe med deg?eller holder du på med andre aksjer også?
sisterx
09.12.2023 kl 13:52 7839

Grønt er fremtiden. Du vil nok tjene godt på din investering dersom du har tålmodighet
Frodon
08.12.2023 kl 21:35 3995

Slettet bruker skrev Julekule ;)
Fikk alle realisert tapene sine på skatten under kr 5 tro? 🤔 Alle har i hvertfall hatt muligheten 😜 Tror du aksjen bryter opp på OHS formasjonen?

Skal prøve å ikke trekke ned aksjen nå, men hvor ble det av FID på Rjukan? Ble det utsatt igjen, til 2024? FID var opprinnelig i desember 2022 😬
Slettet bruker
08.12.2023 kl 16:16 4262

Julekule ;)
Frodon
07.12.2023 kl 06:35 4838

Har du lest deg opp på dette området? La oss si at Norge vil ha ca 3 forskjellige Regjeringer til, før det er mulig å få opp noen mineraler. Tror du ingen vil stikke kjepper i hjula underveis? Det skal vell innføres 40-60% skatt på næringen? Og dette er HVIS kartleggingen sier GO for prosjektet.

Og nå kommer det mest spennende. La oss hoppe til ca år 2035 og alt har gått etter planen…hvor stor produksjon tror du Norge vil ha vs Kina?

Etter dette kommer den største utfordringen. Kina har gjort dette hver gang siden 90-tallet. Når det kommer en ny aktør inn, som de ikke vil ha der, senker Kina prisene til den nye aktøren er konkurs, så kjøper de det opp for en billig penge. Da kan vi ha Kinesisk utvinning av havmineraler utenfor Norge. Da blir det kort leveringsvei til de Kinesiske havvindmøllene som står i havet vårt 😊

Distanserer Norge seg fra Kina? Vi kjøper bare mer og mer fra Kina.

«I 2022 importerte vi varer for 127 milliarder kroner fra kineserne. Norges handel med Kina har vokst kraftig etter at de ble medlem av WTO«

«De viktigste varegruppene vi importerte fra Kina i 2022 var telekommunikasjonsapparater og elektriske maskiner. For eksempel kom over to tredjedeler av importerte smarttelefoner og ni av ti importerte bærbare PCer fra Kina»
Frodon
04.12.2023 kl 08:14 5667

Tenker du at havvind ikke har noe med AKH å gjøre…?
Edgar A
04.12.2023 kl 00:48 5614

Wow for ett innlegg!virkelig interessant og fokusert på akh.
Frodon
04.12.2023 kl 00:38 5605

Sparebank 1 Markets ute med ny rapport om havvind, produsentene og delene i prosjektene. Kina har senket sine priser, europa har løkt prisene. Veldig mye er fra Kina og de setter spørsmålstegn om noe kan kalles Europeisk, når det meste av delene i vindmøllene også er fra Kina.

Det sto ingenting om at alle land som bygger ut havvind med Kinesiske deler, er redde for nasjonal sikkerhet. Det er jo veldig rart, siden det meste er fra….Kina 🧐
Edgar A
02.12.2023 kl 01:16 6057

Har Frodo og de andre baisserne tatt plass?merkelig stille fra de enfoldige og destruktive.

Kanskje t.o.m hollenderen har skjønt poenget her.
DividendYield
29.11.2023 kl 20:42 6426

Da er det godt vi fortsatt har dine kvalitetsinnlegg,. Håper på mange nye ensetningsinnlegg
Edgar A
29.11.2023 kl 19:45 6438

Deilig å slippe hollenderen monito med sine destruktive innlegg
Taycon
28.11.2023 kl 06:55 6690

Aker Horizons ASA (OSE: AKH), a developer of green energy and industry, has applied for and been allocated grid capacity of 250 MW for its large-scale green ammonia plant under development in Kvandal outside Narvik, and 120 MW for its facility in Berlevåg, both in Northern Norway.

The grid capacity in Kvandal was allocated through Nordkraft Industrinett AS. The allocation ensures that the Narvik Green Ammonia project, being developed in partnership with Statkraft, has sufficient grid for daily production of up to 1,000 tons of green ammonia. The project aims to reach final investment decision in 2025, with a target of starting commercial operations in 2028.

“We are pleased to have been allocated the grid capacity for our Narvik Green Ammonia project from Statnett. This award adds a key component in realizing the project, strengthening the opportunity to establish Kvandal and Narvik as a hub for new green industry in the region,” says Kristoffer Dahlberg, Chief Financial Officer in Aker Horizons Asset Development.

The grid capacity in Berlevåg was awarded through Barents Nett AS. The 120 MW will be available when the new 420kv-line to Seidafjellet is completed and is a key step towards realizing large-scale green ammonia production in Berlevåg.
Frodon
27.11.2023 kl 22:47 6817

«Nylig skrev E24 at nettselskapene Elvia og Lede har varslet sine kunder om at det ikke er mulig å sette av noe mer forbrukskapasitet i nettet før i 2035. Dette gjelder Oslo, Akershus, Østfold samt Vestfold og Telemark.

– Det betyr at vi kanskje mislykkes, at man ikke får omstilt samfunnet i det tempoet man vil, sa olje- og energiminister Terje Aasland til E24 i oktober»

https://e24.no/energi-og-klima/i/q1o891/krever-svar-fra-statnett-ser-alvorlig-paa-manglende-stroemnett?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no
BOHICA
25.11.2023 kl 23:28 7452

Da var det prosjektet borte? Og hvilket prosjekt er det du henviser til? For det er ganske mange gruveprosjekt i gang her i Europa, frodo. Noen er satt på vent men jaggu er det mange i drift også.
BOHICA
25.11.2023 kl 23:23 7333

En av de mange negative, pessimistiske dommedagsprofetene ja! Hvert eneste innlegg fra monitor besto kort oppsummert av; trist, sint, skuffet og lei. Han burde heller vie tiden sin til å skrive manus for dramaserier.
Frodon
25.11.2023 kl 20:43 7377

Det var veldig synd Monitor, men jeg skjønner deg godt. Da mistet vi enda en av de få bidragsyterne på dette forumet. Takk for dine bidrag, det var mye av interesse og jeg lærte en del av deg ❤️ Lykke til ❤️
Frodon
25.11.2023 kl 20:41 7323

Hehe, ja, du sier noe der 😜 Kina kontrollerer det meste av mineraler og materialer vi trenger til det grønne skiftet. EU begynte å snu riktig vei og skjønte at Europa må ha egen gruvedrift, for å ikke være totalt avhengig av Kina, slik Europa var avhengig av Russland. Men så ser EU hvor dyrt det blir med egen utvinning og da var det prosjektet borte.

Kina har gjort det helt klart at de vil prioritere Kinesiske selskap med mineralene og materialene. Så det er bare å krysse fingrene og håpe Kina ikke trenger alt selv 🥳
Slettet bruker
24.11.2023 kl 22:34 7521

Jeg startet en makro tråd, som adm. bare slettet, uten grunn. Som jeg beskrev i hovedinnlegget der, så startet jeg tråen for å ikke utvanne AKH tråden.
Å slette tråden, uten begrunnelse og uten at jeg selv har gjort noe galt, er antidemokratisk og en maktmisbruk på linje med Nord Korea. Jeg sletter derfor min konto i protest, og takker for meg.
Mvh., monitor.
DividendYield
24.11.2023 kl 17:41 7673

Bet ikke helt med hjemmedingser og vindturbiner, men ville vært skeptisk om kineserne skulle bygge ut eventuell kjernekraft her til lands
Gammelpeng
24.11.2023 kl 17:16 7705

Du får google Kina vs vestelig sikkerhetspolitikk i helga, frodon. Da har du lesestoff for en par dager. Merkelig att du IKKE har fått med deg dette da😳🧐
Frodon
24.11.2023 kl 16:36 7628

Jeg tullet tidligere med at Nille hadde et 10 kroners marked og at en AKH aksje snart kostet kr 10, men jeg ville heller brukt pengene på et Nille produkt, da jeg trodde det produktet hadde større verdi enn AKH aksjen

Nå kan vi snart kjøpe 3 AKH aksjer for en 10er
Frodon
24.11.2023 kl 16:34 7535

Da burde det være en enkel sak for deg å legge frem dokumentasjon på at havvindmøllene til Kina er en risiko mot nasjonal sikkerhet?

Ser du fortsatt ikke kommenterte mitt innlegg om at Kina bygger ut desidert mest havvind rundt i verden. Tenker du at alle de landene nå har utsatt sin nasjonale sikkerhet?
BOHICA
24.11.2023 kl 08:06 7534

Naboen din ja, den måtte jo bare komme😂
Nok en gang så vrir du kinesiske produkter til noe annet enn havvind utbygging. Det har vært skrevet opp og i mente i lang tid om teknologi fra Kina som lytter og styrer mer enn vi aner. Selvfølgelig har politikere, politi, kongen, PST og det militære slitt med dette i lang tid. Det er også derfor det jobbes hardt med å avdekke spionasje og hakking av sårbar infrastruktur. Her kan nevnes TikTok som 1 av 1000 eksempler, ikke lenger lovlig å ha på sin telefon av høytstående.
Det er nettopp hakking som er skummelt. Og hvordan kan angripere hakke styringen av nettet? Jo, ved å implementere sine sendere i en tidlig fase, les i eks utbyggingen av havvindmøller. Det starter allerede der.
Frodon
23.11.2023 kl 23:33 7686

Jeg har ikke sett noen bekymringer for nasjonal sikkerhet fra den Norske Regjeringen at utbygging av havvindmøller. Har du funnet det på konspirasjons sider?

Det er langt mer skummelt å ha kinesiske produkter i hjemmene i forhold til nasjonal sikkerhet, enn havvindmøller ute på havet. Tror du ikke politikere, politi, PST, Kongen, militærledere osv har de samme kinesiske produktene hjemme som vi to har…? Er det noen bedre med produkter lagd fra USA, ref NSA? Hva med produktene som USA og Kina lager sammen?

Det eneste jeg synes er banalt her, er at du er redd for noen stålkonstruksjoner ute på havet og ikke bekymret for de tingene som faktisk er å frykte. Forøvrig jobber den ene naboen min med nasjonal sikkerhet. Han bare lo av det du skrev og han sa folk tror mye rart. Hakkere er den største bekymringen i følge han. Hvor mye hjelper det om AKH bygger ut energi nettverket vårt, hvis hakkere tar over styringen av nettverket….spesielt på vinteren, når vi i Norge er 100% avhengig av energien vår for å overleve?