Aker Horizons - Blir dagens aksjonærer totalt utvannet av Aker?

Frodon
AKH 11.09.2023 kl 21:12 217313

Røkke sin nye store satsing er Industry Capital Partners, ledet av den gamle oljesjefen Yngve Slyngstad. Røkke og Slyngstad er 100% avhengig av å gi disse nye gigantiske aksjonærene god Røkke-avkastning, hvis de skal klare å beholde noen av verdens største investorer i fondet. Hvis Slyngstad skal klare god avkastning på Røkke sin grønt satsing, er det for høy risiko pr dags dato å gå inn i AKH når flaggskipet Mainstream holder på å synke pga de dårlige PPA avtalene i Chile. Mainstream holder på med restruktureringen nå, hvor de må hente inn mer penger. Det vil mest sannsynligvis si at egenkapitalen i Mainstream er tapt og investeringen må nedskrives til kr 0. Er det her muligheten til Slyngstad kommer? De kan kjøre en enorm emisjon i AKH, betale ned all obligasjons gjeld som ikke er til Aker og nullstille dagens aksjonærer mot at eksisterende aksjonærer får tegningsrett i det nye selskapet? Obligasjonslånene til AKH går kanskje også i brudd med lånebetingelsene, hvis Mainstream blir nullstilt?

Røkke og Co holder på med opprydding i AKH. Her håper jeg de går over pipeline til Mainstream, slik at de ALDRI gjør samme feil igjen som i Chile. Den ene feilen har senket hele Aker Horizons til nå. Samtidig trenger AKH enormt mye penger til alle sine prosjekter, for å kunne gå med overskudd i fremtiden. Nå som de holder på med oppryddingen, ser de kanskje om det er noen prosjekt i AKH de vil gå videre med i fremtiden og hvilke prosjekt de vil skrote. Da kan Slyngstad børste støvet av powerpoint presentasjonene fra IPO til AKH og kanskje ha mer kjøtt på beinet om hvor mye cash de trenger før de går med overskudd. En del av denne oppryddingen går sannsynligvis også ut på at dagens aksjonærer vil se at aksje verdien deres er tapt. Men de kan få lov til å betale for å bli med på AKH 2.0 via tegningsretter. Aker skjønner nok uansett at verdien i AKH er tapt pga de massive investeringskostnadene, som de ikke ønsker å ta selv pga høy eierandel.

Det hjelper vell ikke AKH aksjonærene om Slyngstad hadde gått direkte inn i Mainstream, for da hadde vell AKH eierandelen ca blitt nullet ut uansett. Og hva er det igjen i AKH uten Mainstream?

Alternativt kan Aker fusjonere AKH inn i Aker, i bytte av Aker aksjer, slik jeg har skrevet om i lang tid. Men mulig de ikke synes AKH er billig nok priset, siden det ikke er noen innsidekjøp i aksjen. Eller finner Røkke en annen fusjoneringspartner til AKH? Eks noen i Japan med for mye cash?

Hvis det er noen andre som har noen bedre forslag til hvordan AKH skal få finansiert sine prosjekt, som koster ca kr 200-250 milliarder, vil jeg svært gjerne høre om disse finansieringsplanene. Spesielt med tanke på at mcap i AKH er ca kr 3 milliarder og rente/obligasjonsmarkedet er svindyrt for selskap ca uten inntekter.

Et lite tankekors til dagens langsiktige aksjonærer i AKH: Hvis Aker legger ut fusjonsplan mellom AKH og Aker nå, kan de gjøre det på en kurs ca 30% over dagens kurs og få det igjennom. Det vil si at da blir dere tvangsutløst på ca kr 5,7 pr AKH aksje, hvis dere ikke selger frivillig ;) På andre siden, vil det utløse et massivt fradrag for dere på skatten, slik at dere får ekstra ferie penger i 2024 ;)
Redigert 03.07.2024 kl 23:04 Du må logge inn for å svare
Frodon
07.06.2024 kl 17:45 4637

Har du satt deg inn i hvordan PPA avtalene til Mainstream i Chile fungerer? Det finnes mange forskjellige typer PPA avtaler, men det er hovedsakelig 4 typer som oftest blir brukt. Pay-as-produced, shaped, baseload og as-consumed. Mainstream bygget dessverre opp strømproduksjon i områder hvor det er overproduksjon av strøm, men så har de tegnet PPA avtaler i andre områder enn der de produserer strømmen. I følge PPA avtalene til Mainstream, er de pliktig til å levere et visst volum med strøm ihht PPA avtalene. Dette må de levere, selv om sol og vinnkraftverkene ikke produserer strøm. Men Mainstream har måttet kjøpe dyr strøm fra andre leverandører for å få dekket sine egne PPA avtaler pga store forsinkelser med utbyggingen. I tillegg økte strøm prisene veldig mye i områdene Mainstream måtte kjøpe strømmen. De har måttet kjøpe dyr strøm, som de måtte selge billig. Heldigvis er det ikke like ille nå, som det var, da Mainstream produserer mer strøm selv nå enn de gjorde. I tillegg har strøm prisene falt en del i områdene de har måttet kjøpe strøm. Men selv med "normale" strøm priser, taper fortsatt Mainstream penger på disse PPA avtalene. De klarte å bli kvitt noen av avtalene, de kostet dem sannsynligvis dyrt. Men de resterende avtalene vil sannsynligvis løpe til minst 2027 og sannsynligvis mye lengre enn det. Hvorfor skal myndighetene i Chile ta bort slike avtaler, som kommer deres fattige befolkning til gode, slik at Røkke og dere får enda mer penger? Med disse tapene Mainstream går på nå, er kassen sannsynligvis tom i 2025, seinest i 2026. At Mainstream har en utviklingsportefølje på 20GW betyr jo ikke en dritt, når de ikke har penger til å bygge det ut. Det er jo bare powerpoints frem til de får finansiert utbyggingen. Hvor mye mener du det er verdt? Er du klar over hvor mye det koster å bygge ut 20GW? Hvorfor skal et oppkjøpsfond kjøpe opp Mainstram sitt tapsprosjekt, hvis de ikke blir kvitt PPA avtalene? Hvis de har en løsning på den utfordringen, JA, da kan Mainstream ha en verdi. Men, oppkjøpsfond vil jo betale lite for selskapet, slik at de etterpå han gjøre noe med PPA avtalene, slik at de tjener pengene og ikke aksjonærene. Eller tror du oppkjøpsfond jobber for at du skal få mye penger?

Hvis du skal se på verdi i Mainstream, kan du begynne å se på utviklingskostnadene de har på feltene utenfor Chile og PPA avtalene. Det meste er i Chile, dessverre, men det er noe småtteri på utsiden.

I tillegg må du trekke ifra den enorme gjelden til Mainstream. Hva skjer med AKH hvis Mainstream ikke klarer å betjene gjelden, nå som AKH er kausjonist for deler av gjelden til Mainstream...?
Redigert 07.06.2024 kl 17:54 Du må logge inn for å svare
Frodon
07.06.2024 kl 17:57 4647

Et lite utdrag fra Sparebank 1 Markets analyse om utfordringene til Mainstream:

"There is no quick-fix to this. Granted, losses are expected to moderate as (1) more plants enter operation (several facilities were delayed beyond the point at which PPAs started running), (2) coal and gas prices come down from the highs of last year, lowering power prices in Chilean demand centers, and (3) battery systems are deployed and grid infrastructure is upgraded. However, we do not expect neither (1) nor (2) to make Mainstream’s PPAs profitable on their own, and (3) is going to take several years. According to Fitch Ratings, some costs will likely continue until 2030, which is when a new HVDC transmission line is expected to be completed – and at the current run-rate, Mainstream will be out of cash long before then"
Frodon
07.06.2024 kl 18:00 4666

Kan jo legge ved denne også fra Sparebank 1 Markets, slik at dere forhåpentligvis unngår å brenne dere her:

"Mainstream has built wind & solar plants in parts of the country where there is plenty of wind & solar power and limited demand. Based on these facilities, they have committed to delivering power to clients in other parts of the country and throughout the day, not just when the wind is blowing and the sun is shining. Mainstream is supplying this power by purchasing it in the spot market in the client’s price area, while selling the power that its wind and solar plants are producing in their own price areas, where capture prices are extremely low. Electricity prices in demand centers, however, have been relatively high, leading to large losses for Mainstream"
ecb
07.06.2024 kl 19:26 4657

Det er fult kjent denne problematikken med overføringskapasitet og har stått i alle rapportene til AKH. Så skal det også legges til at brutto marginen til Andes har forbedret seg betydelig siste år. Q1 2023 minus eur 19m og q1 2024 pluss eur 15 mill som er det svakeste kvartalet i året.


Stusset over at du sier utviklingsporteføljen er verdiløs og at de ikke har penger til å bygge ut 20GW. Håper du er klar over at det aller meste av sånne prosjekter selges ready-to-build uten at MS må finansiere dette selv. Denne porteføljen har selvsagt betydelig verdi
Frodon
07.06.2024 kl 20:44 4691

Hvis du vet om problemet, som tømmer selskapet for penger, hvorfor investerer du penger her da?

Dette sto forøvrig ikke omtalt i Q rapportene til AKH før lenge etter jeg skrev om utfordringen på HO

Hvor mye mener du en ikke utbygd portefølje er verdt?

Ser forøvrig at du ikke svarer på spørsmålene jeg stiller deg
Redigert 07.06.2024 kl 20:44 Du må logge inn for å svare
ecb
07.06.2024 kl 21:19 4673

Jeg eier akh aksjer fordi jeg mener verdien av hele MS er langt over NULL som kursen pt reflekterer. Helios Nordic ble solgt for NOK 0,34mill pr ubebygd MW. 20 GW som MS har i Europa, Afrika, Australia og Asia tilsvarer med samme prising 6.8mrd. Man får selvsagt ikke betalt før prosjektet er ready-to-build. Jeg mener også som SPB1 påpeker at det gjøres mye for å redusere problemene med overføringskapasitet med batterier etc. Hadde det vært så svarte natta som du/spb1 mener MÅTTE AKH og deres revisor gjort nedskrivninger av verdiene.
Jeg tror også det pågår arbeid med CITI og Rotchild med å innhente ny kapital/salg av hele eller deler av MS. Dette tror jeg nok ikke blir gjort på en prising rundt NULL som da vil bli synliggjort. Om så mot formodning skulle være tipper jeg Røkke kjøper hele MS via ACC penga. Er også en mulighet at de tar MS på børs via ACC. Den opprinnelige planen var MS på børs innen 3 år som er nå.


Itillegg reflektere ikke AKH kursen den reelle salgssummen for ACC. Basert på oppgitt pris på min 9,19 pr aksje tilsvarer dette 2,2 mrd for AKH som er ca 3,5 pr akh aksje.
Jeg vet det er mye gjeld, men AKH sitter med 3mrd i cash og en ubenyttet kreditt fra DnB på nesten 6 mrd så de er langt i fra blakke. Når du også tidligere har sagt at hyfdrogen prosjektene bare er en PowerPoint og at det vil koste enormt å bygge dette, så kan dette også selges til andre når ferdig prosjektert og ready to build.

Jeg skjønner du har satt deg inn i caset og formoder du er short. Er du med på et bet om kursen er lavere eller høyere enn 2,9, 30 september 2024? Tapern erkjenner nederlaget her inne og innrømmer at man tok feil..
Redigert 07.06.2024 kl 21:21 Du må logge inn for å svare
Frodon
07.06.2024 kl 22:35 4617

Hvor mye har du lagt inn i verdi på Asset Development i regnestykket ditt?

Forstår jeg deg riktig, at du mener et oppkjøpsfond betaler 6,8 milliarder for et selskap som har inngått langtidskontrakter, som tømmer selskapet for penger? Er du enig at et oppkjøpsfond KUN ville gjort den investeringen hvis de kunne fått selskapet ut av taps kontraktene? Hvorfor skal et oppkjøpsselskap betale kr 6,8 milliarder for et selskap de kan kjøpe langt billigere via eks emisjon? Mainstream må jo hente penger. Hvorfor må CITI og Rotchild finne oppkjøpere/penger? Er du da enig i at dagens eiere i Mainstream ikke vil kjøre emisjonen alene uten eksterne partnere? Hvis dette var så lukrativt, hvorfor kjøper ikke Matsui seg opp og tar over kontrollen, da AKH ikke vil være majoritets eier mer? Det er jeg 100% sikker på, at Røkke kjøper ikke opp det skakkjørte Mainstream 🤣🤣 Den investeringen er jo en stor ripe i lakken, som har senket hele AKH. Røkke vil bli kvitt dritten, men de har ikke funnet noen kjøpere, enda de har prøvd lenge. Dette er ikke første gang Røkke setter inn folk for å rydde opp i Mainstream. Hvis AKH skriver ned verdien i Mainstream, noe de burde gjort når rentene føyk til himmels, ville AKH sannsynligvis kommet i brudd med obligasjonslån.

Mainstream bruker noe batterikapasitet i Chile, dette er ganske lite foreløpig og det er helt konvensjonell teknologi. Men det blir sikkert bedre etter hvert. Problemet for Mainstream er at dette ikke er løst før lenge etter de er tomme for penger…igjen.

Prosjektene som ligger i pipeline, har ikke nådd finansieringsmilepæler. Dette vil ble kommunisert ettersom de modnes frem til dette. Dette er prosjekter som etter planen i hovedsak skal ferdigstilles de neste 5-7 årene.

Hvorfor blander du inn ubenyttet lån i miksen? Rentene på lån er skyhøye og selskapet har nesten ikke inntekter. Hvis vi bruker kr 10 pr aksje i ACC, er NAV i AKH ca kr 2,6. Dvs kursen burde 30-40% under kr 2,6 før aksjen er billig/investerbar. Hvis ACC utbetaler cash i utbytte, får AKH ca kr 5,3 milliarder i cash ink dagens cash beholdning. Gjelden er på kr 6,5 milliarder

Jeg driver ikke med betting i aksjemarkedet, jeg driver med sannsynlighetsberegning. Du vet like godt som meg at Atle kan kjøre kursen opp til kr 4 hvis han vil det. Men verdiene i selskapet mener jeg er under kr 3, og da er det ingen vits å kjøpe aksjen. Det finnes vanvittig mange bedre case enn dette 😉

Har Mainstream nådd milepælene snart, som utløser ekstra betaling fra AKH? Eller er den delen av transaksjonen over?
AKH har ikke vært veldig spesifikke på hva earn-outen inkluderer. De skrev dette i prospektet: «the share purchase agreement contains a potential future earn-out payment payable at the earliest in 2023 of up to EUR 100 million based on secured or formally awarded additional project capacity to Mainstream in certain future bidding rounds’’
Redigert 07.06.2024 kl 22:41 Du må logge inn for å svare
ecb
07.06.2024 kl 23:41 4558

Asset development legger jeg til grunn bokførte verdier pr q1. Dette tilsvarer nedlagt kost. Har ingen formening om det er høyere eller lavere men ser at du mener dette kun er noen tomteflekker og en powerpoint som ikke har noe verdi. Statkraft og de andre partnerene deres har nok en annen oppfatning enn deg om dette. Antar du også har fått med deg at det i det siste har skjedd mye på Hydrogenfronten.

Nei du forstår meg ikke riktig når jeg sier at et fond skal betale 6,8 mrd for noe som tapper de for penger. Det jeg sier er at utviklingsporteføljen til MS utenom det de har i Chile er på ca 20 GW og at Helios Nordic ble solgt til en prising på NOK 0,34mill pr MW for det de har i pipelinen. Helios eide ingen solparker som var ferdigbygget. de kun utvikler solcelle prosjketer og finner kjøpere når ready to build. Helios ble solgt for ca 3mrd ink earn-out og de hadde ca 10GW. Dette er akkurat det samme som OX2 driver med og de ble nylig kjøpt av EQT for ca 16 mrd eller et 50% premium over børskurs. Mainstream kan lett selge hele utviklingsporteføljen sin utenom Chile om de får en bra pris. Kan minne deg om at OX2 kjøpte den australsk solkraft utvikler ESCO Pacific med 1,4 GW utviklingsportefølje for NOK 900mill i april 2023 så her kan du bare ta frem kalkulatoren å se hva 20GW kan være verdt

Så legger du til grunn at Chile hvor de faktisk eier ferdigbygde vind og solparker kommer til å tape penger for evighet og alltid og at disse derfor er null verdt. Her er jeg uenig og hadde dette vært tilfelle hadde revisor vært FORPLIKTET til å foreta nedskrivinger. Vindparker har gjerne levetid på -/+ 50 år og de har vel knapt vært i produkson 7 år. Innen 5 år er den store nyekraftlinjen på plass og da vil hele prisproblematikken være gone. Infrainvestorer ser lengre en 2-3 år frem når de regner på case. Tror du seriøst PWC dropper å gjøre nedskrivninger så AKH ikke kommer i evt brudd på vilkårene i obligasjonslånet??? PWC vil jo bli saksøkt herifra til evigheten om det skulle gå galt i såfall.

Jeg blander ikke ubenyttet lån inn i verdiberegningen av selskapet, men poengterer at de har mye fri likviditet tilgjengelig om de måtte trenge det.

Forøvrig er q12024 NAV pr aksje justert for ACC kursen til 9,19 ca 2,7 pr aksje om man setter hele Mainstream ink hele porteføljen på 20GW til NULL. på kurs 2,9 er implisitt verdi av 100% av Mainstream nå ca 300mill....Mao mener markedet at Røkke like gjerne kan gi bort hele Mainstream omtrent gratis. Ihht til de rapporter jeg har forstått er CITI enasjert av MS Sør Afrika hvor de har 12 GW under utvikling. Om dette er salg, partner blir bare spekulasjoner, men igjen med 0,34mill pr MW sankker vi alene her ca 4mrd verdi. Rotchild jobber såvidt jeg har forstått med morselskapet, fult mulig en eller annen transaksjon med Chile eiendelene.

Edit: vil også legge til at gjelden i MS du snakker om er hovedsaklig prosjektgjeld på vindparkene i Chile - antar at du vet at ALLE sol & vindparker er fremmedkapitalfinansiert. Vet at AKH har garantert for USD 140 mill av dette - tror du de hadde gjort det å slutten av 2023 om de virkelig mente de eiendelen var verdiløse??

Tolker jeg deg rett eier du hverken aksjen eller short, så du sitter kun her og skriver for morro skyld som jo er imponerende. Rart du ikke skriver mer om alle de vanvittig mye bedre casene du følger
Redigert 07.06.2024 kl 23:55 Du må logge inn for å svare
Oksenbull
08.06.2024 kl 10:54 4403

Når du er så vanvittig negativ, hvorfor i alle dager bruker du så mye tid på dette? Folk er jo inneforstått hvordan ting er tror jeg her nå og hva som burde gjøres. Du har kun begrenset tid her på kloden, så skjønnet virkelig ikke hvorfor du bruker så mye tid på noe du ikke investerer i. Noen ganger trenger bare en reminder. Eller får du ha en fin helg.
Dansekongen
08.06.2024 kl 17:48 4272

Du vet nok at du ikke får svar fra Frodon på slike (eller noensomhelst andre) spørsmål. Legg heller sammen to og to selv. Frodon gjør ikke dette gratis. Gitt at han bruker enhver anledning til å promotere Sparebank 1 Markets, er det ikke vanskelig å gjette hvor honorarene kommer fra. Og hvordan VET du at han ikke investerer i AKH? På en skala fra 0 til 10, hvor sannferdig synes du Frodon virker? Dessuten startet han tråden "AKH - Da gikk jeg short idag" den 24.03.22. Så nei, Frodon driver ikke pro bono folkeopplysning på fritiden sin. 😊
Kumbel
08.06.2024 kl 17:57 4259

Takk til ecb for gode innlegg underbygget med relevante tall og fakta. En befriende avveksling fra Frodon som skriver i generelle vendinger og sjelden eller aldri dokumenterer sine påstander med tallmateriale. Hvilken verdi har det at Frodon hevder at egenkapitalen i Mainstream er tapt uten annen begrunnelse enn at det er problemer i Chile.
Så nok en gang takk til ecb som evner å gi litt kjøtt på beina til muligheter og utfordringer AKH måtte ha.
DrDental
08.06.2024 kl 18:43 4237

Befriende med andre innlegg enn samme gamle. Takk for gode og konstruktive innspill.
ecb
09.06.2024 kl 14:22 3994

kan legge til at OX2 som EQT nylig har budt SEK 16,3 mrd for, har en utviklings portefølje på 33GW hovedsakelig innen vind og sol . Budet tilsvarer en prising på SEK 0,49mill pr MW. Mainstream har 22.6 GW i development og 10 GW i pre-development. Igjen ta frem kalkulatoren så ser dere va slags verdier som potensielt ligger i Mainstream. For de som sliter med GW/MW/Mill regning snakker vi om + NOK 10 mrd for MS sin utviklings portefølje. AKH eier 58% av Mainstream, så 5,8 mrd delt på 690 mill AKH aksjer tilsvarer ca NOK 8,5,- pr aksje og da har vi satt hele Chile til NULL (AKH/MS mener selv Chile er verdt 13,5 mrd.....). Er jo grunnet dette vi kan våkne opp til en melding om en MS transaksjon og AKH kursen går i taket
Svært mange tror Mainstream kun er noen vindmøller i Chile, men det er så feil som det kan forbli...
Redigert 09.06.2024 kl 15:04 Du må logge inn for å svare
Frodon
09.06.2024 kl 15:15 3942

Kan du vise til tall fra rapportene til AKH at de har brukt kr 2 milliarder på utvikling av Asset Development? Ja, jeg er klar over at eks prosjektet i Rjukan ligger under her. De hadde opprinnelig FID for lenge siden, men det har blitt utsatt og utsatt og, zzzz. Hvorfor blir det stadig vekk utsatt? Selvfølgelig har det skjedd mye på hydrogenfronten, Kina har jo blitt markedsleder på det området. Men det visste du sikkert?

Hvis du mener NAV utregningen til AKH er riktig, vil det da si at innsiderne eller Aker ikke skjønner det selv, siden de ikke kjøper aksjer her? Jeg tror du er ca den eneste som mener NAV utregningen er riktig etter at rentene steg kraftig opp.

Det er vanskelig å sammenligne transaksjoner innen den fornybare sektoren, da de har forskjellige spot og PPA avtaler, forskjellige aktivatyper, på tvers av flere regioner og vanskelige gjeld/eierskapsstrukturer. Det er også ulike definisjonene av «pågående prosjekter», «senfaseutbygging», «pipeline» osv på tvers av ulike selskaper. Hvis du har tro på oppkjøp i kraftselskap på Oslo børs, hvorfor satser du ikke på Scatec eller Cloud? De har potensiale på ca 100% oppgang etter disse utregningene, og langt mindre risiko enn AKH.

Har du husket å trekke ifra gjelden til Mainstream på ca kr 14 milliarder i regnestykket ditt?

Siden du nevner Helios, de hadde ikke PPA avtaler som tappet selskapet for penger. I tillegg er det ears-outs med i avtalen, som vi ikke vet utfallet på enda, men de har du inkludert i kjøpesummen nå? "EV: NOK 850m + up to NOK 3bn in earn-outs"

Hvor har jeg skrevet at Mainstream vil tape penger for evig og alltid? Er det ikke greit å forholde deg til hva JEG skriver, og ikke hva du mener at jeg har skrevet? Jeg har skrevet at med dagens PPA avtaler, vil Mainstream sannsynligvis være tom for penger i 2025, seinest i 2026. Se på cashburn, helt syke tall. Jeg tipper Røkke blir både lettet og glad hvis han klarer å skyve dette tapssluket over på noen andre. Du vet ikke om problematikken til Mainstream er borte om 5 år i Chile. Den KAN være det, men det vet du ikke.

Dette ubenyttede lån, som alle ser ut til å henge seg opp i, forfaller i mai 2025. Det har stått ubrukt i mer enn 3 år, så det må være en fantastisk deal for at de skal bruke det nå ;) Men, hvis de får en fantastisk deal, ville jeg heller tatt opp et nytt obligasjonslån eller refinansiert det de allerede hadde, med sikkerhet i den nye fantastisk deal. Det største problemet rundt det ubenyttede lån blant skribentene på HO, er at de har lagt det inn i cashbeholdningen og trodd at det er så mye cash i selskapet....mens "alle" glemmer" gjelden. Gjelden til AKH er på ca kr 6 milliarder og gjelden til Mainstream er på ca kr 14 milliarder. Det er vanvittige ca kr 20 milliarder i gjeld...med høye renter, og lite inntekter. Ja, skjønner at du håper på en fantastisk transaksjon, for uten den, skal det vell mye til for at du får tilbake det urealiserte tapet ditt? Matematikken er enkel, uten transaksjonen taper selskapet penger og aksjekursen må ned.

Jeg tror AKH stilte seg som garantist i lån til Mainstream, for det var eneste måte å unngå en større emisjon som AKH enten måtte bli med i, eller la eierandelen sin bli utvannet igjen, og dermed ville de mistet kontroll over selskapet. Da prøvde de også å selge Mainstream/rydde opp i selskapet, uten hell. Nei, AKH håper ikke at Mainstream skal være verdiløst, derfor de stadig vekk prøver å bli kvitt det....uten hell.

Som sagt, hvorfor kjøper ikke Japanske Mitsui opp Mainstream, hvis det er en god investering? De eier jo en del allerede, men ser ikke ut som de vil ha mer? NB! De har mer enn nok kapital og kjenner Mainstream inn og ut

https://www.dn.no/bors/japanske-mitsui-investerer-55-milliarder-i-aker-horizons-selskapet-mainstream-nok-en-gang-beviser-aker-horizons-sin-evne-til-a-skape-aksjonarverdier-sier-analytiker/2-1-1190038

Husk at AKH er et holdingsselskap. De pleier normalt ha en rabatt til underliggende verdier. Men ser du på andre holdningsselskap på Oslo børs, er de priset med langt høyere rabatt enn 20%.....selv om de tjener penger

Her er forøvrig et lite utklipp fra Sparebank 1 Markets sin analyse på noen av disse oppkjøpene:

"Four particularly relevant acquisitions have been announced since March

Brookfield-Neoen - Neoen’s was more global, with a focus on Australia
• Announced May 30th
• Buyer: Brookfield Asset Management
• Target: Neoen (Renewable power producer) • EV: EUR 9.0bn
• Premium to close: 27%

EQT-OX2 - are asset developers/constructors/operators
Announced March 13th
• Buyer: EQT (Private equity)
• Target: OX2 (Renewable power development/construction)
• EV: USD 1.5bn
• Premium to close: 43.4%

KKR-Encavis - Encavis’ portfolio was centered in Europe
Announced March 14th
• Buyer: KKR (Private equity)
• Target: Encavis (Renewable power producer)
• EV: EUR 4.4bn
• Premium to close: 54%

Vinci-Helios - are asset developers/constructors/operators
Announced May 29th
• Buyer: Vinci (Global construction & development company)
• Target: Helios (Renewable power development)
• EV: NOK 850m + up to NOK 3bn in earn-outs
• Premium to close: N/A"
Frodon
09.06.2024 kl 15:22 3973

Jeg kjenner ikke igjen det du skriver. Det har stadig vekk vært folk her i årevis som har skrevet at AKH har kr 9 milliarder i cash og ingen gjeld. Hvis du har så begrenset tid på kloden, hvorfor bruker du den ikke på eks AKH istedenfor Frodon? Tenk så forskjellig dette hadde vært, hvis du eks hadde vært takknemlig ovenfor de som gadd å bruke sin tid på å gi deg informasjon, istedenfor å bruke tid på å skylde på andre for din feil slåtte investering? Bare en tanke...

Er det noen mulighet for at du kan begynne å diskutere AKH istedenfor Frodon?
Frodon
09.06.2024 kl 15:26 4161

Dette har jeg også svart deg på, men som vanlig "glemmer" du svarene. Er det fordi de ikke passer inn i din agenda?

Det virker forøvrig ut som flere har begynt å fylle på med AKH aksjer igjen, for det var helt dødt her en periode ;)

I mine øyne er du forøvrig 0% sannferdig

NB! Som vanlig trekker du ting ut av sammenheng, selv om det kom til min fordel denne gangen. Går du faktisk inn på tråden om shorten min i AKH, ser du at den var en intradag short. Jeg skrev både når jeg gikk short og når jeg dekket inn shorten. Jeg la forøvrig ut innlegg på alle mine kjøp og salg i AKH i en lang periode, slik at alle hadde muligheten til å gjøre de samme handlene. Det burde kanskje dere også gjøre, så kan vi se om dere er like dyktige? ;);) LooooL. Ja, jeg vet at dere aldri vil gjøre det....og dere vet hvorfor
Frodon
09.06.2024 kl 15:28 4164

Det er begrunnet nok ganger at jeg fikk advarsel av admin for spam, fordi aksjonærene i AKH ikke ville ha fakta. Greit å forholde seg til realiteter. Det er bare å lese deg opp på trådene ;)

Kan ikke du begynne å gi oss litt AKH fakta? Hva er det du bidrar til med i diskusjonen om selskapet?
Frodon
09.06.2024 kl 15:36 4165

Vil det si at vi i fremtiden slipper dine "samme gamle" innlegg? Tenker du at dine bidrag til diskusjon om AKH er bedre enn mine?

"DrDental
01.04.2024 kl 14:12
AKH vil nok mangedoble seg i løpet av de nærmeste årene. Tror jeg kommer til å holde på mine ca 500K aksjer inntil vi nærmer oss 30-tallet"

"DrDental
28.03.2024 kl 18:47
Nettopp derfor man aldri skal shorte en Røkke-aksje. Fyren har en egen evne til å dra kaniner opp av hatten. Skal vi håpe på passering av 5 kr tirsdag?"

"DrDental
31.03.2024 kl 22:42
Jaggu meg spent på hvor mye denne skal skyte opp tirsdag. Skal satse på at den dobler seg ila 14 dager? ATL er i hvertfall nådd, nå skal vi ha vind i seilene"

"DrDental
28.03.2024 kl 18:59
En dobling til ca 6kr på kort tid er vel ikke urealistisk på slike nyheter, og kanskje snuse på 10 ila året"

"DrDental
28.08.2023 kl 16:08
Akh kommer til å øke noe voldsomt i årene fremover. The Røkkes og Eriksen vet nok hva de gjør!"
Frodon
09.06.2024 kl 15:44 4154

Det er veldig synd at Røkke og innsiderne i AKH ikke klarer å regne på dette.....veldig synd. Kanskje du kan sende de en mail og informere dem?

Jeg svarte på dette i forrige innlegg til deg, gi beskjed hvis det var noe mer du tenker står ubesvart.

Jeg vet ikke helt hvor lenge du har fulgt AKH. Bare tenkte det var greit å opplyse deg om at veldig ofte finner jeg kursdrivende informasjon om AKH andre steder enn i børs meldinger fra selskapet selv. Eks denne saken, som også kan være grunn til at eventuellle oppkjøpere holder seg langt unna.

"Forsinkelser har gjort at selskapet havnet i mislighold med långivere og i slutten av juli børsmeldte Aker Horizons at Mainstream hadde påbegynt en rettslig restrukturering for de to datterselskapene Huemul og Condor i det søramerikanske landet. Prosessen ble gjort for å rydde opp i kapitalstrukturen, reforhandle gjeld og skyte inn ny kapital.

I den anledning gikk den børsnoterte amerikanske private equity-giganten Ares Management til sak mot holdingselskapene knyttet til Andes-porteføljen, med et krav på minst 313 millioner dollar, tilsvarende rundt 3,4 milliarder kroner, for lånebeløpet pluss renter. Saken ble først omtalt i den irske publikasjonen The Currency. Mainstream motsatte seg søksmålet"

https://www.finansavisen.no/energi/2023/11/02/8052930/verdiras-i-aker-horizons

ecb
09.06.2024 kl 16:07 4133

Jøss , synes nesten du begynner å bli litt positiv jeg nå. Cloud og scatec er sikkert bra de, men ikke +300% potensialet som jeg mener AKH har.

fult klar over de økte rentene og det er både MS;AKH og deres revisor også. Dette er jo en av grunnene til at det har blitt gjort store nedskrivinger av Chile, senest pr 30.06.2023. Selskapet og deres revisor gjorde Impairment test på disse eiendelen pr 31.12.2023 og de fant da ut at det ikke var grunnlag for ytterligere nedskrivinger (les notene i årsrapporten)

Om du leser q124 rapporten ser du at mainstream hadde en ebitda på EUR -8mill, dette er en forbedring på EUR 40mill fra q12023 (fra -48m). Dette skyldes mindre prisdiff mellom inn/ut prisen de har grunnet overføringskapasiteten og generell kostnadskutt som ble innført i MS. Q1 er det dårligste kvartalet grunnet høysommer og stor solproduksjon. Klarer de samme forbedring resten av året går faktisk MS i + på ebitda i år. Avskrivninger har som du vet ikke ikke en kontanteffekt så det vil da ikke påvirke kassa til MS. Ifm refinansiering/restruktureringen av av gjelden i Chilie i november 2023 ble rentene omgjort fra vanlig betaling til PIK renter frem til mai 20226 og avdragsfrihet (mao : de betaler renter kun om de vil-resten akkumuleres). Dette betyr samlet at MS fort kan være cash nøytrale/posetive i hele 2024 og 2025 gitt at dagens inn/ut priser fortsetter. MS hadde pr MS hadde pr q124 EUR 186mill (NOK 2mrd) på bok så jeg tviler sterkt på at MS er tom for cash i 2025 som du/spb1 sier.

den ubenyttede låne fasiliteten på 6mrd kan forlenges 1 år gangen om ønskelig. AKH har som du sier 6,4mrd i gjeld, 3,2mrd i cash pr q12024 altå nettogjeld på 3,2mrd. ikke glem at ACC får 4,5 mrd inn på konto snart og skulle det gå mot vanlig utbytte der kommer det 2mrd inn på AKH konto. De har 2,5 mrd i gjeld som forfaller i mai 2025. resten er i 2026. Jeg er ikke veldig bekymret for likviditeten de neste 12 mnd

Kan faktisk legge til at jeg faktisk har en urealisert gevinst i AKH, som jeg tror vil bli veldig mye større
Redigert 09.06.2024 kl 16:08 Du må logge inn for å svare
ecb
09.06.2024 kl 16:07 4155

Jøss , synes nesten du begynner å bli litt positiv jeg nå. Cloud og scatec er sikkert bra de, men ikke +300% potensialet som jeg mener AKH har.

fult klar over de økte rentene og det er både MS;AKH og deres revisor også. Dette er jo en av grunnene til at det har blitt gjort store nedskrivinger av Chile, senest pr 30.06.2023. Selskapet og deres revisor gjorde Impairment test på disse eiendelen pr 31.12.2023 og de fant da ut at det ikke var grunnlag for ytterligere nedskrivinger (les notene i årsrapporten)

Om du leser q124 rapporten ser du at mainstream hadde en ebitda på EUR -8mill, dette er en forbedring på EUR 40mill fra q12023 (fra -48m). Dette skyldes mindre prisdiff mellom inn/ut prisen de har grunnet overføringskapasiteten og generell kostnadskutt som ble innført i MS. Q1 er det dårligste kvartalet grunnet høysommer og stor solproduksjon. Klarer de samme forbedring resten av året går faktisk MS i + på ebitda i år. Avskrivninger har som du vet ikke ikke en kontanteffekt så det vil da ikke påvirke kassa til MS. Ifm refinansiering/restruktureringen av av gjelden i Chilie i november 2023 ble rentene omgjort fra vanlig betaling til PIK renter frem til mai 20226 (mao : de betaler renter kun om de vil-resten akkumuleres). Dette betyr samlet at MS fort kan være cash nøytrale/posetive i hele 2024 og 2025 gitt at dagens inn/ut priser fortsetter. MS hadde pr MS hadde pr q124 EUR 186mill (NOK 2mrd) på bok så jeg tviler sterkt på at MS er tom for cash i 2025 som du/spb1 sier.

den ubenyttede låne fasiliteten på 6mrd kan forlenges 1 år gangen om ønskelig. AKH har som du sier 6,4mrd i gjeld, 3,2mrd i cash pr q12024 altå nettogjeld på 3,2mrd. ikke glem at ACC får 4,5 mrd inn på konto snart og skulle det gå mot vanlig utbytte der kommer det 2mrd inn på AKH konto. De har 2,5 mrd i gjeld som forfaller i mai 2025. resten er i 2026. Jeg er ikke veldig bekymret for likviditeten de neste 12 mnd

Kan faktisk legge til at jeg faktisk har en urealisert gevinst i AKH, som jeg tror vil bli veldig mye større
ecb
09.06.2024 kl 16:11 4151

dette er jo old news og tvisten løst og gjelda reforhandlet
Oksenbull
09.06.2024 kl 16:15 4147

Feil slått investeringer har det ikke vært for min del, men det er nå så. Jeg observerer bare siden det kun er en person gitt navnet Frodon som går igjen på denne tråden. han skriver om selskapet, men har en tilnærming som har en negativ vinkling, ikke positiv og det vet du selv. Hvorfor skal man sitte å bruke tid på en tråd der man kun er negativ, en ting er kunne mye om selskapet men.
Dansekongen
09.06.2024 kl 16:25 4137

Intet nytt under solen. Aker Horizons er visstnok et verdiløst selskap på grunn av Mainstream sine PPA (Power Purchase Agreement) i Chile. Det eneste som har noen økonomisk verdi, er Frodons avtalte PPA (Pay Per Answer) med Sparebank 1 Markets! 🤣
Frodon
13.06.2024 kl 20:10 3598

Ok, så du ser noe innsiderne og Aker ikke ser, got it. Og Mitsu har heller ikke skjønt noe av det du mener? Send de en mail, kanskje du får provisjon for å opplyse dem om at de burde kjøpe her, når de i følge deg, velger feil.

Fant du ikke tallene i regnskapet, som viser at AKH har brukt ca kr 2 milliarder på å utvikle Asset Development?

Blandet du ikke inn tallene fra restruktureringen av Mainstream nå?

Bare så vi er 100% klar over hva som skjer her, er du klar over at Mainstream er short i strømpris iht PPA avtalen?

Se på cashflow i Mainstream, milliard tap hvert eneste år. De er tomme for cash i 2025, seinest 2026 så lenge PPA avtalene løper slik de er nå. At du ikke er bekymret for det, skjønner jeg ingenting av. I tillegg trenger Mainstream enormt mye penger for å få bygget opp prosjektene de skal starte opp.

Dvs selv etter utbytte fra ACC, så sitter AKH med milliard gjeld til høye renter, minimalt med inntekter og et skyhøyt investeringsbehov. Jeg skjønner du håper på et lykkelodd, for det er det eneste som kan redde denne investeringen din 😉

Selvfølgelig skulle Mainstream vært nedskrevet mer pga de høye rentene. Dette er gjort rede for mange ganger.

Frodon
25.08.2023 kl 22:31
Fra Lars i Aksjesladder

«Ble litt forskrekket når jeg så at AKH priset mainstream assets til diskontering på 6%. Det er jo nesten på risikofri rente nå»

«Selv om analytikere har påpekt store verdifall, har Aker Horizons beholdt verdiene i sine regnskaper og eierandelen på 58,4 prosent står oppført til 7,7 milliarder kroner – en sterk kontrast til verdiene analytikerne som følger selskapet legger til grunn. For eksempel mener analytikerne i Clarksons at Mainstream-verdiene er 60 prosent lavere enn tallene Aker Horizons opererer med»
Frodon
13.06.2024 kl 20:11 3603

Det ser ikke ut som du skjønte poenget

«Jeg vet ikke helt hvor lenge du har fulgt AKH. Bare tenkte det var greit å opplyse deg om at veldig ofte finner jeg kursdrivende informasjon om AKH andre steder enn i børs meldinger fra selskapet selv. Eks denne saken, som også kan være grunn til at eventuellle oppkjøpere holder seg langt unna»
Frodon
13.06.2024 kl 20:13 3603

Hvordan kan du være positiv til et selskap med skyhøye renter på ca kr 20 milliarder i gjeld, lite inntekter, underskudd, nettopp vært i brudd med lånevilkår og som nekter å avskrive verdiene?
Oksenbull
13.06.2024 kl 21:26 3554

Fordi selskapet er ned 95% fra ath og børsen følger en annen tilnærming av fundamentalt data og de tingene du påpeker. Det er blant annet forventninger og så får andre ting evt refinansiering når det kommer, men får man 20-30% oppgang mtp mainstream news eller slb, så er jo ikke det urimelig og tenke i nærmeste fremtid, og det vet du også. Long term er det klart at det skal finansieres alt det er, hva det blir til, overlater jeg til Røkke.
Frodon
13.06.2024 kl 22:27 3498

Selskap som har falt 95%, kan like gjerne falle 90% til. Cash i ACC forhindrer det akkurat nå, slik at det er et mulig gulv her vs tidligere. Forventningene til Mainstream er at de må hente enda mer penger via enda en emisjon. Alt annet vil sannsynligvis være et pluss for aksjen. Utfordringen er at Mainstream har vært til salgs lenge og det har ikke dukket opp noen kjøpere. Hvorfor tror du ikke Japanerne kjøper opp resten? De har massive økonomiske muskler.

Hvorfor skal kursen gå opp 20-30% på slb? Det er jo allerede børsmeldt. Positive nyheter rundt Mainstream kan påvirke kursen. Men markedet har mistet trua på det. Hvis aksjen stiger 20-30% er de aller fleste aksjonærene i AKH fortsatt i minus 🙈 Det er som regel dyrt og lite lønnsomt med flakslodd. Dyktige investorer investerer penger vs kjøpe flakslodd
Frodon
14.06.2024 kl 17:18 3294

Er det mange som ble skuffet idag, som trodde triggeren som allerede var børsmeldt, skulle bli enda en trigger?
Frodon
18.06.2024 kl 12:20 2920

Har alle realisert tapet nå? Det blir alltid så stille på HO etter at Atle har solgt seg ut med tradingporteføljen. Sikkert bare tilfeldig…
Frodon
19.06.2024 kl 22:58 2710

Da er vi ved all time low igjen og «alle» sitter med solide gevinster her…regner med takk og applaus for advarslene om å investere i et selskap ca uten inntekter og skyhøy gjeld med høye renter. Hvis IKKE Røkke får solgt Mainstream, hva sitter dere igjen med etter gjelden er nedbetalt? Tomt i Narvik, PowerPoints og et håp om at FID kommer på hydrogensatsingen, som krever ca kr 60 milliarder i investering. Hvis noen her ikke tror utvanningen av dagens aksjonærer blir massiv hvis et slikt prosjekt skal finansieres, da er det bare å ringe matte læreren og spørre om sommerskole
Skalleknarp
20.06.2024 kl 08:01 2571

Nede nå ja, men det store spørsmålet blir da - Hvor står AKH om 3 år. Skal ramme inn svaret om du svarer og henge det på foran kjøkkenbenken og ta det frem når tiden nærmer seg.

Reduserte med 2 år da 5 ble for mye. :)
Redigert 20.06.2024 kl 09:53 Du må logge inn for å svare
Frodon
20.06.2024 kl 14:34 2406

Men, selskapet trenger massive investeringer for å gå med overskudd. Hvordan er det mulig at dere fortsatt ikke skjønner at de pengene ikke blir magisk tryllet inn i selskapet? AKH må enten kjøre emisjon i Mainstream eller selge det. Hvordan er det positivt om 3 år? Etter gjelden er nedbetalt, er det ca ingenting igjen. Du er klar over at AKH og Mainstream har ca kr 20 milliarder i gjeld…?
Nickhead
20.06.2024 kl 14:46 2388

Kanskje litt på kanten;er du tilbakestående??
Du eier altså ikke en jævla aksje her men bruker hele dagen på forumet.
Du trenger ikke svare på spørsmålet (:
Skalleknarp
20.06.2024 kl 14:59 2363

Trenger ikke noen ny avhandling om hvor elendig ståa er i AKH. Holder med RT om du tør spå det ut fra dagens premisser...?
Oksenbull
20.06.2024 kl 15:13 2347

Er jo ikke utenkelig å få 5-6 kr hvertfall om mainstream selges. Det vil jo være mest sannsynlig og fremover at de gjør
DividendYield
20.06.2024 kl 16:10 2299

Ja, her kommer det sikkert plutselig masse gevinst, sånn uten videre. Plutselig er det noen som byr langt over markedspris for disse power point presentasjonene. Kanskje de får Røkke jr med på kjøpet?
Dansekongen
20.06.2024 kl 17:32 2235

Jeg tror du forveksler "markedspris" med børskurs. Hvordan forklarer du ellers at aksjekursen til ACC er 6.445, mens SLB betalte 9.19 per aksje?

Floskelen om at "markedet har alltid rett", gjelder ihvertfall ikke for illikvide aksjer. Aker Capital eier 67.25% av AKH. Mesteparten av de frie aksjene er fordelt på ulike nominee konti, som kjøper og selger til seg selv for å manipulere aksjekursen. Dette vet en femteklassing, så da tipper jeg at det også er kjent for DY/Frodon.
Frodon
20.06.2024 kl 18:14 2218

Matematikken er enkel, så lenge selskapet taper penger, vil kursen gå ned. Hvis noen mener Mainstream er verdt ca kr 14 milliarder, er de i kr 0 vs gjelden. Så noen må være villig til å overta tapsprosjektet til AKH og mene at det er verdt mer enn kr 14 milliarder, før det kommer noe cash til AKH. Hvis en oppkjøper mener det er verdt kr 15 milliarder, får aksjonærene i AKH fortsatt ikke noen penger, for da går de pengene til gjeld. Det eneste som er sikkert, er at Røkke/Aker får igjen pengene de har lånt til AKH 😅