TGS NewCo H2 børsvinner

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.07.2024 kl 17:35
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Grøntgress
TGS 19.09.2023 kl 14:35 543751

- Creating a stronger and more diversified geophysical company and data provider to the energy value chain, driven by technology and innovation
- The combined entity will offer a robust position in all verticals: Multi-Client, acquisition, imaging and new energy
- Significant economies of scale, preliminary estimate of more than USD 50 million annually in cost synergies
- Enhancing the value and technology offering to clients
- Bringing together two complementary players, creating the most attractive workplace in the industry

Financing:
The combined company will have a combined fully diluted market cap of approx. USD 2,616 million and a net interest-bearing debt (NIBD) of USD 649 million (2Q 2023), corresponding to a market cap:NIBD ratio of 80:20. The combined company will seek to optimize its capital structure, efficiency and cost based on the strength of the combined balance sheets and cash flows. As such, the combined company plans to refinance PGS’ USD 450 million senior notes and the term loans on first call opportunity. As an overriding principle, TGS will continue to maintain a conservative balance sheet profile.



Redigert 28.06.2024 kl 13:53 Du må logge inn for å svare
Fischer
20.12.2023 kl 17:03 8072

et er bare å sitte stille i båten og vente på at fusjonsprosessen er i boks ila. 3-4 mnd.

Absolutt alle synlige shortposisjoner (inkl. dagens nye - Krygercapital) har "merger arbitrage" som et av hovedfokusene i deres investeringsstrategi. Mao. er TGS høye shortandel ikke som følge av lave forventninger om fremtiden, men ene og alene for å tjene penger på forskjellene i aksjekursene før og etter fusjoner.
Her vil disse aktørene ha fullt spillerom frem til fusjonen er på plass. Og deres opptreden får markedet til å stille spørsmålstegn med TGS som selskap. Vanligvis vil jo en høy andel aksjer utlånt til short tyde på forventninger om dårlige tider. Her er det kun mulighet for "merger arbitrage" som får disse aktørene til å shorte TGS, og dermed kunne hente ut en gevinst i perioden frem til fusjonen er på plass.

Mange på forumet spør "hva er det som disse aktørene vet om seismikkmarkedet som ikke vi vet ? Sannheten er at de har ikke peiling på seismikk. Men de er gode på "merger arbitrage" og å utnytte denne investeringsstrategien. Det som man trenger for å lykkes med merger arbitrage er om man treffer på antagelesen om den aktuelle fusjonen blir gjennomført eller ikke.

Man kan alltids diskutere om man skal høre på meglerhusene eller ikke. Men som "grøntgress" har oppsummert litt opp i tråden er det blant de selskapene som aktivt følger seismikkbransjen/TGS en rimelig unison enighet om hva man kan forvente fremover. Det hadde vært mer grunn til bekymring dersom det var store sprik i meglerhusenes forventninger.
Som aksjonær bør man spørre seg om man vil lytte til de meglerhusene som inngår i TGS/PGS`s analyst coverage gruppering eller om man vil følge selskapene som shorter - og som kun fokuserer på merger arbitrage. Jeg vet hva jeg ville fokusert på .......

Jeg er ingen ekspert på såkalt merger arbitrage, men har brukt litt tid på å lese meg opp på det - interessant i seg selv.
Denne linken gir en grei innføring - les gjerne og lær:
https://mnacommunity.com/insights/merger-arbitrage/#:~:text=Merger%20arbitrage%20is%20an%20investment,successful%20completion%20of%20a%20merger

Ha en fin kveld :)
Leotwin
20.12.2023 kl 17:12 8240

🎯
Slettet bruker
20.12.2023 kl 17:38 8330

Så aksjene lånes og selges i markedet for nok 120-130,- Så skal de kjøpes tilbake i markedet etter fusjonen er gjennomført til en lavere pris eller?? Har jeg misforstått meningen med å shorte aksjer?
Slettet bruker
20.12.2023 kl 20:30 8166

Kanskje du Grøntgress kunne forklart en novise som meg hvordan de tjener penger på merger arbitrasje? Uten at kursen skal ned da?

Grøntgress
02.11.2023 kl 15:49
8497
Må være frustrerende for short å sette stadig nye posisjoner mens kursen nekter å la seg presse ned. Kvalitetstegn! Gi opp short, dekk inn. De store investorene vil posisjonere seg for TGS NEWCO AS.
Redigert 02.11.2023 kl 15
oppturen
20.12.2023 kl 20:58 8119

De som tjener penger på merger arbitrasje gjør det ved å kjøpe PGS samtidig som de shorter TGS. Ettersom differansen mellom TGS og konventeringskurs PGS ligger rundt 5% vil de ha 5% avanse på innskutt beløp uansett hva kursen blir på konventeringsdag.


Kommer det tilbud om at på Fredag kan alle bytte 2 bananer i 1 appelsin. Og 1 banan har fast pris på 5 kroner mens 1 appelsin har fast pris på 10 kroner.
Boden på torget gir onsdager bonus, kjøper du 10 bananer får du 1 gratis.
Du er pengelens, men får 100 kroner med en gammel tante på Tirsdag og hun vil ha 10 appelsiner på Lørdag.
Isteden for å vente til lørdag for å kjøpe 10 appelsiner, så kjøper du 20 bananer på tirsdag ( og får 2 i bonus) på fredag bytter du 20 bananer til 10 appelsiner og leverer til tante på lørdag.
Fischer
20.12.2023 kl 21:04 8087

Jeg skal prøve å påta meg lærerhatten, dagens tema er «merger arbitrage» med TGS/PGS fusjonen som eksempel. Men vi begynner med en liten historietime (fra mid september og frem til i dag).

Del 1 - Historie

18. september 2023
Denne dagen annonseres fusjonsplanene mellom TGS og PGS. Styrene i de respektive selskapene var enige om at dette var en god ide og støttet fusjonen. Utgangspunktet er at dette dreier seg om en såkalt «stock merger» hvor PGS skal få 1/3 og TGS 2/3 av det sluttfusjonerte selskapet (TGS Newco). For å få dette til å gå opp måtte det dermed regnes ut en fordelingsnøkkel som gjorde at PGS eierne ville motta 0,06829 TGS aksjer for hver PGS aksjer de eide. Utgangspunktet var aksjekursene på de to selskapene ved børsslutt - 15.09.23

Ved stengning av OB 15.09.23 var sluttkursene på hhv. TGS og PGS slik:
TGS: 147,5
PGS: 8,34

Overnevnte ga da grunnlag for en «kjøpspremie» tilsvarende 20,7 % for PGS. Forklart slik: 147,5 x 0,06829 = 10,07. Differansen mellom 10,07 og 8,34 utgjør 20,7 %

Hva skjedde med aksjekursen - 18.09.23
Nyheten medførte at PGS aksjen naturlig steg mer enn TGS pga. omtale kjøpspremie. TGS ble ved børslutt 18 september omsatt for kr 160,3 og PGS kr 10,10.
Skulle PGS vært priset «riktig» ifht. fordelingsnøkkelen skulle PGS denne dagen hatt en sluttkurs på – 160,3 x 0,06829 = 10,95. Mao. den ble priset ca. 8,4 % under den fordelingsnøkkelen som var bestemt av begge styrene.

Hvorfor ble det slik ?
Jo fordi det er alltid en risiko for at en slik fusjons strander. Det kan være at ekstraordinær generalforsamling i de respektive selskapene stemmer ned forslaget om fusjon, eller det kan være at andre regulatoriske forhold ikke tillater at fusjonen gjennomføre (eks. konkurransetilsynet i Norge og andre land som selskapene driver virksomhet). Denne ubalansen i «riktig» prising av PGS ifht. fordelingsnøkkelen skyldes altså risikoen for at fusjonen ikke blir gjennomført og er således et nøkkelmoment om man lykkes med «merger arbitrage» eller ikke. I ettertid har denne feilprisingen variert mellom ca. 8,5 % og ned mot 3 %. Pt. er differansen ca. 4,5 %.

Del 2 – Merger arbitrage - eksempel

Dersom jeg 18 september var overbevist om at dette er en fusjon jeg regner med vil få gjennomslag hadde jeg gjort flg. dersom «merger arbitrage» var min investeringsstrategi.

Jeg kjøper PGS på kr. 10,10 og shorter TGS på kr. 160,3– la oss si kr 1 mill på hver. Kjøpet og shorten vi da fungere som en hedge mot hverandre.

Dersom fusjonen gjennomføres (april 2024 ?) og prisen på TGS på dette tidspunktet er lik som ved børsslutt (for enkelthetens skyld) – 18 september kr. 160,3 – får vi dette resultatet:

Shorten i TGS går da i null mens jeg får TGS aksjer tilvarende en pris på kr 10,95 i PGS. Ergo «feilprisingen» er lukket og gevinsten blir i dette eksemplet 8,4 %. Og det fine for disse selskapene som driver aktivt med denne type virksomhet er at de mottar denne gevinsten uavhengig av hvordan markedet generelt beveger seg ift.. makrotall, olje etc.

Nøkkelen er mao. å velge de fusjonene som kommer i mål. I eksempelet med TGS/PGS er det vel nokså opplagt at dersom fusjonen ikke blir en realitet vil PGS kursen falle mer enn TGS (eventuelt stige mindre). Da vil et selskaper som driver med merger arbitrasje slite og sannsynligvis tape penger.

Reelt vil kanskje ikke avkastningen bli 8,4 % i dette tilfellet ettersom det vil være rentekostnader knyttet til de som låner ut TGS aksjer ifbm. shortingen og evt. andre kostnader. Men dersom man oppnår en potensiell avkastning på 4 – 8 % basert på en halvårlig investering (oktober- april – la oss håpe ting er på plass da) tilsvarer dette en pro anno avkastning på mellom 8 og 16 %. Ikke verst det med i hovedsak kun et risikomoment – nemlig om fusjonen gjennomføres eller ikke.

Til slutt
Jeg har laget dette innlegget for å få slutt på knålet om shortposisjoner i hhv. TGS og PGS. Disse posisjonene vil etter min mening være der frem til fusjonsprosessen er gjennomført og/eller det jeg kaller feilprisingen mer eller mindre er eliminert. Institusjonene som driver med denne type investering har ikke til hensikt å verken skade TGS eller mener noe om at seismikkbransjen er på vei i avgrunnen. De er ute etter en ting – nemlig å oppnå avkastning til investorene – basert på en investeringsmulighet som nok ikke er så vanlig i de norske finansmiljøer.

En annen ting er temaer som fremførbart underskudd, tilbakekjøp av aksjer, oppskriving av verdier og kostnadsynergier. Dette er fremtidige verdier eller muligheter som TGS Newco vil kunne dra nytte av i fremtiden, men ikke i det korte bildet. Nevnt det før, men nå må vi først og fremst få sluttført fusjonen. Deretter kan selskapet kunne benytte seg av «godsakene» nevnt ovenfor. Jeg tror at markedet ønsker å se at syngergiene gjenspeilet i regnskapstallene før aksjekursen i TGS Newco tar av.

Da må jeg avslutte timen og dere kan ta friminutt 😊

Som alltid – innspill mottas med takk, og som alltid ber jeg om at de er seriøse.

For nå er det Liverpool kamp !!
SLIMÅLEN
20.12.2023 kl 21:18 8022

Veldig avklarende !
Nestoren
20.12.2023 kl 21:26 8002

Takk for et flott innlegg Fischer.
Er det fullstendig krise for shorterne hvis konkurransetilsynet sier nei? Da må de dekke shorten med en gang?

Tror du PGS og TGS holder seg på samme nivå som nå fram til fusjonen gjennomføres? Hva skjer om rabatten blir borte i PGS? Kommer de til å dekke seg inn tidligere?
Fischer
20.12.2023 kl 22:30 7829

Svarer i den rekkefølgen du spør.

Først må jeg si at jeg har lite tro på at konkurransetilsynet i noen land kommer til å gå imot denne fusjonen.

Dersom det likevel skulle skje tro jeg ærlig talt ikke det vil være noen stor krise for disse aktørene. Jeg vil på en måte sammenligne slike selskaper med et investeringsselskap som eksempelvis driver med High yield obligasjonsfond (kanskje dårlig eksempel). High yield obligasjonsfond vet at det alltid er en risiko for at et eller flere av enkeltposisjonene de er eksponert mot kan misligholde gjelden eller gå konkurs. Men dersom risikoen er fordelt i flere selskaper vil en konkurs/mislighold kanskje bare medføre at totalavkastning blir noe mindre. Eksempelvis vil totaltavkastningen gå ned fra potensielt 10 % til 8 % pga. konkursen i det ene selskapet i porteføljen.
På samme måte tror jeg det vil være for investeringsselskaper som fokuserer på «merger aribtrage». De har solide kapitalbaser og er mer opptatt totalavkastningen. Dvs. at de treffer oftere enn de bommer.
Jeg har også mindre tro på shortskvis i tradisjonell forstand når det er disse aktørene som i hovedsak utgjør shorten i selskapet. Da med grunnlaget i hedgen som jeg omtalte i innlegget.

Jeg verken tror eller håper det. Hva jeg tror er vel ikke særlig viktig, men blir overrasket dersom vi ikke er på rundt 170 (TGS) når vi er i april (PGS 11,50). Forutsatt at fusjonen går gjennom og Q4 og Q1 blir ok. Dersom vi får positive signaler mht. fusjonsprosessen ifbm. Q4 presentasjonene i januar/februar tror jeg «feilprisingen» vil minske og dermed også redusere shortandelen. Men flere av de som har hoppet på «merger arbitrage bettet, vil nok sitt helt ut til selskapene er sammenslått.

3-0 til Liverpool - vi er på vei til Wembley :)

Nestoren
20.12.2023 kl 22:34 7870

Takk for svar og forklaring. Da burde vi med andre ord se bort i fra shortskvis ettersom shorterne kommer til å bruke aksjene de får fra TGS til å levere tilbake. Det blir en spennende 2024. Håper vi får capital markets day fra begge selskap og fine late sales i januar.
Slettet bruker
20.12.2023 kl 22:46 7870

Meget bra innlegg og fin info å dele 👍😃Takker
Button
20.12.2023 kl 23:45 7744

Takk til Fischer for god, ryddig og opplysende informasjon.
Setter pris på denne type innlegg.
Grøntgress
21.12.2023 kl 07:49 7550

Topp 50 fortsetter å øke. Ett salg av betydning , og det var AAT som solgte 100k.
Grøntgress
21.12.2023 kl 09:13 7604

Litt overaskende start på dagen. Hadde trodd vi skulle få en liten dip..
Slettet bruker
21.12.2023 kl 09:14 7981

Bra volum nå på morran, noen som har bestemt seg…
Uljanov
21.12.2023 kl 09:29 8030

TGS bulles i børsmorgen på FA-tv.
Redigert 21.12.2023 kl 09:29 Du må logge inn for å svare
Natig
21.12.2023 kl 09:47 8047

Har ikke hørt på børs morgen, men 2 innsidekjøp for kort tid siden og 2 nye kontrakter nylig, samt synergier (uttalt av ledelsen i TGS) på 1 mrd ved fusjon og analyser med utsikter til kurser over NOK 200 burde få den "langsiktige" til å få denne inn i porteføljen fortere enn svint. Kvartalsvise utbytter har det også vært!
Når en så ser på årsakene til nedgangen, forklart av nicket Fischer så blir man styrket i troen på at dette er en utmerket investering!
Redigert 21.12.2023 kl 12:48 Du må logge inn for å svare
Grøntgress
21.12.2023 kl 09:56 8016

Tenker oppmerksomheten rundt selskapet vil være økende nå i ukene som kommer. Vedkommende som uttalte seg var ikke i tvil om at fusjonen kun var en formalitet hos konkuransetilsynet etter at fusjoneringsplan ble godkjent i begge EOG. TGS var tatt inn i porteføljen til Kapital.
citius
21.12.2023 kl 10:58 8029


Det vil helst gå bra

Regnemestrene i analyseverden sier

3 m/Overvekt
2 m/Kjøp


Spikkeklubben
21.12.2023 kl 11:16 8114

Anbefaler alle og lytte inn på Prognosespesial med Kapital fra dagen FA sending, stor oppside i olje/gass segmentet ifra ca 18min inn i sending.
citius
21.12.2023 kl 12:20 8052


Viktig både å huske og forstå

De store Shortene i TGS og PGS må dekkes i Q1-24 når fusjonen er complete
Det fusjonerte selskapet får nye aksjer, de gamle må inn før bøkene lukkes

Blir moro
Leotwin
21.12.2023 kl 13:03 7954

Sikker på det? Har du noen kilde?
BIFFogBÆRNÉ
21.12.2023 kl 14:04 7881

Sikkert et dumt spm. Men må tgs eller pgs aksjonerer gjøre noe selv ifb m fusjonen? Eller går alt automatisk?
Inventor
21.12.2023 kl 14:06 7958

Halloen

Fekk dette svaret frå OSE tidlegare, litt av inholdet limt inn her

De som låner ut aksjer kan som regel kalle disse tilbake på det tidspunkt de selv ønsker. I dette tilfellet er det rimelig å forvente at alle investorer som har lånt ut aksjer i PGS, som gir rettighet til aksjer i TGS ihht. fusjonsplanen, vil kalle tilbake alle utlånte aksjer innen siste dag inklusive rettighet til aksjer i TGS. I praksis vil det være utlånere av aksjen som bestemmer hvor lenge det vil være mulig å være short PGS-aksjen.
BIFFogBÆRNÉ
21.12.2023 kl 14:46 8090

Takk for svar gg. Og for dine innlegg😊👍👍
citius
21.12.2023 kl 15:21 8156


Moro med folk som tror at saker og ting forsvinner i løse luften


Nestoren
21.12.2023 kl 15:35 8338

Blokkpost på 12 000 aksjer som stadig flyttes for å dempe oppgangen. Shorterne jobber hardt.
citius
21.12.2023 kl 16:22 8526


Tapsprosjektet øker mange millioner i dag

https://shortnordic.com/detaljer_selskap.php?company=TGS-NOPEC%20GEOPHYSICAL%20COMPANY&land=norway


Når går det opp et lys for disse mon tro
Grøntgress
21.12.2023 kl 16:35 8665

Shorten økte ikke, samme nivå.
citius
21.12.2023 kl 16:38 8711


Jepp, kursen opp og short går på større tap,
som skal bli MYE større
Grøntgress
21.12.2023 kl 16:44 8735

Nå har kursen vært såpass mange ganger over 130 etter å ha rotet lenge nok på 120 tallet at støtten ligger nok høyere og short vet det. Ser bra ut nå!
Redigert 21.12.2023 kl 16:44 Du må logge inn for å svare
PaleRider
21.12.2023 kl 16:53 8732

Noen som kjenner til om TGS/PGS har rett til transfer fees ved denne: https://www.dn.no/olje/wintershall-dea/harbour-energy/olje-og-gass/britiske-harbour-energy-kjoper-oljeselskapet-wintershall-dea-for-115-milliarder/2-1-1575445

Det kan bli store penger om de har kjøpt mye seismikk. Og inntektene går vel rett på bunnlinja. Jeg har dog aldri sett at PGS/TGS melder slikt, selv om det kan være snakk om mer enn 10 mill. USD.
PaleRider
21.12.2023 kl 17:08 8784

Forbilledlig flott forfattet og delt. Takker!

Noen kommentarer:
1) Tror du har rett i at det er en del "arbitrage" short. Men sist jeg sjekket, i forigårs?, var vel forskjellen mellom avledet PGS kurs fra TGS sin kurs og bytteforhold og faktisk PGS kurs ikke mer enn 5%. Det er ikke all verden. Og en skulle tenke seg at denne ble konkurrert bort. Tross at rabatten har minsket til dette nivået, så har det blitt pøst ut short. Gir ikke helt mening.

2) Med såpass store shortposisjoner i TGS, så skulle en forvente at det måtte kjøpes en del long i PGS. Det har vært ekstremt lite kjøpspress i PGS. Og det har vel heller ikke vært så store utslag på aksjonærlista.

3) For meg ser det ut som om shortinga har drevet NIVÅET på både PGS og TGS nedover. Mye. Raskt. Det tilsier at det også er andre enn arbirtrage-klovnene som styrer. Jeg gjetter på at det er betydelige posisjoner også fra shortere med andre motiver, som f.eks. forsikre gjeld, spill mot olje, forsikring etc. Det er disse som har rasert kursen og skapt en absurd prising. Vi snakker vel P/E på 4 eller 5-tallet. Det er billig i seg selv. Det fremstår også veldig billig relativt til store oljeselskaper og oljeservice i USA. Og enda billiger når vi vet hva som kommer med synergier mht. kostnader og inntekter, det skattemessig fremførbare underskuddet mv. Og også muligheter for å skrive opp verdien av PGS sine assets med 100% om en legger medianverdsettinga som ble gjort ved innhenting av obligasjonslånet til grunn.

Jeg tror derfor du har et godt poeng. Men samtidig tror jeg kursnedgangen og kurs nedkjøring av NIVÅET på PGS/TGS-kursene også skyldes noe annet. F.eks. shortere med andre motiver. Og eiere som letter seg når de ser hva som foregår. Legg til momentum investorer som kaster seg ut når det går ned og ned. Og også dem som handler kun på historiske kurser og kursutslag og samvariasjon med oljepris, f.eks. med algoritmer og robotter. PGS har f.eks. en grusom forhistorie i historiske data. TGS har fått en stygg kort sikt historie. Så de gjenskaper det som har skjedd. Så lenge det ikke kommer større aktører som kjøper ut fra fundamentale forhold. Med dagens prising bør de komme på banen. Men kanskje venter de på at det snur. Kanskje var det tendenser til det i dag. Vi får håpe så.

Til slutt. Om det ikke er forbudt for TGS å drive tilbakekjøp av egne TGS-aksjer, så bør de ha vett og forstand til å sette i gang. F.eks. 5% av kvartalsvis Free Cash Flow. minst. Så lenge aksjen er billig, er det en god investering. Det synliggjør verdiene. Og det kan snu trenden OPP. De tilbakekjøpte aksjene kan brukes ved notering i USA om og når prisingen er ok. Tenker TGS oppnår en bedre pris. Og at en slipper de ekstreme svingningene på tombola børsen OSE. Noe som skaper økt oppfattet risiko i seg selv, og lavere kurs.

God jul!

Redigert 21.12.2023 kl 17:12 Du må logge inn for å svare