TGS NewCo H2 børsvinner
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.07.2024 kl 17:35
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
- Creating a stronger and more diversified geophysical company and data provider to the energy value chain, driven by technology and innovation
- The combined entity will offer a robust position in all verticals: Multi-Client, acquisition, imaging and new energy
- Significant economies of scale, preliminary estimate of more than USD 50 million annually in cost synergies
- Enhancing the value and technology offering to clients
- Bringing together two complementary players, creating the most attractive workplace in the industry
Financing:
The combined company will have a combined fully diluted market cap of approx. USD 2,616 million and a net interest-bearing debt (NIBD) of USD 649 million (2Q 2023), corresponding to a market cap:NIBD ratio of 80:20. The combined company will seek to optimize its capital structure, efficiency and cost based on the strength of the combined balance sheets and cash flows. As such, the combined company plans to refinance PGS’ USD 450 million senior notes and the term loans on first call opportunity. As an overriding principle, TGS will continue to maintain a conservative balance sheet profile.
- The combined entity will offer a robust position in all verticals: Multi-Client, acquisition, imaging and new energy
- Significant economies of scale, preliminary estimate of more than USD 50 million annually in cost synergies
- Enhancing the value and technology offering to clients
- Bringing together two complementary players, creating the most attractive workplace in the industry
Financing:
The combined company will have a combined fully diluted market cap of approx. USD 2,616 million and a net interest-bearing debt (NIBD) of USD 649 million (2Q 2023), corresponding to a market cap:NIBD ratio of 80:20. The combined company will seek to optimize its capital structure, efficiency and cost based on the strength of the combined balance sheets and cash flows. As such, the combined company plans to refinance PGS’ USD 450 million senior notes and the term loans on first call opportunity. As an overriding principle, TGS will continue to maintain a conservative balance sheet profile.
Redigert 28.06.2024 kl 13:53
Du må logge inn for å svare
Grøntgress
09.11.2023 kl 11:11
9468
Topp 50 sitter mer eller mindre i ro, noe ned.
50 største har nå 69,04% av aksjemajoriteten.
50 største har nå 69,04% av aksjemajoriteten.
Grøntgress
09.11.2023 kl 14:14
9262
Klarer ikke å se hvordan og hvorfor TGS skulle være det andre mest shortete selskap på børsen. Det som er sikkert er at de skal slite med å dekke inn 4,93 millioner aksjer uten at kursen går rett til værs. Tror nok ikke salgsviljen er veldig stor for aksjonærer, og mindre blir den jo lengre tid det går.
TGS er ett bunnsolid selskap med sterk økonomisk ryggrad!
TGS er ett bunnsolid selskap med sterk økonomisk ryggrad!
Redigert 09.11.2023 kl 14:15
Du må logge inn for å svare
MaxMekker
09.11.2023 kl 14:17
9299
Har det noe og si for fusjonen ? At det er aksjer short ? Tenker da på når den evt går igjennom og fusjonen er et faktum ..
kapteinkjeks
09.11.2023 kl 15:27
9137
Enig. Det hele er merkelig. Er det noen aktører som ønsker å holde TGS nede? Før fusjonen? Andre ting?
Backland
09.11.2023 kl 21:28
8905
Så sant som du sier. Det er dette som bl.a. for meg er blitt et særskilt spenningsmoment. Shorten er så høy nå at det vil skje mye når aksjen plutselig begynner å gå. Da kan kursen gå fort og høyt, og greit å være inne. Det skal være litt spenning før jula :)
Grøntgress
10.11.2023 kl 10:40
8505
La oss håpe short snart går fri for lånevillige aksjonærer og at de som har lånt ut, krever disse tilbake i nær fremtid. MYE skal dekkes inn.
Hardly
10.11.2023 kl 11:18
8433
Når man ser litt historisk på kursen (og det skal man jo) det siste året har denne gått opp sølle 3%. Er vel omtrent det man har på høyrente konto i banken.
Til å være inne i en super syklus er dette usedvanlig dårlig.
Kanskje ikke så rart at shorterne har denne som favoritt.
Til å være inne i en super syklus er dette usedvanlig dårlig.
Kanskje ikke så rart at shorterne har denne som favoritt.
Bennyfyfasan
10.11.2023 kl 12:29
8283
Jeg kan tenke meg 3 grunner (sikkert flere etterhvert som jeg får servert rødvin i kveld) ;-)
1) Det nytter ikke å angripe PGS med short - den kursen følger uansett TGS. Hvorfor ikke da gå på den som styrer kursen? I tillegg kan man trade i PGS som dilter etter både opp og ned.
2) TGS har fått utbytte - det skal kompenseres på ett eller annet tidspunkt i PGS - eller kom man frem til at det ikke kom til å skje pga det er så tidlig i prosessen?
3) TGS har høyere kurs enn PGS (omregnet). Dette skal utlignes på ett eller annet tidspunkt.
1) Det nytter ikke å angripe PGS med short - den kursen følger uansett TGS. Hvorfor ikke da gå på den som styrer kursen? I tillegg kan man trade i PGS som dilter etter både opp og ned.
2) TGS har fått utbytte - det skal kompenseres på ett eller annet tidspunkt i PGS - eller kom man frem til at det ikke kom til å skje pga det er så tidlig i prosessen?
3) TGS har høyere kurs enn PGS (omregnet). Dette skal utlignes på ett eller annet tidspunkt.
Grøntgress
10.11.2023 kl 12:51
8270
Kursen må gjerne være under 150 før utbytte innskudd torsdag. Flere aksjer i banken.
Backland
10.11.2023 kl 15:41
8353
Å shorten fortsetter å øke... Mer spennende når det snur etter hvert :)
Er fusjonen innbakt i kursen nå.eller vil kursen få utslag når ferdig.?
Nestoren
12.11.2023 kl 22:41
7699
Ser fare for oljepris på 130 dollar: – Problemet er på oppsiden
Grønne aksjer har falt mye, men mange prises fortsatt høyt, mener forvalter Trond Omdal. Nå satser han nesten alt på olje og gass.
https://www.dn.no/marked/trond-omdal/olje/olje-og-gass/ser-fare-for-oljepris-pa-130-dollar-problemet-er-pa-oppsiden/2-1-1553223
Grønne aksjer har falt mye, men mange prises fortsatt høyt, mener forvalter Trond Omdal. Nå satser han nesten alt på olje og gass.
https://www.dn.no/marked/trond-omdal/olje/olje-og-gass/ser-fare-for-oljepris-pa-130-dollar-problemet-er-pa-oppsiden/2-1-1553223
Fischer
13.11.2023 kl 13:47
7139
Denne artikkelen er særdeles interessant: https://www.dn.no/borskommentar/illevarslende-hoy-shorting-i-disse-fem-aksjene/2-1-1553478
Den viser det jeg tidligere har antydet, nemlig at shortregisteret til finanstilsynet er misvisende ettersom denne listen kun viser shortposisjoner over 0,5 %.
Samlet short var altså 9,1 % pr. 9 november i TGS.
Får vi en skikkelig shortskvis når EGF godkjenner fusjonen ila. 2-3 uker ??
Den viser det jeg tidligere har antydet, nemlig at shortregisteret til finanstilsynet er misvisende ettersom denne listen kun viser shortposisjoner over 0,5 %.
Samlet short var altså 9,1 % pr. 9 november i TGS.
Får vi en skikkelig shortskvis når EGF godkjenner fusjonen ila. 2-3 uker ??
Nestoren
13.11.2023 kl 13:58
7145
«Eneste grunnen til at jeg kan forstå at TGS er så høy er fordi rabatten er bedre i PGS, da kan store spelare shorte tgs og være long PGS og være sikret.»
Skjønte ikke helt denne. Er det ikke bedre for de som er long i PGS at TGS også går opp? PGS følger jo TGS?
Skjønte ikke helt denne. Er det ikke bedre for de som er long i PGS at TGS også går opp? PGS følger jo TGS?
kapteinkjeks
13.11.2023 kl 14:11
7093
Det er jo det vi amatører håper på. Men shorterne er jo normalt store og tunge aktører. Det gjør meg veldig usikker. 10 prosent er mye. Alt peker jo opp!? Hva er det shorterne ser?
Jeg synes du har et poeng der; hva er det shorterne ser?
Fischer
13.11.2023 kl 15:50
6888
Spørmålet er vel heller: hva er det shorterne ikke ser ?
Iflg. analyst coverage på TGS sin hjemmeside er det pt. 10 meglerhus som følger TGS (ABG, Barclays, Carnegie, Danske Bank, DNB Markets, Fearnley, Kepler, Pareto, SEB og Sparebank1). Etter en kjapp undersøkelse ser jeg at de meglerhusene er forbausende samstemte i kursmål vedr. TGS. Der ligger de fleste meglerhus inne med kursmål i området 200 - 210. Dette er mao. meglerhus som har egne folk til å følge selskapet og som vurderer at selskapet har en oppside på ca 40 %. Nå er det ikke slik at meglerne treffer altfor ofte, og kursmål kan ofte sprike stort fra meglerhus til meglerhus. Men slik situasjonen er nå er de altså rimelig enige om retningen.
Shorterne kan få rett (makroforhold som sender børsene ned f.eks) men de spiller slik jeg ser det et høyt spill og mitt bet går i den andre retningen ........
Iflg. analyst coverage på TGS sin hjemmeside er det pt. 10 meglerhus som følger TGS (ABG, Barclays, Carnegie, Danske Bank, DNB Markets, Fearnley, Kepler, Pareto, SEB og Sparebank1). Etter en kjapp undersøkelse ser jeg at de meglerhusene er forbausende samstemte i kursmål vedr. TGS. Der ligger de fleste meglerhus inne med kursmål i området 200 - 210. Dette er mao. meglerhus som har egne folk til å følge selskapet og som vurderer at selskapet har en oppside på ca 40 %. Nå er det ikke slik at meglerne treffer altfor ofte, og kursmål kan ofte sprike stort fra meglerhus til meglerhus. Men slik situasjonen er nå er de altså rimelig enige om retningen.
Shorterne kan få rett (makroforhold som sender børsene ned f.eks) men de spiller slik jeg ser det et høyt spill og mitt bet går i den andre retningen ........
(",)Aksjel
13.11.2023 kl 17:46
6722
Gambler shorterne på kortsiktig oljefall som drar med seg de fleste oljerelaterte aksjer? Eller er det stemning blant store aktører om p stemme mot fusjon?
Leotwin
13.11.2023 kl 18:04
6692
Hvis du kjøper PGS med rabatt til vekslingsforholdet i fusjonen, kan du «låse» inn denne rabatten ved å samtidig shorte TGS. Kalles ofte arbitragehandel.
Ikke en anbefaling - bare forsøk på å forklare. Kan gå skikkelig skeis om fusjonen ikke går gjennom. Sjekk hva som skjedde med Frontline da de trakk seg fra fusjonen med Euronav.
Ikke en anbefaling - bare forsøk på å forklare. Kan gå skikkelig skeis om fusjonen ikke går gjennom. Sjekk hva som skjedde med Frontline da de trakk seg fra fusjonen med Euronav.
Kontur
13.11.2023 kl 19:33
6614
Bare å sitte tålmodig på aksjene vi beveger oss snarlig opp imot 200 tallet tror jeg
Kontur
13.11.2023 kl 19:59
6552
Bare å sitte tålmodig på aksjene vi beveger oss snarlig opp imot 200 tallet tror jeg
Kontur
14.11.2023 kl 14:41
6385
IEA: Ligger an til rekordhøy oljeetterspørsel neste år
10:26
Truls Lier og Infront TDN Direkt
DEL
Det internasjonale energibyrået (IEA) jekker opp sine estimater for både 2023 og 2024, og påpeker at verdens oljeetterspørsel fortsetter å overgå forventningene.
IEA ser nå en global oljeetterspørsel på 102,89 millioner fat per dag i 2024, viser november-rapporten. Det er oppjustert fra estimatet på 102,73 millioner fat per dag fra forrige rapport.
Estimatet for global oljeetterspørsel i 2023 er også oppjustert, med 0,11 millioner fat per dag til 101,96 millioner fat per dag.
teaser
I DAG 10:24
10:26
Truls Lier og Infront TDN Direkt
DEL
Det internasjonale energibyrået (IEA) jekker opp sine estimater for både 2023 og 2024, og påpeker at verdens oljeetterspørsel fortsetter å overgå forventningene.
IEA ser nå en global oljeetterspørsel på 102,89 millioner fat per dag i 2024, viser november-rapporten. Det er oppjustert fra estimatet på 102,73 millioner fat per dag fra forrige rapport.
Estimatet for global oljeetterspørsel i 2023 er også oppjustert, med 0,11 millioner fat per dag til 101,96 millioner fat per dag.
teaser
I DAG 10:24
Dølle
15.11.2023 kl 11:39
5904
På et eller annet tidspunkt må short dekkes inn, og da er det nok mer morsomt å sitte med vinduplass kupeen.
Nestoren
15.11.2023 kl 12:00
5869
Shorterne klarer å presse TGS ned lett. Når det er grønt så sliter den med å komme seg over 1,5% men når det er rødt så går det 2% ned enkelt
golar
15.11.2023 kl 13:24
6756
Har aksjer i Tgs og lurer på om jeg kan gå inn på tgs hjemmeside å stemme for eller imot sammenslåing.Eller når og hvordan jeg gjør det.Har ikke gjort dette før og takknemmelig for info.
Fischer
15.11.2023 kl 13:45
6788
Du må logge deg inn i vps (vps.no). Deretter velge "hendelser" og "generalforsamling".
Og husk å stemme FOR :)
Og husk å stemme FOR :)
Kontur
16.11.2023 kl 12:43
6152
Her er det bare å handle motsatt og laste opp med TGS og PGS aksjer. Rekylen opp kommer. De redde og fattige skremmes ut nå før oppturen. Bare vent å se, følg med på gutteklubben grei, tipper de laster i dette øyeblikk.