Bulkers

Lilleulv477
2020 12.09.2023 kl 12:06 853

Nordea Markets tar opp dekning med kjøpsanbefaling på 2020 Bulkers, Himalaya Shipping og Golden Ocean.


Det fremgår av en oppdatering tirsdag.


2020 Bulkers får et NAV-basert kursmål på 121 kroner, som reflekterer en gjennomsnittlig yield ut prognoseperioden på ti prosent.
Lilleulv477
12.09.2023 kl 12:07 849

DNB Markets er fortsatt positive til tørrbulkaksjer og gjentar kjøp på alle aksjene meglerhuset dekker i sektoren, men katalysatorer for en reprising av aksjene ser nå ut til å være lenger ut i tid.


"Etter vårt syn er verdsettelsene og risiko/avkastningsprofilen attraktiv, men mulige negative inntjeningsrevisjoner og usikre utsikter danner mørke skyer inn i 2024. Imidlertid ser vi meningsfull oppsidepotensial hvis veksten i Kina akselererer og en solid tilbudsside gir støtte", skriver meglerhuset i en analyse tirsdag.


Etterspørselen ligger bak meglerhusets tidligere estimat og dermed er estimert utnyttelse av flåten redusert til 80 prosent i 2023, fra 83 prosent, mens 2024 er nedjustert til 82 prosent, fra 83 prosent. Dermed nedjusterer meglerhusets estimerte Capesize-rater til 15.300 dollar pr dag for 2023, 16.100 dollar for 2024 og 18.900 dollar pr dag for 2025. Det gir også lavere skipsverdier, der DNB Markets anslår at verdien for en fem år gammel Capesize vil falle til 44 millioner dollar, mot dagens priser hos skipsmeglere på 46 millioner dollar.


"Vi ser dermed en nedsiderisiko på rundt 10 prosent for nåværende skipsverdier om 12 måneder fra nå", skriver meglerhuset.


Imidlertid gir det begrensede omfanget av nybygg, potensielt positive forsyningsavbrudd fra reguleringer og en aldrende flåte en langsiktig verdsettelsesstøtte som ser solid ut. Ifølge DNB Markets vil flåteveksten være 1,3 prosent i gjennomsnitt i perioden 2023-2026, mens den gjennomsnittlige volumveksten ventes å være 2,1 prosent i samme periode.
Lilleulv477
13.09.2023 kl 10:29 641

Himalaya Shipping stiger på Oslo Børs tirsdag etter å ha rapportert en brutto TCE-inntjening på om lag 20.800 dollar pr dag i august, mens Capesize-indeksen var på om lag 12.950 dollar i snitt i perioden. Inntjeningen fra de indeksregulerte kontraktene var på 18.700 dollar pr dag.


"Det er interessant at 2020 Bulkers fortsetter å overgå dem, der deres indeksregulerte inntjening var 19.400 dollar pr dag", skriver Pareto Securities.


Når meglerhuset forutsetter rundt 410 millioner dollar i gjenværende investeringer og rundt 290 millioner dollar i netto gjeld i Himalaya er implisitt pris pr skip på omtrent 72,5 millioner dollar. I 2020 er implisitt pris pr skip på rundt 47 millioner dollar, om enn for skip som er noen år eldre og mangler dual-fuel-kapasitet.


"For oss fremstår likevel risiko/avkastningsprofilen i 2020 Bulkers som overlegen, gitt den samme rabatten til NAV, gitt at man gir Himalaya en fordel av sine LNG-kapasiteter. Mens denne kapasiteten sikkert kan bli givende om noe tid, har vi for øyeblikket to sett med Newcastlemax-fartøy som genererer omtrent samme avkastning, der den ene koster 45 millioner dollar å bygge og den andre kostnader 72 millioner dollar å bygge…", skriver Pareto.


Himalaya Shipping stiger 1,9 prosent tirsdag, mens 2020 Bulkers er ned 0,2 prosent.