Aker Horizons - Blir dagens aksjonærer totalt utvannet av Aker?

Frodon
AKH 11.09.2023 kl 21:12 213862

Røkke sin nye store satsing er Industry Capital Partners, ledet av den gamle oljesjefen Yngve Slyngstad. Røkke og Slyngstad er 100% avhengig av å gi disse nye gigantiske aksjonærene god Røkke-avkastning, hvis de skal klare å beholde noen av verdens største investorer i fondet. Hvis Slyngstad skal klare god avkastning på Røkke sin grønt satsing, er det for høy risiko pr dags dato å gå inn i AKH når flaggskipet Mainstream holder på å synke pga de dårlige PPA avtalene i Chile. Mainstream holder på med restruktureringen nå, hvor de må hente inn mer penger. Det vil mest sannsynligvis si at egenkapitalen i Mainstream er tapt og investeringen må nedskrives til kr 0. Er det her muligheten til Slyngstad kommer? De kan kjøre en enorm emisjon i AKH, betale ned all obligasjons gjeld som ikke er til Aker og nullstille dagens aksjonærer mot at eksisterende aksjonærer får tegningsrett i det nye selskapet? Obligasjonslånene til AKH går kanskje også i brudd med lånebetingelsene, hvis Mainstream blir nullstilt?

Røkke og Co holder på med opprydding i AKH. Her håper jeg de går over pipeline til Mainstream, slik at de ALDRI gjør samme feil igjen som i Chile. Den ene feilen har senket hele Aker Horizons til nå. Samtidig trenger AKH enormt mye penger til alle sine prosjekter, for å kunne gå med overskudd i fremtiden. Nå som de holder på med oppryddingen, ser de kanskje om det er noen prosjekt i AKH de vil gå videre med i fremtiden og hvilke prosjekt de vil skrote. Da kan Slyngstad børste støvet av powerpoint presentasjonene fra IPO til AKH og kanskje ha mer kjøtt på beinet om hvor mye cash de trenger før de går med overskudd. En del av denne oppryddingen går sannsynligvis også ut på at dagens aksjonærer vil se at aksje verdien deres er tapt. Men de kan få lov til å betale for å bli med på AKH 2.0 via tegningsretter. Aker skjønner nok uansett at verdien i AKH er tapt pga de massive investeringskostnadene, som de ikke ønsker å ta selv pga høy eierandel.

Det hjelper vell ikke AKH aksjonærene om Slyngstad hadde gått direkte inn i Mainstream, for da hadde vell AKH eierandelen ca blitt nullet ut uansett. Og hva er det igjen i AKH uten Mainstream?

Alternativt kan Aker fusjonere AKH inn i Aker, i bytte av Aker aksjer, slik jeg har skrevet om i lang tid. Men mulig de ikke synes AKH er billig nok priset, siden det ikke er noen innsidekjøp i aksjen. Eller finner Røkke en annen fusjoneringspartner til AKH? Eks noen i Japan med for mye cash?

Hvis det er noen andre som har noen bedre forslag til hvordan AKH skal få finansiert sine prosjekt, som koster ca kr 200-250 milliarder, vil jeg svært gjerne høre om disse finansieringsplanene. Spesielt med tanke på at mcap i AKH er ca kr 3 milliarder og rente/obligasjonsmarkedet er svindyrt for selskap ca uten inntekter.

Et lite tankekors til dagens langsiktige aksjonærer i AKH: Hvis Aker legger ut fusjonsplan mellom AKH og Aker nå, kan de gjøre det på en kurs ca 30% over dagens kurs og få det igjennom. Det vil si at da blir dere tvangsutløst på ca kr 5,7 pr AKH aksje, hvis dere ikke selger frivillig ;) På andre siden, vil det utløse et massivt fradrag for dere på skatten, slik at dere får ekstra ferie penger i 2024 ;)
Redigert 03.07.2024 kl 23:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.11.2023 kl 01:57 5307

Jeg husker jeg skrev om vinn vinn situasjonen under finanskrisen, hvor vi kunne løse store infrastrukturutfordringer, til lave priser med arbeidskraft fra Europa, som deretter flytter hjem igjen.. altså uten fare for inflasjon.Fikk faktisk støtte i form av en artikkel med samme innhold fra en H mann…
https://e24.no/energi-og-klima/i/mQo134/groenne-satsinger-i-norge-stopper-opp
Jeg utroper den til dagens Putin innlegg… 0 poeng for innhold stil og 10 poeng for doktrine.
https://www.dn.no/industri/freyr/regjeringen/naringsdepartementet/slakter-regjeringens-batteristrategi-absolutt-siste-vi-skal-drive-med/2-1-1553556
Met i tråd med seriøse vurderinger…
Redigert 20.11.2023 kl 02:29 Du må logge inn for å svare
Frodon
19.11.2023 kl 22:45 5410

Det som er så ironisk, hvorfor ble ikke disse spørsmålene diskutert OG vedtatt FØR Norge signerte Paris avtalen? Hvorfor bygger vi ikke opp flere av disse grønt industriene med hjelp fra oljefondet vårt, slik at vi faktisk kunne vært verdensledende og tjent enormt mye energi penger i fremtiden? Nå henger vi så langt bak, akkurat som med tog og mobilitet, at vi klarer ikke hente dette inn igjen. Norge er forøvrig bedre enn Thailand på vanlige tog 😜

Får håpe Equinor lykkes med investeringen sin i fusjons energi. Da kommer det kanskje oss litt tilgode 🥳
Slettet bruker
19.11.2023 kl 19:33 5547

Problemet er vel at det ikke finnes en «quick fix». Mange steder dreier det seg KUN om hvem som skal grafse til seg penger og hvorfor. INGEN diskuterer f.eks. utbygging av tognettet ( som er fra 1800 tallet der jeg bor), og dermed få folk og gods over på det. Sist det var tanker rund dette truet SAS med å legge ned småflyplasser… At det gir store miljøgevinster er hevet over enhver tvil. Man kan i grunn spørre seg selv hvorfor det ikke er på agendaen mht.grønne tiltak.
Forøvrig så tar toget til en hovedstad i Europa med samme avstand som jeg har til Oslo, 32 min. i snitt, som er dobbelt så raskt enn her.
Mobilitet er en av de allerviktigste goder i et modernt samfunn, og det ligger helt på bunn i Norge. Så å gjennomføre grønne tiltak som også gagner livskvaliteten er selvsagt fullstendig utelukket i antidemokratiet
Redigert 19.11.2023 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Frodon
19.11.2023 kl 14:29 5691

Morsomt med den Norske havvind utbyggingen, jeg tørr sette penger på at Kinesiske MingYang vinner

COD er ventet mellom 2030 og 2033. Hadde vi satset på kjernekraftverk, kunne de vært ferdig noen få år etter det
Redigert 19.11.2023 kl 14:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.11.2023 kl 20:16 5937

Ja, vi er på bølgelengde der. Nå forurenser Norge nok litt mer enn det, selvom det sikkert er lurt å ha fokus på CO2 utslipp i Norge per km2.
Der jeg er ifra er Yara den nest største forurenser, og det disse laksebaroner i Norge bedriver er miljøsvineri i øverste divisjonen; Jeg tok en sjøørret i en av de flotte fjordene ifjor, som var full av lus, og nå er villlaksen til og med på rødliste over utrydningstruete arter for første gang primært pga.umettelig grådighet av disse laksebaroner/ kaksebaroner. De har fått medier med på diskusjoner rund den vanvittig lave beskatningen de har, istedenfor hvem som skal rydde etter de når de er ferdige med å voldta norske fjorder, sammen med cruisenæringen. Kostnadene for det overstiger garantert de formuene de har sugd ut av systemet. vi burde slutte å spise laks, og da mener jeg verden og ikke lille Norge. Verre enn dyrevelferd ellers.
Tilbake til skandalene innenfor grønn industri. Det må da stride mot alle grunntanker i kapitalistisk tenkning at velferdskasser i verden i forkant av begivenhetene skal garantere for gigantutbetalinger til eiere, ledelse, venner og familier?
Sammenlignet med 80 tallet, hvor skatter lå mange ganger høyere for eliten enn idag, også arveskatt, selskapsskatt osv., så forstår jeg ikke at medier prøver å indoktrinere oss med at norske aktører betaler mye skatt. Hele verden diskuterer å øke skattene for eliten, og det er jo derfor de mest kyniske pamper i Norge flytter vekk; AP tilrettelegger til og med for skattefritt utflytting. Og Vetre står bak planer om nok en runde med store gavepakker til grønn industri uten krav ( dønn likt Erna sine gaver til oljeindustrien under Covid, som fortsatt lever i beste velgående.).
AKH er kun investerbar om Staten hoster opp garantipakker, og la folk flest betale for gildet i evig tid.
Det sjokkerer meg at så få skjønner at « dødskøene’ på sykehus, og elendighet innenfor alt av velferd skyldes at pengene fra felleskapet brukes til pampene, som kun betaler 8% skatt i beste fall, istedenfor det som gagner fellesskapet. Personlig rikdom har siden 80 tallet gått helt i taket, og alt som gir livskvalitet til andre enn eliten er på Kelvin sitt absolutte nullpunkt siden da.
Det som Norge bør gjøre er å drite en lang marsj i å betale dyre dommer for grønn omstilling. Da får de heller vente med grønne prosjekter, til det tidspunktet hvor kapitalen selv begynner å bli interessert i investeringer, og det uten at felleskapets kasse blir tømt.
PS: også Juel er inne på noe av det samme ( subsidier som kreftform) https://www.dn.no/marked/freyr/batterier/morrow/okonom-steinar-juel-tar-et-kraftig-oppgjor-med-tilkarringsindustrien-en-varslet-krise/2-1-1553748
Redigert 18.11.2023 kl 21:39 Du må logge inn for å svare
Frodon
18.11.2023 kl 18:58 5966

Det er helt riktig 😉 Men nå diskuterer du med folk som mener at vannkraft er 100% utbygd i verden. Jeg lurer på hvor stor del av planeten vår de tror er dekket av vann? 🧐

Jeg er sjokkert over at AKH ikke har falt på Freyr kollapsen. AKH priser Asset Development til ca kr 2 milliarder og de har nesten ikke cash, noen tomter ved Narvik og annlegget i Rjukan. De skal/skulle også starte batteri produksjon i Nord-Norge, slik Freyr også skulle. Freyr er idag priset til ca kr 2,5 milliarder og de har ca like mye penger som de er priset til. Enten er Freyr veldig billig eller Asset Development veldig dyr. Uansett hvordan jeg regner, klarer jeg ikke å prise Asset Development til kr 2 milliarder 😬
Frodon
18.11.2023 kl 18:48 5969

Kina er store på grønn energi. Mener du at befolkningen i Kina har langt dyrere energi enn andre…?
Frodon
18.11.2023 kl 18:47 5986

Rart ingen av AKH aksjonærene reagerer på kr 3,27 pr kilowattimen for flytende havvind?! Kan ikke AKH aksjonærene tegne seg for 10-15 års fastpris på strøm til kr 3,27 pr kWh og hjelpe AKH med de grønne planene? Det er noe med å sette pengene der munnen prater 🥳
DividendYield
18.11.2023 kl 17:13 6031

Norge er så godt som 100% fornybare innen energi og kraft gjennom vannkraften. Olje og gass som vi produserer, forbruker vi lite selv og selger til utlandet. Det betyr at vi har lite å gå på når det gjelder å redusere våre egne klimautslipp. Det er noe småtteri + en eventuell grønnvasking av olja. En snakker derfor om ny-fornybar energi.

Jeg vet politikere og oljeindustrien prøver å innbille oss om at vi trenger masse ny kraft, slik at vi kan holde på med olje videre. Det er det som kalles grønnvasking og er ikke noe annet en symbolpolitikk og latterlige prosjekter som ikke hjelper klimaet globalt. Noen har sågar ambisjoner om at Norge skal bli et grønt batteri for resten av Europa.

Om Aker Horizons har lyst til å våkne opp fra dvalen og virkeliggjøre power point presentasjonene sine må de gjerne gjøre det, men da får Røkke, eventuelt dere småaksjonærer ta regningen og ikke prakke dette over på oss andre.

På en måte kom det noe godt ut av Freyr skandalen og statlig sløsing på luft -og vekstselskapet (hmmm minner meg om et annet selskap, men kommer ikke på det). Nemlig at vi bruker ikke fellesskapets ressurser på slikt tull som ikke hjelper noe annet en lommeboka til grådige klimakapitalister som helst vil berike seg selv.

https://www.dn.no/leder/politikk/freyr/batteriteknologi/dn-takker-den-statlige-stotten-til-freyr-kan-ha-spart-skattebetalerne-for-store-summer/2-1-1556655
MorganKane
18.11.2023 kl 15:59 6099

På Statkraft sine sider står følgende om avtalen;

"Enerfin's renewable energy platform includes 1.5 GW in operation and under construction, and a solid pipeline of projects at various stages of development"

Hvem minner det om? Kunne like gjerne vært Mainstream. Og blir altså verdsatt til en selskapsverdi (inkl. gjeld) på 21 milliarder kroner. I et litt lengre tidsperspektiv, lengre enn noen få måneder frem i tid, er det åpenbart at det nesten er ett fett hvor turbinene eller panelenr står. De vil være omtrent like verdifulle. Hydrogen og andre tiltak vil jevne ut prisforskjeller på litt lengre sikt. Om noe, med de solforholdene som er i nordchile, skulle eventuelt Mainstream være noe mer verdt per MW.

Altså, alt pisspratet fra analytikere som sier at MAINSTREAM har mistet all sin verdi, er nettopp det. Pissprat.
Redigert 18.11.2023 kl 16:01 Du må logge inn for å svare
BOHICA
18.11.2023 kl 15:23 6079

Flere her inne, og alle vet hvem jeg snakker om, evner ikke å forstå at bærekraftig energi koster, men er helt nødvendig i årene fremover...
Jeg må si Statkraft virkelig satser for tiden, de har investert og fortsetter å investere sinnsyke summer i fornybarsegmentet.

https://www.finansavisen.no/samfunn/2023/11/17/8060639/statkraft-kjoper-spansk-energiselskap-for-21-milliarder-kroner

Godt AKH har såpass mye samarbeid med dem😊
MorganKane
18.11.2023 kl 14:38 6140

Selvfølgelig må vi betale det bærekraftig energi koster. Det er kun norske brødhoder som tror noe annet. Se på Storbritannia. De øker nå subsidiene for vindkraft.

https://e24.no/energi-og-klima/i/abRJ92/britene-oeker-havvind-subsidier-tar-grep-etter-havvind-flopp

Inflasjonen de siste årene har påvirket alt. Selvfølgelig da også strøm fra bærekraftige energikilder.
DividendYield
17.11.2023 kl 22:15 6312

På tide Røkke tar ansvar for å virkeliggjøre sine egne power point presentasjoner. Det er ikke vi som skattebetalere, eller strømkunder som skal belastes økonomisk for disse virkelighetsfjerne ideene. Bare å se på freyr skandalen og hva som skjer når slike får fritt spillerom gjennom sugerør i statskassen.
Slettet bruker
17.11.2023 kl 22:06 5670

Tvang er det allerbeste alternativet; Oljeselskaper og de store forurensere blir tvunget til å finansiere grønne prosjekter.
https://e24.no/energi-og-klima/i/abRJ92/britene-oeker-havvind-subsidier-tar-grep-etter-havvind-flopp
Dette er jo den verste kreftformen man kan utsette en grønn omstilling for. Nå forlanges det at velferdskasser skal garantere for en minstepris på strøm? Det betyr at velferdskasser i evig tid skal bli tvunget til å betale disse blodsugere penger som skal gå til årlige statsgaranterte bonusutbetalinger til ulveflokken? Og slikt kan bare politikere bestemme? Spør folket om de ville godtatt slike ran.
I Norge kan man jo begynne med om Acer, og stripping av norske husholdninger og småbedrifter var en god ide.
Redigert 17.11.2023 kl 22:06 Du må logge inn for å svare
MorganKane
17.11.2023 kl 18:55 5787

Frode,

Tre spørsmål. Hvordan har Mainstream finansiert sine utbygginger? Eventuelt Scatec? Tror du det blir lettere eller vanskeligere med statlige lånegarantier og subsidier?
Frodon
17.11.2023 kl 16:47 5718

Det jeg synes er merkelig, er at når disse folka er på jobb, regner de frem eventyrlige verdier. Men på privaten er det ikke billig nok til å satse egne penger. Viktig å skille på jobb og privat 😉

Jeg tror jo ikke prisingen er det de er mest bekymret over. De er nok like bekymret som meg over det enorme finansieringsbehovet på ca kr 60-250 milliarder før AKH kan gå med overskudd

Short går som innsidehandel og må meldes
Redigert 17.11.2023 kl 16:47 Du må logge inn for å svare
DividendYield
17.11.2023 kl 16:38 5656

Uff, nå lå vi endelig an til en oppgang før du kom med innlegget ditt, litt av en inngang til helga lissom.

Neida, du har selvfølgelig helt rett når det gjelder innsidekjøp. Synes nesten det er litt rart at de ikke har kommet med noen støttekjøp i det minste, for å vise at det er litt liv. Til og med katastrofeselskapet Atlantic sapphire klarte det. Selv om det på en annen side fremstår desperat.

Røkke jr har ikke arvet dialekta til faren og sannsynligvis noen andre egenskaper til faren, men kaste penger ut av vinduet har han ikke tenkt å gjøre. Det gjelder nok de andre i ledelsen også, som et svar på spørsmålet ditt.

Antar ledelsen i Horizons ligger langt foran oss andre i hvilken vei dette bærer hen. De har selv innsett at de er ien hengemyr og prisingen fortsatt er for dyr, og kontraktene for få. Hvorfor drive innsidekjøp når du vet kursen skal nedover? Kanskje det er noen i ledelsen som shorter aksjen?
Frodon
17.11.2023 kl 14:38 5753

Fortsatt ingen innsidekjøp. Er ikke det rart, når AKH selv regner hjem en skyhøy NAV vs dagens mcap?
Frodon
16.11.2023 kl 22:06 5889

Hvilken børs melding er det du har lest? Eller er det google translater som ga deg det svaret, derfor du trodde kursen skulle over kr 5 for et par dager siden?

Her er et lite utdrag fra Sparebank 1 Markets sin analyse:

«the renegotiated project debt terms should lower principal payments by USD ~15m and interest payments by USD ~20m per quarter (given current 3m LIBOR of 5.6%). That said, the operational cash-burn related to market issues in Chile looks poised to continue«
Frodon
16.11.2023 kl 21:22 5907

Det der fortalte jeg deg en gang, selg deg ut av AKH, vent en liten stund og se om du har like stor lyst til å kjøpe deg inn igjen 😜 Svaret er ofte nei…

ACC er blant de desidert dyreste selskapene på Oslo børs, så hva skjer med AKH kursen når ACC blir priset etter regnskap? Matematikk vinner nesten alltid til slutt i aksjemarkedet. Husk at ACC må ha flere giga prosjekt i året for å kunne nærme seg overskudd, men da må de også oppskalere virksomheten for å kunne levere systemene.

Innsiderne i Mainstream visste nok dette om Chile. Men hvordan klarte Røkke sine folk å overse dette, som har totalt senket det nye flaggskipet? Virker som strukturen i AKH var feil bygd opp, siden en gren kunne senke selskapet. Tanken var jo at Mainstream skulle gå med overskudd og finansiere de andre prosjektene. Sannsynligvis derfor strukturen raknet, når Chile problemene ikke var i tankene ved oppbyggingen

Har du sjekket ut eks SDSD?
Frodon
16.11.2023 kl 21:11 5933

Ja, rart hvordan det blir stille fra dem gang på gang. Tror du noen flere av de langsiktige endelig har realisert de enorme tapene sine? De nye langsiktige investorene her, sitter allerede med ca 50% i urealiserte tap 🙈

Aksjer på blokka, xact bear 😅 Har satt opp månedlig sparing på vanvittige kr 200 pr mnd inn i grønt fond, bare så jeg får vært med på dette eventyret alle snakker om 😜 Megatrendene nå er vell innenfor helse og gaming, kanskje AI etter hvert?

Jeg har fortsatt mest tro på selskap som leverer tjenester til grønt sektoren, eks Edda Wind, IWS, Cadeler, New Energy, Tomra og Ming Yang Smart Energy Group Ltd. Veldig spent på Prosafe, det ser ut som den bryter ned igjennom emisjonskursen på kr 60. Skulle gjerne plukket opp den hvis den danner en bunnformasjon.

Holder på å sjekke ut denne, det mest grønne selskapet i Europa

https://www.imcdgroup.com/en

Hva har du på blokka?
Redigert 16.11.2023 kl 21:12 Du må logge inn for å svare
retur
16.11.2023 kl 18:34 6075

Var vel grei deal for main og slippe renter og avdrag frem til 2029 . Da er sann for at renta også har kommet en del ned .
Meatskull
16.11.2023 kl 17:17 6171

Hva tenker du om Fair-Value aksje pris av ACC da?
Tviler nesten på at jeg noen gang skal inn i AKH igjen, de har alt for mye gjeld! ACC ser derimot ut til at det man profitt ut av med tiden!

Starter og tenke at de som solgte MRP til AKH viste litt om at man kunne stå med skjegget i postkassen etterhvert i Chile.

Hvorfor innvistere i AKH når AKh er ACC+ masse gjeld?
Men til hvilken pris ønsker man inngang i ACC?
Kanskje noe rundt 3kr er en grei inngang neste år om Cheng får rett?
Slettet bruker
16.11.2023 kl 15:18 6282

Ok. Så gjør vi nøyaktig det du gjør: Skyte fra hofta, uten mål og mening, bare fordi du er sur for at du aldri får deg noe.
Du skrev dette, på morningen, etter å ha driti på dass, og uten å bruke børste deretter. Så kom kjerringa og du fikk kjeft for 5. gang for det samme denne uken.Du tør ikke ta igjen på kona, så da skriver du noe møkk til noen på FA før du igjen trekker ned uten å bruke børste, og selvsagt uten å vaske henda.. Verre er det ikke..Slik er kvaliteten på FA..
Redigert 16.11.2023 kl 15:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.11.2023 kl 15:07 6304

Jeg er nederlender, bod her siden 1980, så Norge har sluppet å måtte betale alle disse milliarder når du ikke er produktivt. Så har jeg tilført Norge langt mer til luselønn, og da snakker vi om 10.000 ganger det gjengen i Freyr og hårsåre Vetre til sammen har ødelagt Norge for.
Hva Frodon er eller gjør på fritida si har vel ikke en slik nisse som deg vel ikke noe med? Kom med noe saklig istedenfor den dere feige avstandsmobbinga. Eller driv med strikking istedenfor å slenge dritt.
Redigert 16.11.2023 kl 15:59 Du må logge inn for å svare
Bullinvestor
16.11.2023 kl 12:05 6452

I går på denne tia så var kursen ca 1 kr høyere og de langsiktige i aksjen trodde at bunnen var satt og så 5 tallet i sikte🥳🥳 nå er vi snart midt på 3 tallet og det er blitt stille, forståelig.
Hvilke aksjer har du på topp 4 blokka nå eller fremover? Dette kan jo også forandre seg endel hvis vi får store fall på OSEbx.. har du noe krydder aksjer du sikler etter?
Skalleknarp
16.11.2023 kl 11:57 6419

Analytiker slakt bringer AKH kursen ned skrives det... Røkke har vel ikke råd å kjøpe morgenkåpe gave heller nå, så det blir vel maks et lommetørkle uten påtrykt AKH logo :)
Redigert 16.11.2023 kl 12:37 Du må logge inn for å svare
Frodon
16.11.2023 kl 10:20 6559

Veldig rart hvordan vi «rike» tror at de fattige i Chile ikke jubler over at de får billig strøm sponset av de rike. Hadde jeg vært en politiker i Chile, hadde jeg gjort det jeg kan for å sikre at befolkningen min fikk billig strøm sponset av et utenlands selskap 😉
DividendYield
16.11.2023 kl 09:57 6564

He, he har ikke du spådd quick fix i Chile et halvt år+ nå er det 2024, og rentene ned har du spådd like lenge? I mens har kursen gått fra 8 til 3, kr. Kanskje ikke dette med aksjer er helt tøfffe cowboyens greie?
Edgar A
16.11.2023 kl 07:38 6677

Frodo er vel uføretrygdet el arbeidsledig og har derfor mye tid til å gruble
Evt. mye venting på holdeplassen hvor han kjeder seg i bilen.

Sikkert ikke mer komplisert.
Frodon
16.11.2023 kl 06:31 6750

Det er alltid gøy å lese «fakta» sjekkere, som ikke engang vet at mine analyser begynner med å analysere SP500 først, så går det mange trinn derfra, før en analyse på selskapsnivå blir lagd 😉

Fellesnevneren til alle disse kritikerne, de har aldri lagt ut en analyse selv, slik at andre kan se hvor godt de treffer 🙄
MorganKane
16.11.2023 kl 00:10 6797

Det er trist å se nivået her på forumet nå om dagen. Hegnar bør bare stenge hele forumet spør du meg...

Her har endelig AKH fått til en deal med lånegiverne. Ikke aller beste dealen, men svært viktig for at det ikke skulle bli helt kroken på døra. Og jeg er rimelig sikker på at forholdene i Chile ordner seg i løpet av 2024. Mye er allerede i orden. Og mye blir fortløpende bedre. Batterier kommer. Mindre nettforbedringer kommer. Kullkraftverk i nord blir lagt ned. Og vannmagasinene i sør er iferd med å fylles. Alt dette gjør prisforskjellene mellom nord og sør blir borte. I tillegg unngår man midlertidige kollapser i strømprisene på de mest solfylte dagene (fordi kullkraftverk blir lagt ned og batterier kan fylles). På litt lengre sikt kommer hydrogen i nord og større overføringskapasitet mellom nord og sør. Chile vil fortsatt være et foregangsland i overgangen til grønn energi. Det er svada fra start til slutt når analytikere sier at det er usikkert om Mainstream sin portefølje i Chile har noen verdi. Det er det åpenbart at den har.

Men istedenfor å diskutere dette på forumet er er det kun svada fra start til slutt. Med svadakongen Frode i spissen og den litt enklere Mr Dive tett bak. Snakker om tivoli....
Rudeawakening
15.11.2023 kl 23:50 6841

Fordi jeg følger med av og til, og begynner å se meg kraftig lei på at enkelte her inne gjør seg selv til konger, og er nedlatende mot andre brukere. Derfor opprettet jeg et nick! Du kommer ikke til å høre så mye mer fra meg. Dette var ikke dritt rettet mot en bruker, men totalt fakta! Du kan ikke sitte på en høy hest urettmessig, og regne med å ikke få litt krass feedback..
Slettet bruker
15.11.2023 kl 23:44 6790

Dette er det første innlegget fra deg, og da er det VELDIG mistenkelig at du skulle vie det til han. Veldig sannsynlig at du enten er utestengt og laget en ny nick, eller at du har flere identiteter.
Mange av oss klarer heldigvis å tenke selv. Mange av oss tror dessverre at skriverier her påvirker kurser. Og ja: Dette er ikke eksakt vitenskap.
Så å lage en matematisk modell for deretter å bruke TA, slikt du gjør har ingen selvstendig verdi.
Så lurer jeg på hvorfor allerførste skriveriet du har her er å slenge dritt på en bruker.
Forøvrig så er jeg sikker på at bare stemningen i seg selv her på fora har verdi mht. psykologi i markedet.
Så ved å IKKE sjekke her lever du i et vakuum. For min del kan du fortsette med det inntil du har noe konstruktivt å bidra til.
Redigert 15.11.2023 kl 23:48 Du må logge inn for å svare
Rudeawakening
15.11.2023 kl 23:33 6781

Ikke bry dere om Frodo. Han har sin egen agenda, men for den observante leser, så er det åpenbart at Frodo har bommet mye! Vår Energi ble bom (hoppet ut før oppgang), HRGI, Edda Wind, Willhelmsen. Han har bomma på alt! Han har også bommet på AKH. Jeg advarte han mot inflasjon og høye renter i god tid før det ble realitet, men Frodo ville ikke høre. Han hausset, og trodde han skulle bli superrik på denne investeringen. Akkurat som mange av dere! Ikke tro på alt dere leser her, særlig fra en person som bommer så mye som hen!

En siste ting om Frodo. Dere tenker at det han gar levert av analyse her er bra? Han har kun simpelten tatt markedsverdien av underliggende og pro rata kalkulert hva det er per aksje i AKH, lagt til cash, trukket fra gjeld. Er det virkelig en analyse som imponerer dere?? Hahahha! En god analyse her betyr å regne SOTP på alle underliggende eiendeler! Det krever mer kompetanse enn det Frodo har.

Til aller sist: Når jeg har gjort en god investering, så har jeg aldri en gang sjekket her i HO hvordan stemningen er. Jeg gjør matematikken, og bygger meg en modell, og bruker teknisk analyse for å time inngang og utgang. De gangene jeg bommer som det også har blitt noen av, så er det ofte fordi jeg har hørt på andre «dumme» individer. Slutt å hør på Frodo! Tenk å sitte her hele dagen å kommentere hahaha
Gruver
15.11.2023 kl 22:20 6714

sannsynligvis er flertallet av spam-innleggene fra den samme syke personen som har flere nick og snakker med seg selv, vi må være smartere og rapportere slik spam til admin.
Frodon
15.11.2023 kl 21:49 6789

Hvis det er 2 som har lyttet til nå de siste 2 årene, vil det da ta 312 år å redde hobby investorene i AKH 😉
DividendYield
15.11.2023 kl 21:35 6787

Nå var jeg i det kreative hjørnet og kom opp med en ide

Hva om vi startet opp med en slags versjon av luksusfellen?

Der Frodon redder småaksjonærene i AKH med å realisere tapene sine, eventuelt reduserer dem. Det er vel det han har prøvd på til nå, men få har lyttet.
Frodon
15.11.2023 kl 21:00 6837

Det virker kanskje som en god deal, men eneste som har tjent på det, er de som lånte deg pengene 😉

Den planen var god, hvis den hadde blitt fulgt den gangen. Ved å bygge opp en utbytte portefølje over tid med store solide selskap, kan du tjene penger underveis også i tiden hvor aksjekursene gjør det dårlig. Trikset er å kunne se bort fra tap/gevinst på aksjene og heller regne på årlige utbytter du får i tillegg til lønnen din

Meatskull
15.11.2023 kl 20:44 6833

fikk en god deal så renta hos meg ligger på ca 10% blank!
Sant det! Husker at før jeg ble forelsket i AKH så var planen og gå inn i selskaper som Equinor/Storebrand og Aker.... :P