Aker Horizons - Blir dagens aksjonærer totalt utvannet av Aker?

Frodon
AKH 11.09.2023 kl 21:12 217182

Røkke sin nye store satsing er Industry Capital Partners, ledet av den gamle oljesjefen Yngve Slyngstad. Røkke og Slyngstad er 100% avhengig av å gi disse nye gigantiske aksjonærene god Røkke-avkastning, hvis de skal klare å beholde noen av verdens største investorer i fondet. Hvis Slyngstad skal klare god avkastning på Røkke sin grønt satsing, er det for høy risiko pr dags dato å gå inn i AKH når flaggskipet Mainstream holder på å synke pga de dårlige PPA avtalene i Chile. Mainstream holder på med restruktureringen nå, hvor de må hente inn mer penger. Det vil mest sannsynligvis si at egenkapitalen i Mainstream er tapt og investeringen må nedskrives til kr 0. Er det her muligheten til Slyngstad kommer? De kan kjøre en enorm emisjon i AKH, betale ned all obligasjons gjeld som ikke er til Aker og nullstille dagens aksjonærer mot at eksisterende aksjonærer får tegningsrett i det nye selskapet? Obligasjonslånene til AKH går kanskje også i brudd med lånebetingelsene, hvis Mainstream blir nullstilt?

Røkke og Co holder på med opprydding i AKH. Her håper jeg de går over pipeline til Mainstream, slik at de ALDRI gjør samme feil igjen som i Chile. Den ene feilen har senket hele Aker Horizons til nå. Samtidig trenger AKH enormt mye penger til alle sine prosjekter, for å kunne gå med overskudd i fremtiden. Nå som de holder på med oppryddingen, ser de kanskje om det er noen prosjekt i AKH de vil gå videre med i fremtiden og hvilke prosjekt de vil skrote. Da kan Slyngstad børste støvet av powerpoint presentasjonene fra IPO til AKH og kanskje ha mer kjøtt på beinet om hvor mye cash de trenger før de går med overskudd. En del av denne oppryddingen går sannsynligvis også ut på at dagens aksjonærer vil se at aksje verdien deres er tapt. Men de kan få lov til å betale for å bli med på AKH 2.0 via tegningsretter. Aker skjønner nok uansett at verdien i AKH er tapt pga de massive investeringskostnadene, som de ikke ønsker å ta selv pga høy eierandel.

Det hjelper vell ikke AKH aksjonærene om Slyngstad hadde gått direkte inn i Mainstream, for da hadde vell AKH eierandelen ca blitt nullet ut uansett. Og hva er det igjen i AKH uten Mainstream?

Alternativt kan Aker fusjonere AKH inn i Aker, i bytte av Aker aksjer, slik jeg har skrevet om i lang tid. Men mulig de ikke synes AKH er billig nok priset, siden det ikke er noen innsidekjøp i aksjen. Eller finner Røkke en annen fusjoneringspartner til AKH? Eks noen i Japan med for mye cash?

Hvis det er noen andre som har noen bedre forslag til hvordan AKH skal få finansiert sine prosjekt, som koster ca kr 200-250 milliarder, vil jeg svært gjerne høre om disse finansieringsplanene. Spesielt med tanke på at mcap i AKH er ca kr 3 milliarder og rente/obligasjonsmarkedet er svindyrt for selskap ca uten inntekter.

Et lite tankekors til dagens langsiktige aksjonærer i AKH: Hvis Aker legger ut fusjonsplan mellom AKH og Aker nå, kan de gjøre det på en kurs ca 30% over dagens kurs og få det igjennom. Det vil si at da blir dere tvangsutløst på ca kr 5,7 pr AKH aksje, hvis dere ikke selger frivillig ;) På andre siden, vil det utløse et massivt fradrag for dere på skatten, slik at dere får ekstra ferie penger i 2024 ;)
Redigert 03.07.2024 kl 23:04 Du må logge inn for å svare
Frodon
15.11.2023 kl 09:44 3107

Takk for det 😇 Jeg er fullstendig klar over at folk flest ikke vet hva som skal til for å klare slike ting og hvor store offer det krever. Men det bidro til at jeg ble økonomisk uavhengig. Jeg har jo skrevet det på forumet før, at jeg blant annet var med på å starte opp Gjensidige bank. Jeg var i masse møter med CEO Helge Leiro Baastad i Gjensidige, den mannen er den jeg har størst respekt for av alle jeg har møtt. De visjonene han hadde den gangen, lo de fleste av den gangen, men idag er alt det en del av alle sin hverdag. Jeg har jo ikke vært i møter med Røkke, Spetalen osv, så mulig de er dyktigere 😅

Hadde du også rekorder eller gjentok du bare det jeg skrev?

Hva tenker du om Mainstream avtalen igår?
Frodon
15.11.2023 kl 09:36 3147

Tenkte du på å strupe grønne subsidier i Norge? Norge gir nesten ikke subsidier til grønt, de er mer brune og sorte 😉
Frodon
15.11.2023 kl 09:35 3159

Ved kjøp av AKH på åpningen idag, er aksjene i minus allerede.

Regner med du så hva Pareto skrev? Meglerhus er enig med Frodon, de på HO som har aksjer i AKH er ikke enig med Frodon
Meatskull
15.11.2023 kl 09:22 3217

Håper dere kom dere ut? Viktig og lese børsmeldingene nøye! Lært detta av Frodon selv om det tok tid og jeg var sta for lenge!

Værste er at jeg vurderte og handle på åpning for og selge litt senere. Glad jeg sjekket børsmeldinger før det :)
Man lærer med tiden selv om det har vært hard lærdom
Redigert 15.11.2023 kl 09:24 Du må logge inn for å svare
Meatskull
15.11.2023 kl 09:07 3272

Stakkars aksjonærer! Alltid vært slikt i AKh. Når man tror noe bra er kommet så kommer det enten mer info som fleste aksjonærer ikke får med seg eller så kommer avis overskriftene med drittpakker innen 2 dager etter noe positiv nyhet…
Meatskull
15.11.2023 kl 09:04 3277

Så det blei mere nedskrivninger?
APPLIED A CONTINGENCY ON TOP OF ESTIMATED CASH FLOWS, WHICH REDUCES ESTIMATED FAIR VALUE ACROSS THREE PORTFOLIOS BY APPROXIMATELY NOK 900 MILLION

MARKET CHALLENGES ALSO TRIGGERED NEW IMPAIRMENT TEST FOR ANDES RENOVABLES AS OF 30 JUNE, REFLECTING THAT OVERALL UNCERTAINTY IS ASSUMED TO BE HIGHER

Oi, ser ur som det ikke blir forbedringer i Chile før 2030?
MARKET CHALLENGES ALSO TRIGGERED NEW IMPAIRMENT TEST FOR ANDES RENOVABLES AS OF 30 JUNE, REFLECTING THAT OVERALL UNCERTAINTY IS ASSUMED TO BE HIGHER

* TO REFLECT HIGHER PERCEIVED RISK, MANAGEMENT MOVED ESTIMATES FOR DIFFERENT ASSUMPTIONS FROM THIRD PARTIES IN MORE CONSERVATIVE DIRECTION

* DUE TO UNDERESTIMATED CONSTRAINTS IN GRID CAPACITY IN CHILE, PARTICULARLY IN NORTH, NEW IMPAIRMENT TEST REFLECTS HIGHER LEVEL OF CURTAILMENT

* ESTIMATED PRODUCTION VOLUME REALIZED HAS BEEN REDUCED BY ABOUT 8%, VS IMPAIRMENT TEST CARRIED OUT AS OF DEC 31 2022

* IMPAIRMENT TEST REFLECTS EXPECTATION THAT ADDITIONAL TRANSMISSION CAPACITY WILL COME ONLINE IN 2030 WHICH WILL REDUCE CURTAILMENT CHALLENGES
Slettet bruker
15.11.2023 kl 08:27 3395

SB1m AKH : We will revert with an updated valuation of Mainstream. Our current NOK 6/sh TP is based on a valuation of AKH’s Mainstream stake of NOK 4.9bn, which assumes that the issues faced in Chile last for one more year, before the situation is somehow resolved and ‘back to normal’. The way things look today, this is likely far too optimistic, and we expect to lower our valuation materially.
Slettet bruker
14.11.2023 kl 23:51 3644

Jeg er jo bare en naiv liten fisk i en dam full av krokodiller, så nå må dere hjelpe meg: Er det slik å forstå at saker som Statoil som roter bort 200 milliarder , Freyr som utbetaler hele subsidiepotten på 200 millioner fra Staten til hele ulevflokken i ledelse,styret og venner og familiemedlemmer, Terraskandalen,Mongstadskandalen og mange andre skandaler holdt skjult for oss, lager presedens for økte utbetalinger til alle som klarer å levere en grønn PP blekke, eller har det noen som helst konsekvenser for selskaper som AKH heretter? (Røkke lurte politikere og kystfolket med å love at fisk skulle slaktes og foredles i Norge, men det er glemt?).
Gammelpeng
14.11.2023 kl 22:51 3751

RESPECT👍 jeg har flere rekorder i Nord-Europa, det krever blant annet ekstremt tilpasningsdyktighet over tid. Hvilke rekorder er det som bare gjelder for Nord Europa ? Det nærmeste jeg kan komme på må være på langrennski, alpint driver de jo med i Sør-Europa også😃
Slettet bruker
14.11.2023 kl 22:50 3765

Hoveddelen i dette er veldig i tråd med min kritikk mot de kriminelle i Freyr, og at det er på tide med å strupe grønne subsidier/ utsette utbetaling til ETTER at ting er virkelighet, og under forutsetning av normale lønninger/ overføringer til de berørte innsidere ( ulveflokken). https://www.dn.no/industri/freyr/regjeringen/naringsdepartementet/slakter-regjeringens-batteristrategi-absolutt-siste-vi-skal-drive-med/2-1-1553556
Forøvrig er det ALLTID en god øvelse å sjekke om selskapet du skal investere i har en grådighetskultur eller om goder forutsetter å måtte prestere. Sjekk også alltid ut historikken til pampene.
Bra at problemene i Chile er mindre nå. Om det løsner nå vil tiden vise. Ville ikke forbause meg om de egentlig vil ut av Chile.
Jeg ser at AKSO skal ha mer i gjøre innenfor Havvind.
Rapporten som lå på DN viser at Norge ligger sist i rekken av land hvor de kan oppnå høye priser. Aktører og partier er livredde for at havvind først koster en formue via velferdskassen, for deretter sørge for grisebillig strøm i Norge…. og slikt må vi jo ikke sørge for: Bare tanken på billigstrøm for folket vil medføre oppkastkø på Stortinget.
Redigert 14.11.2023 kl 23:36 Du må logge inn for å svare
Oli
14.11.2023 kl 22:17 3903

Vil tippe du har Nord-Europeisk rekord i å være selvtilfreds på forum i alle fall :)
retur
14.11.2023 kl 22:10 3935

Avtalen i dag tilsier at main lever videre og med fortsatt 58% eierandel til akh, noe frodon har spekulert i at akh ender under 50% etter res . Er vel bare å kjøpe på åpning i morra
Frodon
14.11.2023 kl 22:05 2505

Selvfølgelig er mcap viktig når de skal gjøre store investeringer. Jeg har aldri likt NEL, men det var en ting de var dyktige på…kjøre emisjoner når mcap var høy, selv om de ikke trengte pengene til noe. De kjørte vell 2 emisjoner i året en periode? Hvis AKH skal kjøre emisjon nå, får de enten inn latterlig lite cash eller eksisterende aksjonærer blir totalt utvannet. At ikke alle investorer setter seg inn i dette, er ganske utrolig spør du meg. Men det gir muligheter til oss andre.

Verden stopper ikke opp, men det blir viktigere å være investert riktig sted. Dnb Miljøinvest sin største investering nå, er i IMCD i Nederland. De kaller dette det grønneste selskapet i Europa, og de driver ikke med powerpoints. De gjør faktisk en forskjell.

Verden skriker ikke etter fornybar energi, verden skriker etter billigst mulig energi.

Aker har litt over kr 1 milliard i cash. Fusjonerer de inn AKH, har Aker plutselig over 4 milliarder i cash. Kjøre ekstraordinært utbytte til Aker aksjonærene da? Aker sine verdier i fornybar satsing er ned ca kr 13 milliarder de siste 2 årene. Jeg er 100% sikker på at Røkke hadde solgt alt grønt den gangen, hvis han hadde sett denne nedturen komme.

Det blir helt sikkert mer grønn energi i fremtiden. Kjernekraftverk og Kina sin satsing vil nok gjøre en merkbar endring etter 2030. Får bare håpe noen klarer å ta opp konkurransen med Kina uten at det gir oss altfor høye energi priser.

Er jeg eldre…?! Født inn i oljehimmelen? Pensjon? Tror du jeg er pensjonist? Hadde du visst litt om fakta rundt meg, hadde du pusset ørene og lest mer enn du skrev. Men det har du ikke klart i de årene jeg har advart mot AKH, det har kostet deg dyrt. Litt fun facts, jeg har flere rekorder i Nord-Europa, det krever blant annet ekstremt tilpasningsdyktighet over tid
Redigert 14.11.2023 kl 22:07 Du må logge inn for å svare
keane
14.11.2023 kl 22:04 2501

Den shortkvisen som kommer i morgen blir nok rimelig vond for shorterne. Synd jeg ikke tok de 20k aksjene jeg hadde tenkt til å ta på closen i dag men.....
BOHICA
14.11.2023 kl 21:35 2572

Du gnager mye om mcap og investeringskostnader. Mcap er stusselig og helt feil imo, i et vekstselskap som AKH vil den alltid leve sitt eget liv i starten.
Ja, alt er blitt dyrere, skal verden stoppe opp av den grunn? De rike er fortsatt rike, verden skriker etter fornybar energi, selv om du ikke liker det.
Aker har muskler ja, men du misliker virkelig at Aker er innblandet i fornybarsegmentet... din mening er tapssluk, for du er eldre og født inn i oljehimmelen som sikkert ga deg en god pensjon.. den eldre garde er kjent for å mislike forandring, nye tanker og ideer.
Prosjekter blir utsatt pga. Uenighet og usikkerhet knyttet til hovedsaklig vilkår med skriftstørrelse 4 og subsidier. Synes det er helt greit at prosjekter blir utsatt så avtalene blir så gode som overhode mulig.
Frist for havvindutlysningen imorgen, blir spennede å se søkerne😊
Gullhaugen
14.11.2023 kl 21:21 2604

Den kommer til å gå bananas.Aker systemet renner over av økonomiske muskler.👊💪
Frodon
14.11.2023 kl 21:15 2636

Når de planene ble lagd, var mcap vs investeringskostnad langt mer attraktivt. Hvorfor tror du prosjekter stadig vekk blir utsatt? .

Når AKH er garantist på det nye lån til Mainstream, kan vell ikke AKH bruke av de pengene?
Redigert 14.11.2023 kl 21:18 Du må logge inn for å svare
retur
14.11.2023 kl 21:11 2615

Blir overrasket om ikke akh passerer 5 kr i morgen . Nå er restruktureringen ferdig og man kan se fremover .
BOHICA
14.11.2023 kl 20:57 2617

Er vel ganske dumt å anta at AKH og hele kjeden ikke har tenkt på finansiering av sine prosjekter. Det er vel noe av det første de ser på i en tidlig fase. Men selvfølgelig vil ikke den informasjonen foreligge oss før på et langt senere tidspunkt. Det er så fryktelig mange måter å se for seg dette på. Store subsidier, tunge investorer, ICP for ikke å snakke om Statkraft. Altså, listen er så lang ifht. Pengepresse at man kan bare spekulere. Men én ting er sikkert, de har en plan, det har de hatt siden dag 1.
Frodon
14.11.2023 kl 20:44 2653

Ca kr 27,8 milliarder kommer jeg frem til at AKH og Mainstream har i gjeld med utgangspunkt i Q3 2023 tallene + dagens børs melding. Hvis vi tar utgangspunkt i en veldig lav rente på 5%, utgjør det nesten kr 1,4 milliarder bare i renter pr år

Slyngstad kommer til å holde seg langt unna Mainstream med dagens PPA avtaler. Hvis han skal finansiere noen av de andre AKH prosjektene, klarer ikke jeg å se hvordan det kan være mulig uten å totalt utvanne dagens aksjonærer eller fusjonere selskapet, hvor Slyngstad står på den vinnende siden i bytteforholdet
Redigert 14.11.2023 kl 20:45 Du må logge inn for å svare
BOHICA
14.11.2023 kl 20:35 2702

Slyngstad har nok sikret en god del av den finansieringen allerede, kjent Aker stil, skal bli spennede å se når han plutselig kommer frem i lyset etterhvert😉
retur
14.11.2023 kl 20:25 2743

Blir nok en real shortskvis i morgen .
Frodon
14.11.2023 kl 20:07 2826

Mainstream får nå enda mer renter å betale ved dagens deal, da noen lån er utsatt. Mainstream tar også opp et nytt lån på usd 220 mill som eierne har garantert. AKH eier 58% av Mainstream. Med en usd på 10,88, vil det si at AKH garanterer for ca kr 1,4 milliarder av det nye lån. Det er friskt, da det er nesten halve cashbeholdningen til AKH. Men slik unngikk de emisjon? Hvis det er noe AKH og Mainstream trenger mindre av, er det gjeld. Er det ca kr 24 milliarder de har i gjeld nå? Og rentene er høye

Ser heller ingen info om at PPA avtalene er endret, dvs tapssluket fortsetter?

Nå trenger AKH bare kr 60-250 milliarder til før de går med overskudd 💪
Redigert 14.11.2023 kl 20:35 Du må logge inn for å svare
Gruver
14.11.2023 kl 19:44 2867

Hvordan går det med shorten deres gutter?

https://www.finansavisen.no/industri/2023/11/14/8058838/mainstream-har-refinansiert-milliardgjeld
Redigert 14.11.2023 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
14.11.2023 kl 19:41 2875

Jeg er ikke inne her lenger, men hyggelig for mange som har fulgt denne lenge. Får se ann om man skal ta et lodd igjen, men vil se ann en positiv trend først :-)
……
Mainstream har refinansiert milliardgjeld
Aker Horizons-datteren Mainstream har konkludert refinansieringen av to datterselskaper i Chile.

https://www.finansavisen.no/industri/2023/11/14/8058838/mainstream-har-refinansiert-milliardgjeld?internal_source=sistenytt
Redigert 14.11.2023 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
BOHICA
14.11.2023 kl 19:23 2958

.... og problemene til MRP i Chile er nå historie😊 De fikk jaggu ordnet en god deal og massiv støtte💪
Edgar A
14.11.2023 kl 19:21 2963

En skikkelig amatør😅
Edgar A
14.11.2023 kl 19:19 2962

Frodon alltid på sidelinja i de beste selskapene😂
DividendYield
14.11.2023 kl 16:25 3079

Ja, mulig du får rett her. Horizons (eller det meste av det) ble spunnet ut av AKSO i sin tid. Jeg kjenner folk høyt oppe i AKSO systemet som fortalte at dette var mer avdelinger/tomme skall innen AKSO tidligere som plutselig var børsselskaper priset til mange milliarder basert på power points.

Virker imidlertid ikke som om oljealderen er over med det første, selv om det saansynligvis vil være en fordel for klima og miljø globalt.
DividendYield
14.11.2023 kl 16:20 3091

Ja, du kan nok disse tallene bedre enn meg. Jeg har såpass oversikt at jeg ikke vil kjøpe meg inn her med det første.

Det skjer jo ikke noe her i forhold til industribygging. Skulle det ha kommet ville jeg sett nærmere på tallene. Det holder ikke med intensjonsavtaler eller mulighetsstudier, ei heller kontrakter som blir børsmeldt flere ganger. Det gjør meg skeptisk.

Meatskull
14.11.2023 kl 15:53 3118

Hvor lavt kan AKH synke?
Noen som husker American Shipping Company til røkke som Skipselektrikern kjøpte på 1kr og solgte på 50kr?

Kan de samme skje her?
Redigert 14.11.2023 kl 15:54 Du må logge inn for å svare
Frodon
14.11.2023 kl 14:19 3186

Det meste av cash AKH har igjen nå, er vell det de fikk når de tvangsinnløste ACH aksjonærene, etter de hadde tapt det meste? ACH hadde vell ca kr 2,6-2,7 milliarder i cash? Men i regnestykkene til folk flest, regner de utrolig nok også inn cash fra ubenyttede lån. Tenk hvor mye penger vi hadde hatt, hvis vi kunne regne inn ubenyttet lån til skyhøy rente, som cash 😂
Bullinvestor
14.11.2023 kl 13:56 3229

Ja, dette sier noe om situasjonen i grønt sektoren. Hvor er Slyngstad, ikke en lyd derifra. Er jo over ett år siden han kjørte kampanjen om denne utsettelsen..De tenker vel, best å bare la tiden dra ut i tid…for en ny kampanje om ny utsettelse vil bli mottatt kjempenegativt.

https://www.finansavisen.no/finans/2023/11/14/8058480/ekstremt-negativt

https://www.finansavisen.no/karriere/2023/11/14/8058424/rekord-i-masseoppsigelser
Redigert 14.11.2023 kl 14:10 Du må logge inn for å svare
DividendYield
14.11.2023 kl 13:07 3250

He, he. Aker Horizons har vel fremdeles noe cash de sitter på, etter å ha lurt og hentet penger fra småaksjonærer til skyhøy pris ved IPO?
mingus7777
14.11.2023 kl 13:04 3266

Smart å unytte nyheter fra Ørsted til å kjøpe ACC nå.
Dette vil ikke vedvare.
Frodon
14.11.2023 kl 12:58 3275

Dnb Miljøinvest fondet hadde nettopp en oppdatering om grønt sektoren. De regner med at det grønne skiftet tar 40-50 år, så det er jo bra for alle de langsiktige her. De ble spurt om hva som var positivt med grønt sektoren her. Da var det at ikke alle grønt selskapene ikke var konkurs pga Kina sine billige produkter
Skalleknarp
14.11.2023 kl 12:39 3318

Når oljenalderen dabber av skikkelig (kan komme fortere enn man aner det...) så blir vel AKSO raskt merget med AKH. Er mao i dag "same - same but different" selskaper.
DividendYield
14.11.2023 kl 11:54 3375

En fordel med Horizons er at det nesten ikke er aktivitet der, noen avtaler her og der, ellers power points. Sånn sett er nedsiden ikke like stor som Ørsted. Aker har for lengst gått tilbake til sitt tradisjonelle, som er oljen.

Så kan en jo lure på hva som er poenget med å ha denne farsen av et selskap/skall/avdeling på børs?