Brande i el biler kan ikke slukkes

Kvike11
13.09.2023 kl 13:37 610

Brande i El biler kan ikke slukkes,
har hørt at lastbiler i Danmark der er drevet med el/batterier, bliver forbudt alt transport med skib, det samme vil komme til at gælde med alm. biler.
Ingen snakker om hvilken katastrofer det kan forsage, men bilbrand på færge og mange mennesker.
Er der nogen der ved mere om det.
PSI- Investor
13.09.2023 kl 14:17 589

Akkurat det med forbud for elbiler på ferger har jeg tenkt på også, det hadde nok vært forbudt dersom det ikke hadde vært så fantastisk miljøvennlig med elbil. Biler står tett i tett, og brann som ikke kan slukkes vil sikkert lett spre seg til bilene rundt.

Oslofjordtunnellen blir stengt stadig vekk, noen ganger er det varmegang i bremser for vogntog som er årsak så vidt jeg har skjønt.
Om elektriske vogntog vil takle det bedre aner jeg ikke, men det får vi vel vite når de blir mer vanlige.

Bare tenke på alle forbud som har vært tidligere, f eks rulleskøyter var forbudt, men elsparkesykler har jo hatt veldig mange flere ulykker.
Hadde sikkert ikke vært lovlige om det ikke ble regnet som miljøvennlig. Elsparkesykler har jo også begynt å brenne, det var jo til og med brann samme sted i Bergen to ganger på kort tid for noen måneder siden.

En får håpe at det ikke skjer noe alvorlig før nye typer batterier, som det snakkes så mye om, er på plass i markedet.
kaliber
13.09.2023 kl 15:54 552

Det er ikke mer risiko med elbiler enn fossile biler og katastrofe vil det alltid skje, om det er fly,bil etc
Fluefiskeren
13.09.2023 kl 16:51 520

Brann i el-biler skjer sjeldnere enn i fossilbiler viser statistikken.