HIMALAYA SHIPPING
I går ble det omsatt 2.800.000 aksjer i selskapet, det meste utenom børs. Det utgjør 6,8 % av aksjekapitalen.
Kan ikke se at det har kommet info om kjøper av denne posten.
Noen som vet ?
Uansett interessant at en så stor post er omsatt.
Siste kursmål 80.- Clarksons Platou Securities
Det er mange prosenter opp dit fra en kurs på 52.-
Kan ikke se at det har kommet info om kjøper av denne posten.
Noen som vet ?
Uansett interessant at en så stor post er omsatt.
Siste kursmål 80.- Clarksons Platou Securities
Det er mange prosenter opp dit fra en kurs på 52.-
Lilleulv477
20.09.2023 kl 11:16
6675
Himalaya Shipping stiger på Oslo Børs tirsdag etter å ha rapportert en brutto TCE-inntjening på om lag 20.800 dollar pr dag i august, mens Capesize-indeksen var på om lag 12.950 dollar i snitt i perioden. Inntjeningen fra de indeksregulerte kontraktene var på 18.700 dollar pr dag.
"Det er interessant at 2020 Bulkers fortsetter å overgå dem, der deres indeksregulerte inntjening var 19.400 dollar pr dag", skriver Pareto Securities.
Når meglerhuset forutsetter rundt 410 millioner dollar i gjenværende investeringer og rundt 290 millioner dollar i netto gjeld i Himalaya er implisitt pris pr skip på omtrent 72,5 millioner dollar. I 2020 er implisitt pris pr skip på rundt 47 millioner dollar, om enn for skip som er noen år eldre og mangler dual-fuel-kapasitet.
"For oss fremstår likevel risiko/avkastningsprofilen i 2020 Bulkers som overlegen, gitt den samme rabatten til NAV, gitt at man gir Himalaya en fordel av sine LNG-kapasiteter. Mens denne kapasiteten sikkert kan bli givende om noe tid, har vi for øyeblikket to sett med Newcastlemax-fartøy som genererer omtrent samme avkastning, der den ene koster 45 millioner dollar å bygge og den andre kostnader 72 millioner dollar å bygge…", skriver Pareto.
"Det er interessant at 2020 Bulkers fortsetter å overgå dem, der deres indeksregulerte inntjening var 19.400 dollar pr dag", skriver Pareto Securities.
Når meglerhuset forutsetter rundt 410 millioner dollar i gjenværende investeringer og rundt 290 millioner dollar i netto gjeld i Himalaya er implisitt pris pr skip på omtrent 72,5 millioner dollar. I 2020 er implisitt pris pr skip på rundt 47 millioner dollar, om enn for skip som er noen år eldre og mangler dual-fuel-kapasitet.
"For oss fremstår likevel risiko/avkastningsprofilen i 2020 Bulkers som overlegen, gitt den samme rabatten til NAV, gitt at man gir Himalaya en fordel av sine LNG-kapasiteter. Mens denne kapasiteten sikkert kan bli givende om noe tid, har vi for øyeblikket to sett med Newcastlemax-fartøy som genererer omtrent samme avkastning, der den ene koster 45 millioner dollar å bygge og den andre kostnader 72 millioner dollar å bygge…", skriver Pareto.
alph
12.01.2024 kl 22:49
6150
Veldig lite oppmerksomhet rundt denne? 9. av 12 Newcastlemax ship sjøsatt denne uka (7., 8. og 9. faktisk) og første månedlige utbytte forventes i februar.
Fra dagens melding kommersielle oppdatering:
"Hamilton, Bermuda, January 12, 2024
In December 2023, the Company achieved average time charter equivalent (“TCE”) earnings of approximately US$34,900 per day, gross[1], including average daily scrubber and LNG benefits of approximately US$2,300 per day. Following the conversion of the index-linked time charters to fixed time charters, all the Company’s six vessels were trading on fixed time charters. The Company’s cash break-even TCE is estimated to be approximately $24,500 per day.
The Baltic 5TC Capesize Index averaged US$37,333 during December 2023.
In addition, Himalaya Shipping Ltd. is pleased to announce that it has successfully taken delivery of three 210,000 dwt Newcastlemax dual fuel newbuildings, which the Company had on order from New Times Shipyard.
The vessels (“Mount Bandeira”) and (“Mount Hua”) will commence time charters, initially expiring in December 2026, with an evergreen structure thereafter, while (“Mount Elbrus”) will commence a 22 to 26 month time charter plus an option exercisable by the counterparty for a further 11 to 13 months. All vessels will earn an index-linked rate, reflecting a significant premium to a standard Capesize vessel. The time charters also include a profit sharing of any economic benefit derived from operating the vessel´s scrubber or running on LNG, as well as certain rights to convert the time charter to a fixed rate based on the prevailing forward freight agreement (FFA) curve from time to time.
"We are excited to have a sailing fleet of nine vessels which are all on charter to counterparties. The shipyard has again proven to be able to deliver high-quality vessels slightly ahead of schedule. The recent development in the freight market has shown a much tighter balance between supply and demand than most analysts had anticipated and resulted in day-rates well above the Company’s estimated Capesize equivalent cash-break even of $15,500 per day. We should still experience volatility for large dry bulk carriers, but with an aging fleet coupled with a historic low orderbook, Management has a constructive long-term market outlook. We have no intention to invest in new capacity, which will enable us to return most of the cash generated after debt service to our shareholders.” says Herman Billung, contracted CEO of Himalaya Shipping."
Noen som har kjøpt seg opp (utenom undertegnede)?
Fra dagens melding kommersielle oppdatering:
"Hamilton, Bermuda, January 12, 2024
In December 2023, the Company achieved average time charter equivalent (“TCE”) earnings of approximately US$34,900 per day, gross[1], including average daily scrubber and LNG benefits of approximately US$2,300 per day. Following the conversion of the index-linked time charters to fixed time charters, all the Company’s six vessels were trading on fixed time charters. The Company’s cash break-even TCE is estimated to be approximately $24,500 per day.
The Baltic 5TC Capesize Index averaged US$37,333 during December 2023.
In addition, Himalaya Shipping Ltd. is pleased to announce that it has successfully taken delivery of three 210,000 dwt Newcastlemax dual fuel newbuildings, which the Company had on order from New Times Shipyard.
The vessels (“Mount Bandeira”) and (“Mount Hua”) will commence time charters, initially expiring in December 2026, with an evergreen structure thereafter, while (“Mount Elbrus”) will commence a 22 to 26 month time charter plus an option exercisable by the counterparty for a further 11 to 13 months. All vessels will earn an index-linked rate, reflecting a significant premium to a standard Capesize vessel. The time charters also include a profit sharing of any economic benefit derived from operating the vessel´s scrubber or running on LNG, as well as certain rights to convert the time charter to a fixed rate based on the prevailing forward freight agreement (FFA) curve from time to time.
"We are excited to have a sailing fleet of nine vessels which are all on charter to counterparties. The shipyard has again proven to be able to deliver high-quality vessels slightly ahead of schedule. The recent development in the freight market has shown a much tighter balance between supply and demand than most analysts had anticipated and resulted in day-rates well above the Company’s estimated Capesize equivalent cash-break even of $15,500 per day. We should still experience volatility for large dry bulk carriers, but with an aging fleet coupled with a historic low orderbook, Management has a constructive long-term market outlook. We have no intention to invest in new capacity, which will enable us to return most of the cash generated after debt service to our shareholders.” says Herman Billung, contracted CEO of Himalaya Shipping."
Noen som har kjøpt seg opp (utenom undertegnede)?
Hei,
Jeg tenker det samme som deg om denn aksjen.
Mine tanker om aksjen:
2020Bulkers og Hamalaya Shipping har samme CEO, begge er Trøim-selskaper og komisk nok er hjemmesidene deres i 100% samme format. Nå har det i den siste tiden blitt nevnt utbytter og ekstra ordinær generalforsamling som kommer nå oppfattes som neste steg i den prosessen. Legger også merke til at de har vert veldig tydelige på at det legges ikke opp til flere skip en det som er bestilt, denne tydlige linjen har 2020bulkers også. Det eneste som mangler nå er at de begynner å laste opp ratene sine på Twitter/X fortløpende som 2020bulkers gjør.
Jeg er med dette overbevist om at målet er blåkopi av utbyttepraksisen til 2020bulkers.
Når det kommer til grunner til at den ikke er så populær så vil jeg tro at det har med at aksjen ligger på Expand og dermed ikke kan kjøpes på AksjeSpareKonto, alle skipene er ikke levert enda og hybrid-drivstoff varianten er fortsatt rellativt ny. Ser man på nordnet så er det 576 nordnet-brukere som eier aksjen mot 5712 nordnet-brukere som har 2020bulkers. Generelt minimal omtale om aksjen.
Kommer det mnd. utbytter her så vil jeg tro aksjen får et skikkelig hopp. kanskje man kan få den flyttet over til hovedlisten fra expand, men det kan jeg ikke nok om..
på spørsmålet ditt, JA, jeg kjøper med begge hender
Jeg tenker det samme som deg om denn aksjen.
Mine tanker om aksjen:
2020Bulkers og Hamalaya Shipping har samme CEO, begge er Trøim-selskaper og komisk nok er hjemmesidene deres i 100% samme format. Nå har det i den siste tiden blitt nevnt utbytter og ekstra ordinær generalforsamling som kommer nå oppfattes som neste steg i den prosessen. Legger også merke til at de har vert veldig tydelige på at det legges ikke opp til flere skip en det som er bestilt, denne tydlige linjen har 2020bulkers også. Det eneste som mangler nå er at de begynner å laste opp ratene sine på Twitter/X fortløpende som 2020bulkers gjør.
Jeg er med dette overbevist om at målet er blåkopi av utbyttepraksisen til 2020bulkers.
Når det kommer til grunner til at den ikke er så populær så vil jeg tro at det har med at aksjen ligger på Expand og dermed ikke kan kjøpes på AksjeSpareKonto, alle skipene er ikke levert enda og hybrid-drivstoff varianten er fortsatt rellativt ny. Ser man på nordnet så er det 576 nordnet-brukere som eier aksjen mot 5712 nordnet-brukere som har 2020bulkers. Generelt minimal omtale om aksjen.
Kommer det mnd. utbytter her så vil jeg tro aksjen får et skikkelig hopp. kanskje man kan få den flyttet over til hovedlisten fra expand, men det kan jeg ikke nok om..
på spørsmålet ditt, JA, jeg kjøper med begge hender
Lilleulv477
13.01.2024 kl 12:47
5917
Når jeg ser det store fallet i BDI den siste tiden så ville jeg være forsiktig med bulk aksjer.
alph
13.01.2024 kl 21:06
5783
Men ingen av Himalayas skip går på spot, så inntil videre er det vel stabilt farvann.
mithra
14.01.2024 kl 13:38
5498
Denne ser jo kjempedyr ut , samm,enlignet med alternativene.
Du betaler 23% mer for egenkapitalen sammenlignet med 2020 , 43% sammenlignet med Belship , 122 % sammenlignet med GOGL, og 1120% mer sammenlignet med Jinhui.
Hva skal rettferdiggjøre en slik merpris ??
Du betaler 23% mer for egenkapitalen sammenlignet med 2020 , 43% sammenlignet med Belship , 122 % sammenlignet med GOGL, og 1120% mer sammenlignet med Jinhui.
Hva skal rettferdiggjøre en slik merpris ??
alph
14.01.2024 kl 16:50
5390
Er vel en del faktorer utenom egenkapital som påvirker pris.
Himalaya Shipping er helt nye, hvor første av 12 nye skip ble sjøsatt i fjor sommer. Gearing er naturligvis høy, men forretningsfilosofien er at utover nebetaling av gjeld, skal alt overskudd pløyes tilbake til eierne i form av månedlige utbytter. Det skal med andre ord ikke brukes midler på fremtidige oppkjøp, nye skip o.l.
Himalaya Shipping er helt nye, hvor første av 12 nye skip ble sjøsatt i fjor sommer. Gearing er naturligvis høy, men forretningsfilosofien er at utover nebetaling av gjeld, skal alt overskudd pløyes tilbake til eierne i form av månedlige utbytter. Det skal med andre ord ikke brukes midler på fremtidige oppkjøp, nye skip o.l.
Redigert 14.01.2024 kl 16:53
Du må logge inn for å svare
mithra
14.01.2024 kl 23:30
5229
Ikke spørsmål om egenkapital, men hvor mye du er villig til å betale for den egenkapitalen. Hvorfor betale 23% mer for egenkapitalen i Himalaya enn for egenakpitalen i 2020 ? Selskapet , som har vært i full drift en god stund,har allerede betalt ned en del på gjelden - og betaler utbytte etter samme modell som H. vil gjøre.
Da må det vel være bedre å satse på 2020 ?
Da må det vel være bedre å satse på 2020 ?
kodenavn
15.01.2024 kl 10:36
5085
Fearnley ute med sektoroppdatering i drybulk.
Kursmål Himalaya HSHP oppjusteres fra 77.- til 90.-
Dry Bulk
• Sector Update: Raising TPs and Estimates across the board
2024 has started off with a bang in the Dry Bulk space, with 1q earnings much stronger than seasonality normally suggests and building off the impressive market rally over 4q23.
Kursmål Himalaya HSHP oppjusteres fra 77.- til 90.-
Dry Bulk
• Sector Update: Raising TPs and Estimates across the board
2024 has started off with a bang in the Dry Bulk space, with 1q earnings much stronger than seasonality normally suggests and building off the impressive market rally over 4q23.
Lilleulv477
15.01.2024 kl 13:45
4978
Ratene har gått ned 25% i 1q.
Men de går ikke helt i dass før kinesisk nyttår.
Men de går ikke helt i dass før kinesisk nyttår.
kodenavn
15.01.2024 kl 14:00
4955
Og slik er det hvert år, så det er forventet og inndiskontert i kursene. Det som er nytt nå, er at ratene har vært høyere enn normalt i både Q4 i fjor og hittil i Q1.
Lave jernmalmlagre i Kina.
Minimale forsinkelser i havner.
Endring i en eller to av de to over vil slå positivt ut på ratene
Lave jernmalmlagre i Kina.
Minimale forsinkelser i havner.
Endring i en eller to av de to over vil slå positivt ut på ratene
General T
15.01.2024 kl 18:11
4854
DividendYield skrev Dem har bare 9 båter på vannet
Og kontrakt for alle 12
Sonatrach
16.01.2024 kl 16:52
4670
Himalaya har dual fuel (HFO/LNG) i tillegg til scrubbere. Ingen andre har det! Det betyr fuel bonus og carbonavgiftsreduksjon om de seiler på EU. Som igjen betyr premium rater!
Redigert 16.01.2024 kl 16:52
Du må logge inn for å svare
General T
16.01.2024 kl 17:37
4629
Thats it in a nutshell, expected earnings are the primary tool for valuing a share. NAV is notoriously subjective although scrap value can be a good indicator of minimum value for shipping
mithra
16.01.2024 kl 18:12
4596
2. hånds markedet for bulkskip er svært transparent og likvid.
Du behøver ikke tvile på NAV kvoteringene.
Du behøver ikke tvile på NAV kvoteringene.
General T
16.01.2024 kl 20:57
4506
Men prisene svinger enormt og hvis det kommer til tvangssalg, er prisen vanligvis mye lavere en dagens pris. Mange aksjer er priset godt under NAV i shipping
alph
12.04.2024 kl 15:25
2876
Ikke mye oppmerksomhet rundt denne godbiten. Månedlige utbytter, får levert de 3 siste Newcastlemax-skipene med ett i april og to i juni, og vil da ha 12 helt nye skip på sjøen, i et segment med særdeles lav ordrebok (samt lang produksjonstid).
Gått 24% siste 3 måneder, og ligger nå på rundt 84,50. Pareto tok nettopp opp dekning, med en targetpris på 110 kroner.
Gått 24% siste 3 måneder, og ligger nå på rundt 84,50. Pareto tok nettopp opp dekning, med en targetpris på 110 kroner.
Gull i pungen
25.04.2024 kl 17:18
2616
-Til tross for god aksjeutvikling siden siste sektoroppdatering, gjentar vi kjøp på alle aksjer, essensielt fordi vi mener 2025 og 2026 ligger an til å bli de beste årene siden før Finanskrisen.
Himalaya er aksjen med best oppside nå, men ikke feil å eie Golden Ocean og 2020 Bulkers heller, sier Haugen til Finansavisen
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/04/25/8123590/spar-torrbulkfest-kan-bli-beste-ar-siden-for-finanskrisen
Himalaya er aksjen med best oppside nå, men ikke feil å eie Golden Ocean og 2020 Bulkers heller, sier Haugen til Finansavisen
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/04/25/8123590/spar-torrbulkfest-kan-bli-beste-ar-siden-for-finanskrisen
Redigert 25.04.2024 kl 17:18
Du må logge inn for å svare
alph
25.04.2024 kl 21:51
2505
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/04/25/8123590/spar-torrbulkfest-kan-bli-beste-ar-siden-for-finanskrisen
Børs
Bjellesauer
Aksjer
Krypto
Valuta
Råvarer
Renter
Indekser
Fond
Kalender
Video
BULK: ABG HØYNER KURSMÅL, SER CAPESIZE-RATE PÅ USD 29.000 I ÅR
TDN
Logo
2020
·
167,00
0,00%
Logo
BELCO
·
23,35
+5,18%
Logo
GOGL
·
150,55
+0,37%
Logo
HSHP
·
84,60
0,00%
Logo
KCC
·
104,20
-0,38%
Dette har mange ventet på lenge
Nordic Semiconductor-aksjen skyter opp 36 prosent onsdag, bryter den fallende trenden og utløser flere kjøpssignaler. Aksjen er imidlertid også blitt kraftig overkjøpt og det betyr kanskje at topplinjen i den fallende trenden som er brutt, nå skal testes før den videre retningen stakes ut?
Publisert 25. apr. 2024 kl. 10.33
Oslo (Infront TDN Direkt): ABG Sundal Collier høyner sine kursmål på tørrbulkaksjer og mener lav flåtevekst bør tilsi fortatt optimisme i sektoren.
Det fremgår av en analyse torsdag.
Meglerhuset venter vekst i tonnmiletterspørselen på seks prosent i 2024, fire prosent i 2025 og tre prosent i 2026. Samtidig er netto flåtevekst ventet å bli 1,6 prosent i 2024, 2,9 prosent i 2025 og 3,2 prosent i 2026.
"Vi fortsetter å forvente at veksten i transportetterspørselen vil overgå flåteveksten, og venter at flåteutnyttelsen vil forbedre seg fra 90 prosent i år til 93 prosent i 2025", skriver analytiker Petter Haugen.
Hittil i år er dagraten for Capesize rundt 23.500 dollar. Hugen estimerer Capesize-rate på 29.000 dollar pr dag i 2024, 45.000 dollar pr dag i 2025 og 57.000 dollar pr dag i 2026."
Sjekk HSHP presentasjon fra februar i år. Ved dagrate på 55.000 usd, vil de ha en fri kontantstrøm på rundt 6 dollar per aksje. Med 75% utbyttegrad, så blir det solide utbetalinger i 2026 om markedet blir som analytikeren anslår.
Børs
Bjellesauer
Aksjer
Krypto
Valuta
Råvarer
Renter
Indekser
Fond
Kalender
Video
BULK: ABG HØYNER KURSMÅL, SER CAPESIZE-RATE PÅ USD 29.000 I ÅR
TDN
Logo
2020
·
167,00
0,00%
Logo
BELCO
·
23,35
+5,18%
Logo
GOGL
·
150,55
+0,37%
Logo
HSHP
·
84,60
0,00%
Logo
KCC
·
104,20
-0,38%
Dette har mange ventet på lenge
Nordic Semiconductor-aksjen skyter opp 36 prosent onsdag, bryter den fallende trenden og utløser flere kjøpssignaler. Aksjen er imidlertid også blitt kraftig overkjøpt og det betyr kanskje at topplinjen i den fallende trenden som er brutt, nå skal testes før den videre retningen stakes ut?
Publisert 25. apr. 2024 kl. 10.33
Oslo (Infront TDN Direkt): ABG Sundal Collier høyner sine kursmål på tørrbulkaksjer og mener lav flåtevekst bør tilsi fortatt optimisme i sektoren.
Det fremgår av en analyse torsdag.
Meglerhuset venter vekst i tonnmiletterspørselen på seks prosent i 2024, fire prosent i 2025 og tre prosent i 2026. Samtidig er netto flåtevekst ventet å bli 1,6 prosent i 2024, 2,9 prosent i 2025 og 3,2 prosent i 2026.
"Vi fortsetter å forvente at veksten i transportetterspørselen vil overgå flåteveksten, og venter at flåteutnyttelsen vil forbedre seg fra 90 prosent i år til 93 prosent i 2025", skriver analytiker Petter Haugen.
Hittil i år er dagraten for Capesize rundt 23.500 dollar. Hugen estimerer Capesize-rate på 29.000 dollar pr dag i 2024, 45.000 dollar pr dag i 2025 og 57.000 dollar pr dag i 2026."
Sjekk HSHP presentasjon fra februar i år. Ved dagrate på 55.000 usd, vil de ha en fri kontantstrøm på rundt 6 dollar per aksje. Med 75% utbyttegrad, så blir det solide utbetalinger i 2026 om markedet blir som analytikeren anslår.
alph
25.04.2024 kl 21:51
2506
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/04/25/8123590/spar-torrbulkfest-kan-bli-beste-ar-siden-for-finanskrisen
Børs
Bjellesauer
Aksjer
Krypto
Valuta
Råvarer
Renter
Indekser
Fond
Kalender
Video
BULK: ABG HØYNER KURSMÅL, SER CAPESIZE-RATE PÅ USD 29.000 I ÅR
TDN
Logo
2020
·
167,00
0,00%
Logo
BELCO
·
23,35
+5,18%
Logo
GOGL
·
150,55
+0,37%
Logo
HSHP
·
84,60
0,00%
Logo
KCC
·
104,20
-0,38%
Dette har mange ventet på lenge
Nordic Semiconductor-aksjen skyter opp 36 prosent onsdag, bryter den fallende trenden og utløser flere kjøpssignaler. Aksjen er imidlertid også blitt kraftig overkjøpt og det betyr kanskje at topplinjen i den fallende trenden som er brutt, nå skal testes før den videre retningen stakes ut?
Publisert 25. apr. 2024 kl. 10.33
Oslo (Infront TDN Direkt): ABG Sundal Collier høyner sine kursmål på tørrbulkaksjer og mener lav flåtevekst bør tilsi fortatt optimisme i sektoren.
Det fremgår av en analyse torsdag.
Meglerhuset venter vekst i tonnmiletterspørselen på seks prosent i 2024, fire prosent i 2025 og tre prosent i 2026. Samtidig er netto flåtevekst ventet å bli 1,6 prosent i 2024, 2,9 prosent i 2025 og 3,2 prosent i 2026.
"Vi fortsetter å forvente at veksten i transportetterspørselen vil overgå flåteveksten, og venter at flåteutnyttelsen vil forbedre seg fra 90 prosent i år til 93 prosent i 2025", skriver analytiker Petter Haugen.
Hittil i år er dagraten for Capesize rundt 23.500 dollar. Hugen estimerer Capesize-rate på 29.000 dollar pr dag i 2024, 45.000 dollar pr dag i 2025 og 57.000 dollar pr dag i 2026."
Sjekk HSHP presentasjon fra februar i år. Ved dagrate på 55.000 usd, vil de ha en fri kontantstrøm på rundt 6 dollar per aksje. Med 75% utbyttegrad, så blir det solide utbetalinger i 2026 om markedet blir som analytikeren anslår.
Børs
Bjellesauer
Aksjer
Krypto
Valuta
Råvarer
Renter
Indekser
Fond
Kalender
Video
BULK: ABG HØYNER KURSMÅL, SER CAPESIZE-RATE PÅ USD 29.000 I ÅR
TDN
Logo
2020
·
167,00
0,00%
Logo
BELCO
·
23,35
+5,18%
Logo
GOGL
·
150,55
+0,37%
Logo
HSHP
·
84,60
0,00%
Logo
KCC
·
104,20
-0,38%
Dette har mange ventet på lenge
Nordic Semiconductor-aksjen skyter opp 36 prosent onsdag, bryter den fallende trenden og utløser flere kjøpssignaler. Aksjen er imidlertid også blitt kraftig overkjøpt og det betyr kanskje at topplinjen i den fallende trenden som er brutt, nå skal testes før den videre retningen stakes ut?
Publisert 25. apr. 2024 kl. 10.33
Oslo (Infront TDN Direkt): ABG Sundal Collier høyner sine kursmål på tørrbulkaksjer og mener lav flåtevekst bør tilsi fortatt optimisme i sektoren.
Det fremgår av en analyse torsdag.
Meglerhuset venter vekst i tonnmiletterspørselen på seks prosent i 2024, fire prosent i 2025 og tre prosent i 2026. Samtidig er netto flåtevekst ventet å bli 1,6 prosent i 2024, 2,9 prosent i 2025 og 3,2 prosent i 2026.
"Vi fortsetter å forvente at veksten i transportetterspørselen vil overgå flåteveksten, og venter at flåteutnyttelsen vil forbedre seg fra 90 prosent i år til 93 prosent i 2025", skriver analytiker Petter Haugen.
Hittil i år er dagraten for Capesize rundt 23.500 dollar. Hugen estimerer Capesize-rate på 29.000 dollar pr dag i 2024, 45.000 dollar pr dag i 2025 og 57.000 dollar pr dag i 2026."
Sjekk HSHP presentasjon fra februar i år. Ved dagrate på 55.000 usd, vil de ha en fri kontantstrøm på rundt 6 dollar per aksje. Med 75% utbyttegrad, så blir det solide utbetalinger i 2026 om markedet blir som analytikeren anslår.
The Godfather
29.04.2024 kl 11:09
2261
Fearnleys Dry Bulk Market Update
Asset values: Values have risen close to or above the 2022 peak levels this year, which means further upside is hard to expect notwithstanding Fearnleys’ bullish view on earnings. Capesize and Newcastlemax values are relatively more justified than the other segments in this respect, as earnings averages for Panamaxes, Supramaxes and Handies was around twice as high as current levels during much of 2021/22.
Slots for Newcastlemax’s can't be found before 2028, meaning that 2026 could be the earliest newbuilding prices will see downward pressure.
As we wrote last week - A Chinese buyer has entered a LOI for a Newcastle NB (incl. Scrubber) with delivery in 2028 at USD 80m (!), that’s up from last levels done at USD 70-71m. While it is an LOI, it shows the direction we’re heading. Very strong read-x to Newc./Cape names – HSHP/2020/GOGL/SBLK/GNK/SHIP.
The surge in the price of gold to all-time highs could be a precursor of a surge in commodity prices. In turn this could be very bullish for dry bulk earnings and asset values given the correlations. However, the gold price bid could be explained by the rise in geopolitical risks, not only an increase in money supply and a resultant increase in global goods consumption.
Asset values: Values have risen close to or above the 2022 peak levels this year, which means further upside is hard to expect notwithstanding Fearnleys’ bullish view on earnings. Capesize and Newcastlemax values are relatively more justified than the other segments in this respect, as earnings averages for Panamaxes, Supramaxes and Handies was around twice as high as current levels during much of 2021/22.
Slots for Newcastlemax’s can't be found before 2028, meaning that 2026 could be the earliest newbuilding prices will see downward pressure.
As we wrote last week - A Chinese buyer has entered a LOI for a Newcastle NB (incl. Scrubber) with delivery in 2028 at USD 80m (!), that’s up from last levels done at USD 70-71m. While it is an LOI, it shows the direction we’re heading. Very strong read-x to Newc./Cape names – HSHP/2020/GOGL/SBLK/GNK/SHIP.
The surge in the price of gold to all-time highs could be a precursor of a surge in commodity prices. In turn this could be very bullish for dry bulk earnings and asset values given the correlations. However, the gold price bid could be explained by the rise in geopolitical risks, not only an increase in money supply and a resultant increase in global goods consumption.
Gull i pungen
30.04.2024 kl 08:41
2113
30.04.2024 08:37:44
BULK: CARNEGIE STARTER DEKNING PÅ GOGL, 2020 OG HSHP MED KJØP
Oslo (Infront TDN Direkt): Carnegie starter dekning av tørrbulkrederiene Golden Ocean, 2020 Bulkers og Himalaya Shipping med kjøpsanbefalinger.
Meglerhuset estimerer en tonnmilvekst på 3-4 prosent i 2024-2025, som kombinert med muligens den laveste flåteveksten noensinne, gjør at det ventes et strammere tørrbulkmarked i de kommende årene med tilhørende rateoppgang. Meglerhuset venter en netto flåtevekst på to prosent årlig for de neste tre årene.
Kursmålet på Golden Ocean settes til 190 kroner pr aksje, 2020 Bulkers settes til 196 kroner pr aksje, mens Himalaya Shipping får et kursmål på 115 kroner pr aksje.
BULK: CARNEGIE STARTER DEKNING PÅ GOGL, 2020 OG HSHP MED KJØP
Oslo (Infront TDN Direkt): Carnegie starter dekning av tørrbulkrederiene Golden Ocean, 2020 Bulkers og Himalaya Shipping med kjøpsanbefalinger.
Meglerhuset estimerer en tonnmilvekst på 3-4 prosent i 2024-2025, som kombinert med muligens den laveste flåteveksten noensinne, gjør at det ventes et strammere tørrbulkmarked i de kommende årene med tilhørende rateoppgang. Meglerhuset venter en netto flåtevekst på to prosent årlig for de neste tre årene.
Kursmålet på Golden Ocean settes til 190 kroner pr aksje, 2020 Bulkers settes til 196 kroner pr aksje, mens Himalaya Shipping får et kursmål på 115 kroner pr aksje.
The Godfather
08.05.2024 kl 09:15
1806
Fearnleys
Himalaya Shipping (BUY, NOK 100)
• April commercial update / 60% premium to 5TC
HSHP earned USD 32.1k/d during April, of which the company’s vessels on fixed rate TC earned USD 33.1k/d and the vessels on index linked USD 31.3k/d. The Baltic 5TC averaged USD 20k/d during the month, meaning HSHP earned a 60% premium to Capesize earnings. Scrubber and LNG benefits was USD 2.6k/d.
Moreover, HSHP has decided to convert index linked charter to fixed rate for two of its vessels in the period 1 May until 30 June at an avg. rate of USD 37.3k/d. HSHP now has following average rates fixed for vessels that were previously on index linked charters: May to June: 5 vessels at an average of USD 33,8k/d, July to December 2024: 1 vessel at USD 40,8k/d.
Himalaya Shipping (BUY, NOK 100)
• April commercial update / 60% premium to 5TC
HSHP earned USD 32.1k/d during April, of which the company’s vessels on fixed rate TC earned USD 33.1k/d and the vessels on index linked USD 31.3k/d. The Baltic 5TC averaged USD 20k/d during the month, meaning HSHP earned a 60% premium to Capesize earnings. Scrubber and LNG benefits was USD 2.6k/d.
Moreover, HSHP has decided to convert index linked charter to fixed rate for two of its vessels in the period 1 May until 30 June at an avg. rate of USD 37.3k/d. HSHP now has following average rates fixed for vessels that were previously on index linked charters: May to June: 5 vessels at an average of USD 33,8k/d, July to December 2024: 1 vessel at USD 40,8k/d.
LittleNoisyBoy
24.05.2024 kl 14:01
1365
Hva menes med kursmål fra kr 99 ned til kr 94 når kursen er på kr 91?
Oslo (Infront TDN Direkt): DNB Markets nedjusterer kursmålet på Himalaya Shipping til 94 kroner pr aksje, fra 99 kroner, og gjentar en holdanbefaling.
Det fremgår av en oppdatering fra meglerhuset fredag.
"Himalaya gir en høyt belånt eksponering mot det vi mener er forhøyede eiendelsverdier og fraktmarkeder, som vil bli utfordret av svakere fundamentale forhold. Men selskapets attraktive finansiering og overlegne moderne eiendeler gjør at det er relativt godt posisjonert til å komme seg gjennom stormen og dra nytte av en innhenting, etter vårt syn", skriver meglerhuset.
https://www.nordnet.no/market/news/625ec7db-a253-451a-8f6a-b6d2d4717580?isNnxNews=true
Oslo (Infront TDN Direkt): DNB Markets nedjusterer kursmålet på Himalaya Shipping til 94 kroner pr aksje, fra 99 kroner, og gjentar en holdanbefaling.
Det fremgår av en oppdatering fra meglerhuset fredag.
"Himalaya gir en høyt belånt eksponering mot det vi mener er forhøyede eiendelsverdier og fraktmarkeder, som vil bli utfordret av svakere fundamentale forhold. Men selskapets attraktive finansiering og overlegne moderne eiendeler gjør at det er relativt godt posisjonert til å komme seg gjennom stormen og dra nytte av en innhenting, etter vårt syn", skriver meglerhuset.
https://www.nordnet.no/market/news/625ec7db-a253-451a-8f6a-b6d2d4717580?isNnxNews=true
Redigert 24.05.2024 kl 14:17
Du må logge inn for å svare
Cutter
30.05.2024 kl 12:14
1144
Heftig oppgang de siste dager. Noen som har sett noen nyheter utenom de vanlige kanaler?
SeanA
30.05.2024 kl 12:24
1123
Er vel leveranse av skip som er det største.
MOUNT ACONCAGUA og MOUNT EMAI kommer begge i juni og da er flåten 100%.
MOUNT ACONCAGUA og MOUNT EMAI kommer begge i juni og da er flåten 100%.