Politikere og aksjer
trodlet
15.09.2023 kl 10:12
32478
Nå fikk vi svar på hvorfor det har vært stille fra Erna gjennom AP sine skandaler.
Erna løste skandalen på en annen måte enn de andre skandaliserte politikerne. Hun kaster ektemannen under bussen. Litt Donald Trump-stil.
Sindre Finnes har handlet aksjer 3600 ganger mens Erna var statsminister. Dette er flere handler hver dag eneste dag, i snitt. Hvordan har Sindre tid til dette mens han er i jobb? Har han hevet millionlønn finansiert av skattepenger mens han egentlig har sittet på kontoret og tradet?
Det er fortsatt stille fra andre politiske partier.
Lykke til som ærlig trader blant alle kjeltringene.
Mvh Trodlet
Erna løste skandalen på en annen måte enn de andre skandaliserte politikerne. Hun kaster ektemannen under bussen. Litt Donald Trump-stil.
Sindre Finnes har handlet aksjer 3600 ganger mens Erna var statsminister. Dette er flere handler hver dag eneste dag, i snitt. Hvordan har Sindre tid til dette mens han er i jobb? Har han hevet millionlønn finansiert av skattepenger mens han egentlig har sittet på kontoret og tradet?
Det er fortsatt stille fra andre politiske partier.
Lykke til som ærlig trader blant alle kjeltringene.
Mvh Trodlet
Redigert 15.09.2023 kl 11:15
Du må logge inn for å svare
Blue Cow Group
20.09.2023 kl 02:59
1845
"derfor jeg betale 46 % i skatt.
Når jeg så går og handler i butikken, så må jeg betale 25 % mva
Da betaler jeg altså 71 %"
Haha neineinei, det er sånn Hegnar regner prosent det! ;D
100 kr, 46% i skatt da har du 54kr igjen som du så betaler 25% eller 13,50 i moms på, 54 - 13,50 = 40,50 så ca 59,5% blir det, ikke 71 :)
Da betaler jeg altså 71 %"
Haha neineinei, det er sånn Hegnar regner prosent det! ;D
100 kr, 46% i skatt da har du 54kr igjen som du så betaler 25% eller 13,50 i moms på, 54 - 13,50 = 40,50 så ca 59,5% blir det, ikke 71 :)
vicktor
20.09.2023 kl 01:13
1877
Lynmann
Jeg lurer på hvor du har fått tak i disse tallene ?
Jeg er pensjonist, har en liten formue og må derfor jeg betale 46 % i skatt.
Da betaler jeg altså 71 %
I tillegg til dette kommer en masse avgifter som bompenger, dokumentavgift , registrering av bil , nytt pass, egenandeler helse og
årsavgift på bil. Våre politikere tar jo tilbake nesten alle penger vi for .
Kjenner du til et land som er verdens rikeste, hvor husholdningene har den høyeste gjeldsgraden i hele OECD og
hvor folk blir fattigere og fattigere, samt at mat køene blir stadig lengre og lengre utenfor hjelpesentralene .
Det landet heter Norge og blir styrt av en sosialistisk regjering.
Jeg lurer på hvor du har fått tak i disse tallene ?
Jeg er pensjonist, har en liten formue og må derfor jeg betale 46 % i skatt.
Da betaler jeg altså 71 %
I tillegg til dette kommer en masse avgifter som bompenger, dokumentavgift , registrering av bil , nytt pass, egenandeler helse og
årsavgift på bil. Våre politikere tar jo tilbake nesten alle penger vi for .
Kjenner du til et land som er verdens rikeste, hvor husholdningene har den høyeste gjeldsgraden i hele OECD og
hvor folk blir fattigere og fattigere, samt at mat køene blir stadig lengre og lengre utenfor hjelpesentralene .
Det landet heter Norge og blir styrt av en sosialistisk regjering.
Det var mye svada på en gang.
Livskvalitet måles ikke i hva som går over hvilket budsjett.
Livskvalitet er alt annet.
Norge har en meget høy andel fattige ( selv om Erna har avskaffet begrepet), målt utfra OECD tall. De fleste land med respekt for seg selv har bedre måter å måle fattigdom på, og bruker dette til å kompensere disse for tapt kjøpekraft på ulike måter. I Norge blir du ikke matet med tall om fattigdom,og politikere diskuterer ikke hvordan den skal bekjempes.
Norge har en usedvanlig høy antall med studenter som har alvorlige psykiske plager ( gamle tall viste 6x så høyt som i Nederland. Nye tall finner jeg ikke, fordi politikere i Norge ikke vill at det blir kjent, slik at man ikke stiller KRAV om å gjøre noe med det). DET illustrerer ( mangel på) livskvalitet.
Expats har den nestlaveste trivsel av alle land dette ble målt i. Det illustrerer ikke bare livskvaliteten de opplever, men illustrerer også at indoktrinering i Norge fungerer som bare det: avviket mellom de indoktrinerte nordmenn og resten av verden er enorm. Det minner meg om at de fleste russere mener at Putin gjør en god jobb….
Hadde nordmenn blitt matet med mange fakta om hvordan det virkelig er stilt i kongeriket ( slik man gjør i de få gjenværende demokratier), så hadde det garantert blitt en dramatisk omfordeling av midler i Norge. Det trenges om man skal bli kvitt den enorme rovdrift Staten begår overfor sin normalbefolkning.
Skal det bli en endring på det, må jo Norge begynne med å kartlegge realitetene i Norge og gjøre det lett tilgjengelig. Neste skritt er at media formidler fakta videre ( ikke helt uproblematisk når eliten eier hva vi blir matet med.). Siste skritt er at partier diskuterer hvordan de skal angripe problemene, og det vil jo kreve en kulturrevolusjon, når de kun bruker tid på å rakke ned på andre partier.
Så i mine øyne så lever vi i Norge i et sosialt sett konkursbo, hvor politikken og diskusjonene går på usaklig piss og ikke de reelle samfunnsproblemer. Da kan vi like greit ha en diktator til å styre landet, og håpe på at han har hjertet på rett plass.
Livskvalitet måles ikke i hva som går over hvilket budsjett.
Livskvalitet er alt annet.
Norge har en meget høy andel fattige ( selv om Erna har avskaffet begrepet), målt utfra OECD tall. De fleste land med respekt for seg selv har bedre måter å måle fattigdom på, og bruker dette til å kompensere disse for tapt kjøpekraft på ulike måter. I Norge blir du ikke matet med tall om fattigdom,og politikere diskuterer ikke hvordan den skal bekjempes.
Norge har en usedvanlig høy antall med studenter som har alvorlige psykiske plager ( gamle tall viste 6x så høyt som i Nederland. Nye tall finner jeg ikke, fordi politikere i Norge ikke vill at det blir kjent, slik at man ikke stiller KRAV om å gjøre noe med det). DET illustrerer ( mangel på) livskvalitet.
Expats har den nestlaveste trivsel av alle land dette ble målt i. Det illustrerer ikke bare livskvaliteten de opplever, men illustrerer også at indoktrinering i Norge fungerer som bare det: avviket mellom de indoktrinerte nordmenn og resten av verden er enorm. Det minner meg om at de fleste russere mener at Putin gjør en god jobb….
Hadde nordmenn blitt matet med mange fakta om hvordan det virkelig er stilt i kongeriket ( slik man gjør i de få gjenværende demokratier), så hadde det garantert blitt en dramatisk omfordeling av midler i Norge. Det trenges om man skal bli kvitt den enorme rovdrift Staten begår overfor sin normalbefolkning.
Skal det bli en endring på det, må jo Norge begynne med å kartlegge realitetene i Norge og gjøre det lett tilgjengelig. Neste skritt er at media formidler fakta videre ( ikke helt uproblematisk når eliten eier hva vi blir matet med.). Siste skritt er at partier diskuterer hvordan de skal angripe problemene, og det vil jo kreve en kulturrevolusjon, når de kun bruker tid på å rakke ned på andre partier.
Så i mine øyne så lever vi i Norge i et sosialt sett konkursbo, hvor politikken og diskusjonene går på usaklig piss og ikke de reelle samfunnsproblemer. Da kan vi like greit ha en diktator til å styre landet, og håpe på at han har hjertet på rett plass.
Redigert 20.09.2023 kl 01:40
vicktor
20.09.2023 kl 00:40
1885
omans
" avslørt dårlig dømmekraft "
Vi andre i dette landet, må følge de lover og regler som til en hver tid gjelder og det må også
våre politikere gjøre. Det kan ikke være slik at vi må lage nye regler hver gang en politiker " har hatt dårlig dømmekraft "
Politikerne arbeider daglig med lover og regler og burde derfor ha en bedre forståelse av lovverket, enn oss andre.
Erna ble advart allerede i 2013 om at han hadde aksjer. Og hun har gang på gang bagatellisert disse aksje handlene.
" avslørt dårlig dømmekraft "
Vi andre i dette landet, må følge de lover og regler som til en hver tid gjelder og det må også
våre politikere gjøre. Det kan ikke være slik at vi må lage nye regler hver gang en politiker " har hatt dårlig dømmekraft "
Politikerne arbeider daglig med lover og regler og burde derfor ha en bedre forståelse av lovverket, enn oss andre.
Erna ble advart allerede i 2013 om at han hadde aksjer. Og hun har gang på gang bagatellisert disse aksje handlene.
Lynmann
20.09.2023 kl 00:33
1873
"Politikkere SKAL etterstrebe best mulig livskvalitet til flest mulig folk, basert på fakta. Slike politikere finner du ikke her i Norge for øyeblikket."
Neivel?
Om fakta er av interesse:
Norske innbyggjarar får direkte og indirekte offentleg betalte velferdstenester for 340.000 kroner. Årleg, pr. innbyggjar.
Toppa med 62.000 oljekroner frå SPU.
Svensken får omfordelt vel 100.000 kroner over statsbudsjettet.
For dette betalar "vanlege folk" ein Nice Price på i gjennomsnitt 82.000 kroner.
Kjenner du til andre land med politikarar som sørgjer for ein betre "sluttrekning" til sine innbyggjarar?
Neivel?
Om fakta er av interesse:
Norske innbyggjarar får direkte og indirekte offentleg betalte velferdstenester for 340.000 kroner. Årleg, pr. innbyggjar.
Toppa med 62.000 oljekroner frå SPU.
Svensken får omfordelt vel 100.000 kroner over statsbudsjettet.
For dette betalar "vanlege folk" ein Nice Price på i gjennomsnitt 82.000 kroner.
Kjenner du til andre land med politikarar som sørgjer for ein betre "sluttrekning" til sine innbyggjarar?
Lynmann
20.09.2023 kl 00:18
1884
"15 prosent av de som stemte på Høyre ikke ville gjort det hvis de hadde kjent til dette før valget"
-Kjent til "dette"...
Er det dette "dette" illustrert ved alle spekulasjonane her inne, som skulle ha danna fundamentet som velgjarane skulle basera valget sitt på?
Like håplaust som når LO betalar Klassekampen for å spørja folk:
-Burde dei rike betala meir skatt?
Veit folk kva "dei rike" betalar i skatt, når dei skal svara på om dei rike burde betala meir skatt?
Og kven "rike" er det snakk om?
-Dei 100 rikaste?
-milliardærane?
-Dei 1000 rikaste?
-Dei 13.122 som tok ut over ein million i utbyte i 2021?
-Øverste desil?
-Kjent til "dette"...
Er det dette "dette" illustrert ved alle spekulasjonane her inne, som skulle ha danna fundamentet som velgjarane skulle basera valget sitt på?
Like håplaust som når LO betalar Klassekampen for å spørja folk:
-Burde dei rike betala meir skatt?
Veit folk kva "dei rike" betalar i skatt, når dei skal svara på om dei rike burde betala meir skatt?
Og kven "rike" er det snakk om?
-Dei 100 rikaste?
-milliardærane?
-Dei 1000 rikaste?
-Dei 13.122 som tok ut over ein million i utbyte i 2021?
-Øverste desil?
Lynmann
20.09.2023 kl 00:00
1909
"Da er du den eneste i Norge som holder fast ved at Erna ikke visste noe før valget ble avholdt."
Tull. Dette var hovedoppslag på Dagsrevyen fredagen FØR valget.
https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/202309/NNFA19090823/avspiller
Tull. Dette var hovedoppslag på Dagsrevyen fredagen FØR valget.
https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/202309/NNFA19090823/avspiller
omans
19.09.2023 kl 23:49
1923
^Det er jo litt merkelig at hver gang de blir avslørt, så har de kommet ut med en økonomisk gevinst*
Følger deg ikke på denne. Det er avslørt dårlig dømmekraft på noen personer ift sin posisjon,, de som har gjort noe straffbart blir straffet ihh til lovverket. SF hadde lov å handle på børs, men burde ha forstått sin rolle som husbond.
Følger deg ikke på denne. Det er avslørt dårlig dømmekraft på noen personer ift sin posisjon,, de som har gjort noe straffbart blir straffet ihh til lovverket. SF hadde lov å handle på børs, men burde ha forstått sin rolle som husbond.
Det som egentlig er verst er at politikere over hele linja ikke fører politikk og av den grunn kan nesten samtlige av de tar sin hatt og drive med noe fornuftig isteden. Politikkere SKAL etterstrebe best mulig livskvalitet til flest mulig folk, basert på fakta. Slike politikere finner du ikke her i Norge for øyeblikket. De fleste er inni politikken av andre grunner. Jeg har for første gang i mit liv ikke funnet et eneste parti å stemme på, og da betyr det at ikke et eneste parti er i nærhet av å ivareta vanlige folks interesser. Alle har sine kjepphester, men alle sender sluttregningen til vanlige husholdninger. Da kan du dra til helvete for min del.
Når det er sagt så mener jeg at hverken Moxnes, Erna, Moe eller Huitfeldt burde miste sine verv på grunn av det som har kommet frem. De må gjøre opp for seg, og så må de leve med konsekvensene, men å miste « jobben» av den grunn er bare moralisme og politisering.
Når det er sagt så mener jeg at hverken Moxnes, Erna, Moe eller Huitfeldt burde miste sine verv på grunn av det som har kommet frem. De må gjøre opp for seg, og så må de leve med konsekvensene, men å miste « jobben» av den grunn er bare moralisme og politisering.
Redigert 19.09.2023 kl 23:43
vicktor
19.09.2023 kl 22:49
1992
omans
" En burde nok hatt klarere regler for disse personene "
Disse ordene blir brukt om og om igjen, hver gang våre politikere blir tatt med buksene nede.
Det er jo litt merkelig at hver gang de blir avslørt, så har de kommet ut med en økonomisk gevinst.
Våre politikere har økonomiske rådgivere og jurister, som de kan rådføre seg med.
De arbeider daglig med lover og regler og er med det de som burde være best kjent regelverket.
Nei, vi trenger et strengere lovverk og straff, for å bekjempe og forebygge slik adferd.
" En burde nok hatt klarere regler for disse personene "
Disse ordene blir brukt om og om igjen, hver gang våre politikere blir tatt med buksene nede.
Det er jo litt merkelig at hver gang de blir avslørt, så har de kommet ut med en økonomisk gevinst.
Våre politikere har økonomiske rådgivere og jurister, som de kan rådføre seg med.
De arbeider daglig med lover og regler og er med det de som burde være best kjent regelverket.
Nei, vi trenger et strengere lovverk og straff, for å bekjempe og forebygge slik adferd.
omans
19.09.2023 kl 22:07
2054
Når det gjelder hva hun visste sånn kort tid før valget, så blir det nok i sakens natur å evt skåne alle folkene som har stått på i valgkampen både ute i lokal lage/kommunene og andre steder., for noe som kan ødelegge og ta fokus fullstendig bort fra hva det skal handle om de siste dagene. Velgernes valg. Det hadde vært absurd med pressekonferanse om dette på fredag når folk går til urnene søndag/mandag. Naturlig med ro da og fokus på selve valget.
Blue Cow Group
19.09.2023 kl 22:03
2073
Erna leser aviser sier ho, ho skjønner bare ikke hva det står der ifølge ho sjøl igjen.
https://www.finansavisen.no/politikk/2023/09/19/8037438/erna-skjonte-ikke-fa-sak?internal_source=sistenytt
https://www.finansavisen.no/politikk/2023/09/19/8037438/erna-skjonte-ikke-fa-sak?internal_source=sistenytt
omans
19.09.2023 kl 21:25
2124
Det er kjent hvordan forløpet har vært. Har ikke fulgt med idag, registrerer at hun erkjenner å ha skullet konfrontere mannen tidligere, men igår var uttalelsen fra høyre at de ikke fikk noe fullstendig liste før onsdag etter valget. Hva Erna visste kan jeg ikke vite, men jeg kan ikke tenke meg at hun visste omfanget av dette. Normalt er det lov å handle på børsen for enkeltpersoner. En burde nok hatt klarere regler for disse personene, men SF burde iallefall ha visst bedre. Fra dette til å kreve gjenvalg i kommune og fylkesting valget er drøyt.
Redigert 19.09.2023 kl 21:26
Fluefiskeren
19.09.2023 kl 18:26
2209
Jo, men en undersøkelse viser at hele 15 prosent av de som stemte på Høyre ikke ville gjort det hvis de hadde kjent til dette før valget. Det kunne gitt et annet resultat i flere byer.
« Flere ville stemt annerledes
Ifølge undersøkelsen ville flere Høyre-velgere endret mening hvis Finnes-saken hadde kommet før valget.
15 prosent av de som stemte Høyre i valget svarer at de ville stemt annerledes hvis de var kjent med saken.
81 prosent av Høyre-velgerne svarer derimot at de ville stemt det samme.»
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/halvparten-mener-solberg-bor-ga-av/16056925/
« Flere ville stemt annerledes
Ifølge undersøkelsen ville flere Høyre-velgere endret mening hvis Finnes-saken hadde kommet før valget.
15 prosent av de som stemte Høyre i valget svarer at de ville stemt annerledes hvis de var kjent med saken.
81 prosent av Høyre-velgerne svarer derimot at de ville stemt det samme.»
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/halvparten-mener-solberg-bor-ga-av/16056925/
Da er du den eneste i Norge som holder fast ved at Erna ikke visste noe før valget ble avholdt. Da leser Erna ikke aviser, har ingen rådgivere som orienterer henne, og/ eller holder hun fast ved den virkeligheten hun vil vi skal sitte med.
Det siste er i såfall det som er Norge i et nøtteskall: Man mater befolkningen med det politikere/ media vil du skal bli matet med, fremfor fakta ( det man mates med i mellomeuropa). Da har ingen et grunnlag til å stemme på et parti nær sin egen overbevisning.
Samtlige av de etablerte partier synes at et slikt samfunn er greit å ha ( og slik er veldig likt Putinland).
Det jeg vil er at befolkningen mates med fakta om rikets tilstand… men slikt info får du ikke, og om den finnes er den vanskelig å få tak i, i motsetning til de få gjenværende ekte demokratier.
Jeg forkaster både den offentlige hengingen av Moxnes Huitfeldt og Erna, men at de ikke har orden i egne sysaker illustrerer en liten del av problemet med norske politikere.
Det siste er i såfall det som er Norge i et nøtteskall: Man mater befolkningen med det politikere/ media vil du skal bli matet med, fremfor fakta ( det man mates med i mellomeuropa). Da har ingen et grunnlag til å stemme på et parti nær sin egen overbevisning.
Samtlige av de etablerte partier synes at et slikt samfunn er greit å ha ( og slik er veldig likt Putinland).
Det jeg vil er at befolkningen mates med fakta om rikets tilstand… men slikt info får du ikke, og om den finnes er den vanskelig å få tak i, i motsetning til de få gjenværende ekte demokratier.
Jeg forkaster både den offentlige hengingen av Moxnes Huitfeldt og Erna, men at de ikke har orden i egne sysaker illustrerer en liten del av problemet med norske politikere.
Kajtek
19.09.2023 kl 18:15
2229
Enige med deg. Det er politikken man velger. Nå er det snakk bare om Erna men Anniken og Brenna er glemt. Inhabilitet er inhabilitet. Det er ikke rart for meg at Sindre satset på nedgang på børsen etter nye korona tiltak. Jeg selv solgte alt i Skagenfondene. Jeg var redd å tape alt. Det viser seg å være tabbe fra min side men det var slik jeg reagerte på det. For meg virker det som Sindre ble hektet på det. Akkurat som de som er spilleavhengige. Han gamblet. Det er selvfølgelig ingen unnskyldning. Veldig synd for Erna. Jeg tror at karrieren hennes er over. Men å bruke tidspunktet til når nyheten kom ut til å være avgjørende om Erna må gå eller ikke er helt feil. Jeg hadde stemt på Høyre uansett. Jeg stemte på Høyre lenge før valget, lenge før sakene med Brenna, Anniken kom fram. Det var Høyres politikk jeg stemte på.
omans
19.09.2023 kl 17:09
2278
Og hva så? Hva samtaler gikk ut på mellom ektefellene har vært i den forbindelse har blitt spekulasjoner tatt ut av proporsjoner. Svært sannsynlig SF holdt på bevisst skjult for Erna, og hun kunne ikke forestille seg en slik aktivitet. Dessuten, poenget er at sak ikke handler om dette, når man skal velge retning for sitt politiske valg for sin kommune.
Redigert 19.09.2023 kl 17:10
Ja, du dokumenterer dine verdiløse utsagn veldig bra👏👏.
Var det ikke nettopp Erna, som i rene Putin stil stengte ned Norge under Corona, og brukte anledningen til å overføre milliarder av kroner fra felkeskassen til Statoil?
Mens man i hele EU diskuterer hvordan man kan gjennomføre en grønn omstilling uten at husholdninger mister kjøpekraft, så sitter vi her på berget med en gjeng verdiløse politikere som meler sin egen kake og driter i befolkningen. Siste eksempelet i en lang rekke er Erna, som beviselig har holdt unna vesentlig info fra velgere, og dermed undergraver restene av det som en gang så ut som å kunne bli et lovende demokrati, men nå er en kapitalanarkistisk stat med sterke fascistiske innslag overfor sin befolkning ( som holdes sterk undertrykt, og som ikke mates med vesentlig info om rikets tilstand).
Var det ikke nettopp Erna, som i rene Putin stil stengte ned Norge under Corona, og brukte anledningen til å overføre milliarder av kroner fra felkeskassen til Statoil?
Mens man i hele EU diskuterer hvordan man kan gjennomføre en grønn omstilling uten at husholdninger mister kjøpekraft, så sitter vi her på berget med en gjeng verdiløse politikere som meler sin egen kake og driter i befolkningen. Siste eksempelet i en lang rekke er Erna, som beviselig har holdt unna vesentlig info fra velgere, og dermed undergraver restene av det som en gang så ut som å kunne bli et lovende demokrati, men nå er en kapitalanarkistisk stat med sterke fascistiske innslag overfor sin befolkning ( som holdes sterk undertrykt, og som ikke mates med vesentlig info om rikets tilstand).
omans
19.09.2023 kl 16:26
2330
Han tror sikkert velgere er idioter som stemmer ift popularitet og ikke ift sak. All fråtsingen i dette er for det meste anført av de dårlige taperne som ble snurt for et smertelig nederlag ikke opplevd på mange mange år.
Redigert 19.09.2023 kl 16:28
Lynmann
19.09.2023 kl 16:15
2353
Ja det har stor tyngde, Mats Gilberg som vil ha omvalg..
nordnes skrev:
"samme fyren som steller i stand et kalas under nedstengningen".
Substansen i kritikken er altså eit kalas der ho ikkje var tilstades: "Om en deler et langbord i tre så forblir smittefaren den samme."
"Erna har hele tiden satt egne interesser foran landets"
Grov kritikk som du underbyggjer med ovenståande eksempel?
nordnes skrev:
"samme fyren som steller i stand et kalas under nedstengningen".
Substansen i kritikken er altså eit kalas der ho ikkje var tilstades: "Om en deler et langbord i tre så forblir smittefaren den samme."
"Erna har hele tiden satt egne interesser foran landets"
Grov kritikk som du underbyggjer med ovenståande eksempel?
Hvem har ikke det? Ser du ikke hva jeg skriver
Men du ser ikke forskjell på 1mnd ferie og 3.5 mnd
Så jeg skal ikke skrive hva du bør oppdatere ;)
Men du ser ikke forskjell på 1mnd ferie og 3.5 mnd
Så jeg skal ikke skrive hva du bør oppdatere ;)
Whatnow
19.09.2023 kl 12:23
2464
Folk må trekke pusten og tenke seg litt om her. Alle har jo rett til å forsvare seg iforhold til lovverket. Evt etterforskning har ikke startet engang og folk er allerede helt ville. Tell til 10 og så får vi se etterhvert utfallet. Det er jo lovene som her må forandres, de er jo vage og kan tolkes på ulikt vis alt ettersom. For eks. kan Sindre mene at Erna er alt for forsiktig i henhold til lovene når det gjelder aksjer og at han tross alt holder seg innenfor gråsonen i lovene. Vi lever heldigvis i en rettstat og det tror jeg vi skal være glad for når vi ser den opphausa lynsjestemning som vi ser. Anniken saken er jo helt lik og den hører vi plutslig ingenting mer fra. Det virker på enkelte her på forumet at følelser og meninger skal gå før lovene våre. Tror de må lese seg litt opp her, for det kan være mange tilfeller der en sak føler umoralsk og forkastlig ut for akkurat deg men er helt innenfor av hva som er lovlig. Tap av tillit er jo en subjektiv mening som er opp til hver enkelt.
Redigert 19.09.2023 kl 12:46
keisam
19.09.2023 kl 11:32
1626
Sier meg enig i dine synspunkt om antall vinklinger om akkurat det samme. Vi må passe på at det ikke blir en ny Tønne-hendelse. De personlige opplevelsene som Finnes går gjennom nå tror jeg mange har kommet til å løst med å ta sitt eget liv. Håper apparatet i Høyre og NHO følger tett opp slik at vi unngår tragiske hendelser.
nordnes
19.09.2023 kl 11:29
1623
Mads Gilbert sammenligner om ledelsen i et børsnotert hadde gjort det samme som "AS Høyre", interessant vinkling.
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/15pWyW/jeg-krever-omvalg
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/15pWyW/jeg-krever-omvalg
nordnes
19.09.2023 kl 09:19
1685
Som Hegnar skriver i dagens leder, sitat « Og forhåpentligvis er Sindre Finnes ikke dømt for innsidehandler som gjør at han sitter inne hvis Solberg skulle bli statsminister igjen.»
Mr Karma
19.09.2023 kl 08:29
1730
Enig med bravi og nordnes her.
Dette er tillitsverv. La oss si det hadde vært en mer alvorlig straffesak. Rettsvesenet kommer inn og finner ut at vedkommende er uskyldig. Likevel kommer det fram så mye i saken at man mister tilliten til personen i forhold til et verv.
Så å dra for mye rettslig inn i dette mener jeg er feil. Jeg er forøvrig veldig tilhenger av det må foreligge bevis for en dom.
Dette er tillitsverv. La oss si det hadde vært en mer alvorlig straffesak. Rettsvesenet kommer inn og finner ut at vedkommende er uskyldig. Likevel kommer det fram så mye i saken at man mister tilliten til personen i forhold til et verv.
Så å dra for mye rettslig inn i dette mener jeg er feil. Jeg er forøvrig veldig tilhenger av det må foreligge bevis for en dom.
bravi
18.09.2023 kl 23:22
1872
Glem Sindre, han kommer godt ut dette økonomisk, får beholde hele gevinsten sin. Blir heller ikke dømt for noe innside handel, det er for vanskelig å bevise. Men at Erna slengte han under bussen gjør at han taper all respekt og anseelse.
For Erna er det verre, hun kommer til å fratre/ blir bedt om å fratre som leder i høyre når hun/ høyre innser at denne saken vil bli en belasting i forhold til stortingsvalget i 2025. Tabben var at de ikke la alle kortene på bordet før valget, den er utilgivelig. Ernas taktikk med å skylde på Sindre vil ikke hjelpe henne.
Egentlig merkelig at tilsynelatende oppegående folk som ledelsen i høyre mister buksene på en sak som dette, da kan man tro de også er i stand til å gjøre andre feilvurderinger.
For Erna er det verre, hun kommer til å fratre/ blir bedt om å fratre som leder i høyre når hun/ høyre innser at denne saken vil bli en belasting i forhold til stortingsvalget i 2025. Tabben var at de ikke la alle kortene på bordet før valget, den er utilgivelig. Ernas taktikk med å skylde på Sindre vil ikke hjelpe henne.
Egentlig merkelig at tilsynelatende oppegående folk som ledelsen i høyre mister buksene på en sak som dette, da kan man tro de også er i stand til å gjøre andre feilvurderinger.
nordnes
18.09.2023 kl 22:06
1953
Det folk glemmer er at det er ingen menneskerett å bli statsminister, det er et privilegie. Mister en tillit og gjør tåpeligheter er en ikke verdig et sånt privilegie, eller å være en aktuell kandidat som statsminister.
Særlig mener Carl I Hagen det er et poeng at både Erna Solberg og Anniken Huitfeldts forsvar er bygget på uvitenhet. Ingen av dem har visst at ektefellen drev med utstrakt aksjehandel, er påstanden.
Så det sier sitt.
Særlig mener Carl I Hagen det er et poeng at både Erna Solberg og Anniken Huitfeldts forsvar er bygget på uvitenhet. Ingen av dem har visst at ektefellen drev med utstrakt aksjehandel, er påstanden.
Så det sier sitt.
Redigert 18.09.2023 kl 22:07
Marketwatch
18.09.2023 kl 22:04
1959
Ser at VG og andre media er veldig opptatt av at deres "avsløringer" er så viktig for demokratiet. At deres utallige oppslag og vinklinger mer og mer ligner på en offentlig gapestokk ser ikke ut til å bety noe. Det er imidlertid et annet prinsipp som også er viktig i et demokrati og som må være tilstede i en rettsstat: ingen skal dømmes uten en rettferdig rettergang. Jeg har aldri stemt på høyre, men synes likevel at Solberg gjorde en svært god jobb for landet i de åtte årene hun var statsminister. Ser at rikssynsere og forståsegpåere nå fråtser i opptredener og uttalelser om at Solberg burde ha gjort det og det i forhold til sin ektefelles aksjehandel, tidspunkt for offentliggjøring osv. De ser ut til å glemme at etterpåklokskap er middelmådighetens kjennemerke!
Noen betraktninger rund politikere:
Det er fortsatt FRP som begår / blir tatt for mest kriminalitet i Norge.
Jeg synes at det er merkelig at det omtrent er lynsjestemning her på forum når en fra Rødt begår en forseelse, mens langt alvorligere handlinger begått av det partiet skribenter her elsker blir godtatt. ( Om det da er AP! SP eller H ). Forkastelig: en handling må vurderes utfra alvorlighetsgrad og ikke urfra partitilhørlighet.
Det er fortsatt FRP som begår / blir tatt for mest kriminalitet i Norge.
Jeg synes at det er merkelig at det omtrent er lynsjestemning her på forum når en fra Rødt begår en forseelse, mens langt alvorligere handlinger begått av det partiet skribenter her elsker blir godtatt. ( Om det da er AP! SP eller H ). Forkastelig: en handling må vurderes utfra alvorlighetsgrad og ikke urfra partitilhørlighet.
Tull. De har ferie fra midten av juni til begynnelsen av oktober
Noen reiser og møter er bare adspredelse. Det har ledere i bedrifter o.l også
Noen reiser og møter er bare adspredelse. Det har ledere i bedrifter o.l også
Redigert 18.09.2023 kl 20:56
Dr_Eval
18.09.2023 kl 19:53
2086
Det er en forferdelig dårlig unnskyldning å skylde på lovene når noen gjør noe alle vet er galt.
Hugg
18.09.2023 kl 19:35
2114
Deg orker jeg ikke diskutere med for her er ståa.
1: Du diskuterer tendensiøst
2: Du går ikke på sak, men person
3: Du projiserer og skaper historier.
4: Du går inn for å vinne diskusjon og ikke sak.
Jeg er oppvokst med en narcissist å kjenner godt gangen
1: Du diskuterer tendensiøst
2: Du går ikke på sak, men person
3: Du projiserer og skaper historier.
4: Du går inn for å vinne diskusjon og ikke sak.
Jeg er oppvokst med en narcissist å kjenner godt gangen
Lynmann
18.09.2023 kl 19:21
2139
Som andre har prøvd å forklara deg så kastar du fram begrep som "korrupsjon" uten dekning.
Før du snur opp - ned på vår etablerte samfunnsorden og innfører ditt 10-manns råd som erstatning for Storting og regjering:
Det kan ha sine fordeler å byggja vidare på eit lovverk stadig forbetra sidan 1814.
Det kan også vera smart å konkludera på fakta og ikkje på fri spekulasjon.
No er du ikkje aleine om å spekulera.
Også Nyheitskanalen viser no til at Finnes handla dagen før nedstengjing av landet 12. mars 2020.
Med alle handlar kjent for media, kan du vera sikker på at harde facts vert kjent umiddelbart. Det er salgbart!
Som sagt, kvifor kjøpa aksjar i Hydro dagen før nedstengjing - om han kjende til vedtaket dagen etter?
Day traderen kjøpte fordi aksjen allerede var gått ned frå 148 kroner til 108 kroner.
Traderen kjøpte fordi han fann Hydroaksjen attraktiv.
Traderen handla akkurat slik tusenvis av andre gjorde dagane før, på og etter nedstengjinga 12.mars 2020.
Openbare lovbrot hadde sjølvsagt Økokrim fanga opp umiddelbart, i ei slik høgpotent sak.
Betyr det noko i denne saka at sjefen er AP-mann, burde det gi Økokrim ekstra grunn til å etterforska Høgremannen Finnes.
Vårt system kan sikkert forbetrast, men det er ikkje slik at folk i profilerte posisjonar slepp unna lovbrot; ref. NAV-skandalen.
AP-dama Haukeland Liadal vart hardt straffa med 7 mndr ubetinga fengsel for jukset på Stortinget. Ho vart dømd til å betala tilbake 99.872 urettmessige kroner, samt 30.000 kroner til staten i saksomkostningar.
Berre nevner dette i håp om eit minimum av realisme oppe i all fri spekulasjon. Når Sneve Martinussen i Raudt viser til at media før valget gjorde Erna kjent med handel i spesifikke selskap, korleis burde ho ha agert på informasjonen nevnt over om Hydrohandelen? Gått av som partileiar umiddelbart for å tilfredsstilla media og øvrige sosialistar?
AP informerte om fadesen med milliardsluket på Mongstad rett etter valget. Erna informerte om tillitsbrotet før valget.
Før du snur opp - ned på vår etablerte samfunnsorden og innfører ditt 10-manns råd som erstatning for Storting og regjering:
Det kan ha sine fordeler å byggja vidare på eit lovverk stadig forbetra sidan 1814.
Det kan også vera smart å konkludera på fakta og ikkje på fri spekulasjon.
No er du ikkje aleine om å spekulera.
Også Nyheitskanalen viser no til at Finnes handla dagen før nedstengjing av landet 12. mars 2020.
Med alle handlar kjent for media, kan du vera sikker på at harde facts vert kjent umiddelbart. Det er salgbart!
Som sagt, kvifor kjøpa aksjar i Hydro dagen før nedstengjing - om han kjende til vedtaket dagen etter?
Day traderen kjøpte fordi aksjen allerede var gått ned frå 148 kroner til 108 kroner.
Traderen kjøpte fordi han fann Hydroaksjen attraktiv.
Traderen handla akkurat slik tusenvis av andre gjorde dagane før, på og etter nedstengjinga 12.mars 2020.
Openbare lovbrot hadde sjølvsagt Økokrim fanga opp umiddelbart, i ei slik høgpotent sak.
Betyr det noko i denne saka at sjefen er AP-mann, burde det gi Økokrim ekstra grunn til å etterforska Høgremannen Finnes.
Vårt system kan sikkert forbetrast, men det er ikkje slik at folk i profilerte posisjonar slepp unna lovbrot; ref. NAV-skandalen.
AP-dama Haukeland Liadal vart hardt straffa med 7 mndr ubetinga fengsel for jukset på Stortinget. Ho vart dømd til å betala tilbake 99.872 urettmessige kroner, samt 30.000 kroner til staten i saksomkostningar.
Berre nevner dette i håp om eit minimum av realisme oppe i all fri spekulasjon. Når Sneve Martinussen i Raudt viser til at media før valget gjorde Erna kjent med handel i spesifikke selskap, korleis burde ho ha agert på informasjonen nevnt over om Hydrohandelen? Gått av som partileiar umiddelbart for å tilfredsstilla media og øvrige sosialistar?
AP informerte om fadesen med milliardsluket på Mongstad rett etter valget. Erna informerte om tillitsbrotet før valget.
Hugg
18.09.2023 kl 18:57
2181
Nei det har de ikke, mye som ikke er ferie. Orker ikke belyse det. Det er derimot et holdningsproblem for lover hos ALLE som setter lovene. Nå må det ryddes å da trenger man forandring.
På Stortinget har de 3,5 mnd ferie vet du. Stolene på Stortinget er visstnok ukomfortable å sitte på
Redigert 18.09.2023 kl 18:48
Hugg
18.09.2023 kl 18:09
2234
Korrupsjon inntrer i trange tider? De siste 2 årene har vi alle fått se hvordan det står til. Nå må justisen og utøvende avdeling kjenne sin besøkelsestid. Uansett partitilhørighet så er dette mer enn nok for å ettergå det ene og andre. Er stortingspresident på ferie?
kokkohill
18.09.2023 kl 17:53
2255
Økokrim trenger UKER på å vurdere etterforskning mot paret…… Snakke meg om troverdig…. Handlekraftig ….