Politikere og aksjer

trodlet
15.09.2023 kl 10:12 29881

Nå fikk vi svar på hvorfor det har vært stille fra Erna gjennom AP sine skandaler.
Erna løste skandalen på en annen måte enn de andre skandaliserte politikerne. Hun kaster ektemannen under bussen. Litt Donald Trump-stil.

Sindre Finnes har handlet aksjer 3600 ganger mens Erna var statsminister. Dette er flere handler hver dag eneste dag, i snitt. Hvordan har Sindre tid til dette mens han er i jobb? Har han hevet millionlønn finansiert av skattepenger mens han egentlig har sittet på kontoret og tradet?

Det er fortsatt stille fra andre politiske partier.

Lykke til som ærlig trader blant alle kjeltringene.

Mvh Trodlet
Redigert 15.09.2023 kl 11:15 Du må logge inn for å svare
nordnes
23.09.2023 kl 23:56 2429

Passer godt in i en lignende situasjon da Erna lot kona til Christian Thybring Gjedde bli statsråd i sin regjering. Sikkert for å stilne hans kritikk fra Stortingets Talerstol. Sikkert samme tanke ved å la seg intervjuene av kona til en statsråd i Ernas regjering.

Her på forumet er "journalistikken" mer uredd og rettferdig enn i pressen
True
24.09.2023 kl 00:51 2411

Har ikke sett intervjuet og kommer trolig ikke til å se det heller. For meg er dette en fillesak og jeg er møkklei disse politiker skandalene fra begge sider nå. Er snart ikke noe tillit igjen.

Jeg har godtet meg lenge over hykleriet til venstresiden og langet ut mot hver eneste minister som har måttet fratre i vanære over deres åpenbare korrupsjon, men det hjelper ingenting om høyresiden ikke er det granne bedre. Vi må sette et bedre eksempel rett og slett. Erna har sittet musestille i båten mens denne regjeringen har gravd sin egen grav og så skjer selvfølgelig dette...

En gave til Økokrimsjefen som hvertfall ikke er inhabil i dette tilfellet, og som sikkert ikke kan vente til å kaste både Finnes og Erna under bussen. Ah, I love this world.
True
24.09.2023 kl 01:05 2400

Demokrati er strengt tatt overvurdert. Makten vil alltid misbrukes, uavhengig av hvem som regjerer. Noen partier er bare bedre enn andre og noen Politikere har bare mer integritet og bedre selv-kontroll enn andre.

Jens Stoltenberg hadde trolig vært en av de bedre Statsministrene og det kommer fra en som ikke har noe til overs for AP. Men viktig å gi kreditt der kreditt er fortjent.
TheKurgan
24.09.2023 kl 10:02 2317

Kunstig trykk på Erna for tiden (var jo ikke Stortingsvalg nå) eller har de sluttet å grave på Anett Trettebergstuen og Ola Borten Moe??
Lynmann
24.09.2023 kl 12:50 2258

Dette er jo håplaust nordnes, kritisera fire aksjehandler FØR vedtak…

«Ny sak

DNB-veddemål. Den 9. september 2020 sa Solberg-regjeringen at norske banker ikke burde utbetale utbytte. Finansdepartementet kom med en lignende uttalelse i mars samme år. Bakteppet var den økonomiske usikkerheten knyttet til coronapandemien. Oversikten over Finnes’ aksjehandler i perioden Solberg satt i regjering viser at han veddet på kursfall for DNB i flere omganger mellom 28. august og 9. september 2020.»
Lynmann
24.09.2023 kl 20:42 2184

"Så har man Finnes sine aksjehandler. Hvor lang tid tar det å hente ut tidligere aksjeoppgaver på Skatteetaten?"

Enkelte her inne trur det berre er snakk om nokon tastetrykk for å henta ut informasjon.
Andre viser til brot på "instruks".
Men kva er desse instruksane?
Saksar inn frå eit anna forum, litt meir kunnskapsbasert enn dette:

Stortinget vedtok i 2014 at det skulle etableres en løpende offentlig oversikt over eiere i aksjeselskaper. Etter ni år jobbes det fortsatt.
"Næringsdepartementet om aksjekjøp i sanntid: – Jobber kontinuerlig med løsning"

Dette er mye mer komplisert enn mange tror og handler om mer enn personvern.
1) Mye handler skjer gjennom klientkontoer som da ikke vil avsløre virkelig eier lett
2) Hva med norske selskaper som handles på utenlandske børser
3) Ikke all handel skjer på børsen selv om selskapet er børsnotert
4) Hva med handel som ikke skjer på børser, men på regulerte handelsplasser?
5) Hva med handel av derivater i utlandet som omfatter norske selskaper?
Redigert 24.09.2023 kl 20:44 Du må logge inn for å svare
Cartr
24.09.2023 kl 23:48 2114

Blir neppe skilt. Erna vet nok mer enn hun kan si og er vel også nødt til å spille dame i nød rollen?

Ifølge et intervju med Kapital i 2020 svarer Finnes

Er det ofte samtaler om bedriftsøkonomiske forhold og næringspolitikk rundt middagsbordet?

– Ja, klart at vi snakker om dette både til frokost og middag, svarte Finnes.
– Lytter hun til dine synspunkter i næringspolitiske spørsmål?
– Det gjør hun, sa han.

Finnes omtaler også de to som «veldig samkjørte». https://www.kapital.no/portrett/2020/09/10/7562424/klippen-til-erna?zephr_sso_ott=HDkaOT

Muligens flere samkjørte her

Sindre Finnes handlet aksjer i samme selskap 72 ganger på ett år da Erna Solberg var statsminister. Søsteren til Erna Solberg, Marit Solberg, er styremedlem i det samme selskapet. https://borsen.dagbladet.no/nyheter/e24-handlet-aksjer-72-ganger/80188398

Det forundrer meg ikke at en Elden advokat og tidligere økokrimtopp bistår Finnes. Det forundrer meg heller ikke at denne tidligere Økokrimtoppen foreslår at økokrim, og ikke et uavhengi organ bør etterforske Finnes saken.

Økonom stusser over Erna Solbergs forklaring – Investeringsdirektør i Nordea, Robert Næss, forundrer seg over at kjøps- og salgssummene mangler fra Sindre Finnes' oversikt over aksjehandler.

Disse kommer faktisk opp automatisk. Sindre Finnes har dermed aktivt valgt å ikke inkludere denne informasjonen i oversikten, tror Næss.

Sindre Finnes' advokat ville ikke svare på spørsmål fra NRK om hvorfor disse summene ikke var inkludert i oversikten.
https://www.nrk.no/norge/okonom-stusser-over-erna-solbergs-forklaring-_-etterlyser-_sentral-informasjon_-1.16566261
Og denne var jo litt spesiell

Regjeringen Solberg ga penger til Faktisk.no: Så gikk de god for Sindre Finnes
https://inyheter.no/17/09/2023/regjeringen-solberg-ga-penger-til-faktisk-no-sa-gikk-de-god-for-sindre-finnes/

Det betyr ikke at jeg mener dama er en kjeltring, men helt blank kan hun neppe være, dum er hun heller ikke. Mye som skurrer i denne saken.
Slettet bruker
25.09.2023 kl 00:41 2084

Uff da. Jeg har alltid sett på faktisk.no som en viktig motvekt til fakenews. At de nå viser seg å være kjøpt og betalt er ille.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/onab67/ut-mot-ap-uttalelser-paa-tide-at-stoere-sender-et-tydelig-signal
Selvsagt visste pressen om dette før valgnatten. De er eid av eliten. Alt for lettvint å betegne dette som konspiratorisk når det er meget sannsynlig, og logisk at dette kom etter valget.
Redigert 25.09.2023 kl 00:42 Du må logge inn for å svare
Kajtek
25.09.2023 kl 11:49 1999

SV krever fullstendig liste med klokkeslett og kurser. Jeg lurer på hvilken betydning har det på hvilken kurser Sindre kar kjøpt eller solgt aksjer ? Slik jeg ser det så er det hvilken aksjer og dato på når de var kjøpt og solgt som har betydning. Og har man krevd en slik « fullstendig « liste fra Anniken ?
Kajtek
25.09.2023 kl 11:50 1999

SV krever fullstendig liste med klokkeslett og kurser. Jeg lurer på hvilken betydning har det på hvilken kurser Sindre kar kjøpt eller solgt aksjer ? Slik jeg ser det så er det hvilken aksjer og dato på når de var kjøpt og solgt som har betydning. Og har man krevd en slik « fullstendig « liste fra Anniken ?
True
25.09.2023 kl 15:06 1949

Jeg tror bedre om Erna enn det, men Finnes er en annen sak. Bare et kjapt blikk på den mannen så ser du jo at noe skurrer. Så hans svik kommer ikke som noen overraskelse og han fortjener alt tynet som kommer hans vei også.

Men du skal være passe dum for å drive med aksjehandel som politiker mtp. interessekonflikter. Jeg hadde en samtale med en Professor ved NHH for noen dager siden og jeg spurte om han investerte. Det gjorde han ikke mtp. hans posisjon og det faktum at han også samarbeider med bedrifter. Da gikk det opp for meg også som sterkt vurderer å satse på en PhD fremover at det er en selvfølge å kvitte seg med aksjer dersom jeg ender opp i den posisjonen selv.

Det er bare sunn fornuft og det faktum at du rett og slett ikke putter deg selv i en slik situasjon hvor du risikerer å få en svær bot eller havne i fengsel. Men bot / fengsel eller ikke, så handler det enkelt og greit om integritet og karakter. Og det er nettopp derfor vi har så mye politikerforakt i landet når Politikere har verken tillit eller integritet. De tjener mer enn noen andre og har nerver til å forråde samfunnet i samme slengen. Dette er noe av det fine med å ha et demokrati. Vi kan kaste folk ut like enkelt som vi kan stemme folk inn.
Lynmann
25.09.2023 kl 15:10 1941

Uten nokon som helst indikasjon om innsidehandel malar den sosialistiske kvern vidare.
No er me nede på eit nivå basert på 'ingen røk ingen ild'.
NRK har berre smular igjen å tyna ut:
www.nrk.no/norge/finnes-ville-tjent-1_1-million-mer-i-vanlige-aksjefond-1.16567894
Først er Finnes kritisert for profitten, no vert han mobba for at profitten ikkje var så stor som den kunne ha vore!

I tillegg kjem referansar til eit "regelverk".
Kva regelverk?
Det som Stortinget ba om å få utarbeida i 2014 og som Vestre sa var nesten ferdig for to år sidan?
Alt kommentarfeltet står igjen med er reine spekulasjonar.

Typisk er denne:
"Er det ofte samtaler om bedriftsøkonomiske forhold og næringspolitikk rundt middagsbordet?"

Ein kan jo snakka næringspolitikk uten å snakka om NEL, Hydro, Yara, Telenor og Kongsberg?
Næringspolitikk for sosialistar er ofte begrensa til politikk for arbeidslivet.
Korleis ein kan utnytta privat næringsliv for å oppfylla sosialistiske mål.

Næringspolitikk kan handla om meir enn skvising av sitronen.
For eksempel kan ein jo gjera noko så uvanleg som å diskutera rammevilkår for den velferdsfinansierande sektor; privat næringsliv.

Kapital og ein velfungerande børs er ein del av fundamentet for investeringar, privat jobbskaping og skatteinngang til finansiering av velferdsstaten.
På sosialistisk side er formuesskatten -også for ein tidlegare statsminister og sosialøkonom- kun eit spørsmål om omfordeling.
Jens Stoltenberg kalla det 'voodoo' då Lars Sponheim (Venstre) snakka om dynamiske effektar av redusert skatt. "Trickle-down economics!"
Merk at når sosialistisk side reduserar skattar går det aldri ut over eldreomsorg, skule og barnehagar.
Ei bekymring borgarleg side har når sosialistisk side annekterar titals milliardar frå næringslivet, er at det har ingen -null- effekt for jobbskaping.

Det er heilt utruleg at ledande politikarar ser investeringane som upåvirka av skattenivå.
True
25.09.2023 kl 16:31 1912

Å ivareta balansen mellom det offentlige og næringslivet er ikke alltid like enkelt nei. Jeg som er borgerlig har lett for å kun se det fra den siden og riste på hodet av det håpløse skattetrykket. Samtidig trenger vi en ordentlig velferdsstat for å fungere.

Men det er alt for enkelt for Sosialistene å rasjonalisere sin godhetstyran agenda ved å gå etter de rike selv om de rike burde absolutt betale litt mer i skatt enn folk flest. Men det er selve tilnærmingen jeg reagerer sterkt på (vi skal ta de rike) akkurat som de fleste ikke har gjort seg fortjent til rikdommen sin. Noen har sikkert vært heldige, arvet formue osv., men jeg tror ikke helt Sosialistene skjønner hva det kreves for å ta høyere utdannelse, starte på bunn for å så jobbe seg oppover i systemet / hierarkiet.

Jeg tror heller ikke de skjønner frustrasjonen av å jobbe i et næringsliv hvor alt handler om "survival of the fittest". Folk jobber seg i hjel for å bli best, bare for å ofte ikke få jobb nettopp fordi de er best. Folk har sine posisjoner, folk har ego og usikkerheter, og man finner raskt ut at "office politics" må spilles helt fra begynnelsen for å klare seg. Det psykiske presset er verre enn det fysiske og nærmest alle er erstattelige til det punktet hvor mange begår selvmord etter å ha mistet jobben sin.

Å jobbe i det offentlige er en mye tryggere posisjon hvor man ikke er like avhengig av deadliner som i privat sektor. Selv under pandemien har de offentlige klart seg mye bedre. Skal ikke si at det ikke er tøft å jobbe som Lege og sykepleier etc., men det er også ofte mindre stress å jobbe i offentlig sektor fremfor privat sektor hvor det kreves mye ofring for å lykkes.

Dette er grunnen til at jeg går hardt imot denne regjeringen, godter meg over hykleriet deres når de blir tatt med buksa nede, og kan generelt ikke forholde meg til personer som lever i sin egen boble og som har nærmest null forståelse for hvordan økonomi og næringslivet fungerer.

Politikere spesielt har det ALT for enkelt, spesielt mtp. at det ikke stilles nok krav til å bli Politiker. Det har vi sett tydelig med den regjeringen her hvor folk stadig vekk ender opp i posisjoner hvor de IKKE hører hjemme, mens vi har flotte kompetente næringsaktører som for eks. Spetalen som går en lang sirkel rundt Politikere i hver eneste debatt. Nå, DET er en ekte Finansminister som vi trenger og som faktisk er bra for næringslivet. Men som alltid vil verden bedras. Nok en gang hvorfor det er så viktig å oppnå finansiell frihet.

Jeg har jobbet i næringslivet i alle år, vært fastlåst i rotteracet, og man ender alltid opp tomhendt. Så dersom du først skal jobbe i næringslivet, sats på noe som virkelig er verdt det som for eks. Skipsmegler og gå all in. Det er mitt råd.
Slettet bruker
25.09.2023 kl 17:03 1888

Takk for at du opplyser oss om din egen trangsynthet.
PS: Det finnes ikke « sosialister» i Norge. De partier som herjer nå fører en politikk som ligger langt til høyre for sentrumshøyre partier i Tyskland og Nederland. Land hvor husleia reguleres, hvor det er satt av milliarder for å kompensere de fattigste for konsekvensene av kapitalanarkistisk virksomhet, betalt gjennom økt skatt til bankene. Her får store grupper lønnsforhøyelser på 10-15% ( lærere helsepersonell osv.), og befolkningen beskyttes gjennom å tilrettelegge for strøm og lån med lang løpetid og lave kostnader. Det betyr ikke at det kapitalanarkistiske hurtigtoget stanses, men nå går ikke det toget så hurtig som i Norge ( Viaplay har en vanvittig pris på hele 200 kroner der. Her koster det sinnsyke 800 kroner. Det finnes 1000 vis av lignende eksempler).
Det du kaller for « sosialister», brukt som et skjellsord slik de gjør i USA er i min verden venstrefascister: De lar det kapitalanarkistiske toget kjøret uhindret videre, og undertrykker sin befolkning gjennom tvangstiltak, gigantiske bøter for bagateller og gigantiske priser på alt vi må ha.
Dessuten så indoktrinerer man befolkningen gjennom å ikke opplyse de om noe som helst som kan ødelegge for indoktrineringen.
Man bruker Putinland sin metode for undertrykking og Trumpland sin politikk for næringslivet.
Expats uttrykker det tydelig: Norge er ulevelig for de ( nest siste plass). Det betyr altså at nordmenn har et syn på seg selv og sitt liv, som avviker maksimalt fra hvordan resten av verden opfatter Norge ( erfaringsbasert og med sin historikk). Så enten tar resten av verden feil av Norge, eller så er nordmenn så hjernevasket at de ikke begriper at de blir lurt av samtlige av de etablerte partier.
Politikere skal sørge for at flest mulig i et samfunn har best mulig livskvalitet. For at vi skal kunne velge det rette partiet til å utføre jobben, så må vi blir matet med fakta istedenfor all den synsinga vi blir matet med. I andre land finnes det uavhengige instanser som skal måle effekten av den politikk som føres ( har fattigdommen minsket, er den psykiske helse blitt bedre, fungerer barnevernet bedre osv.).
Konsekvensen av at vi bevisst og beviselig blir holdt dumme et at partier begår rovdrift uten at det kan bevises. Da er veien åpen for ytterligere undertrykking.
Det at regjeringen innkalte pressen da Covid startet ( for å instruere de på hva de skulle gjøre), er bare ett eksempel på hva man IKKE må gjøre.
Befolkningen har en rett til å vite hva som foregår, og uten det lever vi i en Putinstat.

Redigert 25.09.2023 kl 17:12 Du må logge inn for å svare
True
25.09.2023 kl 17:14 1874

Var ingenting trangsynt med mitt innlegg og det faktum at du påstår at det ikke finnes Sosialister i Norge er såpass dumt at jeg ikke tar resten av innlegget ditt seriøst...

Morsomt å ha sånne som deg på et Finansforum...
Redigert 25.09.2023 kl 17:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.09.2023 kl 17:45 1858

Forklar bortforklaringen « dumt». Det finnes ikke sosialistiske partier i Norge: Et sosialistisk parti ville prøve å beskytte sin befolkning mot kapitalanarkistiske krefter, og sørge for at flest mulig ha best mulig livskvalitet gjennom forutsigbarhet, og tjenester. Et slikt parti finner du ikke i Norge.Nordmenn er stucked ved det utgåtte kunstige skillet mellom H og AP. Det har gjennom 45 år oppstått et tomrom som er vanskelig å fylle.
Imens er politikere uansett ståsted i Norge eksperter på å ha sine kjepphester, og til slutt så betaler befolkningen.
Husk at Norge er det landet med flest rike per 100.000, og en fattigdomsandel ( OECD) betydelig over de to landene jeg nevnte.
Men det visste vel ikke du… slikt skal du jo ikke vite.
Veldig svakt at du ikke engang prøver å argumentere mot mine faktaopplysninger.
Redigert 25.09.2023 kl 17:47 Du må logge inn for å svare
True
25.09.2023 kl 18:04 1843

Nei vel...

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=SV

Hva tror du egentlig SV forsøker å gjøre? Dette blir for dumt.
Lynmann
25.09.2023 kl 18:31 1818

Der er tider ein ikkje skal bruka energien sin..
True
25.09.2023 kl 19:01 1802

Jeg vet, men kan bare ikke dy meg. Får faktisk helt vantro av å lese dette på et Finansforum.
Slettet bruker
25.09.2023 kl 19:08 1787

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kEj7eX/arbeiderpartiets-sametingsgruppe-advarer-partiledelsen-mot-fryktkultur
Morsomt at den kommer samtidig og uavhengig av min kritikk på norsk politikk.
Nå er nok utgangspunktet litt forskjellig for samene og expats/ innvandrere/ innleid utenlandsk arbeidskraft/ turister osv., men konklusjonen er nøyaktig det samme. Nå gjelder dette ikke bare AP, men hele den norske politiske arenaen.
Forøvrig veldig betegnede at motargumentasjonen er « gidder ikke å kommentere», «er i vanntro» osv.. Håper ikke Erna har samme retorikken…😂
Redigert 25.09.2023 kl 19:11 Du må logge inn for å svare
finx
25.09.2023 kl 22:48 1695

Erna virker mer maktsyk en putin sån som hun fokuserer på å bli statsminister neste valg. Hun har jo totalt feil gangsyn ,første pri er jo å få kontroll på situasjonen nå men mulig hun er i psykisk ubalanse. Her bør høyre må vel komme opp med noen bedre før tilliten er borte.
Redigert 25.09.2023 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
Lynmann
25.09.2023 kl 22:59 1676

NRK brukte masse ressursar i forsøk på å kobla 7 politiske hendingar under regjeringa Solberg med mannen sin handling i 11 aksjar uten å vera i nærleiken av å finna noko lovbrot.
Så var der heller ikkje brot på noko instruksar om aksjehandel.
Instruksane er ikkje der, 9 år etter Stortinget etterlyste eit regelverk!
Uten meir å skriva om, kva vert innfallsvinkelen til NRK?
Dei lagar ein reportasje om at han kunne ha tent meir om han hadde satsa på globale fond..

Må vera skikkeleg nedtur for desse media å ikkje finna eit einaste lovbrot etter intens jobbing ei heil veke.
www.nrk.no/norge/finnes-ville-tjent-1_1-million-mer-i-vanlige-aksjefond-1.16567894

Når det gjeld SV, håpar dei på at han har tent meir eller mindre pengar kan tru..
Meir håpar eg; ein tredjedel aksjeskatt og meir til finansiering av velferd!
SV derimot? Hm.. kva stilling skal dei innta med grunnholdning mot privat kapital..
SV vil jo i utgangspunktet ikkje at han skal tena pengar. Hm..
Komplisert dette.
På den annen side, kan SV best utnytta situasjonen retorisk om han har tent masse pengar. Hm..
Slettet bruker
25.09.2023 kl 23:27 1641

Tilliten til norske politikere var uhyre tynnslitt før alt det støvet de nå kastet opp i luften. Det er bare en ting å gjøre for Solberg og Huitfeldt og det er å ta sin hatt å gå. Forstår de ikke det, så vil de undergrave restene av demokratiet ytterligere. Hvor lengre især Solberg sitter hvor mer hun ødelegger demokratiet. Moxnes måtte gå for mye mindre ( en forseelse, som han håndterte elendig). Solberg har blitt orientert om mannens aksjehandel og de konsekvensene det har for henne i 2013? Om det ikke er forstått av henne, så lurer jeg på om landet er tjent med en leder som ikke forstår en dritt…
Redigert 25.09.2023 kl 23:31 Du må logge inn for å svare
Kvike11
26.09.2023 kl 14:51 1523

Det er en af de største parodier i norsk historie, at Solberg klammer sig så meget til bordkanten, inden hun falder dybt.
Hvad er det hun vil, alle kan jo se det er helt galt..
Hun skader ikke alene et parti, hun skader troværdiheden til norske politikker, virker som om hun intet fatter.
Hvem bygger spin for hende nu, tror hun det går i glemme bogen
Hun kan aldrig blive valgt ind igen
omans
26.09.2023 kl 15:03 1502

AP skulle granske segselv etter så svakt resultat, nesten kun en AP ordfører klarer si det rett ut. At hele sulamitten må byttes ut med tåkefyrsten i spissen. Når et fotballag rykker ned pga de dårlige resultater må som regel treneren gå, men de ser ikke ut som erkjennelsen er til stede her.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/KnAVK5/vadsoe-ordfoerer-wenche-pedersen-talte-ap-leder-jonas-gahr-stoere-midt-imot-i-sin-tale-til-aps-landsmoete
Redigert 26.09.2023 kl 15:04 Du må logge inn for å svare
Lynmann
26.09.2023 kl 15:11 1497

Audun Lysbakken ynskjer i tillegg til dei kjente data med tidspunkt og antall aksjar handla pr selskap, klokkeslett og kjøps- og salgskurs. Som medlem av Kontrollkomiteen seier Lysbakken til DN:
«Lovavdelingen har pekt på at omfang og verdi er viktig for vurderingen av habilitet».
Med ei gjennomsnittleg forteneste på 1000 kroner pr handel, kva skal han få ut av denne informasjonen?
At Erna Solberg var inhabil eller habil i tidsrommet 10.30 til 11.30? Sjølv om ho kjente til alle hans handlar, har som nevnt verken E24 eller NRK vore i stand til å knyta nokon av dei 11 ettergåtte selskapshandlar opp mot nokon av dei 7 politikkområde NRK har ettergått som viktige.
Etter ei veke med intensiv jobbing frå media uten nokon som helst indikasjon på uregelmessig handel, kan ein berre spekulera i kva intensjonen er med å krevja informasjon om småkroner i forteneste eller tap pr handel.
Mr Karma
26.09.2023 kl 15:17 1481

Det merkelige er at Ap har mye av oppskriften på suksess i systemet sitt. De trenger bare å se. Men er nok ikke så lett for ledelse som antakelig ikke vet hva en arbeider egentlig er for noe.

Det er mange kommuner enda som har høye Ap prosenter. Trenger bare å lære av de, så er Ap på 35 % kjapt. Men det vil nok føre til skroting av mestepartens av dagens bedrevitende ledelse sin politikk.
Lynmann
26.09.2023 kl 23:43 1406

«Det merkelige er at Ap har mye av oppskriften på suksess i systemet sitt.»

-Det er ein rar ting å sei.
«Systemet» er vel ikkje noko meir enn ei stor samling av særinteresser, med LO som regissør.
Som Ap er også LO ei einaste stor samling av særinteresser, uten politikk for landet. «Politikken» er begrensa til strategiar framfor valg. Med særfordeler til eigne velgjargrupper. Særfordeler som skal betalast av alle dei andre.

Mest illustrerande er den destruktive næringspolitikken.
Mens den store, feite offentlege sektor lever i ei beskytta oljedopa boble, overlever ikkje eksportindustrien om den ikkje kan hevda seg i den internasjonale tevling.
Privat næringsliv er heilt avhengig av kapital for å utvikla seg og overleva i konkurransen.

Destruktiv næringspolitikk er sjølvsagt ikkje i arbeidstakaren si interesse. Likevel støttar LO opp under det nye undergravande nivå på formuesskatten. For Ap er formuesskatten retorisk viktig overfor sine velgjargrupper; det urettferdige i biletet av «dei rike» som har meir enn andre. Men samtidig har visst ikkje Ap forstått at nettopp denne investeringskapitalen er primære verktøy for jobbskaparen.

Slik handlar ikkje LO i arbeidaren si interesse når dei støttar Ap sitt skatteregime, eit regime som er i ferd med å senda våre største jobbskaparar ut av landet.

Det er ikkje mykje suksess i Ap sitt system.
No diskuterar Ap korleis dei kan ta makta tilbake i 2025. Ikkje kva politikk som er best for fellesskapet.
Her ligg også problemet til partiet.
Velgjarane er i ferd med å finna ut at dei må gjerne skifta ut politikarar i høgt tempo, men kva med politikken?
Velgjarane er i ferd med å finna ut at Ap har ikkje løysingane for fellesskapet; kun strategiar for makt.
Slettet bruker
26.09.2023 kl 23:57 1389

Du fortsetter med din vranglære. SAMTLIGE av de etablerte partier har kjørt Norge i grøfta:
De har sørget for mest rikdom per 100.000 innbyggere i verden.
De har også skapt en enorm fattigdom som øker hvert år, som er MYE høyre enn i rike EU land
Livskvaliteten til folk flest har i løpet av 40 år gått helt til bunns, som eneste land i OECD
Norge har også produsert den verste massemorderen i verden i nyere tid

Dette er bare toppen av isfjellet.
Så lenge nordmenn diskuterer hvilke av de blokkene ( H og AP… begge utgått på datum) som har skylda så fortsetter Norge å gå til helvete.
Eneste vei ut av dette er at befolkningen blir OPPLYST og på basis av det kan danne seg et bilde av hva som skal til for at ting blir bedre.
Morsomt at en artikkel med forslag fra Rødt og SV er nettopp tiltak som allerede er gjennomført av moderate høyrekrefter i mellomeuropa…
Det betyr bare en ting: HELE den norske politikerballetten er nyanser av blått ( og svart).

https://www.nettavisen.no/okonomi/ny-sifo-rapport-nordmenn-dropper-maltider-pa-grunn-av-pengemangel/s/5-95-1353880

Det som er spesielt ille er at norske høyskolestudenter hadde en psykisk helse som var 6 ganger så dårlig ( ifjor.. nyere tall finner jeg ikke), en I Nederland.
Som jeg skrev et annet sted: De fleste gjenværende demokratier har en uavhengig instans som måler effekten av inngripende tiltak.
Blant annet så viste undersøkelser i Nederland at innføring av studentlån etter norsk modell medførte såpass mange negative konsekvenser for ungdommer, som da ble forgjeldet før etableringsfasen, med alle de konsekvenser det har for de og foreldrene, at man avskaffet det som etterhvert ble kalt for « djevellån». Noe å tenke på i Norge som ikke vil vite om konsekvensene av djevellån. ( avskaffet av moderate H krefter).
Der som er typisk norsk er: Det du ikke vet har du ikke vond av. Hele utsagnet er selvsagt feil: Du har det vond men vet muligens ikke hvorfor.
Det at Solberg regjeringen under Covid innkalte pressen for å instruere de om hva de kunne skrive, og hva de måtte utelate er typisk norsk. At befolkningen spør regjeringen hvordan de skal oppføre seg under Covid er typisk norsk… I Sverige har de som holdning at befolkningen selv er ansvarlig og tar fornuftige beslutninger ( under Covid). De ble latterligjort og møtt med uforstand, men resultatene i Sverige som fortsatt var et fritt land i motsetning til Norge var gode, og svensker sliter ikke med de voldsomme følgeskader av en feilslått og typisk norsk politikk.
Det å tro at Norge består av übermenschen og verdensmestre er også typisk norsk. Er det ikke utøvere med i et verdensmesterskap O.L. så blir det ikke omtalt i media engang.
Redigert 27.09.2023 kl 01:57 Du må logge inn for å svare
Mr Karma
27.09.2023 kl 02:33 1356

Med sitt system mente jeg f.eks. i sine lokallag. Flere kommuner med høy Ap prosent har det fordi de er fornøyd med hva de gjør for innbyggerne sine. For min del kan gjerne Ap forsvinne, men poenget mitt er at det er store forskjeller i oppslutning om Ap rundt i landet, og det er ofte p.g.a. positive resultater selvfølgelig. Ap sentralt har stadig gått i den retningen av å være et slags bedreviter -parti som for de fleste er bare en pest og plage. Kuet av skatter var en gang en av protestene fra arbeidsfolket. Selv tror jeg ikke så mye på denne høyrevinden som bl.a. Ap bruker som forklaring for sin lave oppslutning. Som det var en kraft utenfor deres kontroll. Jeg tro like mye det er velgerflukt, og sågar proteststemmer. Lokalt kan man mer stemme på person som har kanskje markert seg som ok selv om vedkommende er fra feil parti. Så får man samtidig signalisert il toppen at man er misfornøyd. Kanskje mange Ap-folk lot være å stemme. Det forskyver prosentfordelingen også. I USA ordner man det med å stemme motsatt i Congressvalget hvis man ikke er fornøyd med presidentens administrasjon. Så får de ikke gjort så mye mer "ugang".

Ap har mistet næringsfokuset. Øke finansskatter, avgifter, og ikke minst press på kommuner til å gjøre det samme (for de må utnytte sitt inntektspotensial før de får ulike støtter) er ikke annet enn destruktivt. Folk som tar sjansen på forretningslivet er ofte en spesiell mennesketype som må ha noe finansiell albuerom for å operere effektivt. Formueskatten gjør bl.a. til at mange må gjøre alle slags tullete disposisjoner for å unngå eller skaffe kontanter til å betale den. Det nytter ikke å betale med å sende skatteetaten et aksjebrev på 1 % av bedriften din.

Så jeg tror vi er på mange felt enige, bare at jeg kunne forklart meg bedre. Jeg mener altså Ap har muligheter til å reise seg igjen, og på grasrota burde de kunne finne mange populære eksempler på noe som kunne fenge i rikspolitikken. Men da må mye endres eller fjernes i toppskiktet.

P.S. Jeg er svært forundret over Støre. Hadde ikke noen forhåpninger til han men var villig til å se positivt på det og gi mannen en sjans. Han kunne jo overraske. Noe han også gjorde. Negativt. Skulle tro at han som hadde gått rundt i vel 15 år som en slags statsminister i komminga, hadde en slags ide om hva han ville gjøre når han ble det. At han var en slags "man with a plan". Men nei. Kanskje samarbeidspartnerne tapper han for noe.

Lynmann
27.09.2023 kl 10:45 1267

"At han var en slags "man with a plan". Men nei"
-Takk, deler ditt syn på at dette er ikkje ein høgrevind a la 1980-talet.
Ja, heile røyrsla med unntak av deler av LO hadde trua på Støre.
Men han er jo ingen Ap-mann! Bestefar Jøtul hadde snudd seg i grava hadde han sett denne behandlinga av jobbskapane.
Støre har konvertert til Ap akkurat som kong Raymond konverte til Ap fordi der låg makta.
Så skal han målbera ein politikk der det ikkje er lov å benytta dei ressursane me har i landet vårt:
-Det kritiske helsevesenet skal utviklast gjennom samtidige snubletrådar for private aktørar.
-Krav til "heile faste stillingar" mens hjelpepleiaren i bygdene vil berre ha ein deltidsstilling.
-Tullekommunar på 800 innbyggjarar skal sjølve få lov til å bestemma kommunegrensene.

Støre er jo berre sersjanten som er sett til å styra eit samrøre som sprikar i alle retningar.
Største støttespelar, Mette Nord vil ha 6-timars dagen for offentleg tilsette!
På andre sida står Jørn Eggum og Fagforbundet som skal finansiera våre feite, ineffektive offentlege sektor.
Han forstår at bedriftane er avhengig av privat kapital, men likevel må han stilla seg bak denne destruktive næringspolitikken!
Så er det media som ikkje forstår kapitalmarked og børs.
No melder NRK at Sindre Finnes eigde aksjar for 100.000 kroner.
"Erna Solbergs ektemann Sindre Finnes skal ha eid aksjer for over 100.000 kroner hver i minst 45 selskaper under Solbergs statsministerperiode."
Du verden!
Og så i 45 ulike selskap...
Konklusjonen var?
Mr Karma
27.09.2023 kl 11:56 1233

Har mange ganger lurt på hva personer med bakgrunn som Støre tenker når de står der fremst på Ap landsmøter og holder hverandre i hendene og synger Internasjonalen (tror det er navnet)

"kamerater, vi skal vinne..o.s.v."

Det må jo føles veldig fremmed.
Lynmann
27.09.2023 kl 14:43 1198

Dei har slutta å syngja tredje vers:

I mot oss statens lover bøyes,
av skatter blir vi tynget ned.
Og fri for plikt den rike føyes,
men ringhets rett ei kjenner sted.
Lenge nok har vi ligget i støvet;
vi stiller likhets krav mot rov.
Mot alle retten skal bli øvet,
slik vil vi ha vårt samfunns lov.

Tilbake til andedammen:

-Nå kan VG og E24 avsløre at Finnes på ett eller flere tidspunkt eide aksjer for 100.000 kroner eller mer i minst 45 ulike selskaper – se listen her:
Sindre Finnes eide aksjer for over 100.000 kroner i minst 45 selskaper – E24

Jøss. «I minst 45 ulike selskap».. Aksjar i mange selskap- er det meir eller mindre kritikkverdig enn eigarskap i få selskap?

Ny, avgjerande vinkling; «fylte opp lommeboken..»
“I dette intervjuet fra 23. desember 2019 fortalte Sindre Finnes at livet var blitt ganske an-nerledes etter at barna flyttet ut.
En gjennomgang av Finnes’ aksjeliste viser at han denne lille julaften fylte opp lommeboken ved å selge Hydro-aksjer for over 40.000 kroner.”

Når ein første er inne på forteneste: Kan media akseptera at han trekkjer frå utgiftene ved handelen?
3.600 transaksjonar a kr 50 i provisjon summerar seg til 180.000 kroner.
Slettet bruker
27.09.2023 kl 17:26 1155

Du skriver kun på sider i svart industri, så du er en som bidrar aktivt til å gjøre verden til et ulevelig sted for dine barnebarn. Slike kan man av den grunn ikke ta seriøs, især når du har enorme skylapper, og ikke vil se virkeligheten. Nok av de dessverre…omtrent halvparten av amerikanere er jo det med sin Trumpisme.
Nok om det:
https://www.nettavisen.no/okonomi/erna-solberg-laget-skrytevideo-fikk-300-000-kroner-til-valgkamp/s/5-95-1357243

Finn feilene! Om hun ikke går av nå, så har ho virkelig mistet gangsynet. ( Måtte rette til « går av nå»… Google mente det skulle stå «håravfall»🙈 😂😂).

Humor nok i artikkelen: … «Dette er ikke lenger samrøre. Her har Høyre og kapitalkreftene gått så mange runder i foodprosessoren at det ikke lenger å mulig å skille ingrediensene fra hverandre. Alt vi sitter igjen med er en illeluktende blå smoothie av habilitetskonflikter, rolleblanding og ikke minst penger. Masse, masse penger.»…»

Mørkeblå smoothie skulle det har stått. Hadde det vært AP så er det lyseblått.
Redigert 27.09.2023 kl 17:35 Du må logge inn for å svare
HaraldE
27.09.2023 kl 17:57 1130

Hele saken stinke spør du meg. jeg er høyre mann men det spiller ingen rolle. Såklart så har hu visst at han har tjent masse på aksjer og da må det ringe noen bjeller hvis hun i det hele tatt bryr seg. Når de er gift så forteller du selvfølgelig til den du er gift med at -«oi idag gjorde jeg ei kule i den og den aksjen» Tror de virkelig at folk er stokk dumme?. Virke nesten som hu er både dysletisk og i denne saken DUM. Jeg håper økokrim lager sak ellers så forsvinner ALL tillit til det politiske. Dette er en pill råtten sak
Mr Karma
27.09.2023 kl 17:58 1137

Hadde det vært et " Tredje vers - parti" , tror jeg de kunne kommet langt.
Slettet bruker
27.09.2023 kl 19:09 1101

Det er en worlwide tendens at befolkningen er dritt lei de etablerte partier. Jeg håper at det oppstår en bevegelse som er noe mer enn bompengerpartiet. Det dreier seg om at alle partier har sine kjepphester, hvor sluttregningen alltid havner hos sluttbruker, og små og mellomstore bedrifter. Det holder ikke at jeg er en mer bevisst forbruker, som har begynt å hate de etablerte matbutikker, helst handler kun i Sverige, og er drittlei manglende konkurranse og idiotpriser på alt vi må ha. For meg kan slike som Gjensidige, DNB, Viaplay bla bla dra et visst sted. Verden er et bedre sted uten disse gribber.
Mr Karma
27.09.2023 kl 19:29 1084

Hehe Monitor1 I feel you....

Jeg mener temaparti er håpløst. Av typen Bompengepartiet. Hva mener de om barnehager? o.s.v. Derfor burde Krf ( hva sier bibelen om skatt på el-biler?), Bondepartiet (liker å blande seg inn i alt) burde ikke eksistert., Høyre var lenge partiet for næringsdrivende. Særinteressepartier omtrent alle. SV er stappfullt av folk som jobber i det offfentlige.

Så et eller annet helhetlig parti må nok tvinge seg fram til slutt, og det burde ikke være så vanskelig å finne en meningsplattform som 40 -50 % av befolkningen kan synes er noenlunde o.k. Men da må nok hele maktstrukturene i partiene endres kraftig. Hvorfor skal en leder av et parti forme så mye av partiets karakter? Er det ikke de enkelte representantene som skal diktere lederen? Da kommer vi over i noe annet. Trenger vi virkelig partier. Vi har jo et representativt demokrati. Kan ikke folk bare sende sin representant ut fra et matematisk system?
Lynmann
27.09.2023 kl 20:15 1064

Harald;
«Når de er gift så forteller du selvfølgelig til den du er gift med at -«oi idag gjorde jeg ei ku-le i den og den aksjen»»
1. Du kan sikkert evna å setja deg inn i det politiske stresset då pandemien ramma landet. Trur du verkjeleg at mannen sin daglege aksjehandel var primære bekymring for statsministeren?
2. No har saka regjert nyheitene i to veker. Tenk sjølv. Trur du ikkje media hadde slått det stort opp om dei fann eit -1- lovbrot?
3. Med eit kritisk forhold til media, hadde du også fått med deg at Stortinget sin anmodning om å laga eit breidare reglement for aksjekjøp enno ikkje er på plass. Mannen til statsministeren har altså ikkje brote nokon instruks, knapt nok diffuse husreglar.
4. Du må forstå at når NRK skriv at han ikkje gjorde det så bra med denne daghandlinga likevel, har dei bekrefta essensen i saka: Ei ikkje-sak!

Siste «sak» er forholdet til Wallenius Wilhelmsen og ein skrytevideo om det grøne skiftet, 18. februar 2021
“Solberg skriver i en e-post til E24 at hun spilte inn klippet «trolig fordi jeg ble spurt om jeg ville bidra til å løfte et konkret bidrag til det grønne skiftet i skipsfarten gjennom en video.
Videoen, som Wallenius Wilhelmsen (WAWI ) har delt i sosiale medier, ble ifølge rederiet vist under et digitalt arrangement 18. februar 2021.
Da eide Finnes aksjer i selskapet for i overkant av en halv million kroner, ifølge aksjelis-ten Finnes selv har laget.”

Dette høyrest vel ikkje bra ut i sosialistiske øyrer?

No som det er enkelt å sjekka:

Finnes har handla i selskapet frå 2015. han er oppført med 113 WAWI handlar ved inngangen til 2021, før videosaka. Med andre ord, det er litt vanskeleg å byggja ei sak rundt eit arrangement 18. februar 2021. likevel er tidsrommet interessant!

1.mars 2020 er kursen 9 kroner. To år seinare etter kontinuerleg oppgang: 66 kroner!
-Kva påvirkning kan Erna hatt på kursen for eit globalt selskap trur du?
-Kva påvirkning kan småkjøp frå mannen si side hatt på kursen for eit milliardselskap?

Forut for arrangement 18. februar 2021, kjøpte Finnes 18.400 aksjar frå 6. januar
(13.400 aksjar a kr 23.60 samt den 10. februar 5.000 aksjar a kr. 23) og fram til presentasjonen 18. februar då kursen er kr. 22,80.
Etterpå: kjøpte han 3.000 den 23.2 til kurs 22,80
Etter dette selgjer han nesten alle; 19.000 aksjar over 3 veker;
-25.2: 2.000 aksjar a kr. 24.20
-3.3: 7.000 a kr. 25,15
-15.3: 10.000 a kr. 28,30
-To mndr seinare, 12.mai 2021 er han på kjøparsida igjen med 5.000 aksjar, til kurs ca. 29,60

1.Kva konklusjonar vil du trekkja ut frå desse datoane?
2. SV vil ha klokkeslett for kvar dato. Kva er relevansen trur du, og kvifor trur du SV ber om det?
3. Aksjekursane har eg enkelt henta fram frå Nordnet. Kva relevans har tap eller gevinst for saka, meiner du?

Som «Høgremann» hadde du kanskje evna sortera litt i desse «sakene»?
Slettet bruker
27.09.2023 kl 20:21 1053

Ja, jeg er nok enig i håpløsheten. Partier er enten stucked i sin fortid ( «Gerhardsen ville snudd seg i grava» typen), eller er veldig veldig smale og trangsynte ( bompengerpartiet, Pensjonistpartiet, blårusspartiet osv. ).
Og ja: Det burde være enkelt å starte et parti hvor hovedmålet er å sørge for at flest mulig i Norge har best mulig livskvalitet ( det politikk EGENTLIG skal handle om), og hvor byrdene IKKE kun skal legges på sluttbruker, små- og mellomstore bedrifter.
I mellomeuropa forkaster man nå den « nordiske modellen», hvor det pøses store summer i store bedrifter, i håp om at det drypper noe nedover.
Også jeg er drittlei den ensidige klagingen av de rikeste i Norge, når det slett ikke er synd på de ( gruppen er den sterkest voksende gruppen i Norge, og vokser mye mer enn i andre land.). Det er VELDIG tilrettelagt for rikdom i Norge, mens man også er best i å bruke pisk og tvangstrøya på vanlige folk. Noen av statistikkene er jo rene tragedier ( dårligst psykisk helse, som blir verre og verre for hvert år, og som man ikke vil at slikt diskuteres i Norge/ opplyses om.). Det er jo rene Putinstat blitt på en generasjon…. det er utrolig lite viten som blir formidlet til folket.
Kapitalen utviklet seg dog slik det er i USA, og børsen er den verste i hel Europa…Oslo Børs Casino. Det er beviselig lettere å bli statsminister enn å være rik og bli tatt for innsidehandel ( som foregår hver dag og utstrakt).
Men ja, så fort man kommer med slike synspunkter er man enten « sosialist», eller gal.
Nå har jeg fått det skriftlig at jeg ikke er gal, og jeg er nok hakket for liberal til å være renspikka sosialist.
Jeg er nok sosialliberal om det må settes et stempel på meg. Jeg kan ikke tenke å stemme på et eneste parti i Norge, fordi ingen er nær å jobbe for folk flest.
Redigert 27.09.2023 kl 20:25 Du må logge inn for å svare