Aker Horizons - Blir dagens aksjonærer totalt utvannet av Aker?

Frodon
AKH 11.09.2023 kl 21:12 221929

Røkke sin nye store satsing er Industry Capital Partners, ledet av den gamle oljesjefen Yngve Slyngstad. Røkke og Slyngstad er 100% avhengig av å gi disse nye gigantiske aksjonærene god Røkke-avkastning, hvis de skal klare å beholde noen av verdens største investorer i fondet. Hvis Slyngstad skal klare god avkastning på Røkke sin grønt satsing, er det for høy risiko pr dags dato å gå inn i AKH når flaggskipet Mainstream holder på å synke pga de dårlige PPA avtalene i Chile. Mainstream holder på med restruktureringen nå, hvor de må hente inn mer penger. Det vil mest sannsynligvis si at egenkapitalen i Mainstream er tapt og investeringen må nedskrives til kr 0. Er det her muligheten til Slyngstad kommer? De kan kjøre en enorm emisjon i AKH, betale ned all obligasjons gjeld som ikke er til Aker og nullstille dagens aksjonærer mot at eksisterende aksjonærer får tegningsrett i det nye selskapet? Obligasjonslånene til AKH går kanskje også i brudd med lånebetingelsene, hvis Mainstream blir nullstilt?

Røkke og Co holder på med opprydding i AKH. Her håper jeg de går over pipeline til Mainstream, slik at de ALDRI gjør samme feil igjen som i Chile. Den ene feilen har senket hele Aker Horizons til nå. Samtidig trenger AKH enormt mye penger til alle sine prosjekter, for å kunne gå med overskudd i fremtiden. Nå som de holder på med oppryddingen, ser de kanskje om det er noen prosjekt i AKH de vil gå videre med i fremtiden og hvilke prosjekt de vil skrote. Da kan Slyngstad børste støvet av powerpoint presentasjonene fra IPO til AKH og kanskje ha mer kjøtt på beinet om hvor mye cash de trenger før de går med overskudd. En del av denne oppryddingen går sannsynligvis også ut på at dagens aksjonærer vil se at aksje verdien deres er tapt. Men de kan få lov til å betale for å bli med på AKH 2.0 via tegningsretter. Aker skjønner nok uansett at verdien i AKH er tapt pga de massive investeringskostnadene, som de ikke ønsker å ta selv pga høy eierandel.

Det hjelper vell ikke AKH aksjonærene om Slyngstad hadde gått direkte inn i Mainstream, for da hadde vell AKH eierandelen ca blitt nullet ut uansett. Og hva er det igjen i AKH uten Mainstream?

Alternativt kan Aker fusjonere AKH inn i Aker, i bytte av Aker aksjer, slik jeg har skrevet om i lang tid. Men mulig de ikke synes AKH er billig nok priset, siden det ikke er noen innsidekjøp i aksjen. Eller finner Røkke en annen fusjoneringspartner til AKH? Eks noen i Japan med for mye cash?

Hvis det er noen andre som har noen bedre forslag til hvordan AKH skal få finansiert sine prosjekt, som koster ca kr 200-250 milliarder, vil jeg svært gjerne høre om disse finansieringsplanene. Spesielt med tanke på at mcap i AKH er ca kr 3 milliarder og rente/obligasjonsmarkedet er svindyrt for selskap ca uten inntekter.

Et lite tankekors til dagens langsiktige aksjonærer i AKH: Hvis Aker legger ut fusjonsplan mellom AKH og Aker nå, kan de gjøre det på en kurs ca 30% over dagens kurs og få det igjennom. Det vil si at da blir dere tvangsutløst på ca kr 5,7 pr AKH aksje, hvis dere ikke selger frivillig ;) På andre siden, vil det utløse et massivt fradrag for dere på skatten, slik at dere får ekstra ferie penger i 2024 ;)
Redigert 03.07.2024 kl 23:04 Du må logge inn for å svare
oljeboom55
14.11.2023 kl 11:37 3453

Our modular and bespoke #carboncapture plants, Just Catch™ and Big Catch™, have been nominated by The Research Council of Norway for this year’s Innovation Prize!

The prize is awarded every year to a person or a business that has used research strategically in their #innovation work.

Continued technology development is a key enabler for our long-term competitive advantage. Aker Carbon Capture invests in reducing costs associated with its product offering, ensuring to meet the changing requirements in the #CCUS market, and expand the portfolio to meet future market demands.

Today, we are delivering seven carbon capture plants in Norway, Denmark and the Netherlands.
Slettet bruker
14.11.2023 kl 01:28 3653

Da spøker det for Utsira Nord står det? Nå kriges det på alle grønne fronter, og det rett før Dubai COP28. Tilfeldig?
I forarbeidet så har man blitt enig om minst 15% skatt til multinasjonale selskaper og noen overføringer til fattige land av midler. Jeg forventer NADA noe mer; Et spill for kulissene, som skal gi inntrykk av at de vil ha en omstilling; Hovedmålet er vel å berolige massene, og få mest mulig penger fra velferdskasser rund omkring.
Jeg blir mer og mer skeptisk til gavepakker til selskaper som er stinn av penger og pisk overfor innbyggere. Det må bli omvendt, og det haster.
AKH: Er aksjen investerbar? Hvor mye ny skade tilføres de når danskene kaster kortene pga. enorme underskudd.
Redigert 14.11.2023 kl 01:32 Du må logge inn for å svare
Meatskull
14.11.2023 kl 00:30 3662

https://www.finansavisen.no/finans/2023/11/13/8058276/orsted-trekker-seg-ut-av-norsk-havvind

Oi......
Hva skjer imorgen nå? Hva skal Atle gjøre? Selger han på åpning?
Er det tryggest og eie aksjer eller kontanter her nå?
Redigert 14.11.2023 kl 00:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.11.2023 kl 21:41 3755

Ja, grønn omstilling møter mange problemer, og det vil også AKH merke. Mange er lei å bli både misbrukt til grønne formål, samt skal betale for grønnifisering. Millarder er allerede overført fra velferdskassen til kyniske, og kriminelle aktører.

Et godt eksempel på lureri med innbyggere som offer tar jeg fra Nederland, som er det landet med høyest andel av solpaneler på tak.
MANGE husholdninger investerte i det, og gjennom støtteordninger fra regjeringa, ble det gjort utregninger dom viste at investeringen ville være tjent inn etter 6 år. SÅ kommer tyste strømbransjen på banen og vil vekk fra å måtte betale for overskuddsstrøm: Fra neste år må ALLE som leverer strøm måtte betale for det « fordi de overbelaster strømnettet». Dermed så blir regnestykket så dårlig at det GARANTERT er ulønnsomt å investere i solpaneler ( og her har du grunnen til et stup i prisene). Dette har også forplantet seg til andre EU land, som har fått med seg at nederlendere ble lurt.

Er godt norsk eksempel på å ødelegge for en nødvendig grønn omstilling/ å ikke gi skattepenger til kriminelle/ før ting er realisert er Freyr som i mine øyne er en organisert kriminalitet satt i system. Vanlige lønnsmottagere betaler inn voldsomme skatter, som jeg vil skal gå til velferdsformål, infrastruktur osv. , men ikke må brukes til en elite som har allerede forsynt seg grovt av felleskasser rund omkring. De 200 millioner i subsidier har i grunn blitt fordelt til bankkonti til styret og ledere i Freyr, og dette er en like stor skandale so: Terra var i sin tid. Ikke helt på høyde med Statoil som rotet bort 200 milliarder dollar i USA under Lund, som pt. ruger på nesten 1 milliard; Det fikk akdri konsekvenser hverken for ham, de ansvarlige og alle involverte i Terra skandalen. Jeg tipper at også ulveflokken i Freyr ikke blir straffeforfulgt.
Det eneste som kan skje er at andre, blant disse AKH, får større problemer med å grafse til seg skattepenger, når de ikke kommer i mål med grønne ideer.

Selv mener jeg at det ikke skal utdeles subsidier noe mer til grønn sektor. De skal tvinges til å bli grønne.
Eksempel på forsøk på maktmisbruk for å få grønne subsidier:
https://www.theguardian.com/business/2023/sep/15/tata-steel-seals-500m-uk-support-package-but-big-job-losses-feared

Enorme summer, men allikevel så kutter de lønna til vanlige ansatte, og sparker folk «en masse».
800 må gå i Ijmuiden, men nederlendere vil gjerne at Tata Steel, som er den største forurenset, pakker sakene og forsvinner.
Det spøker for grønne investeringer, og i grunn så er det jo dette AKH har tenkt å drive med. Fredag ble det kjent at PlugPower det siste 3/4 år har tapt 725 millioner dollar. De er slett ikke alene, og problemene innenfor grønn industri hoper seg opp. Det gjør også utbetalinger til styret og ledere i disse selskaper…. Sammenhengen mellom belønning og prestasjoner er fullstendig borte for eliten.
DividendYield
13.11.2023 kl 20:49 3831

Klimakapitalistene kan drømme videre om ha å ha en hånd eller to ned i statskassekisten. Folk som ellers ikke vil betale skatt, eller minst mulig, vil at staten og andre skattebetalere skal ta seg av regningen. Dream on!

Tror nok denne freyr skandalen er en vekker for mange hvor ille det går, når flotte power points skal omsettes i det virkelige liv. Egoister som snakker klimasaken, men er mer opptatt av å fylle egne og venners lommer.
N
rollon
13.11.2023 kl 20:35 3809

Tenker at dette henger mye på de forskjellige lands vil til å subsidiere det grønne skiftet, England viser vei og gir mere støtte. Kan det bli en oppsving basert på økte subsidier fra forskjellige regjeringer ?
Gammelpeng
13.11.2023 kl 17:59 3814

He he, morsomt. Tenke seg til att flere vindmøller på forskjellige lokaliteter vil produsere el, samtidig. Det var en STOR oppdagelse, ser også i den samme raporten att de samtidig mener att strømprisen fra de Norske møllene blir veldig lav. Ja, regner med att strømprisen fra de andre møllene i nordsjøen blir MYE høyere enn de på Norsk sokkel, spesielt er det dog å mene det, når strømmen skal flyte dit det betales mest, jfr. Slik vi opplever det nå🧐🤕
Bullinvestor
13.11.2023 kl 17:33 3837

Ja pengene renner ikke akkurat mye inn hos AKH..🫣 hvor lenge skal grønt aktørene klare seg her hjemme uten inntekter? Tror det blir oljekjempene med god økonomi som tar over det grønne skiftet.. de føler nok utviklingen nøye for oppkjøp fremmover..
Frodon
13.11.2023 kl 17:12 3874

«Ørsted har informert oss om at de, på grunn av prioritering av investeringer i porteføljen, vil trekke seg fra å forfølge deltakelse i offshore-vindprosjekter i Norge»

https://energiwatch.no/nyheter/fornybar/article16599239.ece
Frodon
13.11.2023 kl 16:44 3862

Dette har jeg skrevet om i lang tid, bare å legge ned disse prosjektene og starte opp kjernekraftverk. Jo lengre Norge venter, jo høyere strøm priser vil vi få, som ødelegger for eksport næringen vår

«Norsk havvind vil i stor grad produsere samtidig som andre anlegg i Nordsjøen, advarer forskere. Det betyr veldig lave priser og store subsidier»

https://www.dn.no/energi/forskere-har-studert-vindforhold-i-nordsjoen-frykter-det-verste-for-norsk-havvind/2-1-1549337
Meatskull
13.11.2023 kl 16:19 3909

Lukter litt som «Atle-Time» her nå på slutten?
Tror dere han tør og sitte igjennom de neste dagene med alle trading aksjene sine?

US STOCKS-Wall St falls as megacaps drag ahead of inflation data
Meatskull
13.11.2023 kl 09:23 4033

13.11.2023 09:16:23
AKH: DANSKE BANK NEDJUSTERER KURSMÅL TIL 4,7 (6,2), GJENTAR HOLD

Oslo (Infront TDN Direkt): Danske Bank nedjusterer sitt tolvmåneders kursmål på Aker Horizons til 4,7 kroner pr aksje, fra 6,2 kroner tidligere. Holdanbefalingen opprettholdes.

Det fremgår av en oppdatering mandag.

"Tredjekvartalsrapporten viste en ny strategi for Mainstream med mål om å redusere tap og forbedre langsiktige avkastning, noe vi ser på som positivt. Samtidig går utviklingen innen grønn hydrogen sakte frem, og samlet sett ser vi flere risikofaktorer innebygd i vår investeringscase. Vi oppdaterer våre netto eiendelsverdier for tredje kvartal og nedjusterer kursmålet vårt", skriver meglerhuset.

Taycon
12.11.2023 kl 09:29 3543

AKH bør kjøpe 25% av Hrgi og ta ut verdien som Spetalen m/venner la igjen. Med m.cap på ca. 100 mill, kontant ca. 230 mill. og betinget statsstøtte på 482 mill. vil et evt. kjøp i realiteten være gratis med innslag av sponsing. Hrgi blir oversett av markedet, men kan vise til god progresjon de siste 6 mnd. Største eier e.on, Europas største energiselskap vil kunne være døråpner for AKH/ACC til kundemasse på 48 mill. og Fertiberias ekspertise og dominans innen nh3 vil heller inne være noen ulempe. Polens svar på Eqnr, Orlen det samme. Hrgi er oversiktelige: 3 prosjekter. Nh3 (Barents Blue), CO2 lagring/lisens i Barentshavet (Polaris) og verdikjede CO2 i Nordsjøen (Gismarvik hub). Mulig AKH’s raskeste og rimeligste vei til blå nh3 og med mulighet til å finne noen store, gode europeiske venner på veien. Hrgi har nylig inngått 2 intensjonsavtaler om salg av nh3 på hhv. opp til 100’ tonn og 100-300’ tonn nh3. Siste med en betydelig tysk aktør/VNG AG https://horisontenergi.no/en/news/
Redigert 12.11.2023 kl 12:03 Du må logge inn for å svare
MorganKane
11.11.2023 kl 22:36 3720

Snakker om svada. Fra start til slutt. Kanskje noe politikk. Men mest svada. Jeg tror de aller fleste detter pris på om akh trådene ikke blir forsøplet med ting som ikke har noe med akh å gjøre.

Fortsatt god helg.
Slettet bruker
11.11.2023 kl 21:34 3758

Haha, jada, selvom du prøver å skyte blink, så skyter du på feil skive. Og riktig: Jeg har aldri eid eller handlet i AKH. Hovedmålet med mine skriverier har jeg skrevet mye om, så om du vil vite det, så kan du lese de FØR du tar frem kanonene.
Det er ikke sjelden jeg sammenligner Norge med seriøse demokratier, især mellomeuropa, som har en rikdom og kultur som ikke er milevis fra hvordan mentaliteten kunne ha vært i Norge.
Det mest påfallende i disse sammenligninger er at livskvaliteten dokumenterbar er betydelig dårligere i Norge enn der, og at undertrykkinga i Norge på alle nivåer er skikkelig høy og i grunn antidemokratisk. Hva eliten i Norge kan gjøre ( inklusiv brainwashing), er helt utrolig. Du nevner selv Freyr, og det er en skandale på høyde med Terra skandalen, som sikkert er verdt to episoder i Exit. Sammenlignet med mellomeuropa er Norge et kapitalanarki og ellers så er tvangen vanlige folk utsettes for ( alle nivåer) urimelig.
VELDIG typisk at slike som deg tar i bruk ord som «marxistisk» ( ment som et skjellsord og et forsøk til å sette meg i en bås).
Jeg tilhører ingen « isme» og er ikke medlem i et parti.Om du istedenfor din Western tilnærming hadde gått meg i sømmene hadde du visst at jeg mener at INGEN av de etablerte partiet ivaretar folk flest, og det er Norge alene om.
Dette påpeker jeg stadigvekk og konkretiserer det.
Så har moderate høyrekrefter i Nederland nettopp oppnådd at den relative fattigdommen er på det laveste nivå siden 1977 ( 3,8%). I Norge er SAMME tallet 10,7%. Var dette i dine øyne marxistisk så tror jeg at du trenger profesjonelt hjelp…
Mine erfaringer etter 43 år i Norge er nettopp at politikere forsømmer folket og bare tilrettelegger for ekstrem rikdom. Norge har den høyeste andelen av dollarmillionærer i hele OECD, så de rike har både til smør og pålegg. Vanlige folk har ikke råd til brød engang…..
Det må strukturelle endringer til om livskvaliteten i Norge skal komme på et normalt nivå. Det krever at folk blir opplyst istedenfor bare blir matet med ting som passer inn. Jeg er superheldig som kan skaffe meg informasjon på engelsk, tysk, fransk og nederlandsk. Uten det hadde jeg nok fraflyttet kapitalanarkiet Norge for lenge siden.
Akkurat nå synes jeg at det er en skandale at Norge ikke gjør noenting for unge nordmenn, hvor 1 av 3 har alvorlige psykiske plager ( det er minst dobbel så høyt enn der jeg er ifra). Det finnes konkrete tiltak som er gjennomført i mellomeuropa, så norske politikere behøver ikke å finne op hjulet engang til.

Og til slutt: Jeg mener at vi har et ansvar for fremtidige generasjoner, og at erfaringer hittil beviser at kapitalkreftene bare vil ha gratis penger, men er ikke interessert i grønne mål. ( Freyr er et veldig godt eksempel der). Statoil har skrinlagt grønne prosjekter de har kontroll på, og det går fullstendig til helvete med VELDIG mange grønne aksjer, som ligger nede for telling. Dette skjer parallelt med at banker har gitt tilsagn på mer enn 1000.000.000.000 dollar til oljeindustrien. Store forurensere krever nå felleskapets midler til å rydde opp, samtidig som sjampanjeflaskene blir sprettet opp hver helg, og bonusprogrammer i milliardklassen fortsetter. Men iflg. deg så må vi bare holde kjeft slik at kapitalanarkiet kan fortsette å loppe vanlige folk, mens verden går til helvete.
Det eneste de skjønner er tvang, Tvang utøver Norge utstrakt overfor enkeltindivider, så det er bare å overføre det til kapitalen.
PS: Flere storkapitalister er helt enige med meg om at de store mulinasjonale selskaper og de superrike må betale mer penger for at ikke samfunn går til helvete. Er de plutselig også marxister?
Det er nettopp bestemt at multinasjonale selskaper må betale 15% i skatt worldwide. Dette fordi mange selskaper sluset penger til lavskatteland.
Og en kjent fransk økonom, som nettopp var i Norge forsto ikke at Norge ikke skattela folk som ville til Sveits. Er det også marxistisk.
Rettferdighet er noe helt annet enn det. I et demokrati skal politikere sørge for at flest mulig har høyest mulig livskvalitet. I Norge så ivaretas kun de rike.
Når det kommer konkrete tiltak som medfører at ungdom i Norge har den samme helsa og livskvalitet enn sine Peers i mellomeuropa, så skal de få skryt for det. Det kommer aldri til å skje. Det ligger ikke i de norske politiske gener å bruke viten og erfaring for å motvirke fattigdom og øke livskvaliteten især for utsatte grupper. I Norge så bruker man pisk på din befolkning, og helst skulle de ville eie våre meninger også.
Og så er de fleste ledere i politikken i det av hele andre grunner enn folkets beste.
Redigert 11.11.2023 kl 21:50 Du må logge inn for å svare
Gruver
11.11.2023 kl 17:29 3833

Her er flere desperate shortere som har mistet fatningen og snakker delirium!!!!
Redigert 11.11.2023 kl 17:32 Du må logge inn for å svare
Taycon
11.11.2023 kl 13:25 3921

Er du generelt negativ til industriutvikling/produksjon av ammoniakk, CO2 fangst og lagring eller er det spesifikkt mot Akh/ACC? Akh er vel foreløpig ikke involvert i lagring tror jeg, men det jo komme.
Redigert 11.11.2023 kl 13:41 Du må logge inn for å svare
DividendYield
11.11.2023 kl 12:52 3940

Innleggene handler om det grønne skiftet om du leser litt mellom linjene eller kontekst. Om det bare skulle stått om Horizons og deres ordrebok, nye kontrakter, løpende intervjurunder med ledelse og analytikere ville det ikke stått noe her inne, siden det stort sett er svært stille rundt sleepy Aker Horizons og deres power point presentasjoner.

Det er ikke noe bedre andre steder.
Redigert 11.11.2023 kl 12:53 Du må logge inn for å svare
Karybdis
11.11.2023 kl 10:05 3981

Det er da et voldsomt engasjement M1 og endatil uten at du eier aksjer?? Har du ikke tapt penger her engang slik som mange oss andre har gjort og som har vært villig til å satse på en noe grønnere omstilling. Vi har en regjering som satser på å skatte ned bedrifter, privatpersoner og øvrig næringsliv som fortsatt går rundt og vil dele ut masse subsidier til grønt som fortsatt ikke går. Hva har ikke staten tapt av avgifter på en såkalt grønn bilpark??Vestre vifter med 30mrd i Nordsjø-sør; noen som vil ha??; ingen vil enda betale 1kr+ for strømmen; Røkke nappet ut mrd. i AH, men intet fornuftig å investere enda?; Freyr-folka får ikke nok gratispenger fra Vestre; 30% av statsbudsjettet salderes fra oljefondet; rikfolk i ferd med å flytte; en krone som er i ferd med å miste tillit; og du ønsker å bruke marxistisk/dogmatisk makt på kapitalen i dine mange innlegg for å bli genuint grønn; mulig du ville oppnådd noe, men neppe noe som er tjenelig for folk flest eller «vanlige folk» som det vel nå mer korrekt heter.
Tirade
11.11.2023 kl 09:37 3983

Fortsatt lite og ingenting om AKH å finne her. Bare mil etter mil med ord om ingenting. Alle trenger et sted å få ut frustrasjon fint at de siste bidragsytere her inne har funnet sin på denne tråden. Informasjon om AKH får vi som leter etter det finne andre steder.
Slettet bruker
11.11.2023 kl 03:39 4107

Jeg har sagt det før men gjentar det: i EKTE demokratier blir slikt utskudd straffet; Å lure penger fra investorer og Staten på basis av luftslott, det ikke er investert i, for å berike seg selv ( i dette tilfellet har de involverte grafset til seg flere hundre millioner kroner), er det i de fleste demokratier STRENGE straffer for. Strenge og urimelige straffer er i Norge kun rettet mot alminnelige borgere. Noen av disse er opplagt urimelig strenge og opptil 6 ganger så
harde enn i mellomeuropa.
Er du rik i Norge så tilhører du «The untouchables», og blir ikke rørt uansett hvordan du urettmessig har tilregnet deg penger. Loven gjelder kun folket og ikke eliten, politikere osv. De skal kunne gjøre som de vil. Norge et demokrati? Neida, svensken hadde rett: Norge er den siste russerstaten. Oligarker og politikere sover i samme seng… alltid.
Slettet bruker
11.11.2023 kl 03:07 4113

Jeg skulle gjerne ha møtt disse mafioso face to face, inkludert Vetre og Støre. Istedenfor at det endelig kommer noen ekte regler for et overtent kapitalanarki især her på berget, så settes nå slike former for kriminalitet i system, med politikere, banker og meglerhus på samme side, underbygget av rettsapparatet og politiet. Kan noen da fortelle meg forskjellen mellom en slik stat og stater hvor slikt straffes? Jeg leser idag at lederen for en kinesisk bank har fått dødsstraff for å ha mottatt bestikkelser ( utstrakt). Da bør vi jo kunne putte slike mafioso i fengsel i Norge.. La dem spille bordtennis resten av livet, men å stjæle stort fra vår felleskassa, lure Staten og loppe aksjonærer for penger er alvorlige saker, når vi kan drifte et helt sykehus for de stjålne penger.
Er Vetre og Støre blitt FRP -ere?
Siste ord i denne nye skandalen kan ikke være sagt, og det holder ikke denne gangen med å bare slå politisk mynt ut av situasjonen. Her må det handles, og penga skal tilbake der de ble stjålet ifra. PS: Jeg eier ikke aksjer eller har befatning med selskapet eller dets Peers.
Redigert 11.11.2023 kl 03:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.11.2023 kl 02:23 4090

https://www.dn.no/energi/freyr/batterier/tom-einar-jensen/freyrs-styreleder-fra-null-til-100-mill-i-formue/2-1-1552567

Om dette ikke blir pensum i hvordan mafiavirksomhet kan organiseres så vet ikke jeg: Her starter man noen planer, med som hovedmål å grafse til seg mange flere hundre millioner statlige midler ( altså våre skattepenger), samt en IPO, som da deles ut til alle som er med på lureriet, og er frekke nok å be om enda mere penger når kassen er tømt, samtidig med at man skrinlegger det som lå til grunn for gavepakkene i grunn direkte delt ut til disse mafioso.
Noe annet er det jo ikke; Dette er velorganisert kriminalitet over tid, med offentlige midler, altså vanlige slitere sine skattepenger. Forrige «styreleder» klarte til og med å kvitte seg med mange aksjer dagen før selskapet gikk til helvete.
Her ser vi overtydelig at økonomisk kriminalitet lønner seg som aldri før, og politikere står klare til å berike en gjeng sleipe jævler, som burde fengsles hele gjengen, og ha et forbud mot håndtering av penger i evig tid. Selvsagt skal alt tilbakebetales. Dette må være de største samfunnsfiender som finnes!
Er de politianmeldt? Er Vetre anmeldt for medvirkning? Jeg vedder på at det ikke blir en gang en etterforskning på innsidehandel!
Virkelig, dette er noe av de mest korrupte jeg har har vært borti. Muligens er Statoil verre, som klarte å bruke opp 200 milliarder dollar i USA, uten at noen noensinne ble straffeforfulgt, ikke Lund engang, som idag selv ruger på en liten milliard. Skikkelig ille at de fleste topper i Norge kan gjøre hva de vil uten konsekvenser, mens vi blir bøtelagt bare vi snuter nesa offentlig….Det er bare å gi seg selv og ulveflokken noen titler og papiroppgaver, og deretter kan man bare holde noen vekkelsesmøter samt fylle ut de rette « subsidie»papirer, og så er alt tilrettelagt for del 2 i teaterstykket, denne gangen med småaksjonærer på ulvemenyen.
Redigert 11.11.2023 kl 02:49 Du må logge inn for å svare
DividendYield
10.11.2023 kl 21:46 4220

Helt enig monitor. Godt innlegg. Nytter ikke å få til et klimaskifte når det er oljeselskapene som skal diktere løsningen, og den heter grønnvasking av egen industri.
Slettet bruker
10.11.2023 kl 20:11 4251

Havvind er ute, og grønne hydrogenløsninger er ute. PlugPower ned over 40% idag og hydrogenindekser faller 9% av den grunn. Oljeselskaper vil ha svarte hydrogene løsninger som kan grønnvaskes, samt å oppbevare CO2 for å kunne fortsette med fossile løsninger. Sluttregningen betaler husholdningene om ikke de blir politisk styrte. Som vi vet så styrer ikke politikere kapitalen i Norge. Statoil + norske politikere= fossilt til vi dør av det. Og deretter så saksøker vi oljeselskaper i evig tid, uten å vinne frem. De har langt flere ressurser enn røykebransjen, som bare legger om til vaping med samme skadelige virkning.
Børser i USA opp igjen. Flere over there ser for seg en myk landing. Det gjør ikke jeg, men jeg tror heller ikke på ragnarok/ apocalypse.
Det er mangel på politisk styring av kapitalen worldwide, og viljen til tømming av fellleskasser av sentralbankfascister er stor.
Veien er nå nesten fri for oljeselskapene. De plagsomme politiske fora blir nå infisert av oljeviruset, og deretter flytter det igjen massive beløp fra felleskasser til de største forurensere. For min del så kan vi avskaffe ALLE subsidier til kapitalsterke selskaper og tvinge de til O utslipp.
Tata Steel kunne da bare pakke sammen i UK, for å ta ett av 1000 vis av eksempler.
Om ikke politikere lengre vil utøve makt over kapitalen, og kun fortsetter med å misbruke sin makt overfor individet/ husholdninger, kan de bare pakke sammen de også. Vi må ha en grønn verden, men sluttbruker kan ikke forbli både betalende instans og den som må utvise ansvar. Nå må de store forurensere tvinges til 0 utslipp ASAP.
Redigert 10.11.2023 kl 20:30 Du må logge inn for å svare
Frodon
10.11.2023 kl 20:01 4256

Freyr aksjen krakker for 2. dag på rad og er nå priset under kontant beholdningen. De sier det ikke er lønnsomt med batterifabrikk i Nord-Norge der AKH har planlagt sin batterifabrikk

https://www.dn.no/marked/nytt-krakk-for-freyr-aksjen-aksjemarkedet-har-mistet-troen/2-1-1552902
rollon
10.11.2023 kl 18:34 4319

Dagens melding om at UK øker subsidiene hva tror dere det kan ha å si for aksjen?
Meatskull
10.11.2023 kl 13:41 4433

325 000 aksjer til salgs på 4.30.
Er dette Atle sine aksjer?
MorganKane
10.11.2023 kl 08:10 4540

At Aker og Equinor blir med er bra. Karbonfangst (hvor Aker Carbon Capture er blant de fremste) er en del av fremtiden. Helt enig med deg at man kan diskutere mye rundt norsk oljeindustri, men at karbonfangst blir en svært viktig del av den globale løsningen er åpenbart.

Det er faktisk en av de største grunnene jeg er inne i AKH.
Slettet bruker
10.11.2023 kl 01:07 4646

https://e24.no/energi-og-klima/i/ongKeV/norge-gir-aker-og-equinor-innpass-paa-klimatoppmoete
Så påstår de at dette ikke er lobbyvirksomhet, når alle land har stands; Skal vi vedde at samtlige av de store oljeselskaper er representert? Verdens største forurensere skal både vaske seg grønne samt få påvirket verden til å forsyne de med enda flere subsidier, lån osv. Var det 700 milliarder pund Tata Steel skal ha fra UK for å forbli i UK? Det blir dessverre slik jeg har vært redd for i lang tid: I Norge vil ingen av partiene ha en grønn verden, og de er frontere av at oljeindustrien skal styre grønn utvikling.
Og ingenting er et tydeligere signal enn gå til sengs med de to største oljeselskaper i Norge på et politisk forum. Jeg blir direkte kvalm av politikere i Norge.
En annen jeg blir kvalm av er Norges største kapitalanarkist som for 1000 gang angriper politikere som innser at skatt på rikdom er eneste vei å gå. I hele EU så gjør man dette. Det som BURDE skje er å beskatte alt disse skattesnyltere tar med seg, med en gedigen sats. De skal ikke ustraffet kunne ta meg seg kapital ut av landet.
Merkelig at et parti som påstår å være på befolkningens side, konsekvent og i mange år alltid gjennomfører tiltak som i mellomeuropa ligger til høyre for midten.
Å ikke ville beskatte slikt kapital er jo ren FRP politikk.
Redigert 10.11.2023 kl 01:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.11.2023 kl 23:55 4684

De som tror at fallet i grønne aksjer er over må tro om igjen. Vi vil se et ytterst selektiv markedet fremover. Etter børs i USA falt PLUG, altså en ( kriminell) gigant innenfor Hydrogen, med hele 21 % til 4,690, en kurs de for første gang nådde i 2019. Kursen var over 66 under boomen i 2020.
Powell pratet dessuten yielden op ( og aksjer ned), for å unngå å måtte forhøye renta Iår, noe han lyktes med.
Det er om å gjøre å holde renta rund 5% sålenge som mulig fordi yielden på 10 åringen ligger til grunn for rentenivået på privat gjeld og boliglån.
Å kneble folk flest er remedien, som ellers i verden. I Norge så lar man krone flyte, og dermed så øker prisene på alt vi kjøper, og så kompenserer man ingen vanlige folk gjennom lønn eller ordninger. Her styrer kapitalen og politikere er 🙈🙉🙊 og mye 🦍🦍
Rent teknisk så er vi fortsatt der vi har vært en stund, med lavere topper og dypere bunn på det meste som kan redde verden.
For å redde verden DET skal vi ikke uansett, og derfor har AP bestemt at du fra 2040 ikke får noe mere pensjon, men får gratis assistanse til eutanasi om du er 75 eller eldre 👿. Alt i grønne omgivelser, med mindre du er grønn av misunnelse på alle rikinger, som i 2040 ikke skatter noe mer; De betaler for eutanasiordningen, og det bør holde i lange baner.
Redigert 10.11.2023 kl 00:08 Du må logge inn for å svare
Frodon
09.11.2023 kl 15:46 4862

Freyr aksjen krakker. Følger AKH sin batteri satsing samme vei?

https://www.dn.no/marked/freyr-aksjen-krakker-30-prosent-etter-tallslipp/2-1-1552086
Meatskull
09.11.2023 kl 15:34 4862

Hva er dine betraktninger vedrørende at Mainstream sin Net interest-bearing debt har økt fra 740M EURO i Q2 2023 til 854M EURO i Q3?