Aker Horizons - Blir dagens aksjonærer totalt utvannet av Aker?

Frodon
AKH 11.09.2023 kl 21:12 213849

Røkke sin nye store satsing er Industry Capital Partners, ledet av den gamle oljesjefen Yngve Slyngstad. Røkke og Slyngstad er 100% avhengig av å gi disse nye gigantiske aksjonærene god Røkke-avkastning, hvis de skal klare å beholde noen av verdens største investorer i fondet. Hvis Slyngstad skal klare god avkastning på Røkke sin grønt satsing, er det for høy risiko pr dags dato å gå inn i AKH når flaggskipet Mainstream holder på å synke pga de dårlige PPA avtalene i Chile. Mainstream holder på med restruktureringen nå, hvor de må hente inn mer penger. Det vil mest sannsynligvis si at egenkapitalen i Mainstream er tapt og investeringen må nedskrives til kr 0. Er det her muligheten til Slyngstad kommer? De kan kjøre en enorm emisjon i AKH, betale ned all obligasjons gjeld som ikke er til Aker og nullstille dagens aksjonærer mot at eksisterende aksjonærer får tegningsrett i det nye selskapet? Obligasjonslånene til AKH går kanskje også i brudd med lånebetingelsene, hvis Mainstream blir nullstilt?

Røkke og Co holder på med opprydding i AKH. Her håper jeg de går over pipeline til Mainstream, slik at de ALDRI gjør samme feil igjen som i Chile. Den ene feilen har senket hele Aker Horizons til nå. Samtidig trenger AKH enormt mye penger til alle sine prosjekter, for å kunne gå med overskudd i fremtiden. Nå som de holder på med oppryddingen, ser de kanskje om det er noen prosjekt i AKH de vil gå videre med i fremtiden og hvilke prosjekt de vil skrote. Da kan Slyngstad børste støvet av powerpoint presentasjonene fra IPO til AKH og kanskje ha mer kjøtt på beinet om hvor mye cash de trenger før de går med overskudd. En del av denne oppryddingen går sannsynligvis også ut på at dagens aksjonærer vil se at aksje verdien deres er tapt. Men de kan få lov til å betale for å bli med på AKH 2.0 via tegningsretter. Aker skjønner nok uansett at verdien i AKH er tapt pga de massive investeringskostnadene, som de ikke ønsker å ta selv pga høy eierandel.

Det hjelper vell ikke AKH aksjonærene om Slyngstad hadde gått direkte inn i Mainstream, for da hadde vell AKH eierandelen ca blitt nullet ut uansett. Og hva er det igjen i AKH uten Mainstream?

Alternativt kan Aker fusjonere AKH inn i Aker, i bytte av Aker aksjer, slik jeg har skrevet om i lang tid. Men mulig de ikke synes AKH er billig nok priset, siden det ikke er noen innsidekjøp i aksjen. Eller finner Røkke en annen fusjoneringspartner til AKH? Eks noen i Japan med for mye cash?

Hvis det er noen andre som har noen bedre forslag til hvordan AKH skal få finansiert sine prosjekt, som koster ca kr 200-250 milliarder, vil jeg svært gjerne høre om disse finansieringsplanene. Spesielt med tanke på at mcap i AKH er ca kr 3 milliarder og rente/obligasjonsmarkedet er svindyrt for selskap ca uten inntekter.

Et lite tankekors til dagens langsiktige aksjonærer i AKH: Hvis Aker legger ut fusjonsplan mellom AKH og Aker nå, kan de gjøre det på en kurs ca 30% over dagens kurs og få det igjennom. Det vil si at da blir dere tvangsutløst på ca kr 5,7 pr AKH aksje, hvis dere ikke selger frivillig ;) På andre siden, vil det utløse et massivt fradrag for dere på skatten, slik at dere får ekstra ferie penger i 2024 ;)
Redigert 03.07.2024 kl 23:04 Du må logge inn for å svare
Frodon
15.11.2023 kl 20:01 6888

Bruker da ikke penger fra forbrukslån inn på høyrente konto 😉
Frodon
15.11.2023 kl 19:58 6811

Det er bare å gå inn å se på realisert tap og gange det med 37,84%. Sykt at vi som gjør det bra i aksjemarkedet, må gi de som bommer 37,84% av gevinstene våre 😉

Forbrukslån burde du nedbetale med en gang, hvis du har muligheten til det. Ved å nedbetale det du kan, slipper du å betale renter på det nedbetalte beløpet fra dagen du gjør innbetalingen. Det har ingenting med før/etter nyttår å gjøre.

Jeg vet ikke hvor høy rente du har på forbrukslån, men la oss si det er 20%. I tillegg har inflasjonen vært høy, la oss si den har vært på 10% siste 2 årene. AKH kursen har falt ca 88% siste 2 årene. Dvs hvis vi ser bort ifra den skyhøye renten på forbrukslån, har kjøpekraften falt med utrolige 98% for AKH aksjonærene de siste 2 årene. Legger vi på renten din på forbrukslån, er du dessverre godt i minus når du legger til rentene du har betalt underveis.

Når du får 4-5% avkastning i rentemarkedet og børsene er ventet å gi mindre enn 4% årlig avkastning, er vell valget enkelt på å kvitte deg med forbrukslån, som garantert har høyere rente enn 5%.

Jeg kan nesten garantere deg at du ikke klarer å tjene inn det tapte, med penger fra forbrukslån. Kvitt deg med deg og start en fornuftig sparing i fond. Så kan du krysse fingrene for at børsene har trynet før du får skattepengene til neste år. Chen i Storebrand tror resesjonen i USA kommer første halvår av 2024. Når børsene har trynet, pleier det å være lønnsomt å fordele kapitalen jevnt i de 10 største selskapene på Oslo børs. De klarer seg som regel godt i kriser
Gammelpeng
15.11.2023 kl 19:57 6767

Ut fra det du skriver, anbefaler jeg HØYRENTE konto, som spareform for deg. Aksjer har en skummel tendens til å tømme pengepungen til den uerfarne investor.
Slettet bruker
15.11.2023 kl 19:40 6729

Primært må hele den svarte krana stenges; Som jeg skrev et sted: Siden Paris så har oljeindustrien fått mer enn 1000 milliarder dollar i lån og garantier fra banker. Så har vi disse gaver som Erna ga Statoil og sine venner da det var Covidkrise. Disse skattegaver burde i grunn returneres, men AP har ikke engang stoppet de. Og ja: Etter Freyr så mener jeg at det må bli slutt på gullrot, vanvittige utbetalinger til alle grønne PP, fullstendig ukritisk utdeling til eliten, når man samtidig har brukt en helt hinsides tvang og pisk overfor befolkningen på enormt mange områder. Heller ikke AKH bør få subsidier.
Nå må det bli omvendt: Eliten og store deler av næringslivet må nå tvinges til å nå grønne mål med pisk og tvang. Vanlige folk må få forutsigbarhet, slikt som etterstrebes i mellomeuropa. Her på berget har man ødelagt ALT som kan gi en viss håp og forutsigbarhet for vanlige folk.
Den lista av tiltak som er utført av høyrestyrte regjeringer i mellomeuropa, er nå enormt lang, og ansees i Norge som marxistisk, sosialistisk og fullstendig bak mål. Det kan bare bety en ting. Man har klart å bevege hele det norske samfunnet nå til høyre for høyrepartier i EU, noe vi ser tydelig igjen i alle fora det skrives. Her blir f,eks. Biden utskjelt som sosialist og venstrevridd fascist.
Fattigdommen i Norge er nå etter konservative OECD sine tall 3 ganger så høy enn i Nederland, hvor man nettopp har avskaffet studielånet etter norsk modell fordi det entydig skader studenter og familier. Slikt er et IKKE tema for AP eller andre partier. ( VVD som er konservative omtrent på høyde med H i gamle dager gjennomførte det med støtte fra moderate partier). Så finnes det minst 40 målrettete tiltak i EU mot utsatte grupper.
I Norge så bare påstår de at de ikke finnes, og da behøver man ikke å diskutere det, selvom alle fakta viser at omtrent halve befolkningen sliter som f.
Redigert 15.11.2023 kl 21:20 Du må logge inn for å svare
Meatskull
15.11.2023 kl 19:18 6743

Takk. Nei… får jo mye igjen på skatten neste år da. Litt usikker på hvor mye men godt over 150K en plass tror jeg! Er det ikke bedre og betale det ned etter nyttår så jeg får igjen mer på skatten? Værste er jo at jeg tok opp et lån til og handla på 8kr eller noe… Ca 230K på konto nå med 260K i forbrukslån. Lol! Heldigvis fått ny jobb hvor jeg hopper fra 500K årslønn til ca 800K så merker jo at det er stor forskjell i økonomi med så mye høyere lønn :) Så får betale ned dritten fort! Skulle gjerne hatt en plass og plassert litt av pengene for og tjene noe «tilbake» da :) Leser at Michael Burry er ferdig og shorte børsene i Usa og har re innvestert seg inn i Alibaba. Hva er de beste aksjene nå fremover? :)
Frodon
15.11.2023 kl 18:29 6844

Jeg hadde en veldig stor andel av min portefølje i AKH. Heldigvis gikk jeg ut på stoploss på kr 35. Føler selv jeg har unngått et enormt tap her, noe jeg sannsynligvis ikke ville klart uten å følge selskapet tett hele veien
Frodon
15.11.2023 kl 18:26 6855

Hva sier det om absolutt alle de andre, som var skråsikker på at aksjekursen skulle mye opp?
Frodon
15.11.2023 kl 18:25 6846

Kanskje det er bedre å plukke denne opp via et fond i fremtiden, hvis noen bra fond kjøper seg opp? Det har vært lukrativt avkastning via obligasjonene til AKH. Renten er jo skyhøye 😜
Frodon
15.11.2023 kl 18:16 6867

Jeg angrer allerede nå på at jeg ikke gikk short igjen, det hadde gitt bra fortjeneste allerede 😉

Se opp for nedjusteringer av kursmål fra alle meglerhus de neste dagene. Var det ikke kr 1,7 vi var enige om som var neste for AKH kursen nå?
Frodon
15.11.2023 kl 18:14 6877

Tenk at AKH og Mainstream har nesten kr 28 milliarder i gjeld, nesten ikke inntekter og lite fri cash. Begge selskapene trenger enorme investeringer i fremtiden. Nå som store deler av cashbeholdningen til AKH går med til å garantere det nye lån til Mainstream, blir sannsynligheten for emisjon større og større i AKH. Er det noen andre enn Aker som er aktuell som fusjonspartner i hele tatt nå? Og hva skal Aker med AKH, så lenge PPA avtalene tømmer selskapet for penger?
Frodon
15.11.2023 kl 18:10 6852

Du traff nesten, beste gjetting på kurs idag av hva jeg har sett. Noen har jo gjettet kursen over kr 5 idag, ingen har kommentert den grove bommen
Gruver
15.11.2023 kl 15:30 2703

Det skal ikke mye intelligens til for å tippe ned en aksje som ikke er attraktiv i dagens marked, hele kunsten din er å skape frykt i et kaldt marked for å skremme småinvestorer. Dessverre er du også stolt av deg selv, jeg vet hva det heter, men jeg vil ikke skrive det her.
Bullinvestor
15.11.2023 kl 15:26 2699

Ja skremmende lite oppmerksomhet hva som ligger bak den oppblåste cashbeholdningen, som bare er lån..🫣
Ville ikke rørt denne aksjen med en ildtang nå. Kanskje jeg bruker noen lapper i fremtiden her hvis mulighetene blir kraftig forbedret samt inngang emisjoner, men det gjenstår å se😉 tenk denne var på 50 tallet🫣
DividendYield
15.11.2023 kl 13:35 2813

Jeg har aldri vært short, men nå frister det mer enn noen gang. Om jeg var inne ville jeg definitivt benyttet muligheten ved dagens oppgang, det vinduet varer ikke lenge!

https://www.finansavisen.no/industri/2023/11/15/8059106/fnyser-av-rokkes-verdsettelse-verdien-er-null

Når nettogjelden er oppunder 1 milliard dollar kan man trygt si at egenkapitalverdien, for alle praktiske formål, er null»

Kostnader knyttet til rådgivere i prosessen kostet 19 millioner euro, eller 224 millioner kroner, i tredje kvartal.

Finanstilsynet følger med på verdsettelsene i Aker Horizons
Frodon
15.11.2023 kl 13:08 2867

Det virker som det er mange tradere på banen i AKH idag. I følge Pareto sin oppdatering idag, ser de ingen egenkapitalverdi i Andes plattformen. Jeg lurer på hva som skjer med aksjekursen i AKH når traderne setter seg inn i selskapet og ser at Andes plattformen utgjør det meste av verdier i Mainstream?

Vurdere ny short nå?
Redigert 15.11.2023 kl 13:08 Du må logge inn for å svare
Frodon
15.11.2023 kl 13:03 2852

Det blir spennende å følge beholdningen til Folketrygdfondet de neste dagene. Beholdningen har gått fra 20.877.600 aksjer til 4.181.224 på kort tid. Er aksjene solgt eller er alt lånt ut til short?
DividendYield
15.11.2023 kl 13:03 2824

Jeg synes det er flott å se at de gamle skribentene som var med på 35-50 kr, fortsatt sitter. En del har vært rolige en stund, men godt 10%+ fremgang lokker dem frem igjen☺

Ser også ACC fortsetter med sine "mulighetsstudier" hva er det for noe? mangler bare en intensjonsavtale nå, eller at de annonserer gammel avtale en gang til😂
Synes også det virker noe desperat å annonsere dette sammen med restruktureringen av fiaskoen i Chile!
Frodon
15.11.2023 kl 12:46 2849

Det er lite oppmerksomhet at store deler av AKH sin cashbeholdning nå er bindt opp i det nye garanterte lån til Mainstream?

Det jeg synes er litt ironisk, de samme skribentene her som jubler over at AKH nå står i kr 4,60, sto i hylte til meg i et samlet kor når jeg la ut min egen analyse på at AKH skulle ned til kr 13 😉
Redigert 15.11.2023 kl 12:53 Du må logge inn for å svare
Audi Mannen
15.11.2023 kl 12:38 2890

Ja..... hva skal man si til slike påstander?
Bullinvestor
15.11.2023 kl 12:05 2910

Skjønner jo at AKH aksjonærene jubler nå med oppgang på 13%, dere skal jo tenke tross alt veldig langsiktig minst 40-50 år😂 håper dere har nok midler til å fylle på når denne emisjonen kommer.. liggende penger blir viktig fremover💸
Viktig å se seg litt rundt..
https://e24.no/norsk-oekonomi/i/VP7K2d/nyboligsalget-raste-28-prosent-i-oktober-under-finanskrisenivaa
Fjellbris
15.11.2023 kl 12:00 2934

15.11.2023 11:22:11
AKH: MAINSTREAM LEVERER INN PREKVALIFISERINGSSØKNAD FOR SN2 MED STATKRAFT OG BP

Oslo (Infront TDN Direkt): Aker Horizons-selskapet Mainstream Renewable Power leverer inn prekvalifiseringssøknad for Sørlige Nordsjø II (SN2) i dag, sammen med partnerne Statkraft og BP.


Det opplyser kommunikasjonsdirektør Marianne Stigset i Aker Horizons til TDN Direkt onsdag.
retur
15.11.2023 kl 11:44 2921

Ser ikke sånn ut . Kjøp deg inn nå😊
Dølle
15.11.2023 kl 11:34 2902

Stiger markant også. Utbomba aksjer spås rekyl.
Frodon
15.11.2023 kl 11:15 2910

Litt moro at jeg har slått alle meglerhus på vurderingen av AKH og registrerer at de har kommet ned på mine kurser i lang tid etter dere fikk analysene helt gratis av meg 🤩
Gruver
15.11.2023 kl 11:03 2924

Det er naivt å tro at noen løpegutter med inntekt fra NAV kan utfordre Røkke & CO med landets mest promoterte kompetente folk i industrien!!!
Hadde dem ikke fått medvind på Grønn upopularitet i siste to årene, ville de ha sluttet å eksistere for lenge siden.
Redigert 15.11.2023 kl 11:09 Du må logge inn for å svare
bmwmann
15.11.2023 kl 10:46 2982

Hehe! Jeg tror du tar feil her. Ta gjerne en kikk på handlene klokken 10:35:56 og 10:29:09 for moro skyld. Jeg antar at det var en profesjonell aktør som sto bak disse kjøpene.
Artige
15.11.2023 kl 10:06 3054

Mens Frode snakker om ting han ikke kan så stiger kursen. Sier sitt.
Frodon
15.11.2023 kl 09:58 3075

Det er veldig godt å se at du kom deg på riktig side Meatskull, bare synd det ble en dyr lærepenge. Har du nedbetalt forbrukslån nå? Du vil jo få utgiftsført tapet i AKH på skatten, fint med frisk startkapital i 2024 😇
Frodon
15.11.2023 kl 09:56 3078

AKH må nedskrive verdiene i Mainstream mer ja, det har jeg vell skrevet om i mer enn 1 år nå? AKH legger også til grunn en langt lavere rente enn renten de faktisk betaler pr dags dato. Da må jo verdiene ned, det er enkel matematikk
Frodon
15.11.2023 kl 09:54 3069

Her er et lite utdrag fra analysen til Sparebank 1 Markets om AKH idag

«the operational cash-burn related to market issues in Chile looks poised to continue, albeit at a slower pace»
Frodon
15.11.2023 kl 09:48 3085

Dnb er vell også et godt eksempel på dette? Skandale på skandale, helt uten konsekvenser. Så lenge de som bestemmer hver case, vil gjennomføre noe, blir det vedtatt, uansett hva etikk, moral osv tilsier, bare det er innenfor jus.

Kan du noen om det Nederlandske grønt selskapet IMCD NV?