Politikere og aksjer
trodlet
15.09.2023 kl 10:12
32034
Nå fikk vi svar på hvorfor det har vært stille fra Erna gjennom AP sine skandaler.
Erna løste skandalen på en annen måte enn de andre skandaliserte politikerne. Hun kaster ektemannen under bussen. Litt Donald Trump-stil.
Sindre Finnes har handlet aksjer 3600 ganger mens Erna var statsminister. Dette er flere handler hver dag eneste dag, i snitt. Hvordan har Sindre tid til dette mens han er i jobb? Har han hevet millionlønn finansiert av skattepenger mens han egentlig har sittet på kontoret og tradet?
Det er fortsatt stille fra andre politiske partier.
Lykke til som ærlig trader blant alle kjeltringene.
Mvh Trodlet
Erna løste skandalen på en annen måte enn de andre skandaliserte politikerne. Hun kaster ektemannen under bussen. Litt Donald Trump-stil.
Sindre Finnes har handlet aksjer 3600 ganger mens Erna var statsminister. Dette er flere handler hver dag eneste dag, i snitt. Hvordan har Sindre tid til dette mens han er i jobb? Har han hevet millionlønn finansiert av skattepenger mens han egentlig har sittet på kontoret og tradet?
Det er fortsatt stille fra andre politiske partier.
Lykke til som ærlig trader blant alle kjeltringene.
Mvh Trodlet
Redigert 15.09.2023 kl 11:15
Du må logge inn for å svare
vulkan
15.09.2023 kl 13:58
6992
Slettet brukerskrevInnlegget er slettet
Det skal han ha, dyktig på aksjer og derivater!
Og antal transaksjoner berger ham fra at det er insidehandel han har drevet på med??
Verre for Borten Moe og Huitfeldt med få "godt timede" handler.
Og antal transaksjoner berger ham fra at det er insidehandel han har drevet på med??
Verre for Borten Moe og Huitfeldt med få "godt timede" handler.
Redigert 15.09.2023 kl 14:00
Sunnmøringer er dyktige uten tvil :)
Men siden de hadde felles økonomi så er det veldig rart at ikke Erna ville vite hvor pengene som strømmet inn på kontoen kom fra
Hvis han hadde en konto eller to hun ikke hadde adgang til kan en forstå det.
Men siden de hadde felles økonomi så er det veldig rart at ikke Erna ville vite hvor pengene som strømmet inn på kontoen kom fra
Hvis han hadde en konto eller to hun ikke hadde adgang til kan en forstå det.
Redigert 15.09.2023 kl 14:43
Mr Karma
15.09.2023 kl 15:01
6914
Kanskje de ligner hver for seg. Felles økonomi kan bety så mangt.
Blir det skilsmisse? usikkert. Ser ut som at hun nå legger skylda på han(avtalt på kammerset?) , og kanskje med rette få oppmerksomheten bort fra seg selv. Hvis det er slik at han AKTIVT har skjult dette for henne så blir hun på mange vis vanskelig å klandre for mye.
Jeg er for øvrig ingen tilhenger av Erna Solberg. Er det inoen på Stortinget som man kan være tilhenger av?
Blir det skilsmisse? usikkert. Ser ut som at hun nå legger skylda på han(avtalt på kammerset?) , og kanskje med rette få oppmerksomheten bort fra seg selv. Hvis det er slik at han AKTIVT har skjult dette for henne så blir hun på mange vis vanskelig å klandre for mye.
Jeg er for øvrig ingen tilhenger av Erna Solberg. Er det inoen på Stortinget som man kan være tilhenger av?
Fluefiskeren
15.09.2023 kl 15:21
6891
Så argumentasjonen er at jo færre handler jo mer alvorlig er det?
Kajtek
15.09.2023 kl 15:35
6859
Jeg har sett den listen over aksjer han har tradet. Det er mange vanlige aksjer som f.eks. Jeg har og som ikke har noe med innside informasjon eller inhabilitet f.eks. Kahoot. Men det er også noen som kan være i konflikt med Erna sin stilling. Jeg synes det er veldig trist. Erna er veldig dyktig politikker. Jeg synes at nå bør man etterforske begge, både Janniken og Erna, for å komme til bunns i det.Så må man kanskje også se på andre politikkerne for å renske skikkelig opp i dette.
keisam
15.09.2023 kl 15:37
6844
Jeg blir oppgitt av politikere og deres nærstående.
Sindre Finnes er typisk eksemplar på et barn som er vokst opp og man kan gjerne stille seg spørsmål om hva han har utført i NHO. Hvis Erna blir Høyres statsministerkandidat og valgt til statsminister av det norske folket vil det si mye om de som stemmer.
Jeg håper det vil bli standard med test av personlighetstype og IQ-nivå på de som står på de ulike listene fremover. Tror mange av dagens politikere er selvsentrerte med narsissistiske trekk og begrenset mengde med IQ.
Sindre Finnes er typisk eksemplar på et barn som er vokst opp og man kan gjerne stille seg spørsmål om hva han har utført i NHO. Hvis Erna blir Høyres statsministerkandidat og valgt til statsminister av det norske folket vil det si mye om de som stemmer.
Jeg håper det vil bli standard med test av personlighetstype og IQ-nivå på de som står på de ulike listene fremover. Tror mange av dagens politikere er selvsentrerte med narsissistiske trekk og begrenset mengde med IQ.
Fluefiskeren
15.09.2023 kl 15:39
6835
Jan Ludvig Andreassen, sjeføkonom i Eika Gruppen, har løsningen på dette. Han mener at disse ulovlighetene rett og slett skyldes at Erna og andre politikere har får lav lønn. Jo dere leste riktig.
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/mener-hun-tjener-for-darlig/80203633
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/mener-hun-tjener-for-darlig/80203633
Bullmarked
15.09.2023 kl 15:46
6809
Enig. Han fremstår som en med peiling. Kanskje en hevn for all hetsen gjennom årene? : )
Redigert 15.09.2023 kl 15:46
Fluefiskeren skrev Så argumentasjonen er at jo færre handler jo mer alvorlig er det?
? Refererer du til meg? Jeg vil tro at å trade er verre enn å sitte på aksjene over flere år
Redigert 15.09.2023 kl 16:12
trodlet
15.09.2023 kl 17:15
6721
Nå er også Erna lei seg. Forferdelig lei seg. Så da blir det nok tilgitt, og livet går videre.
Mange av de uføretrygdede som ble tatt i å bryte reglene (noe de ikke gjorde) var nok også lei seg for at de tok den turen til Nordby senteret for å kjøpe billig mat. En god del ble urettmessig fengslet. Det hjalp ikke at de var lei seg. "Lei seg" er kodeordene som kun gjelder de privilegerte.
Alle politikerne lekte videre, unntatt Erna. Hun ble fjerna.
Ha ei fin helg. Mvh Trodlet
Mange av de uføretrygdede som ble tatt i å bryte reglene (noe de ikke gjorde) var nok også lei seg for at de tok den turen til Nordby senteret for å kjøpe billig mat. En god del ble urettmessig fengslet. Det hjalp ikke at de var lei seg. "Lei seg" er kodeordene som kun gjelder de privilegerte.
Alle politikerne lekte videre, unntatt Erna. Hun ble fjerna.
Ha ei fin helg. Mvh Trodlet
Redigert 15.09.2023 kl 17:16
JUICEitUP
15.09.2023 kl 17:22
6696
Kaster mannen under bussen?? Hva er det for slags fjolleri.
Det er jo han og kun han som har ansvaret og skylden for det som har skjedd. Han har til og med fått beskjed om at han ikke kan eie enkeltaksjer og selv sagt at det har vært få/ingen transaksjoner. Løgn så det renner. Og så skal Erna ta støyten selv - er det det du tenker?
Dette er så alvorlig at det kan ende med at Erna kastes som høyreleder. Og det på tross av at hun har forsøkt å holde sin sti ren. Men når hun ikke engang kan stole på sin mann, da blir det vanskelig. Opplever at hun har forsøkt å ha ryddige linjer her, men det er veldig vanskelig å kontrollere aksjebeholdningen til andre utenom når aksjelistene legges frem en gang i året. Hun har dermed i praksis ikke kunnet kontrollere dette. Det kan ende med at hun er skyldfri, men likevel blir felt - av mannen sin.
Huitfelt sin sak er ganske annerledes. Der har hun bare gitt blaffen i å sjekk opp noe som helst, uten å gi noen føringer av noe slag. Erna forsøkte i alle fall.
Det er jo han og kun han som har ansvaret og skylden for det som har skjedd. Han har til og med fått beskjed om at han ikke kan eie enkeltaksjer og selv sagt at det har vært få/ingen transaksjoner. Løgn så det renner. Og så skal Erna ta støyten selv - er det det du tenker?
Dette er så alvorlig at det kan ende med at Erna kastes som høyreleder. Og det på tross av at hun har forsøkt å holde sin sti ren. Men når hun ikke engang kan stole på sin mann, da blir det vanskelig. Opplever at hun har forsøkt å ha ryddige linjer her, men det er veldig vanskelig å kontrollere aksjebeholdningen til andre utenom når aksjelistene legges frem en gang i året. Hun har dermed i praksis ikke kunnet kontrollere dette. Det kan ende med at hun er skyldfri, men likevel blir felt - av mannen sin.
Huitfelt sin sak er ganske annerledes. Der har hun bare gitt blaffen i å sjekk opp noe som helst, uten å gi noen føringer av noe slag. Erna forsøkte i alle fall.
Redigert 15.09.2023 kl 17:24
trodlet
15.09.2023 kl 17:51
6650
Selvsagt skal Erna ta støyten. Hun har selv ansvaret for å ha oversikten, selv over mannens aktiviteter på børsen. Slik er det ellers i samfunnet. Hvis du låner bort bilen din, så spørrer du om vedkommende har gyldig førerbevis. Selv om vedkommende lyver og svarer ja, at han har, så er det ditt ansvar om det ikke stemmer. Hvis jenta sier hun er 18 år, men hun er bare 15, så er det likevel den voksne sitt ansvar. Hvis ektefellen til en uføretrygdet får litt mer lønn, så er det den uføretrygdede sitt ansvar å rapportere dette inn for så å muligens få redusert trygd.
Jeg finner også Erna sin historie lite troverdig. Hos meg er det ikke automatikk i at en person snakker sant selv om vedkommende er en leder.
Uvitenhet har vært unnskyldningen i flere av disse sakene vi har sett i det siste. Jeg vil nevne en liten episode i min heim. I går kom min 15 år gamle gutt til meg og sa at han ville fiske i et ferskvann i nærheten. Men han var usikker på om det var lov å fiske der. Han ville ha hjelp til å sjekke. Vi fant ut at det ikke var lov. Da fant han på noe annet.
Slik er det man gjør det. 1. Er det lov? 2 Sjekker 3 Agerer deretter.
Jeg tviler på at han hadde sluppet unna med å erklære seg som "uvitende tyv-fisker". Hvis jeg hadde sagt at det er lov, så var det min sønn som hadde fått problemer om han ble tatt for ulovlig fiske.
Mvh Trodlet
Jeg finner også Erna sin historie lite troverdig. Hos meg er det ikke automatikk i at en person snakker sant selv om vedkommende er en leder.
Uvitenhet har vært unnskyldningen i flere av disse sakene vi har sett i det siste. Jeg vil nevne en liten episode i min heim. I går kom min 15 år gamle gutt til meg og sa at han ville fiske i et ferskvann i nærheten. Men han var usikker på om det var lov å fiske der. Han ville ha hjelp til å sjekke. Vi fant ut at det ikke var lov. Da fant han på noe annet.
Slik er det man gjør det. 1. Er det lov? 2 Sjekker 3 Agerer deretter.
Jeg tviler på at han hadde sluppet unna med å erklære seg som "uvitende tyv-fisker". Hvis jeg hadde sagt at det er lov, så var det min sønn som hadde fått problemer om han ble tatt for ulovlig fiske.
Mvh Trodlet
Redigert 15.09.2023 kl 18:18
Mr Karma
15.09.2023 kl 18:54
6594
Enig her med flere hvor mye man straffe Erna for å være gift med den egodusten. Det er tusenvis her i landet som har nærmest blitt torturert, svindlet, misbrukt, og knust av NAV -systemet, spesielt under Erna, (i et system de selv har betalt for) fordi man skal "stimuleres", "motiveres" o.s.v. til jobb. De har kommet ufrivillig ut av jobb p.g.a. helse. Hadde de blitt kurert så hadde de fortsatt vært i jobb. Mens Erna mener skattelette, støtter, mindre byråkrati er medisinen for å stimulere til aktivitet for velstående(som er ikke nødt til å jobbe) for å få aktivitetslysten opp, er medisinen den motsatte for folk som virkelig må leve av arbeidsinntekt. Dette tullet var det Ap som egentlig startet med, godt inspirert av noen tall fra Clinton perioden i USA. Så det er altså tusenvis nå som godt kunne tenke seg at Erna nå får steke i sitt eget fett. Men folk med høy integritet misliker sterkt at noen blir straffet for noe de ikke har gjort. Dette territoriet ser det ut som om Erna er på vei inn i.
Ekteskap skal jo være for gode og onde dager, og nå er hun oppi de onde. Hadde det vært meg hadde det blitt skikkelig månelyst innenfor husets vegger, og jeg hadde straks innført økonomisk skilsmisse. D.v.s. ikke mer fellesøkonomi. Ganske enkelt fordi ektefellen har vist at han kan ikke håndtere det. Hva annet har han skjult? ikke sant? Og i hennes tilfelle hadde jeg så kringkastet det utover hele landet. La fyren manne seg opp og ta ansvaret for at han har satt sin kone i en veldig stygg situasjon. Kanskje fyren trenger litt terapi, kanskje han føler seg noe underlegen og vil ha en slags suksess å vise til og det var ment som en overraskelse. Det KAN være noe godt hjertelag gjemt i dette her, men det er jo litt tøft å bli advart fra statsministerens kontor og bare gi blaffen.
Dette kommer til å bli en vanskelig sak. Tillit er involvert, og tyngden av andre økonomiske snuskesaker i toppolitikken øker på en måte bevisbyrden. Det har vært så mye av dette nå at man har ikke akkurat lyst til å tro på forklaringene lenger.
Ekteskap skal jo være for gode og onde dager, og nå er hun oppi de onde. Hadde det vært meg hadde det blitt skikkelig månelyst innenfor husets vegger, og jeg hadde straks innført økonomisk skilsmisse. D.v.s. ikke mer fellesøkonomi. Ganske enkelt fordi ektefellen har vist at han kan ikke håndtere det. Hva annet har han skjult? ikke sant? Og i hennes tilfelle hadde jeg så kringkastet det utover hele landet. La fyren manne seg opp og ta ansvaret for at han har satt sin kone i en veldig stygg situasjon. Kanskje fyren trenger litt terapi, kanskje han føler seg noe underlegen og vil ha en slags suksess å vise til og det var ment som en overraskelse. Det KAN være noe godt hjertelag gjemt i dette her, men det er jo litt tøft å bli advart fra statsministerens kontor og bare gi blaffen.
Dette kommer til å bli en vanskelig sak. Tillit er involvert, og tyngden av andre økonomiske snuskesaker i toppolitikken øker på en måte bevisbyrden. Det har vært så mye av dette nå at man har ikke akkurat lyst til å tro på forklaringene lenger.
elnomi
15.09.2023 kl 19:06
6569
Erna må gå, så enkelt er det. Erna kan aldri bli statsminister igjen.
JeanPaul
15.09.2023 kl 19:44
6505
Ingen som har påpekt noe lovbrudd enda. Ikke ulovlig å eie aksjer, hverken for han, Solberg eller Støre. Innsidehandel er derimot ulovlig for alle. Hvor lurt det var at han har kjøpt/solgt aksjer er en annen sak. Inntil videre er dette en sak mellom han og hans kone, intet straffbart er bevist.
trodlet
15.09.2023 kl 20:19
6445
Kanskje det ikke er gjort noe ulovlig. Den eneste grunnen er i så fall at det er politikerne selv som vedtar lovene.
Politikerne styrer mye av våre liv og våre muligheter med lover de vedtar. Selv har de et system basert på tillitt. "Erna sa det var slik og slik, så da får vi tro henne på det". For noe sprøyt. Skal vi tro at Sindre kan lyve, men Erna kan ikke lyve? Jeg sier ikke at Erna lyver, men jeg sier at alle kan lyve. Det var jo latterlig å lese at økokrim ikke startet etterforskning på grunn av at Huitfeldt sa at hun var uvitende og uskyldig. Her har alle kriminelle noe å lære. At ingen har kommet på det før.
Politikerne styrer mye av våre liv og våre muligheter med lover de vedtar. Selv har de et system basert på tillitt. "Erna sa det var slik og slik, så da får vi tro henne på det". For noe sprøyt. Skal vi tro at Sindre kan lyve, men Erna kan ikke lyve? Jeg sier ikke at Erna lyver, men jeg sier at alle kan lyve. Det var jo latterlig å lese at økokrim ikke startet etterforskning på grunn av at Huitfeldt sa at hun var uvitende og uskyldig. Her har alle kriminelle noe å lære. At ingen har kommet på det før.
hogan
15.09.2023 kl 20:36
6414
Han hadde innside info om nedstengning av landet eller 190 land, kunne selge seg ut før det raste for det raste jo, rart ikke det blir nevnt, kjempefordel, større innsideinformasjon skal man lete lenge etter. Enkelt å finne ut av sjekke handlene, regner med det var mye salg fra midten av feb og mye kjø etter 20 mars
Redigert 15.09.2023 kl 20:46
Mr Karma
15.09.2023 kl 20:40
6396
Egentlig enig JeanPaul. Bevist skyld er jeg super tilhenger av, selv om mange vrir seg unna p.g.a. det. Norges lover er en side av dette, Norges tillit, en annen. Her mener jeg hun er i deep shit. Hun opererer i en bransje som ikke bare er avhengig av tillit men at folk har tro på vedkommende. Hvor mange er det ikke i Høyre som har mistet en del av lysten til å stå i en valgbod om 2 år og forfekte alle de gode grunner for å få henne tilbake som statsminister. Så har du millioner i landet som forstår ingenting av aksjer, innsideregler, business, o.s.v. Alt de ser er et sammensurium av virksomhet som er visst en skandale og en mann som har tjent på å trade aksjer mens kona har vært statsminister. Og siden det er så mye leven rundt dette må det jo være noe fælt med det, ikke sant ? Ingen røyk uten ild o.s.v. Så generell tillit rakner der også....
Så etter hvert det rent praktiske. Hvis hun blir sittende, vil hun ha politisk kraft nok til å komme seg tilbake til statsminister. Jeg heller mot nei.
Mannen hennes tror jeg kanskje er den som kan redde henne. Han burde kommet ut og tatt 100 % av ansvaret med en troverdig forklaring. Hva slags fyr er egentlig dette? Lar kona gruses for noe han har gjort. Hun skulle ikke ha behøvd å svare på noe som helst. Det er jo han som har handlet aksjer.
Så etter hvert det rent praktiske. Hvis hun blir sittende, vil hun ha politisk kraft nok til å komme seg tilbake til statsminister. Jeg heller mot nei.
Mannen hennes tror jeg kanskje er den som kan redde henne. Han burde kommet ut og tatt 100 % av ansvaret med en troverdig forklaring. Hva slags fyr er egentlig dette? Lar kona gruses for noe han har gjort. Hun skulle ikke ha behøvd å svare på noe som helst. Det er jo han som har handlet aksjer.
trodlet
15.09.2023 kl 20:41
6404
Godt poeng, hogan
Selv om Erna skulle ha klart å ikke si det direkte, så fikk han sikkert en mistanke når han fikk beskjed om å handle inn 10 sekker med toalettpapir før noen andre tenkte tanken på hamstring.
Selv om Erna skulle ha klart å ikke si det direkte, så fikk han sikkert en mistanke når han fikk beskjed om å handle inn 10 sekker med toalettpapir før noen andre tenkte tanken på hamstring.
trodlet
15.09.2023 kl 20:55
6369
Nok en gang, Erna har plikt til å vite.
Som jeg skrev over, det er ikke lov å tyv-fiske selv om ingen hadde sagt til deg at det var fisking forbudt og du handlet/fisket uvitende om forbudet.
-og, en person på uføretrygd kan være helt avhengig av at ektefellen er ærlig om sin inntekt for ikke å begå lovbrudd. Og da kan det bli straff. Hard straff.
Bare slutt å tenke at det dere hører i denne saken er sannheten. Tiden for ubetinget tillit er over for mange nå.
Som jeg skrev over, det er ikke lov å tyv-fiske selv om ingen hadde sagt til deg at det var fisking forbudt og du handlet/fisket uvitende om forbudet.
-og, en person på uføretrygd kan være helt avhengig av at ektefellen er ærlig om sin inntekt for ikke å begå lovbrudd. Og da kan det bli straff. Hard straff.
Bare slutt å tenke at det dere hører i denne saken er sannheten. Tiden for ubetinget tillit er over for mange nå.
TheKurgan
15.09.2023 kl 21:10
6335
Reglene ble faktisk skjerpet og informert av Støre da de satte regjeringen så de er strengere nå enn under forrige regjering, greit å vite.
Så er det bare å følge med videre hvem journalistene graver frem i morgen for her er det nok mye å ta av. En kultur det nå må bli slutt på.
Så er det bare å følge med videre hvem journalistene graver frem i morgen for her er det nok mye å ta av. En kultur det nå må bli slutt på.
*JBJB
15.09.2023 kl 21:18
6332
Hei folkens:))
Og...er dere helt nedsnødd, folkens - selv om Erna ikke har vært involvert i hver enkelt aksjehandel har hun full tilgang til skatteoppgjøret hvert år - hvis ektemannen hadde en årsinntekt på 1,2 mill. i sitt ansettelsesforhold og likningen viste en årsinntekt på 2,7 mill. burde det nok ringe en bjelle - men som tidligere nevnt er det mange på tinget som ikke vet at en krone er mer verdt enn 60 øre - zånn er det bare...ZnageZz...
-TaKK-
Lykke til
Hilzen
Tille Lulla
Og...er dere helt nedsnødd, folkens - selv om Erna ikke har vært involvert i hver enkelt aksjehandel har hun full tilgang til skatteoppgjøret hvert år - hvis ektemannen hadde en årsinntekt på 1,2 mill. i sitt ansettelsesforhold og likningen viste en årsinntekt på 2,7 mill. burde det nok ringe en bjelle - men som tidligere nevnt er det mange på tinget som ikke vet at en krone er mer verdt enn 60 øre - zånn er det bare...ZnageZz...
-TaKK-
Lykke til
Hilzen
Tille Lulla
klart-svar
15.09.2023 kl 22:18
6261
Dette er direkte feil. Ektemannen har skylden, men det er Erna som sitter med det fulle ansvaret. Dersom dette hadde blitt oppdaget mens hun satt som statsminister så hadde hun trukket seg i løpet av en uke. Det er hun som har det fulle ansvaret for at familiemedlemmer ikke misbruker hennes posisjon.
kokkohill
15.09.2023 kl 22:23
6245
Jobber i Industriens organisasjon og får nok der påfyll med innside info. Og dette glemmer mediene i denne saken.
Med så heftig handel må en tro at også fyren sitter med full lønn fra arbeidsgiver og trader til egen lomme halve dagen.
Miste jobben og fengsel er ikke usannsynlig slik jeg ser det. Erna er i denne saken ikke skyldig i noe.
Dette har nok a pressen vist lenge tipper jeg ,slipper saken nå for å dekke over Huitfeldt saken
Med så heftig handel må en tro at også fyren sitter med full lønn fra arbeidsgiver og trader til egen lomme halve dagen.
Miste jobben og fengsel er ikke usannsynlig slik jeg ser det. Erna er i denne saken ikke skyldig i noe.
Dette har nok a pressen vist lenge tipper jeg ,slipper saken nå for å dekke over Huitfeldt saken
Redigert 15.09.2023 kl 22:28
*JBJB
15.09.2023 kl 22:41
6209
Hei koko/folkens:))
Og...Erna er ansvarlig for å sette seg inn i de forhold som kan innbefatte habilitetsforhold, koko - den årlige offentlige skattemeldingen er en del av bildet i og med at Erna og Finnes hadde felles økonomiforhold - se for øvrig innlegg over...ZnageZz...
-TaKK-
Lykke til
Hilzen
Tille Lulla
Og...Erna er ansvarlig for å sette seg inn i de forhold som kan innbefatte habilitetsforhold, koko - den årlige offentlige skattemeldingen er en del av bildet i og med at Erna og Finnes hadde felles økonomiforhold - se for øvrig innlegg over...ZnageZz...
-TaKK-
Lykke til
Hilzen
Tille Lulla
bravi
15.09.2023 kl 22:57
6175
Tviler på at det kan bevises at Sindre har gjort noe ulovlig. Det eneste ulovlige Sindre kan ha gjort er innsidehandel, det må i så fall bevises. Selv etter en gjennomgang av alle de 3600 sluttsedlene sett opp i mot tidspunkter for regjerings vedtak osv. skal det veldig mye til at Sindre blir dømt.
Erna vil kjempe for å få fortsette i politikken, men for planen om å bli statsminister i 2025 er denne saken definitivt spikeren i kista, hun redder seg ikke med å slenge Sindre under bussen.
Det verste og mest ødeleggende for tilliten til både Høyre og Erna er dekkoperasjonene før valget og at nyheten ble hindret å komme ut i offentligheten før valget. Høyre har måttet jobbe målbevisst med E24 og andre for å få utsatt nyheten. Ikke tillitvekkende arbeid akkurat.
Lurer på hva Borten Moe tenker om denne saken og saken til Anniken.
Erna vil kjempe for å få fortsette i politikken, men for planen om å bli statsminister i 2025 er denne saken definitivt spikeren i kista, hun redder seg ikke med å slenge Sindre under bussen.
Det verste og mest ødeleggende for tilliten til både Høyre og Erna er dekkoperasjonene før valget og at nyheten ble hindret å komme ut i offentligheten før valget. Høyre har måttet jobbe målbevisst med E24 og andre for å få utsatt nyheten. Ikke tillitvekkende arbeid akkurat.
Lurer på hva Borten Moe tenker om denne saken og saken til Anniken.
keisam
15.09.2023 kl 23:43
6106
Det er blitt påpekt brudd mot håndboka og instrukser fra SMK. I tillegg eksisterer det en del uskrevne lover, etikk og moral som forventes blir holdt i et demokrati. Habiliteten arves selvfølgelig fra Erna til Sindre, og begge må omfattes som en. Slik jeg ser denne saken er det flere straffbare forhold, men pr i dag er det vel bare Hydro-delen som kanskje kan dømmes i retten. Folke kan straffe henne under valg, t.o.m under meningsmålingene.
Erna som statsminister setter ofte dagsorden og i mange av tilfellene vil enkelte selskaper på børsen bli påvirket. Kan være tilstrekkelig med at Erna sier hun skal til Ulsteinvik i neste uke, og det kan enkelt kobles opp mot verftsindustrien og agere ut fra dette. Jeg kunne gjerne ønsket meg tilgang til statsministerens kalender.
Ja, det er ikke ulovlig men veldig uklokt at de skal eie aksjer. Gamle demokratiske prinsipper for de tillitsvalgte tilsier at de ikke skal bindes opp på noen måte og ikke berike seg selv. De burde ikke eie eiendom, være gift og i hvert fall ikke eie aksjer. Er ikke så mange år siden Støre ryddet opp i sine enkeltaksjer og satte sine penger andre steder, tror det var før valget i 2017.
Erna som statsminister setter ofte dagsorden og i mange av tilfellene vil enkelte selskaper på børsen bli påvirket. Kan være tilstrekkelig med at Erna sier hun skal til Ulsteinvik i neste uke, og det kan enkelt kobles opp mot verftsindustrien og agere ut fra dette. Jeg kunne gjerne ønsket meg tilgang til statsministerens kalender.
Ja, det er ikke ulovlig men veldig uklokt at de skal eie aksjer. Gamle demokratiske prinsipper for de tillitsvalgte tilsier at de ikke skal bindes opp på noen måte og ikke berike seg selv. De burde ikke eie eiendom, være gift og i hvert fall ikke eie aksjer. Er ikke så mange år siden Støre ryddet opp i sine enkeltaksjer og satte sine penger andre steder, tror det var før valget i 2017.
Marketwatch
15.09.2023 kl 23:57
6080
La nå Sindre få ha sin hobby i fred. Tror ikke han har gjort en katt fortred med sine kjøp og salg. Han kjedet seg sikkert i statsministerboligen mens fruen var på møte etter møte, han kunne gjort verre ting enn å prøve seg på noen trader. Antall transaksjoner synes også innenfor, for en som er mer enn medium interessert i aksjer. Ellers er det spesielt å observere hvor mange som er villig "til å kaste den første sten", selv om saksforholdet her langt fra er avklart. Særlig rikskjendisene er snar til å utbasunere sin fordømmelse, kanskje de burde prøve å se"bjelken i sitt egen øye", det er vel svært få som toler at alt de har gjort her i livet blir belyst og stilt ut til spott og spe. Ja, det er alvorlig om innsideinfo er brukt til å berike seg selv, men kanskje pressen burde begynne å se nærmere på hvilken innsideinfo som flyter blandt de virkelig store fiskene, gjennom et langt liv har jeg ihvertfall sett utallige kursbevegelser på OSE, som ikke kan forklares på annen måte enn at noen visste noe på forhånd. Men Hegnar og andre er kanskje ikke interssert i å sette søkelyset på dette?
bravi
16.09.2023 kl 00:15
6054
Ja aksjehandlene til Sindre er liksom hovedfokuset i media nå, for meg kan fyren bare holde på. Det som er alvorlig og bør etterforskes er tidspunktet for offentligjøringen, 4 dager etter valget. Ser vi på at det er 2 år siden Erna gikk av som statsminister lukter det stygt av tidspunktet kan man si. Hvordan hadde valgresultatet for Høyre sett ut hvis saken hadde blitt offentlig før valget, f.eks i forrige uke?
Snakkes mye om hvor ille det er i US med Trump osv. men kanskje på tide at vi feier for egen dør her i landet før vi kritiserer andre.
Snakkes mye om hvor ille det er i US med Trump osv. men kanskje på tide at vi feier for egen dør her i landet før vi kritiserer andre.
Sigsig
16.09.2023 kl 00:59
6011
Finnes og Solberg har diskutert næringspolitikk til frokost og middag, iflg Kapital-intervju, og de har sittet mer eller mindre innestengt i lange koronaperioder der tiltak har påvirket kursene radikalt. Her er det såpass mye å grave i at Solberg garantert er ferdig. Nordic Mining er bare toppen av isfjellet.
Forøveig enig i at det meste alvorlige her vil være om informasjon strategisk har vært tilbakeholdt til etter valget. Solberg har iallfall lykkes med å øke politikerforakten.
Forøveig enig i at det meste alvorlige her vil være om informasjon strategisk har vært tilbakeholdt til etter valget. Solberg har iallfall lykkes med å øke politikerforakten.
Tm3P
16.09.2023 kl 07:43
5871
Har Sindre en bruker her tro? Ikke umulig.
Hei Sindre :)
Gått fra tøffelgutt til badboy på en dag, ikke verst!
Hei Sindre :)
Gått fra tøffelgutt til badboy på en dag, ikke verst!
JeanPaul
16.09.2023 kl 08:49
5802
Den vanlige mann/kvinne i gaten reagerer på antall transaksjoner på 3643 over 8 år, det ropes om spillegalskap og at han ikke kunne hatt en annen jobb. Da vet de lite om ordrer som kan etableres kvelden før børsen åpner, samt verktøy som bistår med kjøp/salg. Hadde de selv talt opp sitt eget antall sms/snapper/antall timer pornosurfing ila en 8 årsperiode hadde hans påståtte "spillegalskap" blitt stilt i skyggen. Gjelder forsåvidt også antall innlegg på chatte-forum......
bravi
16.09.2023 kl 09:39
5734
For Sindre er dette en sak om han har gjort noe ulovlig, det er en saj for press og/ eller økokrim å grave i.
I forhold til velgerne var det en alvorlig tabbe av Erna og Høyre at de valgte å få utsatt offentliggjøringen til 4 dager etter valget. Dog var det noe mumling (bygging av alibi) før valget, men ingenting som fikk betydning for resultatet.
Jeg hadde ikke tenkt å stemme i hele tatt ved valget men dessverre gikk jeg å stemte høyre denne gangen, det kunne jeg også ha gjort hvis de hadde offentliggjort hele saken før valget, dvs. lagt kortene på bordet i rett tid. Men å komme med saken 4 dager etter valget er kjeltringstreker mye værre enn noen insidehandler, det bekrefter moralen til Erna og ledelsen i Høyre. Dette er å jukse med valget.
I forhold til velgerne var det en alvorlig tabbe av Erna og Høyre at de valgte å få utsatt offentliggjøringen til 4 dager etter valget. Dog var det noe mumling (bygging av alibi) før valget, men ingenting som fikk betydning for resultatet.
Jeg hadde ikke tenkt å stemme i hele tatt ved valget men dessverre gikk jeg å stemte høyre denne gangen, det kunne jeg også ha gjort hvis de hadde offentliggjort hele saken før valget, dvs. lagt kortene på bordet i rett tid. Men å komme med saken 4 dager etter valget er kjeltringstreker mye værre enn noen insidehandler, det bekrefter moralen til Erna og ledelsen i Høyre. Dette er å jukse med valget.
Mr Karma
16.09.2023 kl 10:10
5681
Enig med deg nå bravi. Har i det lengste holdt på at bevisene skal regjere samt dette at han aktivt drev og førte henne bak lyset. For alt vi vet har han forsikret henne i årevis at hun ikke har noe å være engstelig for.
Men dette som har kommet fram at hun har vært leder for en konspirasjon som aktivt har ønsket å holde dette skjult til etter valget er utilgivelig. Glem Finnes. Nå er det Erna Solberg sine valg som skal dømmes. Det blir strykkarakter. Hun må bort.
Jeg tror hun er ferdig, Raset er i gang, det har bare ikke nådd henne enda.
Jeg har aldri helt fortstått hva det var som var bra med henne til å begynne med.
Men dette som har kommet fram at hun har vært leder for en konspirasjon som aktivt har ønsket å holde dette skjult til etter valget er utilgivelig. Glem Finnes. Nå er det Erna Solberg sine valg som skal dømmes. Det blir strykkarakter. Hun må bort.
Jeg tror hun er ferdig, Raset er i gang, det har bare ikke nådd henne enda.
Jeg har aldri helt fortstått hva det var som var bra med henne til å begynne med.
vicktor
16.09.2023 kl 12:26
5549
Fluefiskeren
" Får for lav lønn " ? Ja, det skulle man nesten tro, når enkelte ikke har penger til solbriller en gang.
Nå har vi hatt en rekke saker hvor våre politikere tydeligvis ikke forstår de lover og regler de selv har utformet.
Det merkelige er at, i disse sakene så kommer de hele tiden ut med gevinst ?
Vi burde kvittet oss med alle våre politikere og heller innført et nytt styresett, slik som i Sveits.
Vi har politikere i dette landet som det ikke stilles krav til, vedrørende utdannelse og praksis.
Til og med vaksekjerringer stilles det krav til i dag, men ikke våre folkevalgte, det er helt høl i hue
" Får for lav lønn " ? Ja, det skulle man nesten tro, når enkelte ikke har penger til solbriller en gang.
Nå har vi hatt en rekke saker hvor våre politikere tydeligvis ikke forstår de lover og regler de selv har utformet.
Det merkelige er at, i disse sakene så kommer de hele tiden ut med gevinst ?
Vi burde kvittet oss med alle våre politikere og heller innført et nytt styresett, slik som i Sveits.
Vi har politikere i dette landet som det ikke stilles krav til, vedrørende utdannelse og praksis.
Til og med vaksekjerringer stilles det krav til i dag, men ikke våre folkevalgte, det er helt høl i hue