COOL Company godt posisjonert for attraktive kontrakter fremover
Fra DNB Markets:
Cool Company har fem LNG-fartøy åpne for nye T/C-avtaler innen utgangen av 2024 og er i denne situasjonen etter vårt syn godt posisjonert for attraktive kontrakter i tiden fremover.
Vi har en kjøpsanbefaling på Cool Company med et kursmål på NOK 190 kr pr. aksje.
Kursmålet reflekterer at estimert utbytte for 2025 vil gi en direkteavkastning på 12 %.
Det skal sluttes et fartøy, som har blitt tilgjengelig nå i September 2023 på nye rater, Cool Husky (tidligere Golar Bear) fartøyet går nå i spot markedet på rater over 200 000$ pr dag.
Det skal sluttes 2 fartøy på nye rater i løpet av 2024, desse to fartøyene er kontrahert tilbake i tid og handles pr nå på rater godt under dagens markedsnivå.
2 nybygg skal inn i markedet i slutten av 2024 på rater som gjenspeiler markedsnivået når kontrakt inngås.
Cool vil da ha øket flåten fra dagens 11 fartøy, til 13 fartøy i drift i slutten på 2024.
Viktig å ha denne i bakhodet også
24. mars 2023 — Newly US-listed Cool Company (CoolCo) has the potential to double its existing LNG carrier fleet in the coming years, Idan Ofer said.
Cool Company har fem LNG-fartøy åpne for nye T/C-avtaler innen utgangen av 2024 og er i denne situasjonen etter vårt syn godt posisjonert for attraktive kontrakter i tiden fremover.
Vi har en kjøpsanbefaling på Cool Company med et kursmål på NOK 190 kr pr. aksje.
Kursmålet reflekterer at estimert utbytte for 2025 vil gi en direkteavkastning på 12 %.
Det skal sluttes et fartøy, som har blitt tilgjengelig nå i September 2023 på nye rater, Cool Husky (tidligere Golar Bear) fartøyet går nå i spot markedet på rater over 200 000$ pr dag.
Det skal sluttes 2 fartøy på nye rater i løpet av 2024, desse to fartøyene er kontrahert tilbake i tid og handles pr nå på rater godt under dagens markedsnivå.
2 nybygg skal inn i markedet i slutten av 2024 på rater som gjenspeiler markedsnivået når kontrakt inngås.
Cool vil da ha øket flåten fra dagens 11 fartøy, til 13 fartøy i drift i slutten på 2024.
Viktig å ha denne i bakhodet også
24. mars 2023 — Newly US-listed Cool Company (CoolCo) has the potential to double its existing LNG carrier fleet in the coming years, Idan Ofer said.
Redigert 25.09.2023 kl 07:58
Du må logge inn for å svare
Bullen
16.08.2024 kl 09:57
3672
Ser ut som om denne aksjen har gått i glemme boka. Etter min mening er dette et super selskap. Gir et utbytte på ca. 4,20 og har gjort det hele tiden. Blir rundt 16 i løpet av et år. Ut i fra dagens kurs er det ca. 13%
sheepman
28.08.2024 kl 23:18
3492
Cool dundret ned i USA i kveld på stort volum. Stengte på ca ca 108... Skal det ned til 99 kr igjen? Noen som vet noe?
Gull i pungen
29.08.2024 kl 08:00
3413
Oslo (Infront TDN Direkt): For den kommende vintersesongen er disposisjonen til den globale LNG-flåten i økende grad tiltet mot Stillehavsbassenget, som setter scenen for økt volatilitet dersom det blir typiske sesongmessige forhold, etter to påfølgende milde vintre.
Det skriver Cool Company i selskapets kvartalsoppdatering torsdag.
Kombinasjonen av svært høye europeiske gasslagre og sterk råvareprising har resultert i en skarp reduksjon i skipsfart fra den amerikanske golfen til Europa, og en tilsvarende kraftig økning i langdistansereiser, skriver selskapet videre.
De økte Stillehavsvolumene er delvis absorbert av India og Kina, men også av andre markeder som Thailand, Singapore, Vietnam og Filippinene.
Charteravtalen for ett av selskapets nybygg legger et sterkt grunnlag for det andre nybygget og Cool Company fortsetter å være i diskusjoner med potensielle befraktere angående charteravtaler for sitt andre nybygg. Selskapet bygger også leads for sitt andre fartøy som blir tilbakelevert i andre halvdel av 20254, ifølge rapporten.
Det skriver Cool Company i selskapets kvartalsoppdatering torsdag.
Kombinasjonen av svært høye europeiske gasslagre og sterk råvareprising har resultert i en skarp reduksjon i skipsfart fra den amerikanske golfen til Europa, og en tilsvarende kraftig økning i langdistansereiser, skriver selskapet videre.
De økte Stillehavsvolumene er delvis absorbert av India og Kina, men også av andre markeder som Thailand, Singapore, Vietnam og Filippinene.
Charteravtalen for ett av selskapets nybygg legger et sterkt grunnlag for det andre nybygget og Cool Company fortsetter å være i diskusjoner med potensielle befraktere angående charteravtaler for sitt andre nybygg. Selskapet bygger også leads for sitt andre fartøy som blir tilbakelevert i andre halvdel av 20254, ifølge rapporten.
Gull i pungen
30.08.2024 kl 09:24
3282
Oslo (Infront TDN Direkt): Pareto Securities oppgraderer sin anbefaling på Cool Company til kjøp fra hold, men opprettholder kursmål på 132 kroner pr aksje, ifølge en oppdatering fredag.
DNB Markets oppjusterer sitt kursmål til 159 kroner pr aksje fra 151 kroner, og gjentar kjøpsanbefaling, ifølge en oppdatering fredag.
DNB Markets oppjusterer sitt kursmål til 159 kroner pr aksje fra 151 kroner, og gjentar kjøpsanbefaling, ifølge en oppdatering fredag.
CLCO
31.08.2024 kl 10:41
3171
Hva skjedde? opp 13 % på fredag til 130, ingen nyheter, men kvartalstallene torsdag var ok de, så regner med dippen ned til 114 var overdrevet og oppturen på fredag like så. 3 av 4 dockinger ferdig så langt og LNGCarrierne er tilbake i drift, en LNGC på spot, resten på kontrakt, siste nybygg Kool Tiger er i sluttfasen på kontrahering, det står mellom 2 kontrakter, blir spennende å se lengden på kontrakten og raten Kool Tiger får.
Secured a one-year time charter agreement for a TFDE vessel starting in Q3 2024 with an energy major and
participating in two formal processes for Kool Tiger, our other MEGA LNG carrier currently under construction;
Secured a one-year time charter agreement for a TFDE vessel starting in Q3 2024 with an energy major and
participating in two formal processes for Kool Tiger, our other MEGA LNG carrier currently under construction;
Lynmann
01.09.2024 kl 14:07
3036
Ja, interessant fredag. Dine argument er vel kjent i markedet, sjølv om du er betre informert om selskapet enn dei fleste andre. Ein kan spørja seg om andre har informasjon om utviklinga i markedet ein sein fredags ettermiddag som du ikkje har. Alternativt - kan oppgangen enkelt forklarast som ein korreksjon i USA?
Flex er verdsett til 1,4 milliardar dollar i USA. Cool sine skip, kontraktar, forventningar og tillit til leiinga i selskapet er verdsett til under halvparten.
Cool kom aldri nærmare enn det, unntatt då dei førde aksjonærane bak ljoset siste veke i oktober 2022.
Cool og Flex gjekk inn i denne veka med ganske lik kursutvikling sidan årsskiftet; 6-7 prosent nedgang.
Inn mot Q2 for Cool fall aksjen 4 prosent onsdag, men først ved børsopning i USA kl 15.30 norsk tid. Cool fall vidare utover onsdag kveld og enda 10 prosent ned.
Omsetninga i Norge var i motsetning til USA lunken dagane i forkant av Q2: Mellom 27 og 47 tusen aksjar pr dag.
TORSDAG:
Markedsresponsen i veka fram til presentasjonen av Q2 torsdag morgon var 5 prosent ned i Oslo, det dobbelte i USA. Cool som hadde vore 8 kroner ned i opningstimen i USA onsdag, korrigerte opp igjen 5 kroner gjennom opningstimen torsdag, kl 15.30 norsk tid.
Når torsdagen kjem viser forventningane i Oslo seg å samsvara godt med resultatet som Cool presenterar før børsopning. Kursen er stabil fram til opning i USA kl 15.30, med ein nedgang på 2 kroner. Utover torsdags kveld har Cool ein marginal oppgang i USA. Konklusjon: Q2 gir ein nedgang på 3 kroner i Oslo, eit løft på 5 kroner i USA. Oslo løfter seg med 3 kroner ved opning fredag.
Omsetninga steig til 93 tusen aksjar torsdag, med halvparten omsett dei siste to timane.
FREDAG:
Fredag morgon melder Pareto og DNB kun mindre justeringar basert på kvartalsresultatet, noko som ikkje affiserar markedet:
"Pareto Securities oppgraderer sin anbefaling på Cool Company til kjøp fra hold, men opprettholder kursmål på 132 kroner pr aksje, ifølge en oppdatering fredag. DNB Markets oppjusterer sitt kursmål til 159 kroner pr aksje fra 151 kroner, og gjentar kjøpsanbefaling, ifølge en oppdatering fredag."
Fram til kl 13.30 fredag har markedet reagert med tre kroner opp, noko som kom ved opning etter at USA hadde fått ein svak oppgang torsdag kveld på ca. to kroner. På moderat omsetning, 23 tusen aksjar.
Så langt er reaksjonane innenfor normale mønster.
Men så skal det dei tre siste timane fredagen verta omsett 315 tusen aksjar. 35 millionar kroner. Med 47 tusen aksjar i sluttauksjonen. Kursen gjorde over tre timar eit byks på 10 prosent; 12 kroner.
But why?
8 kroner kan tilskrivast USA med opning kl. 15.30.
I timen før børsopning i USA fredag ettermiddag gjekk Oslo opp og ned igjen med 5 kroner på stor omsetning. Kvarteret før opning i USA har Oslo nådd 130 kroner på høg omsetning. Etter USA har opna roar omsetninga seg og kursen fell til ca. 125 kroner. I halvtimen før sluttauksjonen i Oslo steig kursen med 5 kroner, for å enda opp på 130 kroner. USA på same tid opp 3 kroner.
Skal ikkje klaga på denne oppgangen, men..
Hadde USA fått ny informasjon natt til fredag?
Nei. Verken Flex eller børsindikatorar forklarar oppgangen til Cool på 8 prosent over natta. Får me nokon svar neste veke via endringar blant aksjonærane?
Omsetninga i Oslo fredag er den største sidan det store fallet etter presentasjonen av Q3/2023 den 28. november.
I USA har dagsomsetninga vore ca. 100.000 aksjar pr dag i august.
www.barrons.com/market-data/stocks/clco
Men så aukar omsetninga denne veke:
måndag 26.8: 200.000 aksjar
tysdag 27.8: 1.870.000
onsdag 28.8: 676.000
torsdag 29.8: 820.000
Omsetninga tysdag var på 3,5 prosent av alle aksjane i selskapet.
Uansett: Cool må stiga vidare til 139 kroner før USA vurderar aksjen til halve verdien av Flex.
Kan den manglande verdsetjing av Cool tolkast på annen måte enn at største problemet er manglande tillit til leiing og eigar, CLCO?
Flex er verdsett til 1,4 milliardar dollar i USA. Cool sine skip, kontraktar, forventningar og tillit til leiinga i selskapet er verdsett til under halvparten.
Cool kom aldri nærmare enn det, unntatt då dei førde aksjonærane bak ljoset siste veke i oktober 2022.
Cool og Flex gjekk inn i denne veka med ganske lik kursutvikling sidan årsskiftet; 6-7 prosent nedgang.
Inn mot Q2 for Cool fall aksjen 4 prosent onsdag, men først ved børsopning i USA kl 15.30 norsk tid. Cool fall vidare utover onsdag kveld og enda 10 prosent ned.
Omsetninga i Norge var i motsetning til USA lunken dagane i forkant av Q2: Mellom 27 og 47 tusen aksjar pr dag.
TORSDAG:
Markedsresponsen i veka fram til presentasjonen av Q2 torsdag morgon var 5 prosent ned i Oslo, det dobbelte i USA. Cool som hadde vore 8 kroner ned i opningstimen i USA onsdag, korrigerte opp igjen 5 kroner gjennom opningstimen torsdag, kl 15.30 norsk tid.
Når torsdagen kjem viser forventningane i Oslo seg å samsvara godt med resultatet som Cool presenterar før børsopning. Kursen er stabil fram til opning i USA kl 15.30, med ein nedgang på 2 kroner. Utover torsdags kveld har Cool ein marginal oppgang i USA. Konklusjon: Q2 gir ein nedgang på 3 kroner i Oslo, eit løft på 5 kroner i USA. Oslo løfter seg med 3 kroner ved opning fredag.
Omsetninga steig til 93 tusen aksjar torsdag, med halvparten omsett dei siste to timane.
FREDAG:
Fredag morgon melder Pareto og DNB kun mindre justeringar basert på kvartalsresultatet, noko som ikkje affiserar markedet:
"Pareto Securities oppgraderer sin anbefaling på Cool Company til kjøp fra hold, men opprettholder kursmål på 132 kroner pr aksje, ifølge en oppdatering fredag. DNB Markets oppjusterer sitt kursmål til 159 kroner pr aksje fra 151 kroner, og gjentar kjøpsanbefaling, ifølge en oppdatering fredag."
Fram til kl 13.30 fredag har markedet reagert med tre kroner opp, noko som kom ved opning etter at USA hadde fått ein svak oppgang torsdag kveld på ca. to kroner. På moderat omsetning, 23 tusen aksjar.
Så langt er reaksjonane innenfor normale mønster.
Men så skal det dei tre siste timane fredagen verta omsett 315 tusen aksjar. 35 millionar kroner. Med 47 tusen aksjar i sluttauksjonen. Kursen gjorde over tre timar eit byks på 10 prosent; 12 kroner.
But why?
8 kroner kan tilskrivast USA med opning kl. 15.30.
I timen før børsopning i USA fredag ettermiddag gjekk Oslo opp og ned igjen med 5 kroner på stor omsetning. Kvarteret før opning i USA har Oslo nådd 130 kroner på høg omsetning. Etter USA har opna roar omsetninga seg og kursen fell til ca. 125 kroner. I halvtimen før sluttauksjonen i Oslo steig kursen med 5 kroner, for å enda opp på 130 kroner. USA på same tid opp 3 kroner.
Skal ikkje klaga på denne oppgangen, men..
Hadde USA fått ny informasjon natt til fredag?
Nei. Verken Flex eller børsindikatorar forklarar oppgangen til Cool på 8 prosent over natta. Får me nokon svar neste veke via endringar blant aksjonærane?
Omsetninga i Oslo fredag er den største sidan det store fallet etter presentasjonen av Q3/2023 den 28. november.
I USA har dagsomsetninga vore ca. 100.000 aksjar pr dag i august.
www.barrons.com/market-data/stocks/clco
Men så aukar omsetninga denne veke:
måndag 26.8: 200.000 aksjar
tysdag 27.8: 1.870.000
onsdag 28.8: 676.000
torsdag 29.8: 820.000
Omsetninga tysdag var på 3,5 prosent av alle aksjane i selskapet.
Uansett: Cool må stiga vidare til 139 kroner før USA vurderar aksjen til halve verdien av Flex.
Kan den manglande verdsetjing av Cool tolkast på annen måte enn at største problemet er manglande tillit til leiing og eigar, CLCO?
CLCO
01.09.2024 kl 18:11
2977
Takker for godt innleg Lynmann og godt resonement. Flex har jo 11 av 12 LNGC på relativt lange kontrakter og godt forbi 2025 og 2026 som kommer til å bli de mest utfordrende ift. kontrahering av nye kontrakter og spot markedet, da mange nybygg kommer i drift og jeg vil tro ferdigstilling av terminaler som skal forsyne alle nybyggene kommer med forsinkelser, da skal nok en del av desse nybyggene inn på spot markedet først og raten går kraftig ned, dette unngår for det meste Flex, men husk også at Flex har falt fra 370 til 280 i dagens marked.
Sitter fortsatt med 17k aksjer og tar utbytte, så lenge dette kommer kvartalsvis så er jeg ikke så bekymret for kursen, vil tro at når vi ser 2027 så har det skjedd mye i LNGC markedet, og forhåpentligvis er Flex kursen og Cool kursen nærmere hverandre.
resultatet i 3 kvartal vil bli sterkt påvirket av 3 LNGC ute av drift i varierende periode og kostnad, vil håpe COOL likevel betaler ut 0,41$ i utbytte, men er ikke helt sikker på det.
Sitter fortsatt med 17k aksjer og tar utbytte, så lenge dette kommer kvartalsvis så er jeg ikke så bekymret for kursen, vil tro at når vi ser 2027 så har det skjedd mye i LNGC markedet, og forhåpentligvis er Flex kursen og Cool kursen nærmere hverandre.
resultatet i 3 kvartal vil bli sterkt påvirket av 3 LNGC ute av drift i varierende periode og kostnad, vil håpe COOL likevel betaler ut 0,41$ i utbytte, men er ikke helt sikker på det.
CLCO
23.09.2024 kl 16:47
2705
Kurs 116+- noen dager nå, første gang eg ikkje har reinvestert utbyttet selv på denne kursen her,,. Resultatet neste kvartal får nok kursen ned i nærmere 100, så venter til da,, aksjen er ikke akkurat priset som et tec selskap. Pnav på 0,63, sku nesten ønske Idan Offer ville innlemme clco i resten av flåten sin til Nav kurs 😁
På en kurs rundt 100 og fortsatt utbytte i November på 0,41$ så kommer eg til å øke volumet her fra 17k til 30k, frem mot 2027 så vil eg tro utbyttet opprettholdes og lange fraktrater hos clco, vil reflektere en aksjekurs opp mot 180, med tolmodighet
På en kurs rundt 100 og fortsatt utbytte i November på 0,41$ så kommer eg til å øke volumet her fra 17k til 30k, frem mot 2027 så vil eg tro utbyttet opprettholdes og lange fraktrater hos clco, vil reflektere en aksjekurs opp mot 180, med tolmodighet
Redigert 24.09.2024 kl 18:39
Du må logge inn for å svare
CLCO
18.10.2024 kl 11:50
2359
Skulle ikke Cool Tiger leveres fra verftet nå i oktober? forsinkelser kanskje, og ingen nytt om fraktavtale enda.
Det er kanskje like om hjørnet at vi får melding om leveranse fra verftet. og forhåpentligvis en lengre fraktavtale, hvis Cool Tiger går inn på spot markedet ved levering, eller i verste fall opplag, så er jeg redd kursen fort bikker veldig ned igjen.
Det er kanskje like om hjørnet at vi får melding om leveranse fra verftet. og forhåpentligvis en lengre fraktavtale, hvis Cool Tiger går inn på spot markedet ved levering, eller i verste fall opplag, så er jeg redd kursen fort bikker veldig ned igjen.
CLCO
26.10.2024 kl 08:46
2177
Vurderte inngang på 113 20-80, men slo det fra meg, med et nybygg som enda ikke er kontrahert og en kontrakt som går ut i 1 kvartal 2025, spot ratene nede i lave 17k$ break even på ca 60k$ blir to magre år i 2025-2026 med bedring i 2027. Vil tro utbyttet forsvinner hvis ikke man får inn nye lengre kontrakter på Lngc til cool som utgår i 25 og 26. vi får leke oss på andre arena i mellomtiden, og legge clco aksjene i skuffen, ta de opp igjen i 2027 og 2028 selge de for 180, når PE bikker 3,5 og P/Nav nermer seg 1 😁
The Godfather
30.10.2024 kl 09:15
1989
Oslo (Infront TDN Direkt): ABG Sundal Collier nedjusterer sine spotrateestimater innen LNG-shipping, ifølge oppdateringer fra tirsdag kveld.
Meglerhuset nedjusterer spotrateestimater for fjerde kvartal 2024 til 40.000 dollar pr dag, fra 85.000 dollar pr dag tidligere, og til 49.000 dollar pr dag for første kvartal 2025, fra 84.000 dollar pr dag tidligere.
"Spotratene for LNG-frakt faller raskere enn forventet, og til tross for at november vanligvis er en sterk måned ser det nå ut til at LNG-fraktmarkedet neppe vil oppleve vesentlig høyere rater denne vinteren, gitt en underliggende flåtevekst på 8 prosent", skriver meglerhuset.
ABG Sundal Collier nedjusterer kursmålet på Flex LNG til 25 kroner fra 30 kroner og gjentar holdanbefaling på aksjen.
Meglerhuset gjentar sin kjøpsanbefaling på Cool Company, og oppjusterer kursmålet på aksjen til 152 kroner, fra 151 kroner tidligere.
Meglerhuset nedjusterer spotrateestimater for fjerde kvartal 2024 til 40.000 dollar pr dag, fra 85.000 dollar pr dag tidligere, og til 49.000 dollar pr dag for første kvartal 2025, fra 84.000 dollar pr dag tidligere.
"Spotratene for LNG-frakt faller raskere enn forventet, og til tross for at november vanligvis er en sterk måned ser det nå ut til at LNG-fraktmarkedet neppe vil oppleve vesentlig høyere rater denne vinteren, gitt en underliggende flåtevekst på 8 prosent", skriver meglerhuset.
ABG Sundal Collier nedjusterer kursmålet på Flex LNG til 25 kroner fra 30 kroner og gjentar holdanbefaling på aksjen.
Meglerhuset gjentar sin kjøpsanbefaling på Cool Company, og oppjusterer kursmålet på aksjen til 152 kroner, fra 151 kroner tidligere.
Bullen
30.10.2024 kl 10:14
1956
Ratene er lave og vil sannsynligvis være det i nokså lang tid. ABG har et høyt kursmål på 152. Betyr vel kanskje at fleste parten av båtene til Cool går på høye kontrakter over flere år??? Noen her som har peiling på det?
Lynmann
30.10.2024 kl 11:37
1916
Bullen, les CLCO sin glimrande oversikt på forrige side.
For to mnd sidan heitte det i kvartalsoppdateringa til Cool Company:
"Kombinasjonen av svært høye europeiske gasslagre og sterk råvareprising har resultert i en skarp reduksjon i skipsfart fra den amerikanske golfen til Europa, og en tilsvarende kraftig økning i langdistansereiser".
Denne analysen frå leiinga burde jo borga for ei positiv utvikling av ratane, men kjenner ikkje leiinga til den store overkapasiteten i markedet?
"Meglerhuset nedjusterer spotrateestimater for fjerde kvartal 2024 til 40.000 dollar pr dag, fra 85.000 dollar pr dag tidligere".
Kool Tiger er i sjøen, nærmar seg Singapore og så ser me om nybygget tilfører selskapet inntekter eller netto tap i Q4.
På 109 kroner er vel aksjen billeg, men kva tenkjer CLCO om dei 4 Shellbåtane som snart er uten jobb?
For to mnd sidan heitte det i kvartalsoppdateringa til Cool Company:
"Kombinasjonen av svært høye europeiske gasslagre og sterk råvareprising har resultert i en skarp reduksjon i skipsfart fra den amerikanske golfen til Europa, og en tilsvarende kraftig økning i langdistansereiser".
Denne analysen frå leiinga burde jo borga for ei positiv utvikling av ratane, men kjenner ikkje leiinga til den store overkapasiteten i markedet?
"Meglerhuset nedjusterer spotrateestimater for fjerde kvartal 2024 til 40.000 dollar pr dag, fra 85.000 dollar pr dag tidligere".
Kool Tiger er i sjøen, nærmar seg Singapore og så ser me om nybygget tilfører selskapet inntekter eller netto tap i Q4.
På 109 kroner er vel aksjen billeg, men kva tenkjer CLCO om dei 4 Shellbåtane som snart er uten jobb?
CLCO
14.11.2024 kl 16:10
1589
Lynmann, dei 4 Shellbåtane er ikkje snart uten jobb, da følger du ikkje så godt med som påstår det.
Har forøvrig solgt meg ut i Clco i dag med 20 000 aksjer, for 119.90 i 4 bolker. Regner med finansavisene kun fremhever ebitda som går rett ned, pga klassing og oppgraderinger i 4 kvarta,, store bokstaver, clco halverer resultatet ol.
Hovedgrunnen til at eg solgte meg heelt ut i dag med 20k aksjer, tror at kursen går i dass den 20.11 slik som i fjor. Og så ørkenvandring med kurser under 100kr også. Det hjelper ikkje å vente på 0,41$ i utbytte, hvis kursen falle 0,82 😉
Planen har hele tiden i år, vert å selge seg ut før Q3 og eg føler eg kom meg greit ut i dagens marked, med 20 000 aksjer solgt for 119,9
Da misser eg 90 000 i utbytte,for 3 kvartal, men tror den faller det dobbelte eller mer, da betyr ikkje utbytte så mye. Better safe than sorry så lenge ledelsen ikkje har klart å sikre lange kontrakter på hele flåten gjennom 25-27
Har forøvrig solgt meg ut i Clco i dag med 20 000 aksjer, for 119.90 i 4 bolker. Regner med finansavisene kun fremhever ebitda som går rett ned, pga klassing og oppgraderinger i 4 kvarta,, store bokstaver, clco halverer resultatet ol.
Hovedgrunnen til at eg solgte meg heelt ut i dag med 20k aksjer, tror at kursen går i dass den 20.11 slik som i fjor. Og så ørkenvandring med kurser under 100kr også. Det hjelper ikkje å vente på 0,41$ i utbytte, hvis kursen falle 0,82 😉
Planen har hele tiden i år, vert å selge seg ut før Q3 og eg føler eg kom meg greit ut i dagens marked, med 20 000 aksjer solgt for 119,9
Da misser eg 90 000 i utbytte,for 3 kvartal, men tror den faller det dobbelte eller mer, da betyr ikkje utbytte så mye. Better safe than sorry så lenge ledelsen ikkje har klart å sikre lange kontrakter på hele flåten gjennom 25-27
Redigert 14.11.2024 kl 18:05
Du må logge inn for å svare
CLCO
24.11.2024 kl 11:02
1346
Må si meg meget fornøyd med salget av alt i CLCO på 19.90 den 14.11, hadde jeg holdt på aksjene til etter resultatet så hadde de vert verdt 400 000 kr mindre. i tilleg til at utbytte ble redusert med 70%
Har kjøpt aksjer i AKSO og holder meg unna CLCO fremover, til ting lysner i LNGC bransjen.
Har kjøpt aksjer i AKSO og holder meg unna CLCO fremover, til ting lysner i LNGC bransjen.
Redigert 24.11.2024 kl 11:15
Du må logge inn for å svare
Bullen
27.11.2024 kl 16:10
1152
Et syklisk marked som rammer et flott selskap. LNG kommer tilbake. Et kjøp på disse nivåene er sannsynligvis fornuftig på sikt.
Lynmann
29.11.2024 kl 12:33
1014
Grattis med utsalg! På kurs 88 kroner er det jo fint med oppnådd salg på 120.
Litt trist også for deg og andre småaksjonærar som har brukt tid, investert og tapt pengar på desse folka.
No er verdien av Cool usd 430M, tredjedelen av Flex på usd 1270M. Kven skulle ha trudd.
Net income er berre litt av forklaringa.
Halvert hittil i år (usd 71M), samanlikna med same periode i fjor.
På tross av 98 prosent utnyttingsgrad av fåten, gjekk nettoen ned til usd 8M siste kvartal mot usd 37M same kvartal i fjor og usd 26M forrige kvartal. Litt av forklaringa var sjølvsagt to skip inne på EU-kontroll til kostnad usd 5 pr skip.
Min oppfatning av største problem er den manglande tillit til selskapet.
Israelaren har aldri brydd seg om avkastninga til eksterne investorar.
Kommunikasjonen har vore lite etterretteleg.
Omtalen av markedsutsiktene er prega av ein kombinasjon av pynting og dårlege vurderingar.
“Our contracted fleet and efficient dry-docking enabled us to reach the upper end of TCE guidance for the third quarter, despite a soft market backdrop that is expected to impact us in the fourth quarter."
www.coolcoltd.com/~/media/Files/C/COOLCOLTD/documents/press-releases/cool-company-ltd-q3-2024-business-update.pdf
Selskapet veit sjølvsagt at ein betydeleg overkapasitet vil vara langt utover resten av 2024 og burde heller omtalt risikoen for å senda skip i opplag. Når det er sagt, er ikkje dagens kurs på utrulege usd 10k pr dag noko som kan vedvara.
'West of Suez' låg på usd 170k pr dag for eit år sidan. Årsraten: 26.000 dollar.
https://fearnpulse.com/fearnleys-weekly-report#3
Nye, flotte Kool Tiger sullar seg over Atlanteren etter avgang frå verftet i Korea i midten av oktober.
Det vert spennande å følgja første last.
Litt trist også for deg og andre småaksjonærar som har brukt tid, investert og tapt pengar på desse folka.
No er verdien av Cool usd 430M, tredjedelen av Flex på usd 1270M. Kven skulle ha trudd.
Net income er berre litt av forklaringa.
Halvert hittil i år (usd 71M), samanlikna med same periode i fjor.
På tross av 98 prosent utnyttingsgrad av fåten, gjekk nettoen ned til usd 8M siste kvartal mot usd 37M same kvartal i fjor og usd 26M forrige kvartal. Litt av forklaringa var sjølvsagt to skip inne på EU-kontroll til kostnad usd 5 pr skip.
Min oppfatning av største problem er den manglande tillit til selskapet.
Israelaren har aldri brydd seg om avkastninga til eksterne investorar.
Kommunikasjonen har vore lite etterretteleg.
Omtalen av markedsutsiktene er prega av ein kombinasjon av pynting og dårlege vurderingar.
“Our contracted fleet and efficient dry-docking enabled us to reach the upper end of TCE guidance for the third quarter, despite a soft market backdrop that is expected to impact us in the fourth quarter."
www.coolcoltd.com/~/media/Files/C/COOLCOLTD/documents/press-releases/cool-company-ltd-q3-2024-business-update.pdf
Selskapet veit sjølvsagt at ein betydeleg overkapasitet vil vara langt utover resten av 2024 og burde heller omtalt risikoen for å senda skip i opplag. Når det er sagt, er ikkje dagens kurs på utrulege usd 10k pr dag noko som kan vedvara.
'West of Suez' låg på usd 170k pr dag for eit år sidan. Årsraten: 26.000 dollar.
https://fearnpulse.com/fearnleys-weekly-report#3
Nye, flotte Kool Tiger sullar seg over Atlanteren etter avgang frå verftet i Korea i midten av oktober.
Det vert spennande å følgja første last.
CLCO
29.11.2024 kl 13:56
968
Ja litt trist at bunnen datt ut av markedet, men det var jo forventet med så mange nye skip levert og skal leveres samtidig som utbyggingen av LNG terminaler er forsinket, slik at det er allerede 113% kapasitet på LNGC i markedet pr i dag. Jeg hadde et snitt på 20k aksjer på 128 kr, men har jo mottatt 7 utbytter på tilsammen 30.4kr pr aksje så det har vert en pen gevinst likevel på kr 22,3 pr aksje
Redigert 29.11.2024 kl 13:58
Du må logge inn for å svare
DividendYield
29.11.2024 kl 14:08
947
Jørgen Liam i DnB er bull, men han er kanskje ikke den skarpeste analytikeren?
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/11/22/8209858/dnb-markets-kjop-cool-company-oppsidepotensialet-storre-enn-risikoen
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/11/22/8209858/dnb-markets-kjop-cool-company-oppsidepotensialet-storre-enn-risikoen
Bullen
03.12.2024 kl 12:35
680
Det er vel omtrent på disse nivåene bunnen er. Med litt horisont tenking, bør dette være et godt kjøp.
Bunnet ut forrige gang 26.feb. 22 på 77,9. Mulig at vi skal lengre ned enn 86.
Litt vanskelig å kjøpe nå. Shipping er jo ikke pop fortiden. Med andre ord en bra kjøps mulighet med litt lange briller.
Bunnet ut forrige gang 26.feb. 22 på 77,9. Mulig at vi skal lengre ned enn 86.
Litt vanskelig å kjøpe nå. Shipping er jo ikke pop fortiden. Med andre ord en bra kjøps mulighet med litt lange briller.
Siddis61
09.12.2024 kl 15:18
427
Med børsverdi 4,5 milliarder samt 10 milliarder i gjeld, så vil det si 14,5 milliarder total prising på selskapet. Dette utgjør en verdi på ca 1,1 milliarder per skip (totalt 13 skip) . Den reelle bruktverdien på disse skipene er i dag det dobbelte. Nybygg koster nå ca. 2,8 milliarder…
Vampyren
I dag kl 10:14
208
Voldsom nedjustering av kursmål.. 😱
Oslo (Infront TDN Direkt): Fearnley Securities nedjusterer kursmålet på Cool Company til 110 kroner fra 165 kroner.
Det fremgår av en analyse fra meglerhuset torsdag.
Fearnley nedjusterer ebitda og resultat pr aksje (EPS) i sine 2024-2026-estimater på bakgrunn av lavere rateestimater.
Oslo (Infront TDN Direkt): Fearnley Securities nedjusterer kursmålet på Cool Company til 110 kroner fra 165 kroner.
Det fremgår av en analyse fra meglerhuset torsdag.
Fearnley nedjusterer ebitda og resultat pr aksje (EPS) i sine 2024-2026-estimater på bakgrunn av lavere rateestimater.
Bullen
I dag kl 12:31
135
Sånn er shipping. ikke lett å kjøpe nå...... sannsynligvis et godt kjøp med muligheter for en kjempe gevinst om 2-3 år
Allgasnobrakes
I dag kl 17:21
61
Lurer egentlig litt på hvor lenge dette selskapet klarer seg i markedet med nåværende rater. ¨
Selskapet hadde i Q3 justert Ebidta på 54 M, brukte 34 på gjeld og det er vanligvis 20M mer grunnet betaling av lån i Q2 og Q4. Samtidig vil kostnadene bli høyere i Q4. pga den nye båten. Det kommer lite ny LNG på markedet før i andre halvdel av 2025, samtidig som det fortsetter å komme flere nybygg ut fra verftene.
Samtidig med alt dette har COOL to båter i tidenes dårligste spotmarked, får en tredje i spotmarkedet ila Q1 og enda flere i Q2. Samtidig med dette skal et av skipene drydockes i Q1 i 50 dager og brukes 20 mill på, mens i Q2 skal tre skip drydockes i ish 50 dager og brukes totalt 60 mill på og to ande skal drydockes i 30 dager og brukes ca. 10 Mill på. totalt. 90 mill i Capex, samt utsiktene er ikke lovende for ratene når skipene blir ledig. Heldigvis har de 186 mill på konto etter utbetaling av utbytte, men man må nok se langt etter utbytte de neste kvartalene
Selskapet hadde i Q3 justert Ebidta på 54 M, brukte 34 på gjeld og det er vanligvis 20M mer grunnet betaling av lån i Q2 og Q4. Samtidig vil kostnadene bli høyere i Q4. pga den nye båten. Det kommer lite ny LNG på markedet før i andre halvdel av 2025, samtidig som det fortsetter å komme flere nybygg ut fra verftene.
Samtidig med alt dette har COOL to båter i tidenes dårligste spotmarked, får en tredje i spotmarkedet ila Q1 og enda flere i Q2. Samtidig med dette skal et av skipene drydockes i Q1 i 50 dager og brukes 20 mill på, mens i Q2 skal tre skip drydockes i ish 50 dager og brukes totalt 60 mill på og to ande skal drydockes i 30 dager og brukes ca. 10 Mill på. totalt. 90 mill i Capex, samt utsiktene er ikke lovende for ratene når skipene blir ledig. Heldigvis har de 186 mill på konto etter utbetaling av utbytte, men man må nok se langt etter utbytte de neste kvartalene