Politikere og aksjer

trodlet
15.09.2023 kl 10:12 30379

Nå fikk vi svar på hvorfor det har vært stille fra Erna gjennom AP sine skandaler.
Erna løste skandalen på en annen måte enn de andre skandaliserte politikerne. Hun kaster ektemannen under bussen. Litt Donald Trump-stil.

Sindre Finnes har handlet aksjer 3600 ganger mens Erna var statsminister. Dette er flere handler hver dag eneste dag, i snitt. Hvordan har Sindre tid til dette mens han er i jobb? Har han hevet millionlønn finansiert av skattepenger mens han egentlig har sittet på kontoret og tradet?

Det er fortsatt stille fra andre politiske partier.

Lykke til som ærlig trader blant alle kjeltringene.

Mvh Trodlet
Redigert 15.09.2023 kl 11:15 Du må logge inn for å svare
Mr Karma
01.10.2023 kl 11:49 2125

En ting jeg liker med disse sakene i det siste er voksenopplæringen.

Stadig flere innbyggerne forstår at man har hatt altfor mye tillit til styre og stell.

I sosiale lag i dag passerer ord som korrupsjon, kameraderi, o.s.v, i Norge mye lettere enn før. Før skulle det ikke så mye til for å få tulling-stempel av å antyde lysskye forhold.
Paragrafen
01.10.2023 kl 11:22 2139

For noe tull! Det norske demokratiet har vært gjennomsyret av kameraderi så lenge jeg kan huske. Hørt om partiboka?
Kvike11
01.10.2023 kl 11:18 2135

Det er jo ikke kun i Norge at hun er en skandale, det er ved at brede sig til resten af verden, hvordan hun lemfældigt omgås reglerne og igen og igen forsøger at holde fast i bordkanten, men en flok spindoktorer, som gør alt for at redde hende.
Selv økokrim udtaler sig nu om sagen, og dermed lægger de låg på.
Måske hun skal have en medalje fordi hun med hendes grådighed og uduelige lederskab,
har gjort alle nordmænd opmærksom på hvordan landets styre fungerer.
Samtlige der har siddet på hænderne og ikke gjort som loven forskriver, burde aldrig have noget med politik at gøre mere.
Økokrim har ikke tid , de mangler folk, de har mange sager der er år bagude som kommer først..
Hvad er det hun kæmper for,
alle kan se Solberg er uduelig
Kajtek
01.10.2023 kl 10:47 2163

Det er jo nøyaktig som med Anniken, men henne snakker man ikke mer om.
omans
01.10.2023 kl 07:06 2237

Det var nok for enkel konklusjon. Alle er bare mennesker, ingen er overmennesker. Under Støre regjeringen har jeg kommet ut av tellinga på hvor mange som har måttet gå pga "snusk" Du mener at alle som har kommet opp og frem har vært korrupte og inhabile? Det er en drøy påstand. Tror ikke stortingspresidenten ville likt å få den beskyldningen.
Rettsvesenet fungerer slik en kan forvente, så kan det forekomme feil og enkelttilfeller om opplevelser av urettferdighet.
Redigert 01.10.2023 kl 07:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.09.2023 kl 23:42 2289

https://e24.no/naeringsliv/i/l3ybPe/jurist-statsministerens-kontor-broet-loven-flere-ganger-under-solberg
Det er vel spikeren i kista? For hver dag hun nå sitter så skader hun H, og det lille som er igjen av « demokratiet» Norge.
Veldig synd at et lovende demokrati har utviklet seg til det motsatte i løpet av kun en generasjon.
keisam
30.09.2023 kl 23:17 2302

Ulike personlighetstrekk blir avdekket med personlighetstest. AP på Hamar er vel et godt eksempel som autokrati, likeledes Erna omvalg på landsmøtet omkring skog og karbonfangst.
mekaniker1
30.09.2023 kl 22:39 2318

Dersom media driver ulovlig avlytting, er det en alvorlig sak. Avlytting uten samtykke er et brudd på personvernet og kan være ulovlig i mange jurisdiksjoner. Det kan ha alvorlige konsekvenser for både mediene og de som er berørt av avlyttingen.

Det er viktig at media følger etiske retningslinjer og respekterer loven i sin nyhetsdekning. Dersom det forekommer urettmessig avlytting, bør dette tas på alvor og undersøkes grundig.

mekaniker1
30.09.2023 kl 22:34 2318

Noen ganger kan politiske beslutninger virke fjerne fra behovene til de mest sårbare i samfunnet. Det er viktig at politikere lytter til og tar hensyn til ulike perspektiver og behov når de tar avgjørelser. Samfunnets velvære og inkludering av alle bør alltid være en
mekaniker1
30.09.2023 kl 22:32 2314

Det er dessverre en bekymring som eksisterer i mange land rundt om i verden. Korrupt praksis kan ha en negativ innvirkning på tilliten til politiske systemer og samfunnet som helhet. Det er viktig at det tas tiltak for å bekjempe korrupsjon og opprettholde integritet i politikken.

Det er dessverre en bekymring som mange deler. Noen ganger kan politiske beslutninger virke fjerne fra behovene til de mest sårbare i samfunnet. Det er viktig at politikere lytter til og tar hensyn til ulike perspektiver og behov når de tar avgjørelser. Samfunnets velvære og inkludering av alle bør alltid være en prioritet.
Slettet bruker
30.09.2023 kl 22:22 2335

En ting er å vurdere folk som sitter i politikken, på hvor optimalt de fungerer i politiske saker, en annen ting er dette med å ha sitt etiske pass i orden. Gode politikere i mine øyne var Kåre Willoch, Hanna Kvanmo og Erling Folkvord. Ingen av de er/ var medlem i et parti jeg kunne tenke meg å stemme på i nasjonale valg, men de sto for noe.
Det blir stadig viktigere å ikke ha idioter, sleipe åler, sosiopater og kriminelle i politikken. Det er også viktigere og viktigere å rydde opp i en gedigen ukultur hvor endel partier har utviklet seg til rene autokratier. Det er velkjent i lokalpolitikken men har spredd seg som kreft til et nasjonalt nivå. Jeg har hatt mye med politikere å gjøre på alle « nivåer», og man må virkelig skille mellom hvordan de er i fylla, og i politikken…
keisam
30.09.2023 kl 21:42 2366

Som jeg har skrevet tidligere har jeg foretrukket en personlighetstest (16 varianter) og IQ-test på de som står på listene. Når det gjelder de med kriminelt rulleblad så har vi et rettsvesen som dømmer og man er ferdigdømt etter soning. Skal vi tillate enkelte lovbrudd mens andre tillates ikke, hvor går grensa? Det er blitt avdekket mange uriktige dommer de siste årene og mørketallene er nok store, hvordan skal man forholde seg til dette? Hvordan skal vi forholdet oss til de som følger loven til punkt og prikke men er villig til å bryte de moralske verdiene og prinsippene vi har bygd opp over mange år. Som f.eks. personer som gjerne tar suboptimale løsninger for samfunnet og optimale løsninger for seg selv eller helt andre parter.
Slettet bruker
30.09.2023 kl 20:08 2401

https://www.aftenposten.no/norge/i/q1dwMo/barneovergripere-stiller-til-valg-partiene-har-ingen-maate-aa-hindre-det-paa
Der stilles INGEN krav til politikere. Det betyr at neste statsminister kan ha et rulleblad fra her til Kautokeino, uten at det kan hindres.

Etter min mening så bør et minstekrav til politikere være at de har sitt etiske pass i orden.
Har alltid ment at f.eks. Terje Søviknes aldri burde få fornyet tillit, etter å ha begått seksuelle overgrep mot en 16 åring.
Redigert 30.09.2023 kl 20:13 Du må logge inn for å svare
keisam
29.09.2023 kl 23:18 2536

Ja jeg er møkk lei. Grådigheten vil ingen ende ta. Tror det var på nittitallet jeg hørte på radioen at korrupsjon kunne lett oppstå i oljerike land. Dagens politikere kjemper knallhardt for sine posisjoner hvor den politiske ideologien er fraværende og egen økonomiske gevinst er hovedmotivasjonen. Forbrukertilsynet er dyktig på å følge pengestrømmene hos influensere og det virker som de ikke har ressursmangel. Hva med å bruke noe av disse ressursene på maktpersoner, både innenfor politikken og byråkratiet, på lokalt-, regionalt- og nasjonalt plan. Blir ikke overrasket at det sitter 2-3 personer i staten som følger Sophie Elise tett.
pengex
29.09.2023 kl 21:51 2570

Det virker som korrupsjon og inhabilitet er veien å gå hvis man skal opp og fram her i verden. Som lovlydig og lojal statsborger blir man kun ett offer i samfunnet.
Politikerne prater så mye piss om dagen at det har begynt å lukte surt.
omans
29.09.2023 kl 20:39 2608

Du tror det handler om å forsvare et parti, det handler ikke om meg heller. Den som stemte høyre til valget, og ikke ville gjort det etter valget pga saken som har rullet om Finnes daytrader, vil være folk som ikke har satt seg inn i ting eller følger med i samfunnet ellers. En kan ikke la slikt påvirke sitt eget ståsted og f.eks hvs man mener om eiendomsbeskatning etc.

Mox tok de brillene ja, og ble avslørt som nasker. En gang nasker "alltid" nasker er lett å tenke, han har sluppet å svare om det har skjedd før, eller om d ville skjedd igjen om han ikke ble tatt. Det var også med overlegg.
Jeg trenger ikke forholde meg spesielt til hvordan Erna/Huitfeldt har håndtert mennenes aksje spekulasjon. Den jobben de gjør vil de gjøre like bra/evt dårlig uavhengig av hva mennene gjorde. Mox kunne ikke fortsette pga det var han direkte som stjal og ville ha noe uten å betale. Da ville det blitt kinkig å stå opp i valgkampen som partileder med et slikt bakteppe.
keisam
29.09.2023 kl 20:32 2619

Jeg forstår ikke hvorfor Erna fremdeles sitter som leder for Høyre. Morten Ramm har vel den beste oppsummering av nordmenn. Gjennomsnittlig IQ er 100 og det er utrolig mange som har 80. Vi kan gjerne klage på Moxnes og hans håndtering av sin sak. Det virker som Erna og Sindre sin håndtering neppe vil inngå i nyere opplag av krisehånboka til Vanebo. Erna og Sindre vil for alltid endre folks oppfatning om moral og etikk. Vi kan gjerne fastslå at de som stiller sin posisjon til ulike tillitsverv er ensbetydende med at de ikke gjør seg uvillig til økonomisk vinning. Dette vil selvfølgelig ikke kun gjelde innenfor politikken, men også kultur, idrett, miljø, natur, samferdsel, helse, skole og alle andre foreninger, lag, bevegelser og organisasjoner. Det er mange ansatte i offentlig sektor som stadig gjør seg villig til å motta penger, som selvfølgelig skyldes den ansattes stilling. I transportbransjen er det mange som kjører bil og samtidig hever uføretrygd. Erna og Sindre er faen ikke bedre, dette er framtiden og sikkert det evinnelige mase som klassifiserer velferdssamfunnet og samfunnsbygginga.
*JBJB
29.09.2023 kl 18:43 2664

Hei tor1/folkens:))

"Jeg har lite te overs at det utøves heksejakt overfor en politiker pga.politisk tilhørighet ( Moxness). Jeg har også lite te overs for at man forsvares med alle midler om man tilhører rett parti."

Og...hehehe, her fikk du svart belte i å slå seg selv midt på munnen, tor1 - men det skjønner du sikker ikke selv...ZnageZz...

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
Redigert 29.09.2023 kl 19:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.09.2023 kl 18:03 2694

Moxness: Ihht. loven så er hans handling en forseelse, og idet han godtok boten så har han gjort opp for seg. At han håndterte det klumsete er ikke straffbart. Det er umulig å vite i hvilket øyeblikk han begikk forseelsen. Han tok ansvaret for å ha mistet tillit, og gikk.
Mht. Anniken/ Solberg. I og med at Solberg ble advart i 2013 så visste kun. I Anniken sin historie er det ikke bevist at hun visste, men selvsagt kan hun ha visst. Uansett så har de begge ansvar for sin habilitet. I tillegg så burde man jo etterforske Finnes, for mye tyder på at han har handlet aksjer på basis av innsidehandel. Ikke bare pga. mulig info fra sin kone, men også pga.hans viten om selskaper.
Eksempel: https://www.dn.no/politikk/sindre-finnes-gjorde-storkjop-i-yara-midt-i-lonnsoppgjor/2-1-1525877
Tidspunkt for handel er viktig, både ifht. habilitet og mht. om han bruker arbeidstid til aksjehandel.
Jeg har i hele mitt liv aldri kjøpt eller solgt aksjer i arbeidstiden, og har jobbet i privat sektor, diverse kommuner, fylket og Staten.

Jeg har lite te overs at det utøves heksejakt overfor en politiker pga.politisk tilhørighet ( Moxness). Jeg har også lite te overs for at man forsvares med alle midler om man tilhører rett parti.
Disse helt opplagte habilitetssyndere, kommer på toppen av flere andre saker, hvor politikere har skodd seg.
Det er virkelig ille at de egenhendig undergraver hele det politiske systemet vi har i Norge.
Fra før av har jeg veldig negative erfaringer med lokale politikere, som f.eks vedtar en utbygging mot at de får kjøpt penthouseleiligheten. Jeg har veldig mange tvilsomme erfaringer der, som ødelegger for ildsjelene i politikken.
At ukulturen nå har spredd seg som uhelbredelig kreft i nasjonalpolitiken, er katastrofe.
Når vi erfarer at politikere i stor grad er kriminelle, da er løpet kjørt.
Vi MÅ ikke på liv og død blir lik Putinland eller Trumpland.

Redigert 29.09.2023 kl 18:10 Du må logge inn for å svare
oivindl
29.09.2023 kl 17:27 2710

Så du mener tre ukers debatt kan summeres opp i min noe ironiske kommentar?
Kajtek
29.09.2023 kl 17:20 2724

Jeg er enige i det at i tilfelle så må begge ta hatten og gå, men også Brenna. Det er for lettvint å si « at man ikke visste « Inhabilitet er inhabilitet uansett størrelse. Men jeg lurer på hvordan kan du være så sikker på at Anniken ikke visste om det hva mannen drev med i motsetning til Arna? Der er jeg ikke helt enige om. Og når det gjelder Moxnes , om det er liten ting i forhold så er det en ting uansett. En mann som tjener gode penger skal synke så lavt som å stjele ?
Redigert 29.09.2023 kl 17:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.09.2023 kl 16:19 2755

Feil igjen. Jeg er ikke opptatt av hva flertallet mener i en meningsmåling på et gitt tidspunkt ( der det alltid er mange feilkilder), og i motsetning til deg så går jeg på sak, og forsvarer ikke et helt politisk parti. Selvom Huitfeldt ikke visste hva mannen holdt på med, i motsetning til Solberg, så bør begge ta sin hatt. Det går ikke an å lynsje Moxnes for en forseelse han har håndtert dårlig ivm. et par overprisede briller, og mene at klare brudd på habilitetsregler ( atpåtill varslet i 2013), da skal være uten konsekvenser ( gjelder Solberg.. Huitfeldt visste ikke).
Og DET er typisk norsk ( og amerikansk): Du er hevet over loven, mener en god del idioter, fordi du tilhører det partiet idioten liker best.
Det er såre enkelt: Du har beviselig brutt habilitetsregler, og da må du ta konsekvenser av det.
Lynmann
29.09.2023 kl 10:38 2803

viktige problemstillingar, som etter tre vekers debatt ikkje kan møtast med fakta, kun med nivået

"Tja, mulig du mener småsnusk og denslags er kjerneverdier hos høyrevelgerne."
oivindl
29.09.2023 kl 07:44 1301

Det er flere problemstillinger i denne saken enn om det kan påvises innsidehandel.
Habilitet, tillit og troverdighet er også sentrale momenter.
omans
29.09.2023 kl 06:44 1325

Det er du som mener noe om hva denne meningsmålingen er, og du mener hva jeg trenger og du mener hva Erna må gjøre. Om du deltok, og mente noe annet så er du i bås med veldig mange andre, men ikke nødvendig vis flertallet. Hva noen mener her leses og lyttes nok ikke til av de politikerne du misliker. Svaret til flua var ifm en sammenheng han nevnte/mente "folk" ville ha ny oppfatning om hva de ville stemme dersom denne aktualle saken ble fullt belyst før valget, men folk er nok ikke så dumme...
Redigert 29.09.2023 kl 06:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.09.2023 kl 23:44 1371

Så dette er en meningsmåling som måler at folk er lei media shit grafs? Jeg tror du trenger en professor for å forklare deg hva meningsmålingen gikk ut på.
Imens så er det ganske så sikker at hun må ta hatten og paraplyen og gå.
omans
28.09.2023 kl 23:00 1397

Da fikk du meningsmålinga Di, og som ventet går bl.a høyre ikke tilbake, sogar mer frem. Folk er lei media shit grafs og kan tenke sjæl ved hva som er politikk og hva som er "tullball". Jeg så til og med at media måtte hente inn en professor på høyskole eller noe for å forklare hva bear produkt er for noe. Sier litt om nivået.
True
28.09.2023 kl 20:40 1460

Joda, jeg skrev generelt og tenkte ikke på Erna direkte i denne sammenhengen. Det er kun Erna og Finnes som sitter med sannheten, så det får bli som det blir.
elnomi
28.09.2023 kl 20:05 1509

Erna, stopp med alt tullet og få lagt frem en korrekt og komplett liste over alle aksjehandlene til Finnes nå!!

Hva er problemet?
*JBJB
28.09.2023 kl 19:44 1539

Hei folkens:))

Og...dagens meningsmåling i NRK og Aftenposten gir Høyre et solid byks opp på 1,5% til 27.4 i forhold til valgresultatet, folkens - folket ønsker en forutsigbar og rettferdig skattepolitikk og skiller mellom sak og person - en skattepolitikk som stopper utflytting fra Norge og gir levelige vilkår for næringslivet og vanlige folk trumfer småhandlene til Finnes - men som tidligere postulert vil høyrekometen Svenneby på sikt være rett person på rett plass - Svenneby har sett tilstanden i Sverige og har foreslått full innvandringsstopp for å redde landet fra Svenske tilstander - de siste dagene har gitt Svenneby helt rett - read our lips - ZnageZz...

https://www.nrk.no/norge/ny-kommunemaling_-veljarane-straffar-ikkje-hogre-for-solbergs-aksjesak-1.16575081

Han sier han er bekymret og viser til utviklingen i Sverige og Frankrike.
– Vi begynner å se tegn til de samme problemene i Norge. Jeg tror ikke det finnes en annen løsning på det enn at Norge tar enn pause i innvandringen, sier han.
Han mener pausen bør vare lenge. Hvis ikke:
– Vi får et samfunn som er i ferd med å falle fra hverandre, frykter han.
https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/mQE4O1/leder-av-unge-hoeyre-ber-om-innvandringsstopp-vi-faar-et-samfunn-som-kommer-til-aa-falle-fra-hverandre

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
Slettet bruker
28.09.2023 kl 19:38 1547

Livet er full av pussige og ofte helt tilfeldige sammentreff. Og når jeg f.eks så et dagsrevyen innslag med barnehageansatte Per Bjugn som kjempet for fler menn i barnehagen, kan han selvsagt ikke lastes for sitt ut fra sammenhengen kanskje noe uheldige etternavn. Men når man (de mange lignende tilfellene som skrytevideon for rederiet hun visste mannen eide aksjer for en årslønn holdt utenfor) sannsynligjør for seg selv at det ikke ble nevnt i så mye som en bisetning ved middagsbordet at hun var ved å innføre de mest inngripende tiltak i fredstid Noensinne, og at det gearede bet'et på fall i det norske aksjemarkedet timer senere fra ektemannen var en ren tilfeldighet ... he he, yeah right😅😅😅

Redigert 28.09.2023 kl 20:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.09.2023 kl 19:14 1564

Ja ja, verden får nå bare gå sin skjeve gang.

Er bare litt synd hvis enkeltes med tillitsverv sin grådighet skal ødelegge for en kanskje litt naiv, men for all del sjarmerende og hvertevarm grunnleggende Tillit som vi alle nyter godt av, og som ved siden av råvarene våre og ståpåvilje blant så mange er blandt de viktigste nøklene til vårt i sum flotte samfunn

https://youtu.be/S3P0ZwArfhs?si=ArVmD5DZMgCvqn0A
(Ingen trenger vel hele bolleposen alene)
Redigert 28.09.2023 kl 19:22 Du må logge inn for å svare
Blue Cow Group
28.09.2023 kl 19:03 1567

Du ser ingen melllomting mellom å være perfekt og å direkte juge flerhundrede ganger til de du er avhengig av tilliten til?
Nå er erna avslørt, da kan ho godt legge alle korta på bordet. Å gå fra "jeg er ikke inhabil fordi det var snakk om så små summer" til at "summene er et privatanliggende, jeg vil ikke at mer skal komme frem nå" er ikke en øvelse jeg vil at statsministern vår skal drive med. Ho er en rå maktpolitiker, nå er ho avslørt så da kan ho gå av, sånn er spillereglene blant de maktkåte.
True
28.09.2023 kl 18:59 1572

Alle lyver (i allefall hvite løgner), Politikere spesielt, men det viktigste er at de tar ansvar og gjør opp for seg når de blir tatt i løgn. Det er en ærlig sak. Jeg har gjort dumme ting i livet jeg har angret på også, men samtidig har jeg tatt ansvar for det.

De færreste klarer livet med en helt ren sti, men all honnør til dem som gjør det fordi det er det vi alle burde leve opp til. Være den beste versjonen av oss selv og gjøre det beste ut av ting.

Og så må vi huske på å ikke være alt for fordumsfulle fordi ingen er perfekte og å være "perfekt" er farlig nok i seg selv for de misunnelige rundt deg. Ha alltid en lav profil og blend deg inn med resten av flokken, uavhengig av livssituasjon. Det er mitt beste råd.
Redigert 28.09.2023 kl 19:01 Du må logge inn for å svare
True
28.09.2023 kl 18:53 1587

Enig i den. Du har folk som står i matkø og så har du Politikere som tjener mer enn noen andre og som i tillegg blir korrupte. Greit at mer vil ha mer, det vil vi alle, men hvor vanskelig kan det være å holde stien sin ren og følge noen simple regler?
Blue Cow Group
28.09.2023 kl 18:34 1603

Krev litt mer av politikerne dine enn at de ikke skal være kriminelle a?
Nå har Erna vridd om historien sin hver dag i 2 uker, blitt tatt i løgn sikkert 200 ganger på de 2 ukene, og du syns ho er den i norge som er best egna til å lede landet eller landets største parti?
Vi får de politikerne vi fortjener er det noe som heter. Krev mer.
Lynmann
28.09.2023 kl 18:30 1614

6 innlegg på ein time, men introduksjonen var jo illustrerande:
"Liker Høyre, men har alltid fått en litt uggen følelse av hennes manglende karisma."

Ingen lovbrot er påvist og me står dermed igjen med essensen; tung argumentasjon frå intelligensiaen som
"Også jeg har møtt henne, og sett henne aktiv i forkant av en forelesning. Jeg kunne absolutt ikke tenke meg henne som overordnede."