COOL Company godt posisjonert for attraktive kontrakter fremover

CLCO
CLCO 23.09.2023 kl 11:21 30348

Fra DNB Markets:
Cool Company har fem LNG-fartøy åpne for nye T/C-avtaler innen utgangen av 2024 og er i denne situasjonen etter vårt syn godt posisjonert for attraktive kontrakter i tiden fremover.
Vi har en kjøpsanbefaling på Cool Company med et kursmål på NOK 190 kr pr. aksje.
Kursmålet reflekterer at estimert utbytte for 2025 vil gi en direkteavkastning på 12 %.

Det skal sluttes et fartøy, som har blitt tilgjengelig nå i September 2023 på nye rater, Cool Husky (tidligere Golar Bear) fartøyet går nå i spot markedet på rater over 200 000$ pr dag.
Det skal sluttes 2 fartøy på nye rater i løpet av 2024, desse to fartøyene er kontrahert tilbake i tid og handles pr nå på rater godt under dagens markedsnivå.
2 nybygg skal inn i markedet i slutten av 2024 på rater som gjenspeiler markedsnivået når kontrakt inngås.
Cool vil da ha øket flåten fra dagens 11 fartøy, til 13 fartøy i drift i slutten på 2024.

Viktig å ha denne i bakhodet også
24. mars 2023 — Newly US-listed Cool Company (CoolCo) has the potential to double its existing LNG carrier fleet in the coming years, Idan Ofer said.
Redigert 25.09.2023 kl 07:58 Du må logge inn for å svare
DividendYield
16.11.2023 kl 10:43 5837

De ratene gjelder lpg, og ikke lng. Selv om begge er gass er det store forskjeller og ikke relevant for cool Company’s.
Hydrofuture
16.11.2023 kl 10:13 5857

Rederisjef Øystein Kalleklev om kanalskvis: – Ratene går «all-time high»

Det er kaos i Panamakanalen. Det skaper alternative shippingruter, mindre tilgang på skip og ikke minst høye rater.

https://e24.no/boers-og-finans/i/76kwV9/rederisjef-oeystein-kalleklev-om-kanalskvis-ratene-gaar-all-time-high
CLCO
14.11.2023 kl 16:15 5957

Cool Company er ikke særlig sprek for tiden, børsene går som en kule og Cool kursen siger nedover dag for dag på høye volum (det bekymrer litt) noen som vet mer enn andre, om ev. selskapsnyheter som kommer den 28.11? vi får vente på utbyttet om 14 dager og reinvestere.

Fritt fall, skal man selge seg ut og kjøpe seg inn igjen når det snur opp igjen? hmmmm
Redigert 15.11.2023 kl 17:43 Du må logge inn for å svare
Hydrofuture
11.11.2023 kl 20:57 6154

Soaring Fees at Panama Canal Have LNG Shippers Taking Long Route

Liquefied natural gas shippers increasingly are opting to travel up to two weeks longer and almost 6,000 nautical miles further to bypass the Panama Canal as transporters of other fuel pay nearly $4 million to jump the long queue.

https://www.bnnbloomberg.ca/soaring-fees-at-panama-canal-have-lng-shippers-taking-long-route-1.1996630.amp.html
Hydrofuture
08.11.2023 kl 09:08 6285

Sterke tall fra konkurrenten FLEX LNG… satser på at CoolCo følger opp 28 november når deres Q3 tall kommer !

Flex LNG tjente 505 millioner kroner i tredje kvartal – utbyttet opprettholdes

https://e24.no/boers-og-finans/i/xgBb8n/flex-lng-tjente-505-millioner-kroner-i-tredje-kvartal-utbyttet-opprettholdes
Lynmann
07.11.2023 kl 12:29 6343

Takk;
kjeldene er viktige. Til mitt estimat på ein overkapasitet av LNGC på 29 prosent innen utgangen av 2025, opererar Shell med ein høgare produksjon enn di kjelde, noko som vil redusera overkapasiteten til "kun" 26 prosent. USA er veldig sentrale her, i og med at dei står for største veksten innen dei nye anlegg i Qatar vert operative. Skal ein dag nærmare ettergå oppdaterte amerikanske tal, rapporten til IEEFA er snart eit år gamal. Har meir tru på den dobbelte vekst i USA i 2025. Mest viktig er som Dividend skriv at FLEX bekreftar ein stor ubalanse over tid. Slike bagatellar ser ikkje ut til å bekymra DNB sin analytikar.
At 90 prosent av nybygg er sikra langsiktige kontraktar, endrar ikkje ubalansen inntil dei nye skip får gass å frakta. I 2024 - 2025 inngår dei alle i overkapasiteten.
CLCO
07.11.2023 kl 07:41 6266

Lian i DNB markets er ute med dette i dag: Han mener shippingaksjen «har et stort potensial de nærmeste månedene».

– Vi venter nyheter om slutninger på de åpne skipene i nærmeste fremtid. Det vil bygge visibilitet for aksjonærene på hva inntjeningen vil bli, og bør kunne drive opp kursen betydelig, sier Lian.
Med kontrakter for skipene på nivå med dagens marked og krav om 12 prosent direkteavkastning, så kan aksjen fort krype over 200 kroner per aksje, fortsetter han.
CLCO
06.11.2023 kl 16:12 11689

Jeg har sett på IEEFA sin global LNG market outlook 2023-2027 der USA ligger inne med en vekst på 12 av totalt 17 MT i 2025
Lynmann
06.11.2023 kl 15:45 11710

Kva kjelde benyttar du for 2025?
Amerikanarane (EIA) kan operera med høgare tal, kanskje 28 MT som veksten for eigen eksport samanlikna med 2024.
Så kan Australia få ein reduksjon på 2-3 millionar tonn.
www.spglobal.com/commodityinsights/en/market-insights/latest-news/lng/100423-australias-lng-exports-expected-to-decline-to-79-mil-mt-in-fy-2024-25
Bra diskusjon basert på fakta dette, Lollen!
CLCO
05.11.2023 kl 11:21 11923

Har fått lest meg litt opp her og er enig med dere, takker for gode inspill og god info 👍

Økningen i LNG produksjonen vil ligge i størrelsesorden på ca 17 mtpa i 2025, 64 mtpa i 2026 og 37 mtpa i 2027 så ca 120 mtpa til sammen fra 2025 til 2027
Til sammenligning eksporterer USA nå ca 92 mtpa i 2023
Antall nye LNGC som kommer i markedet, med ca80 pr år fra 2024-2026 virker som 2 år for tidlig leveranse i forhold til økning i LNG produksjonsøkning.

Men viktig å ta med seg at det er kun 11% av de 300 nye LNGC de neste 4 år som IKKE allerede har inngått kontrakt på befraktning. det er ikke slik at 300 nye LNGC står uten kontrakt og skal inn i markedet, de er kontrahert på sine rater allerede.
Redigert 05.11.2023 kl 18:24 Du må logge inn for å svare
DividendYield
04.11.2023 kl 14:10 12126

Ordreboken LNG er rundt 55% nå, nylig oppdatering fra clarksons. Vet ikke hvilket ord som beskriver en slik ordrebok best, om det er armada eller betydelige mengder?

Når det gjelder Lng produksjon er det ventet en økning, men det ligger flere år frem i tid. Derfor kan vinfå en situasjon med for mange skip par, tre år før det kommer gode tider rundt 2027, kanskje. Kalleklev i flex lng har snakket om disse temaene, derfor har de flåten på lange kontrakter for unngå en mulig nedtur nærmeste år.
CLCO
03.11.2023 kl 18:49 12308

Lynmann… Halverte rater ja, men ut fra exepsjonelle rater på denne tiden i 2022, pga sprengte rørledninger i Østersjøen, ikke en normalsituasjon forrige høst/vinter, det var da panikk i markedene. Men enig i at fallet i 1års kontraktene er større enn ventet.
Spot ratene nermer seg 200k$ igjen
Husk også på at det er betydelige volum ny LNG som kommer som tilflyt til dagens volum, dette skal fraktes fra og til, LNG kommer til å ta over mye brenning av kull fremover.
Redigert 04.11.2023 kl 20:19 Du må logge inn for å svare
CLCO
03.11.2023 kl 18:40 12308

Fra Energy Shipping: CLCO did another spot charter it seems. ~170k $/d.
Hydrofuture
01.11.2023 kl 20:16 12617

Hydrofuture skrev Når kommer Q3 tallene?
IEEFA’s European LNG Tracker is an interactive data set to visualise Europe’s LNG infrastructure, demand and capacity outlook, and import and export flows. It is built by compiling data from a range of sources, including Kpler, Gas Infrastructure Europe (GIE), Aggregated LNG Storage Inventory (ALSI), Eurostat and IEEFA analysis.

https://ieefa.org/european-lng-tracker
Lynmann
30.10.2023 kl 13:59 12914

Det er viktig for oss småaksjonærar å forstå betydninga av basic supply - demand.
Biletet er ganske klart no.
Ein armada av nye LNGC vil gi eit stigande overskot av skip.
Eit overskot som ser ut til å nærma seg 30 prosent to år fram i tid, ved utgangen av 2025.
Halverte ratar sidan årsskiftet for våre 1 Year T/C 155-165k TFDE talar sitt tydelege språk.
Usd 83.000 pr dag er eit større fall enn nokon har spådd.
Nedgangen vil ha sin effekt på nye kontraktar, inntening og aksjekurs.
CLCO
19.10.2023 kl 08:45 13666

Nybyggene er fullfinansiert og byggingen er startet

LNG carrier operator CoolCo has completed financing for two newbuild LNG carriers.
The company announced on October 18 it had entered into sale and leaseback financing arrangements with China’s Huaxia Financial Leasing, the leasing arm of Hua Xia Bank, for the Kool Tiger and Kool Panther newbuild vessels.
The sale and leasebacks are on a fixed rate per day basis for 10 years, with an implied interest rate just under 6 percent

Hyundai Samho recently officially started building the 174,000-cbm Kool Panther.
The shipbuilder held a steel-cutting ceremony on October 10.
Redigert 19.10.2023 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
Idav
18.10.2023 kl 11:12 13864

I dag igjen om gasstransport i FA og ingen ting om Cool . Hvorfor ???
touchstone
15.10.2023 kl 18:25 14158

Om de kunne byttet ut samtlige av dagens kontrakter til 7års 100,000 p.d. hadde jeg vært fornøyd. Høye forventninger men det er fortsatt langt over dagens snitt
Redigert 15.10.2023 kl 18:25 Du må logge inn for å svare
Hellboy
15.10.2023 kl 16:35 14184

Men er det "overskuddsdeling"?

Det står det ingenting om, og kan jo ha en god effekt ;)

Ikke at 100k i 7 år er dårlig, men om det er litt oppside m overskuddsdeling så er det ennå bedre
CLCO
15.10.2023 kl 08:11 14348

Greek shipping firm Capital Gas Ship Management, led by Evangelos Marinakis, has reportedly secured charter deals for two newbuild liquefied natural gas (LNG) carriers.

VesselsValue data suggests Capital Gas recently signed two seven-year bareboat charter agreements with Nigeria’s ​Bonny Gas Transport (BGT), the shipping unit of LNG producer Nigeria LNG.

Under the deals, BGT would take on charter the 174,000-cbm LNG carrier, Axios II, and the 174,000-cbm LNG carrier, Aktoras, the data shows.

BGT would pay 100,000 per day for the charters which are expected to begin in December 2023 and July 2024, according to the data.

100k$ pr dag på 7 års kontrakter, jaja markedet styrer prisene, det er vel oppnådd høyere rater tidligere på 7 års kontrakter.
Urealisert
05.10.2023 kl 11:05 14967

Henger vel sammen med ratene. Spot er ned og TC står på stedet hvil ifølge fearnpulse. Uansett tjener selskapet penger på dagens rater.
CLCO
05.10.2023 kl 09:13 15028

Faller som en stein nede å snuser på 135 nå, hvor er bunnen? Oktober 2022 var også en svært dårlig mnd, men da mest pga Emisjonen som kom og at man mistet trua på ledelsen og storeieren Idan Ofer.
10% ned nå fra 150 til 135 på en uke.
Redigert 05.10.2023 kl 10:21 Du må logge inn for å svare
sheepman
02.10.2023 kl 20:40 15419

Tja... -Kan vel bli ruglete på børsene også nå,fremover.... Har den ikke teknisk støtte på 143?... Får tro den ikke går under det i morgen,da
CLCO
02.10.2023 kl 19:47 15461

Wow, ned 4,2% i USA nå, er det nedgangen i spot prisen og 9% nedgang i TTF prisen i dag pga varmt vær i Europa som påvirker kursen så mye? Svært nærvøst marked.
Hellboy
02.10.2023 kl 12:41 15574

Tiltredes.

Har noe mer i Flex enn i CLCO, men i Flex kjøper jeg ikke, bare hanker inn utbytter. Som bl.a. går til å akkumulere i CLCO.

Vi får vel egentlig bare være glade for at kursen ikke er høyere enn den er, så vi fortsatt kan akkumulere litt på greie nivåer ;)
CLCO
30.09.2023 kl 18:03 15875

Helt enig med deg Hydrofuture, forventer at prisingen av CLCO endrer seg og at innen 2 år vil prisen på CLCO gå over Flex når de får begge nybyggene i drift også.
5 fartøy skal inn på nye rater, når vi tar med nybyggene. at TCE vil øke fra 81 000$pr dag til over 100 bør man klare med 5 nye slutninger på nye rater.
Overasker meg at kursen ikke er høyere allerede, men vi får gi de som handler på NYSE litt tid og de ser inntjeningen og utbyttene fremover, så øker nok kursen også.
Hydrofuture
30.09.2023 kl 17:51 15900

Så på Q2 tallene til CLCO vs FLNG i går

Operating revenues:
CLCO: 90,3 mill USD vs FLNG: 86,7

Net income:
CLCO: 44,6 mill USD vs FLNG: 39,0

Adjusted EBITDA:
CLCO: 59,9 mill USD vs FLNG: 66,2

TCE (dagsrate snitt):
CLCO: 81.100 USD vs FLNG: 77.218 USD

Utbytte i USD pr aksje:
CLCO: 0,41 USD (13,85 USD kurs i USA…11,84% i året i utbytte pr aksje)
FLNG: 0,53 USD (30,16 USD kurs i USA…7,04% i året i utbytte pr aksje)

Markedsverdi på Oslo børs:

CLCO: 7,83 milliarder vs FLNG: 17,45 milliarder

Så FLNG er verdt 2,2 x mer enn CLCO.

Forventer at dette vil endre seg….


Lynmann
30.09.2023 kl 11:01 16038

Interessant kvartalspresentasjon.
Alle piler peikar i riktig retning.
Sjølv om Alng seglar inn usd120k pr dag, seier Cool at dei har auka inntektene samanlikna med i fjor frå 59k til 81k pr dag. Noko CLCO sannsynlegvis vil auka framover.
Samtidig jobbar dei med å gjera båtane meir miljøvennlege og kosteffektive på drivstoff.
Uten at eg har dei eksakte tal samanlikna med Flex - nokon har sikkert det - vil eg tru ratane til CLCO er fullt på høgden.
Med alle brikker på plass -inklusiv USA listing - og båtar som opererar i det same marked med dei same framtidsutsiktene, er det eit mysterium at det amerikanske marked prisar CLCO til under halvparten av FLNG. 45 prosent, faktisk.
Einaste forskjel er eigarskapet og tilliten til ein eigar som har skrudd dei som før investerte i selskapet. Vil han i neste runde prioritera eigne kortsiktige interesser eller vil han visa meir respekt for minoritetseigarane?

Lollen er inne på israelaren her:
« Viktig å ha denne i bakhodet også
24. mars 2023 — Newly US-listed Cool Company (CoolCo) has the potential to double its existing LNG carrier fleet in the coming years, Idan Ofer said.»
CLCO
29.09.2023 kl 20:20 16177

Spot prisen på LNG frakt noe ned igjen i dag fra rater på over 200 000$ dagen tidligere i uken.
Forøvrig siger kursen jevnt oppover på Nyse i kveld på høyt volum, har passert 13,85$ Som tilsvarer 148kr
Hydrofuture
29.09.2023 kl 18:24 16251

Asian spot liquefied natural gas (LNG) prices rose for a third week, gaining $1 to a seven-month high, amid increased demand in Asia and supply concerns in Europe.

https://www.reuters.com/article/global-lng-idUSL1N3B50PR
Hydrofuture
28.09.2023 kl 18:28 16514

Equinor-topp Irene Rummelhoff mener energikrisen i Europa fortsetter, og venter volatilitet i prisene de neste årene.

Skulle den kommende vinteren bli kaldere enn vanlig, kan det føre til tomme lagre, og dermed vedvarende høye priser, sier Rummelhoff.

https://www.finansavisen.no/energi/2023/09/20/8037674/equinor-topp-koker-mer-under-overflaten-enn-det-folk-ser