Statsstøtte MNOK 482. Mcap. MNOK 82

Taycon
HRGI 15.09.2023 kl 10:19 91475

https://horisontenergi.no/
Lisens for co2 lagring/Polaris i Barentshavet. Kapasitet 100 mill. tonn. Operatør/partnerskap PGNiG/ORLEN LoI 5. september 23.

HRGI har fått tildelt 1 av totalt 5 lisenser for co2 lagring på norsk sokkel.

Oversikt over lisenser og hvem som har søkt og hvem som fikk tildeling:
https://www.npd.no/fakta/co2-lagring/tillatelser-til-co2-lagring/2023/

https://energiogklima.no/klimavakten/kvotemarked-eu-og-verden/

Markedsverdi 127,7 mill. og ca. 260 mill. kontant. Selskapet vil få ytterligere 482 mill. fra Enova dersom Barents Blue prosjektet realiseres. Årlig produksjon på 1 mill tonn ren nh3. Antall aksjer 22 325 980.

Co2 lagring i Nordsjøen:
https://horisontenergi.no/projects/errai/

Nylig tildelt kraft og et steg nærmere realisering av ammoniakk produksjon i Hammerfest samt 482 mill. i støtte fra Enova.
Fertiberia: Partnerskap i Barents Blue prosjektet. Ny avtale
ble landet 25. aug. 23. Fertiberia eies av Triton Partners. https://www.triton-partners.com/portfolio/fertiberia/
Lisens for co2 lagring/Polaris i Barentshavet. Kapasitet 100 mill. tonn.

Største eier: E.on som før øvrig betalte 370 mill. for 25,56% av aksjene i selskapet - dvs. kr 65 pr. aksje.

The E.ON Group is one of Europe's largest operators of energy networks and energy infrastructure and a provider of innovative customer solutions for approx. 48 million customers. Thus, we are decisively driving forward the energy transition in Europe and are committed to sustainability, climate protection, and the future of our planet.
https://www.eon.com/en.html

CO2-lagring:
https://www.npd.no/fakta/co2-lagring/

Gammel tråd:
https://www.finansavisen.no/forum/thread/160452/view


NB! All handel med aksjer innebærer risiko. Gjør selvstendig undersøkelser og husk at skribenter her inne og andre steder ofte har en agenda. Min agenda er å selge det glade budskap. Husk at du i ytterste konsekvens kan du tape alt eller gjøre en meget hyggelig investering. Det vil tiden vise.
Redigert 04.05.2024 kl 07:38 Du må logge inn for å svare
skadi
01.11.2023 kl 21:35 4334

Har du hørt om noen tonn pris for lagring?
Må ja være et greit regnestykke for de som trenger kvote å betale f. eks. 20 Euro/tonn for lagring, istedenfor 80 Euro/tonn for utslipp. Eller misforstår jeg opplegget totalt?
Taycon
01.11.2023 kl 21:46 4325

Spurte cfo i Hrgi for en tid tilbake og fikk svar at det var en et forhandlingsspørsmål. Vi har forstått det likt. Kostnader til fangst, transport + lagring vil være vinn/vinn så lenge kostnadene ligge under kvotepris.
Redigert 01.11.2023 kl 21:49 Du må logge inn for å svare
Taycon
02.11.2023 kl 06:43 4248

Yara tar føringen og bygger verdens første ammoniakk skip.
Containerskipet Yara Eyde får ammoniakk på tanken. Når det blir ferdig, skal det gå i rute mellom havner i Oslofjorden og Kontinentet. Dette blir da den første utslippsfrie sjøveien fra Norge til Europa. Dette skipet skal bygges, og det skal være operativt fra 2026, lover Svein Tore Holsether.
https://e24.no/energi-og-klima/i/4ok8Je/dette-groenne-skipet-skal-bygges-viser-at-det-er-mulig
Redigert 02.11.2023 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
Taycon
02.11.2023 kl 08:38 4232

Det er ikke bare Hrgi og Fertiberia som satser på ren ammoniakk:

Men hvordan ender en av verdens største gjødselprodusenter opp som leverandør av drivstoff til store skip? Fellesnevneren er ammoniakk.

Ammoniakk er viktig i produksjonen av mineralgjødsel, men kan også bli fremtidens drivstoff for større skip. Yara har derfor sett mot karbonfri ammoniakk til skipsfarten som et nytt forretningsområde.

– Ren ammoniakk vil raskt kunne være en god løsning for å kutte utslipp i maritim sektor, mener Magnus Krogh Ankarstrand, leder av Yara Clean Ammonia Norge.
Taycon
02.11.2023 kl 10:38 4188

Ser at ACC og AKH flytter seg bra i dag.
EliotS
02.11.2023 kl 16:33 4085

"Dette kan bli fremtidens skipsmotor" er titlen på en artikel i Teknisk Ukeblad fra 27. juni 2023. Her beretter Tore Stensvold om at utenfor København jobber utviklingsingeniørene fra MAN Energy Solutions med en prototype ammoniak-motor. Han beretter i artiklen om en "En stor, lysegrønn motorblokk reiser seg over fire etasjer. På skilt står dato 1.10 og produksjonsår 1992 preget inn.". Det er denne 31 år gamle to-takts motor, som er udgangspunktet for udviklingen af Man Energy Solutions ammoniakkmotor-teknologi. Artiklen gennemgår en rekke af de teknisk utfordringer men planen er at lave en motor med 7 sylindre, som skal igennem Factory Acceptance Test i 2024 og installeres i skib og testes i 2025. Japanske Mitsui har ansvar for å bygge motoren. Den store konkurant WinGD i Sveitrs regner med at komme med sin først ammoniakkmotor i december 2024.

Den først motor fra Mitsui kommer sikkert til at blive installeret på et skib til ammoniaktransport fordi det gør bunkringen enklere. En artikel i det dansk blad "Søfart" oplyser at udviklingsprojekt hos MAN har flere partner og det er støttet øknomisk af Innovationsfonden i DK. Artiklen oplyser følgende "Ifølge Innovationsfonden er ammoniak interessant som energikilde, fordi det ikke indeholder kulstof, og dermed ikke frigiver CO2 ved forbrænding. Samtidig kan produktionen baseres på elektricitet fra bæredygtige energikilder og kan frit skaleres uden behov for en kulstofkilde. Eftersom der allerede transporteres store mængder ammoniak rundt i verden, er det en i forvejen veletableret handelsvare, som går gennem ca. 120 havne verden over. Nogle af disse havne tilbyder også opbevaringsfaciliteter. Dermed er infrastrukturen allerede på plads til at kunne anvende ammoniak til skibsfremdrivning, lyder det fra investoren."

Men det blir ikke kun ammoniakktransport. Andre store aktører indenfor shipping gøre også klar ifølge en anden artikel i "Søfart". He er det oplyst: "Mærsk, der er blandt verdens største transportører mellem kontinenterne, udpegede tidligere på året tre bunkertyper, som skal bringe rederiet frem mod at blive CO2-neutralt i 2050.Det bliver etanol/metanol, biogas og ammoniak, der skal erstatte de fossile bunkertyper i Mærsks bidrag til den globale skibsfartsindustris målsætning...."

MAN oplyser i artikkel i Teknisk Ukeblad at "Der er enorm interesse for ammoniakk." og videre "Vi (red. MAN B&W) vil sette ammoniakkkmotorer inn i motroprogrammet i slutten av 2025 eller begynnelsen av 2026". Bemærk at det er IKKE nye motorer som skal settes inn men ombygning af eksisterende motor. Derfor at de udvikler på en gammel motor. Bemærk også at MAN er desidert størrest på motorer til verdens havgpående flåte og det vil i hovedsak si store to-taktsmotorer. Rundt 50 % av global frakt foregår i et skib med en motor fra MAN. I MAN's analyse vil ammoniakkmoitorerer i 2050 ha en markedsandel på 27 % installert effekt på hele flåten med to-takts-motorer.

Jeg tror derfor at Horisont Energi har et fint markedspotentiale og serlig fordi de jobber med samme med Fertiberia, som netop har set et potential som ligger ut ammoniakkk som gødning.
Redigert 02.11.2023 kl 16:41 Du må logge inn for å svare
Taycon
03.11.2023 kl 09:08 3922

I fare for å få flere hyggelige innlegg ala dette, så minner jeg om at man løper risiko for både kraftig opptur og nedtur når man handler aksjer.

Riktignok på tråd fra starten av 22/Pryme
Mulla3
I går kl 20:18
207
Håper det stemme Taycom vist ikke så vurderer jeg å saksøker deg.
Slik du skriver så er dette en innvestering som er sikker som banken.
Redigert 03.11.2023 kl 09:18 Du må logge inn for å svare
Taycon
03.11.2023 kl 10:07 3891

Kan virke som om dette er glemt og ikke lenge til desember: "Prosessen med å få på plass PUN som operatør
og partner forventes å være ferdig i starten av desember."

SANDNES, Norge 5. september 2023 – Horisont Energi (EURONEXT: HRGI) og
energiselskapet PGNiG Upstream Norway (PUN), en del av ORLEN-konsernet, har i
dag signert en intensjonsavtale (LoI) der PUN tar sikte på å gå inn som partner
og operatør i CO2-lisensen Polaris i Barentshavet.

CO2-lisensen EXL003 med prosjektnavnet Polaris kontrolleres i dag fullt ut av
Horisont Energi.Intensjonsavtalen legger grunnlaget for den nødvendige dialogen
med myndighetene for at PGNiG Upstream Norway (PUN) skal bli operatør og få en
deltakerandel i Polaris-lisensen. Prosessen med å få på plass PUN som operatør
og partner forventes å være ferdig i starten av desember.

Avtalen er en viktig milepæl i tråd med ORLEN-konsernets strategiske beslutning
om å gå inn i CO2-lagring, med norsk sokkel som et de første markedene for
implementeringen. Polaris-prosjektet er dermed ORLEN-konsernets første tiltenkte
CO2-lisens noe sted.

– "Avtalen med PGNiG Upstream Norway er en viktig milepæl i vår ambisjon om å
oppnå betydelige utslippsreduksjoner og bidra til den nye CCS-industrien. PGNiG
Upstream Norway er en robust og kvalifisert partner med operatør- og
offshore-erfaring fra norsk sokkel. Det nye partnerskapet skal også bidra til
videreutvikling av Barents Blue-prosjektet for ren ammoniakk ved å tilby
tilgjengelig CO2-lagringskapasitet. Vi ser frem til å samarbeide med et erfarent
og kompetent team", sier Bjørgulf Haukelidsæter Eidesen, konsernsjef i Horisont
Energi.

PUN som partner og operatør i Polaris er en av tre positive hendelser for
Horisont Energi de siste månedene. Det første elementet var å sikre
strømforsyningen til det planlagte ammoniakkanlegget Barents Blue i Nord-Norge i
juni. Det andre var utviklingsavtalen som ble inngått med det europeiske
gjødselselskapet Fertiberia i slutten av august for felles utvikling (50:50) av
Barents Blue-prosjektet. Intensjonsavtalen med PUN gjelder Polaris-lisensen.

– "Effektiv og sikker lagring av karbondioksid er nøkkelen til å opprettholde
konkurranseevnen til industrier som er utsatt for høye utslippskostnader.
Sement-, stål- og gjødselprodusenter må finne en måte å håndtere
karbondioksidutslipp på hvis de ønsker å opprettholde virksomhet i Polen eller
EU. I tråd med ORLEN-konsernets strategi vil vi i løpet av de neste årene bygge
kompetanse innen karbonhåndtering. Kompetansen vi skal utvikle sammen med
Horisont Energi om Polaris-prosjektet vil også bli brukt i Polen. Det vil gjøre
det mulig for oss å effektivt iverksette velprøvde og sikre teknologier for CO2
-lagring og utarbeide et konkurransedyktig tilbud om karbonhåndtering for polsk
industri", sier Daniel Obajtek, administrerende direktør og president i ORLEN
Management Board.

Selv om Polaris er den foretrukne CO2-lagringsløsning for Barents
Blue-prosjektet, forventes lisensen å gi ytterligere lagringsvolumer for andre
CO2-kunder.

PUN-partnerskapet kommer etter at det europeiske energiselskapet E.ON og
Horisont Energis tidligere i år inngikk et langvarig og utvidet partnerskap for
å utvikle en europeisk CCS-verdikjede.

– "Vi er veldig stolte av å være en pioner innen industriell sirkulærøkonomi for
CO2 sammen med Horisont Energi. For våre industrikunder kan Polaris-prosjektet
spille en nøkkelrolle i deres mål om klimanøytralitet. Vi ønsker å være med å
forme denne utviklingen i partnerskap med våre kunder", sier Patrick Lammers,
styremedlem og Chief Operating Officer Commercial, E.ON SE.

E.ON og Horisont Energi har tidligere inngått en intensjonsavtale om lagring av
rundt en million tonn CO2 i Polaris-lisensen. Sammen med to millioner tonn CO2
årlig fra Barents Blue prosjektet og ytterligere CO2 volumer i Nord-Norge, er
det et betydelig kommersielt grunnlag for utviklingen av Polaris-lisensen.

Planleggingen av CO₂-lageret Polaris startet i februar 2020 og ble etter søknad
til myndighetene formelt tildelt i juni 2022. Polaris-lisensen forventes å gi
nødvendig lagringskapasitet for Barents Blue, med ytterligere lagringskapasitet
forventet for andre CO2 kunder i Norge og Europa.

Fakta om Polaris-lisensen:

Type reservoar: Saltvannsakvifer, dvs. vannførende reservoar

Geografisk beliggenhet: Den norske delen av Barentshavet, 140 km utenfor
Hammerfest

Nedleggelsesområde: 350 km2

Reservoar dybde: Det strukturelle toppunktet av reservoaret 1400 m TVDSS (ekte
vertikalt dyp under havnivå)

Havdyp: 250 moh

Reservoar tykkelse: 90 m

Lenke til MPD faktasider:

https://factpages.npd.no/nb-no/bsns_arr_area/pageview/c02licences/40889715

Polaris-lisensen er underlagt den norske gjennomføringen av EUs CCS-direktiv,
det europeiske regelverket for miljø sikker lagring av CO2 for å bidra til å
redusere klimaendringene ved å redusere CO2 utslipp i stor skala.

EliotS
03.11.2023 kl 10:21 3878

Taycon - Dette er uten tvivl en stor kurstrigger, hvis der kommer en god avtale på plads.
Taycon
03.11.2023 kl 20:07 3757

Forutsatt statsstøtten som er innvilget så ligger det nå kr 31/32 bak hver Hrgi aksje. Ikke noe galt om BCS og kun for å sammenligne epler og pærer. De har vel en kontantbeholdning nær HRGI’s og det doble i antall aksjer og ingen statsstøtte på kr 482.000.000, slik som Hrgi. Det betyr vel ca. kr 5.43 bak hver Bcs aksje, sist omsatt til kr kr 10,80 og markedsverdi på ca. 450 mill. som mulig er for lavt, men Hrgi bikker såvidt 100 mill.. makes 0 sense.
Redigert 03.11.2023 kl 21:52 Du må logge inn for å svare
SomSa
04.11.2023 kl 12:05 3629

De brenner penger som galimatias. I 2Q brukte de 58.7 mil, 133.8 i 1H og det var 267.7 mil i kassa på slutten juni . Hva går pengene til når de ikke har produksjonsanlegg og produserer ikke noe. Er det lønninger til ledelsen, ingeniører og konsulenter?

De må hente flere milliarder for å realisere sine fantasier som er skrevet på papiret. Selv om de fortsetter å skrive sine fantasier kun på papiret må de hente penger neste år for å fortsette og betale millionlønninger. Lykke til med å delta i emisjonen. Tidligere i år tradet jeg aksjen og har vært meget heldig og kunne ha tapt fryktelig mye. Nå holder jeg meg unna aksjen.

Hvor og hvordan skal de hente penger for å realisere disse prosjektene? Kalles ikke dette karlson på taket?

Projects
Star: Together with St1 Nordic Oy, we are exploring the possibilities for a green ammonia plant in Finnmark.

A Norwegian injection hub for CO2 storage:
The planned CO2 hub at Gismarvik will enable CO2 mitigation and permanent storage on a massive scale. As an CO2 injection hub, it will have a capacity for intermediate storage of 20 – 24 million tonnes CO2 before transported via pipeline and permanently stored safely below seabed in the Northern Sea.

Polaris
Europe’s first large-scale clean ammonia plant

Barents Blue
Barents Blue will be a plant for large-scale production of clean ammonia, featuring a record-low carbon footprint.
https://horisontenergi.no/projects/polaris/
Redigert 04.11.2023 kl 12:15 Du må logge inn for å svare
tuja
04.11.2023 kl 12:19 3613

"Nå jobber selskapet ut fra en plan om investeringsbeslutning i 2024 og produksjonsstart i 2028. Et team på nærmere 50 medarbeidere jobber nå i Horisont med industrialiseringen. I tillegg er det en opptrapping mot en driftsorganisasjon.

Horisont-ledelsen jobber nå med seks til åtte investorer som skal stå for de tyngste infrastruktur-investeringene.

De siste månedene har Horisont-ledelsen forhandlet både med gassleverandører og mulige kunder.

Underveis i prosjektet har energiprisene skutt i været, men ifølge Eidesen er ikke svingningene kritisk for lønnsomheten.

– Det handler om å få på plass kommersielle kontrakter som gjør dette investerbart.

Mistet troen
Analytiker Magnus Solheim i Fearnley Securities ga nylig en kjøpsanbefaling for Horisont og et kursmål på 14 kroner.

– Det var mye som gikk feil vei det siste året. De dårlige nyhetene har ført til at flere har mistet troen på gjennomføringsevnen til Horisont, skriver Solheim i analysen.

Likevel peker Fearnley på de fortsatt mener det er store muligheter i prosjektene og at selskapet nylig har fått på plass viktige partnerskap som har vært kritisk for å ta prosjektene videre.

Solheim peker også på kontantbeholdningen i selskapet som i dag er mer enn dobbelt så høy som markedsverdien.

– Horisont er alt for strengt vurdert i markedet sånn vi ser det. Jeg har nesten aldri sett et selskap som prises så lavt sammenlignet med netto cash-beholdningen. Det er åpenbart at det eksisterer bekymringer blant mange investorer om at selskapet vil fortsette å bruke opp sin kontantbeholdning uten å oppnå konkrete resultater eller avkastning.

Nå som nye partnere er på plass, tror han det vil bli enklere."

https://www.dn.no/energi/energi-grunder-tapte-130-mill-pa-to-dager-vi-har-vart-i-en-skyggedal/2-1-1515961
Taycon
04.11.2023 kl 20:51 3544

E.on, Fertiberia, Orlen og Barents Naturgass mener Hrgi har gjennomføringsevne. Det samme gjør Enova som støtter selskapet med 482 mill. Markedet kommer etter når det blir blir mer innlysende eller oppfattes. Mulig det våkner når de melder operatør/partnerskap med Orlen eller gassavtale med f. eks Equinor eller andre spennende avtaler med aktører som er interessert i prosjektet utenfor Stavanger eller gasskraftverk på tomten utenfor Hammerfest. Nå prises selskapet til nix og nada😊
Taycon
04.11.2023 kl 22:47 3503

Ser ut som om AKH nå har tenkt å gjøre som Hrgi.
Aker/Eriksen: – Det har også vært viktig for Aker Horizons å kutte kostnader og fokusere virksomheten blant annet innenfor hydrogen og ammoniakk, slik at den delen av virksomheten fremover i hovedsak konsentreres om et fåtall prosjekter i Norge, sier Eriksen. https://e24.no/boers-og-finans/i/mQbK24/aker-sjefen-om-groenn-boerskollaps-en-skuffelse
Redigert 04.11.2023 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
Taycon
05.11.2023 kl 09:04 3450

Min subjektive, inhabile og klare overbevisning er at Hrgi nå er et av selskapene på Ose som ligger på topp når det gjelder feilprising og vil definitivt få et kraftig løft. Kursen vaker nå rundt ATL og korreksjon kommer. Hvorfor? Fordi selskapet prises feil. Kursen er ikke i nærheten av å reflektere nåverdi eller fremtidig verdi. Nå prises ca. 230 mill. av selskapets kontantbeholdning til drøye 100 mill, statsstøtte på 482 mill. verdsettes til kr. 0 og lisensen i Barentshavet kr. 0, patenter, prosjekter, avtaler og kompetanse prises også til kr. 0.00. Det er åpenbart feil og
markedet vil på ett eller annet tidspunkt korrigere feilen
Redigert 05.11.2023 kl 11:55 Du må logge inn for å svare
Taycon
05.11.2023 kl 09:41 3422

Feilprisingen er åpenbar og for å illustrere dette kan jeg velge å sammenligne Hrgi med Begen Carbon Solitions. Selskapene var begge Saga dominerte og er i samme sektor. Tilnærmet lik kontantbeholdning og notert på samme børs. I all beskjedenhet vil jeg påstå at Hrgi har kommet lenger enn Bcs med tanke på eier, e.on, avtale Fertiberia og LoI Orlen. Hrgi satser på eksisterende industri/nh3 med ferdig utviklet teknologi både på nh3 område og injisering offshore. Hvorfor prises Bcs til 450 mill. uten statsstøtte eller over 4 ganger høyere enn Hrgi? Bcs blir sikkert bra og prises muligens lavt - mitt poeng er at en sammenligning viser det som for meg er helt opplagt - Hrgi er totalt feilpriset. En liten digresjon: Han som fikk Saga inn på eiersiden i Bcs og Hrgi. tidligere ceo i Saga, har 200’ Hrgi aksjer.
Redigert 05.11.2023 kl 10:12 Du må logge inn for å svare
skadi
05.11.2023 kl 10:30 3386

Hvor lenge har han sittet med de 200 k aksjer i HRGI? Vet du det?
Taycon
05.11.2023 kl 10:34 3377

Mener Bjørn Simonsen kjøpte i mai 23.
Redigert 05.11.2023 kl 10:41 Du må logge inn for å svare
Taycon
05.11.2023 kl 12:21 3336

Tenk dere følgende: Hrgi ble børsnotert på nytt i morgen med akkurat samme utgangspunkt som nå, dvs. ca. 230 mill. i kontant, ca. 400 mill. investert i prosjektene/kompetanse (fremførbart) og statsstøtte på 482 mill. samt 100% kontroll over lisensen i Barentshavet osv. Intet fungerende marked hadde respondert med å prise aksjene til kr 4.80 eller selskapet til drøye 100 mill. eller til 50% av kontantbeholdning. Det er åpenbart, sier seg selv og er opplagt helt bak mål🥳
Redigert 05.11.2023 kl 12:43 Du må logge inn for å svare
skadi
05.11.2023 kl 13:10 3338

Typisk tilfelle av uuu selskap. Det kan være slik lenge, men neppe ubegrenset. Før eller siden kommer det den rette melding som drar ut proppen.
Så lenge jeg kan hamstre videre til kurser under fem skal jeg ikke klage. 😃
Taycon
06.11.2023 kl 18:14 3126

Ammonia is a colourless gas made from a combination of nitrogen and hydrogen. It’s widely used in a variety of industries, and around 175 million tonnes are produced globally each year. Extensive infrastructure already exists for production, export, and transport, including a fleet of vessels that can transport 20 million tonnes annually.
Hydrogen is used to make ammonia, but ammonia can also be split back into hydrogen and nitrogen – meaning ammonia can be converted back to hydrogen once it reaches its destination. While specialized hydrogen infrastructure is being designed and built, ammonia is an efficient option for industries to receive hydrogen – and it already exists.
Taycon
06.11.2023 kl 19:03 3101

Hrgi aksjen er en gavepakke. Kan jo rette en stor takk til sponsorene med e.on i spissen tett fulgt av Saga med venner. Den mest generøse er imidlertid staten som sponser industriutvikling i Hammerfest/Barents Blue med rett under en halv milliard NOK eller med kr. 21.5 for hver eneste en av selskapets 22.3 mill aksjer. Vet ikke helt hva som gjør at noen selger en aksje for 4.8 når samme aksje blir sponset med kr 21.50, men dem om det🎅🏻
Redigert 06.11.2023 kl 19:14 Du må logge inn for å svare
BK 26
06.11.2023 kl 21:26 3051

Interessant - Har gjort akkurat det tankeeksperimentet selv. Men Som skadi skrev; selskapet er skikkelig uuu. Det som trengs er et taktskifte i markedet hva det gjelder interessen rundt ccs og ammoniakk for at du skal få til reprisingen. P.t. så vinner «too high cashburn»-investorene, men fokus/momentum kan endres veldig fort. Snur sentimentet så blir ny kapitalinnhenting enkel, snur ikke sentimentet så blir det mest sannsynlig signifikant utvanning. Men vi er på lag med et av verdens største energiselskap og en gründer som er virkelig all-in. Ingen av disse aksepterer nok en brutal utvanning og forhåpentligvis vil de også holde andre eksisterende aksjonærer om ryggen.
Taycon
07.11.2023 kl 09:54 2906

De 20` som ligger ute til 4.8, kr 96.00 betalte e.on 1.3 mill. for. Der ble den tatt. Gratulerer.
Statens sponsing tilsvarer kr 430.000 for omsatt post. Forutsatt BB. I tillegg kommer net. cash.
Redigert 07.11.2023 kl 10:00 Du må logge inn for å svare
Taycon
07.11.2023 kl 14:07 2827

Gavepakken eller gratispengene pr. aksje til kr 4.8 tilsvarer totalt ca. kr 27, når kostpris for aksjen er fratrukket.
Det fantastiske er at alt annet Hrgi måtte ha opparbeidet seg av verdier er satt til kr. 0,00.
Noen annen aksje på Ose som kan vise til noe i nærheten av dette?

Det er lagt til grunn kontantbeholdning på kr 230 mill. og Enova støtte på 482 mill. Støtten fra Enova forutsetter at Barens Blue prosjektet realiseres,
Redigert 07.11.2023 kl 14:20 Du må logge inn for å svare
tuja
07.11.2023 kl 14:16 2875

Neste ut er vel børsmelding ang PUN som operatør, eller at de har fått inn en eller flere solide investorer til å invistere i prosjektet. Ett eller annet nærmer seg.
Taycon
08.11.2023 kl 08:35 2724

Vi tar det en gang til.
Markedsverdi ca. 100 mill. Kontantbeholdning ca. 230 mill. Betinget statsstøtte 482 mill. Alt annet kr 0,00 og med alt annet menes lisens for lagring av co2 - kapasitet 100 mill. tonn, avtaler, kompetanse øvrige prosjekter og patenter. Selskapet forhandler med PUN/Orlen i disse dager om partnerskap og antar at Hrgi ikke gir bort opp til 50% av Polaris uten noen form for vederlag.
Redigert 08.11.2023 kl 09:06 Du må logge inn for å svare
Taycon
08.11.2023 kl 10:07 2686

Merkelig at Hrgi behandles som spedalsk på EG, men tiltrekker seg europeiske energigiganter..

https://www.orlen.pl/en/about-the-company
https://www.eon.com/en.html
https://www.fertiberia.com/en/
Taycon
08.11.2023 kl 13:40 2657

Co2 lisensen i Barentshavet prises på Eronext G. til kr 0.
Dersom Hrgi oppnår kr. 200 pr. tonn vil lageret totalt generere kr 20.000.000.000 eller 2 mrd. årlig i 10 år
Kvotepris pr. tonn i dag: kr. 942.

Hva er verdien av Polaris?
Redigert 08.11.2023 kl 13:43 Du må logge inn for å svare
rettaw
08.11.2023 kl 14:53 2647

Tålmodig du Taycon, får håpe det gir gevinst for oss etter hvert.
Taycon
08.11.2023 kl 15:02 2670

Russiske prosenter;)
Taycon
08.11.2023 kl 21:37 2620

Markedsverdi ca. kr 100.000.000 under selskapets kontantbeholdning🥳 Innvilget statsstøtte på kr 482.000.000 prises til kr 0,00. Støtten utgjør kr 21.5 pr. aksje. Gjentas til det kjedsommelige.
Redigert 08.11.2023 kl 21:41 Du må logge inn for å svare
Taycon
09.11.2023 kl 08:12 2543

Polaris carbon storage. Pris kr. 0.
Kapasitet 100 mill. tonn. Totalt 20 - 30 mrd. NOK med pris på kr 200-300 tonnet?
Kvotepris pr. nå/oppgjør des: 78.5 EUR tonnet. https://www.energiogklima.no/klimavakten/kvotemarked-eu-og-verden

Polaris can be accelerated ahead of the rest of the Barents Blue project to serve 3-parties
Redigert 09.11.2023 kl 08:56 Du må logge inn for å svare
Shadowfax
09.11.2023 kl 09:21 2564

Med tanke på dagens ATL frykter jeg tre ting;
1. Cashburn er ikke blitt redusert så mye som håpet ved fremleggelse av Q3 neste onsdag
2. Det blir en eller flere rettede emisjoner for å gi en større del av kaka til de som skal investere sinnsyke summer for å realisere alle planene
3. Reparasjonsemisjon tidligere enn ventet som følge av pkt. 1

Men krysser fingrene for at vi snart får gode nyheter.
Redigert 09.11.2023 kl 09:24 Du må logge inn for å svare
tuja
09.11.2023 kl 09:28 2620

Selskapet selv sier de jobber med eksterne investorer(6-8 stk) for å ta prosjektet videre rent økonomisk. Få den delen på plass pluss melding om operatør(PUN), og aksjen går sky high. Operatør er vel antydet å bli børsmeldt i mndskiftet nov/des. Spennende hva de ender opp med.
Osvaldsen
09.11.2023 kl 09:33 2675

Hvordan tenker du de løser det med å få inn investorer? La oss si de skaffer 8 eksterne investorer, hvordan kommer de seg inn i prosjektet?

Osvaldsen
tuja
09.11.2023 kl 09:42 2741

PUN som operatør kommer nok ikke inn på "free ride". Samme med andre samarbeidspartnere. Hva annet de har i ermet, får vi nok snart vite. Tenker vi venter på børsmelding fra selskapet, Osvaldson. Da får vi det svart på hvitt.
Osvaldsen
09.11.2023 kl 09:52 2754

Hvordan tenker du de kommer seg inn som operatør? Noe "free ride" blir det ikke men siden du mener kursen kommer til å gå så mye når operatør og investorer blir meldt må du ha en formening om hvordan dette går for seg?

Osvaldsen
Taycon
09.11.2023 kl 11:08 3163

Frykt er bortkastet energi. Med dobbelt av kontant vs kurs, statsstøtte på rett under en halv milliard og co2 lager som prises til kr 0 så er det vel ingen grunn til å frykte noen som helst bortsett fra frykten da:) Grådighet er det vi trenger.
Redigert 09.11.2023 kl 11:09 Du må logge inn for å svare
Shadowfax
09.11.2023 kl 12:36 3160

Meg bekjent har HRGI ansatt (eller holder på) personer med kompetanse innen reservoar, utbygging og SURF. Dermed kan vi håpe at CO2-lagring blir realisert. Om de klarer å få ny operatør på plass i starten av desember er også spennende. Mer spennende er selvfølgelig hvordan de skal få pengene på plass - støtte, lån eller emisjon? Tipper E.ON og Orlen-group vil ha noe tilbake om de skal bla opp. Men jeg tror personlig dette er realistisk på en eller annen måte - HRGI har jo mulighet til å selge lagringsmulighet for CO2.

Er dessverre mer skeptisk til Barents Blue. Her skal det bygges en splitter ny fabrikk til flere ti-talls milliarder, men da med en støtte på 482mill fra staten om de setter i gang. Om jeg var investor ville jeg nok spurt meg "what's in it for me? Og med dagens verdensbilde ser nok investorene etter lettere måter å tjene penger på.

Håper derfor at HRGI skiller ut BB/ammoniakkbiten som egen enhet/selskap da fremtidig inntjening her er nokså usikker.



Taycon
09.11.2023 kl 12:59 3153

Interessant.

De skriver dette om BB:
"A project SPV is contemplated and expected to be established shortly after the first DEVEX decision."

special purpose vehicle (SPV) eller special purpose entity (SPE)) er en juridisk person (ofte et aksjeselskap eller, i noen tilfeller, et kommandittselskap) som skapes for å oppfylle smale, spesifikke mål. Normalt dreier dette seg om å isolere finansiell risiko, som regel konkurs, men også skatte- eller lovgivningsrisiko.
https://no.wikipedia.org/wiki/Spesialforetak

https://corporatefinanceinstitute.com/resources/management/special-purpose-vehicle-spv/
Redigert 09.11.2023 kl 13:28 Du må logge inn for å svare
Taycon
09.11.2023 kl 16:01 3143

Etter hva jeg forstår, så vil opprettelse av selskapet "trigge" utbetaling av 482 mill. fra Enova.
Antar at de velger samme SPV løsning for Polaris.
Osvaldsen
09.11.2023 kl 16:15 3138

Hvordan kommer du frem til den tolkningen?

Osvaldsen
Taycon
09.11.2023 kl 16:51 3119

Via, via så sikkert best at du tar kontakt med Cfo direkte: leiv.kallestad@horisontenergi.com
Fint om du kan dele svaret med oss her inne.
Du kan også ta kontakt her for info:
https://www.enova.no/om-enova/om-organisasjonen/teknologiportefoljen/barents-blue/
Redigert 09.11.2023 kl 16:56 Du må logge inn for å svare
Osvaldsen
09.11.2023 kl 17:51 3153

Som vanlig et veldig saklig svar. Ser for meg at de får tilskudd når fabrikken er bygget, i vanlig Enova stil. Støtte etterbetales vanligvis og forskutteres ikke.

Osvaldsen
Taycon
09.11.2023 kl 17:55 3216

Hvordan kommer du fram til den tolkningen?
Osvaldsen
09.11.2023 kl 18:06 3193

Det er sånn Enova gjør det. Enkelt sagt, du får støtte når du viser kvitteringen, om du er kvalifisert for det såklart.

Osvaldsen
Taycon
09.11.2023 kl 18:12 3234

Ja, når de støtter solpanel til private.
Tror eller vet du at det samme gjelder prosjektering og etablering av industrianlegg eller kan det være noe midt i mellom? 482.000.000
Redigert 09.11.2023 kl 18:13 Du må logge inn for å svare