TGS NewCo H2 børsvinner

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.07.2024 kl 17:35
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Grøntgress
TGS 19.09.2023 kl 14:35 555353

- Creating a stronger and more diversified geophysical company and data provider to the energy value chain, driven by technology and innovation
- The combined entity will offer a robust position in all verticals: Multi-Client, acquisition, imaging and new energy
- Significant economies of scale, preliminary estimate of more than USD 50 million annually in cost synergies
- Enhancing the value and technology offering to clients
- Bringing together two complementary players, creating the most attractive workplace in the industry

Financing:
The combined company will have a combined fully diluted market cap of approx. USD 2,616 million and a net interest-bearing debt (NIBD) of USD 649 million (2Q 2023), corresponding to a market cap:NIBD ratio of 80:20. The combined company will seek to optimize its capital structure, efficiency and cost based on the strength of the combined balance sheets and cash flows. As such, the combined company plans to refinance PGS’ USD 450 million senior notes and the term loans on first call opportunity. As an overriding principle, TGS will continue to maintain a conservative balance sheet profile.



Redigert 28.06.2024 kl 13:53 Du må logge inn for å svare
Grøntgress
21.02.2024 kl 15:25 5294

1 time igjen å handle TGS om en vil ha utbytte 6. mars
Slettet bruker
21.02.2024 kl 14:49 5306

Penger er penger de kommer alltid godt med 🤑👍 Har aksjer i PGS og etter sammenslåingen får jeg nok noen få kroner. Det som imedlertid blir bra det er Q vise utbytter etter sammenslåing og når alle gode effekter trer inn. Da kan du nok plusse på en god del til på utbytte og mine overførte aksjer vil også gi litt i avkastning utover ……. 🌬🌬🌬🦅🦅🦅🚢🚢🚢
Ellers så er det utrolig mange småposter som omsettes og ikke den store omsetningsdagen. Noen har god råd med gebyrene ☺️
Redigert 21.02.2024 kl 15:03 Du må logge inn for å svare
portion
21.02.2024 kl 14:41 5274

Tja, Det kommer nok veldig an på hvor mange aksjer man har også det.. For min del blir det ca 40k i utbytte.. Er vel ikke uinteressant det??
Lafreri
21.02.2024 kl 14:23 5325

Det lille utbyttet er ganske uinteressant.
Grøntgress
21.02.2024 kl 13:27 5341

6 mars utbetales utbytte. Personlig vil jeg bruke disse til å øke ytterligere. Ukene går og her er mye spennende i vente.
Odi.1
21.02.2024 kl 12:08 5239

Ja, i løpet av Q2 :)
Det begynner om 1.måned og 8 dager... just say.
Men holder med deg, blir det noe, så ser vi nok Mai-Juni som mest sannsynlig.
Redigert 21.02.2024 kl 12:09 Du må logge inn for å svare
GulbranGråstein
21.02.2024 kl 11:46 5306

Tenker kursen vil gå opp med tosiffret prosenter når strikken løsner.
Som nevnt må det da være en god inngang på disse nivåer.
Anser oppsiden for vesentlig høyere en nedsiden nå.
Knall kjøp.
Handlet forøvrig noe i PGS i går så jeg har en fot i begge leirer. Største post er uten tvil i TGS, og der vil den nok være fremover.

Har også planer om flere kjøp de neste måneder.
Dette blir bra.

Gg
danmark1
21.02.2024 kl 11:35 5108

Shorterne kører på lånt tid og det er det altafgørende. Aktionærerne kan sidde roligt. 😁
protagoras
21.02.2024 kl 11:33 4577

Enig med Sa2ri.
Ved utlån av aksjer vil beholdningen til utlåner minke, og det vises i aksjonærlista.
Sa2ri
21.02.2024 kl 11:14 4605

Det stemmer ikke. Hvis du sjekker så melder Folketrygdfondet utlån av aksjer når de eksempelvis krysser en flaggegrense, så joda, det påvirker beholdningen på VPS.

https://newsweb.oslobors.no/message/608288
Redigert 21.02.2024 kl 11:16 Du må logge inn for å svare
nafa
21.02.2024 kl 10:25 4662

Ja, og det må det også være for at «gutta boys» skal få dekket seg inn lavest mulig.
Og de gir seg heller ikke før de er fornøyd.
Og det er de tydeligvis ikke enda på en stund.
De har og god tid fram til mai og kanskje lenge etter det også.
Redigert 21.02.2024 kl 10:29 Du må logge inn for å svare
nafa
21.02.2024 kl 10:17 4620

Virker nok som at kapitalmakta vet hvordan man dekker inn shortede aksjer.
Den sikreste metoden er både lønnsom og sikker!
Og metoden er svært enkel:
Bare å kjøre /manipulere kursen ned uansett og det har de tydeligvis også evne til viser det seg og det er jo det som skjer gang på gang !
Kontur
21.02.2024 kl 10:15 4624

Aasulv øker
Kjøpssignal
unikum
21.02.2024 kl 09:28 4709

Å der var vi under 100 lappen igjen. 4 dager ned og 1 opp. Da er alt som normalt. Når vil denne børsen våres hente seg inn igjen mot verdens børser? En av verdens svakeste og enkleste å påvirke, Oslo børs.
Grøntgress
21.02.2024 kl 09:01 4811

Tenkte det samme, mulig det.
protagoras
21.02.2024 kl 08:47 4849

Det er vel den enkelte shortkontrakten som regulerer dette.
At Nordnet praktiserer short-swap som default (de sørger selvsagt for å bli kompenesert) betyr ikke at alle utlånere gjør dette.
Så jeg tviler sterkt på at det finnes REGLER for hvordan dette SKAL gjøres.
Grøntgress
21.02.2024 kl 08:40 4887

Folketrygdfondet øker med 1,16 millioner aksjer på dagen topp 50 oppdatering. AAT ( Tveitereid ) har også startet å handle TGS igjen og har nå 1,6 millioner aksjer.
Blue Cow Group
20.02.2024 kl 20:10 5499

Føljetong ja, der sa du det!
Jeg tror også med stor overvekt at det siste svaret her er riktig. Det er stort sett det svaret jeg finner overalt på nettet, også det som RussianOil hadde påpekt med at det er en liten kostnad for å få omgjort short pgs til short tgs.
Det gir ingen mening at det svaret skal sirkulere på nett hvis det ikke er en mulighet engang og reglene sier man MÅ dekke inn short før fusjon. Da regner jeg det som mer sannsynlig at de få svara vi får om at det MÅ dekkes inn kommer fra noen ignorante, enn at det andre svaret er henta ut av løse lufta.

Omo: Jeg regner det også som sannsynlig at en stor andel av short vil dekkes inn når fusjonen er i boks. Men det må isåfall gjøres ved et aktivt valg, de blir ikke påtvunget å dekke seg inn. Short på seismikkbransjen tipper jeg vil være der hele veien som et bet på økonomisk nedtur, men om det ligger en prosent eller 2 short der er det noe annet enn et konstant angrep fra 0 til over 8% short.
Slettet bruker
20.02.2024 kl 20:00 5514

Blue Crow: 👍😃 Godt jobba med å finne ut av det. Får forholde oss til at de nå har brukt hele sin kompetanse og gir et korrekt svar 😅
Omo
20.02.2024 kl 19:54 5480

Så mye tyder på at vi ikke blir kvitt shorten sånn uten videre?
TonyB
20.02.2024 kl 19:31 5527

Hehe, følgetongen fortsetter 😊

Jeg tror det siste svaret her er riktig. Har forøvrig sendt en mail til PGS med det samme tema. Så om det kommer enda en versjon av et svar der som vi ikke har sett før, kan vi skilte oss med å være like forvirret, men på et mye høyere nivå 🤪
Blue Cow Group
20.02.2024 kl 19:08 5601

Her har jeg forsåvidt fått enda et svar fra Nordnet da jeg klaga på at jeg og bergsmofs hadde fått forskjellige svar fra Nordnet på samme spm:

Meg:
Heisann, og tusen takk for svar!
Jeg er medlem på et forum der en annen person også har sendt spørsmål om det samme til dere i nordnet, og han fikk motsatt svar av en annen person hos dere, at man må stenge short posisjonen sin FØR fusjon..
Her er hva han fikk til svar:

Hei
Hvis de blir fusjonert kan du ikke ligge short lengre siden PGS-aksjen slutter å eksistere.

Det må da dekkes inn før det evt skjer.

Hilsen Fredrik Haukås

Som du sikkert skjønner blir vi litt forvirra og frustrert over at et helt forum fullt av folk ikke klarer å finne et svar med 2 streker under, dere sitter ikke tilfeldigvis på kontor sammen F. Haukås og du så dere kunne sammen finni fram til 1 svar dere begge er enig i?
Beklager maset, og takk for forståelsen.


Svar fra Nordnet idag:

Hei!

Det min kollega Erik Thomassen skriver er korrekt. Shortposisjonen videreføres fra PGS til TGS. Jeg kan derimot spesifisere at teknisk sett så dekkes shortposisjonen inn i PGS før shorten videreføres til TGS, men aksjene blir jo ikke nødvendigvis trukket tilbake. Du må altså ikke aktivt dekke shortposisjonen før fusjonen.

Ha en riktig fin dag.

Hilsen Henrik Hatlevik.
Blue Cow Group
20.02.2024 kl 19:02 5623

hæ?
Udekket short er ikke det samme som naken short?

Isåfall er det flere enn meg som er forvirra. Fra e24s ordbok:
"Et udekket shortsalg, også kalt «naked short», oppstår når aksjer selges som ikke er lånt på salgstidspunktet."

https://e24.no/boers-og-finans/i/G17Abx/ordbok-her-er-boersordene-du-maa-kunne

Men poenget mitt fra istad består uansett, hvorfor føler FT behov for å skrive om Udekket short uten at vi/grøntgress har spørt om udekket short?
Hvis det bare er jeg som lar meg provosere av at det skal være så vanskelig å få et entydig svar kan jeg la det ligge, hvis det er flere som ikke klarer å slå seg til ro med å ikke få et klart svar så ønsker jeg gjerne å fortsette ;)
upsidedown
20.02.2024 kl 18:40 5701

Udekket short betyr at de har solgt, men foreløpig ikke kjøpt. Helt lovlig!

Må ikke blandes med naked short.
https://www.investopedia.com/terms/n/nakedshorting.asp
Redigert 20.02.2024 kl 18:43 Du må logge inn for å svare
Blue Cow Group
20.02.2024 kl 17:20 5884

Fra FT: "Shortsalgforordningen inneholder et generelt forbud mot udekkede shortposisjoner."

Hvorfor blander de inn Udekkede shortposisjoner? Det virker som flere av oss får svar på et spm vi ikke har stilt når vi sender mail og lurer på akkurat dette. Vi lurer jo ikke på om naked short må dekke inn, men vanlig short.. så hvorfor i H****** svarer FT om udekket short?

Ang. Molnes i FA i går så virker jo den fyren helt på trynet, her skriver han IGJEN om at TGS skal refinansiere gjelda til PGS etter overtakelse, det stemmer jo ikke, vi veit at det kommer med en heftig ekstrabekostning og sannsynligvis vil skje tidligst i 2025 en gang.
Jeg veit det jo fra før, men slutter alikevel ikke å bli oppgitt over at FA er mer et politisk prosjekt fra Hegnar enn det er aktuelle nyheter og info om børsen for oss interesserte.
Leotwin
20.02.2024 kl 12:47 6326

Hvis millenium er så dyktige, og ikke bedriver merger arbitrage, tilsier jo deres seneste inndekning av short i tgs bare en ting: løp og kjøp! 😂
Leotwin
20.02.2024 kl 10:24 6636

Artig historie. Synd den slumser sånn med fakta:

1) Millennium driver med merger arbitrage

https://www.mlp.com/about/


2) Millenium har pt ingen synlig short i TGS:

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0003078800
Redigert 20.02.2024 kl 10:25 Du må logge inn for å svare
Odi.1
20.02.2024 kl 10:07 6740

Vakkert :-)
Blir ellevildt når det nærmer seg, nå er det bare å hanke inn på aksjer short har dumpet på/med :)
Vi så samme mønster i Mseis da den ble slukt av TGS, det samme kommer åpenbart til å skje her også.
petterwotsan
20.02.2024 kl 10:05 7127

The question asked here is technically incorrect. This merger is triangular in nature; TGS shares will not be transferred to TGSNewco, but TGS will own TGSNewco 100%, and TGSNewco will be merged with PGS. In return, PGS shareholders will receive shares in the parent company, TGS. Therefore, existing TGS shares will remain unchanged, only new shares will be inssued in TGS.

The full merger plan is as follows:
(a) PGS is dissolved;
(b) PGS’ assets, rights, and obligations are transferred to TGS NewCo;
(c) TGS NewCo issues the Merger Receivable to TGS;
(d) the share capital of TGS is increased, and the Merger Shares are issued to the shareholders of PGS;
(e) the dividend compensation pursuant to Clause 6.1 is paid to the shareholders of PGS; and
(f) the merger is completed with continuity for tax purposes pursuant to Chapter 11 of the Tax Act.

Regarding the response from Finanstilsynet, it is correct that in Norway, naked short selling is not allowed, and therefore, all shorts we currently observe are lent by someone.
They will be covered at some point in the future, and it is not mandatory to cover them before the merger, specifically not for short in TGS.
For shorts in PGS, they must be covered before the merger, as the lender will ask the borrower to deliver back the PGS shares.
Redigert 20.02.2024 kl 10:12 Du må logge inn for å svare
danmark1
20.02.2024 kl 09:55 6669

De skal under alle omstændigheder dække ind. Selv om de kunne holde kursen nede inden fusion, ville den stikke helt af efter. Hvor længe tør de vente og hvor lang tid går der, inden de større spillere vil ind?
Grøntgress
20.02.2024 kl 09:31 6493

Short MÅ dekke inn aksjene før fusjonen. Vennlig hilsen Finanstilsynet :)

Usynlig short er nok betydelig den også under 0,5% grensen. Fikk motsatt svar fra Nordnet i går, men sendte svaret fra Finanstilsynet til vedkommende i dag. Spent på svar derfra.
Redigert 20.02.2024 kl 09:33 Du må logge inn for å svare
WillyWonka
20.02.2024 kl 09:27 6498

Synlig short i TGS 8% og 2% i PGS. Synlig short på 8% er forøvrig hinsides, totalshort må være mellom 10-15%. Dersom det faktisk er slik at det MÅ dekkes før fusjonen så kan det bli bra trykk oppover, sinnsykt mye aksjer som skal kjøpes tilbake. Legg på kjøpsinteresse fra andre interessenter så ligger det jo til rette for en skvis.

Men det er kun om short MÅ dekke inn til utlåner før fusjonen blir fullført. Og det at short skal sette seg selv i så skummel situasjon gjør at jeg er heller skeptisk til at det er slik at de må det. Men for all del, hvis det er sånn det er så kan det bli morsomt, men tviler.
Grøntgress
20.02.2024 kl 09:25 6402

Hmm..Ok, mulig jeg som har misforstått. Skal se over presentasjonen igjen.