TGS NewCo H2 børsvinner
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.07.2024 kl 17:35
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
- Creating a stronger and more diversified geophysical company and data provider to the energy value chain, driven by technology and innovation
- The combined entity will offer a robust position in all verticals: Multi-Client, acquisition, imaging and new energy
- Significant economies of scale, preliminary estimate of more than USD 50 million annually in cost synergies
- Enhancing the value and technology offering to clients
- Bringing together two complementary players, creating the most attractive workplace in the industry
Financing:
The combined company will have a combined fully diluted market cap of approx. USD 2,616 million and a net interest-bearing debt (NIBD) of USD 649 million (2Q 2023), corresponding to a market cap:NIBD ratio of 80:20. The combined company will seek to optimize its capital structure, efficiency and cost based on the strength of the combined balance sheets and cash flows. As such, the combined company plans to refinance PGS’ USD 450 million senior notes and the term loans on first call opportunity. As an overriding principle, TGS will continue to maintain a conservative balance sheet profile.
- The combined entity will offer a robust position in all verticals: Multi-Client, acquisition, imaging and new energy
- Significant economies of scale, preliminary estimate of more than USD 50 million annually in cost synergies
- Enhancing the value and technology offering to clients
- Bringing together two complementary players, creating the most attractive workplace in the industry
Financing:
The combined company will have a combined fully diluted market cap of approx. USD 2,616 million and a net interest-bearing debt (NIBD) of USD 649 million (2Q 2023), corresponding to a market cap:NIBD ratio of 80:20. The combined company will seek to optimize its capital structure, efficiency and cost based on the strength of the combined balance sheets and cash flows. As such, the combined company plans to refinance PGS’ USD 450 million senior notes and the term loans on first call opportunity. As an overriding principle, TGS will continue to maintain a conservative balance sheet profile.
Redigert 28.06.2024 kl 13:53
Du må logge inn for å svare
hogan
19.10.2023 kl 13:26
6223
Og her hauses det for harde livet, og nedover Gor det, sa ifra Om bwlpg da jeg solgte pa 9,7 i pgs opp 14 prosent siden dess og snart tiern utbytte
Redigert 19.10.2023 kl 13:27
unikum
19.10.2023 kl 09:15
6697
Å kjøper folk i slutthandelen for så å selge de ut nesten 3 % billigere neste dag ?? Tgs har blitt fritt vilt etter fusjon planene med Pgs. De tjener penger hver dag men shorten øker vel nesten hver dag. Ja ja sånn går no dagan, da er det bare å laste opp igjen.
unikum
19.10.2023 kl 08:58
6683
Hver slutthandel i Tgs handles det for mellom 150-300 000 aksjer uten av kurs reagerer nevn verdi. I går gikk den opp litt under 1 % som ikke er mye. Og de fleste gangene faller eller noen ti ører opp. Skjønner ikke dette helt at det er mulig med så mange selgere og kjøpere som blir såååååå enig fort...
Grøntgress
19.10.2023 kl 07:08
6951
Tror nyheter holdes igjen for å holde kursen nede. Snart smeller det!
Grøntgress
18.10.2023 kl 17:48
7374
Grøntgress skrev Tenker vi ser en bra sluttauksjon i dag
Å det ble det📈 Ser muligens inndekning/posisjonering starte?
cm punk
18.10.2023 kl 11:41
7774
Grunnloven skrev Ja, ser ut til at det kan bli utfordrende å nå….
Stiger nok jevnt utover dagen, mye volum har blitt omsatt 📈🛢️📈
10PS
18.10.2023 kl 06:56
8271
Bør passere 150 i dag grunnet kraftig økning i oljepris og utbytte i sikte......🚀
unikum
17.10.2023 kl 11:35
8767
Ikke behov for å krangle med deg men les deg litt opp og sammenlign siste uka/mnd så ser også du det jeg skriver!
Grøntgress
17.10.2023 kl 10:32
8924
1-2% under PGS hele dagen?? Var da flere dager i forrige uke hvor TGS endte dagen langt bedre enn PGS uten at det spiller noen rolle for min del. Måtte bare kommentere dette siden du gjentar deg selv med feil opplysninger.
unikum
17.10.2023 kl 10:04
8985
Er spent på når den store differansen mellom Tgs og Pgs slipper opp i vanlige trader intervallet ? Blir litt dumt at Tgs skal ligge 1-2 % under Pgs hele dagen eller er det slik det skal kontrolleres ?
Fischer
16.10.2023 kl 21:00
9604
Det kan være at de bare henviser til det som stod i børsmeldingen 18 oktober:" Future TGS dividend payments up to closing will be compensated to PGS
shareholders. The full merger plan is expected to be published during October 2023.".
Og at vi må bare vente til "the full merger plan is published". Men jeg prøver meg i forkant, uansett bare et par uker igjen til planen blir publisert :)
Gir beskjed uavhengig av svar eller ikke på mitt spørsmål.
shareholders. The full merger plan is expected to be published during October 2023.".
Og at vi må bare vente til "the full merger plan is published". Men jeg prøver meg i forkant, uansett bare et par uker igjen til planen blir publisert :)
Gir beskjed uavhengig av svar eller ikke på mitt spørsmål.
Leotwin
16.10.2023 kl 20:28
9664
Det er ikke noe problem at aksjonærstrukturen I PGS er «dynamisk» (kjøpes og selges aksjer). De som selger etter at bytteforholdet er justert, men før sammenslåingen er gjennomført, vil jo få en bedre pris for aksjene sine. Også relativt til TGS-kursen.
Ellers flott at du sjekker med IR og deler svaret her. Vi får nok også snart fremlagt en mer detaljert fusjonsplan. Ser fram til det😊
Red; justering av bytteforholdet skjer nok samtidig med at utbytte erklæres. Altså kvartalsvis. Hvis det var uklart.
Ellers flott at du sjekker med IR og deler svaret her. Vi får nok også snart fremlagt en mer detaljert fusjonsplan. Ser fram til det😊
Red; justering av bytteforholdet skjer nok samtidig med at utbytte erklæres. Altså kvartalsvis. Hvis det var uklart.
Redigert 16.10.2023 kl 20:48
Fischer
16.10.2023 kl 19:59
9561
Jeg er enig i at det kan være rart å utbetale utbytte til "ikke aksjonærer", men det kan tenkes at dette er et eget punkt i forbindelse med ekstraordinær generalforsamling som gir åpning for dette ? Jeg kan informere om at jeg har sendt en mail til IR (Stenberg) i PGS og bedt han presisere hva som er tenkt rundt dette punktet. Dvs. utbetalinger samtidig med TGS aksjonærene eller "oppsamling" til sammenslåingen er endelig.
Problemet med din vinkling er at TGS aksjonærene vil få utbytte kvartalvis i 2-3 kvartaler til (Q3 23, Q1 24 og evt.Q2 24) men aksjonærstrukturen i PGS vil jo være dynamisk. Gitt det du skriver vil det være gunstig å kjøpe PGS rett før formalitetene er gjennomført, for da får man justert faktoren med flere kvartalsutbytter tilbake i tid.
Ble vanskelig dette her. Skal informere hva IR/Stenberg sier rundt dette når jeg får svar :)
Problemet med din vinkling er at TGS aksjonærene vil få utbytte kvartalvis i 2-3 kvartaler til (Q3 23, Q1 24 og evt.Q2 24) men aksjonærstrukturen i PGS vil jo være dynamisk. Gitt det du skriver vil det være gunstig å kjøpe PGS rett før formalitetene er gjennomført, for da får man justert faktoren med flere kvartalsutbytter tilbake i tid.
Ble vanskelig dette her. Skal informere hva IR/Stenberg sier rundt dette når jeg får svar :)
Leotwin
16.10.2023 kl 19:23
9677
TGS kan neppe betale utbytte til andre enn egne aksjonærer. Derfor vil utbyttet frem til sammenslåingen er gjennomført (1H 24) kompenseres PGS - aksjonærene. Det skjer mest sannsynlig gjennom at bytteforholdet i fusjonen justeres.
Altså TGS-aksjonærer får penger. PGS-aksjonærer får rett til flere TGS-aksjer når selskapene slås sammen. Noe som i teorien skal gi kursøkning i PGS tilsvarende verdien av utbyttet i TGS.
Altså TGS-aksjonærer får penger. PGS-aksjonærer får rett til flere TGS-aksjer når selskapene slås sammen. Noe som i teorien skal gi kursøkning i PGS tilsvarende verdien av utbyttet i TGS.
Fischer
16.10.2023 kl 19:03
9730
Formalitetene rundt det du nevner vil ta lengre tid. Men første steg på veien er godkjennelser i ekstraordinære generalforsamlinger i de to selskapene. Det er naturlig at dette vil skje rett i etterkant av Q3 presentasjonene til begge selskaper (og som nå er endret til lik dag for begge - 26. oktober).
TGS pleier å melde om kommende utbytte samme dag som de legger frem kvartalstallene (de betaler kvartalsvise utbytter), men pga. fusjonsplanene vil de kanskje vente med bekreftelse av utbyttestørrelse til de respektive selskapene har godkjent fusjonen i ekstraordinær generalforsamling. Oppnås 2/3 flertall i begge selskaper for sammenslåingen vil det bli utbytte på både TGS og PGS aksjonærer ila. november.
Jeg er litt usikker på størrelsen på utbyttet (andre må gjerne komme med innspill). Men TGS har de siste kvartalene ligget på ca. NOK 1,5. Dersom man nå skal innlemme PGS i utbytteutbetalingen og "potten" er uendret vil utbytte ligge på NOK 1,0 pr TGS aksje. Men jeg vil tro at de opprettholder NOK 1,5. Begge selskapene har jo nylig hentet emisjonspenger så å videreføre planlagt dividendestrategi og innlemme dagens PGS aksjonærer i denne bør være en grei måte å sukre det nye samarbeidet.
NB husk at 14,64 PGS aksjer er lik 1 TGS aksje (faktor 0,06829). Eksempel: Har du 20.000 PGS aksjer tilsvarer dette 1366 TGS aksjer. Ergo du får utbytte 1,5 x 1366 = kr 2.049,- i utbytte
TGS pleier å melde om kommende utbytte samme dag som de legger frem kvartalstallene (de betaler kvartalsvise utbytter), men pga. fusjonsplanene vil de kanskje vente med bekreftelse av utbyttestørrelse til de respektive selskapene har godkjent fusjonen i ekstraordinær generalforsamling. Oppnås 2/3 flertall i begge selskaper for sammenslåingen vil det bli utbytte på både TGS og PGS aksjonærer ila. november.
Jeg er litt usikker på størrelsen på utbyttet (andre må gjerne komme med innspill). Men TGS har de siste kvartalene ligget på ca. NOK 1,5. Dersom man nå skal innlemme PGS i utbytteutbetalingen og "potten" er uendret vil utbytte ligge på NOK 1,0 pr TGS aksje. Men jeg vil tro at de opprettholder NOK 1,5. Begge selskapene har jo nylig hentet emisjonspenger så å videreføre planlagt dividendestrategi og innlemme dagens PGS aksjonærer i denne bør være en grei måte å sukre det nye samarbeidet.
NB husk at 14,64 PGS aksjer er lik 1 TGS aksje (faktor 0,06829). Eksempel: Har du 20.000 PGS aksjer tilsvarer dette 1366 TGS aksjer. Ergo du får utbytte 1,5 x 1366 = kr 2.049,- i utbytte
Fischer
16.10.2023 kl 18:33
9853
Ingen venting nei - se og hør webcasten 22 min ut i presentasjonen så skjønner du det:
https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20230918_1
Eller for å gjøre det lettere for deg - se teksten nedenfor:
Question:
Are any of the companies planning to pay dividend before closing of the transaction ?
Answer:
We can assure you that TGS is going to continue to pay dividends going forward in line with our dividend strategy. That will happen as if the transaction did not happen. And the PGS shareholders vill be compensated for any dividends paid in the periode up an until closing.
https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20230918_1
Eller for å gjøre det lettere for deg - se teksten nedenfor:
Question:
Are any of the companies planning to pay dividend before closing of the transaction ?
Answer:
We can assure you that TGS is going to continue to pay dividends going forward in line with our dividend strategy. That will happen as if the transaction did not happen. And the PGS shareholders vill be compensated for any dividends paid in the periode up an until closing.
Konspiratorix
16.10.2023 kl 18:19
9885
Går det så fort? Skal det ikke godkjennes av konkurransemyndigheter i en haug med land?
Stølen
16.10.2023 kl 18:03
9944
Jeg tror TGS gjør en tabbe ved å dra med seg PGS inn i selskapet. PGS skuffer stadig. Q3 som skulle snu butikken til noe positivt ble en gedigen skuffelse, mens TGS nok en gang dokumenterte at i denne businessen er de best. Og hva med Q4? Hvilke nye drivere ser en for PGS som kan bidra til at Q4 blir bra. Noen som ser noen? Jeg ser ingen nye drivere annet enn at TGS kommer inn og hjelper dem.
Er derfor redd for at Q4 ikke blir noen stor oppsving. Bedre en Q3 blir det nok. Det må det bli, men jeg blir ikke overrasket om Q4 for PGS blir et stort gjesp. TGS hadde tjent mer på å se tiden an for så å plukke opp de beste båtene når svake PGS resultater og kvelende renter langsomt får PGS i knestående.
Er derfor redd for at Q4 ikke blir noen stor oppsving. Bedre en Q3 blir det nok. Det må det bli, men jeg blir ikke overrasket om Q4 for PGS blir et stort gjesp. TGS hadde tjent mer på å se tiden an for så å plukke opp de beste båtene når svake PGS resultater og kvelende renter langsomt får PGS i knestående.
Grøntgress
16.10.2023 kl 17:15
10103
Ja, men her kan man måtte vente til juni/juli før utbytte. Ikke sikkert jeg sitter så lenge. Derfor TGS og 2-3 utbytter før PGS aksjonærer eventuelt får tilbakeført om fusjon går gjennom .
Nidaros-andy
16.10.2023 kl 16:58
9929
Fått det med seg mange ganger, men velger å unnlate gang etter gang. Mon tro hvorfor?
Fischer
16.10.2023 kl 15:08
10172
Du har vel fått med at også PGS eierne blir kompensert med utbytte når fusjonen er banket gjennom om 2-3 ukers tid ?
Grøntgress
16.10.2023 kl 13:53
10251
Det har de vel sagt klart i fra at de ikke vil gjøre. Regner med du ikke har sett fusjonspresentasjonen tidligere i høst siden du spør.
Cutter
16.10.2023 kl 13:51
10182
Sikker på at ikke TGS holder tilbake noe med tanke på fusjonsprosess?
Grøntgress
16.10.2023 kl 13:47
9739
Snart Q3 og utbytte i TGS. PGS deler ikke ut utbytte og har vel egentlig ingen grunn å se frem til Q3 presentasjon etter sin revenue update..
Redigert 16.10.2023 kl 13:48
citius
16.10.2023 kl 12:38
9672
Noen som har funnet noen grunner til at AAT solgte 600 000 aksjer sist uke...........
unikum
16.10.2023 kl 10:05
9792
Sitter å vurderer om jeg skal inn i Tgs eller Pgs igjen ? Fortsatt ikke vanskelig å se hvem som faller mest og hvem som går minst. Riktignok endret tall seg på fredagen i slutthandelen men det er litt for forsigbart om dagene foreløpig..
Grøntgress
16.10.2023 kl 09:58
5013
En liten dipp uten noen som helst grunn til det. Utnytt denne til å handle mer om du kan før toget går. Jo nærmere Q3 jo nærmere kurshopp. Short kommer ikke til å sitte stille til 26 oktober og presentasjon av knallresultat / kanonbra guiding.
tjeste
14.10.2023 kl 15:14
5799
Ikke utenkelig at det egentlig er utlån fra Tveitereid sin side. Han har jo hatt ståltru lenge på TGS, og de aller fleste har jo gitt uttrykk for at fusjonen vil skape ytterligere verdier. Så derfor er det litt overraskende hvis han nå selger seg ut.
På den annen side, så har jo MH Capital solgt seg helt ut av PGS. Men der kan jo grunnen være at han synes avkastningen var god nok.
På den annen side, så har jo MH Capital solgt seg helt ut av PGS. Men der kan jo grunnen være at han synes avkastningen var god nok.
WillyWonka
14.10.2023 kl 13:12
5924
Det kan være utlån til short, jeg tipper det.
Brown Brothers kjører på videre, +560k og har nå 3,8 mill aksjer. Første kjøp ble gjort 2 oktober.
Gått fra 0 til tredje største aksjonær på 10 børsdager. Rimelig vilt
Brown Brothers kjører på videre, +560k og har nå 3,8 mill aksjer. Første kjøp ble gjort 2 oktober.
Gått fra 0 til tredje største aksjonær på 10 børsdager. Rimelig vilt
tjeste
14.10.2023 kl 10:07
5927
AAT Invest solgt ytterligere 300 000 aksjer. Ny beholdning 1,4 millioner.
Ser ikke ut til at det legger noe demper på kursen heller. Kraftfull sluttauksjon igår, som kan indikere videre oppgang på mandag, godt understøttet av olja.
Ser ikke ut til at det legger noe demper på kursen heller. Kraftfull sluttauksjon igår, som kan indikere videre oppgang på mandag, godt understøttet av olja.
Redigert 14.10.2023 kl 10:08
Grøntgress
14.10.2023 kl 09:54
5935
En uke ferie og kobler ut børsen så godt jeg kan, Tilbake før Q3 uken starter. Spennende tider i møte!
Fortsatt god helg!
Fortsatt god helg!
Okris
13.10.2023 kl 19:00
6376
300.000 aksjer ut på ca 140kr. Jeg solgte aksjer i samme auksjonen og det la skikkelig press nedover.
Tveitereid tapte godt på den.
Tveitereid tapte godt på den.
Nestoren
13.10.2023 kl 16:44
6511
Sitter også full lastet i TGS. Den rabatten på 5% kommer til å vedvare fram til fusjonen og traderne får bare herje så mye de vil med PGS framover. Føler meg mer stabil i TGS.
Eller motsatt !
cm punk
13.10.2023 kl 15:49
6288
Var motsatt igår, da gikk vel tgs 1,5% mer
Virker som rabatten blir mellom 5-7% helt fram til fusjonen er banket igjennom (er vel noen få % sannsynlighet for at fusjonen blir stoppet, så da betaler man en liten forsikringspremie hvis man sitter i tgs kontra pgs)
I mine øyne vel verdt det, tgs vil vel øke i kurs kontra pgs hvis fusjonen faller igjennom
Virker som rabatten blir mellom 5-7% helt fram til fusjonen er banket igjennom (er vel noen få % sannsynlighet for at fusjonen blir stoppet, så da betaler man en liten forsikringspremie hvis man sitter i tgs kontra pgs)
I mine øyne vel verdt det, tgs vil vel øke i kurs kontra pgs hvis fusjonen faller igjennom
Redigert 13.10.2023 kl 15:59
Grøntgress
13.10.2023 kl 15:36
6111
Sweetspot skrev ørliten økning der..
Ja, tyder på at kjøpsviljen er stor nok til å stå i mot short. Egentlig bra at der ligger en pen slump aksjer i short nå. Disse må dekkes inn og da vil vi få en bra kursstigning bare på disse.
Sweetspot
13.10.2023 kl 15:33
6100
Grøntgress skrev Tipper vi ser en ørliten inndekning i dag kl 15.30.
ørliten økning der..
unikum
13.10.2023 kl 15:23
5799
Satser på det men det begynner å bli rein idioti å sitte i Tgs kontra Pgs om Pgs hele tiden skal stige 1-2 % mer enn Tgs. Skjønner fordelingen men ja...
Jeg sitter i Tgs
Jeg sitter i Tgs
cm punk
13.10.2023 kl 15:09
5779
Tipper det blir en heftig sluttauksjon idag med høyt volum slik som de siste dagene, muligens noen fond/storfisker som kjøper seg opp
Grøntgress
13.10.2023 kl 15:05
5687
Oljeprisen stiger rett opp og USA futures ligger i grønt. Kan bli en fin start på neste uke som blir den siste hele før Q3 presentasjon/guiding.
citius
13.10.2023 kl 08:34
6073
Har helten fått smake på nedgang, eller er det frykt, kanskje gjeld i porteføljen,
noe gjør at han letter seg