Aker Horizons - Blir dagens aksjonærer totalt utvannet av Aker?

Frodon
AKH 11.09.2023 kl 21:12 224838

Røkke sin nye store satsing er Industry Capital Partners, ledet av den gamle oljesjefen Yngve Slyngstad. Røkke og Slyngstad er 100% avhengig av å gi disse nye gigantiske aksjonærene god Røkke-avkastning, hvis de skal klare å beholde noen av verdens største investorer i fondet. Hvis Slyngstad skal klare god avkastning på Røkke sin grønt satsing, er det for høy risiko pr dags dato å gå inn i AKH når flaggskipet Mainstream holder på å synke pga de dårlige PPA avtalene i Chile. Mainstream holder på med restruktureringen nå, hvor de må hente inn mer penger. Det vil mest sannsynligvis si at egenkapitalen i Mainstream er tapt og investeringen må nedskrives til kr 0. Er det her muligheten til Slyngstad kommer? De kan kjøre en enorm emisjon i AKH, betale ned all obligasjons gjeld som ikke er til Aker og nullstille dagens aksjonærer mot at eksisterende aksjonærer får tegningsrett i det nye selskapet? Obligasjonslånene til AKH går kanskje også i brudd med lånebetingelsene, hvis Mainstream blir nullstilt?

Røkke og Co holder på med opprydding i AKH. Her håper jeg de går over pipeline til Mainstream, slik at de ALDRI gjør samme feil igjen som i Chile. Den ene feilen har senket hele Aker Horizons til nå. Samtidig trenger AKH enormt mye penger til alle sine prosjekter, for å kunne gå med overskudd i fremtiden. Nå som de holder på med oppryddingen, ser de kanskje om det er noen prosjekt i AKH de vil gå videre med i fremtiden og hvilke prosjekt de vil skrote. Da kan Slyngstad børste støvet av powerpoint presentasjonene fra IPO til AKH og kanskje ha mer kjøtt på beinet om hvor mye cash de trenger før de går med overskudd. En del av denne oppryddingen går sannsynligvis også ut på at dagens aksjonærer vil se at aksje verdien deres er tapt. Men de kan få lov til å betale for å bli med på AKH 2.0 via tegningsretter. Aker skjønner nok uansett at verdien i AKH er tapt pga de massive investeringskostnadene, som de ikke ønsker å ta selv pga høy eierandel.

Det hjelper vell ikke AKH aksjonærene om Slyngstad hadde gått direkte inn i Mainstream, for da hadde vell AKH eierandelen ca blitt nullet ut uansett. Og hva er det igjen i AKH uten Mainstream?

Alternativt kan Aker fusjonere AKH inn i Aker, i bytte av Aker aksjer, slik jeg har skrevet om i lang tid. Men mulig de ikke synes AKH er billig nok priset, siden det ikke er noen innsidekjøp i aksjen. Eller finner Røkke en annen fusjoneringspartner til AKH? Eks noen i Japan med for mye cash?

Hvis det er noen andre som har noen bedre forslag til hvordan AKH skal få finansiert sine prosjekt, som koster ca kr 200-250 milliarder, vil jeg svært gjerne høre om disse finansieringsplanene. Spesielt med tanke på at mcap i AKH er ca kr 3 milliarder og rente/obligasjonsmarkedet er svindyrt for selskap ca uten inntekter.

Et lite tankekors til dagens langsiktige aksjonærer i AKH: Hvis Aker legger ut fusjonsplan mellom AKH og Aker nå, kan de gjøre det på en kurs ca 30% over dagens kurs og få det igjennom. Det vil si at da blir dere tvangsutløst på ca kr 5,7 pr AKH aksje, hvis dere ikke selger frivillig ;) På andre siden, vil det utløse et massivt fradrag for dere på skatten, slik at dere får ekstra ferie penger i 2024 ;)
Redigert 03.07.2024 kl 23:04 Du må logge inn for å svare
rakett09
18.12.2023 kl 04:48 6756

Vet ikke hvor stort strømforbruk eller hvilken fastprisavtale det er snakk om her. Men det må jo ligge et visst forbruk bak dersom det skal monne ift å betale ned gjeld. Eller kanskje veldig lav gjeld. Hører gjerne mer om hvilken strømavtale du hadde til å finansiere nedbetaling av gjeld .
Redigert 19.12.2023 kl 19:26 Du må logge inn for å svare
omac
18.12.2023 kl 07:37 6660

Nå tegnet jeg 10 år august 2021 da den var ca 1,7% flytende, jeg tegnet og samme måned fastpris strøm på 49 øre kwh hos stranda energi i 2 år, skulle tatt 5 ja.
Men dtet mest lønnsomme blir nok 150k aksjene i AKH på 4 og 15000 i ACC på 11
Redigert 18.12.2023 kl 07:38 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
18.12.2023 kl 13:19 6614

Ikke mye AKH innlegg i dag. Startet veldig bra på OBX i morges, men plutselig gikk det rakt nedoverbakke selv om børsen fortsatt er i godt pluss.. Why?
Frodon
19.12.2023 kl 15:25 6512

Alle monner bidrar 😉 Gevinstene i rente og obligasjonsmarkedet har bidratt mest. Litt morsomt at noen av gevinst kommer fra obligasjon i AKH 😅 De gir jo skyhøye renter 😜 Forrige mnd hadde jeg ca kr 5,9 mill i gjeld, nå er den i 0. Greit å slippe dyre renter på boligen nå. Har rammelån, slik at det er kjapt å hente cash ved behov til investeringer
Frodon
19.12.2023 kl 15:28 6565

Hehe, jeg har mest tro på bra avkastning på fastrentelån og fastpris på strøm, enn på AKH og ACC 😜 Hvordan tenker du at det enorme finansierings behovet til AKH skal løses?
omac
19.12.2023 kl 15:48 6704

Det tenker jeg som eier at de som er ansatt for å jobbe med det løser.
Frodon
19.12.2023 kl 22:32 6539

Ja, kapital innhenting er jo den billigste måten å hente inn pengene. Men da blir jo dagens aksjonærer totalt utvannet. Vil det si at du håper på fusjon, som kan redde investeringen din hvis bytte forhold er riktig? AKH har snakket om obligasjonslån også, men det blir vell for dyrt nå som mye av egenkapitalen er låst fast i lån til Mainstream? Hva var din vurdering av dette før du kjøpte aksjer her?
MorganKane
20.12.2023 kl 16:13 6358

Akh trenger ingen egenkapital. Ikke nå. Ikke før statelige garantier gis. Hva snakker du om?

Havvindparkene vil først bygges hvis garantier fra de respektive land gis. Storbritannia ga nylig en slik garanti (3 kroner per kWt eller hva det var). Med slike garantier på plass sier det seg selv at egenkapitalen vil komme. Storsamfunnet har akseptert at havvind ikke kan utvikles uten slike garantier. For ACC kommer pengene til å renne inn når de ulike utbygginsstudiene gjøresom til kontrakter. Egenkapitalen vil her komme inn fortløpenfe når fakturaene sendes ut etterhvert som kontraktene gjennomføres.

Og paralellt med dette faller 10 åringen fortsatt som en stein og er nå på ca 3,9%...
Redigert 20.12.2023 kl 16:16 Du må logge inn for å svare
omac
20.12.2023 kl 19:48 6314

Jeg vurderte at det ordnet seg på ett vis og aksjen ble kastet ut i panikk og frykt for at verden går under. Går nok fint dette og i verste fall tar han far den av børs for 10+ kroner. Røkke skal tigge penger av politikerene så han kan ikke både ha flyttet til sveits og kaste småsparerene under bussen når han ser de i øynene. Tiden vil vise hva som skjer, 12% opp så langt. Hvor mye tapte du før du kastet kortene den gang da og hvilke tanker gjorde du deg rundt verdesettelsen når du kjøpte?
Redigert 20.12.2023 kl 19:49 Du må logge inn for å svare
MorganKane
20.12.2023 kl 23:13 6199

Røkke bygger ingenting i Norge. Det er i Storbritannia, Sverige og Asia de store prosjektene er. Norge går rett i dass den dagen olja er på vei nedover. Det skjer nå. De neste 5 år. Men hvem bryr seg om hva Norge gjør egentlig? Vel, utenom Ola dunk da.... Ingen.
Frodon
21.12.2023 kl 07:46 6069

Tenker du at det er havvind AKH trenger kapital til…? Kun havvind…?
Frodon
21.12.2023 kl 07:59 6152

Tapte? Jeg har tjent på alle investeringene mine i AKH…la ut innlegg med en gang jeg kjøpte og nytt innlegg med en gang jeg solgte. Det var en gang jeg hadde urealisert tap. Da 3 doblet jeg investeringen når en bunn formasjon ble dannet, og solgte i toppen av trend kanal. Pluss jeg har tjent på short i AKH 😉

Når jeg eide aksjen, var det tro, håp og kjærlighet i grønt bølgen. Når jeg gikk short var det pga overreaksjon i markedet pga en børs mld. Aksjen gikk opp nesten 30%, da var det raske penger å tjene på short

Problemet er jo finansieringen nå som mcap er så lav. Hvert prosjekt koster ca kr 60 milliarder ++, det er mye når mcap er på knappe kr 3,5 milliarder. En fusjon med Aker har jeg skrevet om lenge her. Men slik markedet er nå, spesielt siden AKH er kausjonist for Mainstream, tviler jeg på at Aker vil fusjonere tapssluket AKH inn i Aker. Da tror jeg heller det blir en ekstern fusjonspartner, som har cash, men mangler teknologi. Aker har forhøy eierandel i AKH til å kjøre større emisjoner, da blir jo Aker sittende med regningen.

Det jeg frykter mest for dagens aksjonærer, er hvis Slyngstad skal inn i AKH med fondet sitt. Slyngstad er helt avhengig av bra avkastning i fondet sitt. Måten han kan få til det, er å opprette et nytt selskap og fusjonere det med AKH, hvor bytte forholdet ikke blir bra for AKH aksjonærene.

Det skulle vært FID i Rjukan nå, men ingenting er meldt. Er det utsatt…igjen? Det har blitt utsatt mange ganger nå. Vet du hvorfor?
Frodon
21.12.2023 kl 08:02 6160

Flaggskip prosjektet til AKH er i Narvik, Norge…

Går oljen i dass de neste 5 årene? Hvordan tenker du at mat skal bli produsert i verden da?
Frodon
21.12.2023 kl 08:09 6235

Denne husker nok mange, fikk mye motstand på denne analysen

«Aker Horizons - Verdier for ca kr 5,92 pr aksje? Kurs nå kr 13,8«

https://www.finansavisen.no/forum/thread/157709/view/5490399?legacy=0
omac
21.12.2023 kl 08:48 6372

Nå glemte du å svare på spørsmålet og tar en god dag mann økseskaft isteden
MorganKane
21.12.2023 kl 08:57 6566

Hvis etterspørselen faller 10-15% (fra 100 millioner fat til 85-90 millioner fat) så halverer prisen seg. Det skjer svært raskt. Se på hva som skjedde under covid. Da falt olja til under null. Hvor mye falt etterspørselen med da? 15-20%? Først når Opec + reduserte tilsvarende hentet prisen seg litt inn. Opec+ kan ikke kutte sin egen produksjon i det uendelige. Resten av verden vil d bare vokse og Opec blir til slutt en vits.

En halvering av prisen vil være en katastrofe for Norge.
Redigert 21.12.2023 kl 08:58 Du må logge inn for å svare
Frodon
21.12.2023 kl 13:22 6570

Hva mente du nå? Svarte deg jo i innlegg kl I dag kl 07:59 idag?
Frodon
21.12.2023 kl 13:31 6719

Det virker fortsatt for meg som om du kan svært lite om dette og om AKH. Trodde du at AKH bare var havvind?

Først så skriver du som om okje skal fases ut innen 5 år, som er minst 20-30 år før det er realistisk å kunne fase ut olje i hele tatt. Også skriver du plutselig at hvis olje forbruk går ned 10-15% vil olje prisen halvere seg. Leser du fag rapporter om dette i hele tatt? Hvis olje prisen faller mye, er det utelukkende fordi Opec/Saudi Arabia vil det. Du fikk kanskje ikke med deg hvorfor olje prisen falt mye under covid? Det var olje krig mellom Russland og Saudi, hvor Saudi viste makten sin og påførte Russland enorme tap ved å kjøre olje prisen til ca minus usd 22 (tror jeg det var, intradag var en stor jojo). Olje pris blir styrt etter produksjon vs etterspørsel. Saudi skal selge seg ned i olje og kommer til å holde olje prisen høy i god tid før hvert nedsalg. Uansett, verden er 100% avhengig av olje og vil være det lenge. Leting etter olje har lagget etter etterspørsel. Når leting etter olje er lav, faller produksjonen og da kommer det an på hvordan etterspørsel vil holde seg.

Tror dere rigg markedet eller grønt markedet vil gå med størst overskudd de neste 5 år?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/2020_Russia–Saudi_Arabia_oil_price_war
Redigert 21.12.2023 kl 13:33 Du må logge inn for å svare
omac
21.12.2023 kl 16:03 6646

ah, så bare siste svaret, beklager
Frodon
02.01.2024 kl 09:32 5980

Har alle vurdert å få solgt seg ut av nyttårsrakett aksjene før 4 januar? Det er da kruttet vanligvis er brukt opp og de går inn for en hard og brå landing

Da regner jeg forøvrig med at Folketrygdfondet faktisk realiserte tapene i AKH, siden beholdningen har ligget på ca 4,1 mill aksjer en lang periode. De fleste trodde aksjene var lånt ut til short

Godt nytt år!
Redigert 02.01.2024 kl 09:34 Du må logge inn for å svare
mingus7777
02.01.2024 kl 09:50 5921

Det er nå det skal fylles opp.
synste
02.01.2024 kl 09:59 5891

Tipper at New York Mellon sitter short her. Synlig short og NYM beholdningen samsvarer ganske godt.
Frodon
03.01.2024 kl 15:51 5377

Hvor mange ganger bommet du på det i 2023?

Jeg trodde det var nå aksjen skulle selges, før nyttårsraketten faller i bakken?
Frodon
03.01.2024 kl 15:52 5458

Tenker du på short antallet totalt, som er synlig?

Hva tenker du om at Folketrygdfondet realiserte tapet?
DividendYield
03.01.2024 kl 15:53 5526

Er folketrygden ute?
synste
04.01.2024 kl 06:00 5302

Ja var det jeg tenkte på. Folketrygdfondet sitter vel fortsatt med rest på 4,18. De gjorde vel som mange andre og hadde et håp for lenge. Men nyhetstørken rår.
Short økte senest 2/1.24.

Dichesbuen er helt ute av lista. Ser han sitter kun privat. Vil volum og aktiviteten falle som følge av salget?..
Redigert 04.01.2024 kl 06:07 Du må logge inn for å svare
Frodon
04.01.2024 kl 22:44 5126

DividendYield skrev Er folketrygden ute?
Aksjebeholdningen sank drastisk for en god stund siden og de fleste trodde aksjene ble lånt ut til short. Men det ser ikke slik ut noe mer? De har ca 4,1 mill aksjer igjen.

Folketrygdfondet kjøpte masse aksjer i ACH og AKH. ACH aksjene tapte de stygt på, da de ble tvangsinnløst av AKH ved fusjonen. Folketrygdfondet hadde kostpris i AKH på kr 35. Ved fusjonen med ACH, fikk Folketrygdfondet masse nye aksjer i AKH + de kjøpte mye mer over børs og fikk kostpris ned til ca kr 24. og nå har de solgt de fleste aksjene under kr 5?

Når kommer overskriftene om at staten har realisert store tap på Røkke sitt grønt eventyr?
Redigert 04.01.2024 kl 22:45 Du må logge inn for å svare
Frodon
04.01.2024 kl 22:47 5136

Har ikke aksjeantallet til Folketrygdfondet ligget likt i en lang stund nå, samtidig som shortene har økt/minket?

Det var på tide at staten solgte seg ut, når Mainstream til og med taper penger på driften når strøm prisene er normalisert i Chile 🙈

Pedersen begynte kanskje å kjøpe mer igjen idag?
Redigert 04.01.2024 kl 22:48 Du må logge inn for å svare
Frodon
04.01.2024 kl 23:50 5080

Nå blir jeg forvirret…en av de trofaste AKH aksjonærene, sa for kort tid siden at det ikke var mulig å bygge ut mer vannkraft. Jeg lo og dokumenterte at selvfølgelig er det mulig. Men fikk ingen støtte fra AKH menigheten.

Men, hvorfor er dette blant planene da? Filmtriks?

«Øke vannkraftproduksjonen med inntil 10 TWh innen 2030»

https://e24.no/energi-og-klima/i/P41o6p/slik-vil-lo-og-nho-sikre-billig-stroem?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no
MorganKane
05.01.2024 kl 00:08 5098

Jeg tviler på at 10 TWh går. Da må i så fall noen viktige vassdrag ryke. Det blir garantert mye motstand mot dette. Kanskje 2-3 TWh går? Maks. Uansett, se på hva fossilt står for i dag. 165 TWh. Det er jo det som er hovedpoenget med hele artikkelen. 165 TWh som må, etterhvert som Norge går over til fornybart, erstattes med, nettopp, fornybart. I tillegg kommer vekst. La oss si at innen 2050 trenger vi 200-250 TWh til med fornybar kraft (da har jeg forutsatt at det fortsatt er noe fossilt, kanskje 20-30 % av det vi har i dag, og at vi har fått noe effektivisering). Da sier det seg selv at havvind (forsåvidt I tillegg til atomkraft) er det eneste reelle alternativet. Vannkraft, om det blir 2-3 eller 10 blir uansett bare en dråpe i havet.

Takk for link til ny meningsfull artikkel Frode. Synd du ikke klarer å forstå de helt.
Redigert 05.01.2024 kl 00:13 Du må logge inn for å svare
synste
05.01.2024 kl 09:14 4910

Korrekt. Ingen aktivitet hos folketrygdfondet mens short har justert.

Frodon
05.01.2024 kl 20:09 4792

«det eneste reelle alternativet»

Fikk du ikke lest deg opp om fusjon energi? Ser det kom ut en spesial rapport om tema i jula. Første produksjonen er guidet i 2033 nå. Equinor er aksjonær i selskap som leder utviklingen. Equinor skrotet vell enda et havvind prosjekt nå?

De land som er med i utvikling på fusjon energi nå, er Frankrike, Tyskland, India, Canada, Kina, UK og USA. Når de får til kommersiell produksjon, kan nok olje/gass fases ut….men olje/gass blir ikke faset ut pga havvind.

I 2023 skrev MorganKane at det var umulig med mer vannkraftverk
I 2024 skrev MorganKane at det burde være mulig med 2-3 Twh.
Følger vi grafen videre, når han målet på 10Twh i 2027 et sted. Passer bra det 💪
Frodon
05.01.2024 kl 20:11 4814

Nesten litt rart at når Folketrygdfondet solgte så mye aksjer, hvorfor ta vare på den siste lille potten? Opsjon for å komme billig inn via emisjon?
Frodon
05.01.2024 kl 20:33 4828

Fra jule rapporten til Sparebank 1 Markets. Kanskje AKH kan få hjelp av Kineserne...? Hvis ikke, blir de vell ikke konkurranse dyktige? Slyngstad vet hvor han skal satse pengene

"Over the past few years, China has driven down cost substantially
Not only cheap labour, but raw material availability has driven the difference in costs

Half the cost on turbines in China both offshore+onshore

For offshore turbines in deeper waters on a monopile, jacket, or other such foundation appropriate for such water depths:
– Western OEMs have seen ExWorks costs equivalent to $850,000-1.35m/MW depending on the market, with turbine sales prices of $950,000-1.65m/MW.
– Chinese OEMs have seen costs as low as $556,000/MW for 8MW-plus turbines.

For Onshore wind turbine:
– ExWorks costs for most of the Western OEMs have been hovering around $650,000–800,000/MW depending on the market. The sale prices for those turbines has varied anywhere from $680,000–1,200,000/MW over the last years
– Chinese OEMs have seen unprecedented low costs, partly due to labour rates and raw material availability, with wind turbine ExWorks costs at an eye wateringly low range of 2,027-2,618 yuan/kW ($342,328-411,107/MW). This is almost half the cost of the Western companies"
Frodon
07.01.2024 kl 10:07 4489

Fra dagens grønt rapport fra Sparebank 1 Markets, er nå Kina størst på hydrogen også. De produserer mest og bygger mest. Er det noe av grunnen til at AKH ikke annonserer FID på Aukra? Prosjektet hadde opprinnelig FID i desember 2022, men har blitt utsatt mange ganger. Kina har passert 35% FID på sine hydrogen prosjekt, mens Europa kun har FID på 4% av sine prosjekt.

Jeg har sagt det lenge, Kina kommer til å styre det grønne skiftet akkurat slik de ønsker det…dessverre. Kunne ikke Norge/Equinor blitt ledende i dette skiftet ved å satse?
Gammelpeng
07.01.2024 kl 14:38 4325

Ooh, Man. KINA tar over verden😱
MorganKane
07.01.2024 kl 17:30 4229

2-3 TWh er ingenting. På verdensbasis er det noe mer (andelsmessig av hva som allerede produseres), men i det store og hele er det også der ingenting. Alt er relativt. Vannkraft vil være maks 2-3 % av veksten av fornybar energi de neste 20-30 år. Det er i realiteten ingenting.

Vi må ha havvind for å lykkes. It is as simple as that.