Aker Horizons - Blir dagens aksjonærer totalt utvannet av Aker?

Frodon
AKH 11.09.2023 kl 21:12 213864

Røkke sin nye store satsing er Industry Capital Partners, ledet av den gamle oljesjefen Yngve Slyngstad. Røkke og Slyngstad er 100% avhengig av å gi disse nye gigantiske aksjonærene god Røkke-avkastning, hvis de skal klare å beholde noen av verdens største investorer i fondet. Hvis Slyngstad skal klare god avkastning på Røkke sin grønt satsing, er det for høy risiko pr dags dato å gå inn i AKH når flaggskipet Mainstream holder på å synke pga de dårlige PPA avtalene i Chile. Mainstream holder på med restruktureringen nå, hvor de må hente inn mer penger. Det vil mest sannsynligvis si at egenkapitalen i Mainstream er tapt og investeringen må nedskrives til kr 0. Er det her muligheten til Slyngstad kommer? De kan kjøre en enorm emisjon i AKH, betale ned all obligasjons gjeld som ikke er til Aker og nullstille dagens aksjonærer mot at eksisterende aksjonærer får tegningsrett i det nye selskapet? Obligasjonslånene til AKH går kanskje også i brudd med lånebetingelsene, hvis Mainstream blir nullstilt?

Røkke og Co holder på med opprydding i AKH. Her håper jeg de går over pipeline til Mainstream, slik at de ALDRI gjør samme feil igjen som i Chile. Den ene feilen har senket hele Aker Horizons til nå. Samtidig trenger AKH enormt mye penger til alle sine prosjekter, for å kunne gå med overskudd i fremtiden. Nå som de holder på med oppryddingen, ser de kanskje om det er noen prosjekt i AKH de vil gå videre med i fremtiden og hvilke prosjekt de vil skrote. Da kan Slyngstad børste støvet av powerpoint presentasjonene fra IPO til AKH og kanskje ha mer kjøtt på beinet om hvor mye cash de trenger før de går med overskudd. En del av denne oppryddingen går sannsynligvis også ut på at dagens aksjonærer vil se at aksje verdien deres er tapt. Men de kan få lov til å betale for å bli med på AKH 2.0 via tegningsretter. Aker skjønner nok uansett at verdien i AKH er tapt pga de massive investeringskostnadene, som de ikke ønsker å ta selv pga høy eierandel.

Det hjelper vell ikke AKH aksjonærene om Slyngstad hadde gått direkte inn i Mainstream, for da hadde vell AKH eierandelen ca blitt nullet ut uansett. Og hva er det igjen i AKH uten Mainstream?

Alternativt kan Aker fusjonere AKH inn i Aker, i bytte av Aker aksjer, slik jeg har skrevet om i lang tid. Men mulig de ikke synes AKH er billig nok priset, siden det ikke er noen innsidekjøp i aksjen. Eller finner Røkke en annen fusjoneringspartner til AKH? Eks noen i Japan med for mye cash?

Hvis det er noen andre som har noen bedre forslag til hvordan AKH skal få finansiert sine prosjekt, som koster ca kr 200-250 milliarder, vil jeg svært gjerne høre om disse finansieringsplanene. Spesielt med tanke på at mcap i AKH er ca kr 3 milliarder og rente/obligasjonsmarkedet er svindyrt for selskap ca uten inntekter.

Et lite tankekors til dagens langsiktige aksjonærer i AKH: Hvis Aker legger ut fusjonsplan mellom AKH og Aker nå, kan de gjøre det på en kurs ca 30% over dagens kurs og få det igjennom. Det vil si at da blir dere tvangsutløst på ca kr 5,7 pr AKH aksje, hvis dere ikke selger frivillig ;) På andre siden, vil det utløse et massivt fradrag for dere på skatten, slik at dere får ekstra ferie penger i 2024 ;)
Redigert 03.07.2024 kl 23:04 Du må logge inn for å svare
Frodon
03.11.2023 kl 15:54 7303

Er ikke kr 6.000.000.000 mye i gjeld når selskapet nesten ikke har inntekter, trenger massive investeringer for å kunne gå med overskudd og mcap er ca kr 2,8 milliarder…?

Mainstream har enda mer gjeld ja. Til sammen har de sinnsykt mye gjeld.
Frodon
03.11.2023 kl 15:50 7284

Jeg la ut kopi av innlegget her tidligere, i svar til Meatskull. Så kanskje du burde vurdere å lese deg opp? Men la oss hypotetisk si at en av de største investorene i AKH skriver slikt, synes du det er forsøk på kurs manipulering?
Frodon
03.11.2023 kl 15:47 7277

Jeg har ikke rapportert nei, da hadde vell halvparten av mine faste lesere blitt bannet 😅

De feigeste jeg vet om, er de som støtter folk som mobber, er slemme mot uskyldige barn osv. Det er ikke noe bedre med de som dreper uskyldige barn og later som grunnen er å beskytte landet sitt
Redigert 03.11.2023 kl 15:48 Du må logge inn for å svare
Gruver
03.11.2023 kl 14:35 7268

Mannen som har fått mye medvind av grønn upopularitet i de siste to årene tror virkelig at han kan noe mer enn de andre her. Du har vist ferdighetene dine på andre papirer også.
Meatskull
03.11.2023 kl 14:01 7300

Hva er snittet ditt og hvor mye er du inne med?
Eller ute på stop loss på 3.928?
Redigert 03.11.2023 kl 14:03 Du må logge inn for å svare
Meatskull
03.11.2023 kl 14:00 7291

Ikke sett det nei. Men er jo ikke AKH som har så mye lån. Men derimot Mainstream har jo masse lån. Husker du ikke jeg skulle ta deg på noe tidligere og viste til at MRP kun hadde så lite i lån… men så fant du ut at det var i Euro og ikke Nok 😂
Meatskull
03.11.2023 kl 13:33 7362

Brudd på forumsregler? Har du rapportert han eller andre tidligere her eller? Det feigeste jeg veit er folk som rapporterer andre til Admin :)
Frodon
03.11.2023 kl 12:38 7470

Det ser ut som admin har slettet flere av innleggene mine. Ikke vet jeg hvorfor. Men du vet jo hvordan admin på dette forumet er. Det beste er om de få kunnskapsrike her flytter til mer seriøse forum, da blir det lite vits for noen å lese her mer 😉
Tirade
03.11.2023 kl 12:37 7478

Du som anonym ber andre ta kontakt med aksjonærer for å klargjøre opplysninger-. Jeg leser på også noen ganger på XI har ikke sett dette om lite gjeld så fint om du kan ta kontakt og klargjøre det for oss. Hva er du redd for som ikke tar kontakt selv men ber MK ta jobben. Det kan umulig være mangel på tid for du bor tydeligvis på HO og har ellers lite å drive med på dag og kveldstid. Troller du- er du kriminell eller bare veldig veldig tøff som anonym?
Frodon
03.11.2023 kl 12:34 7504

Hvordan kan Italia og Spania løse gjeldsproblemene? Selge en del av landet til Kina? 😜 Det blir kanskje ikke brukt mye statlige midler til grønt skiftet der?
Frodon
03.11.2023 kl 12:32 7535

Spør du meg, er du blant de med minst kunnskap om AKH og børs generelt på AKH trådene. Mens du selv skriver som at du er dyktig, selv om du taper masse penger og ikke evner å regne ut verdier i børs selskap
Frodon
03.11.2023 kl 12:29 7436

Regner med at du har sett innleggene til Atle om at AKH har lite gjeld og mye cash. Tror du Atle ikke vet bedre? Hva tenker du om at han legger ut slike innlegg?

Du kan jo spørre Atle hva som skjer med obligasjonslån som har sikkerhet i Mainstream, hvis Mainstream verdien til AKH må nedskrives
Redigert 03.11.2023 kl 12:30 Du må logge inn for å svare
Frodon
03.11.2023 kl 12:27 7457

Der lyver du, men det vet du sikkert

Innlegget ditt er vell brudd på forumsreglene…?!
Frodon
03.11.2023 kl 12:24 2404

Du har kanskje fulgt mine betraktninger rundt rentene? Har slått alle «eksperter» og har 100% treff til nå. Det har vært svært lønnsomt, i tillegg unngått store tap
Redigert 03.11.2023 kl 12:24 Du må logge inn for å svare
Frodon
03.11.2023 kl 12:22 2392

Hmm, ikke opp til 4,25 altså? Skuffende med kun 4,07, eller skal grådigheten bli med litt til…?
MorganKane
03.11.2023 kl 11:22 2422

Det er ikke hersketeknikk å kalle en spade en spade. Det er å snakke rett fra levra. Spør du meg så er det ikke mulig å bruke hersketeknikk på et annonymt forum. Hersketeknikk brukes eventuelt av den "sterke" parten der det allerede er etablert et maktforhold mellom to parter..

Å slette egne svada og gjentagelsesmeldinger etter at de har blir satt på plass. Slik dere to gjør. Det har heller ingenting med hersketeknikk å gjøre. Men det er manipulerende, løgnaktig og det som verre er.
Redigert 03.11.2023 kl 11:26 Du må logge inn for å svare
DividendYield
03.11.2023 kl 10:54 2443

Morgan, du må lære deg at det ikke nytter å snakke opp kursen gjennom sinnameldinger og hersketeknikker mot meningsmotstandere på forum. Ikke verre enn det!
Meatskull
03.11.2023 kl 09:45 2380

Ser ikke ut som Atle er enig i 4.25.
Han kom med denna rett etter at kursen stupte jævla kjapt her!

Atle Pedersen
09:41
Ikke glem at genien i SP1M nå mener 1 kr er rett verdi og det er gjentatt både her og der
MorganKane
02.11.2023 kl 22:59 2515

Frode og Dive som nå har slettet sine egne innlegg (snakker om unger) sladrer fordi jeg kaller en spade for en spade når de kommer med masse svada (i innleggene sine som de nå selv har slettet). Tipper admin ikke engang gidder å lese min innlegg engang, men bare sletter for å slippe maset fra "spadene"....
Redigert 02.11.2023 kl 23:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.11.2023 kl 22:31 2561

Jeg vet ikke hva som ble slettet og hvorfor… Var det et personangrep eller noe annet?
MorganKane
02.11.2023 kl 22:11 2560

Hehe,

Jøss, fikk dere sletta innleggene mine? Er det ikke lov å kalle en spade en spade? Jaja, woke har virkelig kommet for å bli skjønner jeg . Bare å gratulere.
Slettet bruker
02.11.2023 kl 21:46 2602

Ja, om den europeiske renta øker mer, noe som jeg går utifra at den gjør, så vil fokuset være rettet mot især Italia, med mye og dårlig gjeld.
Italienere har aldri skjønt dette med skatt, og er i grunn en « uferdig» stat i EU ( en av flere).
Hegnar sutrer igjen og skyter fra hofta, uten å komme med gode argumenter « I Frankrike har de fått en ny økonom, Gabriel Zucman, som følger i Pikettys fotspor, og også han har avlagt Norge en visitt. I et foredrag i Stavanger foreslo han nylig at det bør innføres en global kapitalskatt på 25 prosent (Norge har 22 prosent) og en formuesskatt på to prosent. Franskmannen, som angivelig er en av verdens fremste økonomer, skal ha sagt at «det er hinsides at Norge ikke har fått på plass en langvarig eksilskatt for de søkkrike som forlot landet for luksus i Lugano«
Han har helt rett. Nå skal jeg se på « makta», noe Støre ikke synes noe om.
PS: Det er fest på børsene fordi FED har sluttet å bekjempe inflasjonen tror mange… Herfra og videre blir det fest til langt ut på natta…
Jeg avstår fra festen, og dermed unngår jeg å bli fyllesyk… den eneste aksjen jeg eier la litt på seg idag ( Scatc).
MorganKane
02.11.2023 kl 21:26 2645

DividendYield skrev Innlegget er slettet
Ja,

Kommenterer og diskuterer kun det som er relevant. Uansett, det stemmer at jeg trodde at renten skulle snu tidligere. Men alltid vanskelig å time slike ting. Ingenting er sikkert ennå heller, men at dette skal raskere ned enn hva markedet har fryktet er rimelig klart. På de kursene du får kjøpt AKH på nå så er dette uansett et røverkjøp. Bare å hamstre videre. Sakte, men sikkert. Eventuelt kan du stå på perrongen og vinke mens vi setter fart. Lykke til uansett valg.
Frodon
02.11.2023 kl 20:48 2727

Når begynner markedet å fokusere på gjelden til Spania og Italia? De slet jo med å betjene gjelden når rentene var lave 😜 Kollapser EU uten Spania, UK og Italia? USA er vell konkurs for lenge siden, så ingen som bryr seg mer?

Hvordan går det med oljeproduksjonen i Venuzulenas? Det er vell den største trusselen for Oslo børs ved siden av resesjon, høye renter, lav kr og en ustabil regjering? 😜
Slettet bruker
02.11.2023 kl 18:00 2948

Jeg bare konstaterer at finansavisen, eid av Norges mest ekstreme kapitalanarkist, har motsatt syn enn Reuters. Teknisk ligger rente helt nøytral, og det vi ser nå er relief. Jeg har VELDIG dårlige erfaringer med norske meglerhus, som har sin egen agenda, og som får lov til påvirke kurser helt uhemmet. Jeg stoler mer på de medier jeg sjekker opp. Også der er verden todelt, så det er ikke liv om å gjøre. Det er troverdig at problemene hoper seg opp for USA AS, og at de enorme mengder med statsobligasjoner de må pøse ut for å kunne betjene underskuddet, vil legge press på 10 åringen. Selvsagt må de gjøre det de kan for å holde renta nede, men de har ikke funnet oppskriften hittil.
En kortsiktig bevegelse som det som skjer nå er kun en relief rally.
Situasjonen idag worldwide er:
- Ikke vekst
- høye renter
- USA AS med en likviditetskrise
- Økte geopolitiske spenninger
- Krigene i Ukraina og Israel sitt utryddelsesforsøk av 2 millioner fangede palestinere.

Jeg tror at konsekvensene av handlingene til høyreekstremisten og nå krigsforbryteren Netanyahu er undervurderte. Når Israel med støtte fra en dement type i USA og europeere som dilter etter får lov til å utføre den samme handlingen de selv ble utsatt for, så blir det garantert bråk både her og der.
Bra for aksjemarkedet er det heller ikke håper jeg. Hadde det hatt store konsekvenser for aksjemarkedet hadde tonen garantert vært en annen.
PS: 80% av israelere gir krigsforbryteren skylda for Hamas sitt angrep, og er imot massedrap han drømmer om. Så verden støtter ikke opp under Israelere, men opp under en blodtørstig høyreekstremistisk massemorder og krigsforbryter.
Redigert 02.11.2023 kl 18:04 Du må logge inn for å svare
MorganKane
02.11.2023 kl 15:38 3151

Ser for øvrig at FA benytter den sanne betegnelsen som meg...

https://www.finansavisen.no/makro/2023/11/02/8053773/fed-forsterket-stup-i-langrentene

Jeg burde tatt copyright på den beskrivelsen der.


Og stupet fortsetter videre i dag...
Redigert 02.11.2023 kl 15:40 Du må logge inn for å svare
Frodon
02.11.2023 kl 15:12 3176

Er det bare i Norge vi har dette problemet eller har utenlandske myndigheter også gjort slikt som dette?

https://energiwatch.no/nyheter/fornybar/article16567988.ece
Redigert 02.11.2023 kl 15:13 Du må logge inn for å svare
MorganKane
02.11.2023 kl 12:58 3321

Hehe,

Slike analytikere er det bare å se bort ifra. Står igjen på perrongen. Poenget er at det er vanskelig (les; umulig) å verdsette slikt på bakgrunn av regneark (skulle dog gjerne sett regnearket hans, som høyst sannsynlig uansett er et makkverk). Dette dreier seg om fremtiden. Markedet vil bli helt gigantisk sykt stort. De som lykkes vil gå rett i taket. Mao., her må man gjøre seg opp en mening om ledelsen. Og hovedeieren. Er dette folk som vanligvis lykkes? Deretter se på teknologien, kompetansen og størrelsen på selskapene (ACC er for eksempel allerede blant de aller største på CC).

Etter å ha fulgt nøye med det siste året. Sett hvordan de angriper problemer og muligheter. Hørt dem på konferanser og presentasjoner. Snakket med enkelte av dem. AKH og ikke minst hovedeieren, oser av kompetanse. Det er det som gjelder per i dag. Ikke regneark. Regneark kan du begynne å ta frem i løpet av et par år...


Når det er sagt, noe kan selvsagt regnes på (og som nevnt, jeg skulle gjerne sett makkverkregnearket). Driften i Mainstream går nå i pluss. Selvfølgelig er ting usikkert frem til en avtale er i boks (i løpet av november), men hvis du har trua på at Mainstream får til nen avtale (som Mary var rimelig sikker på at de skulle få til) så er dette et gigantisk røverkjøp nå. Trust me. Penger på gata.
Redigert 02.11.2023 kl 13:02 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
02.11.2023 kl 12:49 3350

Mye sprikende kunnskap om AKH nå. Får bare håpe denne analytikeren tar skammelig feil: https://www.finansavisen.no/industri/2023/11/02/8053455/analytiker-rokkes-gronne-verdier-stuper-mot-null og at det heller plutselig i beste Røkke stil dukker opp noe fra kurven her - Signed Memorandum of Understanding (MoU) with Aramco. Fasiten ligger i fremtiden som vi bare kan spå etter beste evne. Hvem er best..?
MorganKane
02.11.2023 kl 12:47 3314

Dette er svært enkel matematikk. Mao, selv du bør klare det

Om noe; stor fremdrift i assets prosjektene, også i forhold til utleie av tomtearealer etc, tilsier at dette blir skrevet opp i løpet av de neste 6-24 månedene.

Lykke til, vi får snakkes til neste år👍

Redigert 02.11.2023 kl 12:49 Du må logge inn for å svare