Aker Horizons - Blir dagens aksjonærer totalt utvannet av Aker?

Frodon
AKH 11.09.2023 kl 21:12 213863

Røkke sin nye store satsing er Industry Capital Partners, ledet av den gamle oljesjefen Yngve Slyngstad. Røkke og Slyngstad er 100% avhengig av å gi disse nye gigantiske aksjonærene god Røkke-avkastning, hvis de skal klare å beholde noen av verdens største investorer i fondet. Hvis Slyngstad skal klare god avkastning på Røkke sin grønt satsing, er det for høy risiko pr dags dato å gå inn i AKH når flaggskipet Mainstream holder på å synke pga de dårlige PPA avtalene i Chile. Mainstream holder på med restruktureringen nå, hvor de må hente inn mer penger. Det vil mest sannsynligvis si at egenkapitalen i Mainstream er tapt og investeringen må nedskrives til kr 0. Er det her muligheten til Slyngstad kommer? De kan kjøre en enorm emisjon i AKH, betale ned all obligasjons gjeld som ikke er til Aker og nullstille dagens aksjonærer mot at eksisterende aksjonærer får tegningsrett i det nye selskapet? Obligasjonslånene til AKH går kanskje også i brudd med lånebetingelsene, hvis Mainstream blir nullstilt?

Røkke og Co holder på med opprydding i AKH. Her håper jeg de går over pipeline til Mainstream, slik at de ALDRI gjør samme feil igjen som i Chile. Den ene feilen har senket hele Aker Horizons til nå. Samtidig trenger AKH enormt mye penger til alle sine prosjekter, for å kunne gå med overskudd i fremtiden. Nå som de holder på med oppryddingen, ser de kanskje om det er noen prosjekt i AKH de vil gå videre med i fremtiden og hvilke prosjekt de vil skrote. Da kan Slyngstad børste støvet av powerpoint presentasjonene fra IPO til AKH og kanskje ha mer kjøtt på beinet om hvor mye cash de trenger før de går med overskudd. En del av denne oppryddingen går sannsynligvis også ut på at dagens aksjonærer vil se at aksje verdien deres er tapt. Men de kan få lov til å betale for å bli med på AKH 2.0 via tegningsretter. Aker skjønner nok uansett at verdien i AKH er tapt pga de massive investeringskostnadene, som de ikke ønsker å ta selv pga høy eierandel.

Det hjelper vell ikke AKH aksjonærene om Slyngstad hadde gått direkte inn i Mainstream, for da hadde vell AKH eierandelen ca blitt nullet ut uansett. Og hva er det igjen i AKH uten Mainstream?

Alternativt kan Aker fusjonere AKH inn i Aker, i bytte av Aker aksjer, slik jeg har skrevet om i lang tid. Men mulig de ikke synes AKH er billig nok priset, siden det ikke er noen innsidekjøp i aksjen. Eller finner Røkke en annen fusjoneringspartner til AKH? Eks noen i Japan med for mye cash?

Hvis det er noen andre som har noen bedre forslag til hvordan AKH skal få finansiert sine prosjekt, som koster ca kr 200-250 milliarder, vil jeg svært gjerne høre om disse finansieringsplanene. Spesielt med tanke på at mcap i AKH er ca kr 3 milliarder og rente/obligasjonsmarkedet er svindyrt for selskap ca uten inntekter.

Et lite tankekors til dagens langsiktige aksjonærer i AKH: Hvis Aker legger ut fusjonsplan mellom AKH og Aker nå, kan de gjøre det på en kurs ca 30% over dagens kurs og få det igjennom. Det vil si at da blir dere tvangsutløst på ca kr 5,7 pr AKH aksje, hvis dere ikke selger frivillig ;) På andre siden, vil det utløse et massivt fradrag for dere på skatten, slik at dere får ekstra ferie penger i 2024 ;)
Redigert 03.07.2024 kl 23:04 Du må logge inn for å svare
Meatskull
06.11.2023 kl 14:17 3929

Kanskje de snart offentligjør en Monster avtale med Aramco?
Artige
06.11.2023 kl 13:49 3974

Er der en forklaring på hvorfor den har steget siste tiden?
Meatskull
06.11.2023 kl 13:11 4013

Hva skjer med kursen til ACC og AKH når vi plutselig skal drive med Carbon capture for Araberne? https://energywatch.com/EnergyNews/Oil___Gas/article16289047.ece

https://e24.no/energi-og-klima/i/Xg38Go/roekkes-aker-og-saudi-aramco-inngaar-samarbeidsavtale

Om ACC bygger carbon lagrings anlegg for hele Aramco så blir snart utbyttene ACC gir til aksjonærene nok til og dekke alt AKH kommer til og trenge neste 50 år+ ;)

Taycon
06.11.2023 kl 06:37 4255

AKH vil ved kjøp av 25% av Hrgi dekke hele CO2’s verdikjede fra fangst til lagring, samt bli en betydelig aktør innen ren nh3. Anskaffelsen vil i realiteten være vederlagsfri, ref. Mcap 100 mil, kontant dobbelt og statsstøtte 482 mill. Hrgi har allerede investert 350/400 mill. i prosjektene. Europas største energiselskap med 40 mill. kunder, E.on og Fertiberia, Orlen og AKH kan bli et sterkt team.
Redigert 06.11.2023 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
MorganKane
06.11.2023 kl 00:27 4291

Hehe,

Mainstream (og dermed AKH) er jo kun inne i sol og landvind per i dag. Havvind ligger fortsatt noen år frem i tid. Så du argumenterte for at kursen skulle langt ned selv om Mainstream var eksponert i de "rette" forbybare energibærerne? Jeg ler så jeg griner. Tror ikke du helt skjønner hva du skriver😂

Ps! Vannkraft er alt nesten 100% utbygd. Kun noen knøttsmå muligheter der fremover. Ikke bare i Norge, men også globalt. Solkraft er det mer potensial i, og per i dag betydelig billigere enn havvind, men svært lite av dette når solen ikke skinner (natt og vinter). Dessuten, både landvind og sol skaper betydelig (potensielt) større problemer for natur etc sammenlignet med havvind. Så nei. Det finnes ingen alternativer. Eller, i hvertfall, vind og sol må supplere hverandre.

Og husk; på sikt tror jeg havvind vil bli billigere enn landvind. Både pga at hver enhet vil kunne være betydelig større (de snakker nå om turbiner opp mot 20 MW), man trenger ingen veier etc og fordi det blåser betydelig mer der ute. Men vi trenger fortsatt noe utvikling før vi er der.
Redigert 06.11.2023 kl 00:38 Du må logge inn for å svare
Frodon
05.11.2023 kl 23:12 4331



Equinor har heldigvis investert i fusjonsenergi. Burde ikke Aker også henge seg på? Hvis jeg var Slyngstad, vet jeg hvilken energi jeg ville satset på 😜

«Livermore Lab scientists achieve fusion ignition for second time«

«referred to fusion as the "holy grail", noting that it offers the promise of affordable, abundant and reliable clean energy»

https://www.pleasantonweekly.com/news/2023/08/08/livermore-lab-scientists-achieve-fusion-ignition-for-second-time
Frodon
05.11.2023 kl 22:59 4318

Hehe, regner med at innlegget ditt er ironi 😉 Fikk en god latter, TAKK
Frodon
05.11.2023 kl 22:58 4300

Men, det er jo ikke vanskelig å regne ut at dagens aksjonærer blir totalt utvannet når mcap er under kr 3 milliarder og investeringsbehovet er på kr 60-250 milliarder før AKH kan gå med overskudd

Eneste redningen for AKH aksjonærene er fusjon

De som tror noe annet, kan svært lite om børs selskap
Frodon
05.11.2023 kl 22:54 4302

Eks kjernekraft, solkraft, landvind og vannkraft er billigere enn havvind nå og på lang sikt. Jeg har gjort grundig rede for dette på AKH trådene tidligere….da kursen sto over kr 18 og jeg spådde kursen langt ned….noe ingen var enige i. Alle tok feil utenom Frodon

@LeseSegOppErEnDyd
Redigert 05.11.2023 kl 22:55 Du må logge inn for å svare
Frodon
05.11.2023 kl 22:51 4327

Jeg tror ikke at han har lest seg opp om at Kina er den dominerende aktøren innen havvind og at de Kinesiske selskapene har 2 sifret margin og går med overskudd 😉 Tenk om AKH kunne fått tilgang til den teknologien? Slyngstad vet nok hvilke av hestene han skal satse på 💪

Da ble ekstraordinær generalforsamling flyttet til desember, siden restruktureringen av Mainstream ikke gikk slik AKH håpet på 🙈
Frodon
05.11.2023 kl 22:45 4348

Havvind skal bygges ut i Norge innen 2040-2050. Det kan være like før vi kan produsere fusjonskraft. Da blir havvind kanskje null verdt...?

"noen få tiår med forskning på de underliggende teknologiene kan sette oss i stand til å bygge et anlegg for produksjon av fusjonskraft"

"Det historiske tidspunktet: Mandag 5. desember ble en pitteliten sylinder med en pakning nedfrosset hydrogen plassert i et kammer ved Lawrence Livermore National Laboratory på østsiden av San Francisco-bukten i California.

Nøyaktig klokken 01.03 om natten lokal tid ble pakningen bombardert av 192 enorme lasere.

Resultatet var oppsiktsvekkende. Energien fra laserne fikk temperaturen opp mot tre millioner grader, slik at atomkjernene smeltet sammen (fusjonerte) og frigjorde mer energi enn det prosessen ble tilført.

Og det er første gang noen har klart å gjenskape det som skjer på solen, her på jorden: å frigjøre overskuddsenergi ved fusjon"

https://www.nytimes.com/2022/12/13/science/nuclear-fusion-energy-breakthrough.html?

"Menneskeheten har funnet «energiproduksjonens hellige gral». Det bør sette større fart på det grønne skiftet"

«enkelt forklart er det nesten som en slags evighetsmaskin. En form for energiproduksjon som kan fortsette i all evighet uten at man skaper verken skadelige klimagasser eller radioaktivt avfall.

En kopi av hvordan solen og alle andre stjerner i universet skaper varme»

https://www.bt.no/btmeninger/kommentar/i/BWr4Wg/denne-gode-energinyheten-trengte-verden-virkelig-naa?utm_campaign=2022_BT_Nyhetsbrev_DGS_uke50&utm_medium=email&utm_source=Eloqua&referer=eDM_2022_BT_Nyhetsbrev_DGS_uke50&utm_emailid=26825
Redigert 05.11.2023 kl 23:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.11.2023 kl 18:58 4560

Brukte mye tid igår på et innlegg igår, men så ville ikke FA laste det inn ( skjer ofte og BARE på FA… De stjeler fritid og innsats).
Så nå tar jeg det fra hukommelsen.
Jeg innledet vel med at uken som var bekreftet at havvindparker pt. er ulønnsomt å bedrive, mens solparker kan være lønnsomme, og grunnet billige paneler ( tidligere påpekt av meg), vil bli enda billigere. Så det var en konklusjon FØR skriverier om temaet her.
Så kan jeg tilføye: Selvsagt er alt som kan bidra til en grønnere verden velkommen, men slik fungerer ikke en kynisk kapitalistisk verden. Subsidier står derfor ubrukt og er ikke nok mht. lønnsomhet på havvindprosjekter. Også hydrogene løsninger er berørt av høye kostnader, det ikke kompenseres for.
Parisavtalen er noe vi blir servert, men som innholdsmessig har 0 verdi; Kapitalen flyter fortsatt «en masse» inn i oljebransjen, og siden Paris, så har banker lånt ut mer enn 1000 milliarder dollar i nye oljepenger. Dette dreier seg ALLTID om mest penger i kassen og aldri ideologien om en grønnere verden. Kapitalen driter i grønne idealer.

Nok om det. Som i siste oppdatering ( med fokus mot 10 åringen), så er hovedfokus fortsatt der, og veldig mange andre steder handler det også om obligasjoner, aksjer og 10 åringen, samt resesjon.
Min tese fra sist ( renta vil etterhvert krabbe godt over 5% forårsaket primært av utstedelse av mange statsobligasjoner.), er veldig sannsynlig. Det skjer neppe i uken som kommer, men nå skal det pøses ut obligasjoner for omtrent 1500 milliarder dollar i løpet av et halvt år, og da er høyre renter uungåelig.
Vi går også i større grad mot en resesjon, og der er forløpet i USA og EU mest interessant for oss. At mange nå kaster ut olje og oljerelaterte aksjer forsterker i min verden at flere forbereder seg på resesjon, med lavere etterspørsel etter olje mm.
Dette er ikke noe nytt, men slik jeg ser det, så tas det høyde for en myk landing, og det er slett ikke sikkert at det blir det.

Det har vært en euforisk uke på børser, og sterke relieve rallyer både her og der. Spørsmålet jeg stiller meg om det var berettiget, eller om festen blir etterfulgt av bakrus.

Det som er veldig sikkert er at resesjonen tar form, og at en pause i renteøkninger ikke betyr at vi kan slappe av.
At vi har nok en høyreekstremistisk krigsforbryter med ønske om utsletting av Palestina med i spillet nå, samtidig som sosiopaten Putin nå leker atomkrig, bidrar ikke til et bedre børsklima. Mitt poeng om kapitalen som kreftform kommer jo tydelig frem ifht. Putinland: Her har vi en boikott hvor målet er å ta ifra idioten såpass mye penger at det skader krigføringen, men så viser fakta at handelen med Russland og land som har blitt transittland, er større enn noensinne.
Det er en ganske så syk verden vi lever i hvor vi tillater at krigsforbrytere kan gjøre hva de vil, uten innblanding. Konsekvensene er katastrofale for millioner av uskyldige og verden bare ser på.
At senile Biden og gjengen han leder omfavner en høyreekstremistisk massemorder og kriminell, og at Europa bare dilter etter sier sitt.
Også her dreier det seg om kapital med « What’s In it for me» holdningen for USA. Alle driter i at det betyr 1000 vis unødvendige drap på uskyldige.

Jeg får nesten dårlig samvittighet når jeg skriver her. Menneskeliv og massive lidelser, kan ikke måles i aksjer.
Redigert 05.11.2023 kl 19:07 Du må logge inn for å svare
Taycon
05.11.2023 kl 18:27 4623

Redusere kostnader og fokus på ammoniakk i Norge. Kjøp 25% av Hrgi, raskeste og rimeligste vei til ren nh3 for Akh. I tillegg får de eierskap til CO2 lisens i Barentshavet gratis. Team opp med E.on Fertiberia og Orlen. M.cap. drøye 100 mill, 482 mill. i Enova støtte og ca. 230 mill kontant. Årlig produksjon 1 mill. tonn nh3 - fase 1. «Det har også vært viktig for Aker Horizons å kutte kostnader og fokusere virksomheten blant annet innenfor hydrogen og ammoniakk, slik at den delen av virksomheten fremover i hovedsak konsentreres om et fåtall prosjekter i Norge, sier Eriksen.»
Redigert 05.11.2023 kl 18:29 Du må logge inn for å svare
BOHICA
05.11.2023 kl 16:40 5993

Leser dine innlegg med beundring, MorganKane. Du har åpenbart satt deg dypt inn i det du skriver om. Fortsett med dine gode innlegg, er forøvrig 100% enig i alt du skriver, og det reflekterer godt mitt syn på verdensbildet p.d.d. 😊
MorganKane
05.11.2023 kl 16:19 6030

Mye man kan diskutere her. Men igjen, alt er relativt. Og alt dreier seg om faktisk vs. forventet. Og dagens prising av aksjen i forhold til dette. Og der mener jeg Paul Harper bommer fundamentalt. Uansett, jeg er enig med Paul Harper i at det er vanskelig å regne på ting når en bransje (på kort sikt) er avhengig av subsidier. Men dette er jo så til de grader priset inn i AKH allerede. Folk som Frode og Dive vet jo ikke engang at det finnes subsidier. De vet vel ikke engang at det finnes skatt for karbonutslipp (og hva det betyr for prisingen av ACC)
Redigert 05.11.2023 kl 16:20 Du må logge inn for å svare
MorganKane
05.11.2023 kl 15:51 6080

Dive, du diver jo rett ned i dørken...

Ikke et eneste argument. Hvor jeg plasserer pengene mine er irrelevant. Her snakker vi om og når offshore wind kommer. Og hvilke muligheter dette gir for aktører innenfor bransjen (blant annet AKH).

Men greit, nok om det. Jeg antar, basert på hvordan du skriver, at du har null tro på menneskapte klimaendringer. Og at du har null tiltro på at verdens politikere vil forsøke å følge opp Parisavtalen (tviler egentlig på at du i det hele tatt hørt om Parisavtalen). Altså, ikke at de vil klare det, men at de ikke engang vil forsøke.


Men gitt at de vil forsøke å følge opp Parisavtalen er det åpenbart at havvind vil bli svært stort. Der håper jeg du er enig. Men min påstand er at selv om politikerne driter i Parisavtalen vil havvind komme. Verden skriker etter sikre energikilder som ikke er avhengig av geopolitiske forhold. Og fornybar, i kombinasjon med ulike lagringsmåter (vannkraft, batterier, hydrogen etc), er nettopp dette, dvs. svært sikre lokale energikilder.

Hva mener du fremtidens energi kommer fra da? Hva er billigere enn havvind på sikt?

Mine tanker om subsidier??? Dette er hele verdens tanker, spesielt EU, Storbritannia, Norge og USA (Kina har hatt kraftige subsidier, men siste året har de slakket av med dette fordi utbyggingen begynner å ta av av seg selv). Dette er vedtatt for lenge siden. Regjeringen godtok for eksempel opp mot 23 milliarder i subsidier for første fase for utbyggingene i nordsjøen. Du virker mildt sagt tilbakestående hvis du ikke har fått med deg dette.

Og til slutt. En utbygging av blant annet havvind i Nordsjøen vil skape billigere energi for oss nordmenn. Akkurat som i olja så er det svært tight mellom tilbud og etterspørsel. En liten økning i etterspørselen (som helt klart vil komme/ allerede har kommet) vil gi ekstreme utslag i høyere strømpris hvis ikke tilbudet følger opp. Og det eneste som kan skape et skikkelig økt tilbud er havvind. Med økt tilbud vil strømprisene generelt sett falle. Spesielt om vinteren når etterspørselen er størst (og en havvindpark vil generere mest strøm).

Se på olja. Hvis etterspørselen øker med en million fat (under 1% av verdens produksjon) så skyter oljeprisen i været. Og omvendt når etterspørselen faller så stuper prisen (se tilbake til corona når etterspørselen sank 10-20%, da sank faktisk oljeprisen til negative verdier frem til Opec kuttet kraftig).

Konklusjon: Hvis vi ikke bygger ut mer strøm nå så kan vi bare drømme om strømpriser under 2-3 kroner per kWt ett par år frem i tid. Da vil vi se på dagens strømpriser, på rundt krona (igjennom året), som gode gamle dager. Hvis vi derimot bygger ut nå, betaler vi riktignok en god del i subsidier for de 2-3 GW som blir bygget ut, men vi sikrer billig strøm for en generasjon fremover. Stikk motsatt av hva du hevder. Og jeg ber deg for din egen skyld, hvis du er uenig så kom med noen skikkelige argumenter. Ikke bare svada og tull. Du virker da bare ekstremt kort i toppetasjen.


Legger ved en artikkel om den generelle utviklingen i havvind på verdensbasis. Den er relativt nøytral og skriver både om utfordringer og muligheter.
https://thediplomat.com/2023/10/chinas-growing-offshore-wind-energy-drive/
Redigert 05.11.2023 kl 15:57 Du må logge inn for å svare
DividendYield
05.11.2023 kl 12:08 6323

Ønsker du deg en god latter og lett underholdning er AKH-tråden stedet å være. (facebook siden er ikke så verst den heller).

Morgan, du må virkelig våkne opp fra eventyrdrømmene dine og få en realitetsorientering mot virkeligheten. Tjener du i det hele tatt penger på dine investeringer på børs? Innleggene dine er noe av det morsomste jeg har lest. Vet ikke hvor du henter info og kilder i fra, eller om dette er tanker som spinner fritt inni hodet ditt? Særlig realistiske er de i hvert fall ikke

Det blir bare latterlig når en drar frem argumenter som "verden brenner opp, vi trenger vindkraft" og så har du plassert pengene dine i Aker. Et konsern som består av 95 % olje, som de ikke viser noe interesse overhodet i å endre.

Dine tanker om subsidiering er om mulig enda verre. Og en viktig grunn til at jeg er inne og skriver her. Greit nok Støre gjør mye dumt, men å kaste ut subsidier til disse latterlige prosjektene til AKH og andre er det nødvendig å få stoppet som samfunn. Det er våre skattepenger, ei heller er jeg interessert i å betale høye strømutgifter for å finansiere symbolske klimatiltak som verken hjelper oss eller kloden. Men enkelte klimakapitalister + Morgan innbiller seg at det skal la seg gjøre å "redde kloden samt tjene penger"

Lykke til!
MorganKane
05.11.2023 kl 10:18 6485

Du Frode, du Frode...

Jo, verden trenger havvind. Verden trenger fornybar energi (både for miljø, klima og sikkerhet). Og ingen andre fornybarkilder har så høyt potensial. Med så små konsekvenser for naturen. Egentlig er AKH perfekt posisjonert med null eksponering i bygging/umiddelbare planer om bygging i dagens stramme marked. Men sannsynligvis med betydelig bygging fra og med om et par år. Når kostnader begynner å komme ned igjen og subsidier (garantier for betaling per kWt) har blitt oppjustert.

Subsidier er her. Og hvis nødvendig vil de som nevnt bli satt høyere enn hva som er akseptert i dag (70-100 øre per kWt). I hvertfall på kort sikt. Også vil det reduseres etterhvert som teknologien modnes ytterligere. Det er en svært billig vei å gå. Og slik har det vært for de fleste nye industrier.

Les artikkelen linket opp under. Den sier det meste om hva som forventes videre fremover. Og AKH er perfekt posisjonert. MEN, det viktigste å tenke på her er at dette KUN er en kjempebonus for oss AKH aksjonærer. Hele offshore Wind avdelingen hos Mainstream, sammen med alt annet i Mainstream egentlig, er negativt verdsatt i dag. Derfor, hvis jeg skulle ta feil, er det likevel ingen nedside.
Det er dette Frode ikke skjønner. Det er ikke vurderinger av om markedet er stramt eller ikke som er viktig. Det er om markedet er stramt eller ikke allerede er priset inn i aksjen. Og for AKH sin del så er alt av negative faktorer allerede priset inn. Så til de grader...


https://e24.no/energi-og-klima/i/P48755/forventer-kostnadsfall-paa-havvind-etter-2025
Bullinvestor
03.11.2023 kl 23:44 7156

STØRE: Vanlige folks tur til å betale for det grønne skiftet!
Frodon
03.11.2023 kl 21:56 7225

Vi er da ikke avhengig av havvind. Hvor har du det ifra? Er det basert på det at du kjøpte aksjer i AKH….?
Frodon
03.11.2023 kl 21:54 7187

Helt enig, de burde vurdere å realisere tapene sine før de mister alt 🙈 Tenk hvis de hadde lyttet til å gå ut av AKH aksjen på kr 35!? Mange av de som ikke lyttet da, sitter fortsatt her uten å lytte 😢
Frodon
03.11.2023 kl 21:52 7192

Hehe, folk elsker jo å la seg lure, bare de kan si at de fikk rett 😜 Husholdningene er en ting, eksport industrien er en annen ting. Jeg klarer jo ikke å skjønne hvordan det kan være lønnsomt å bygge giga fabrikker i Narvik, med lang reisevei til kundene, når strømprisene går i taket pga strøm mangel i 2027-2028. Skal vi gjette på at hvis AKH går videre med FID, har Røkke solgt seg ut av prosjektet før produksjonen starter….?

Rentene skal opp ja, er det noen seriøse som tror noe annet…?
Nickhead
03.11.2023 kl 21:37 7232

Ja,du virker desperat
Nei,jeg har ikke regnet på det
Jeg er en trader
Good luck,og ta det rolig
Frodon
03.11.2023 kl 21:36 7224

Det er jo snakk om investeringer på mer enn kr 60 milliarder for en liten havvindpark. Har du beregnet hvor mye vind som skal til, før bare investeringskostnaden er tjent inn? AKH har jo ikke cash til dette, så de må betale renter i mange år også, som skal tjenes inn, før prosjektet er in the money. Hvordan ser den nedbetalingstiden ut vs levetiden til disse havvindmøllene…?
Frodon
03.11.2023 kl 21:31 7228

Er jeg mer desperat enn de AKH aksjonærene som sitter med 50-80% tap, i følge deg…?

Har du regnet på verdiene i AKH, ACC og Mainstream?
MorganKane
03.11.2023 kl 21:25 7238

Hallo??

Dette er jo svært positivt for aksjen. At de tar opp problematikken så tydelig er svært positivt. Vi er selvfølgelig helt avhengige av subsidier. Og større subsidier enn hva vi trodde for et år eller to siden. Det må tydeliggjøres. Og det gjøres nå av hele bransjen.

Havvind vil komme. Vi er helt avhengige av det. Alternativet er at verden brenner opp. Dermed vil ting bli subsidiert i begynnelsen. Dessuten, all bærekraftig energiutvukling koster. Spesielt hvis man skal hensynta naturen. På verdensbasis er det en aksept for dette. Her på berget, hvor vi har hatt "gratis" strøm siden besteforeldrene våre bygde ut landet, sitter vi å hyler. Vi er en gjeng med idioter. Takk gudene for olja. Uten den hadde vi vært blakke alle mann....


Ps! " Noen av oss" ... snakker om fyr. Alle som har stikki nesa si utenfor soverommet har fått med seg hvordan kostnadsbildet har endret seg de siste årene. Poenget er at Mainstream er negativt verdsatt. Da kan all havvind legges ned i det uendelige for "all I care". Mainstream skal likevel opp. Og dermed også AKH.
Redigert 03.11.2023 kl 21:26 Du må logge inn for å svare
Gruver
03.11.2023 kl 20:31 7299

De som er påvirket av all propagandaen her kaster bort livet og pengene sine, det er bedre de satser på Lotto
Slettet bruker
03.11.2023 kl 19:55 7302

https://www.usdebtclock.org/world-debt-clock.html
Den er jo litt artig.
Den viser ikke at Norge har dummet seg fullstendig ut i Acer. Nå er vi offisielt godkjent som strømhorebukk for Europa, under stående applaus fra Høyre. De driter jo i at norske husholdninger påføres uhelbredelige sterk blødende strømsår for evig. Det viktigste er at H ikke kan straffeforfølges for å ha påført Norges befolkning og småindustrien stor evig skade.
Det har blitt kulturen i H; Så lenge H ikke domfelles for noe, så fortsetter vi som før! Også Erna holder seg til det når hennes husholdning ikke blir dømt for noe… Når Trump kan, så kan vel jeg også!

USA fortsatt i eufori, styrket av arbeidsløshetstallene idag som styrker troen på at vi har sett den siste renteforhøyelse i USA, og derfor stiger aksjer.
Man kan også se på disse tallene som en bekreftelse på at resesjonen nå setter igang. Neste ukens utstedelse av obligasjoner vil styre renta igjen noe oppover.

Oppgangen de siste dagene i USA viser hvor fort pengestrømmen skiftes. Det er i grunn lite forutsigbarhet i kursbilder. Algoritmebasert handel overkjører mange ganger sentimentet.

Også i Norge skjer det ( bare se på kursen her i AKH de siste to dager).

Jeg er fortsatt usikker på om landingen blir hard eller ikke. Jeg har ingen hast med å komme meg inn.
Den viktige 10 åringen er på 4,555 i skrivende stund. Min spådom er at det var nær bunnen for denne gangen.
Den stiger neste uken. Og da skal mye kapital igjen ut av aksjer og inn i nye og gamle obligasjoner?
Redigert 03.11.2023 kl 20:16 Du må logge inn for å svare
synste
03.11.2023 kl 19:27 7335

Short reduserte noe idag. Vil det trigge flere til å dekke inn?
DividendYield
03.11.2023 kl 19:24 7308

Noen av oss på tråden har argumentert lenge for dette. Nå kommuniserer Aker-ledelsen mye av det samme. Det er svært lenge til havvind blir lønnsomt, og det gjelder for så vidt de andre power point presentasjonene til Aker Horizons også.

https://www.dn.no/energi/aker/kjell-inge-rokke/havvind/aker-sjefen-om-norsk-havvindprosjekt-vanskelig-a-se-lonnsomheten/2-1-1548434
Nickhead
03.11.2023 kl 19:02 7332

Ok.!!
Men du virker desperat.
Nesten som en som står i gjeld til langeren 😅
Dølle
03.11.2023 kl 18:51 7219

Et godt råd til absolutt alle. Blokker Frodon absolutt over alt og man slipper irritere seg
Gammelpeng
03.11.2023 kl 18:18 7211

He he, aksjer kan være vanskelig, spesielt når man tror att alt man tar i skal bli til gull, nærmest over natten. 😳
Frodon
03.11.2023 kl 18:08 7217

Tapt? 😅😅😅😅 Jeg er jo en av utrolig få som har realisert gevinst i AKH. Til og med realisert gevinst på short her også 😉 Alt av kjøp/salgskurser ble lagt ut når handlene ble gjort.

Er det mange på HO med en slik track rekord…? 😎
Frodon
03.11.2023 kl 18:05 7219

Atle kjørte vell igang bussen og benyttet sjansen på å lempe ut, når det kom nok kjøpere…slik han har gjort til nå? Atle ble reddet pga utsettelsen i restruktureringen i Mainstream. Ser det er ingen som lurer på hvorfor dette har tatt lengre tid enn AKH guidet for kort tid siden. Vi kan vell trygt anta at aksjonærene i Mainstream ikke har likt tilbudet de har fått?
Meatskull
03.11.2023 kl 16:42 7268

Så du røyk ut på stoploss istad? AKH ser sterk ut nå da! Var det Atle som kjøpte på slutten av dagen?