TGS NewCo H2 børsvinner

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.07.2024 kl 17:35
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Grøntgress
TGS 19.09.2023 kl 14:35 550481

- Creating a stronger and more diversified geophysical company and data provider to the energy value chain, driven by technology and innovation
- The combined entity will offer a robust position in all verticals: Multi-Client, acquisition, imaging and new energy
- Significant economies of scale, preliminary estimate of more than USD 50 million annually in cost synergies
- Enhancing the value and technology offering to clients
- Bringing together two complementary players, creating the most attractive workplace in the industry

Financing:
The combined company will have a combined fully diluted market cap of approx. USD 2,616 million and a net interest-bearing debt (NIBD) of USD 649 million (2Q 2023), corresponding to a market cap:NIBD ratio of 80:20. The combined company will seek to optimize its capital structure, efficiency and cost based on the strength of the combined balance sheets and cash flows. As such, the combined company plans to refinance PGS’ USD 450 million senior notes and the term loans on first call opportunity. As an overriding principle, TGS will continue to maintain a conservative balance sheet profile.



Redigert 28.06.2024 kl 13:53 Du må logge inn for å svare
Bmwx1
20.02.2024 kl 09:15 3869

Fortsatt gevinstsikring etter Fredagens vannvittige rally ser jeg
Grøntgress
20.02.2024 kl 09:13 3829

Under PGS presentasjonen virket CEO Rune Pedersen å være ganske sikker på at konkuransetilsynet i UK mest sannsynlig ikke vil gå til fase 2, men at endelig vedtak blir i slutten av februar. Da er det bare prosessen i Norge som gjenstår. Det ble sagt at en fusjonering så de for seg i slutten av mai måned, men dette er jo ikke noen som vet 100%. En avgjørelse kan faktisk komme før om konkurrransetilsynet ikke finner noen grunn til å stoppe fusjonen. TGS CEO var veldig tydelig på at partene ville møtes dagen etter godkjenning for å underskrive fusjonspapirene. Dette caset kan bli en rakett når inndeknig MÅ skje. Mest sannsynlig tørr de ikke vente.
Grøntgress
20.02.2024 kl 09:03 3876

Ja, men fasiten har Finanstilsynet :)
Slettet bruker
20.02.2024 kl 08:57 3836

Grøntgress: 👍😇 Tilsynet. De har nok kjennskap til denne saken de 😇 Det vil bli spennende å se utviklingen frem til fusjon og nytt selskap Tgs Newco AS. For det er et helt nytt selskap det 😇
Grøntgress
20.02.2024 kl 08:53 3805

Her er mitt spørsmål og svar fra Finanstilsynet. Denne er spesielt til dere som sitter short og at diskusjonen rundt inndekning eller ikke legges død. Her vil komme en inndekning på over 15 millioner aksjer før fusjonering. Se for dere shortskvisen.

Hei,

Jeg har ett spørsmål angående shortposisjonene som ligger hos TGS og PGS. Selskapene er i en prosess hvor de venter svar fra konkurransetilsynene i Norge og Storbritannia før de kan fusjoneres.Da dannes ett nytt selskap hvor aksjene i TGS/PGS overføres til det nye selskap. Hva skjer med short posisjonene? Må de dekkes inn før en fusjonering eller fortsetter de inn i det nye selskapet TGS NewCo?

Svar Finanstilsynet:

Hei,

Viser til din henvendelse nedenfor datert 19. Februar 15:10.

Shortsalgforordningen inneholder et generelt forbud mot udekkede shortposisjoner. Det betyr at selger må ha sikret tilgang slik at levering kan finne sted på oppgjørsdagen. Altså må aksjene dekkes inn før fusjonering.

Redigert 20.02.2024 kl 08:56 Du må logge inn for å svare
unikum
19.02.2024 kl 16:34 4467

Lurer på hvor lenge man får lov å holde på med dette som skjer i slutthandelen ? Vi snakker om helt opp i 50 %(234 000 aksjer) av totale handelen. Må snart bli en stopper på dette. Garantert samme som holder på hver eneste dag
Grøntgress
19.02.2024 kl 15:35 4549

Var ikke lenge Millennium var over 0,5% grensen og inne på shortlisten før de forsvant igjen :)
Grøntgress
19.02.2024 kl 13:12 4835

Kjøp å la aksjene ligge å godgjøre seg fremover til storselskapet er en realitet. Kan selvsagt hende short klarer å presse ned noe engang til, men tviler på det. Verdisettingen i TGS NewCo vil latterliggjøre dagens kurs. Alle som kan noe med en kalkulator skjønner dette. Veldig mye tyder på at dette vil bli bra fremover.
oppturen
19.02.2024 kl 13:02 4852

Nei, de som har kjøpt har nok tro på mye mer. Regner med det er short som får herje litt, de har vel fått låne nien flere fra de som har kjøpt 😀
Bmwx1
19.02.2024 kl 12:43 4841

Er det gevinstsikring vi ser i dag?
Grøntgress
19.02.2024 kl 12:34 4870

Ønsker man utbytte utbetalt første uken i mars, så må aksjene være kjøpt før onsdag ved børsslutt denne uken.
Grøntgress
19.02.2024 kl 07:41 5474

Topp 50 øker. Citibank med nok ett storkjøp og har snart tatt igjen Pareto som 3 største aksjonær.
Blue Cow Group
18.02.2024 kl 22:55 5894

Mange måter å se det på ja, jeg tenker at dissa husa kan sine saker godt, de veit åssen de kan unngå å presse prisen for mye opp,
Sjekker du dato for short satt i TGS av alpine med dato på¨kursgrafen på PGS får jeg stort sett PGS litt opp de dagene short ble satt i TGS. Alle unntatt den siste som ble satt 6 des, men da minska Alpine shorten sin, og PGS sank.

Ang volum så har Alpine 2,87mill short, dvs de har ca 42mill PGS aksjer fordelt på 15 kjøp og 1 salg. I realiteten er det nok enda flere handler, men de vises kun over 0,5%. Fordeler vi jevnt og sier at fra 0,54% til 2,22% short tok 15 handler får vi ca 0,1% pr handel, altså 5 handler til før de nådde meldegrensa.
42 mill aksjer på 20 handler blir 2 mill om dagen. Da de shorta som verst, i slutten av oktober har PGS volum på 18 til 25 mill aksjer pr dag. Så veldig rundt regna kjøpte Alpine 10% av alle omsatte aksjer de dagene. Sikkert mer og siden jeg ikke har interpolert men bare regna et gjennomsnitt.

Om det er såpass mye at kursen burde gått mer enn 3-5% opp de dagene alpine kjøpte vet jeg ikke, men jeg syns det virker fornuftig.
unikum
18.02.2024 kl 22:16 5978

Riktig det at det var god omsetning i den perioden der men uten at kursen beveget seg noe oppover mest sidelengs. Hadde det vært store oppkjøp i den perioden mener jeg kursen hadde godt høyere men den lå i snitt rundt 9,5. Rundt 13,nov startet den lange nedturen og høyere short ble satt og mest i Tgs. Lavere omsetning i takt med ned avgående kurs.
Det er forskjellig måter å tenke og se dette på men sist gang Pgs ble kjørt ned fikk jeg gjort ei årslønn på oppgangen som kom derpå. Satser på det denne gangen også, håper flere får en slik opptur men da må man være inne
Blue Cow Group
18.02.2024 kl 20:37 6216

"men ofte når enkelte kjøper seg opp i ett selskap så stiger kursen(pgs). Det er ikke tilfelle her. De har fått grisejuling samtidig mener man har porsjonert seg bra i Pgs... "

Jeg skjønner spørsmålet ditt godt, men hvis du ser på perioden da Alpine f.eks shorta TGS, ca 25 sept til 3 des sank ikke pgs kursen så voldsomt, 25 sept kurs 9,1,
1 des kurs 8,9. Vi var innom 10,2 igjen den 2 nov. Så selv om kursen har tryna i etterkant kan det virke som det var godt med kjøp i PGS da Alpine holdt på.

Ang hva de andre shorterne gjorde eller ikke er jeg enig i at det beste grunnlaget for å si at flere av dem holder på med merger arb. er den enorme shorten som kom "ut av ingenting" i TGS. Shorten i PGS gikk vel ned rundt samme periode? Arrester meg gjerne hvis jeg husker feil. Ingenting hadde kosa meg mer enn om all short er merger arbitrage, men jeg orker ikke håpe på positive tendenser kun pga...håp :)
unikum
18.02.2024 kl 19:48 6319

Takk for gode svar og det er sikkert flere grunner til nedgangen. He he skjønner godt at aksjer kjøpes fritt på børs... men ofte når enkelte kjøper seg opp i ett selskap så stiger kursen(pgs). Det er ikke tilfelle her. De har fått grisejuling samtidig mener man har porsjonert seg bra i Pgs... hvem har solgt ? Om mange trofaste auksjonerer har solgt seg ut vises ikke, mye mulig men mange har kjøpt seg opp etter 30 % nedgang.
Er klar over at utlånte aksjer ikke endrer eiersiden så mitt poeng er at shorten må handle nå inn aksjer i begge selskapene. Nekter å tro at de har klart å få tak noe særlig aksjer slik at arbitrage likestilles.
Jeg tror og mener at det også er så høy skjult short også at det vil komme kraftige kjøp fram mot våren.
Kontur
18.02.2024 kl 17:44 6516

Bare noen uker siden kursmål var opp imot 230 nok. Når kontraktene samt late sales Q1 tikker inn vil vi bevege oss kraftig i den retning. Ser få case på OSE som ser bedre ut enn PGS/TGS
Leotwin
18.02.2024 kl 17:28 6540

Ja, dette konkrete eksemplet skyldes flaggereglene (som inkluderer utlånte aksjer). Men mitt poeng var bare at jeg tror aksjonærregistrene (som gjengis på tekinvestor, bjellesau, mv.) ikke skiller mellom solgte aksjer og utlånte aksjer. Tror Folketrygdfondet har lånt ut langt flere aksjer enn de som ble oppgitt i meldingen. Tror også AAT har lånt ut flere hundretusen aksjer (og ikke solgt som noen har rapportert). Men sikker kan man ikke være, utenom om de få tilfellene som meldes pga flaggereglene.

Har ellers veldig sansen for dine innlegg, og håper du fortsetter med å bidra!
Fischer
18.02.2024 kl 16:55 6631

I dette tilfellet har Folketrygdfondet krysset en av grensene for flagging ihht. reglene fra Finanstilsynet - link:

https://www.finanstilsynet.no/tilsyn/markedsatferd/flaggeplikt/

I dette tilfellet måtte Folketrygdefondet flagge utlånene av aksjene iht. regelverket fordi aksjebeholdning minus de aksjene de har lånt ut medførte at de gikk like under 10 % grensen. Pr. 30.09.23 eide folketrygdefondet (største eier) 14.490.501 aksjer i TGS. Potensielt kan da folketrygdefondet ha lånt ut ca 1.500.000,-aksjer til shorterne (13 - 14 % av dagens synlige shortandel iht. shortregisteret). Men tidligere utlån har de ikke trengt å melde fordi de da ikke krysset noen av grensene.

Utgangspunktet er at Folketrygdefondet er long i TGS, men ser sitt snitt til å tjene noen ekstra kroner ved å låne disse. Mao. de får inn litt rentekroner. Det samme vil gjelde mindre aktører som er under 5 % grensen, men som likevel er long.

Det betyr vel at det er kun de som eier mer enn 5 % som trenger å melde utlån av aksjer og først når de går over eller under de grensene som er satt for flagging (finanstilsynet). Forståelig at man da ikke ser mange flaggmeldinger vedr. utlån av aksjer.

Hørtes ikke dette fornuftig ut Leotwin ?
Leotwin
18.02.2024 kl 15:33 6538

Bra innlegg (som vanlig). Uten at det har noen betydning for dine poeng, så tror jeg aksjonærlister blir påvirket av aksjeutlån. De færreste melder om det er salg eller utlån, men se nedenfor som sjeldent eksempel på det motsatte:

Flagging i TGS ASA

Folketrygdfondet har i dag, 10.01.2024, lånt ut 600.000 aksjer i TGS ASA og eier etter dette netto 12.934.632 aksjer i selskapet, tilsvarende en eierandel på 9,85%.

https://newsweb.oslobors.no/message/608288
Kontur
18.02.2024 kl 15:25 6551

PGS og TGS aksjonærene sitter på et stort nettverk. Tenker tiden nå er inne for å mobilisere og utnytte situasjonen som har oppstått med en helt tydelig underprising av aksjen samt en soleklar oppgangsbølge i vente iom fusjonen som kommer.
Mobiliserer vi nå og kjøper det vi kan vil vi gi kursen ytterligere fart opp dit der den mer hører hjemme.
Legger inn kjøp nå, denne skal mye opp.
Fischer
18.02.2024 kl 15:16 6582

1. Sliter litt med å skjønne spørsmålet, alle aksjer kan jo kjøpes uavhengig av om kursen går opp eller ned. I det nåværende caset er det jo TGS kursen som er «referansepris» og med stadig økende short i TGS tror jeg mange har solgt seg ut eller latt vær å investere i TGS fordi økt shortandel i et selskap vil jo i de fleste tilfeller bety at man forventer sviktende grunnlag for den videre drift. I vårt tilfelle er årsaken en annen fordi shorten settes som en hedge for å kunne sitte igjen med «spreaden» underveis i fusjonsprosessen – denne har variert stort sett i området 5– 8 % siden fusjonsplanene ble meldt i september 2023, Jeg vil vel si at den økende shortandelen i TGS har skapt frykt hos eksisterende og potensielle investorer, og dratt PGS med seg ettersom de er låst i referanseforholdet (0,06829 TGS aksjer pr. pgs aksje)
2. Du må huske at de fleste hedge funds satt sine hovedposisjoner i oktober og november når omsetningen var på et helt annet nivå (i begge selskaper). Ref. tidligere innlegg om at samlet short lå på ca. 10 % i medio november (DN). Økningen i short etter at omsetningen/volumet har vært beskjedent. Ergo mindre shorting av TGS trenger mindre kjøp av PGS.
3. Det at andre låner ut aksjer til short endrer ikke selve aksjonærlista (eierlista) som du nevner. Les denne artikkelen så tror jeg du vil bli litt klokere, les spesielt det som omhandler «merger arbitrage in stock mergers» - det er det som er aktuelt i PSG/TGS caset. Den gav meg ihverfall en aha opplevelse når jeg satt meg inn i tematikken:

https://corporatefinanceinstitute.com/resources/valuation/merger-arbitrage/

Litt på siden:
I fusjoner hvor det tilbys cash betaling for aksjene er ikke dette med hedging aktuelt (og gjør ting mer oversiktlig). Da gjør man en vurdering om man tror fusjonen vil gå som planlagt eller ikke og ser evt. potensialet til å få en avkastning lik «spreaden» på det aktuelle tidspunktet vurderingen gjøres.
.
Til slutt:
Jeg sier ikke at alt av nedgangen siste 2-3 måneder alene skyldes «merger arbitrage» og dertilhørende shorting av TGS. Også andre oljeserviceselskaper har hatt en negativ trend. Men jeg mener bestemt at dette har forsterket negativiteten og at en endelig gjennomføring av fusjonen vil ta vekk dette momentet. Men det viktigste på lengre sikt er at det nye TGS Newco får til en sømløs fusjonsprosess, får utnyttet synergier, fremførbart underskudd, økt skipsutnyttelser etc. etc Da blir dette bra.
nafa
18.02.2024 kl 15:02 6588

Er det kanskje ting som tyder på at det likevel er mere generell short her og som uansett MÅ dekkes inn før eller siden. Kanskje dette kan bli veldig spennende likevel framover i begge selskap faktisk ??
Gleder meg også til trygden er på plass i morra 🤣🥳
Redigert 18.02.2024 kl 15:06 Du må logge inn for å svare
Grøntgress
18.02.2024 kl 14:56 6575

Flere og fler vil få opp øynene for hva som er i ferd med å starte nå. Mitt bet er at vi går inn i en stigende kurve som kan gå langt når kjøpsinteresse samt 15 millioner short aksjer skal dekkes inn.
danmark1
18.02.2024 kl 14:29 6659

Mange vil gerne ind her inden fusionen og det nye selskab bliver ikke noget for shorterne. 😁
Grøntgress
18.02.2024 kl 13:32 6781

Snart ny uke og den blir spennende. Midtveis i Q1 og en fusjonering som mest sannsynlig er klar i mai måned. Da går TGS/PGS aksjene inn i TGS NewCo og ny verdisetting med synergier som vil gi nye kursmål og større utbytter/tilbakekjøps program av aksjer.Ser lovende ut fremover, må skje noe helt spesielt om ikke denne skal langt opp i tiden som kommer.
Redigert 18.02.2024 kl 13:34 Du må logge inn for å svare
unikum
18.02.2024 kl 13:02 6764

Setter pris på ditt kunnskapsnivå Fischer. Har følgende spørsmål rundt arbitrage:
1. Du skriver 0 short i Tgs ved fusjon nyheten, kom uken etterpå det er korrekt men du mener da at de har satt seg inn i posisjon for Pgs og kjøpt Pgs aksjer . Hvilken mulighet har de kunnet gjort dette samtidig som kursen har sunket med ca over 25 % ?
2. Hvilken måte har de klart å få tak i så mange aksjer i en omsetning som har sunket til dagsomsetninger målt i aksjer fra 2 mill til 10 på max (mer snitt rundt 5 mill aksjer) mens kursen gruses?
3. Hvem har solgt av de største eiere ? meg bekjent ingen, derfor er all aktiva utført med lånte aksjer, derfor meget høy short som ikke vises i det store bildet. Sliter med at det kan forsvares med kun svar med arbitrage og man har posisjonert seg i perioden negativt i ett selskap mens positivt i ett annet?
Eller er det noe jeg ikke catcher?
Redigert 18.02.2024 kl 13:03 Du må logge inn for å svare
TonyB
18.02.2024 kl 10:20 6852

Det jeg ikke helt forstår er hvorfor PGS i sin Q3 rapport skriver følgende «PGS bond yield almost reduced 3,5% after announcment (under kategori potensielle synergieffekter fra fusjon). Dette kunne tolkes som at det allerede er oppnådd ift obligasjonslånet. Litt forvirrende. Under samme kategori estimerer de 3-4% lavere rente på $500M av bruttogjelden

https://www.pgs.com/globalassets/investor-relations/reports-and-results/q3-2023--presentation.pdf (Se plansje 22)

Ellers skrives det «generelt» i Q4:
- Rentebærende gjeld redusert med $273M siste år.

- Commitment from TGS ASA to refinance the $50 million super senior loan with a new $60M loan

https://www.pgs.com/globalassets/investor-relations/reports-and-results/q4-2023--presentation.pdf
Redigert 18.02.2024 kl 10:25 Du må logge inn for å svare
Fischer
18.02.2024 kl 09:32 6824

Skjer ikke noe overfor obligasjonseierne før fusjon gjennomføres. Men som du kanskje fikk med deg under fellespresentasjonen ifbm. fusjonsfremleggelsen bekreftet Pedersen at obligasjonseierne har en "put option" til 101 % ved fusjon. Mao.når det skjer en hendelse som f.eks fusjon (change of control) kan obligasjonseierne kreve sin andel innløst. Men det er det jo sannsynligvis ingen som er interessert i.(som også Pedersen kommenterte). Årsaken til dette er bla:

1. Obligasjonen (450 mill USD) kan ikke kalles på før tidligst 1 april 2025. Dette betyr at eierne av obligasjonen får 13,5 % rente frem til dette tidspunktet. Og ettersom en fusjon med TGS, med en langt bedre kredittverdighet enn PGS, vil sikkerheten i obligasjonen være betydelig mer sikker.
2. Selv om obligasjonen kan kalles på fom. 1 april 2025 og gjerne refinansieres til bedre betingelser enn dagens kommer det ekstrakostnader dersom dette gjøres 1 april 2025. Ved refinansiering 1 april 2025 er betingelsen par + 50 % av kupongrenten. Dvs. innløsning på 106,75 %. Tilsvarende for de neste 6 måneders periodene er: 105,6 % (37,5 % av kupongrenten - 1. oktober 2025), 103.3 % (25 % av kupongrenten - 1. april 2026) og så 100,5 % de siste 6 måneder som obligasjonen løper. (obligasjonens løpetid er jo 4 år.til informasjon)

Obligasjonen vil i det nyfusjonerte selskapet utgjøre hoveddelen av gjelden i TGS newco. Mange på forumet tror at obligasjonsgjelden vil kunne refinansieres til langt bedre pris, og dermed bedre bunnlinjen, raskt etter at fusjonen er på plass. Det er ikke tilfelle. Mye av den andre gjelden kan man bedre betingelsene på, men ikke obligasjonslånet.

Både "låsingen" av muligheten for å kalle på obligasjonen samt kostnadene som følger med tror jeg medfører at man tidligst kan forvente at obligasjonen blir refinansiert 1 oktober 2025. Frem til denne datoen vil nok obligasjonseierne sitte stille og motta en hyggelig avkastning (13,5 % årlig) i en obligasjon hvor risikoen nærmest er eliminert når fusjonen er gjennomført.




Piloten
18.02.2024 kl 01:53 7066

Gjør det du alltid har gjort

Kjøp på 6. Selg på 10

Easy

Piloten
18.02.2024 kl 01:45 7067

Og nu går det oppover....hvor ble det av Riskokern..??🤣🤣
oppturen
18.02.2024 kl 00:34 7141

Har dere som obligasjonseiere gitt noen felles bekreftelse på hvordan dere stiller dere til fusjonen ? Etter de publisere vilkårene vil obligasjonseierne ha rett til innløsning om de ønsker det ved et eierskifte.
TonyB
18.02.2024 kl 00:33 7107

Tror mye av shorten som er satt dekker vesentlig med aksjer til begge disse formålene (i tillegg til noe «generell» short). Det burde nok kanskje vært større kjøpspress i PGS om alt galdt merge-arb.

Interessant om du tar en avsjekk med Pareto, Fischer 👍
Redigert 18.02.2024 kl 00:33 Du må logge inn for å svare
Fischer
18.02.2024 kl 00:05 7143

Mulig at det kan väre deler av shorten som er hedget mot obligasjonslånet, men jeg tror hedgingen med kjöp PGS og short TGS er det som er hovedårsaken til den höye shortandelen. Sitter selv med en liten andel av obligasjonslånet. Nå fikk jeg jaggu lyst til å höre med Pareto om det finnes en liste over andelseierne i obligasjonslånet. Da ville man kunne se om noen av selskapene på shortlisten også sitter med andeler i obligasjonslånet i PGS, og således sjekke ut din teori Oppturen.
Fischer
17.02.2024 kl 23:48 7113

Tillegg til innlegg over:

Les artikkel fra DN i november. Her antas at total short da var 10 % - og vi vet at det netto er kommet til flere siden da. Les spesielt siste to avsnitt.

https://www.dn.no/borskommentar/illevarslende-hoy-shorting-i-disse-fem-aksjene/2-1-1553478
oppturen
17.02.2024 kl 23:46 7102

Enig i at noe kan ligge her, men ser vi på PGS har der ikke vært rare kjøpepresset,
Jeg tror nok mye kan være hedge mot obligasjonslånet til PGS. De store short posisjonene i PGS kom etter obligasjonslånet, jeg tror derfor mye kan tilskrives dette.
Fischer
17.02.2024 kl 23:39 7111

Vet ikke hvor detaljert du har gått i din undersökelse. Men gjör du et dypere dykke vil du finne ut at alle aktörer over 0,5 % (pt 7 aktörer med totalt 8,58 % short) har muligheten til å investere i såkalt merger arbitrage.
Som flere har nevnt er det stor sannsynlighet at det er flere slike aktörer som ligger under 0,5 % grensen og som gjerne kan utgjöre ytterligere 4-5 %, Altså at totalen er 12 - 13 %.
En annen ting som styrker at arbitrage posisjoner skyldes den höye shortandelen er at når fusjonen ble offentliggjort i september 2023 var det ingen synlig short i TGS. Den förste kom uken etter at fusjonsplanene var offtentligjort. Bare å sjekke shortregisteret.
Blue Cow Group
17.02.2024 kl 19:52 7421

Såvidt jeg kan se er det kun Alpine som driver med merger arbitrage av de 3 store shorterne, Qube driver med Quant investing, altså at de kun ser på data og det tekniske, mens PSquared er et klassisk hedge fund.
Så Alpine sine 2,7mill short i TGS vil tilsi at de har kjøpt 39 millioner PGS-aksjer fra ca 25 sept til 3 desember mens de shortet TGS. (2,7mill delt på 0,06829)

Takk til alle som har slått opp både på nett og PGS investor for å bidra, utrolig frustrerende å ikke finne et så enkelt svar hverken med mail eller søk!