TGS NewCo H2 børsvinner
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.07.2024 kl 17:35
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
- Creating a stronger and more diversified geophysical company and data provider to the energy value chain, driven by technology and innovation
- The combined entity will offer a robust position in all verticals: Multi-Client, acquisition, imaging and new energy
- Significant economies of scale, preliminary estimate of more than USD 50 million annually in cost synergies
- Enhancing the value and technology offering to clients
- Bringing together two complementary players, creating the most attractive workplace in the industry
Financing:
The combined company will have a combined fully diluted market cap of approx. USD 2,616 million and a net interest-bearing debt (NIBD) of USD 649 million (2Q 2023), corresponding to a market cap:NIBD ratio of 80:20. The combined company will seek to optimize its capital structure, efficiency and cost based on the strength of the combined balance sheets and cash flows. As such, the combined company plans to refinance PGS’ USD 450 million senior notes and the term loans on first call opportunity. As an overriding principle, TGS will continue to maintain a conservative balance sheet profile.
- The combined entity will offer a robust position in all verticals: Multi-Client, acquisition, imaging and new energy
- Significant economies of scale, preliminary estimate of more than USD 50 million annually in cost synergies
- Enhancing the value and technology offering to clients
- Bringing together two complementary players, creating the most attractive workplace in the industry
Financing:
The combined company will have a combined fully diluted market cap of approx. USD 2,616 million and a net interest-bearing debt (NIBD) of USD 649 million (2Q 2023), corresponding to a market cap:NIBD ratio of 80:20. The combined company will seek to optimize its capital structure, efficiency and cost based on the strength of the combined balance sheets and cash flows. As such, the combined company plans to refinance PGS’ USD 450 million senior notes and the term loans on first call opportunity. As an overriding principle, TGS will continue to maintain a conservative balance sheet profile.
Redigert 28.06.2024 kl 13:53
Du må logge inn for å svare
Grøntgress
22.02.2024 kl 08:35
7865
Hvorfor betaler TGS utbytter til aksjonærene ?
Tenk på det å gjør dine besslutbinger
Tenk på det å gjør dine besslutbinger
bjay
22.02.2024 kl 10:04
7678
Ja ja, sånn går nå dagene. Samtidig som dansken maser om short inndekning så faller kursen litt dag for dag. I tillegg til abitrasje gjengen er det flere som er momentum tradere og de er pr nå på short siden. Dvs basert på det tekniske og ikke minst i forhold til kjøpslysten/momentum i aksjen. Det er bare å se på volumet i aksjen. TGS er vel ikke blant de 30 mest omsatte aksjene en gang. En mager trøst er at aksjen ofte går bra i pluss de dagene det er litt volum. Men så fort det blir borte faller den tilbake igjen. Trenden må snu før vi kan få en mer varig oppgang her. Det positive for de langsiktige er at selskapet har alle forutsetninger for og lykkes, og da vil kursen før eller siden følge etter.
TWLawson
22.02.2024 kl 10:23
7590
Grøntgress skrev Ca det samme og det kommer fint med.
Du sitter med aksjer i Tgs som har sunket 2 mill i verdi og skryter av utbytte på 40k??
danmark1
22.02.2024 kl 10:28
7858
Både TGS og PGS er steget lidt på det sidste, og udbytterne kommer uanset. Så aktionærerne har alle odds på deres side.🤑
Grøntgress
23.02.2024 kl 07:45
7377
Citibank fortsetter å øke og har nå overtatt som 3 største aksjonær forran Pareto.
Grøntgress
23.02.2024 kl 10:36
7145
Uten å forklare ytterligere. Helt utrolig at TGS ligger å vaker rundt kr 100.
Virkelig glad jeg ikke anbefalte noen å kjøpe denne på 170.-
Plui
23.02.2024 kl 10:53
7414
Håpløse innlegg i denne tråden.
Som investor er jeg ikke interessert i å høre enkeltpersoner gjetter på kursen, eller backtrader til den store gullmedaljen.
Jeg vil derimot få informasjon om driften av selskapet og konjunkturer og om sammenslåingen
Som investor er jeg ikke interessert i å høre enkeltpersoner gjetter på kursen, eller backtrader til den store gullmedaljen.
Jeg vil derimot få informasjon om driften av selskapet og konjunkturer og om sammenslåingen
danmark1 skrev Har du overvejet at tænke frem, og ikke se tilbage.
Det er akkurat det som gjenspeiler kursen.
danmark1
23.02.2024 kl 10:58
7389
At aktien fik købsanbefalinger ved kurs 170, fortæller jo bare, hvor attraktiv den må være nu, takket være shorterne.
Ja Ali, rop kjøp hele veien og se hvordan det har gått.
danmark1
23.02.2024 kl 11:11
7987
Jeg har sagt køb på dette niveau og det er der nogle der har gjort, også store investorer, men ikke fordi jeg har sagt køb, men fordi det er en god investering.
Slettet brukerskrev Ja Ali, rop kjøp hele veien og se hvordan det har gått.
Du skriver ivrig dagen lang både på TGS tråden og PGS tråden, og stort sett bare tull. Hva er hensikten? Kan du forklare? Dette er jo bare vrøvl og spam og jeg fatter ikke at Adm. ikke griper inn og fjerner deg.
Burde heller kaste ut de som hauser en aksje opp i skyene, og anbefaler kjøp latterlig høy kurs.
Mange som er lei disse hausingene dine også. Komme med anbefalinger på kjøp når kursen sto i 170.- sier vel litt om kunnskapen.
Plui
23.02.2024 kl 14:21
8538
Grøntgress skrev Tror alle er jævlig lei denne Tomsy.
Tomsy er en støykilde som ødelegger forumet
Lafreri
23.02.2024 kl 14:31
8579
Det bør være rom for Tomsy her. Nyttig korreksjon til alle hauseinnleggene som har falt i grus.
danmark1
23.02.2024 kl 15:22
8525
Denne købsanbefaling var de fleste banker og mæglerhuse enige om, og er det stort set stadig, nogle er sænket en smule, men ligger stadig lang over dagens kurs.
Du lever i en fantasi verden. Jeg anbefaller ingenting, realiteten er dere anbefalte kjøp på 170.- gjentatte ganger. At meglerhusene har senket denne en smule er heller ikke riktig, de har senket den betydelig.. hold dere for god til å komme med anbefalinger! Dere bommer 100% av gangene.
danmark1
23.02.2024 kl 15:43
8845
De seneste anbefalinger ligger ikke langt fra. Selv shorterne må på et tidspunkt erkende, at aktien ikke kan trykkes længere ned, og det har de seneste par uger været et godt bevis på. Den erkendelse kommer du vel også til på et tidspunkt, om ikke før, så når kursen er gået 50-100% op.
Som sagt du lever i en fantasi verden.
Inventor
23.02.2024 kl 16:44
9331
Då har Shearwater kjøpt seismikk skipa Geo Caspian og Oceanic Endeavour for xxx hundre millionar, offentlegjort denne veka i avisa
Grøntgress
23.02.2024 kl 18:48
9154
Og hvorfor har de gjort det mon tro. Etterspørselen øker og vi vil få se det i kvartalene utover 2024. Sitter selv med GAV på ca 140 og det svir selvsagt litt. Men mener bestemt at det vil være totalt feil å selge for å kjøpe noe annet. TGS har en stor oppside slik jeg ser det. Tålmodigheten vil lønne seg her og utbytte vil bli brukt til å handle ytterligere. Har i tillegg lagt båten ut for salg for å øke mer før fusjon. Dette er min vurdering og håper/tror jeg treffer.
Lafreri
23.02.2024 kl 18:53
9191
Hvorfor i all verden bruker du ikke stop loss Grøntgress. Jeg selger alltid når en aksje har gått ned 8 prs. Du kunne ha kommet ut på 128,8 hvis du hadde følgt den strategien. Vær ydmyk og ikke tenk alltid du har rett.
BIFFogBÆRNÉ
23.02.2024 kl 20:56
9037
Det som er rett for en. Er ikke nødvendigvis rett for en annen. Er ikke så farlig å ligge i minus hvis man har troa og er litt langsiktig. For meg er det blitt en del av gamet.
Tror hele segmentet skal mye opp. God helg alle! 👍
Tror hele segmentet skal mye opp. God helg alle! 👍
nafa
23.02.2024 kl 21:41
8932
Jeg sitter langsiktig i PGS og har ikke vært i minus siden min investering for to år siden. Jeg sitter fordi jeg har svært god tro på nyselskapet framover og når det i tillegg blir økende utbytter og tilbakekjøp av aksjer som det er guidet så er det også slik at svingende kurser egentlig betyr nada for meg.
Poenget er jo at når det kommer til salg så er det jo forskjellen mellom kjøpspris og salgspris som teller.
Dagtrading har jeg dårlige erfaringer med over tid.
God helg fra Granka !
Poenget er jo at når det kommer til salg så er det jo forskjellen mellom kjøpspris og salgspris som teller.
Dagtrading har jeg dårlige erfaringer med over tid.
God helg fra Granka !
Redigert 23.02.2024 kl 21:43
Grøntgress
26.02.2024 kl 08:04
8015
Topp 50 øker. Citibank fortsetter å handle TGS aksjer og går opp som andre største aksjonær. Dnb fondet øker også på dagens oppdatering.
Ingen ønsker å gi bort noe så da prøver de å smyge seg inn så lavt som mulig. Forståelig det.
Grøntgress
27.02.2024 kl 09:18
7034
Topp 50 fortsetter å øke. Legg merke til at Dnb fortsetter å øke sin posisjon.
BWMx5
27.02.2024 kl 14:10
6768
27.02.2024 14:05:48
TGS: OPTIMISTISK TIL MARKEDSUTSIKTENE I ALLE SEGMENTER- LARSEN
Oslo (Infront TDN Direkt): TGS er optimistisk til at det skal bli ytterligere vekst i alle selskapets markedssegmenter i 2024.
Det sier finansdirektør Sven Børre Larsen i TGS til TDN Direkt under Sparebank 1 Markets' energikonferanse tirsdag.
-Vi ser med optimisme på multiklientmarkedet og tror det skal vokse i 2024. Vi ser bra vekstpotensial i OBN-markedet, og vi tror at vi kan se et lite comeback i streamer-markedet, som kanskje underpresterte forventningene litt i 2023. Det ser ut som kollegaene mine fra andre selskaper også er like optimistisk, sier Larsen.
TGS' late-sales i fjerde kvartal var en god del svakere enn det selskapet selv hadde ventet på forhånd.
-Vi har nå analysert årsakene til det, og vi tror at det er av forbigående karakter og litt tilfeldigheter inn i bildet, så vi ser med stor optimisme på 2024, sier han.
TGS-aksjen er ned 23 prosent hittil år, blant annet som følge av skuffende late sales. Denne kategorien gir en umiddelbar kontant-effekt, mens de andre salgskategoriene kommer med noen tilhørende kostnader og investeringer.
-De investeringene er jo for fremtiden, du må investere for å generere late-sales og inntekter i fremtiden. Vi tar det vi får av aksjemarkedet, så må vi bare jobbe hardt for å for å få kursen opp igjen, sier Larsen.
Han mener at nåværende oljepriser er mer enn tilstrekkelige for å rettferdiggjøre høyere investeringer i frontier-områder.
-Vi har allerede sett tegn til det. Det var en signifikant økning i 2022 og det var bra i 2023 også. Det er interesse, spesielt i Latin Amerika og utenfor kysten av Vest-Afrika, som er veldig populære leteområder for tiden, og vi ser også enkelte interessante bassenger i Sørøst-Asia, som er av litt mer frontier-karakter, sier han og fortsetter:
-Det er litt selektivt både mellom selskaper og mellom områder, men helt klart en økende trend.
Konsolideringen blant selskapets kunder er et tveegget sverd, som er positivt på kort sikt med tranfer fees, men litt mer blandet på lengre sikt.
-Det er ikke heldig at vi mister en kunde. På lengre sikt ønsker vi at det skal være så mange kunder som mulig. På den andre siden er større kunder mer sofistikerte brukere av teknologi, og det kan representere en mulighet, sier Larsen.
Det er relativt lav visibilitet i seismikkindustrien ettersom mange av E&P-selskapene ikke eksplisitt guider på leteinvesteringer, og i hvert fall ikke på seismikkinvesteringer.
-Det er i alle fall ingen kunder som har sagt til oss at de har tenkt å kutte leteinvesteringer betydelig, sier Larsen, og viser til at enkelte selskaper holder kortene tett til brystet, mens andre selskaper sier at de vil trappe opp investeringene.
Junaid Razak finans@tdn.no
TGS: OPTIMISTISK TIL MARKEDSUTSIKTENE I ALLE SEGMENTER- LARSEN
Oslo (Infront TDN Direkt): TGS er optimistisk til at det skal bli ytterligere vekst i alle selskapets markedssegmenter i 2024.
Det sier finansdirektør Sven Børre Larsen i TGS til TDN Direkt under Sparebank 1 Markets' energikonferanse tirsdag.
-Vi ser med optimisme på multiklientmarkedet og tror det skal vokse i 2024. Vi ser bra vekstpotensial i OBN-markedet, og vi tror at vi kan se et lite comeback i streamer-markedet, som kanskje underpresterte forventningene litt i 2023. Det ser ut som kollegaene mine fra andre selskaper også er like optimistisk, sier Larsen.
TGS' late-sales i fjerde kvartal var en god del svakere enn det selskapet selv hadde ventet på forhånd.
-Vi har nå analysert årsakene til det, og vi tror at det er av forbigående karakter og litt tilfeldigheter inn i bildet, så vi ser med stor optimisme på 2024, sier han.
TGS-aksjen er ned 23 prosent hittil år, blant annet som følge av skuffende late sales. Denne kategorien gir en umiddelbar kontant-effekt, mens de andre salgskategoriene kommer med noen tilhørende kostnader og investeringer.
-De investeringene er jo for fremtiden, du må investere for å generere late-sales og inntekter i fremtiden. Vi tar det vi får av aksjemarkedet, så må vi bare jobbe hardt for å for å få kursen opp igjen, sier Larsen.
Han mener at nåværende oljepriser er mer enn tilstrekkelige for å rettferdiggjøre høyere investeringer i frontier-områder.
-Vi har allerede sett tegn til det. Det var en signifikant økning i 2022 og det var bra i 2023 også. Det er interesse, spesielt i Latin Amerika og utenfor kysten av Vest-Afrika, som er veldig populære leteområder for tiden, og vi ser også enkelte interessante bassenger i Sørøst-Asia, som er av litt mer frontier-karakter, sier han og fortsetter:
-Det er litt selektivt både mellom selskaper og mellom områder, men helt klart en økende trend.
Konsolideringen blant selskapets kunder er et tveegget sverd, som er positivt på kort sikt med tranfer fees, men litt mer blandet på lengre sikt.
-Det er ikke heldig at vi mister en kunde. På lengre sikt ønsker vi at det skal være så mange kunder som mulig. På den andre siden er større kunder mer sofistikerte brukere av teknologi, og det kan representere en mulighet, sier Larsen.
Det er relativt lav visibilitet i seismikkindustrien ettersom mange av E&P-selskapene ikke eksplisitt guider på leteinvesteringer, og i hvert fall ikke på seismikkinvesteringer.
-Det er i alle fall ingen kunder som har sagt til oss at de har tenkt å kutte leteinvesteringer betydelig, sier Larsen, og viser til at enkelte selskaper holder kortene tett til brystet, mens andre selskaper sier at de vil trappe opp investeringene.
Massimo
27.02.2024 kl 14:18
6752
27.02.2024 14:15:01
TGS: Optimistisk til markedsutsiktene i alle segmenter -Larsen
Grøntgress
27.02.2024 kl 15:34
6617
Tror man kan lese mellom linjene her at Q1 viser seg å bli bedre visa fjorårets start. Dette var positivt. Når alt dette er sagt, så må vi ikke glemme innsidehandlene. Det er en grunn til at styreleder, CEO, samt styremedlem bruker flere millioner av egen lomme til å handle aksjer.
Redigert 27.02.2024 kl 15:36