TGS NewCo H2 børsvinner
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.07.2024 kl 17:35
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
- Creating a stronger and more diversified geophysical company and data provider to the energy value chain, driven by technology and innovation
- The combined entity will offer a robust position in all verticals: Multi-Client, acquisition, imaging and new energy
- Significant economies of scale, preliminary estimate of more than USD 50 million annually in cost synergies
- Enhancing the value and technology offering to clients
- Bringing together two complementary players, creating the most attractive workplace in the industry
Financing:
The combined company will have a combined fully diluted market cap of approx. USD 2,616 million and a net interest-bearing debt (NIBD) of USD 649 million (2Q 2023), corresponding to a market cap:NIBD ratio of 80:20. The combined company will seek to optimize its capital structure, efficiency and cost based on the strength of the combined balance sheets and cash flows. As such, the combined company plans to refinance PGS’ USD 450 million senior notes and the term loans on first call opportunity. As an overriding principle, TGS will continue to maintain a conservative balance sheet profile.
- The combined entity will offer a robust position in all verticals: Multi-Client, acquisition, imaging and new energy
- Significant economies of scale, preliminary estimate of more than USD 50 million annually in cost synergies
- Enhancing the value and technology offering to clients
- Bringing together two complementary players, creating the most attractive workplace in the industry
Financing:
The combined company will have a combined fully diluted market cap of approx. USD 2,616 million and a net interest-bearing debt (NIBD) of USD 649 million (2Q 2023), corresponding to a market cap:NIBD ratio of 80:20. The combined company will seek to optimize its capital structure, efficiency and cost based on the strength of the combined balance sheets and cash flows. As such, the combined company plans to refinance PGS’ USD 450 million senior notes and the term loans on first call opportunity. As an overriding principle, TGS will continue to maintain a conservative balance sheet profile.
Redigert 28.06.2024 kl 13:53
Du må logge inn for å svare
Leotwin
08.02.2024 kl 11:08
5680
Tror de bare må varsle at vedtak er aktuelt innen 25 dg. Hvis det ikke er aktuelt med begrensende vedtak så går fusjonen gjennom.
Konkurranseloven paragraf 20 andre ledd:
«Konkurransetilsynet må innen 25 virkedager fra meldingen er mottatt, varsle at vedtak kan bli aktuelt. I varselet må Konkurransetilsynet vise at det er rimelig grunn til å anta at foretakssammenslutningen eller ervervet som nevnt i § 16 a i betydelig grad vil hindre effektiv konkurranse, særlig som et resultat av at en dominerende stilling skapes eller styrkes. Gis ikke slikt varsel, kan Konkurransetilsynet ikke gripe inn etter § 16 eller § 16 a.»
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2004-03-05-12/KAPITTEL_4#KAPITTEL_4
Konkurranseloven paragraf 20 andre ledd:
«Konkurransetilsynet må innen 25 virkedager fra meldingen er mottatt, varsle at vedtak kan bli aktuelt. I varselet må Konkurransetilsynet vise at det er rimelig grunn til å anta at foretakssammenslutningen eller ervervet som nevnt i § 16 a i betydelig grad vil hindre effektiv konkurranse, særlig som et resultat av at en dominerende stilling skapes eller styrkes. Gis ikke slikt varsel, kan Konkurransetilsynet ikke gripe inn etter § 16 eller § 16 a.»
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2004-03-05-12/KAPITTEL_4#KAPITTEL_4
Redigert 08.02.2024 kl 11:28
WillyWonka
08.02.2024 kl 11:02
5661
Fattes vedtak på onsdag? (Ref tittel, Grøntgress) Er det ikke slik at dersom konkurransemyndighetene har innvendinger mot fusjonen SÅ vil det fattes vedtak innen fristen? Dersom det ikke fattes vedtak så har de ikke innvendinger, eller misforstår jeg?
Redigert 08.02.2024 kl 11:03
Grøntgress
08.02.2024 kl 10:47
5710
Det skal letes mer og snart har vi verdens største seismikkselskap. Ser frem til guiding på torsdag!
Slettet brukerskrev Nå venteer vi bare på at Spruten skal komme ut av ketchup flaska 🤣🤣
Du kan vente med å sette på pølsevannet, om du ikke liker kalde pølser da.
Tommyknocker
06.02.2024 kl 23:05
6901
Artig at han satt og sammenlignet epler og pærer, og pissa på Tgs. Molnes viste til Tgs evne til å komme tilbake. Samme Molnes sa at han var altfor tidlig ute i Nod, noe han ikke var redd for.. Grei smell på den vurderingen.
Uljanov
06.02.2024 kl 22:55
6874
Samme mann som spådde TGS til 50-talllet. Rart at folk hører på han der. https://www.dn.no/bors/nordic-semiconductor/gaute-eie/eika/eika-fond-med-smell-i-nordic-semiconductor/2-1-1594386
geo01
06.02.2024 kl 15:58
7264
Og markedet er harnisk om ikke LS eller annet ikke er i vater et kvartal pga utsettelser eller annet.
Sammelslåingen skaper utfordring blant Tgs aksjonærer men de stemte jo nesten 100% på en sammenslåing når de fikk fakta.
Leverer Tgs og Pgs 2024 blir det dyrt og betale utbytter fra short aksjer til eierne.
Nå er det et spill og q1 tallene skal helst grilles for og få dekt seg inn,eller så kan de øke shorten så det blir enda billigere og kjøpe flere aksjer.
En drømmesituasjon for langsiktige som ønsker utbytte eller gjenkjøp aksjer-
Sånn en leser pe fremover må nok shorterne velge før q2 da kan det smelle kraftig opp utover hele året.
Sammelslåingen skaper utfordring blant Tgs aksjonærer men de stemte jo nesten 100% på en sammenslåing når de fikk fakta.
Leverer Tgs og Pgs 2024 blir det dyrt og betale utbytter fra short aksjer til eierne.
Nå er det et spill og q1 tallene skal helst grilles for og få dekt seg inn,eller så kan de øke shorten så det blir enda billigere og kjøpe flere aksjer.
En drømmesituasjon for langsiktige som ønsker utbytte eller gjenkjøp aksjer-
Sånn en leser pe fremover må nok shorterne velge før q2 da kan det smelle kraftig opp utover hele året.
Redigert 06.02.2024 kl 16:01
Slettet brukerskrev Ja hva gjör de nå disse shorterene? Tiden er Knapp.hehe
Nå venteer vi bare på at Spruten skal komme ut av ketchup flaska 🤣🤣
Ja hva gjör de nå disse shorterene?
Tiden er Knapp.hehe
Tiden er Knapp.hehe
Redigert 06.02.2024 kl 15:29
Grøntgress
06.02.2024 kl 15:27
7282
Bare la oss bli ferdig med denne uken. Neste onsdag må konkurransetilsynet ha sendt inn vedtak og torsdag er det Q4 rapport og guiding.
Ja så vil jeg nevne at utbytte selskapet TGS sto i kroner 202 den 9 mars 2023. Dette er 10 måneder siden det.hmmm.
TGS aksjonärene har fått nok Bank nå tenker jeg.
Det er ikke noe galt med tgs,som lever i beste velgående.
TGS aksjonärene har fått nok Bank nå tenker jeg.
Det er ikke noe galt med tgs,som lever i beste velgående.
Redigert 06.02.2024 kl 15:06
oppturen
06.02.2024 kl 14:51
7233
Det er vel der utfordringen ligger, ser mange har problemer med å forholde seg til 1 regnskap, her må en nå se på 2.
Men må si meg skremt av hordene som kun baserer invistering på bakgrunn av TA. Et veldig greit verktøy, men som eneste referanse må det være veldig risikabelt.
Men må si meg skremt av hordene som kun baserer invistering på bakgrunn av TA. Et veldig greit verktøy, men som eneste referanse må det være veldig risikabelt.
Det er geo1 disse innsiderene som kan selskapet best, Bedre enn analytikere,shortere,tradere. Jeg fölger etter der insiderene kjöper,derfor kjöpte jeg nylig aksjer i tgs.Et håp for fremtiden.Jeg blir aldri skremt av shortere nede på denne lave kursen,og spesiellt ikke når Öygarden nylig kjöpte disse 35000 aksjene i tgs,for han er tross allt et styremedlem.Ja og hvem er disse småaksjonärene som shorter TGS ?hehe
Redigert 06.02.2024 kl 14:47
Ikke Alle kan bruke kalkulatoren geo1. Når allt er i orden med sammenslåingen av tgs og pgs,da kommer meglerhusa med et annet pip. Da blir allt malt rosenrödt igjen,og da våkner investorene igjen. Ja det närmer seg snart svaret. Når våkner shorterene?
Helt korrekt,så lenge en ikke trenger å selge med overskudd kortsiktig.
Vi kan konkludere med at aksjekursen er for lav.😇
Vi kan konkludere med at aksjekursen er for lav.😇
Redigert 06.02.2024 kl 14:03
geo01
06.02.2024 kl 13:54
7030
Hvis Tgs og Pgs leverer overskudd som guidet 2024 og 2025 kan aksjen bare ligge på 90 kr hele tiden.
Det blir helt klart mere på de som sitter long long.
Nå har 2024 begynt og Pgs har PE 4,5 i 2024 og pe 3,5 i 2025.
Det blir et kjempebidrag og vi får håpe aksjekursen ikke stiger.
Alle vil ha aksjekursen opp men det trenger ikke jeg,jeg er fornøyd.
Det blir helt klart mere på de som sitter long long.
Nå har 2024 begynt og Pgs har PE 4,5 i 2024 og pe 3,5 i 2025.
Det blir et kjempebidrag og vi får håpe aksjekursen ikke stiger.
Alle vil ha aksjekursen opp men det trenger ikke jeg,jeg er fornøyd.
Ja det er mulig det. Desto mere kursen går ned,så blir utbytte prosenten høyere pr.aksje🤑
Tenker alle likt så Tenker ingen🤣
Tenker alle likt så Tenker ingen🤣
Redigert 06.02.2024 kl 13:33
geo01
06.02.2024 kl 12:44
6642
Slettet brukerskrev Anbefaler å lese om Martin mølsæther på e24 igår😃
Det er bare og ignoere nedsalget og short som styrer på her.
Verdier og cash med kontrakter taler sitt,glem denne en stund og la det gå sin gang.
Håper short øker og gapet mot inntjening øker.
Pgs og Tgs har en jobb og legge en ny strategi,og det kan interesant.
Nedsalget virker veldig overlagt og panisk,kjøperne har bare fått aksjer på seg turen nedover og innside og større aksjonærer øker,det er en megatung short her og noen saftige overskudd med gjenkjøp og utbytter på pe 5 skal nok svi.
Verdier og cash med kontrakter taler sitt,glem denne en stund og la det gå sin gang.
Håper short øker og gapet mot inntjening øker.
Pgs og Tgs har en jobb og legge en ny strategi,og det kan interesant.
Nedsalget virker veldig overlagt og panisk,kjøperne har bare fått aksjer på seg turen nedover og innside og større aksjonærer øker,det er en megatung short her og noen saftige overskudd med gjenkjøp og utbytter på pe 5 skal nok svi.
Anbefaler å lese om Martin mølsæther på e24 igår😃
Slettet brukerskrev TAUSHET ER GULL 😁
Ned 25.94% på 1 måned. Blir aldri enkelte fornøyd?
Venter på Katten nå🤣
Den som ikke tror at katten skal sprette nå,må vente på mere fall,noe jeg ikke tror på 🤣
Følger etter Mølsæther jeg.
Venter på Katten nå🤣
Den som ikke tror at katten skal sprette nå,må vente på mere fall,noe jeg ikke tror på 🤣
Følger etter Mølsæther jeg.
Redigert 06.02.2024 kl 10:20
geo01
05.02.2024 kl 15:55
4542
Glemte og ta med skattefordel Pgs i UK på ca usd 800 mill som har 25% selskaaps skatt fordelen blir der ca usd 200 mill,eller 2,2 mrd nkr.
danmark1
05.02.2024 kl 15:46
4526
Bmwx1 skrev enkelte lærer aldri
Den dag de er steget til 200, og det sker i år, er Tanjiro sikkert godt tilfreds. Ingen rammer bund og top rent.
Blue Cow Group
05.02.2024 kl 15:45
4454
Du får rente på penga dine i banken, hvis du bare skal ha de på nordnet-konto og vente på at PGS står i 3kr i fjor og TGS i 50 nå burde du heller sjekke ut høyrentekonto ;)
geo01
05.02.2024 kl 15:41
4007
Under telefonkonferansen med investorer og analytikere etter offentliggjøring mandag, ble det stilt spørsmål omkring verdien av PGS’ fremførbare underskudd.
Finansdirektør Gottfred Langseth i PGS anslår overfor E24 at disse utgjør «noen milliarder kroner» i Norge.
Fremførbart underskudd er på side 85 ca i årsrapporten pgs på usd 2,1 mrd dvs et netto inntekt på bunnlinjen usd 433 iill eller nkr 4,5 mrd som er nesten 70% av dagens aksjekurs i PGS.
Bibloteket er på usd 325 mill eller 3,4 mrd.
De 2 usynlige postene er alene verdt 7,9 mrd.
Dette er hele bruttogjelden til Pgs,og da står de med usd 200 mill i cash om dette er realisert på 5 år pluss da kontrakter og skip som er nedbetalt.
Det er og andre synergier på usd 50-70 mill som fremkommer ved fusjonen.
Tgs hadde ikke valg om de skulle fortsette med utvikling av MC biblotek,det er ikke skip igjen med så ung alder og de sikrer seg og Pgs med sine oppgaver i 20 år.
Tgs blir og mere fullt komplett Node og 3D/4D som er allerede et samarbeid fra før.
Finansdirektør Gottfred Langseth i PGS anslår overfor E24 at disse utgjør «noen milliarder kroner» i Norge.
Fremførbart underskudd er på side 85 ca i årsrapporten pgs på usd 2,1 mrd dvs et netto inntekt på bunnlinjen usd 433 iill eller nkr 4,5 mrd som er nesten 70% av dagens aksjekurs i PGS.
Bibloteket er på usd 325 mill eller 3,4 mrd.
De 2 usynlige postene er alene verdt 7,9 mrd.
Dette er hele bruttogjelden til Pgs,og da står de med usd 200 mill i cash om dette er realisert på 5 år pluss da kontrakter og skip som er nedbetalt.
Det er og andre synergier på usd 50-70 mill som fremkommer ved fusjonen.
Tgs hadde ikke valg om de skulle fortsette med utvikling av MC biblotek,det er ikke skip igjen med så ung alder og de sikrer seg og Pgs med sine oppgaver i 20 år.
Tgs blir og mere fullt komplett Node og 3D/4D som er allerede et samarbeid fra før.
Tanjiro
05.02.2024 kl 15:40
4005
Gjorde mitt første kjøp her på 155kr, har fylt på hele veien 133, 109 og om noen dager blir det enda mer. Tar ikke fra bufferen, selv om det frister, men er i dager som disse jeg gjerne skulle hatt mer krutt. Heldigvis lønn om et par dager. På et tidspunkt må trenden snu, jeg er seksifret i minus, men holder hodet kaldt. Fristen for å fatte vedtaket er neste onsdag. Lykke til longere og shortere.
geo01
05.02.2024 kl 14:43
4172
Innsidekjøp og kontrakter og en sollid ordrebok i begge selskapene hjelper lite.
Håper short blir sittende lenge og utbyttene og aksjekjøp fortsetter i kjent stil på enda lavere aksjekurser.
Det lukter stygt nå,men jeg mener det skal smake nydelig.Short og DNB får kjøre på jo billigere blir det.
Håper short blir sittende lenge og utbyttene og aksjekjøp fortsetter i kjent stil på enda lavere aksjekurser.
Det lukter stygt nå,men jeg mener det skal smake nydelig.Short og DNB får kjøre på jo billigere blir det.
WillyWonka
05.02.2024 kl 14:10
4265
Jeg er veldig for tilbakekjøp, og det er en passende kompensasjon til PGS aksjonærer. Da det fusjonerte selskapet blir mer verdt ved tilbakekjøp.
10PS
05.02.2024 kl 14:00
4264
6. TGS: Skal under et strategisk samarbeid med SLB gjøre en multiklient havbunnsnodeundersøkelse i Mexicogolfen. Undersøkelsen starter i første kvartal og skal dekke 157 blokker i et område på 3.650 kvadratkilometer.
Satser på at det snur etterhvert her….. så da ble det noenT til i 🗄 Denne dårlige kurs utviklingen kan ikke vare evig. Det er jo verdier i flere båter og bibliotek og arbeid og inntjening innen seismikk i kanskje flere tiår fremover…… 😊Tålmodighet og innkjøp på konkurspriser har alltid brukt å lønne seg 😊🌬🌬🌬🚢🚢🚢🦅🦅🦅
oppturen
05.02.2024 kl 13:33
4351
PGS har «silent periode» 3 uker før Q presentasjoner, det er kun oppståtte kursdrivende hendelser som blir meldt i denne perioden( f.eks kontrakter)
Meglerhus og andre med en «agenda» benytter denne perioden aktivt med villedning ettersom selskapet da vegrer seg fra å korrigere.
Meglerhus og andre med en «agenda» benytter denne perioden aktivt med villedning ettersom selskapet da vegrer seg fra å korrigere.
unikum
05.02.2024 kl 13:22
4386
Det må da være kun innen seismikk der ledelse ikke bryr seg om aksjekursen... kanskje på tide å bruke noe kapital til gjenkjøp ,istedenfor å dele ut utbytte.
Utrolig påvirkning disse meglerhusa har ved kursmål.
Når borr får positive kursmål så stiger kursen 😇
Borr er dagens lyspunkt i oljeservice 👍
Når borr får positive kursmål så stiger kursen 😇
Borr er dagens lyspunkt i oljeservice 👍
Grøntgress
05.02.2024 kl 13:13
4426
2024 blir ett spennende år!
Siden 2021 har både teknologi- og fornybarselskaper falt kraftig i verdi på Oslo Børs. Olje og gasselskapene har derimot nytt godt av energikrise og økende oljepriser.
– Man ser det på prisingen der Equinor verdsettes til over 100 milliarder dollar nå, mens Ørsted har en markedsverdi på om lag 20 milliarder. Det er ikke mange år siden Ørsted var mer verdt enn Equinor.
– Ettersom verdien på aksjene er gunstige i forhold til å gjøre transaksjoner, betale i olje- og gassaksjer for å kjøpe seg inn i fornybarselskaper, tror jeg 2024 kan bli et unikt spennende år for olje- og gasselskaper. Det er en gylden mulighet nå– særlig hvis du sammenligner med hvordan det var for noen år siden.
Siden 2021 har både teknologi- og fornybarselskaper falt kraftig i verdi på Oslo Børs. Olje og gasselskapene har derimot nytt godt av energikrise og økende oljepriser.
– Man ser det på prisingen der Equinor verdsettes til over 100 milliarder dollar nå, mens Ørsted har en markedsverdi på om lag 20 milliarder. Det er ikke mange år siden Ørsted var mer verdt enn Equinor.
– Ettersom verdien på aksjene er gunstige i forhold til å gjøre transaksjoner, betale i olje- og gassaksjer for å kjøpe seg inn i fornybarselskaper, tror jeg 2024 kan bli et unikt spennende år for olje- og gasselskaper. Det er en gylden mulighet nå– særlig hvis du sammenligner med hvordan det var for noen år siden.
Grøntgress
05.02.2024 kl 10:29
4554
Veldig bra. Tror vi får en positiv ny trend etter Q4 presentasjonen.
Uljanov
05.02.2024 kl 08:02
4906
Tanjiro
04.02.2024 kl 00:06
5362
Synd det er sånn, de store laster opp når nervøse småaksjonærer selger. Som noen allerede har nevnt; det har tidligere vist seg lurt å kjøpe når DNB jekker ned sine kursmål. Et eksempel er hvordan de stadig nedgraderte MPCC, men samtidig kjøpte opp mer. Et skittent spill som går på bekostning av oss småsparere.
Det var bare en konklusjon.
👍🏻😀 Go Helg Nafa
nafa
03.02.2024 kl 18:05
5363
Slettet brukerskrev FULLSTENDIG KOLLAPS.
Ja akkurat når vi når «FULLSTENDIG KOLAPS»
Da er det min kjøpsanbefaling kommer !
Ikke selg nå !
Ja , jeg tenker bare på alle de som ikke følger med i det fundamentale og lar seg lure av TA-bløffen og selger til shorterne på dagens bunnkurser.
Og det typiske på slike bunnkurser, så popper det opp stadig flere kapitalmisjonærer eller barmhjertige samaritaner som sterkt anbefaler salg.
Skjer aldri på høye kurser og de samme roper kjøøøp kjøøøp!
Hvorfor tror dere det ?
Da er det min kjøpsanbefaling kommer !
Ikke selg nå !
Ja , jeg tenker bare på alle de som ikke følger med i det fundamentale og lar seg lure av TA-bløffen og selger til shorterne på dagens bunnkurser.
Og det typiske på slike bunnkurser, så popper det opp stadig flere kapitalmisjonærer eller barmhjertige samaritaner som sterkt anbefaler salg.
Skjer aldri på høye kurser og de samme roper kjøøøp kjøøøp!
Hvorfor tror dere det ?
Skimmy
03.02.2024 kl 12:09
5663
Håper Øygard og co i ledelsen har bedre kort på hånden til Q4 presentasjonen enn de hadde til prelim PW.