COOL Company godt posisjonert for attraktive kontrakter fremover

CLCO
CLCO 23.09.2023 kl 11:21 30346

Fra DNB Markets:
Cool Company har fem LNG-fartøy åpne for nye T/C-avtaler innen utgangen av 2024 og er i denne situasjonen etter vårt syn godt posisjonert for attraktive kontrakter i tiden fremover.
Vi har en kjøpsanbefaling på Cool Company med et kursmål på NOK 190 kr pr. aksje.
Kursmålet reflekterer at estimert utbytte for 2025 vil gi en direkteavkastning på 12 %.

Det skal sluttes et fartøy, som har blitt tilgjengelig nå i September 2023 på nye rater, Cool Husky (tidligere Golar Bear) fartøyet går nå i spot markedet på rater over 200 000$ pr dag.
Det skal sluttes 2 fartøy på nye rater i løpet av 2024, desse to fartøyene er kontrahert tilbake i tid og handles pr nå på rater godt under dagens markedsnivå.
2 nybygg skal inn i markedet i slutten av 2024 på rater som gjenspeiler markedsnivået når kontrakt inngås.
Cool vil da ha øket flåten fra dagens 11 fartøy, til 13 fartøy i drift i slutten på 2024.

Viktig å ha denne i bakhodet også
24. mars 2023 — Newly US-listed Cool Company (CoolCo) has the potential to double its existing LNG carrier fleet in the coming years, Idan Ofer said.
Redigert 25.09.2023 kl 07:58 Du må logge inn for å svare
CLCO
23.09.2024 kl 16:47 311

Kurs 116+- noen dager nå, første gang eg ikkje har reinvestert utbyttet selv på denne kursen her,,. Resultatet neste kvartal får nok kursen ned i nærmere 100, så venter til da,, aksjen er ikke akkurat priset som et tec selskap. Pnav på 0,63, sku nesten ønske Idan Offer ville innlemme clco i resten av flåten sin til Nav kurs 😁
På en kurs rundt 100 og fortsatt utbytte i November på 0,41$ så kommer eg til å øke volumet her fra 17k til 30k, frem mot 2027 så vil eg tro utbyttet opprettholdes og lange fraktrater hos clco, vil reflektere en aksjekurs opp mot 180, med tolmodighet
Redigert 24.09.2024 kl 18:39 Du må logge inn for å svare
CLCO
01.09.2024 kl 18:11 581

Takker for godt innleg Lynmann og godt resonement. Flex har jo 11 av 12 LNGC på relativt lange kontrakter og godt forbi 2025 og 2026 som kommer til å bli de mest utfordrende ift. kontrahering av nye kontrakter og spot markedet, da mange nybygg kommer i drift og jeg vil tro ferdigstilling av terminaler som skal forsyne alle nybyggene kommer med forsinkelser, da skal nok en del av desse nybyggene inn på spot markedet først og raten går kraftig ned, dette unngår for det meste Flex, men husk også at Flex har falt fra 370 til 280 i dagens marked.
Sitter fortsatt med 17k aksjer og tar utbytte, så lenge dette kommer kvartalsvis så er jeg ikke så bekymret for kursen, vil tro at når vi ser 2027 så har det skjedd mye i LNGC markedet, og forhåpentligvis er Flex kursen og Cool kursen nærmere hverandre.
resultatet i 3 kvartal vil bli sterkt påvirket av 3 LNGC ute av drift i varierende periode og kostnad, vil håpe COOL likevel betaler ut 0,41$ i utbytte, men er ikke helt sikker på det.
Lynmann
01.09.2024 kl 14:07 640

Ja, interessant fredag. Dine argument er vel kjent i markedet, sjølv om du er betre informert om selskapet enn dei fleste andre. Ein kan spørja seg om andre har informasjon om utviklinga i markedet ein sein fredags ettermiddag som du ikkje har. Alternativt - kan oppgangen enkelt forklarast som ein korreksjon i USA?

Flex er verdsett til 1,4 milliardar dollar i USA. Cool sine skip, kontraktar, forventningar og tillit til leiinga i selskapet er verdsett til under halvparten.
Cool kom aldri nærmare enn det, unntatt då dei førde aksjonærane bak ljoset siste veke i oktober 2022.

Cool og Flex gjekk inn i denne veka med ganske lik kursutvikling sidan årsskiftet; 6-7 prosent nedgang.
Inn mot Q2 for Cool fall aksjen 4 prosent onsdag, men først ved børsopning i USA kl 15.30 norsk tid. Cool fall vidare utover onsdag kveld og enda 10 prosent ned.
Omsetninga i Norge var i motsetning til USA lunken dagane i forkant av Q2: Mellom 27 og 47 tusen aksjar pr dag.

TORSDAG:
Markedsresponsen i veka fram til presentasjonen av Q2 torsdag morgon var 5 prosent ned i Oslo, det dobbelte i USA. Cool som hadde vore 8 kroner ned i opningstimen i USA onsdag, korrigerte opp igjen 5 kroner gjennom opningstimen torsdag, kl 15.30 norsk tid.

Når torsdagen kjem viser forventningane i Oslo seg å samsvara godt med resultatet som Cool presenterar før børsopning. Kursen er stabil fram til opning i USA kl 15.30, med ein nedgang på 2 kroner. Utover torsdags kveld har Cool ein marginal oppgang i USA. Konklusjon: Q2 gir ein nedgang på 3 kroner i Oslo, eit løft på 5 kroner i USA. Oslo løfter seg med 3 kroner ved opning fredag.

Omsetninga steig til 93 tusen aksjar torsdag, med halvparten omsett dei siste to timane.

FREDAG:
Fredag morgon melder Pareto og DNB kun mindre justeringar basert på kvartalsresultatet, noko som ikkje affiserar markedet:

"Pareto Securities oppgraderer sin anbefaling på Cool Company til kjøp fra hold, men opprettholder kursmål på 132 kroner pr aksje, ifølge en oppdatering fredag. DNB Markets oppjusterer sitt kursmål til 159 kroner pr aksje fra 151 kroner, og gjentar kjøpsanbefaling, ifølge en oppdatering fredag."

Fram til kl 13.30 fredag har markedet reagert med tre kroner opp, noko som kom ved opning etter at USA hadde fått ein svak oppgang torsdag kveld på ca. to kroner. På moderat omsetning, 23 tusen aksjar.

Så langt er reaksjonane innenfor normale mønster.

Men så skal det dei tre siste timane fredagen verta omsett 315 tusen aksjar. 35 millionar kroner. Med 47 tusen aksjar i sluttauksjonen. Kursen gjorde over tre timar eit byks på 10 prosent; 12 kroner.
But why?

8 kroner kan tilskrivast USA med opning kl. 15.30.
I timen før børsopning i USA fredag ettermiddag gjekk Oslo opp og ned igjen med 5 kroner på stor omsetning. Kvarteret før opning i USA har Oslo nådd 130 kroner på høg omsetning. Etter USA har opna roar omsetninga seg og kursen fell til ca. 125 kroner. I halvtimen før sluttauksjonen i Oslo steig kursen med 5 kroner, for å enda opp på 130 kroner. USA på same tid opp 3 kroner.

Skal ikkje klaga på denne oppgangen, men..
Hadde USA fått ny informasjon natt til fredag?
Nei. Verken Flex eller børsindikatorar forklarar oppgangen til Cool på 8 prosent over natta. Får me nokon svar neste veke via endringar blant aksjonærane?
Omsetninga i Oslo fredag er den største sidan det store fallet etter presentasjonen av Q3/2023 den 28. november.
I USA har dagsomsetninga vore ca. 100.000 aksjar pr dag i august.
www.barrons.com/market-data/stocks/clco

Men så aukar omsetninga denne veke:
måndag 26.8: 200.000 aksjar
tysdag 27.8: 1.870.000
onsdag 28.8: 676.000
torsdag 29.8: 820.000

Omsetninga tysdag var på 3,5 prosent av alle aksjane i selskapet.

Uansett: Cool må stiga vidare til 139 kroner før USA vurderar aksjen til halve verdien av Flex.
Kan den manglande verdsetjing av Cool tolkast på annen måte enn at største problemet er manglande tillit til leiing og eigar, CLCO?
CLCO
31.08.2024 kl 10:41 776

Hva skjedde? opp 13 % på fredag til 130, ingen nyheter, men kvartalstallene torsdag var ok de, så regner med dippen ned til 114 var overdrevet og oppturen på fredag like så. 3 av 4 dockinger ferdig så langt og LNGCarrierne er tilbake i drift, en LNGC på spot, resten på kontrakt, siste nybygg Kool Tiger er i sluttfasen på kontrahering, det står mellom 2 kontrakter, blir spennende å se lengden på kontrakten og raten Kool Tiger får.

Secured a one-year time charter agreement for a TFDE vessel starting in Q3 2024 with an energy major and
participating in two formal processes for Kool Tiger, our other MEGA LNG carrier currently under construction;
Gull i pungen
30.08.2024 kl 09:24 886

Oslo (Infront TDN Direkt): Pareto Securities oppgraderer sin anbefaling på Cool Company til kjøp fra hold, men opprettholder kursmål på 132 kroner pr aksje, ifølge en oppdatering fredag.

DNB Markets oppjusterer sitt kursmål til 159 kroner pr aksje fra 151 kroner, og gjentar kjøpsanbefaling, ifølge en oppdatering fredag.

Gull i pungen
29.08.2024 kl 08:00 1015

Oslo (Infront TDN Direkt): For den kommende vintersesongen er disposisjonen til den globale LNG-flåten i økende grad tiltet mot Stillehavsbassenget, som setter scenen for økt volatilitet dersom det blir typiske sesongmessige forhold, etter to påfølgende milde vintre.

Det skriver Cool Company i selskapets kvartalsoppdatering torsdag.

Kombinasjonen av svært høye europeiske gasslagre og sterk råvareprising har resultert i en skarp reduksjon i skipsfart fra den amerikanske golfen til Europa, og en tilsvarende kraftig økning i langdistansereiser, skriver selskapet videre.

De økte Stillehavsvolumene er delvis absorbert av India og Kina, men også av andre markeder som Thailand, Singapore, Vietnam og Filippinene.

Charteravtalen for ett av selskapets nybygg legger et sterkt grunnlag for det andre nybygget og Cool Company fortsetter å være i diskusjoner med potensielle befraktere angående charteravtaler for sitt andre nybygg. Selskapet bygger også leads for sitt andre fartøy som blir tilbakelevert i andre halvdel av 20254, ifølge rapporten.
sheepman
28.08.2024 kl 23:18 1095

Cool dundret ned i USA i kveld på stort volum. Stengte på ca ca 108... Skal det ned til 99 kr igjen? Noen som vet noe?
Bullen
16.08.2024 kl 09:57 1274

Ser ut som om denne aksjen har gått i glemme boka. Etter min mening er dette et super selskap. Gir et utbytte på ca. 4,20 og har gjort det hele tiden. Blir rundt 16 i løpet av et år. Ut i fra dagens kurs er det ca. 13%
CLCO
25.07.2024 kl 11:02 877

Russerne har kjøpt opp 50 gamle LNG carrier siste året
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/mystiske-kjopere-peker-pa-russland/81708152
CLCO
22.07.2024 kl 18:39 1026

Kool Blizzard gikk av kontrakt nå i Juli så det er på tide med info om ny kontrakt her, eller har de kjørt den på spot rater hvis de ikke har klart å kontrahere den på ny kontrakt? (usikker på om den har gått rett i tørrdokk først)
Nybygget Kool Tiger leveres om 6-7 uker, så det er vel rett rundt hjørne med info om kontrahering her også, ska vi håpe på en 3-5 års kontrakt på 100k$
Bør komme noe positiv info her nå før 3 kvartal resultat i slutten på august, ikke bra hvis Kool Tiger går inn på spot rater uten kontrakt ved levering i september.
Redigert 22.07.2024 kl 18:58 Du må logge inn for å svare
CLCO
24.05.2024 kl 19:29 1731

Tar seg opp nå, hadde ikke forventet kurs på 140kr i dag 😁 noenstørre aktører har sett at aksjen er svært undervurdert i forhold til Flex som er verdsatt til mer enn dobbel kurs av clco, enda cool har slått flex de siste kvartalene på både netto inntekt og eps. Får vi 100k$ I daglig rate for siste nybygg på en 10 års slutning og 80k$ for de to carrier som skal inn på ny kontrakt i Juli og November, da ser det lovende ut for en kurs opp mot nok 180 når vintermånedene nærmer seg
CLCO
22.05.2024 kl 08:21 1945

Stemmer det vampyren, og 2 planlagte tørrdokk i 1 kvartal 2025 dette påvirker selfølgelig nettoen når den tid kommer og er derfor med i estimatene for de kvartalene det gjelder, men gjelder for alle befraktere for alle typer carriers, de må i dokk av og til, du trodde vel ikke det kun var coolco sine carriers som må i dokk vel 😉
Har sjekket dine siste 30 innlegg, bare negativitet i 90% av de, at du gidder å bry deg med aksjer lenger da, skjønner eg ikke, finn en aksje eller to du har tro på, og fremsnakk de 😉
Redigert 24.05.2024 kl 19:31 Du må logge inn for å svare
Vampyren
22.05.2024 kl 07:53 2004

CLCO: VIL HA EN TØRRDOKK I 2.KV, TRE I 3.KV ☹️

Oslo (Infront TDN Direkt): Cool Company har startet tørrdokking av ett skip i andre kvartal og ytterligere tre skip er planlagt å starte tørrdokking i løpet av tredje kvartal. Den gjennomsnittlige kostnaden er estimert å være omtrent 6,5 millioner dollar pr skip, pluss inntil 30 dager ledigtid.

Det fremgår av selskapets kvartalsrapport onsdag.

En av tørrdokkene som er planlagt for tredje kvartal vil også omfatte oppgradering av et skip til LNGe-spesifikasjon gjennom ettermontering av en underkjøler og andre ytelsesforbedringer til en estimert kostnad på ytterligere 15,0 millioner dollar og ytterligere 20 dager ledigtid.

Ellers skriver Cool Company at charteravtalen for ett av deres nybygg setter en sterk presedens for det andre nybygget, der selskapet fortsetter å være i diskusjoner med potensielle befraktere.
CLCO
22.05.2024 kl 07:27 2047

Netto inntekt på 36m$ konsensus var 24m$ jeg estimerte mellom 28-34m$ litt lenger oppe i lenken her, kjekt å treffe myye bedre enn ekspertene 😁
Eps kom da inn på 0,68$ mot estimert 0,46$
Redigert 24.05.2024 kl 13:28 Du må logge inn for å svare
CLCO
16.05.2024 kl 16:33 2290

CLCO getting a stiffy on announcement a newbuild it will take delivery of next year will go out immediately on a 14yr charter with an Indian company ( GAIL ) that is biggest nat gas player there.
Pareto kommer nok med et anslag på ratene på 14 års kontrakt ( selv om de bommet negativt med 30% på ratene på Col Husky) alt over 100 k$dag er meget bra
1 nybygg ledig, vi får håpe og tro det kommer inn på en kontrakt med 10 års varighet, da starter kanskje reprisingen opp mot Flex

Nybygget som ble kontrahert får en rate på ca 90k$ pr dag i 14 år iht. pareto, de bommet med 20k$ på kontraheringen av Kool Husky, der Pareto sa 60k$ og raten er på 80k$ Vi får håpe de bommer med 20k$ denne gangen også, kommer kanskje spørsmål og forhåpentligvis svar fra R Tyrell om dette under webcast i morgen
Redigert 21.05.2024 kl 19:51 Du må logge inn for å svare
DividendYield
16.05.2024 kl 16:24 2298

https://pbs.twimg.com/media/GNs3efaboAAd78H.jpg

Nybygg på lang kontrakt!
Redigert 16.05.2024 kl 17:17 Du må logge inn for å svare
CLCO
09.05.2024 kl 19:24 2558


Joakim Hannisdahl’s Gersemi fund grabs stake in Idan Ofer’s CoolCo in dash for gas
Norwegian fund sees further gas opportunities as its views on earnings diverge from consensus
Kjøper Hannisdahl CoolCo så skal nok kursen oppover

https://www.tradewindsnews.com/gas/joakim-hannisdahl-s-gersemi-fund-grabs-stake-in-idan-ofer-s-coolco-in-dash-for-gas/2-1-1641568
CLCO
28.04.2024 kl 10:06 2903

Kontrakter som skal fornyes
Kool Crystal 3y 110k$
Kool Blizzard spot rate 50k$ frem til juli24 så ledig ( bør klare å kontraheres på 1-3år TC på 80k$ )
Kool Glacier 3y TC rate 120k$ frem til februar 26
Kool Frost 5y TC rate 65k$ frem til juli 26
Kool Husky 1y TC 60k$ frem til april 25 iht Pareto ( endret til 80k$, bekreftet av R. Tyrell på et spørsmål fra F. Morkedal i Clarkson)
Kool Ice 3y TC rate 120k$ frem til november 25
Golar Kelvin 3y TC rate 69k$ frem til november 24 (bør klare å kontraheres på 1-3 års TC rate på 80k$ )
Kool Boreas xy TC rate 70k$ for Shell
Kool baltic xy TC rate 70k$ for Shell
Kool firm xy TC rate 70k$ for Shell
Kool Ocra xy TC rate 70k$for Shell
Kool Tiger nybygg leveranse september 24 (1 tur på spot? Så inn på 14 år kontrakt 90k$d Iht Pareto)
Kool Panther nybygg leveranse desember 24

Q2 2023 ga en snittrate på 81800$pr dag
Q2 2024 vil gi en snittrate på 81200$pr dag minus vedlikehold på kool Husky i noen uker.

La oss estimere på nytt konservativt for Q4 2024/Q1 2025 med 2 nybygg med rater på 90k$ pr dag og de 2 andre LNGC som blir ledig i 24 på ny rate 70k$ dag
Da havner vi på en snitt rate på 82000$ pr dag x 13 LNGC = totalt 1075 000 $pr dag eller 97 millioner $ i kvartalet
82k$ pr dag vil opprette et utbytte på 0.41$ pt aksje pr kvartal, så spørs det om P/NAV øker fra o,7 til 1 som da vil løfte aksjekursen tilsvarende 30%, men det er svært uvisst om skjer.

Eller så får vi satse på at Cool skal frakte LNG for Exon fra USA til Tyrkia de neste 10 årene med det siste ledige nybygget 😉

Det interesante ved kvartalspresentasjonen 22 mai blir om netto resultatet kommer inn over konsensus på 24m$ og eps på 0,46$.
Jeg estimerer netto resultatet på mellom 28 - 34m$ og en eps på mellom 0,53 - 0,64$ pga oppsving i 10 års renten i usa i 1kvartal på 0,36% i forhold til fall i 4 kvartal 23 på 0,8% som da ga negativ urealisert renteswap på 13m$, dette vil endres til urealisert gevinst på 6m$ for 1 kvartal 24
Vi får se på onsdag, hvem som treffer best 😉

Jeg har et kursestimat på kr 180 i 4 kvartal 2025 ( med snittrate på 88k$ pr dag)

Redigert 21.05.2024 kl 20:35 Du må logge inn for å svare
DividendYield
15.04.2024 kl 19:07 3146

Svært lave gasspriser hjelper kanskje ikke på? Gassprisen ventes for første gang i hele 2024 å være lavere enn kull leser jeg hos Poten.

En annen ting er den gigantiske ordreboken

https://pbs.twimg.com/media/GLNmVzPaAAAcwGI.jpg
Redigert 15.04.2024 kl 19:08 Du må logge inn for å svare
Lynmann
09.04.2024 kl 09:26 3315

4 veker seinare er kursen stabil, men ratane endå litt lågare.
Fearnpulse:
East of Suez 155-165k CBM: $35,000
Positivt at Kool Husky har igjen fått ny last i PNG.
Destinasjon: Sør-Korea og ikkje Kina som feilaktig tippa for forrige tur.
Vampyren
18.03.2024 kl 08:43 3887

Oslo (Infront TDN Direkt): Det amerikanske LNG-produsenten Venture Global LNG bygger en flåte på ni LNG-skip.

Det kom frem under en pressebriefing i helgen, ifølge flere medierapporter.

Seks av skipene har en lastekapasitet på 174.000 kubikkmeter, mens tre har kapasitet på 200.000 kubikkmeter. De første to skipene ventes levert senere i år.

I 2022 ble det sagt at Venture Global sto bak en ordre hos Hanwha Ocean for de tre skipene med kapasitet på 200.000 kubikkmeter for totalt 707 millioner dollar. Den seneste tiden er det også rapportert at Venture Global har kjøpt 174.000 kubikkmeter-skip som er under bygging i Sør-Korea, ifølge LNG Prime.

Bloomberg News skriver at Venture Global vil bli den første amerikanske LNG-produsenten som kjøper en flåte i stedet for chartre eller leie inn skip.
CLCO
17.03.2024 kl 16:33 4033

Clarksons Security:
Frode Mørkedal gjentar sin kjøpsanbefaling og kursmål på 165 kroner, noe som gir en P/E på omtrent syv og en utbytteavkastning på 11,5 prosent basert på estimatene for 2025.

I fjerde kvartal 2023 la Cool Company frem et EBITDA-resultat på 69,4 millioner dollar, godt over konsensusestimatet på 66,0 millioner dollar, samtidig som TCE-inntektene var på 87.300 dollar pr. dag, opp fra 82.400 dollar pr. dag i tredje kvartal.

Mørkedal ser flere ubesvare spørsmål for Cool Company i andre halvdel av 2024, med to fartøy som går ut av kontrakter og to nybygg som forventes levert sent i andre halvdel. Analytikeren mener derimot at nybyggene bør ha gode forutsetninger for å inngå kontrakter.

Clarksons Securities forventer at de kommende dokkingperiodene for Cool Company kan resultere i oppgraderings- og vedlikeholdsutgifter på 41 millioner dollar, en betydelig økning fra ubetydelige nivåer i 2023. Til tross for denne økningen, fremhever Mørkedal at selskapet har en solid kontantposisjon på 133 millioner dollar, noe som skulle sette selskapet i en god posisjon til å opprettholde utbyttene i 2024.

Clarksons-analytikeren har imidlertid store forventninger om at situasjonen kan snu.
– Med antydninger om at El Niño-værfenomenet vil avta i april, forventes det at værmønstrene vil returnere til det normale, noe som kan føre til økt etterspørsel etter naturgass. Historisk sett har spotratene en tendens til å øke i det andre kvartalet. En eventuell økning i naturgasspriser, som vil gjøre flytende lagring mer aktuelt igjen, kan bety at ratene avslutter året på et betydelig sterkere nivå, sier han.

Aksjekursen til Cool Company er ifølge Mørkedal blitt negativt påvirket av et svakere spotmarked og utfordringer selskapet har møtt med å sikre lengre kontrakter for to nybygg, som leveres i andre halvår 2024.

– Dette har ført til at estimatene har kommet noe ned. Det er derimot sannsynlig at disse nybyggene vil bli sluttet ut i høst til bedre rater.

– Vi estimerer en verdijustert egenkapital på 225 kroner, men tror aksjen vil være avhengig av høyere rater for en reprising. Selskapet tror vi kan gi 11–12 prosent i utbytteavkastning, selv om ratene ikke blir høyere enn 80.000 dollar dagen i 2025, sier Mørkedal.
Redigert 17.03.2024 kl 16:39 Du må logge inn for å svare
Lynmann
13.03.2024 kl 23:41 4209

På leiting etter ljose teikn
-på ein dag Fearnpulse køyrer dagsratane for våre båtar ned med nye usd 2.500 og solide tap
-bakteppet til DNB Markets for berre eit halvt år sidan;
"Cool Company har fem LNG-fartøy åpne for nye T/C-avtaler innen utgangen av 2024 og er i denne situasjonen etter vårt syn godt posisjonert for attraktive kontrakter i tiden fremover"

så har me to minimalistisk positive forhold:
Kursen på 118 kroner ser ut til å halda seg stabilt over nivået til den tragiske kursen på starten av fjoråret.
Samt: Etter surring rundt i to mndr har ein av båtane, Kool Husky omsider karra til seg ei last.
På veg tilbake til Kina?
CLCO
01.03.2024 kl 12:18 4659

Me får sjå ka som låg bak styrten, men ikkje bra i da heile tatt.
Lynmann
01.03.2024 kl 12:12 4665

Trist dag.
Kva refleksjonar gjer ein erfaren, robust Trollkar seg?
CLCO
28.02.2024 kl 13:16 4854

Heilt enig i alt du skriver Lynmann
Denne:
Begrensa tilbod av fartøy? Er ikkje den eksisterande og kontinuerleg aukande overkapasitet tilgjengeleg i markedet? Skal nye skip liggja i ro 2-3 år? I så fall, kvifor er noværande årsratar på tapsnivå?

Rein svada fra ledelsen, det finnes ikkje begrensa tilbud av fartøy i markedet, ref spot prisen på lngc fartøy. Det som blir avgjørende for prisingen på aksjene fremover, blir hva nybyggene blir kontrahert for, og hvor lenge, samt om resterende kontrakter blir inngått på breakeeven, som siste båt ut, tragisk at selskapet ikkje inngikk gode avtaler i sommer/høst 2023 ledelsen er inkompetent, de trodde og håpet på nye sky high rater, vil eg tro, inkompetanse.
Bomma grovt på mine estimat på 83k$pr dag pr lngc, som viste seg å komme inn på sterke 89k$ pr dag. cool estimerer over 80k$ pr dag snitt på flåten i k1, mine tall sier 74k$ pr dag pr lngc i første kvartal,, time wil show, hvem som får rett 😉

Men laster opp igjen nå på rundt 117, selger meg ut av EFT bitcoin hos nordnet, er tungt inne i Heimdal high yield og Alfred Berg Nordic high yield som base for investeringer nå 😉
Redigert 28.02.2024 kl 13:50 Du må logge inn for å svare
Lynmann
28.02.2024 kl 12:11 4893

Bra CLCO, frykta at du hadde gitt deg på forumet.

Dagens kvartalsrapport er ikkje akkurat eit bidrag til å retta opp det frynsete ryktet til selskapet.
Det vil gå 3 år innen produksjonen av LNG er løfta med 50 prosent. Likevel velgjer selskapet å fokusera på at
GLOBALT TILBUD AV LNG ER VENTET Å STIGE MED OVER 50% DE NESTE ÅRENE
28.2.2024 07:20 • TDN Finans •

Så bekreftar selskapet den enorme tilgang på nye skip som alt ved starten av 2024 resulterar i dagens tapsratar:

"For å forstå dagens ordrebok-til-flåte-ratio på 51 prosent, er det kritisk å se at ordreboken i overveldende grad har blitt bygget basert på langsiktige kontrakter.

-Det er korrekt at dei fleste av desse nye båtane vil gå rett inn i langsiktige kontraktar, men denne 50% veksten overskrifta refererar til er ikkje her før om 3 år. Mens mange nye båtar allerede er ute i markedet!

(…) Tidspunktet og mengden av disse fartøysleveransene er ment å matche oppstart av ny produksjon. Videre, i den grad prosjektutviklingsforsinkelser resulterer i at fartøyer leveres til sine befraktere før deres tiltenkte oppstartstid, forventer vi å se en dynamikk lik den som nylig har rådet".

Høyr på denne nedtoninga av stor og aukande overkapasitet i tre -3- år:
"i den grad prosjektutviklingsforsinkelser resulterer i..."
og
"forventer å se en dynamikk lik den som nylig har rådet"

Vidare;
"Det begrensede tilbudet av moderne fartøy tilgjengelig for timecharter på mellomlang sikt er konsentrert blant et lite antall eiere, inkludert Cool Company"

Begrensa tilbod av fartøy? Er ikkje den eksisterande og kontinuerleg aukande overkapasitet tilgjengeleg i markedet? Skal nye skip liggja i ro 2-3 år? I så fall, kvifor er noværande årsratar på tapsnivå?

"Gitt den forberede forhandlingsposisjonen ved en kombinasjon av knapphet og konsentrasjon, har eiere fortsatt primært fokusert på langsiktige charteravtaler som vil bygge en bro fra nå og til neste bølge av LNG-forsyning som forventes å komme i 2026-2027".

Dette er meir villeiande informasjon. Rein svada.
"forberede" forhandlingsposisjonen er vel ein skriveleif, men skal vel visa til ein forbetra posisjon. Kvifor betre posisjon?
"kombinasjon av knapphet og konsentrasjon"... Knapphet? Me har jo overkapasitet i markedet allerede!
Konsentrasjon? Kva hjelp er det i "et lite antall eiere" når overkapasiteten er stor?

"neste bølge av LNG-forsyning forventes å komme i 2026-2027". Bra! Her bekreftar dei i det minste overkapasitet gjennom 2024 og heile 2025! Problemet er at amerikanske Energy Information Agency bekreftar at ny kapasitet av betydning kjem først i 2026, men først på slutten av året. Dermed er det tre år til me får denne veksten på 50% av ny global LNG-produksjon!

Det er fram til årsskiftet 2026 / 2027 denne røvaren av småaksjonærane har "primært fokusert på langsiktige charteravtaler som vil bygge en bro fra nå og til neste bølge av LNG-forsyning".

Ja, selskapet bør absolutt ha fokus på å skaffa jobb til to nye skip samt 4 båtar på utgåande kontraktar..

Det einaste spennande ved selskapet no er Kool Husky. Etter å ha surra rundt ein månad i austen, kan den ha fanga opp ei last i Australia. Til Gladstone på tapsrate i venta på å byggja "langsiktig bru" over komande tre (u)år?
CLCO
28.02.2024 kl 10:25 4943

Tja, 4 kvartal 2023 bedre enn forventet, 1 og 2 kvartal 24 blir ikkje noe å rope hurra for, men ser for meg at muligheten for å kjøpe meg inn igjen for under 100 er gone.
Holder kursen seg her rundt 120 fremover og utbyttene på ca 0,4$ hvert kvartal, så er cool en god investering, med tanke på 15% yield og mulighetene for kursløft mot 180 på 1-3 år sikt.
FLNG på 250 nå,, Cool burde, etter q4 presentasjonen lagt på rundt 160, pga mer usikkerhet rundt fremtidige inntekter i forhold til Flng, da vi ikke vet ratene på 2 nybygg wnda. Og varigheten på contraheringen.
Redigert 28.02.2024 kl 11:23 Du må logge inn for å svare
Vampyren
28.02.2024 kl 07:14 5061

Skuffende lavt utbytte. ☹️
Lynmann
06.02.2024 kl 09:18 5519

«I feel you man»
114,70.
Det er kun ein veldig likvid majoritetseigar som kan lena seg tilbake og ta denne situasjonen med ro.
CLCO
30.01.2024 kl 08:31 5761

Cool kommet til å ha en snitt inntekt på 83000$ pr dag pr lngc i 4 kvartal 23, faller til 74000$ pr dag i 1 kvartal 24 med en snitt spot rate på 50k$ pr dag på 2 stk lngc
CLCO
27.01.2024 kl 17:49 5962

Vet ikkje helt ka eg ska tro om markedskursen fremover, cool holder seg på ca125 litt opp litt ned. Spotraten er på 35k ca 23k under break even. Clco har 2 ledige lngc på spotrater, så vidt vi vet, intet nytt om det fra ledelsen, break even er 58k$ Så hvorfor holder kursen seg så bra? I verste fall kan cool risikere mot slutten av året, at 5 lngc går på spot rater, eller ikke får kontrahering, selv 2 nye megi, kan ende opp på spot rater på 50k$ dag med driftskostnader rundt 100k$ dag, hvorfor holder kursen seg så bra, hva er det jeg ikkje ser her? Ser da bort fra 3 til vedlikehold og klassing og 10 til oppgradering for mer effektiv utnyttelse av lng under drift
CLCO
16.01.2024 kl 21:20 6281

Qatar stoppet segling gjennom zues, de stopper ikkje gassleveransene til Europa, men går en omvei på 14 dager seiling, som mange andre.

Dagens headline: Oslo Børs:
Shipping viste styrke – Nel falt kraftig

Jaja. Gjelder ikkje all shipping,,, cool company falt vel igjen noen % i dag, pga usikkerheten rundt kontraheringen av ca40% av flåten som er/ blir ledig i løpet av 2024.
Dette gjenspeiler seg i kursen, så absolutt.
Hva er det som feiler ,ledelsen. Hvis man kan kalle det for en ledelse, som ikkje kontraherer LNGC sine for oppdrag? Slik som alle andre befraktere?
Satser de på å gå gjennom 24-26 på spotrater med halve flåten? På rævva rater, som alle vet vil komme. De hadde muligheten såå bra i 2 halvår 2023, men benyttet ikkje muligheten til å sikre seg.
Dvs, utfallsrommet 24-26 vil ligge på 80 - 180, jeg vil tippe i det lavere skiktet, ratene er fortsatt i fritt fall, ikkje regn med noe kontrahering nå, før september 24

Med dagens tfde spot rate på 54k$d så taper clco 14k$d gange 2 på lngc som går på spot avtaler,, tragisk,, rett og slett tragisk at ledelsen sku kjøre dette firma med potensiale så rett i dass pga inkompetanse, nei da heller Kallekleiv og Flex, han har skjønt det og sett forbi 24-26, jeg er på vei ut av denne investeringen, holder kanskje til Q4 resultater kommer i februar, i håp om …..
Vurderer sterkt å gå over til Flex på kurs rundt 300, Kalleklev vet ka han holder på med. Alternativet blir Storebrand Nordic high yield,, der eg har inne en del allerede.
Redigert 19.01.2024 kl 09:10 Du må logge inn for å svare
CLCO
11.01.2024 kl 16:06 6690

Tja,, kan ikkje si mer enn tja,, 5% ned i dag,, eg kom meg inn igjen på ok nivå,, men kursen kan lett gå under 120 også,, kanskje til 80,, alt avhenger av kontrakter,, og da selfølgelig utbytte,, alt avhenger av ledelsen, og kontrakter
Bullen
11.01.2024 kl 12:04 6776

Hei CLCO, Har vært aksjonær og mottatt utbytte noen ganger på ca. 4 kroner. Hadde flaks og solgte på høy aksje kurs. Veldig fristende å kjøpe nå.
Tror da at det er ¨hogd i stein¨ et utbytte på ca. 4 hvert kvartal fremover?
CLCO
08.01.2024 kl 17:30 7039

Som eg sa i et tidligere innlegg,,, ørkenvandring her nå, mellom 120 og 140, før info om slutninger på 5 stk lngc, da vet vi om vi kommer til å øke til 180, eller ligge på dagens nivå flere år fremover. Solgte meg ut i dag på 10k cfd, snitt 90 000 i pluss, 15k igjen nå på dette caset
CLCO
03.01.2024 kl 18:15 7296

Tar opp igjen denne da 3 års rater for 2-stroke nå ligger på 95k$ pr dag og 5 års rater nå ligger på 105k$ pr dag
For TFDE ligger 3 års rater på 77,5k$ pr dag og 5 års rater ligger nå på 82,5k$ pr dag
Får Cool inn alle 5 ledige lngc på 3-5 års kontrakter i år, så skal kursen opp i 180 kr og utbyttet økes til 0,5$ pr kvartal

Kontrakter som skal fornyes
Kool Crystal 1y TC rate 63k$ endres til 3y TC i april 24 rate 110k$
Kool Blizzard spot rate frem til juli24 så ledig (43k$ i q2 2023)
Kool Glacier 3y TC rate 120k$ frem til februar 26
Kool Frost 5y TC rate 65k$ frem til juli 26
Kool Husky ledig, går på spot rater (140k$ q2)
Kool Ice 3y TC rate 120k$ frem til november 25
Golar Kelvin 3y TC rate 69k$ frem til november 24
Kool Boreas xy TC rate 70k$ for Shell
Kool baltic xy TC rate 70k$ for Shell
Kool firm xy TC rate 70k$ for Shell
Kool Ocra xy TC rate 70k$for Shell
Kool Tiger nybygg leveranse september 24
Kool Panther nybygg leveranse desember 24

Q2 2023 ga en snittrate på 81800$pr dag x 11 LNGC = totalt 900 000 $ pr dag eller 81 millioner $ i kvartalet

La oss estimere konservativt for Q4 2024/Q1 2025 med 2 nybygg med rater på 100k$ pr dag og de 3 andre LNGC som blir ledig i 23/24 på ny rate 80k$ dag og Cool Crystal som går fra 63k$til 110k$ pr dag
Da havner vi på en snitt rate på 87300$ pr dag x 13 LNGC = totalt 1 135 000 $pr dag eller 102 millioner $ i kvartalet
En økning i inntjeningen på 26% som mest sannsynlig også vil gi en økning i utbyttet på 26% som tilsvarer 0,52$ i kvartalet
En økning i aksjekursen på 26% fra dagens kurs vil gi en kurs på 182kr
CLCO
28.12.2023 kl 13:20 7616

betalingen er spreaden på kjøp og salgskurs, så betaler man 6.5% årlig rente på å holde cfd på konto, relativt billig, det er også kun 22% skatt på CFD i forhold til 36% på aksjer, utbytte oppgjør kommer den dagen utbytte blir annonsert, man trenger ikke vente ukesvis på at det skal komme inn på konto.

Redigert 03.01.2024 kl 18:00 Du må logge inn for å svare