Aker Horizons - Blir dagens aksjonærer totalt utvannet av Aker?

Frodon
AKH 11.09.2023 kl 21:12 210287

Røkke sin nye store satsing er Industry Capital Partners, ledet av den gamle oljesjefen Yngve Slyngstad. Røkke og Slyngstad er 100% avhengig av å gi disse nye gigantiske aksjonærene god Røkke-avkastning, hvis de skal klare å beholde noen av verdens største investorer i fondet. Hvis Slyngstad skal klare god avkastning på Røkke sin grønt satsing, er det for høy risiko pr dags dato å gå inn i AKH når flaggskipet Mainstream holder på å synke pga de dårlige PPA avtalene i Chile. Mainstream holder på med restruktureringen nå, hvor de må hente inn mer penger. Det vil mest sannsynligvis si at egenkapitalen i Mainstream er tapt og investeringen må nedskrives til kr 0. Er det her muligheten til Slyngstad kommer? De kan kjøre en enorm emisjon i AKH, betale ned all obligasjons gjeld som ikke er til Aker og nullstille dagens aksjonærer mot at eksisterende aksjonærer får tegningsrett i det nye selskapet? Obligasjonslånene til AKH går kanskje også i brudd med lånebetingelsene, hvis Mainstream blir nullstilt?

Røkke og Co holder på med opprydding i AKH. Her håper jeg de går over pipeline til Mainstream, slik at de ALDRI gjør samme feil igjen som i Chile. Den ene feilen har senket hele Aker Horizons til nå. Samtidig trenger AKH enormt mye penger til alle sine prosjekter, for å kunne gå med overskudd i fremtiden. Nå som de holder på med oppryddingen, ser de kanskje om det er noen prosjekt i AKH de vil gå videre med i fremtiden og hvilke prosjekt de vil skrote. Da kan Slyngstad børste støvet av powerpoint presentasjonene fra IPO til AKH og kanskje ha mer kjøtt på beinet om hvor mye cash de trenger før de går med overskudd. En del av denne oppryddingen går sannsynligvis også ut på at dagens aksjonærer vil se at aksje verdien deres er tapt. Men de kan få lov til å betale for å bli med på AKH 2.0 via tegningsretter. Aker skjønner nok uansett at verdien i AKH er tapt pga de massive investeringskostnadene, som de ikke ønsker å ta selv pga høy eierandel.

Det hjelper vell ikke AKH aksjonærene om Slyngstad hadde gått direkte inn i Mainstream, for da hadde vell AKH eierandelen ca blitt nullet ut uansett. Og hva er det igjen i AKH uten Mainstream?

Alternativt kan Aker fusjonere AKH inn i Aker, i bytte av Aker aksjer, slik jeg har skrevet om i lang tid. Men mulig de ikke synes AKH er billig nok priset, siden det ikke er noen innsidekjøp i aksjen. Eller finner Røkke en annen fusjoneringspartner til AKH? Eks noen i Japan med for mye cash?

Hvis det er noen andre som har noen bedre forslag til hvordan AKH skal få finansiert sine prosjekt, som koster ca kr 200-250 milliarder, vil jeg svært gjerne høre om disse finansieringsplanene. Spesielt med tanke på at mcap i AKH er ca kr 3 milliarder og rente/obligasjonsmarkedet er svindyrt for selskap ca uten inntekter.

Et lite tankekors til dagens langsiktige aksjonærer i AKH: Hvis Aker legger ut fusjonsplan mellom AKH og Aker nå, kan de gjøre det på en kurs ca 30% over dagens kurs og få det igjennom. Det vil si at da blir dere tvangsutløst på ca kr 5,7 pr AKH aksje, hvis dere ikke selger frivillig ;) På andre siden, vil det utløse et massivt fradrag for dere på skatten, slik at dere får ekstra ferie penger i 2024 ;)
Redigert 03.07.2024 kl 23:04 Du må logge inn for å svare
Frodon
02.11.2023 kl 11:49 3356

Nå har jeg lest rundt på div forum om utregning av AKH pr dags dato. Utregningene spriker utrolig mye, men de har alle en fellesnevner, ingen har trukket ifra gjelden. Blitt folkeaksje dette 😂 Drømme case for shortere, som øker og øker
Frodon
02.11.2023 kl 11:47 3370

Kan du vise utregningen din hvor Mainstream er priset til minus kr 600 mill? Bruker du fantasi NAV utregningen til AKH, som tar høyde for ca 6% obligasjonsrente?
MorganKane
02.11.2023 kl 11:29 3413

Ingen nedskrivninger i kvartalet (og Finansavisen må slå sammen de to siste kvartaler for å få negativ overskrift). Det sier litt om hva AKH selv mener.

Jeg trodde de skulle nedskrive. Det hadde også markedet forventer gitt at kursen var 1/5 del av NAV. Men så er eneste justering som følge av redusert kurs i ACC (som sannsynligvis vil oppjusteres igjen neste kvartal). Det er gull. Bare å holde på og kjøpe sakte, men sikkert på de nivåene her.

Se regnskapet til AKH. Der øker cash. Mainstream??? Markedet priser Mainstream til minus (MINUS) 5-600 mill kroner. Hvorfor skulle man bry seg om hva Mainstream har av cash?????
Redigert 02.11.2023 kl 11:31 Du må logge inn for å svare
Frodon
02.11.2023 kl 11:06 3441

Hvor har du lest at Frodon har kursmål kr 1,1?

Har ikke du kursmål kr 12 i løpet av 1 mnd? Hva tenker du om det nå?

Bussen startet opp, alle passasjerer av på holdeplass 4,25
Meatskull
02.11.2023 kl 10:25 3492

Hva skjer a? Hvorfor stiger AKH over 5% når Frodon har kursmål på 1,1?
Frodon
02.11.2023 kl 09:46 3590

Cash øker…? Cash i Mainstream er redusert med euro 136 mill i kvartalet, dvs ca kr 1,6 milliarder i redusert cash bare i Mainstream alene i løpet av en 3 mnd periode

Jeg tror du er eneste investor som faktisk bruker AKH sin egen NAV fortsatt. Er det fordi du ikke har ferdighetene til å regne på case selv?

Nærmer du deg 50% urealisert tap i AKH?
Frodon
02.11.2023 kl 09:42 3571

Fra linken din:

«I et notat etter tallslippet skriver analytiker Bård Rosef i Pareto at mer klarhet i restruktureringen i Chile er viktig for aksjecaset og at det negative momentumet i aksjekursen trolig ikke snur før synligheten av verdiene bedrer seg»
Frodon
02.11.2023 kl 09:32 3579

Nytt kursmål kr 1,1 hvis verdien i Mainstream må avskrives? Hvis Atle selger, hvor stopper aksjen da?

Fra dagens analyse fra Sparebank 1 Markets:

«…if we set Mainstram valuation to zero and use our own valuations of ACC and AKH Asset Development, we arrive at a NAV of NOK 1.1/sh»

«In sum, we view the report as soft, given the continued Mainstream losses and lack of near-term»
Slettet bruker
02.11.2023 kl 09:00 3678

1.1 kr fra den ene og 10 kr fra den andre. Det er ikke rart det er store forskjeller hos forskjellige meglere, når ikke selv AKH vet hva dem driver med.

SB1M på AKH : Having revised our model following Q3 23 reporting, we find that the current AKH share price (NOK 3.4/sh) is roughly equal to AKH’s self-reported NAV if we set the value of Mainstream to zero. However, if we set Mainstram valuation to zero and use our own valuations of ACC and AKH Asset Development, we arrive at a NAV of NOK 1.1/sh, i.e. substantially lower than the current share price. Whether or not there will be any value left in Mainstream is currently difficult to tell. Mainstream’s losses continued in Q3, with EBITDA of EUR -36m, as the improvement we had expected based on declining Chilean electricity prices did not fully materialize. In sum, we view the report as soft, given the continued Mainstream losses and lack of near-term solutions.

Pas:
While Mainstream had a positive commercial margin of EUR 16m vs EUR 2m in Q2’23 as two new wind farms entered production, operational cash burn continued with an overall EBITDA of EUR -36m on high restructuring costs. A cost program has been initiated to reduce costs by 30%. As expected, AKH provided no update on the ongoing reorganization process in the Chilean portfolio. This is key to the equity case, with negative share price momentum unlikely to turn until value visibility improves. BUY, TP NOK 10





Redigert 02.11.2023 kl 09:07 Du må logge inn for å svare
MorganKane
02.11.2023 kl 08:18 3849

Drøyt 4 ganger høyere NAV en markedsverdien. Just saying.

Ser dessuten ut som om det meste av "kriser" er løst. Og cash øker faktisk...

Bare å fortsette å kjøpe i behagelig tempo. Denne skal opp de neste 0-6 måneder.
Slettet bruker
02.11.2023 kl 04:49 4221

Etter å ha gravd mer, så holder jeg fast ved min antagelse om at renter må opp for å kunne få solgt så mange statsobligasjoner, og da vil dette drive både inflasjonen og en økning i renta på 10 åringen.
Hadde aldri trodd å finne dette også forklart i Dagbladet av alle aviser:
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/slaktes-storste-tabben-i-historien/80441735

Legg merke til kontrastene når du leser dette:
https://e24.no/boers-og-finans/i/8J0nq1/wall-street-avslutter-med-bred-oppgang

Redigert 02.11.2023 kl 04:50 Du må logge inn for å svare
Gammelpeng
02.11.2023 kl 02:41 2226

Aldri for sent, kampanjen våres har funket🥳🥳😅😅. Nå ble vi nysgjerrige her, hvilken kampanje er det som har funket. Eeeee🤣🎉🎂
Slettet bruker
02.11.2023 kl 01:56 2225

1500 milliarder var over et halvt år og uspesifisert ( jeg vet ikke hvor mange 10 åringer). 40 milliarder i en uke er endel…
Ja, Palestina er en tragedie. 80% av israelere gir Netanyahu skylda for Hamas og invasjonen. Han er jo en høyreekstremist, og støttes av ytterliggående høyreekstremister. Jeg forstår ikke at USA med sine trofaste allierte støtter opp under en kriminell som han… Muligens han vil gå inn i historiebøkene som verre enn
Ariel Sharon, som var en notorisk krigsforbryter.
Men ok nok om det. Tilbake til den veldig viktige 10 åringen.
Var det oppslaget i E24 idag som gjorde deg til renteoptimist?
Gassprisene i EU har ikke økt grunnet Israelkonflikten. Mye å holde styr på…
Redigert 02.11.2023 kl 01:58 Du må logge inn for å svare
MorganKane
02.11.2023 kl 01:33 2196

Nettopp. Det er allerede priset inn skyhøy rente. Jeg tror den vil gå raskere ned igjen enn hva ekspertene tror. Riktig jeg sa det i starten av forrige måned. Men så kom Israel sin terrorkrig mot 2,5 millioner palestinere på Gaza som skapte relativt stor uro. Israel er fortsatt et wildcard som igjennom masseslakt og fordrivelse av 2,5 millioner palestinere kan sette hele verden i brann, men gitt at de roer seg litt, så skal renten ned. Kun gudene vet hva som vil skje hvis de kjører sin egen "final solution" på palestinerne...

Ps! 40 milliarder er absolutt ingenting. 1500 milliarder er litt, men det spørs over hvor lang tid etc.
Redigert 02.11.2023 kl 01:40 Du må logge inn for å svare
Bullinvestor
02.11.2023 kl 00:17 2215

Ja det er blitt helt stille fra eliten her inne😅 som bare har bommet og bommet på kursmål. Tror de er kommet dit hen at dem ikke reagerer lenger når det faller og faller, da blir det ikke et tema at dem vil realisere tapene for fradrag. Nå først er endelig renta blitt ett tema for dem🥳🥳 Aldri for sent, kampanjen våres har funket🥳🥳😅😅
Redigert 02.11.2023 kl 00:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.11.2023 kl 00:06 2194

Sakset: Dat ook de yields begonnen te dalen gaf nog meer steun aan de beurzen. Maar met die yields is het oppassen. Vandaag heeft de Amerikaanse overheid bekendgemaakt dat men volgende week voor 112 miljard dollar obligaties wil gaan uitgeven.

40 miljard dollar daarvan zal zijn in 10 jaars staatsobligaties. Het is dus de vraag wat die yield daar volgende week op gaat doen. Dat nieuws over het uitgeven van Amerikaanse staatsobligaties krijgt normaal nooit enige aandacht.

Så jeg husket feil: de skal ut med 112 milliarder neste uke og ikke 135. ( 40 i 10 årige)
Redigert 02.11.2023 kl 00:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.11.2023 kl 23:55 2206

Jeg er ikke alene om å spå de lange renter opp:
https://www.reuters.com/markets/rates-bonds/benchmark-10-year-treasury-yield-could-top-7-ned-davis-research-2023-10-31/

Med link og hele sulamitten 🎃
Legg merke til at jeg ikke gå så langt med å spå renten i 7%.
Grunnen er at det er for mange faktorer i dette spillet. Men at den skal over 5% snart er jeg rimelig trygg på. Morsomt da at noen andre spår den dramatisk ned…
Redigert 02.11.2023 kl 00:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.11.2023 kl 23:38 2177

Jeg er innom veldig mye, og dette er ikke en eksamensoppgave, så jeg driter i å leite frem kilder hele tiden. Jeg tror jeg hentet det fra «beursman».altså på nederlandsk. Neste uke så skal de selge for 135 millioner dollar hvorav 40 i 10 årige obligasjoner. Har du så dårlig tro på det jeg skriver, at du krever dokumentasjon?
Eller krever du det for å styrke din argumentasjon ( som noen ganger er feil… Så skriver du at når flere er i arbeid i USA at presset mot høyere lønninger blir mindre…. Det er det motsatte som skjer da)
Hvordan tror du USA finansierer sitt enorme underskudd?
Du spådde renta ned i starten av forrige måned?
MorganKane
01.11.2023 kl 22:28 2157

Alltid greit med link når man kommer med spesifikke påstander. Vanskelig å diskutere uten.

Slik jeg ser det skal ti åringen ned fordi "ingen" vil betale dette i lengden. Dermed så går økonomien ned og inflasjonen ned. Og da følger renta etter. Og det kan gå fort hvis makro plutselig viser at det lugger skikkelig i økonomien (som jo oljetallene kan tyde på).
Redigert 01.11.2023 kl 22:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.11.2023 kl 22:02 2192

Og hva er grunnen til at vi skal kraftig ned? 1500 milliarder dollar i nye obligasjoner innen 6 måneder, i et vanskelig marked vil i beste fall motvirke et « stup».
Redigert 01.11.2023 kl 22:05 Du må logge inn for å svare
MorganKane
01.11.2023 kl 21:51 2200

Hehe,

Når tiåringen faller nesten 0,15% på noen få timer så kalles det stup. Se historikken. Ingen like store utslag overhodet de siste månedene. Når det har sagt, har det gått opp og ned den siste tiden. Og vil gjøre det fremover også. Men som jeg sa for en uke eller to siden. 10 åringen skal ned. At FED trolig har nådd rentetoppen sementerer den uttalelsen. Vi skal kraftig ned in mot jul.
MorganKane
01.11.2023 kl 21:02 2274

Hvor billig tror du det første fatet i Nordsjøen kosta å ta opp?

Hva er billigere av ny grønn energi som monner og ikke ødelegger masse natur? Nada. Enig i at atomkraft er et godt alternativ/supplement, men det er det ingen politisk støtte for.


Edit: Ser forresten 10 åringen stuper som en konsekvens av at FED holder renta uendret
Redigert 01.11.2023 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.11.2023 kl 20:46 2294

Morsomt å lese når det krangles om prisen på AKH. Det det burde være minst like stor fokus på er klima for aksjer og da selvsagt også for grønne aksjer. Også fokus mot makroaspekter snakkes det ikke mye om i de fleste tråder, selvom de også er veldig avgjørende for kurser.
Selv har jeg nok alt for stor fokus mot alt det underliggende og overbyggende med betydning for aksjer, istedenfor å ha full fokus på aksjer ( i den konteksten). Frodon ville ha en sikleliste….og den burde jeg jo ha liggende ferdig i påvente av et gunstig tidspunkt for en inngang.
Som også nevnt: De små grønne selskaper uten kapital, eller skrivebordsselskaper vil jeg ikke investere i.
AKH er ikke investerbar etter mitt syn. Det er ikke ensbetydende med at den ikke kan stige, men for meg er det på et V75 nivå.
Jeg bruker tråden til å komme med ikke direkte selskapsrelaterte innspill. Som f.eks. info rund Evergrande ( se også Country Garden), og hovedfokus mot en Yield over 5% på den amerikanske 10 åringen. Min spådom der at det ikke vil gå veldig lang tid før den etablerer seg der.
Hovedgrunnen er at USA må utstede nye statsobligasjoner for mer enn 1500 milliarder dollar det kommende halvåret. Fordi det er kapitaltørke så vil det drive renten oppover. Dermed så er det med på å opprettholde en høy inflasjon. Økonomier vokser heller ikke, og da vil verden havne i en dypere inflasjon enn det som er gjenspeilet i børskurser.
Så jeg forventer at vi ikke har sett bunnen, især i aksjer som krever kapital.

Redigert 01.11.2023 kl 20:47 Du må logge inn for å svare
Frodon
01.11.2023 kl 19:54 2382

Det skjer jo masse, men du får kanskje ikke informasjonen?

Havvind vil gi aller dyrest strøm av alle tilgjengelige teknologier. Hvorfor ønsker du dyrest mulig strøm i Norge?
Frodon
01.11.2023 kl 19:52 2366

Har du husket å trekke ifra gjelden?

Tenker du at ubenyttede lån skal regnes inn i mcap?
MorganKane
01.11.2023 kl 19:43 2393

Frode, du Frode...

Lite poeng å skrive noe når det ikke skjer noe. Der er jeg noe forskjellig støpt sammenlignet med deg. Men Akh sine havvindprosjekter ligger langt frem i tid. Og ikke noe poeng å stanse dette. Der er først når man tar endelig FID man må endelig vurdere kostnader og inntekter (inkl. subsidier etc). Jeg er overbevist om at vi går mot en fornybar verden og havvind vil komme. Foreløpig bare slappes det av. Blir dog spennende i morgen.

Redigert 01.11.2023 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
kaedureddfor
01.11.2023 kl 18:56 2416

Ein god analyse dette: https://e24.no/boers-og-finans/i/kELX2Q/junior-knuser-senior-i-roekke-rabatt
Men kjøpstidspunktet var åpenbart feil. Godt eg venta med inngang😀 AKHs verdi på børs no lavere enn tilgjengelig likviditer. Bare AKH sin verdi av ACC no er 2,8 mrd. Prisingen av AKH er heilt på trynn no.
Frodon
01.11.2023 kl 14:47 2551

Merkelig at AKH ikke avvikler sin havvind satsing 🧐

«Ørsted dropper prosjektene Ocean Wind 1 og 2 utenfor New Jersey og skriver ned verdier for 28,4 milliarder danske kroner. Det tilsvarer 45 milliarder norske kroner. Det meste av dette (19,9 milliarder danske kroner) er knyttet til Ocean Wind 1»

Det har blitt helt stille fra disse som kjøpte på kr 6-7, som sa kursen skulle doble seg raskt. Har de endelig realisert tapene sine? Er noen av de faste skribentene her, fortsatt aksjonærer?
synste
01.11.2023 kl 12:36 2683

Tenkte mer på 2,xx. Selv mange selskaper som tjener mye penger går nedover i disse tider. Akh har vel minimalt med inntjening. Eneste som kanskje kan være en x faktor her er vel om MRP kommer med en løsning som overrasker positivt, selv om det er lite trolig.
Bullinvestor
01.11.2023 kl 12:26 2643

Vi så jo hvordan det gikk når alle gjorde seg så avhengig av olje og gass fra Russland.. Kina er samme problemet. Vi lærer ikke..slike land er vanskelig å forholde seg til. Trump var vel den som forsto dette. At Kina har så god kontroll tviler jeg litt på. Oppblåste verdier her og der det gjelder jo i mange verdens deler. Hva skjer hvis alt for mange eller alle selger seg ut samtidig slik vi så 1987, tror ikke det er så veldig mange med stålkontroll da?😜
AKH er vel på ATL på disse nivåene. Vow solgte jeg når kursen var rundt 22 og unngikk minus🥳 Når børsene er på topp så krever det mye, samt stor innsats i penger og risiko for å gå i pluss. Spent hvor lang tid det tar.. man blir jo mye sikrere når alt har falt ganske mye 😅

Ingen gratis lunch

https://e24.no/energi-og-klima/i/WRzPnk/smell-paa-45-mrd-paa-usa-havvind-ekstremt-skuffet
Redigert 01.11.2023 kl 12:39 Du må logge inn for å svare
Frodon
01.11.2023 kl 11:56 2688

Vi har sett 2 tallet idag, kr 3,29 😉
synste
01.11.2023 kl 11:51 2705

Kommer vel i morgen 2 tallet..
Frodon
01.11.2023 kl 09:19 2774

Hehe, helt enig i det meste her 😉

AKH har falt til all time low og Atle står fortsatt oppført med 2 924 049 + 2 822 226 aksjer fortsatt. Hva skjer med kursen når han begynner å dumpe?

Ingen løsning på Mainstream enda og ingen innsidekjøp på dagens nivå 🤪
Slettet bruker
31.10.2023 kl 21:55 2998

Det er en brøkdel de har i gjeld utenfor Kina ( mindre enn 20 milliarder), så det er uproblematisk. Det er snøballeffekten som er det potensielle problemet. Så vil det også medføre svakere vekst i Kina, som de økonomiske krefter ikke vil ha noe av.
Jeg tror ikke på noe politisk samarbeid mellom EU og USA for å ta rotta på Kina. EU har gjort en stor politisk brøler, og det er å ikke styre økonomien slik at de i lavest mulig grad avhengig av andre. Det gjelder alt. Jeg har aldri forstått at de må kjøpe dyre amerikanske varer når det finnes gode europeiske alternativer. Gassen og olje burde de jo ha kjøpt fra Norge og ikke fra Putinland.
Så at amerikanere lager en « lov» som fratar europeiske firmaer å selge sine produkter til hvem de bestemmer er jeg sterk imot. Det må EU kunne bestemme over selv, og det er grunnleggende. Amerikansk herredømme over EU er kreft av verste sort.
Pt. styrer en fullstendig ødelagt kapitalistisk verden politikken. Politikk skal styre kapitalistiske krefter.
Vi gir stadig ifra oss mer av kontrollen ( ser bare på Acer).
Du ser vel Støre og gjengen, som skal bortforklare hvorfor det ikke går an å sikre rimelig kraft til husholdninger og industri.
Det finnes 1000 vis av eksempler på at det er økonomiske « avtaler» som tilsidesetter politisk styring. Helt forkastelig.
Redigert 31.10.2023 kl 21:58 Du må logge inn for å svare