COOL Company godt posisjonert for attraktive kontrakter fremover

CLCO
CLCO 23.09.2023 kl 11:21 32229

Fra DNB Markets:
Cool Company har fem LNG-fartøy åpne for nye T/C-avtaler innen utgangen av 2024 og er i denne situasjonen etter vårt syn godt posisjonert for attraktive kontrakter i tiden fremover.
Vi har en kjøpsanbefaling på Cool Company med et kursmål på NOK 190 kr pr. aksje.
Kursmålet reflekterer at estimert utbytte for 2025 vil gi en direkteavkastning på 12 %.

Det skal sluttes et fartøy, som har blitt tilgjengelig nå i September 2023 på nye rater, Cool Husky (tidligere Golar Bear) fartøyet går nå i spot markedet på rater over 200 000$ pr dag.
Det skal sluttes 2 fartøy på nye rater i løpet av 2024, desse to fartøyene er kontrahert tilbake i tid og handles pr nå på rater godt under dagens markedsnivå.
2 nybygg skal inn i markedet i slutten av 2024 på rater som gjenspeiler markedsnivået når kontrakt inngås.
Cool vil da ha øket flåten fra dagens 11 fartøy, til 13 fartøy i drift i slutten på 2024.

Viktig å ha denne i bakhodet også
24. mars 2023 — Newly US-listed Cool Company (CoolCo) has the potential to double its existing LNG carrier fleet in the coming years, Idan Ofer said.
Redigert 25.09.2023 kl 07:58 Du må logge inn for å svare
CLCO
23.09.2023 kl 11:57 18086

Når det gjelder anbefalinger fra meglerhus, så har alle 10 meglere som følger Cool, kjøpsanbefaling med kursmål fra 15.5$ til 23.4$
Merker meg at til og med Petter Haugen i ABG som har vert negativ til LNG frakt i laang tid, kom med en kjøpsanbefaling i Cool den 31.08.23 med kursmål 17$
https://twitter.com/DividendMaster/status/1704899260246839412/photo/1

Spot ratene er nå pr 20.09.23 kommet over 200 000$ pr dag både øst og vest for Suez,
Det som bekymrer litt er at 1 års kontraktene ikke stiger, men ligger i en fallende trend og er nå nede på 99 000$ pr dag
https://fearnpulse.com/#3
Redigert 24.09.2023 kl 16:44 Du må logge inn for å svare
Hydrofuture
28.09.2023 kl 11:56 17378

Voldsomt volum i dag…
Hellboy
28.09.2023 kl 13:25 17314

Interessant artikkel

https://www.finansavisen.no/energi/2023/09/28/8039339/rystad-energi-strammere-gassmarked

Fine tider for CLCO som kommer til å ha noen av de få ledige skipene for lengre kontrakter, som CLCO nevner
Hydrofuture
28.09.2023 kl 14:29 17298

Veldig interessant artikkel 👍

Noen tanker om volumet (og nedgangen) i dag?
Hellboy
28.09.2023 kl 15:44 17298

Personlig skylder jeg på at markedet er nervøst så det holder. Med alt som skjer og potensiell nedstenging i USA etc.

Klarer ikke å se noen rasjonell grunn for at Cool skal falle skikkelig som i dag. Men, nå er jo jeg av de som alltid sier "kjøp på dipper" ;)
CLCO
28.09.2023 kl 16:03 17279

Volumet er jo massivt i dag til Cool å være, større aktørersom har fått opp øynene for denne og kjøper, og selfølgelig aktører som også selger på desse nivåene.
Ellers var jo aksjen opp 3,4% i går, så en nedgang i dag på 3,9% er ikke så dramatisk som det kan virke. Holder børsene seg noenlunde på desse nivåene gjennom Oktober november desember så vil nok Cool øke i verdi utover, Cool Husky drar alene inn netto 140 000$ pr dag på spot rater nå., vi får håpe den går på spot ut året.
Hydrofuture
28.09.2023 kl 18:04 17197

Saudi Aramco gjør sin første investering i LNG

Saudi Aramco kjøper en strategisk minoritetsposisjon i LNG-selskapet Midocean Energy.

https://www.finansavisen.no/energi/2023/09/28/8039409/saudi-aramco-gjor-sin-forste-investering-i-lng
Hydrofuture
28.09.2023 kl 18:28 17183

Equinor-topp Irene Rummelhoff mener energikrisen i Europa fortsetter, og venter volatilitet i prisene de neste årene.

Skulle den kommende vinteren bli kaldere enn vanlig, kan det føre til tomme lagre, og dermed vedvarende høye priser, sier Rummelhoff.

https://www.finansavisen.no/energi/2023/09/20/8037674/equinor-topp-koker-mer-under-overflaten-enn-det-folk-ser
Hydrofuture
29.09.2023 kl 18:24 16927

Asian spot liquefied natural gas (LNG) prices rose for a third week, gaining $1 to a seven-month high, amid increased demand in Asia and supply concerns in Europe.

https://www.reuters.com/article/global-lng-idUSL1N3B50PR
CLCO
29.09.2023 kl 20:20 16856

Spot prisen på LNG frakt noe ned igjen i dag fra rater på over 200 000$ dagen tidligere i uken.
Forøvrig siger kursen jevnt oppover på Nyse i kveld på høyt volum, har passert 13,85$ Som tilsvarer 148kr
Lynmann
30.09.2023 kl 11:01 16717

Interessant kvartalspresentasjon.
Alle piler peikar i riktig retning.
Sjølv om Alng seglar inn usd120k pr dag, seier Cool at dei har auka inntektene samanlikna med i fjor frå 59k til 81k pr dag. Noko CLCO sannsynlegvis vil auka framover.
Samtidig jobbar dei med å gjera båtane meir miljøvennlege og kosteffektive på drivstoff.
Uten at eg har dei eksakte tal samanlikna med Flex - nokon har sikkert det - vil eg tru ratane til CLCO er fullt på høgden.
Med alle brikker på plass -inklusiv USA listing - og båtar som opererar i det same marked med dei same framtidsutsiktene, er det eit mysterium at det amerikanske marked prisar CLCO til under halvparten av FLNG. 45 prosent, faktisk.
Einaste forskjel er eigarskapet og tilliten til ein eigar som har skrudd dei som før investerte i selskapet. Vil han i neste runde prioritera eigne kortsiktige interesser eller vil han visa meir respekt for minoritetseigarane?

Lollen er inne på israelaren her:
« Viktig å ha denne i bakhodet også
24. mars 2023 — Newly US-listed Cool Company (CoolCo) has the potential to double its existing LNG carrier fleet in the coming years, Idan Ofer said.»
Hydrofuture
30.09.2023 kl 17:51 16594

Så på Q2 tallene til CLCO vs FLNG i går

Operating revenues:
CLCO: 90,3 mill USD vs FLNG: 86,7

Net income:
CLCO: 44,6 mill USD vs FLNG: 39,0

Adjusted EBITDA:
CLCO: 59,9 mill USD vs FLNG: 66,2

TCE (dagsrate snitt):
CLCO: 81.100 USD vs FLNG: 77.218 USD

Utbytte i USD pr aksje:
CLCO: 0,41 USD (13,85 USD kurs i USA…11,84% i året i utbytte pr aksje)
FLNG: 0,53 USD (30,16 USD kurs i USA…7,04% i året i utbytte pr aksje)

Markedsverdi på Oslo børs:

CLCO: 7,83 milliarder vs FLNG: 17,45 milliarder

Så FLNG er verdt 2,2 x mer enn CLCO.

Forventer at dette vil endre seg….


CLCO
30.09.2023 kl 18:03 16570

Helt enig med deg Hydrofuture, forventer at prisingen av CLCO endrer seg og at innen 2 år vil prisen på CLCO gå over Flex når de får begge nybyggene i drift også.
5 fartøy skal inn på nye rater, når vi tar med nybyggene. at TCE vil øke fra 81 000$pr dag til over 100 bør man klare med 5 nye slutninger på nye rater.
Overasker meg at kursen ikke er høyere allerede, men vi får gi de som handler på NYSE litt tid og de ser inntjeningen og utbyttene fremover, så øker nok kursen også.
Hydrofuture
02.10.2023 kl 12:31 16264

Global LNG: Asia spot prices hit 7-month high on rising demand, Europe supply worries

https://www.hellenicshippingnews.com/global-lng-asia-spot-prices-hit-7-month-high-on-rising-demand-europe-supply-worries/
Hellboy
02.10.2023 kl 12:41 16269

Tiltredes.

Har noe mer i Flex enn i CLCO, men i Flex kjøper jeg ikke, bare hanker inn utbytter. Som bl.a. går til å akkumulere i CLCO.

Vi får vel egentlig bare være glade for at kursen ikke er høyere enn den er, så vi fortsatt kan akkumulere litt på greie nivåer ;)
CLCO
02.10.2023 kl 19:47 16156

Wow, ned 4,2% i USA nå, er det nedgangen i spot prisen og 9% nedgang i TTF prisen i dag pga varmt vær i Europa som påvirker kursen så mye? Svært nærvøst marked.
sheepman
02.10.2023 kl 20:40 16114

Tja... -Kan vel bli ruglete på børsene også nå,fremover.... Har den ikke teknisk støtte på 143?... Får tro den ikke går under det i morgen,da
Hydrofuture
03.10.2023 kl 10:38 15981

Southeast Asia is set to drive up demand for natural gas — it’s where ‘all the action’ will be

https://www.cnbc.com/amp/2023/10/03/southeast-asia-to-be-key-drivers-of-lng-market-by-end-of-decade.html
CLCO
05.10.2023 kl 09:13 15723

Faller som en stein nede å snuser på 135 nå, hvor er bunnen? Oktober 2022 var også en svært dårlig mnd, men da mest pga Emisjonen som kom og at man mistet trua på ledelsen og storeieren Idan Ofer.
10% ned nå fra 150 til 135 på en uke.
Redigert 05.10.2023 kl 10:21 Du må logge inn for å svare
Urealisert
05.10.2023 kl 11:05 15662

Henger vel sammen med ratene. Spot er ned og TC står på stedet hvil ifølge fearnpulse. Uansett tjener selskapet penger på dagens rater.
CLCO
15.10.2023 kl 08:11 15043

Greek shipping firm Capital Gas Ship Management, led by Evangelos Marinakis, has reportedly secured charter deals for two newbuild liquefied natural gas (LNG) carriers.

VesselsValue data suggests Capital Gas recently signed two seven-year bareboat charter agreements with Nigeria’s ​Bonny Gas Transport (BGT), the shipping unit of LNG producer Nigeria LNG.

Under the deals, BGT would take on charter the 174,000-cbm LNG carrier, Axios II, and the 174,000-cbm LNG carrier, Aktoras, the data shows.

BGT would pay 100,000 per day for the charters which are expected to begin in December 2023 and July 2024, according to the data.

100k$ pr dag på 7 års kontrakter, jaja markedet styrer prisene, det er vel oppnådd høyere rater tidligere på 7 års kontrakter.
Hellboy
15.10.2023 kl 16:35 14879

Men er det "overskuddsdeling"?

Det står det ingenting om, og kan jo ha en god effekt ;)

Ikke at 100k i 7 år er dårlig, men om det er litt oppside m overskuddsdeling så er det ennå bedre
touchstone
15.10.2023 kl 18:25 14853

Om de kunne byttet ut samtlige av dagens kontrakter til 7års 100,000 p.d. hadde jeg vært fornøyd. Høye forventninger men det er fortsatt langt over dagens snitt
Redigert 15.10.2023 kl 18:25 Du må logge inn for å svare
Idav
18.10.2023 kl 11:12 14559

I dag igjen om gasstransport i FA og ingen ting om Cool . Hvorfor ???
CLCO
19.10.2023 kl 08:45 14361

Nybyggene er fullfinansiert og byggingen er startet

LNG carrier operator CoolCo has completed financing for two newbuild LNG carriers.
The company announced on October 18 it had entered into sale and leaseback financing arrangements with China’s Huaxia Financial Leasing, the leasing arm of Hua Xia Bank, for the Kool Tiger and Kool Panther newbuild vessels.
The sale and leasebacks are on a fixed rate per day basis for 10 years, with an implied interest rate just under 6 percent

Hyundai Samho recently officially started building the 174,000-cbm Kool Panther.
The shipbuilder held a steel-cutting ceremony on October 10.
Redigert 19.10.2023 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
Lynmann
30.10.2023 kl 13:59 13609

Det er viktig for oss småaksjonærar å forstå betydninga av basic supply - demand.
Biletet er ganske klart no.
Ein armada av nye LNGC vil gi eit stigande overskot av skip.
Eit overskot som ser ut til å nærma seg 30 prosent to år fram i tid, ved utgangen av 2025.
Halverte ratar sidan årsskiftet for våre 1 Year T/C 155-165k TFDE talar sitt tydelege språk.
Usd 83.000 pr dag er eit større fall enn nokon har spådd.
Nedgangen vil ha sin effekt på nye kontraktar, inntening og aksjekurs.
Hydrofuture
01.11.2023 kl 19:38 13350

Når kommer Q3 tallene?
Hydrofuture
01.11.2023 kl 20:16 13312

IEEFA’s European LNG Tracker is an interactive data set to visualise Europe’s LNG infrastructure, demand and capacity outlook, and import and export flows. It is built by compiling data from a range of sources, including Kpler, Gas Infrastructure Europe (GIE), Aggregated LNG Storage Inventory (ALSI), Eurostat and IEEFA analysis.

https://ieefa.org/european-lng-tracker
CLCO
03.11.2023 kl 18:40 13003

Fra Energy Shipping: CLCO did another spot charter it seems. ~170k $/d.
CLCO
03.11.2023 kl 18:49 13003

Lynmann… Halverte rater ja, men ut fra exepsjonelle rater på denne tiden i 2022, pga sprengte rørledninger i Østersjøen, ikke en normalsituasjon forrige høst/vinter, det var da panikk i markedene. Men enig i at fallet i 1års kontraktene er større enn ventet.
Spot ratene nermer seg 200k$ igjen
Husk også på at det er betydelige volum ny LNG som kommer som tilflyt til dagens volum, dette skal fraktes fra og til, LNG kommer til å ta over mye brenning av kull fremover.
Redigert 04.11.2023 kl 20:19 Du må logge inn for å svare
DividendYield
04.11.2023 kl 14:10 12821

Ordreboken LNG er rundt 55% nå, nylig oppdatering fra clarksons. Vet ikke hvilket ord som beskriver en slik ordrebok best, om det er armada eller betydelige mengder?

Når det gjelder Lng produksjon er det ventet en økning, men det ligger flere år frem i tid. Derfor kan vinfå en situasjon med for mange skip par, tre år før det kommer gode tider rundt 2027, kanskje. Kalleklev i flex lng har snakket om disse temaene, derfor har de flåten på lange kontrakter for unngå en mulig nedtur nærmeste år.
CLCO
05.11.2023 kl 11:21 12618

Har fått lest meg litt opp her og er enig med dere, takker for gode inspill og god info 👍

Økningen i LNG produksjonen vil ligge i størrelsesorden på ca 17 mtpa i 2025, 64 mtpa i 2026 og 37 mtpa i 2027 så ca 120 mtpa til sammen fra 2025 til 2027
Til sammenligning eksporterer USA nå ca 92 mtpa i 2023
Antall nye LNGC som kommer i markedet, med ca80 pr år fra 2024-2026 virker som 2 år for tidlig leveranse i forhold til økning i LNG produksjonsøkning.

Men viktig å ta med seg at det er kun 11% av de 300 nye LNGC de neste 4 år som IKKE allerede har inngått kontrakt på befraktning. det er ikke slik at 300 nye LNGC står uten kontrakt og skal inn i markedet, de er kontrahert på sine rater allerede.
Redigert 05.11.2023 kl 18:24 Du må logge inn for å svare
Lynmann
06.11.2023 kl 15:45 12405

Kva kjelde benyttar du for 2025?
Amerikanarane (EIA) kan operera med høgare tal, kanskje 28 MT som veksten for eigen eksport samanlikna med 2024.
Så kan Australia få ein reduksjon på 2-3 millionar tonn.
www.spglobal.com/commodityinsights/en/market-insights/latest-news/lng/100423-australias-lng-exports-expected-to-decline-to-79-mil-mt-in-fy-2024-25
Bra diskusjon basert på fakta dette, Lollen!
CLCO
06.11.2023 kl 16:12 12384

Jeg har sett på IEEFA sin global LNG market outlook 2023-2027 der USA ligger inne med en vekst på 12 av totalt 17 MT i 2025